DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Lavfrekvent lyd går gjennom marg og bein. Skrotten skrangler, og disse vibrasjonene signaliserer til hjernen at vi oppfatter lavfrekvent lyd (hvis det det ikke er overtoner, da. Kanskje en kombo). Læren om hørsel/øret har vært godt utviklet i lang tid. Tror forresten ikke det er spesielt sundt med infralyd, så når man har ekstrem kapasitet i dypet er det trolig greit med et subsonisk delefilter.

    Kun unik hørsel i dypet:p
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kun unik hørsel i dypet:p
    Det interessante med det er at det er dyrene med de største hodene som hører de dypeste frekvensene - og de med størst avstand mellom ørene som klarer å retningsbestemme de dypeste frekvensene. :cool:

    -du får ta det med godt humør!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Lavfrekvent lyd går gjennom marg og bein. Skrotten skrangler, og disse vibrasjonene signaliserer til hjernen at vi oppfatter lavfrekvent lyd (hvis det det ikke er overtoner, da. Kanskje en kombo). Læren om hørsel/øret har vært godt utviklet i lang tid. Tror forresten ikke det er spesielt sundt med infralyd, så når man har ekstrem kapasitet i dypet er det trolig greit med et subsonisk delefilter.

    Kun unik hørsel i dypet:p

    Der er forklaringen. Vibrasjonene forplanter seg fra kropp til det kompakte benet mellom ørene : Dette gjør at hodet vibrerer frem og tilbake slik at en får lavfrekvent turbulens i øra, og i og med at han er dauhørt på øret på hammersiden så opplevere han dobbel frekvens - altså 20 Hz når han spiller 10! :D Og 20 Hz er plausibelt hørbart...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Lavfrekvent lyd går gjennom marg og bein. Skrotten skrangler, og disse vibrasjonene signaliserer til hjernen at vi oppfatter lavfrekvent lyd (hvis det det ikke er overtoner, da. Kanskje en kombo). Læren om hørsel/øret har vært godt utviklet i lang tid. Tror forresten ikke det er spesielt sundt med infralyd, så når man har ekstrem kapasitet i dypet er det trolig greit med et subsonisk delefilter.

    Kun unik hørsel i dypet:p
    Ikke så enig i det du skriver om dette, men jeg er ikke forsker. Skriver bare om mine opplevelser som jeg på en god dag tar i en blindtest. Vi snakker om lave nivåer så skrangling i skjelettet kan vi utelukke.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Tror forresten ikke det er spesielt sundt med infralyd, så når man har ekstrem kapasitet i dypet er det trolig greit med et subsonisk delefilter.
    Kanskje derfor subsoniske bølger benyttes i lydterapi?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Som i det som er kjent som "Brown Note.."? :cool:
    "Brown Note" er en legende - litt morsomt at det fortsatt ikke er noen i HighEnd-miljøet som klarer å verifisere den, men ikke stress......det er fortsatt bare en myte ;)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Da er vi to. Jeg er ingen ekspert, men gjengir det jeg har lest om saken - mye via BBC. Ikke så rart at hjernen opplever lyd som sømløst i frekvensdomenet på tvers av «delefilteret» i mottaksapparatet. Opplevelsen er jo reell uavhengig av hvordan vi fanger opp vibrasjonen. Det er jo det hobbien vår handler om: å gi illusjonen av å gjenskape en innspilt musikkopplevelse. Når det gjelder hva som er sundt og ikke, så vet jeg ikke grenseverdier for hverken frekvens eller lydtrykk - så ta det med en klype salt, men jeg ville vært litt forsiktig om jeg hadde hatt din installerte kapasitet - enten med høypass eller begrenset volum. Jeg har uansett aldri opplevd så heftig kapasitet i et privat hjem, og sannsynligvis aldri på så lave frekvenser noe sted

    Lavfrekvent lyd går gjennom marg og bein. Skrotten skrangler, og disse vibrasjonene signaliserer til hjernen at vi oppfatter lavfrekvent lyd (hvis det det ikke er overtoner, da. Kanskje en kombo). Læren om hørsel/øret har vært godt utviklet i lang tid. Tror forresten ikke det er spesielt sundt med infralyd, så når man har ekstrem kapasitet i dypet er det trolig greit med et subsonisk delefilter.

    Kun unik hørsel i dypet:p
    Ikke så enig i det du skriver om dette, men jeg er ikke forsker. Skriver bare om mine opplevelser som jeg på en god dag tar i en blindtest. Vi snakker om lave nivåer så skrangling i skjelettet kan vi utelukke.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Når du nå har gått over fra Lyngdorf TDAI 2170 som pre til Anthem STR...
    Jeg kan ikke se at Anthem STR har digital delay men kun fase/motfase, stemmer det?

    Hvordan integrerer du nå iMagic og basstårnene?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Når du nå har gått over fra Lyngdorf TDAI 2170 som pre til Anthem STR...
    Jeg kan ikke se at Anthem STR har digital delay men kun fase/motfase, stemmer det?

    Hvordan integrerer du nå iMagic og basstårnene?
    På Anthem så legger man inn avstander. Hvis du har andre forsinkelser i kjeden så kan du regne om og korrigere avstandene.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Når du nå har gått over fra Lyngdorf TDAI 2170 som pre til Anthem STR...
    Jeg kan ikke se at Anthem STR har digital delay men kun fase/motfase, stemmer det?

    Hvordan integrerer du nå iMagic og basstårnene?
    På Anthem så legger man inn avstander. Hvis du har andre forsinkelser i kjeden så kan du regne om og korrigere avstandene.
    Ah, OK. Problem solved :p
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Flott byggetråd som jeg har oversett, selv om jeg har sett bilde av basstårna dine i tråden min. Hadde vært gøy og hørt en gang jeg er over fjorden😅
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har du blitt smittet av de siste kreasjonene som har rullet ut av snekkerverkstedet her kanskje 😄.. Valnøtt-finér er kjempekekkert👍
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du blitt smittet av de siste kreasjonene som har rullet ut av snekkerverkstedet her kanskje 😄.. Valnøtt-finér er kjempekekkert👍
    Både og. Startet på prosjektet i fjor - siden jeg kjøpte ny lyttestol i valnøtt. Finerte først frontene og tvilte meg fram til hvordan jeg skulle klare å få finert basstårnene. De veier vel en plass mellom 130 og 140 kg, så det var ikke akutelt å legge dem horisontalt. Så var det lang tids vurdering og hvordan jeg skulle klare å få dem finert i stående posisjon, pvac eller kontaktlim? Da går jo tiden fort…

    Med godt verksted og godt verktøy så er det en smule enklere å sveive i gang. (Jeg må ha noe å skylde på).
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt off topic, men med stor nytelse. 40 minutter sørover i bil fra der jeg bor så finner man den terrassen i Norge som er nærmest Skottland. I høst-og vinterstormer er utsikten mektig og dramatisk med Nordsjøen rullende mot land. I dag var det som en sydentur, i ordets beste forstand. Synd kameraet bare var på telefonen.
    IMG_8029.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette ser jo veldig flott ut. Bra jobbet!
    Takk, jeg synes at fargen «dempet sort» går fint sammen med elementene og oljet valnøtt. Når det gjelder detaljene i finishen så har jeg en del å gå på i forhold til de som virkelig kan faget sitt.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg synes du har en fin plassering og fargen nå er mer møbelaktig. Jeg ville jo lyve hvis jeg sa tårnene var diskrete :)

    Lurer litt på å ta en sjekk med en lokal møbelsnekker vedr noe lignende, men jeg tror kanskje ikke naboene takler mer bass enn nå, dessverre
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er det tiden for å forsøke noe nytt. 2*12’’ pro-elementer per side skal forsøke seg i mid-bass området. Så langt har jeg delt på 140/150hz mellom linjekildene og basstårnene -og ser at det bør være rom for forbedring. Jeg tipper jeg kan dele mid-bass omkring 80-100hz på nedsiden og mellom 250-500hz på oppsiden.

    Pre-cut er levert av Trestokken. Det ser utmerket ut, som vanlig.
    IMG_0373.jpeg
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Spennende!
    Kan du si noe om valget av akkurat den Sica driveren? Så du nevnte det i en annen tråd.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spennende!
    Kan du si noe om valget av akkurat den Sica driveren? Så du nevnte det i en annen tråd.
    Ja, det kan jeg. Noen ganger er jeg brennsikker på hva jeg vil ha og noen ganger er jeg litt mer opportunistisk. Dette er nok i den siste kategorien. Hovedtanker var å velge et av de bedre elementene hos en pro-leverandør. Jeg valgte 12 S 4 PL, hvor PL vel står for premium line. Jeg ville ha et lett element med bra magnet og hvor utsiktene var gode for forholdsvis lineær frekvensgang og lav forvrengning. 2 stk skal kunne levere over 130dB, så det er godt innafor at jeg kan nå 105dB i lytteposisjon på «tomgang». Kabinetter blir laget slik at jeg kan sette i slotter for å regulere kardiodeeffekten.

    Prøv og feil eller lek og lær😄?
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Liker tankegangen!

    Elementet ser bra ut, stram motor.
    Passer meget bra for nå kan jeg lære av din erfaring ;)

    Gleder meg til å følge med videre, og spent på hvordan du løser regulerbare slotter.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Spennende prosjekt, skjønte det dithen at du skulle ha "tårn" av disse driverne, men det holder kanskje med ett element per side .... :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noe midt mellom. 2*12’’ per side.
    Valget sto mellom 8, 10 og 12 tommere. I all hovedsak er det lettere å få lav forvrengning i 80-150hz området med større elementer, Så var det også dette med å få nok dynamisk kapasitet og selvsagt valuta for pengene. 15 tommere hadde jeg strøket av listen pga baffelbredden. Når valget falt på 12 tommere så så jeg at 2 stk burde være tilstrekkelig.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For å få designer til å stemme med basstårnene, så blir front og bakplaten malt i «dempet sort», mens de innfelte sidenen (med spalter) blir i oljet valnøtt. Første sideflate klar for finpuss, montering og olje.
    IMG_0389.jpeg


    For de oppmerksomme, så er slissene malt før sidene ble finert. Får se om det blir fint.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Endelig er julen over! Liming og fresing er unnagjort. Nå kommer det noen timer med finpuss, maling og behandling med olje.
    IMG_0440.jpeg
    IMG_0441.jpeg

    Og med ett strøk maling:
    IMG_0445.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå gjenstår det innvendig maling og noe dempemateriale. Får også inspisere kabinetteme i fullt dagslys. Da dukker det alltid opp noe pirk.

    Og så DHL da? Elementene ankom moderlandet 21/12, men så har det vært stille…

    IMG_0462.jpeg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For de som får irritasjoner på netthinnen av kombinasjonen av linjekildene og mellombass-kabinettene så er det en mulig framtidig utvei. Det er klart en mulighet å lage en enkel toppseksjon med MTM løsning med feks Bliesma drivere og droppe hele linjekilden.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Jeg har mest problemer med høydeforskjellen personlig, men det er jo ikke mitt system heller.
    Tror du at du vil få et kvalitetsløft (forbedret lyd) med en MTM-løsning oppå mellombass-løsningen? :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har mest problemer med høydeforskjellen personlig, men det er jo ikke mitt system heller.
    Tror du at du vil få et kvalitetsløft (forbedret lyd) med en MTM-løsning oppå mellombass-løsningen? :)
    Vet ikke. Jeg har ikke dårlig tid. Veien er jo minst halve målet. Jeg liker lyden av linjekildene veldig godt, så første steg er å se hva som nå er mulig i området 80/100-250/500hz med de nye kabinettene. La oss si at de fungerer utmerket til 500hz, eller der omkring. Da begynner gevinsten med de store linjekildene å bli begrenset. Bånddiskanten spiller uansett fra 3.5kHz (hvis jeg husker riktig.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er altså minst tre veier videre herfra: 1) integrere mellombass og la alt annet bli likt. 2) integrere mellombass og lage en kasse til oppå med ett element, for å utjevne høydeforskjeller.
    3) lage en MTM løsning og erstatte linjekildene.


    … kombinasjon av 3) og 4) osv.

    Sa noen horn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn