DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende prosjekt dette. Skal igang med noe lignende etterhvert. Og holder på med å se på ulike element med hjelp fra en på forumet. Får jeg spørre deg om hva som er grunnen til at du valgte de elementene du har gjort? Hva de ligger på i pris, som er er viktig tema for min del (siden jeg ikke har veldig dype lommer) og hvor høyt tenker du å dele de?

    Jeg ser også i tråden at du har omtrent samme målene i lengderetningen som det jeg har, hva er bredden på rommet ditt, og hvor langt fra bakveggen sitter du?

    Ser også at du planlegger å bruke en Hypex 8.0 pr side. Spennende dette da de ikke er kjempedyre og at men da slipper unna eventuelle pa amper som kan ha viftestøy.

    Regner med du kommer med lytteinntrykk nåe de er ferdige og du har fått plassert de på riktig plass. Om du monterer hjul på de, så blir de lettere å flytte rundt på om du vil prøve ulike plasseringer med de.

    Følger spent med videre.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for mange positive tilbakemeldinger!

    noen kjappe svar:
    -kabinettene er bygget i to lag mdf på hhv 22mm og 16mm tykkelse.
    -Elementene er ScanSpeak Revelator 13" 32W/4878T00. Disse ble valgt på bakgrunn av flere kriterier, bla:
    1) test av elementene i et fagblad (for industrien) som omtalte disse som de beste 13" elementene de hadde sett, 2) spesifikasjoner som tilsa at de ville fungere bra i lukket kasse (som er min personlige preferanse), hadde stor (nok) XMax i kombinasjon med god følsomhet og lav Fs, 3) egen erfaring med Scan Speak elementer som tilsa at de er en meget god produsent samtidig som Scan Speak omtaler disse som de beste basselementene de noensinne har laget.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Rommets mål er 7,3*5,2*3,0. Jeg sitter ca en meter fra bakvegg (som er dekket med en stor bokhylle). Adyton ht er trukket fram i rommet slik at jeg får en passe stor vinkel mellom ht. Subbene blir nok stående bak i hjørnet. Deling og tidskorreksjon blir gjort av McIntosh MEN220.
     
    Sist redigert:

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Det står vel strengt tatt i emotikons tekst: Imagic Sub
    Geir Fredriksens gamle firma Avideco utviklet denne basshøyttaleren ment som partner til Imagic-linjekilder. Senere fikk Imagic fornavnet Adyton. Gode basskasser det der, hakket penere med frontstoffene på, spør du meg...
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.949
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det står vel strengt tatt i emotikons tekst: Imagic Sub
    Geir Fredriksens gamle firma Avideco utviklet denne basshøyttaleren ment som partner til Imagic-linjekilder. Senere fikk Imagic fornavnet Adyton. Gode basskasser det der, hakket penere med fronstoffene på, spør du meg...
    Enig og enig.
    Tok av trekkene for å vise bassene ;)

    4x10" - lukket kasse. Aktiv drift.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Litt usikker, men mine er snart ferdige :D Snakker om byggverk :D Og SKIKKELI forsterker som LEVERER ;) Stort og tungt :)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Ser jo nydelig ut! Enig i at nå ser Adytonene puslete ut :)

    Av ren nysgjerrighet: Ville et par Emotiva XPA-1 kunne drive basstårnene? Med separat EQ-enhet, selvsagt.
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Litt usikker, men mine er snart ferdige :D Snakker om byggverk :D Og SKIKKELI forsterker som LEVERER ;) Stort og tungt :)
    Her må jeg si meg enig, Viking. De nye eksklusive basstårnene fra Audio Insight er lekre og avanserte kunstverk. I motsetning til de fleste basstårn, mine egne inkludert, fremstår de som direkte lekre med flotte proporsjoner. Her et lite snapshot jeg fikk tatt ved et besøk i høst. Og da titter vi nå bare på INNSIDEN:
    IMG_2580.jpg
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Mine har kommet lengre enn dette også :D ;)
    Litt usikker, men mine er snart ferdige :D Snakker om byggverk :D Og SKIKKELI forsterker som LEVERER ;) Stort og tungt :)
    Her må jeg si meg enig, Viking. De nye eksklusive basstårnene fra Audio Insight er lekre og avanserte kunstverk. I motsetning til de fleste basstårn, mine egne inkludert, fremstår de som direkte lekre med flotte proporsjoner. Her et lite snapshot jeg fikk tatt ved et besøk i høst. Og da titter vi nå bare på INNSIDEN:
    Vis vedlegget 290606
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    hei,

    Finnes det noe bilder/spec på disse basstårnene fra Audio Insight.

    Siden dette er Adyton, er de bygget på erfaring fra Impetus eller er dette en helt annen greie.

    Torstein
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Dette er vel ikke Adyton, men erfaring er sikkert tatt med fra utviklingen av Imagic 3.6, Impetus er bassdelen i 3.6? :) Her er det dog, etter det jeg vet, 6 titommere pr. side mot 8 og det er vel større forsterker og flere avstivinger etc. i Audio Insight tårnene :)
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje litt OT dette, men hvor finner man info på Audio Insight produktene. Finner heller ikke noe info på Adytons hjemmeside på Imagic 3.6. Ser ut for meg at Impetus består av 8x8tommere i hver kanal.

    Men disse tingene er vel kanskje å betrakte som prototyper og ikke ferdig produkter.



    Torstein
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Det er helt riktig at folk ikke finner info om Audio Insight produkter på nettet! Grunnen er at produktene ennå ikke er markedsklare.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Utålmodig som jeg er har jeg testet den ene som sub på venstre kanal mens Kef Reference 209 fremdeles tar jobben på høyre kanal. Det må helt sikkert litt justering til, men jeg kan hvertfall fastslå at dette flytter luft så det holder! :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble tøft.
    Kjenner att det klør i byggelysten, venter ko kasser inn denne uka.
    Det som er litt surt er at jeg skal på hytta til helga så jeg får ikke limt kasser.
    Skal vell ikke si att det er surt å reise på hytta, koser meg jo masse da også.
    Får bare håpe att de kommer før fredag, hvilken amp driver du disse med?

    Steinar.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dette ble tøft.
    Kjenner att det klør i byggelysten, venter ko kasser inn denne uka.
    Det som er litt surt er at jeg skal på hytta til helga så jeg får ikke limt kasser.
    Skal vell ikke si att det er surt å reise på hytta, koser meg jo masse da også.
    Får bare håpe att de kommer før fredag, hvilken amp driver du disse med?

    Steinar.
    takker, jeg driver disse med Hypex DS8.0 (800w)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette ble tøft.
    Kjenner att det klør i byggelysten, venter ko kasser inn denne uka.
    Det som er litt surt er at jeg skal på hytta til helga så jeg får ikke limt kasser.
    Skal vell ikke si att det er surt å reise på hytta, koser meg jo masse da også.
    Får bare håpe att de kommer før fredag, hvilken amp driver du disse med?

    Steinar.
    takker, jeg driver disse med Hypex DS8.0 (800w)
    Ok sitter med 2 slike amp selv, som skal drive 8 Dayton 15".
    De klarer jobben greit?

    Steinar.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Steinar, det er for tidlig å uttale seg om DS8.0 for min del. Jeg må bli ferdig med begge subbene og få stilt inn det hele før jeg kan gjøre meg opp en kvalifisert mening.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg satt opp høyttalerene og grovkalibrert. Jeg deler på 150hz med 4. Ordens filter.

    jeg har ikke fått finlyttet på mye forskjellig musikk, men kan likevel si litt om førsteinntrykket:

    - kort fortalt er dette det slemmeste jeg noensinne har hatt i hus, og det med god margin!
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at det er greit dynamisk :) Utrolig rom du har! Ikke noe savn etter Kef'ene?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Enig. Den spilehimlingen er skikkelig lekker. Noe akustisk lurium under spilene? Har en drøm om en sann himling selv.
    Og ikke minst: gratulerer med gjennomført peosjekt!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takker,
    -helt riktig, der er en enorm dynamikk og skyv i anlegget slik det spiller nå!

    himlingen er laget av eik med 30 mm rockwool akustikkplater bak. Det fungerer veldig bra akustisk sett.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    SannaX, kombinasjonen med Kef Reference 207/2 og 209 sub var veldig bra, men det er likevel et virkelig stort steg opp til det jeg har nå. Jeg hadde i en periode i vinter en tanke om at Magico S5 kunne gjort seg i heimen, men dette blir rått parti.
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Ser virkelig proff ut, og jeg betviler ikke det lyder like bra som det ser ut! Gratulerer!
    Spennende, skulle ønske jeg hadde hatt mulighet til å implementere noe slikt, men det går nok ikke av plasshensyn (+ kona!), får nøye meg med Rhea2
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke mine kommer til å se så flotte ut med det samme.
    Meget flott arbeid du har gjort her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn