DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Gitt at kardioide fungerer i mellombassen, vil det da være en løsning for basstårn? Og videre oppover i mellomtone? :) Er det likevel slik at testkasser med slisser (inkludert målinger) er nødvendig for å vite om et tiltenkt element vil fungere i kardioide eller er det noen parametre som må være en gitt verdi for at elementer skal kunne fungere i en slik løsning? :unsure:
    I utgangspunktet er det ikkje noko anna krav enn at lyd frå front av element er nokså lik lyd frå baksida av elementet opp til den frekvensen ein ynskjer å nytta kardioideløysinga. Dette gjeld dei aller fleste drivarar for dei alle fleste fornuftige kardioideapplikasjonar. T/S-parameter er veldig nyttige til mange applikasjonar, men når det gjeld ei kardioideløysing vil eg frårå å bruka ein kardioidehøgtalar så lågt at til dømes Qts har noko særleg å seia. Utanom det gjeld sjølvsagt dei vanlege vurderingene ein må gjera for alle drivarar til all bruk, slik som slaglengde og følsamheit i det tenkte arbeidsområdet.

    Lågt i frekvens er det generelt sett Vd som set grensa for kva slags drivarar ein kan bruka, mens høgt i frekvens er det elementet sin storleik (og indirekte elementet sitt krav til baffelstørrelse) som set grensa. Når det er sagt er det fullt mogleg å designa kardioideløysinga slik at det vert ein naturlig overgang til mindre og mindre lyd frå hóla, og meir frå berre fronten av elementet. På denne måten kan ein få ein høgtalar med tilnærma kardioidespreiing over eit stort frekvensområde, slik som til dømes Dutch&Dutch 8C (100-1250Hz). Utforming og plassering av hóla har noko å seia her, og ein må tenkja på både dei lineære effektene (den ynskja frekvensresponsen frå hóla) og dei ikkje-lineære effektene (kompresjon og forvrenging frå til dømes underdimensjonerte hól). Den andre er i utgangspunktet lett å unngå, men kan verta vanskeleg om du ynskjer eit lågpassfilter lågt i frekvens på hóla.

    Personleg har eg brukt denne metoden:
    1. Teikn ein enkel CAD-modell av ein tenkt høgtalar.
    2. Lag ein mesh av teikninga med grei (men ikkje høg) oppløysing.
    3. Importer meshfila til AKABAK og sett opp simulasjon med front og bakside av element, pluss eventuell demping på innsida av kabinettet.
    4. Lat maskina løyse simulasjonen, dette tek ikkje meir enn 30-120 sekund avhengig av kor høg oppløysing på meshen er.
    5. Observer resultat, juster demping og/eller plassering på hóla og køyr simulasjonen på nytt til du får eit godt resultat.
    1b. Teikn ein meir detaljert CAD-modell om du ynskjer.
    2b. Lag ein mesh med høgare oppløysing om du ynskjer.
    3b. Kjør simulasjon med dei "optimale" parametrene du fant. Denne simulasjonen tek lenger tid grunna høgare oppløysing. Verifiser at resultatet framleis ser godt ut.
    6. Bygg høgtalaren som teikna (eller eit enkelt prototyp-kabinett med dei same kritiske dimensjonane) og prøv forskjellig dempemateriale med målinger til du finn eit dempemateriale som matchar simulasjonen godt. Her er det viktig at ein har brukt realistiske verdiar i simulasjonen, elles vert det fort frustrerande.

    Eit forslag her er å simulera frekvensresponsen ved utgangen av hóla i AKABAK og så måla dette i røynda. Då slepp ein å gjera målinger rundt heile høgtalaren, og kan venta med dette til frekvensrespons i simulasjon og røynda matchar. Her er det dog viktig å hugsa at simulering i AKABAK har idealiserte drivarar, så ein må taka hensyn til den faktiske frekvensresponsen til drivaren ein brukar. Det negative med heile denne framgangsmetoden er sjølvsagt at ein må læra seg AKABAK, som ikkje er trivielt (og det finst lite godt opplæringsmateriale).
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dagens framskritt på min front er at høyttalerne er koblet opp og testet. Alt virker som det skal.

    Jeg har ikke begynt å måle mellombassene på egenhånd. Det skal jeg selvsagt gjøre rimelig nøye. Jeg bare kastet dem inn i miksen uten noen form for innspilling eller noen andre justeringer.

    Første inntrykk: ….
    … 1-0 til linjekildene over 140hz. Jevnere frekvensgang, lavere THD ved målinger og det samme var den lyttemessige opplevelsen.

    For øyeblikkey spiller mellombassene mellom 90hz og 140hz. Smalt område, men kanskje nyttig lell?

    Konklusjonen er: ferden har startet. Dette må jobbes med og det kan fort gå godt til slutt 😄
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha brukt dem med en del eq i løpet av helgen for å la dem spilles inn, har jeg gjort tre sett med målinger uten eq for å vise respons på akse. Jeg har glattet dette for å ta mest mulig bort av refleksjoner og «smale» romeffekter og for å vise forskjell i underliggende frekvensrespons mellom løsningene.

    Det ene settet med målinger er på 50cm avstand foran det øverste basselementet (omtrent ørehøyde). Det andre settet er i lytteposisjonen, med 4 meters avstand til høyttalerne. Målingene er gjort med alle spalter åpne, spalter lukket (slik at det blir en lukket kasse) og med spalter lukket og bassport åpen. Denne er på baksiden og tunet til 55 hz.

    Begge målingene med spaltene åpne viser en peak rundt 220hz og med betydelig fall under dette. I all hovedsak fungerer de som bassporter tunet til 220hz. På nærfeltsmålingen er det lite forskjell mellom lukket kasse og bassrefleks. Dette er nok naturlig da porten er på baksiden og måleavstanden fra det øverste elementet er kort. Målingen i lytteposisjonen viser at løsningen med bassrefleks tunet til 55hz gir jevnest respons.

    Planen er da å tune dette enkelt med DSP og lytte en del via løsningen med bassrefleks åpen og spaltene lukket. En uke eller to så får jeg se hvor jeg tar det videre. I første omgang vil jeg leke litt med delefrekvensene.

    Nærfeltsmåling:
    240108 50 cm front.jpg


    Måling i lytteposisjon:
    240108 SS.jpg
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Interessant, men er det ikke naturlig å tenke at lavpassfunksjonen til spaltene opererer for høyt i frekvens?
    Antar dette er med alle gluggene åpne.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Interessant, men er det ikke naturlig å tenke at lavpassfunksjonen til spaltene opererer for høyt i frekvens?
    Antar dette er med alle gluggene åpne.
    Yepp, med alle åpne. Kunne laget flere, men prøvde i første omgang å lukke disse samt å åpne bassporten. Får prøve litt forskjellig.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Kjekt å kunne teste litt forskjellig! Følger spent med 🙂
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Byttet fra BW til LR på 65hz og tunet litt ned i toppen. Tipper dette er godt nok til å la det bli i noen dager og bli vant med lyden.

    Med unntak av en eller annen unote ved ca 78Hz holder THD seg lavt og under støygulvet på vanlige lyttenivåer.

    240113 lr adj1.jpg
    240113 ir.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    All forvrengning forsvinner jo i støygulvet. Dra på en 8-10 db mer på målingen så kanskje det dukker opp litt andre og tredje harmonisk. Da dukker det i hvert fall opp en del her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    All forvrengning forsvinner jo i støygulvet. Dra på en 8-10 db mer på målingen så kanskje det dukker opp litt andre og tredje harmonisk. Da dukker det i hvert fall opp en del her.
    Ja helt sikkert. Jeg målte nå på et nivå som er rimelig representativt for et vanlig lyttenivå. I bokhyllen bak lytteposisjonen står det diverse pynt som garantert begynner å vibrere når jeg drar på.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er de midlertidige skumproppene byttet ut med permanente propper i sort-malt eik som er montert med sort multibond. Spaltene blir da bare en visuell effekt med ca 1,5 cm fordypning.
    IMG_1695.jpeg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Midbassene funker som de skal, men en ting klarer jeg ikke helt å legge fra meg. Uansett hvordan jeg vender og vrir på det så gir basstårnene lavere THD under 160hz og linjekildene lavere THD over 160hz. Målinger er gjort på samme volum, ca 80 dB ved 199hz (tilfeldig valgt hvor cursor sto).

    Først Basstårn og midbass, delt ved 65Hz. Ingen deling oppover i frekvens og uten DIRAC.
    240313 L sub and midbass.jpg


    Så Basstårn, midbass og linjekilder, delt ved 65Hz og 160 Hz. Klart lavere THD over 160Hz. Med DIRAC.
    240313 L all.jpg



    Og til sist Basstårn og linjekilder, delt ved 160Hz. Lavere THD under 160hz og over 160hz i forhold til midbass løsningen. Litt tilfeldig at denne viser litt høyere THD enn versjon nr 2. Den nedenfor er uten DIRAC.
    240313 L sub and main 160.jpg


    Dette var som sagt med fornuftige lyttenivå. Det endrer seg selvsagt når jeg drar på. Får sjekke det en annen dag..
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Er det lov å spørja kva slags dempemateriale du har brukt?
    Eg har sjølv lagt merke til at materiale som (sannsynlegvis) har høg strømningsmotstand gjev høgare vreng (spesielt 3. orden) på lyden som kjem frå hóla. Høgtalaren min har til dømes høgare vreng i kardioide (sjølv ved same utslag) samanlikna med ei lukka kasse, då spesielt frå 150-300Hz. Det er nok ein eller annan form for ikkjelineæritet i dempematerialet som er "problemet".

    Det at du har høgare 3. orden såpass høgt i frekvens kan ha med sjølve elementa du har brukt å gjera. Mange høgtalarelement som har "høge" nivå av 3. orden sjølv ved låge lyttenivå, på grunn av ikkjelineære effekter i talespolen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det lov å spørja kva slags dempemateriale du har brukt?
    Eg har sjølv lagt merke til at materiale som (sannsynlegvis) har høg strømningsmotstand gjev høgare vreng (spesielt 3. orden) på lyden som kjem frå hóla. Høgtalaren min har til dømes høgare vreng i kardioide (sjølv ved same utslag) samanlikna med ei lukka kasse, då spesielt frå 150-300Hz. Det er nok ein eller annan form for ikkjelineæritet i dempematerialet som er "problemet".

    Det at du har høgare 3. orden såpass høgt i frekvens kan ha med sjølve elementa du har brukt å gjera. Mange høgtalarelement som har "høge" nivå av 3. orden sjølv ved låge lyttenivå, på grunn av ikkjelineære effekter i talespolen.
    Hei Georg,
    spaltene er nå lukket og kassen er avstemt med bassrefleks tunet til 50hz. Dempematerialet er type Biltema-filt som i hovedsak er limt på innerveggen. Jeg har vel egentlig all grunn til å tro at forvrengningen kommer fra elementene. I utgangspunktet er THD lavt, bare litt irriterende at både linjekildene og basstårnene har lavere forvrengning på de lyttenivåene som jeg bruker til daglig. Dog har jeg hele tiden hatt en plan B med disse høyttalerne. Plan B inkluderer å teste den sammen med en AMT diskant montert i waveguide. Elementer er allerede i bestilling.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Er dette bare et bevis på hvor vanvittig gode de Revelator 32W elementene virkelig er? :unsure:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg tått testet med deling på 200hz mellom basstårnene og linjekildene. Ikke noe å si på målingene. Får ta og lytte litt.
    THD i lytteposisjon (4.2 og 6 meter fra høyttalerne) med lydtrykk på ca 83dB i bass, 80 i nedre mellomtone og ca 76dB i øvre diskant.
    240315 L DL.jpg


    240315 R and L SS 12th oct smoothing.jpg
    240315 impulse L.jpg


    Og så THD ved høyere nivå, ca 96dB i bass med fall til 89 dB i toppen (10 kHz), fremdeles i sweetspot. Da begynner H2 å krype noe opp i toppen, mens avstanden til grunnstøyen faller i bunn.
    240315 L -20dB v2.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    En av de siste målingene hjemme med beryllium i diskant og mellomtone. Med 100 db i bassen og 93 db ved 10kHz.
    4 db høyere.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En av de siste målingene hjemme med beryllium i diskant og mellomtone. Med 100 db i basse og 93 db ved 10kHz.
    Vis vedlegget 1006044
    Veldig interessant å se forskjeller fra ett rom/anlegg til et annet. Man ser tydelig hvordan kraftig behandling av rommet gjør forvrengningskurver jevnere (og lavere). Lite pynt og dill som står og klirrer i hyllene!

    Jeg har lenge gått og sirklet rundt Be diskanter, men har ikke helt kommet meg over streken. Var der mentalt sett da Bliesma plutselig mistet leverandøren. Liker tanken på å ha større enn 1 toms diskant.

    For øvrig en interessant observasjon at bånddiskantene mine går fra «nothing» til «something» når jeg drar på litt. 89dB ved 4,2 m for punktkilde gir vel omkring 101dB ved 1 meter.

    Det som fortsetter å imponere er de rimelige fulltonene i linjekildene.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Mange om jobben er en sikker vinner i forhold til lav forvrengning.
    Min måling er jo bare på 2,65 meter
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mange om jobben er en sikker vinner i forhold til lav forvrengning.
    Min måling er jo bare på 2,65 meter
    Avstansdifferanen utgjør 4dB for punktkildene, så da er målingene våre på ganske like nivåer - bare ved større lytteavstand for min del.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Backup løsningen for mellombassene var altså å leke litt med en løsning med AMT i waveguide. Mens vi venter på elementene og delefilter, så begynner grovarbeidet på waveguide i heltre valnøtt.
    IMG_1969.jpeg
    IMG_1994.jpeg


    Fintuning av form og størrelse gjøres etter at jeg har elementene tilgjengelig. Topp/bunn til waveguide og de store sidene blir da trimmet mer nøyaktig. Gleder meg til jeg kan begynne å olje inn disse…

    Formen vises ikke godt på bildene, men det blir en eksponensiell form som starter på ca 60 grader.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott oppsett Kalle Klovn😃👍. Tipper det også låter gromt.
    Takk, men jeg vet egentlig ikke helt hvordan det låter Øyvind. For øyeblikket er jeg tett i venstre øret, so much for high-fidelity og stereo!

    …ellers så må jeg si at elektronikken har krympet en del etter at jeg skilte meg fra McIntosh settet mitt.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig lekkert! :love:
    Jeg kunne gjerne tenkt meg et slikt rom!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt kjappe målinger i farten. Dette virker ikke så gæli. Overraskende mye vind som uler, så harmonisk forvrengning under ca 300hz må man bare overse. Det får jeg sjekke når det løyer litt mer.

    5C763088-6141-4B3E-BD73-B9598EE51848.jpeg
    2C1DBED3-C0D3-43BE-9D55-052103099126.jpeg
    ACC35732-3D76-43B4-8B46-117E81AE02D0.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn