div diy

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Heldig med kona di du. Trenger ikke å tenke på WAF!
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Heldig med kona di du. Trenger ikke å tenke på WAF!
    Ja det vil jeg påstå at jeg er,ingen tvil om det,men hun er litt int i hifi og slikt så hjelper jo litt på det.
    Må jo prøve på litt WAF🙂
    Hadde noen slike en gang og de likte hun ikke spesielt godt,men fikk ha de i tv stuen.
     

    Vedlegg

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Regner med det blir Hifimediy t3 på bass og en liten pass aleph på mid og diskant.
    Tror ikke det skal så mye effekt til før xmax er brukt opp.
    Men om det blir litt bra så kanskje nye basser blir kjøpt inn en gang.
    Beyma driverene,horn og kasser ble lagt på loft til en annen gang.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har tenkt på dette i 2 år,så da blir pinne 9 på driver rør til 300b se forsterkeren koblet til pinne 6 og 7 på begge rør.
    Da kan jeg endelig få testet simens d3a rørene jeg hadde liggende🙂🙂.
    20221123_222957.jpg


    20221123_230257.jpg


    20221123_230327.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Etter å ha hørt litt på bafflene så spiller de fint på kinesisk plingplong musikk, men mangler totalt kapasitet på litt volum med min musikk.
    Hører egentlig på det meste,men ikke på kinesisk plingplong.
    Så bafflene blir satt på loftet til basser som passer formålet bedre dukker opp.
    Kjekt å ha stort loft 🙂
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Så ble kassene med 12 og horn bært ned og målinger med umik og rew ble påbegynt.
    Vet ikke helt hva jeg holder på med,men klarer å måle litt hvertfall.
    1 høyttaler målt ca 1m fra mic.
    Skjermbilde (3).png
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Monterte de i et gammelt kabinett sammen med en smps strømforsyning på 35v.
    Lyden var overaskende bra i diskant og mellomtone,bassen var ikke helt der den bør være etter min smak.men kan jo hende tripath ikke liker impedanse dippen rf7 har i bassen.har opplevd det samme med flere forsterkere, tror tas5630 var litt bedre på det området.
    Tas5630 var ikke god på diskant og mellomtone,den låt kornete og slitsomt.
    Tror tripath kan bli veldig bra på beyma driverene jeg bruker på det andre stereo anlegget. Vis vedlegget 817421
    Tripath ble ikke bra på beyma cp380m,ble alt for mye sus.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Bare sånn for kjekt,hytteforsterker med 4 kanals ta2024 med mulighet for biwiring eller dsp.
    Batteribanken består av kina 12v ups og brukte 18650 batterier.
    Kina bt motager.
    Har en til ups som kanskje kunne brukes til dac og dsp.
    Inngangs kondiser ble byttet til noe bedre en de røde kina hiend som stod der,ellers orginal kretskort.
    Altid likt de rimelige ta2024 kortene,mye og fin lyd for ingen penger.
    20221222_222110.jpg


    20221222_222119.jpg


    20221222_223907.jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Bare sånn for kjekt,hytteforsterker med 4 kanals ta2024 med mulighet for biwiring eller dsp.
    Batteribanken består av kina 12v ups og brukte 18650 batterier.
    Kina bt motager.
    Har en til ups som kanskje kunne brukes til dac og dsp.
    Inngangs kondiser ble byttet til noe bedre en de røde kina hiend som stod der,ellers orginal kretskort.
    Altid likt de rimelige ta2024 kortene,mye og fin lyd for ingen penger.
    Vis vedlegget 878976

    Vis vedlegget 878977

    Vis vedlegget 878978
    En av de mest geniale ampene som er laget ever , med en effektiv ht er de en killer enda til tross for allt som er på markedet av nye .Har hatt flere av dem fra minste til største
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    En av de mest geniale ampene som er laget ever , med en effektiv ht er de en killer enda til tross for allt som er på markedet av nye .Har hatt flere av dem fra minste til største
    Ja de er geniale,altid husket ta2024 som gode,men vær gang jeg hører de så blir det litt sånn wow.
    De driver rf7 veldig lett og spiller med overraskende bass og kontroll,super lyd til ingen penger.
    Synes nyere klasse d av den rimelige sorten blir dårlige i forhold,hifimediy tk2050(t3)blir i nærheten,men mangler litt på bass.
    Synd at tripath er borte nå slik jeg har forstått.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Ta2024 lyder umidelbart wow og føler meg litt snytt pga rør forsterkeren er veldig mye dyrere og ta2024 koster ingenting.
    Mangler egentlig ikke så mye når det gjelder lyd, ta2024minner mye om 300b forsterkeren lydmessig.
    Bytter fort mellom forsterkerene og 300b er jo heldigvis mye bedre,den gjør egentlig alt likt men bare mye bedre.
    Men litt rart at det går å få så fin/god lyd av en tripath ta2024 av den rimelige sorten.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Rør på batteri drift😄
    Lagde en batteribank for bruk ute på tur, eller som nødstrøm,måtte selvfølgelig teste det på stereoen.
    Batteribanken består av 105ah batteri.
    Epever 400w(700w) inverter.
    Epever 300w pwm.
    Epever bt modul.
    Lagde også et panel med usb,sigarett uttak,voltmeter og stikk til batteri lader for små batterier.
    Kan lades opp med det meste som lager likespenning fra 15v opp til 50v tror det jeg var.
    En ting er sikkert den ble blytung.
    20230201_213508.jpg


    20230201_213518.jpg


    20230201_213535.jpg


    20230201_213618.jpg


    20230129_203013.jpg


    20230129_203032.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Var litt små kretskort,er jo vant med store tykke kretskort med store hull,var utrolig tynne silicone ledninger på v+,gnd og v-.
    Vet ikke om det har noe å si.
    Kjøpte disse kortene pga leste at de var litt varme i lyden,så tenke det kunne passe meg og høyttalerene mine.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nydelig kabel vi ser et glimt av på en av de tidligere bildene av d3a-røret. Er det Golden Cross?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Var litt små kretskort,er jo vant med store tykke kretskort med store hull,var utrolig tynne silicone ledninger på v+,gnd og v-.
    Vet ikke om det har noe å si.
    Kjøpte disse kortene pga leste at de var litt varme i lyden,så tenke det kunne passe meg og høyttalerene mine.
    Varme i lyden sandsynligvis fordi fortrinnet er for underdimensioneret til å trække de kraftige mosfets gætter jeg på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Varme i lyden sandsynligvis fordi fortrinnet er for underdimensioneret til å trække de kraftige mosfets gætter jeg på.
    Trodde at feks exicon mosfet var lettere å dra en vanlige transistorer,håper at lyden er litt farget,for det er slik jeg liker det 🙂
    Men tror at det er mye annet en bare driver transistorer som kan lage varm lyd.
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Nydelig kabel vi ser et glimt av på en av de tidligere bildene av d3a-røret. Er det Golden Cross?
    Ja,veldig fin kabel,fin kvalitet på kabel og koblinger,men lurer på om det er en cardas kopi kabel av noe slag.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Fikk ikke målt forvregning i dag,er noe greier med det vintage ustyret mitt😄
    men fikk sett litt på oscilloscopet hvordan det så ut ved litt forskjellige frekvenser og effekter.
    Har jo ikke helt peiling på hvordan det skal se ut,men regner med at det som går inn i forsterker av signal skal komme ganske likt ut.
    Målte 110w 8ohm
    170w 4ohm
    Det ble målt uten synlig klipping.

    20230213_224956.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Railspenningen under full belasning (uten klipping)
    Gikk fra 52v til rett over 48v ved 8ohm,ved 4ohm så gikk spenningen fra 52v til 43v,det synes jeg virket mye,trafoen er fra en gammel rotel,er jo viktig med gjenbruk🙂
    Kunne sikkert vært lurt med en større trafo og tykkere kabler fra og til psu,synes de som fulgte med var veldig tynne,har aldri brukt så tynne kabler før i noen forsterkere.
    Blir test etter hvert med pass b1 som preamp og eventuelt rør preamp,men vet ikke hvordan rør prampen vil like 22k ohm på utgangene.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Du kan jo måle om du har noe spenningsfall mellom power-supply og forsterkertrinn. Men, jeg tviler......?
    Tror nok det har med effekten på trafoen å gjøre. Ledningene som du synes er tynne, kan jo også byttes ut.
    Du kan jo også sjekke om AC trafospenningen synker ved å måle inn på likeretterbroen.
    I beste mening :)
    Mvh.
    Johnny
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hei :)
    Du kan jo måle om du har noe spenningsfall mellom power-supply og forsterkertrinn. Men, jeg tviler......?
    Tror nok det har med effekten på trafoen å gjøre. Ledningene som du synes er tynne, kan jo også byttes ut.
    Du kan jo også sjekke om AC trafospenningen synker ved å måle inn på likeretterbroen.
    I beste mening :)
    Mvh.
    Johnny
    Ja var inne på tanken og gjøre det,men er jo egentlig mindre viktig om det er 170w eller 190w, men regner med det er trafoen som gir opp.
    Skal ta og måle på ac siden,altid kjekt å vite hvor spenningen blir av.
    Blir spennende å høre hvordan den spiller med høyttalerene mine da de har en tendens til å bli slappe i bassen og bass fattige med feil forsterkere.
    Den forsterkeren som har fungert best til nå er rørforsterker på ca 5w.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva er normalbelastningen på den trafoen i Rotel?? Noratel sine 400 og 500 VA dropper typisk ca 3V (iht datablad) mellom tomgang og full last....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Railspenningen under full belasning (uten klipping)
    Gikk fra 52v til rett over 48v ved 8ohm,ved 4ohm så gikk spenningen fra 52v til 43v,det synes jeg virket mye,trafoen er fra en gammel rotel,er jo viktig med gjenbruk🙂
    Kunne sikkert vært lurt med en større trafo og tykkere kabler fra og til psu,synes de som fulgte med var veldig tynne,har aldri brukt så tynne kabler før i noen forsterkere.
    Blir test etter hvert med pass b1 som preamp og eventuelt rør preamp,men vet ikke hvordan rør prampen vil like 22k ohm på utgangene.
    Høres helt ok ut .Testet du en eller to kanaler samtidig ?

    Spennings droppen er hengig av regulerings graden til trafoen .Dvs den spenniongen den har ubelastet til den på oppgitte spennig og strøm samtidig
    fEKS en kjent trafo jeg brukt mye 625 wa trafor med 2x38 v output ca 8 A I tomgang vil den ha en regulerings prosent på 5-8 % og være 40 ac eller litt over
    ps Jo større trafoer jo lavere regulerings prosent .

    Jeg har samme dc spennings droppen som din 8 R belastning i min Millenium kl A og 50 w idle .Trafoen er da 800 w

    Ps før i tida kunne man finne disse spec ,, sjekket ikke farnel sin side ,,, de hadde før
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Hva er normalbelastningen på den trafoen i Rotel?? Noratel sine 400 og 500 VA dropper typisk ca 3V (iht datablad) mellom tomgang og full last....
    Vet ikke hvilken normalbelastning den er laget for,hadde vært kjekt med en trafo med litt høyere spenning og litt kraftigere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn