dipolbass planlegging

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
ikke noe revolusjonerende som skjer her for tiden.
har lite tid til lytting om dagen, men i kveld har jeg byttet om på forsterkerene, noe som så klart gjorde bassen mye bedre.
dessverre er ikke MA'en noe god til å drive quadene heller, så vinningen går opp i spinningen som det heter.
må nok kjøpe en ny forsterker til å drive bassene med tid og stunder.
Rotel RB-1510 er jo ikke så dyr, og burde i teorien ha nok krefter...

uansett på tide å spamme tråden med flere bilder ;D


basskassene lener seg så vidt med ene hjørnet på basen til quaddene, slik at de skal så litt mer stabilt inntil jeg finner noen bedre løsning.

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Gå ut og kjøp noen lengder med 48 x 48 lekter, så lager du 4 trekantrammer og fester yo av de på baksiden av hver baffel, slik at du har elementet i lyttehøyde. den åpne plassen mellom gulvet kan du fylle opp med to plater. 1/3 og 2/3 respektive, så kan du få tre mulige varianter pluss ingen plate, selvsagt. Samme bredde som baffel. Eksperimenter med 1, 2 eller 3 plater,du vil garantert foretrekke an av variantene. bassen kan toes in kraftigere enn panelene, og kan du få de noen cm. ut fra sideveggene så får du også drahjelp fra hjørnet.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Eventuelt kan du jo bare lage noen nye bafler. Det der er egentlig bare restene som ble igjen etter forrige flytting. Prøvde å redusere mengden MDF på flyttelasset til et minimum. :p

Fordelen med å ha basselementet langt nede på baffelen er at du får drahjelp av gulvet, men det er ikke sikkert du har behov for det. Ørehøyde er sikkert en god ide. Eventuelt kan du prøve å vinkle elementene litt oppover.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
DIY_dude skrev:
Eventuelt kan du jo bare lage noen nye bafler. Det der er egentlig bare restene som ble igjen etter forrige flytting. Prøvde å redusere mengden MDF på flyttelasset til et minimum. :p

Fordelen med å ha basselementet langt nede på baffelen er at du får drahjelp av gulvet, men det er ikke sikkert du har behov for det. Ørehøyde er sikkert en god ide. Eventuelt kan du prøve å vinkle elementene litt oppover.
skal helt klart lage nye baffler etterhvert, men har ikke helt bestemt meg for hvordan det skal gjøres enda.
anlegget står jo i stuen så det bør jo helst ikke se helt jævlig ut ;D
 

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
54
Antall liker
14
Jeg hadde samme oppsett en gang i tiden men med 2x 12" i hver side.

Baflene ble laget slike de er /var avbildet på MT Audio sine sider. Den løsningen både så bra ut og var lydmessig bra og skulle vel kunne fungere med andre elementer også vil jeg tro.

Hvordan liker du mini-dsp?

Mvh

Steinar_R
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Steinar_R skrev:
Jeg hadde samme oppsett en gang i tiden men med 2x 12" i hver side.

Baflene ble laget slike de er /var avbildet på MT Audio sine sider. Den løsningen både så bra ut og var lydmessig bra og skulle vel kunne fungere med andre elementer også vil jeg tro.

Hvordan liker du mini-dsp?

Mvh

Steinar_R
2X12" i en "gradient" baffel er nok en enklere løsning med tanke på utseende og integrering; 15" tar ganske mye plass.

eksperimenterer med quadene plassert oppå bassene nå.

funker helt fint, men ikke like mye punch som i forrige oppsett.
utseendemessig har det helt klart noe for seg dersom man lager bafflene i samme utseende som quaddene.
leker med tanken om 2x15" i en liggende W baffel 8)

minidsp fungerer helt topp; superenkelt å bruke, og har ikke merket noen åpenbar støy eller degradering av lyden.
eneste ankepunktet er at usb laderen jeg kjøpte på Clas sliter litt med høyfrekvent piping.
 

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
54
Antall liker
14
Hvilken minidsp var det du kjøpte?

Den må vel ikke være tilkoblet pc etter at du har programmert den vel?

mvh
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Steinar_R skrev:
Hvilken minidsp var det du kjøpte?

Den må vel ikke være tilkoblet pc etter at du har programmert den vel?

mvh
kjøpte 2x4 rev A ferdig i boks med advanced 2way programvare.
så vidt jeg har forstått det er det ikke så nøye om man kjøper rev A eller B, siden det kan skiftes med en jumper, men rev A er uansett den riktige hvis man kjører signal gjennom en preamp.

etter å ha programert den trenger den ikke noen pc tilkoblet, men støm må man kjøpe utenom.
enten en usb-lader eller en DC veggvorte (mellom 4.5 og 24VDC)
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Kan du styre volumet i forkant av MiniDPS'en?

Jeg trodde du måtte enten kjøre volumet via pot på kortet, eller har 8 kanals preamp etter - tar jeg feil?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Audiodidakt skrev:
Kan du styre volumet i forkant av MiniDPS'en?

Jeg trodde du måtte enten kjøre volumet via pot på kortet, eller har 8 kanals preamp etter - tar jeg feil?
fullt mulig å styre volumet før dsp'en, enten gjennom pre eller kilde med volumkontroll.
har koblet dsp'en mellom pre og 2 x effektforsterker.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Kan du da kjøre digitalt inn (med volumstyring på kilden, eksempelvis pc) uten å miste bits?

(Dette er antakeligvis et helt idiotspørsmål som til det fulle avslører min manglende kunnskap... :))
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Audiodidakt skrev:
Kan du da kjøre digitalt inn (med volumstyring på kilden, eksempelvis pc) uten å miste bits?

(Dette er antakeligvis et helt idiotspørsmål som til det fulle avslører min manglende kunnskap... :))
minidsp alene har kun analog inn; skal du kjøre digital inn trenger du et miniDIGI tilleggskort.

hvis man styrer volumet digitalt på kilden, øker man forvrengingen jo lavere man stiller volumet, men hvor mye man kan justere før man hører det skal jeg ikke ta stilling til.
jeg justerer ofte volumet i itunes under 50% av ren latskap, men prøver å holde meg over 75% ;)

hvis man skal bruke DSP'en som pre med digital inn tror jeg nok at det vil være en god ide å installere volumpot.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
da ser det ut til at det kommer inn en rotel rb1510 for å drive bassene; billig morro hvis den funker bra.
60w burde jo være plenty til alphaene.

dessverre pakker jeg samtidig ned anlegget siden jeg flytter til danmark i noen måneder, så baffelbygging og videre eksperimentering får vente til sommeren :'(
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
tid vekke fra anlegget er tid for planlegging ;D

ser at minDSP har mulighet for importering av måledata fra roomEQwizard, noe som virker som en litt for god deal til å ignorere.

etter en rask titt på nettet virker en dayton emm-6 mikrofon som det beste valget, siden den skal være ganske lik behringer ecm8000, men med tilhørende måledata.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=390-801&AID=1457538&PID=3696791&SID=skim1010X497171X457cdbfaa7acefc798611d42b85bd9cf

men det store spørsmålet er hvordan man skal drive den på billigst mulig måte? ;)

Behringer XENYX 502 mixer?
http://www.parts-express.com//pe/showdetl.cfm?&Partnumber=248-574

eller MXL MICMATEC, xlr til usb preamp
http://www.amazon.com/MXL-MICMATEC-Preamp-Condenser-Microphones/dp/B000VZ8WC2/ref=pd_sim_e_3

går det alternativt an å kjøre mic'en gjenom en ren phantom powersupply, uten noen preamp?

tenker såklart å bruke det innebygde lydkortet i macbook pro'en.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg aner ikke hvordan lydkortet i macen din er, men faren er at støygulvet er litt for høyt, og frekvensresponsen ikke er jevn nok til å bruke dette til målinger. Jeg har hatt dårlig erfaring med innebyggede lydkort tidligere. Jeg fikk veldig rare målinger. Derfor anbefaler jeg heller å kjøpe et lydkort som har mikrofoninnganger med phantom power. Jeg har hatt god erfaring med E-MU 0404. Det har to innganger, så du kan kjøre tokanals målinger og impedansemålinger i tillegg. Alltid kjekt å ha. :)

http://www.emu.com/products/product.asp?product=15185
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
DIY_dude skrev:
Jeg aner ikke hvordan lydkortet i macen din er, men faren er at støygulvet er litt for høyt, og frekvensresponsen ikke er jevn nok til å bruke dette til målinger. Jeg har hatt dårlig erfaring med innebyggede lydkort tidligere. Jeg fikk veldig rare målinger. Derfor anbefaler jeg heller å kjøpe et lydkort som har mikrofoninnganger med phantom power. Jeg har hatt god erfaring med E-MU 0404. Det har to innganger, så du kan kjøre tokanals målinger og impedansemålinger i tillegg. Alltid kjekt å ha. :)
har fortstått det slik at macbook pro kortet skulle være bra nok for REW, siden man kan kompansere for ujevn frekvensrespons med en korreksjonsmåling, og S/N ratioen burde være ganke lik som behringer uca202.

får finne en minijack kabel og gjennomføre en loopback-måling før jeg bestiller noe iallefall.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
da var jeg tilbake i oslo og en rotel Rb-1510 har tatt over jobben som bassforsterker.
førsteinntrykket er meget godt.
helt støyfri, mer enn nok krefter og mye tightere bass en jeg hadde med MA'en.

volum-matching, EQ av bassene og crossover er fortsatt justert etter øret, men jeg kommer nok til å gå til anskaffelse av en målemikrofon med en gang økonomien strekker til... og kanskje litt MDF for å lage skikkelige baffler ::)

ellers virker det som et av panelene på quad'ene trenger en overhaling, så det blir nok førstepri før videre eksperimentering
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.864
Antall liker
10.697
Torget vurderinger
10
Med boden full av Eminence 15 tommere så melder jeg meg inn i denne tråden, den skal studeres nøye. Minidsp er interessant men har altfor lavt gain for meg. Trenger +/- 14 volt ut for at ampene mine svinger. Er det andre dsp løsninger som kan gjøre denne jobben? Vet at Pass Labs 2 veis aktive filter matcher men det er utgått, kostet en formue og dersom det havner på bruktmarkedet er det minst like dyrt.
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Du har jo allerede forsterker fra First Watt, så hvorfor ikke ta en titt på B4 eller B5?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.864
Antall liker
10.697
Torget vurderinger
10
saschagabor skrev:
Du har jo allerede forsterker fra First Watt, så hvorfor ikke ta en titt på B4 eller B5?
God idee. Disse har gått meg hus forbi. Mail er sendt mister Pass ;D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hadde en stor haug ikea-papp liggende, og av mangel på bedre ting å ta meg til, lagde jeg en u-baffel som jeg tapet til de gamle bafflene med gaffa ::)

tydeligvis ikke mer som skulle til, for jeg måtte senke low-shelf fileret med rundt 3db for at bassen ikke skulle overdøve quad'ene.
virker også som om spredningsmønsteret er blitt forandret ganske mye; veldig høy bass i sweetspot, og nesten ikke-eksisterende bass med en gang man beveger seg mer til siden for anlegget.
kjekt når man hører på musikk alene, ikke fullt så kjekt i lystige lag med flere folk i stuen.

fortsatt usikker på om jeg skal gå for flat eller u-baffel i den endelige konstruksjonen

og helt til slutt litt musikkanbefaling som gjør basseksperimentering til en nytelse ;D
kanskje litt vel melody nelson inspirert, men god plate allikevel.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hm... merkelig at lenger løpeavstand mellom for og bakside av element leder til smalere spredningskarakteristikk... I mitt audiodidakte hode ville jeg trodd motsatt.


Ot:
Ser at Dynabel selger 15" for under kr. 600,- denne uka... kunne vært fristende med 12 stk til en linesource men uvisst om kvaliteten er "god nok".
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Audiodidakt skrev:
Hm... merkelig at lenger løpeavstand mellom for og bakside av element leder til smalere spredningskarakteristikk... I mitt audiodidakte hode ville jeg trodd motsatt.


Ot:
Ser at Dynabel selger 15" for under kr. 600,- denne uka... kunne vært fristende med 12 stk til en linesource men uvisst om kvaliteten er "god nok".
ja, smalere spredning kom som en overraskelse, men det merkes som sagt kun om man sitter til siden for anlegget, ikke i "sweespot sofaen" ::)

spec'sene på de dynabel wooferene minner mye om eminence beta15a, men den har mye større magnet og lavere q.
tror den kan fungere fint til OB, selv om den kanskje ikke er high end.
sikkert bedre enn alpha15 og beta15.
 
M

Mr-T

Gjest
Audiodidakt skrev:
Hm... merkelig at lenger løpeavstand mellom for og bakside av element leder til smalere spredningskarakteristikk... I mitt audiodidakte hode ville jeg trodd motsatt.
Jeg mener å huske at H- og U-baffel har en smalere spredning enn flat baffel. Skal se om jeg finner dekning for dette teoretisk også, men jeg jeg har en klar praktisk erfaring med at det er slik.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
I så fall er det idelle "vinger" som kan slås ut ved lytting og skyves bakover (U-baffel) når HT ikke er i bruk :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Mange som bruker den løsningen, med små hjul på baksiden av sidevangene, Da kan en greit håndtere 3m. brede bafler dersom det er ønskelig! Har hørt slike saker før og det låter fint. Bare vær klar over at det IKKE erstatter multiple elementer m.ht. SPL etc.
 
M

Mr-T

Gjest
Ved lave frekvenser så vil det jo det, men ikke ved midlere frekvenser, dvs der punchen i musikken ligger! Jeg ville sagt ja takk begger deler, både membranareal og vinger (eller H-baffel).
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Da kan du snart komme og hente de! ;D ;D ;D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Audiodidakt skrev:
Ot:
Ser at Dynabel selger 15" for under kr. 600,- denne uka... kunne vært fristende med 12 stk til en linesource men uvisst om kvaliteten er "god nok".
ser også at disse elementene har bedre kurvramme enn alpha/beta, mer i stil med eminence sine pro elementer.
er jo egentlig blakk, men dette tilbudet er meget fristende...
bare synd at de ikke viser (Le) spec's
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
noen med litt mer erfaring som har noen tanker rundt dette dynabel elementet?
har forstått at smultringbass er fy, men er 3,25mm xmax for lite?

med tilbudspris er de jo billigere enn alpha/beta15, så hvis ikke noe er fryktelig feil vil det jo være et skikkelig kupp.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
plutselig lå det 4 dynabel elementer på gulvet her! ;D
maskulin magnet og skikkelig solid og tung ramme i forhold til "aluminiumsfolien" som holder alphaene sammen.

eneste minuset er dynabel logoen på støvhettene, så det blir nok frontstoff på mine baffler.

da gjenstår det vel bare å måle opp hva som trengs av mdf, og stikke på maxbo :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.864
Antall liker
10.697
Torget vurderinger
10
bjarnetv skrev:
plutselig lå det 4 dynabel elementer på gulvet her! ;D
maskulin magnet og skikkelig solid og tung ramme i forhold til "aluminiumsfolien" som holder alphaene sammen.

eneste minuset er dynabel logoen på støvhettene, så det blir nok frontstoff på mine baffler.

da gjenstår det vel bare å måle opp hva som trengs av mdf, og stikke på maxbo :)
1. grattis
2. svart tusj
3. må være tjukk, f eks 2x22 mm MDF. Hva med IKEA 4 cm benkeplate, koster ikke særlig mer enn MDF. Får den i 120 cm høy = Perfekt. Kjøp 3 stk. 2 til bafler og 1 som du deler og bruker til føtter, sidestøtter etc
4. du vet at du må ha EQ på disse elementene pga medium lav Q?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
bjarnetv skrev:
plutselig lå det 4 dynabel elementer på gulvet her! ;D
maskulin magnet og skikkelig solid og tung ramme i forhold til "aluminiumsfolien" som holder alphaene sammen.

eneste minuset er dynabel logoen på støvhettene, så det blir nok frontstoff på mine baffler.

da gjenstår det vel bare å måle opp hva som trengs av mdf, og stikke på maxbo :)
1. grattis
2. svart tusj
3. må være tjukk, f eks 2x22 mm MDF. Hva med IKEA 4 cm benkeplate, koster ikke særlig mer enn MDF. Får den i 120 cm høy = Perfekt. Kjøp 3 stk. 2 til bafler og 1 som du deler og bruker til føtter, sidestøtter etc
4. du vet at du må ha EQ på disse elementene pga medium lav Q?
1. takktakk

2. spørs om ikke det trengs hardere lut, f.eks svartmaling, men tusj funker helt sikkert til nøds.

3.har ikke annet enn stikksag, så tror nok ferdigkappet mdf er hakket enklere enn benkeplater i mitt tilfelle.

4. har jo minidsp, så EQ burde ikke være noe problem.
anngående Q-verdier, synes jeg alphaene er hakket for bløt i lyden til å matche quaddene.
foretrekker litt tørrere bass, så håper disse dynabel elementene funker bedre :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
vil noe sånt som dette være stabilt nok mon tro?
44,4cm bred, 20cm dype u-vinger, og 44,4x40cm bunnplate.



vil helst ha bass-tårnene så "usynlig" som mulig ::)
 

Vedlegg

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
bjarnetv skrev:
vil helst ha bass-tårnene så "usynlig" som mulig ::)
I så fall kan du også montere det eine elementet motsett veg, ("push-pull"), som visst nok skal vere smart for å kansellere vrenging (i staden for å doble).

Sigurd
 
J

J.J

Gjest
Det er vel egentlig en hornkonstruksjon - men den baffelen burde jo være en inspirasjon til dem som skal ha stooore baffler ;D
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
bjarnetv skrev:
vil noe sånt som dette være stabilt nok mon tro?
44,4cm bred, 20cm dype u-vinger, og 44,4x40cm bunnplate.



vil helst ha bass-tårnene så "usynlig" som mulig ::)
Jeg anbefaler og ha mye motvekt i sokkel. Det strammer opp bassen noe. Man vil få noe bevegelse eller kanskje ''rekyl'' når elementene beveger seg. Har ikke selv beregnet på dipoler. Men ser at SoundEasy har beregning for det.Hvis det er eminence du bruker, så har jeg kun erfaring fra gitarkabinett. Høres veldig bra ut her i hvertfall. fin nyansering ;D mvh Guit
 
Topp Bunn