dipolbass planlegging

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
hel skrev:
Hvordan / hva er motvekt?
Det er selve bevegelsen i hele panelet. Det er bare og røre litt ved panelet og se om det er stødig.Martin Logan. Statement hadde tung sokkel produsert av Polycrystall. Det er jo også det samme med smale og høye kabinetter også mvh.guit
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Er det bare en bånnplate eller også stag/støtter oppetter baffelen i bakkant?
 
J

J.J

Gjest
hel skrev:
Er det bare en bånnplate eller også stag/støtter oppetter baffelen i bakkant?
Tung sokkel - for å få stivet det av må du enten ha stag (SannaX løste dette på en fin måte) eller med trekantvinkler.




/JR
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
hel skrev:
Er det bare en bånnplate eller også stag/støtter oppetter baffelen i bakkant?
Man må ogå ha en solid forankring med støttestag eller lignende. Jeg selv tenkte ikke på dette tidligere. Men merket liksom at høyttaleren ''forsvinner'', som enkelte begrunner det. mvh Guit
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Guit skrev:
Jeg anbefaler og ha mye motvekt i sokkel. Det strammer opp bassen noe. Man vil få noe bevegelse eller kanskje ''rekyl''
tanken var å fylle den nederste delen av tårnene med noe tungt, f.eks formkuttede steinheller med demping mellom lagene, men er fortsatt litt i tenkeboksen anngående sokkelen.

etter å ha laget et ekstremt ghetto oppsett med de nye elementene i går kveld, kan jeg iallefall si at disse elementene virker veldig godt egnet til ob så langt.

mye mer punch og større lydbilde; kommer til å bli bra med ekte baffler :D

Rotelen virker også til å ha mer enn nok krefter til å dra to parallelkoblede elementer, selv på høyt volum og med EQ for å kompansere for lav Q.
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
jan#jan skrev:
Tung sokkel - for å få stivet det av må du enten ha stag (SannaX løste dette på en fin måte) eller med trekantvinkler.
/JR
Her er et bilde av hvordan jeg gjorde det. Kostet litt for alle tre stagene.
 

Vedlegg

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
montering av element


ferdig montert, og rimelig gigantiske!


hadde bare svart trekk liggende, men tror jeg skal bytte til hvitt.


gikk for en mye mindre base enn først planlagt, og har ingen vekt i bunn, men de står likevel dønn stabilt.
kjenner så vidt vibrasjoner når de spiller, men ingen gynging.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Grattis. Ser flott ut :)
Hvordan ble lyden?

Mvh
Bjørn
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
En ting du kan prøve (nå før du fyller vekt i bunn) er å snu de opp/ned. Med elementene nærmere gulvet skal du få mere output ved samme nivå inn.

Bj
 
M

Mr-T

Gjest
Ja det stemmer det. Og slik baffelen er laget så blir path-lengden noe større (i toppen av baffelet) ved å snu de. Jeg vil anbefale å teste det!
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Isbjorn skrev:
Grattis. Ser flott ut :)
Hvordan ble lyden?

Mvh
Bjørn
det spiller bra; lydbildet er blitt stort og dynamisk, og bassen har mye mer punch enn før, men det gjenstår nok endel flikking på delefilteret før det spiller optimalt.
er vanskelig å tune uten måleinstrumenter, så det tar nok et par dager før jeg har funnet frem til en balansert EQ ;)

Isbjorn skrev:
En ting du kan prøve (nå før du fyller vekt i bunn) er å snu de opp/ned. Med elementene nærmere gulvet skal du få mere output ved samme nivå inn.

Bj
etter testing med eminence driverene synes jeg bassen låt bedre når den var hevet litt over gulvet, som er grunnen til at jeg laget baffelen slik den er, men det er jo en smal sak å snu den opp ned, så må jo prøves :)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
Dette blei meget flott :D

Sku likt å prøvd ut noe ala det samme selv om seasene ikkje akkurat mangler bass :p
Men 8" får ikkje den puffen i brystkassen ;P

Men rekner med hadde eg prøvd ut så mye areal med bass, så er vel avhengigheten til stedet med det samme? ;)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
Dtomaso skrev:
Dette blei meget flott :D

Sku likt å prøvd ut noe ala det samme selv om seasene ikkje akkurat mangler bass :p
Men 8" får ikkje den puffen i brystkassen ;P

Men rekner med hadde eg prøvd ut så mye areal med bass, så er vel avhengigheten til stedet med det samme? ;)
takker

bredden og dybden av lydbildet har økt enormt og bassen føles nesten i perfekt harmoni med mellomtone og diskant, men selv 2x15 kan ikke måle seg med en god kassekonstuksjon når det kommer til selve brystkassekicket.
er redd det trengs flere elementer, og at man må opp i sluket/tangen-nivå før det virkelig kicker ;)

heldigvis er resten av bassen så bra at mangelen på kick sjeldent blir et savn.
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
hørres herlig ut å klare å matche det så bra som du har no :)

Forresten veldi bra med svart stoff front, vil gjerne anbefale å beholde det :)
kledde veldig godt med litt motsetning av farger :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
Hvordan EQ har du?
prøver litt frem og tilbake, men akkurat nå har jeg en 6db low shelf på 60hz med en Q på 1,5, hvilket vil si at kurven begynner å stige rundt 100hz og når +6db ved 35hz

edit:

økte shelfen til +16db og flyttet frekvensen ned til 40hz; fikk en del mer punch uten at bassen ble overdreven eller grøtete.
tror jeg liker det ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Er det digitalt eller et filter med komponenter?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
vi tåler ett bilde til!

noen kompromisser må jo til når man ikke har eget lytterom, men det er ganske villt at et anlegg kan låte så bra selv om det spiller rett inn i ryggen på en skinnsofa ::)

 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Moro. Men er du ungkar eller har kona di vært på kurs hos LMC?
(internspøk, LMC tilbød seg å ta kona mi i skole etter en Altec affære jeg hadde i vinter ;D)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
Moro. Men er du ungkar eller har kona di vært på kurs hos LMC?
(internspøk, LMC tilbød seg å ta kona mi i skole etter en Altec affære jeg hadde i vinter ;D)
ungkar, så det gjelder å gjennomføre mest mulig grandiose prosjekter mens jeg enda kan ;D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
dette endte forresten opp med å bli et ekstremt billig prosjekt i forhold til hva jeg hadde fryktet.
basstårnene kostet meg rundt 4000, pluss 4000 for minidsp og forsterker.
ikke så gale det :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
bjarnetv skrev:
dette endte forresten opp med å bli et ekstremt billig prosjekt i forhold til hva jeg hadde fryktet.
basstårnene kostet meg rundt 4000, pluss 4000 for minidsp og forsterker.
ikke så gale det :)
Enda en ting Hortenmafiaen hadde begynt å gråte av 8)
 

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2007
Innlegg
317
Antall liker
41
Torget vurderinger
3
bjarnetv skrev:
hel skrev:
Moro. Men er du ungkar eller har kona di vært på kurs hos LMC?
(internspøk, LMC tilbød seg å ta kona mi i skole etter en Altec affære jeg hadde i vinter ;D)
ungkar, så det gjelder å gjennomføre mest mulig grandiose prosjekter mens jeg enda kan ;D
Det må jo sies at stua di såg ganske WAF ut :p hehe
mange kvinner kan klare å leve med anlegget du har stående der ;)
Eineste ei dame vil klage på er vel forsterkere på gulvet :p men litt klaging kan man fort overhøre ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.865
Antall liker
10.699
Torget vurderinger
10
Bare man spiller høyt nok mener du? 8)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
Bare man spiller høyt nok mener du? 8)
høy lyd og skylapper er løsningen på alt ;D

lurer forresten på å gå til innkjøp av et par visaton b200 elementer etterhvert.
trenger et kontoranlegg, og b200/alpha15a burde være en god og billig løsning å henge i taket 8)
 
Topp Bunn