dipolbass planlegging

Z

Zomby_Woof

Gjest
LMC skrev:
bassløsninger der du må ha teater kikkert med deg for å se driverne kan du bare glemme! ;D
mvh
Leif
Jepp! Og det gjelder i enda større grad for dipoler. 2x12 pr. side er litt i underkant. Jeg har, og vet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
OMF skrev:
pengesluk skrev:
Har brukt et system med 4 x 15" pr. side i en periode, meget godt resultat men med potensiale til å bli bedre. Nå er det under bygging nytt system med 5 x 16" pr side og de nødvendige endringer og forbedringer som skal føre frem til "Die Endlösung" som det het en gang i tiden.
Noen tanker om disse systemene opp i mot det LMC kjører og evnetuell andre tunge bassløsninger som SET, Pedal, Gaia,...?

Mvh
OMF
Jada. Har vært innom lignende ting selv, noe kan bli litt hips om happ, subjektivt, smaksforskjeller osv. men i og med at basshorn foreløpig er utelukket så blir det den løsningen jeg personlig oppfatter som nest best men allikevel fullgod, og som tilfredsstiller alle krav til bass som jeg stiller.


OMF, jeg har forstått det slik at du er i byggefase på lytterom? I så fall er du herved invitert over til meg for en lytteaften når de nye bassene er ferdig installert. Jeg brukte fjoråret til å besøke en del folk med stort utstyr :eek: :eek: :eek: rundt i Europa, og det sparte meg for prossessen med å bygge inn basshorn i lytterommet, ref. hva jeg hørte av disse forøvrig meget gjennomtenkte anlegg/løsninger.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
spytt ut da mann, hva er oppskriften?
for meg er det enten det jeg allerede har eller noe fra Konnerud
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
spytt ut da mann, hva er oppskriften?
for meg er det enten det jeg allerede har eller noe fra Konnerud
mvh
Leif
Hva - DU her også?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dipolbass er bra det,men jeg så ikke muligheten for noen god match med lettdrevne horn
det er der alle tryner; de kjører tungdrevne tårn og prøver å presse ut dynamikk og speed med rå forsterkerkraft
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Kos deg med det du har, nå, og vent til AFP'en kicker inn!
 

Steinar_R

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
54
Antall liker
14
Min svoger hadde en gang et sett Quader og ville ha "litt" mere i bunnen.
Løsningen ble et system som skissert hos MT Audio med 2x12 pr side.
Elementene var noe rimelige saker fra Elfa (tror jeg).
Med en delefrekvens på ca 100Hz så spilte dette fint sammen og 12" fylte ut det som manglet hos Quadene som bare var glade for å slippe bassfrekvenser.
I tillegg så var det en nabovennlig løsning .

Nå er Quadene forlengst borte men bassene ligger igjen , du får dem sikkert rimelig hvis du vil.
Hawthornbassene er veldig gode til dipolbruk, bare så synd at frakten drar opp så mye.

Mvh

Steinar
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Ligger Hawthorne på Bruktbørsen NÅ!!! No excuse!!
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Jeg har et par brukte Eminence Alpha 15A høy Q 15" basselementer liggende som du kan få (GRATIS :eek:) hvis du ønsker å prøve. De er montert på en liten baffel. Det står masse om disse elementene under avdelinga for 'open baffle speakers' på audiocircle.com.

Også kan du få lytte til et par lav Q elementer i samme slengen. ;)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
pengesluk skrev:
Ligger Hawthorne på Bruktbørsen NÅ!!! No excuse!!
det er vel coax versjonen?
funker vel ikke like bra som basser.

DIY_dude skrev:
Jeg har et par brukte Eminence Alpha 15A høy Q 15" basselementer liggende som du kan få (GRATIS :eek:) hvis du ønsker å prøve. De er montert på en liten baffel. Det står masse om disse elementene under avdelinga for 'open baffle speakers' på audiocircle.com.

Også kan du få lytte til et par lav Q elementer i samme slengen. ;)
det må jeg si!
slikt kan jeg like :)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
da var to eminence alpha 15a elementer på plass i stuen takket være en usedvanlig gavmild DIY_dude!
det er slike folk som gjør hifisentralen verdt å vende tilbake til :D

har så vidt koblet dem opp på MA'en for å se at de spiller, og det virker som om de har mulighet for godt trykk ned til 40hz

Da gjenstår det bare å bestille en digital crossover (tror jeg går for miniDSP) og smøre seg inn med tolmodighetsalve.
skal se om jeg klarer å ta noen bilder underveis også.

og så kan det ikke sies for mange ganger - tusen takk for elementene Jørgen; og det var hyggelig å høre på hornene, selv om de var midt i modifikasjonsfasen :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Snublet plutselig over denne tråden, dette kan jo bli interessant!

Jeg har kjørt med 2x15" i åpen baffel i ca 10 år,
så er ganske vant til det.
Har slått fra meg full size horn i bassen,
selv om det sikkert hadde vært morsomt.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Takk for hyggelig besøk! Det var greit å få ryddet unna litt plass i boden. 8)

Selv om Alpha 15A ikke er det ypperste innen basselementer, så er de en grei inngangsbillett til dipolbassverden. De ruller av ganske raskt under 35-40 Hz, og det er begrenset med slaglengde å gå på i forhold til EQ. På grunn av en 10 dB peak ved 2 Khz er nok bratt aktiv deling er den beste løsningen. Tar gjerne imot flere lytteinntrykk etterhvert som du får prøvd deg litt fram.

Hvis du vil investere penger i et dipolbassystem ville jeg ha anbefalt disse elementene: http://aespeakers.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=72 Med to stykk pr. side vil du få plenty av følsomhet til å matche elektrostatene, i tillegg til at du strekker deg en ekstra oktav ned i respons. I dette tilfellet er aktiv deling et must. Disse elementene har så lav Le at de sikkert strekker seg til 5 Khz uten filter.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
slowmotion skrev:
Snublet plutselig over denne tråden, dette kan jo bli interessant!

Jeg har kjørt med 2x15" i åpen baffel i ca 10 år,
så er ganske vant til det.
Har slått fra meg full size horn i bassen,
selv om det sikkert hadde vært morsomt.
du skulle vært med til Ove igår og hørt på sub basshorna fra Skramstad fra "Leif og poden på søndagstur"!
fytti h%#¤/&!=(/ for en bass..rask luftig og detaljert
har aldri hørt noe annet som er i nærheten
spilte det samme etterpå da jeg kom hjem og ble helt DEPPA på det under 60hZ
shit!
alt annet er bare dill!
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
synd de er sååå svære, ellers skulle vi lempa dem inn til temakvelden på lørdag
men 864 liter til per kanal blir litt i overkant selv hos meg
for ikke å snakke om flyttestuntet! ;D
mvh
Leif
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
LMC skrev:
slowmotion skrev:
Snublet plutselig over denne tråden, dette kan jo bli interessant!

Jeg har kjørt med 2x15" i åpen baffel i ca 10 år,
så er ganske vant til det.
Har slått fra meg full size horn i bassen,
selv om det sikkert hadde vært morsomt.
du skulle vært med til Ove igår og hørt på sub basshorna fra Skramstad fra "Leif og poden på søndagstur"!
fytti h%#¤/&!=(/ for en bass..rask luftig og detaljert
har aldri hørt noe annet som er i nærheten
spilte det samme etterpå da jeg kom hjem og ble helt DEPPA på det under 60hZ
shit!
alt annet er bare dill!
mvh
Leif


Altså ... du måtte bare skrive det der?
( river håret ut av hodet ..... )

edit:

Betyr det at de nye basstårna dine er søppel???? ;D



;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
SMS´et med Rune for noen dager siden
han er på jobb i Korea, men regner med å ha klar CAD tegninger og simuleringer på noe han "trodde kunne fungere bra med Trio" ila et par uker, så får vi se ;)
i mellomtiden må jeg "lide" med det jeg har ::) og evt løpe ned til Ove for noen "trøste-basstrack" om savnet blir for stort!
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enlighten me? ROFLMAO!!!!

forslag....: rolling over -------laughing my ass off ?

mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
ok da gjettet jeg det nesten
ikke akkurat firmaspråket i DnBNOR ! ;D
mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skjønte det..bare vekket min nysgjerrighet
med to tenårings-Altec gutter i huset er jeg vant til et noe "annerledes" ::) språk
men jeg tar ikke alt på straken
mvh
Leif
 
8

8x12_TOM

Gjest
LMC skrev:
slowmotion skrev:
Snublet plutselig over denne tråden, dette kan jo bli interessant!

Jeg har kjørt med 2x15" i åpen baffel i ca 10 år,
så er ganske vant til det.
Har slått fra meg full size horn i bassen,
selv om det sikkert hadde vært morsomt.
du skulle vært med til Ove igår og hørt på sub basshorna fra Skramstad fra "Leif og poden på søndagstur"!
fytti h%#¤/&!=(/ for en bass..rask luftig og detaljert
har aldri hørt noe annet som er i nærheten
spilte det samme etterpå da jeg kom hjem og ble helt DEPPA på det under 60hZ
shit!
alt annet er bare dill!
mvh
Leif
På meg virker dette noe snodig, så det du egentlig sier er at basstårna dine ikke har "baller" nok under 60Hz, eller er det bare at basshorna fra Skramstad har en Festkul fra 60 Hz og et stykke nedover som imponerer på noe musikk.
Trodde det beste var hvis en hadde en bass som takler hele bassområdet (10-250HZ) med samme autoritet, både når det kommer til impuls og frekvensgang -og at rommet er under kontroll
Har hørt mange bass-systemer som imponerer stort på noe, men snubler litt på annen musikk
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei, men horna differensierer ennå bedre enn det jeg ( og de fleste andre)allerede oppfatter som bra, dessuten mere lekent og lettflytende
strået vassere, rett og slett
men her snakker vi om perfeksjonering!
frekvensen som nevnes, er der vi deler 18db/okt skal inn med 24db/okt 75hz
mvh
Leif
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
tiden går sakte når man venter på posten, så i mellomtiden kan man stirre på det midlertidige oppsettet.
ikke optimalt, men burde være godt nok til å se om dette har noe for seg eller ikke.

 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
da var miniDSP på plass!

veldig enkel og fleksibelt programvare med crossover, EQ og (heldigvis) realtime oppdatering, så her er det bare å eksperimentere til ørene smelter.

helt umiddelbart, uten noe annet enn en 12db/oktav LR deling på 115hz og nivåjustering etter øret, synes jeg quadene spiller enda klarere enn tidligere, så dette lover bra.

har dessverre ikke noe måleutstyr for å hjelpe med integreringen, men klarer nok å høre meg frem til et akseptabelt resultat til slutt ;)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
man må jo leke litt med plasseringen også:



noen vaklevorne ikea-kasser var akkurat riktig høyde for å matche quadene, og overasskende nok synes jeg bassene fungerer bedre slik ???
mye bedre integrering og mindre "boom"
har lagt 12kg med vekter på hver bassmodul slik at de skulle stå nogelunde stabilt.

etter å ha tittet på mt-audio sin gradient crossover deler jeg nå ved 100hz 24db/oktav, og synes det funker bedre enn 115.



neste på plakaten blir å bytte mellom de to forsterkerene for å se hvilken kombo som spiller best (kjører nå omvendt av hva all logikk skulle tilsi; transitor på elektrostatene og rør i bassen ::) )
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
8x12_TOM skrev:
På meg virker dette noe snodig, så det du egentlig sier er at basstårna dine ikke har "baller" nok under 60Hz, eller er det bare at basshorna fra Skramstad har en Festkul fra 60 Hz og et stykke nedover som imponerer på noe musikk.
Trodde det beste var hvis en hadde en bass som takler hele bassområdet (10-250HZ) med samme autoritet, både når det kommer til impuls og frekvensgang -og at rommet er under kontroll
Har hørt mange bass-systemer som imponerer stort på noe, men snubler litt på annen musikk
Av ein eller annan grunn spiller horna til Hr.Skramstad veldig bra bass. Før dette hadde eg samme oppfatning som deg, sidan eg har ein ingeniørs innfalsvinkel. Var ganske opphengt i låg frekvensrespons for å unngå fasedreining. Men så er det altså meir inne i bildet. Du får sabla mykje lyd av lite membran- utsving, eg veit ikkje om det kan være ein medvirkande årsak. Bassen blir i allefall særs hurtig og tørr. Mitt horn er folda og difor ikkje heilt linær frekvensrespons på, men har hørt rette horn på 7,5m frå samme karen, og det er mykje av det samme inntrykket ein sit igjen med, men desse som går ned til 20Hz tar sjølvsagt med seg meir.

Mine går ned til 30-35Hz og eg hadde ikkje rekna med det skulle være tilfredsstillande(eg er stornøgd på bass), men eg sakner ikkje noko nedover, unntatt på Yello og Pocket Universe. Men det er då også heilt ekstremt låge frekvensar. XLS suben eg også har tar desse, men det er absolutt ingen tvil om kva som skulle stå i staua. Hornet gruser den kraftig på alt anna.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvilke Skramstad horn er dette?
bilde av oppsettet? drevet av hva? delt hvor?
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
;D ;D Leif "Elefant på Glassmagasinet" Christensen ;D ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
look who´s talking! ;D
mvh
Leif "ballerina" Christensen
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Att. Bjarnetv:

Du gjør det eneste riktige! Vanskelig å gå bort fra OB-bass når en har hørt hva den kan. Særlig god match med elektrostater og andre panelhøyttalere. gjort riktig så holder det forsåvidt med 1 stk. 15" vel å merke hvis du ikke er avhengig av LMC/Spakmo husrivingsnivå, og det klarer du uansett ikke å matche med Quad'ene. Prøv også å løfte elementene opp i normal ørehøyde ved lytting, gjerne ved å bygge på i underkant slik at du "kobler" til gulv i samme prossessen. Prøv også å ha de på UTSIDEN av Quadene.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hva med å feste en stor bøyle mellom de og vips, så har du et par fullrange hodetelefoner
mvh
Leif
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
pengesluk skrev:
Prøv også å ha de på UTSIDEN av Quadene.
det var et godt tips!
hadde ikke prøvd dette enda siden det var vanskelig å få plass til bassene på utsiden, men etter en liten ommøblering fikk jeg til slutt plass.

virker umiddelbart til å fungere mye bedre, selv om jeg må ofre litt "bredde" i mellomtonen med tettere plassering av quadene.

LMC skrev:
hva med å feste en stor bøyle mellom de og vips, så har du et par fullrange hodetelefoner
mvh
Leif
har da allerede floats ;)

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Me likes Floats!! Hadde et par i gamle dager, ble slitt ut/ødelagt, husker ikke helt. 25 år siden, for svarte!
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
LMC skrev:
hvilke Skramstad horn er dette?
bilde av oppsettet? drevet av hva? delt hvor?
mvh
Leif
Eg veit ikkje namnet (!). Det er delt ved 124Hz, 24dB/okt LR om eg ikkje hugser feil. Dette er i grenseland oppover, men gjer det for å spare elektrostatane mest mulig.

Det er ein Hypex 8.0 som driv ein Seas 26Roy.

Men horna er dyre saker, og du er avhengig av noko som kan forsinke signalet til resten av systemet. Eg bruker ein Behringer.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.300
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
har du et bilde av herligheten da?
mvh
Leif
 
Topp Bunn