Digre høyttalere

T

theStig

Gjest
Dette er en Montana Was. Den har to 15" basser... og WWMTMWW konfigurasjon.

Finnes det noen WWMTMWW type høyttalere som er enda større enn dette, og som har f.eks 18" basser?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Skal man lure de der inn i stua bør man være singel, eller ha en kone som er både blind og døv ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Du trenger ikke gå lenger enn til samme firma så finner du en modell med 18" basser.

Forøvrig har du jo Von Schweikert VR 10 og 11, Legacy Helix og Whisper, Steinway/Lyngdorf... De jeg kommer på i farten i hvertfall.

EDIT: Pokker, du slo meg med 7 minutter... ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
theStig trenger snart ikke å gå ut av døra engang for å finne større høyttalere enn disse.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Du store min...

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
wotg skrev:
Skal man lure de der inn i stua bør man være singel, eller ha en kone som er både blind og døv ;)
Elelr ha et dedikert lytterom der bare du bestemmer ;D ;D

T

theStig

Gjest
Se der ja... shit. Tror jeg må redesigne prosjektet mitt. Det finnes jo 21" basser.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
theStig skrev:
Se der ja... shit. Tror jeg må redesigne prosjektet mitt. Det finnes jo 21" basser.
Huff, stakkars deg, er jo helt ubrukelige de du tenker på, da. ;D
Rojoh: Stig skal jo ha 2 *18" på hver side på høytalerene han planlegger... Ikke i bipolar, men dog...

PK

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
2x18" på fremsiden og baksiden av hver ht? Sikkert bare for å prøve å overgå Gaia ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
theStig skrev:

Finnes det noen WWMTMWW type høyttalere som er enda større enn dette, og som har f.eks 18" basser?
Kva med desse australske som eg har gløymt namnet på, men som Audio Media fører? (hadde nokre royalistiske namn, meiner eg å hugse)
No fann eg det ut..:
Duntech Sovereign! Stor sak. Har høyrt dei ved eit høve/demonstrasjonsdag Zackariassen hadde i Trollsalen saman med VandenHul. Det let ganske så stort, noko som kledde demostrasjonen (som elles ikkje vart omtala av bergensk presse i det heile).
Dei er større enn meg (som er 1,85), og mykje djupare, men har berre 12" bassar.

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Snickers-is skrev:
2x18" på fremsiden og baksiden av hver ht? Sikkert bare for å prøve å overgå Gaia ;D
Ja, så klart. Det er eneste formålet.Tipper det blir 60 diskanter på baksida også. ;D

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
theStig, noen planer om at det skal kunne spille musikk også? :-\::)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Denne krabaten her

,

er en Audiobahn AWT34.

Ja, du gjettet riktig, 34 tommer.
Den kunne kanskje gjort seg i en
WWWMTMWWW sak eller?

T

theStig

Gjest
Aud1oBoX skrev:
theStig, noen planer om at det skal kunne spille musikk også? :-\::)
Hæ?

Skal kunne spille testsignaler så diffust som mulig, det er jo hele poenget.

;D

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.521
Rhesus: Jeg ville nok gått for en Precision Devices PD2450 lenge før jeg vurderte Audiobahnen. Onde tunger vil ha det til at Audiobahns president en gang skal ha uttalt at "you can`t polish a turd, but you can chrome it!" ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
epi skrev:
Rhesus: Jeg ville nok gått for en Precision Devices PD2450 lenge før jeg vurderte Audiobahnen. Onde tunger vil ha det til at Audiobahns president en gang skal ha uttalt at "you can`t polish a turd, but you can chrome it!" ;D

For liten..... ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Rhesus skrev:
Denne krabaten her

,

er en Audiobahn AWT34.

Ja, du gjettet riktig, 34 tommer.
Den kunne kanskje gjort seg i en
WWWMTMWWW sak eller?
Hmmm, tenker du 2 eller 4 slike i front da? Om du "nøyer deg med 2" har vi ca 175cm i subelementer i front. Med takhøyde på 240cm så har vi da "bare" 65cm igjen til WMTMW. Det kan gå så vidt med 2x8", 2x4" og en diskant, men da slipper man å vaske taket over høyttalerne ;D

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Er bare imponert, jeg. Ser bare så jævlig overkill ut.

Men når sant skal sies: høyttaleren er den mest "kompromitterende" komponenten i et anlegg. Den ideelle høyttaler bør være svært stor, og bli tilført enormt med effekt, slik at man får mest mulig presis gjengivelse på hver eneste hertz:) Men så var det prislappen, da.

Men dersom man faktisk klarer å rendyrke dette - og kan koste på seg akkurat det utstyret man trenger for å eliminere høyttalerne som flaskehals, så har man oppnådd "det":)

Lykke til, og fortell!

B

Back_Door

Gjest
wotg skrev:
Min kone er hverken blind eller døv. Likevel aksepterer hun Gaia midt i stua.. ;)

Til sammenligning med Montana`s to 15" eller i største modell to 18", har Gaia 4 X 15" i hvert kabinett. Total høyde er 2 m.
(dette til info i den grad jeg tør nevne Gaia på dette forum.. 8) ;D)

G

Gjestemedlem

Gjest
theStig skrev:

Ser litt ut som en pre-CD ghettoblaster på høykant...

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
theStig skrev:

Ser litt ut som en pre-CD ghettoblaster på høykant...
Jeg kunne kunne tenke meg 1 stk liggende WAS som senter HT og to Master Reference som side HT....KAS til bak HT..... ;D ;D ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare lukk øynene og lytt, så er de ikke så værst ;)

B

bendis

Gjest
om det estetiske er viktigst i en LYDanlegg så er hifi feil hobby

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.246
Sted
Porsgrunn
,

Eneste problemet med disse i en wwmtmww konfigurasjon er at høyttalerene må bygges på plass og siden kan de aldri forlate rommet :) ;D :eek:.
Med mindre du har lytterommet i en verkstedshall med traverskran ;D ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Er det høyttalerne du skal lage til pedal du forsøker å peile inn på her Stig?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.682
Torget vurderinger
1
-HP- skrev:
Men når sant skal sies: høyttaleren er den mest "kompromitterende" komponenten i et anlegg. Den ideelle høyttaler bør være svært stor, og bli tilført enormt med effekt, slik at man får mest mulig presis gjengivelse på hver eneste hertz:) Men så var det prislappen, da.

Men dersom man faktisk klarer å rendyrke dette - og kan koste på seg akkurat det utstyret man trenger for å eliminere høyttalerne som flaskehals, så har man oppnådd "det":) Lykke til, og fortell!
Som sagt så gjort...

Vedlegg

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flotte høyttalere. Ser du tweaker rommet med en diffusor også ifront av høyttalerene ;)

K

Khanate

Gjest
Er det dette som kalles matching?
Peter Dale og de to andre høyreiste (høyrøstede?) personlighetene er jo stilige sammen.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.682
Torget vurderinger
1
Det er mulig at det er eieren og ikke høyttaleren som nå er anleggets svakeste ledd ;D

T

theStig

Gjest
Regel nr 1: høyttalerne skal være større enn eieren. ;D

B

Back_Door

Gjest
pedal skrev:
Det er mulig at det er eieren og ikke høyttaleren som nå er anleggets svakeste ledd ;D
Krever dette oppsettet ditt mindre akustiske tiltak i rommet? Hva har du i tilfelle utført av akustiske tiltak?

(at eieren er det svakeste ledd, betyr ikke nødvendigvis at det øvrige er spesielt bra..? ;D)

Topp Bunn