Digital speilrefleks

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    stover skrev:
    Kjøpte meg et Nikon 50mm F.1.8. (kr 999,-) Ville prøve ut hva jeg egentlig trenger eller ønsker.
    Dette objektivet er kjempegodt synes jeg. Fant fort ut at jeg trenger lavere brennvidder. 50mm viser seg å være ypperlig til portrett fotografering.
    Til prisen er 50 f/1,8 et kupp, men må blendes ned til f/2,5-2,8 før det yter godt (50 f/1,4 er til sammenligning ganske bra allerede vidåpen).
    Tamron`s 17-55 F:2.8 skal være bra. Nikons egne i samme brennvidde er 3 ganger prisen. 2 objektiv fra Nikon med god lysstyrke blir kostbart (f.eks 17-55 og 70 eller 80-200 eller 300) og jeg føler jeg har funnet et kompromiss.
    18-200 mm VR II til 6700,- (FotoVideo) + filter.
    Godt for allround og tror jeg kommer til å satse på faste brennvidder for ulike formål etterhvert som jeg finner hva jeg trenger.
    Å gå for lyssterke objektiver er en god idé, men koster mer og er tyngre. Tamron 17-50 f/2,8 er veldig god, som nevnt tidligere i tråden, og optisk skiller det veldig lite fra Nikons. Akseptabel skarp allerede ved største blender. Et alternativ i teleenden kan være et brukt Nikon 80-200 f/2,8 som fåes for rundt 5-6000. Et glimrende objektiv hvis man ikke MÅ ha VR eller ønsker å bruke det sammen med en telekonverter. Hvis kravet til lysstyrke ikke er påkrevet, finnes det en rekke gode alternativer opp til 200/300mm.

Til portretter kan også 85 f/1,8 (eller f/1,4) være et godt valg.

F.eks et fast brennvidde vidvinkel, deretter 50mm og tilslutt 18-200 for farting/ allround.
    Fast brennvidde vidvinkel er ikke enkelt i Nikonleiren (Canon har det beste utvalget der). Sigma har det eneste alternativet som er lyssterkt, 30 f/1,4. Sigma har også 20, 24, 28 f/1,8. Nikon har "bare" f/2,8 på sine 14, 20, 24, 28. Og i tillegg 35 f/2.

18-200 VR er glimrende til allround hvor man ikke trenger noe annet. VR hjelper på relativ dårlig lysstyrke på stasjonære objekter, men hjelper selvsagt ikke på objekter i bevegelse.
    Tror en liten smekker veske for hus og zoom i tillegg er tingen.
    Lowepro Nova 2 AW passer bra til kamera med objektiv, pluss et objektiv og en blits. Ikke glem blits, det åpner får mye muligheter og Nikons trådløse blitstyringsystem er intet mindre enn genialt. Nikonlink

S

Stover

Gjest
    Til prisen er 50 f/1,8 et kupp, men må blendes ned til f/2,5-2,8 før det yter godt (50 f/1,4 er til sammenligning ganske bra allerede vidåpen).
    Flotte svar, men kan du utdype denne? Mener du manuell blenderkontroll for å få kontroll på lyset?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Nå er jeg også litt på utkikk etter digital speilrefleks.
    Siden jeg har en analog Canon EOS Elan (EOS 100) fra før med noe ekstrautstyr blir det nok Canon igjen.
    Spørsmålet er da hvilken?

Er det 400D som er tingen?
    Eller er 350D vel så bra?
    Eller bør jeg få for 30D?
    5D tror jeg blir utenfor budsjettet.

400D er vel det nyeste av dem, og har høyest oppløsning, men i gamle dager var det slik at jo lavere tall, desto bedre kamera. Er det fortsatt sånn? 350D er jo billigere enn 400D.

Jeg tror ikke det blir aktuelt å kjøpe et kit, ikke så lennge det 18-55 mm objektivet følger med, som er ganske usselt har jeg forstått. Kan man spare penger ved å kjøpe sammen med et bedre objektiv? I såfall hvilket er i såfall tingen når jeg ønsker et lyssterkt zoom-objektiv, helst med brukbar vidvinkel, og som helst går opp mot 100 mm?

Noen som vet hvordan de nevnte kameraene er i forhold til mitt EOS 100?

S

Stover

Gjest
    Jeg tror ikke det blir aktuelt å kjøpe et kit, ikke så lennge det 18-55 mm objektivet følger med, som er ganske usselt har jeg forstått. Kan man spare penger ved å kjøpe sammen med et bedre objektiv?
    Jeg valgte altså denne løsningen, bare hus og et bedre objektiv. Gikk veien via et 50mm.
    Utover det kan jeg lite hjelpe annet enn at FotoVideo i Munkegata er gode og hjelpsomme. Japan Foto er det mer tilfeldig hvem man treffer på er mitt inntrykk. Siden de selger mye annet også antakelig.

18mm (27mm) virker mer enn passende vidvinkel for meg, men lurer på om et 17-55 ville vært like greit pga vekten....kontra 18-200 som jeg gikk for.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    BT skrev:
    Nå er jeg også litt på utkikk etter digital speilrefleks.
    Siden jeg har en analog Canon EOS Elan (EOS 100) fra før med noe ekstrautstyr blir det nok Canon igjen.
    Spørsmålet er da hvilken?

Er det 400D som er tingen?
    Eller er 350D vel så bra?
    Eller bør jeg få for 30D?
    5D tror jeg blir utenfor budsjettet.

400D er vel det nyeste av dem, og har høyest oppløsning, men i gamle dager var det slik at jo lavere tall, desto bedre kamera. Er det fortsatt sånn? 350D er jo billigere enn 400D.

Jeg tror ikke det blir aktuelt å kjøpe et kit, ikke så lennge det 18-55 mm objektivet følger med, som er ganske usselt har jeg forstått. Kan man spare penger ved å kjøpe sammen med et bedre objektiv? I såfall hvilket er i såfall tingen når jeg ønsker et lyssterkt zoom-objektiv, helst med brukbar vidvinkel, og som helst går opp mot 100 mm?

Noen som vet hvordan de nevnte kameraene er i forhold til mitt EOS 100?
    Hei BT
    Har selv et 350D camera som jeg er ganske fornøyd med ( men du vet mye vil ha mer ::) )
    EOS 30D er et "halvprofesjonelt" kamera som tåler en støyt. Dette er også fysisk større i volum = bedre plass for hånd og fingre . 30D ligger vel enda ganske høyt i pris i forhold til de andre to her.
    Hvis du ikke velger dette men går for enten 350D eller 400D så er det noen vesentlige forskjeller (oppgraderinger) en bør merke seg.
    1. Høyere oppløsning 10,2 mot 8,1 Mpix
    2. Rensesystem på 400 ( som jeg har lest ikke er allverden)
    3. Større og klarere skjerm ( lettere å se bilder og text/tall)
    4 9 punkters autofocussystem mot 7 punkter på 350
    5. en kan ta flere bilder i serieopptak på 400 enn 350 ( tror det var nesten fordoblet )
    Det er sikkert flere, men det er disse jeg har merket meg.

Det er to helt klare forskjeller slik jeg ser det.
    1. Større og klarere skjerm (lettere å se)
    2. høyere oppløsning ( savner litt hvis jeg skal ta ut små utsnitt og blåse disse opp)
    Og med en 3 plass for autofocuspunkter ( bruker nesten bare midtpunkt selv)

Har selv et Tamron 17-50 F2,8 og dette er mye bedre enn originaloptikken (les kitlinsa)
    Men skulle du kjøpe nytt så er ikke 5-600 for denne kitlinsa noen upris.
    Synes faktisk kitlinsa har fått et ufortjent rykte . Den er faktisk ganske bra etter prisen.

PS: Hvis du har mulighet for å prøve (holde i hånda) alle disse så gjør det. Det kan hende 350 og 400 blir for små hvis du har store hender ( og JA en får kjøpt extra grep til 350 og 400 men det koster ca 1300,- extra)

Mvh Jan I

K

knutinh

Gjest
    BT skrev:
    Jeg ser ingen gode grunner for å betale mer for 400D enn 350D med mindre du er opptatt av å skryte på deg megapixler =). Men hvis du er villig til å legge ut ser jeg selvsagt gode grunner for å gå for 30D.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Fant et sted hvor det står at 400D har en sensor som gir den beste bildekvaliteten for kameraer under 10.000, og laveste bildestøynivå i prisklassen. Hvis den også har større display, er dette tre gode argumenter for å betale ekstra for 400D. Fikk høre av en her på jobb at antall mm kan multipliseres med 1,6 i forhold til de gamle kamera med film. Hvilket betyr at jeg nok må ha et nytt objektiv også, siden det jeg har starter på 35 mm, som blir vel høyt. Samtidig betyr jo det at teleobjektivet mitt på 75-300 mm vil forstørre enda mer.

30D er også aktuelt. Jeg får vel tusle en tur til Munkegata en dag og sjekke litt. Det blir nedtur med et kamere som ikke er bedre enn mitt gamle utover at det er digitalt. Fikk også anbefalt den butikken her.

K

knutinh

Gjest
    BT skrev:
    Fant et sted hvor det står at 400D har en sensor som gir den beste bildekvaliteten for kameraer under 10.000, og laveste bildestøynivå i prisklassen.
    Jeg har ikke sett tester som underbygger at 400D har bedre sensor enn 350D. I praksis er sensor relativt lite viktig i middelklasse DSLR fordi ytelsen er veldig lik.

http://www.cameralabs.com/reviews/Canon400D/page4ca.shtml

Begge kamera er med samme kit-objektiv, og vi får se scenen over croppet (blåst opp) til 1:1 pixel (uskalert):

400D (100 ISO, 1/125 , f11) 350D (100 ISO, 1/125 , f11 )

400D (1600 ISO, 1/2000, f11) 350D (1600 ISO, 1/2000, f11 )
    "As with our first outdoor results page, there's little to differentiate the above results from the EOS 400D / Rebel XTi and the earlier EOS 350D / Rebel XT. Both show similar levels of detail and noise up to 400 ISO, and a loss of ultimate detail at 800 and 1600 ISO. Interestingly though, the EOS 350D / Rebel XT appears to deliver a slightly better result at 800 ISO, especially around the foliage which appears less detailed on the 400D / XTi.

It's a very close result though and only those closely examining 100% crops on a high quality screen are likely to notice much difference. The important thing is the EOS 400D / Rebel XTi delivers smooth, low noise results throughout its range, and while noise is visible at 1600 ISO, it's by no means obtrusive. "

Merk at støy, skarphet og artefakter er momenter som trades mot hverandre. Det er ikke noe problem å lage et kamera med verdens beste støy-ytelse hvis man samtidig kaster detaljgjengivelsen på båten. Derfor er kunstige tester noe som må tas med en teskje salt, det er kanskje bedre å se på real-life bilder og vurdere alle kvaliteter på en gang.

Canon EOS-400D Canon EOS-350D Nikon D200 Sony DSLR-A100

100 ISO 100 ISO 100 ISO 160 ISO (100 ISO?)

1600 ISO 1600 ISO 1600 ISO 1600 ISO
    Hvis den også har større display, er dette tre gode argumenter for å betale ekstra for 400D.
    Husk at displayet bare kan brukes for å se på bilder i etterkant, når du tar bildet må du bruke søkeren, og den er etter sigende betydelig bedre på 30D enn 350/400.
    Fikk høre av en her på jobb at antall mm kan multipliseres med 1,6 i forhold til de gamle kamera med film. Hvilket betyr at jeg nok må ha et nytt objektiv også, siden det jeg har starter på 35 mm, som blir vel høyt. Samtidig betyr jo det at teleobjektivet mitt på 75-300 mm vil forstørre enda mer.
    Canon bruker såkalt 1x6x crop sensor ja (de har også 1.3x og FF). Nikon benytter 1.5x. Bra for de som liker tele, negativt for de av oss som liker vidvinkel ;-)

-k

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.910
    Torget vurderinger
    1
    stover skrev:
    Flotte svar, men kan du utdype denne? Mener du manuell blenderkontroll for å få kontroll på lyset?
    De aller fleste objektiver yter ikke godt vidåpen, største blenderåpning, og bør derfor blendes ned litt, til mindre blenderåpning. Noen få, som Nikkor 50 f/1,4, Tamron 17-50 f/2,8 og Tamron 28-75 f/2,8 (og sikkert mange andre, men disse har jeg personlig erfaring med) yter akseptabelt godt allerede ved største blenderåpning.

Ellers bruker jeg (nesten) alltid A, S eller M (og noen få ganger P). Oftest brukes A(perture) pga å ha kontroll på dybdeskarpheten. Understanding Depth of Field.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn