Forsterkere Digital forsterker

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei.
Er det noen som har erfaring med disse forsterkerene?

Jeg skal bytte ut min store Yamaha P7000S som i dag driver en pasiv subbkasse med 2 10" fra Vifa.
Jeg trenger da og ha en forsterker som kan dekke ned til 3 ohm og det gjør disse.
det hadde vært nyttig å hørt med noen som har testet dem eller som vet om seriøse tester som er utført.

Vedlegg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.288
Sted
Østfold
Det høres ut som at du har noen selvbygg høyttalere eller subwoofere. Da kan du også lett simulere hva du faktisk trenger av spenning og strøm, noe som gjør det langt enklere å velge riktig forsterkereffekt.

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hei :)
Har 2 10 " i ei kasse og hver av dem har 6 Ohm. så hvis jeg skal brokoble dem trenger jeg en forsterker som kan dra under 3 ohm.
Det jeg er mest på jakt etter av infomasjon er hvordan disse forsterkerene spiller lyd messig. jeg vet hva subben klarer da jeg har kjørt Yamaha sin PA forsterker på dem med god kontroll med sine 900 watt brokoblet, den har jo også hatt eget delingsfilter i seg så det må jeg også ha i tillegg for at det skal bli bra.

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.318
4 kanaler KW for 2x10" passiv sub uten EQ? er det ikke lurere og rimeligere å skifte ut hele suben til aktiv?

her er f.eks en med troverdige specs og kapasitet

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
4 kanaler KW for 2x10" passiv sub uten EQ? er det ikke lurere og rimeligere å skifte ut hele suben til aktiv?

her er f.eks en med troverdige specs og kapasitet
Har hatt mye aktive subber, men slik mitt oppsett er nå med dedikerte longmove hifi elementer satt i en tunet kasse så låter dette både fint og med bra trykk helt ned. Kassen står plassert under tvbenk midt i oppsettet. Dette står på en loftstue som ikke er veldig stor så mange faktorer som spiller inn. Når det gjelder forsterkeren så skal kun den ene kanalen brukes til sub, da jeg brokobler den. så skal resten brukes til center og hoved høyttalere. Så da er jo spørsmålet som jeg egentlig lurer på... hvordan låter denne forsterkeren. Har hatt mange hifi effektforsterkere gjennom tiden. alt fra Doxa, Primare, Hegel, Adyton o.l. så det er lydkvaliteten jeg lurer mest på.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.318
andreas knedahl på finn har solgt masse av desse icepower modulene, er ikke noe i veien med hvordan de låter såvitt jeg vet. evt. problemer ligger nesten alltid i høyttalere uansett.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.116
Torget vurderinger
1
Hei.
Er det noen som har erfaring med disse forsterkerene?

Jeg skal bytte ut min store Yamaha P7000S som i dag driver en pasiv subbkasse med 2 10" fra Vifa.
Jeg trenger da og ha en forsterker som kan dekke ned til 3 ohm og det gjør disse.
det hadde vært nyttig å hørt med noen som har testet dem eller som vet om seriøse tester som er utført.
Det er Icepower 1200 moduler i de, og er ifølge Icepower selv analoge.
De samme modulene står i PSaudio til godt over 100K.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
4.111
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Gikk med litt popkorn før noen bare absolutt måtte briljere med sin kunnskap :rolleyes:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
707
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Har hatt mye aktive subber, men slik mitt oppsett er nå med dedikerte longmove hifi elementer satt i en tunet kasse så låter dette både fint og med bra trykk helt ned. Kassen står plassert under tvbenk midt i oppsettet. Dette står på en loftstue som ikke er veldig stor så mange faktorer som spiller inn. Når det gjelder forsterkeren så skal kun den ene kanalen brukes til sub, da jeg brokobler den. så skal resten brukes til center og hoved høyttalere. Så da er jo spørsmålet som jeg egentlig lurer på... hvordan låter denne forsterkeren. Har hatt mange hifi effektforsterkere gjennom tiden. alt fra Doxa, Primare, Hegel, Adyton o.l. så det er lydkvaliteten jeg lurer mest på
Icepower 1200AS2

Som du ser, oppgir Icepower minimum impedanse til 2,7 ohm for 1200AS2.

Forstår ikkje heilt korleis du skal brokoble med 4 kanaler, og drive ein brokobla sub, ein senter og to hovedhøgtalere. Eg tenker da at du vil trenge minimum 5 kanaler. For om du skal drive ein sub som brokobla, bruker du vel opp 2 kanaler der?

@Andreas Knedahl bygger jo forsterkere med Icepower under navnet K-Audio.
Søk på Icepower på Finn.no, og du får opp mange varianter. Eller kontakt han. Han jobber på Moet Audio.

Og til ditt opprinnelige spørsmål - Icepower speler utmerket! Sjekk gjerne ut vennetråden her på HFS!

Mvh Arild :)

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Icepower 1200AS2

Som du ser, oppgir Icepower minimum impedanse til 2,7 ohm for 1200AS2.

Forstår ikkje heilt korleis du skal brokoble med 4 kanaler, og drive ein brokobla sub, ein senter og to hovedhøgtalere. Eg tenker da at du vil trenge minimum 5 kanaler. For om du skal drive ein sub som brokobla, bruker du vel opp 2 kanaler der?

@Andreas Knedahl bygger jo forsterkere med Icepower under navnet K-Audio.
Søk på Icepower på Finn.no, og du får opp mange varianter. Eller kontakt han. Han jobber på Moet Audio.

Og til ditt opprinnelige spørsmål - Icepower speler utmerket! Sjekk gjerne ut vennetråden her på HFS!

Når det gjelder forsterkeren så skal kun den ene kanalen brukes til sub, jeg parallell kobler sub og får da en ca impetanse på 3 ohm. da driver den ene kanalen begge elementene innenfor de 2,7 ohm.
Så skal resten brukes til center og hoved høyttalere.
Det som jeg også da vil nyte godt at er at dette vil ta mye mindre plass enn det jeg har i dag.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
707
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Når det gjelder forsterkeren så skal kun den ene kanalen brukes til sub, jeg parallell kobler sub og får da en ca impetanse på 3 ohm. da driver den ene kanalen begge elementene innenfor de 2,7 ohm.
Det som jeg også da vil nyte godt at er at dette vil ta mye mindre plass enn det jeg har i dag.
Parallellkobling av høgtalerelement og ikkje brokobling av forsterker ja. Da klarer du deg med truleg med 4 kanaler! :)

Men vil no uansett anbefale å kontakte @Andreas Knedahl . Det er jo Black Week, så kanskje du får ein ekstra god deal?! :)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.116
Torget vurderinger
1
Husk at oppgitt motstand ikke alltid stemmer med realiteten. Høyttalere med oppgitt 4 Ohm kan fort havne godt under 3 Ohm. Sjekk databladene for høyttalerne nøye, det er litt frekvens avhengig.
Purifi, Ncore, Hypex er gjerne bedre på lave laster enn Icepower sånn sett, men de er litt dyrere og litt mer kompliserte å bygge enn Icepower da Icepower har inkludert PSU i modulene sine.

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.764
Husk at oppgitt motstand ikke alltid stemmer med realiteten. Høyttalere med oppgitt 4 Ohm kan fort havne godt under 3 Ohm. Sjekk databladene for høyttalerne nøye, det er litt frekvens avhengig.
Purifi, Ncore, Hypex er gjerne bedre på lave laster enn Icepower sånn sett, men de er litt dyrere og litt mer kompliserte å bygge enn Icepower da Icepower har inkludert PSU i modulene sine.
Tror ikke trådstarter er ute etter byggesett. Han lurte vel på den spesifikke som er nevnt i børjan, som ser ut som et greit og uproblamatisk valg. Soundimports er jo også et seriøst firma etter min og tydeligvis andres erfaring. Og de leverer fra lager.

Disse IcePower modulene er anerkjente og er levert i bøtter og spann "rundt omkring" og står i bl.a hiend studiomonitorer som disse til € 24.000 /paret.

Tower Mains | Custom-built Full-range Monitoring – HEDD Audio

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.116
Torget vurderinger
1
Tror ikke trådstarter er ute etter byggesett. Han lurte vel på den spesifikke som er nevnt i børjan, som ser ut som et greit og uproblamatisk valg. Soundimports er jo også et seriøst firma etter min og tydeligvis andres erfaring. Og de leverer fra lager.

Disse IcePower modulene er anerkjente og er levert i bøtter og spann "rundt omkring" og står i bl.a hiend studiomonitorer som disse til € 24.000 /paret.

Tower Mains | Custom-built Full-range Monitoring – HEDD Audio
Soundimports har vel også et ferdig byggd chassi med Hypex etc. Også, i tillegg til Icepower. ;) Er bare den parallell koblingen til 3 Ohm, har det vært 4 Ohm så 0 problem.

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ja det er riktig, elementene mine er 6 ohm, så det burde gå😅

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
3.764

wireworld

Medlem
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker