Diagonal kobling av jumpere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er dette en spøk?

    Ingen høyttalerprodusenter bruker ståltråd mellom biwire-terminaler.
    Dette er solid-core av kobber ev. sølv/sølvbelagt; Den aller korteste -og beste lasken!!

    Lange jumpere med overganger til plugger her og der + pene innpakninger og møl til flere tusen er renspikka humbug!!
    Reference-svindel utført av Nordost!

    Beklager, hvis jeg virker krass :) -Det er kun fordi jeg er 100% sikker!
    Jammen, hvordan kan du si noe slikt når Oslo Hifi-asyl skriver dette på produktsiden for de 4000-kroners jumperne?
    Most stock jumpers are made from inferior metals and then gold or nickel plated for corrosion resistance. Sound quality never enters the picture, so stock jumpers offer a harsh, smeared and tonally deficient presentation.
    http://www.oslohificenter.no/produk...ory_id=16&flypage=flypage.tpl&product_id=1285

    Mens de medfølgende standard jumperne, korte stumper av Nordost Norse, beskrives slik hvis man skal kjøpe dem over disk til "bare" kr 999,-:
    Jumpere i beste Nordostkvalitet.
    Erstatter skinner og lignende som følger med på en rekke høyttalere.
    Seriekobler man disse med høyttalerkabelsettet vil en få en ytterligere lydforbedring.
    http://www.oslohificenter.no/produk...age=flypage.tpl&category_id=16&product_id=733

    (Ja, jeg synes dette er ganske morsomt. Men det bekrefter alle mine fordommer om både Nordost som firma og de som står i butikk og pusher tøyseproduktene.)
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    SA har lang tradisjon i å bruke Nordost innvendig i sine mest påkostede serier/spesialvarianter. Norsekablerne er noe de rett og slett har på rull. Koster de selvsagt ikke mange kronene å inkludere noen cm ekstra cm i form av jumpere. De første høyttalerne til SA som brukte monofilamentkabel innvendig, var sa2k master. Forøvrig en meget bra høyttaler om man holder seg under 80db.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Er dette en spøk?

    Ingen høyttalerprodusenter bruker ståltråd mellom biwire-terminaler.
    Dette er solid-core av kobber ev. sølv/sølvbelagt; Den aller korteste -og beste lasken!!

    Lange jumpere med overganger til plugger her og der + pene innpakninger og møl til flere tusen er renspikka humbug!!
    Reference-svindel utført av Nordost!

    Beklager, hvis jeg virker krass :) -Det er kun fordi jeg er 100% sikker!
    Jammen, hvordan kan du si noe slikt når Oslo Hifi-asyl skriver dette på produktsiden for de 4000-kroners jumperne?
    Most stock jumpers are made from inferior metals and then gold or nickel plated for corrosion resistance. Sound quality never enters the picture, so stock jumpers offer a harsh, smeared and tonally deficient presentation.
    (Ja, jeg synes dette er ganske morsomt.)
    Ja..verden vil bedras :)

    Jeg gjengav en uendelig/finurlig bruks og -innbrenningsanvisning fra en Amerikansk kabelprodusent i gode, gamle Audio:
    Etterspurte bittelitt dokumentasjon..som ikke eksisterer :p Avrundet med "Aldri har så mye dumt, blitt skrevet på så få linjer og slukt rått av så mange" (med tilleggsmrk. fra Audio-red.; som etterlyste det samme.)
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.835
    Antall liker
    5.488
    Sted
    Holmestrand
    Er ikke de øverste, som du kaller ståltråder, monofilamentledere fra Nordost uten de, ikke forbedrende, bananene??
    Ja, så sannelig. SA skryter av Nordost monofilament internkabling. Den store forbedringen i dette tilfellet består i å bytte fra korte biter Nordost Norse monofilament til litt lengre biter Nordost Valhalla monofilament med plugger og pyntestrømper på. "Stålet" er sølvbelagt kobber.

    Det nye delefilteret og den forbedrete akustikken har medført at en av verdens beste kabler, Nordost Monofilament har funnet veien til diskanthøyttaleren i Explorer Master. I tillegg er de fire bass/mellomtone elementene forbundet med Nordost Wyrewizard kabler.
    System Audio Explorer Master Gulvstående høyttaler - Sort høyglans - Gulvstående høyttaler - Høyttaler

    Logoen på boksen viser forøvrig at dette er jumpere fra Valhalla-serien, ikke Odin.
    Nordost | Manufacturer of High End Audio Cable, Video Cable & Speaker Cable
    Nå er det vel slik at den logoen er den samma for Odin, Valhalla, og Thor, da det er de tre som er topp modell serien fra Nordost..
    Husk at det er Thor som er sjefen i Valhalla !
    Nå er det faktisk Odin som er sjefen i Valhall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SA har lang tradisjon i å bruke Nordost innvendig i sine mest påkostede serier/spesialvarianter. Norsekablerne er noe de rett og slett har på rull. Koster de selvsagt ikke mange kronene å inkludere noen cm ekstra cm i form av jumpere. De første høyttalerne til SA som brukte monofilamentkabel innvendig, var sa2k master. Forøvrig en meget bra høyttaler om man holder seg under 80db.
    Ja, det er selvsagt slik det er. Det er ingen andre kabler som har røde og blå monofilamenttråder innenfor en klar ytterkappe for å indikere pluss og minus. Ledermaterialet er sølvbelagt kobber, muligens lakkert med ett eller annet for å holde seg blankt. Plasten, både fargede tråder og klar ytterkappe, er teflon eller lignende (FEP). Formodentlig produsert hos Temp-Flex rett borti veien fra Nordosts kontorer. Nordost produserer ikke kablingen selv, de bare klipper, terminerer og pakker.

    Men jeg har ennå ikke fått noe svar på hvorfor trådstarter er så overbevist om at de korte stumpene av Nordost Norse er ståltråder. Det ville vært meningsløst av System Audio å sende toppmodellene sine ut i verden med ståltråder som kortslutningsbøyler. Det ville jo koste dem mer å ha en egen rull med ståltråd til det formålet enn å bruke opp litt kapp av internkablingen. I praksis er de stumpene gratis for SA.

    Så, en gang til: Hvordan vet du at de medfølgende jumperne er ståltråder?
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    SA har lang tradisjon i å bruke Nordost innvendig i sine mest påkostede serier/spesialvarianter. Norsekablerne er noe de rett og slett har på rull. Koster de selvsagt ikke mange kronene å inkludere noen cm ekstra cm i form av jumpere. De første høyttalerne til SA som brukte monofilamentkabel innvendig, var sa2k master. Forøvrig en meget bra høyttaler om man holder seg under 80db.
    Ja, det er selvsagt slik det er. Det er ingen andre kabler som har røde og blå monofilamenttråder innenfor en klar ytterkappe for å indikere pluss og minus. Ledermaterialet er sølvbelagt kobber, muligens lakkert med ett eller annet for å holde seg blankt. Plasten, både fargede tråder og klar ytterkappe, er teflon eller lignende (FEP). Formodentlig produsert hos Temp-Flex rett borti veien fra Nordosts kontorer. Nordost produserer ikke kablingen selv, de bare klipper, terminerer og pakker.

    Men jeg har ennå ikke fått noe svar på hvorfor trådstarter er så overbevist om at de korte stumpene av Nordost Norse er ståltråder. Det ville vært meningsløst av System Audio å sende toppmodellene sine ut i verden med ståltråder som kortslutningsbøyler. Det ville jo koste dem mer å ha en egen rull med ståltråd til det formålet enn å bruke opp litt kapp av internkablingen. I praksis er de stumpene gratis for SA.

    Så, en gang til: Hvordan vet du at de medfølgende jumperne er ståltråder?
    Åhh..kan jeg svare?:p
    Han forveksler sølv (ev. Rhodium) med stål. -Igjen er jeg 100% sikker.. Nyt kvelden! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du må gjerne svare, men selv sa han for noen innlegg tilbake at "det er en ståltråd som tydelig i belagt med noe som ser ut som sølv". Så hvordan kan han være så sikker på at kjernematerialet, ifølge reklamen oksygenfritt kobber, egentlig er stål?

    Når jeg blar tilbake gjennom tråden har den påstanden om "ståltråder" blitt gjentatt helt siden åpningsinnlegget, men det var først da han viste et bilde av "ståltrådene" at vi andre luktet lunta. Burde ha skjønt det allerede fra start...
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Du må gjerne svare, men selv sa han for noen innlegg tilbake at "det er en ståltråd som tydelig i belagt med noe som ser ut som sølv". Så hvordan kan han være så sikker på at kjernematerialet, ifølge reklamen oksygenfritt kobber, egentlig er stål?
    Jeg tok poenget ditt sist også.
    Håper, for hans del, at han har puttet disse korte, gode lederene på plass igjen.
    Det hele handler jo ikke om å komplisere ting men å forenkle, noe som allerede var gjort av produsent.

    Tenk om noen hadde hatt tid og penger til å saksøke slike kabelprodusenter..
    Tenk hvor mange som kunne fått pengene tilbake.."Sukk":rolleyes:
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Ståltråder? Ihvertfall ligner de også fælt både på Norse jumpers og på de "ståltrådene" trådstarter kvittet seg med. Rart at det skal gi sånn oppgradering av lyden å bytte ut en kort stump som sitter synlig på utsiden av høyttaleren, når det er metervis av samme greia inni.
    Slik jeg forstår det har trådstarter her erstattet de medfølgende jumperene med 3 ganger så lange jumpere av nøyaktig samme type ledning og fått en klar forbedring i lyden. Her ville jeg uten å nøle gått for enda lengre jumpere. Minst 1 meters lengde:cool:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fra NO sin FAQ side. Mye interessante spørsmål og svar der.
    Nordost contact | Frequently Asked Questions

    Står ingenting om anbefalt lengde av jumpere men iflg. soundgarden så er jumperene:
    Hvert par av jumpers er håndtunet i lengde for å optimere resonansfrekvensen.
    The minimum recommended lengths of Nordost cables are as follows:
    Power cables – 2 meters
    Analog interconnects – 1 meter
    Digital interconnects – 1.5 meters
    Tonearm cables – 1.25 meters
    Loudspeaker cables – 2 meters
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ståltråder? Ihvertfall ligner de også fælt både på Norse jumpers og på de "ståltrådene" trådstarter kvittet seg med. Rart at det skal gi sånn oppgradering av lyden å bytte ut en kort stump som sitter synlig på utsiden av høyttaleren, når det er metervis av samme greia inni.
    Slik jeg forstår det har trådstarter her erstattet de medfølgende jumperene med 3 ganger så lange jumpere av nøyaktig samme type ledning og fått en klar forbedring i lyden. Her ville jeg uten å nøle gått for enda lengre jumpere. Minst 1 meters lengde:cool:
    Vel, det var en jo en oppgradering fra Norse til Valhalla Reference, og selvsagt den diagonale tilkoblingen som var utgangspunkt for tråden. Nordost anbefaler også å sette disse jumperne i serie med høyttalerkablene som enslags skjøtestykker. Det er ikke opplagt for meg hvordan man skal koble bananplugger til bananplugger, men det skal visstnok forbedre lyden. Det blir sikkert enda bedre hvis man kobler en tolv-fjorten jumpere etter hverandre, selvsagt dobbelt opp for bi-wiring. Ikke minst for Nordosts inntjening.

    Men jeg funderer fortsatt på hvorfor trådstarter er så bombesikker på at de stumpene av Nordost Norse egentlig er ståltråder.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Mine Snell E 3 har jumpere av ståltråd. Det går fint.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    De seriekoblede jumperne, som alle nordost sine kabler, bruker zplugger som er flexible nok til å kunne dyttes inn i en annen zplugg, og omvendt. Har hørt at jo flere i serie er bedre, men så har jeg hørt mye rart opp gjennom tidene.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Mine Snell E3 har ståltrådjumpere som standard. Jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De seriekoblede jumperne, som alle nordost sine kabler, bruker zplugger som er flexible nok til å kunne dyttes inn i en annen zplugg, og omvendt. Har hørt at jo flere i serie er bedre, men så har jeg hørt mye rart opp gjennom tidene.
    OK, forstår. Så man stapper en z-plugg inn i den neste og får et par cm uisolert "høyttalerkabel" i hver skjøt. Og hvis de uisolerte skjøtestykkene på pluss- og minus-side slumper til å berøre hverandre, trenger man plutselig en ny effektforsterker. Gennialt, Egon. Bare en kabelselger kan finne på noe slikt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er der du tar feil..enhver kabelselger vil selge med lavdialektriske krympestrømper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aha. My bad. De er sikkert retningsbestemte også, og så trengs nok et helt spesielt innbrenningsapparat for å krympe dem på plass. Et par omganger med elektrikertape fra Biltema er selvsagt helt feil.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Morsom tråd dette her. Satt med laptoppen i fanget og fulgte med i hele går kveld, bedre underholdning enn det som var på tv. Bonus at det fortsetter i dag.

    Håper selvsagt at trådstarter snart svarer på Asbjørn's spørsmål, som er gjentatt opptil flere ganger. Rart i grunnen at Nordost får lov til å fortsette med sine merkelige råd til kjøperne, og villedende salgstriks. Flere skulle egentlig ha vært tatt, slik fabrikanten Chord nettopp ble grunnet useriøs markedsføring i UK.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg venter fortsatt i spenning på det svaret.

    I mellomtiden leste jeg litt i Nordosts FAQ, som bambadoo linket til for litt siden. Jeg tror sannelig de snart fortjener en Nobelpris for ny og ukjent fysikk:
    When cables are manufactured they do not have any directionality. However, as they break in, they acquire directionality.
    Although the cable signal is an alternating current, small impurities in the conductor act as diodes allowing signal flow to be better in one direction over time. This effect is also called quantum tunneling, which has been observed in experiments over 25 years ago. Regardless of the purity of the metal used, there are still diode effects in all conductors. In addition, the insulation material will change when it is subjected to an electrical field.
    If the cable has not been used for more than one month, it will benefit from being broken in on the VIDAR. It is a good idea to bring your cables back to your local dealer every year and have them broken in again.
    Considerable changes occur in the cable during the break in process. Any gases that were trapped between the insulation and the conductors during manufacturing are dissipated. Additionally, the insulation material charges up. The diode effects of the conductor will be more pronounced after 168 hours of break in. During this time the cable takes on a direction.
    Etter 168 timer. Ikke 167. Husk det.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Nordost er ikke den eneste fabrikanten som har tuklet med quantum tunneling og dens effekt på kabler. Søkte litt mer på dette, selv om det muligens er en smule OT i forhold til utgangspunktet for tråden, så er det jo litt interessant å se hva man kan finne på for å selge produktene sine.

    TESLA har drevet med noe liknende. Her fra deres forklaring:

    "Quantum Tunneling is a process that changes the way a cable conducts signal at the subatomic level, affecting the entire cable assembly: connectors (RCA, XLR, spade, or banana), solder joints, dielectric, and signal & ground conductors are all transformed and integrated as a single unit. By applying a two million volt signal to a cable at a specific pulse modulation, and ultra high frequency for an exact duration of time, we transform the entire cable at a molecular level through a process we call Quantum Tunneling."

    Med to millioner volt gjennom kabelen vil jeg tro at hele kabel-isoleringen blir karbonifisert øyeblikkelig. Dette endrer vel kabelen for alltid. Vil tro at det burde ende som meget dyrt spesialavfall: Quantum-mechanical tunneling and cables - Blogs - Computer Audiophile
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Når det gjelder alternative koblinger av jumpere, så er denne Z-koblingen den som gir størst endring i lydbildet. Alle, selv ikke hifi-interesserte hører forskjell når det kobles slik.:cool::)
    zkobling2.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da har du kortsluttet pluss og minus på hvert av terminalparene. Så har du koblet pluss fra forsterkeren til pluss på bassen og minus fra forsterkeren til minus på diskanten.

    Regner med at dette gjengir stillhet på en aldeles fortreffelig, kanskje til og med uovertruffen måte. Et par andre svakheter, men det er kanskje til å leve med?
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    168 timer, eller en uke som noen velger å kalle det. Så retningsbestemte som disse kablene er kan det sikkert bare sendes likestrøm gjennom dem. De må iallefall være uegnet til å sende musikksignaler...
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Regner med at dette gjengir stillhet på en aldeles fortreffelig, kanskje til og med uovertruffen måte.
    Stillhet er fint når det gjengis på en skikkelig måte:) Svært få anlegg klarer å gjengi stillhet tilfredsstillende!
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper fortsatt trådstarter vil ta seg tid til å fortelle oss hvordan han kan være så sikker på at de medfølgende jumperne er lagd av ståltråder.

    Det er lett å teste, bare å holde en magnet inntil tråden. Det er to muligheter:
    - Enten tiltrekkes tråden av magneten. Da er det stål, noe som betyr at Nordost forleder kundene ved å selge overprisede ståltråder utgitt for å være sølvbelagt kobber i Norse-serien.
    - Eller så tiltrekkes den ikke. Da er det ikke stål, noe som betyr at Nordost forleder kundene til å kjøpe dyre jumpere ved å fortie at de medfølgende er mer enn gode nok (og produsert av dem selv).

    Det ville vært fint å vite hvilken av de to mulighetene som er den riktige, slik at vi ikke kommer i skade for å beskylde produsenten for noe på feilaktig grunnlag.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke for mitt bare liv finne noen korrelasjon mellom tverrsnitt og pris for hifihøyttalerkabler.
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Odin "Supreme Reference" jumpere finnes ikke på hjemmesiden til Nordost, bare Valhalla Reference og Norse. De du viser tilkoblet på bildet er Valhalla Reference, og de i esken er Norse. Hvis det var Odin ville det stått "Supreme Reference" på esken, og symbolet ville vært tre sammenflettede trekanter.

    Min ærbødige påstand er at de "ståltrådene" dine er uterminerte biter av Nordost Norse. Hvordan vet du at de er lagd av ståltråder? Var det noe han som solgte de Valhalla-jumperne til deg påsto?
    Mine jumpere som er i bruk på mine høytalere er "Nordost Reference Bi-Wire Jumpers", og de i de hvite eskene på bildet er "Nordost Norse Series Bi-Wire Jumpers".

    "Based on Dual Mono-Filament construction and TSC technology (also found in the Odin Series), the sonic benefits are massive. These tuned pairs of straight-line jumpers maintain perfect signal integrity between the loudspeaker binding posts. Using high quality, low mass connectors, the standard termination is spade to 4 mm Nordost Z plugs. Replacing the standard bridging plates with Reference Series Jumpers creates an astonishing difference. Use them with Nordost’s Dual Mono-Filament speaker cables and the difference is even more apparent.".

    Av den grunn kaller jeg de for Odin jumpere.

    Men jeg ser av logoen på min svarte eske at den har Valhalla logoen, og jeg finner åsså mine jumpere igjen under Valhalla serien på Nordost sine hjemme sider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.528
    Antall liker
    35.425
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Odin "Supreme Reference" jumpere finnes ikke på hjemmesiden til Nordost, bare Valhalla Reference og Norse. De du viser tilkoblet på bildet er Valhalla Reference, og de i esken er Norse. Hvis det var Odin ville det stått "Supreme Reference" på esken, og symbolet ville vært tre sammenflettede trekanter.

    Min ærbødige påstand er at de "ståltrådene" dine er uterminerte biter av Nordost Norse. Hvordan vet du at de er lagd av ståltråder? Var det noe han som solgte de Valhalla-jumperne til deg påsto?
    Mine jumpere som er i bruk på mine høytalere er "Nordost Reference Bi-Wire Jumpers", og de i de hvite eskene på bildet er "Nordost Norse Series Bi-Wire Jumpers".

    "Based on Dual Mono-Filament construction and TSC technology (also found in the Odin Series), the sonic benefits are massive. These tuned pairs of straight-line jumpers maintain perfect signal integrity between the loudspeaker binding posts. Using high quality, low mass connectors, the standard termination is spade to 4 mm Nordost Z plugs. Replacing the standard bridging plates with Reference Series Jumpers creates an astonishing difference. Use them with Nordost’s Dual Mono-Filament speaker cables and the difference is even more apparent.".

    Av den grunn kaller jeg de for Odin jumpere.

    Men jeg ser av logoen på min svarte eske at den har Valhalla logoen, og jeg finner åsså mine jumpere igjen under Valhalla serien på Nordost sine hjemme sider.
    Joda, det har vi forstått. Men det jeg spør og graver om er de medfølgende ledningsstumpene som satt der fra før, de du kaller "ståltråder". For meg ser det ut som korte stumper av Nordost Norse, og derfor er det interessant å vite hvorfor du mener de er gjort av stål.

    De du har kjøpt er Valhalla Reference, ikke Odin. Odin er nivået over Valhalla i Nordosts produktsortiment. Odin kalles også "Supreme Reference" for å vise at det er nivået over vanlig "Reference". Det er ikke Odin-jumpere du har kjøpt, for sånne finnes rett og slett ikke.

    Når Nordost skriver "Dual Mono-Filament construction and TSC technology (also found in the Odin Series)" betyr ikke det at dette er Odin-serien, bare at de har et eller annet til felles med den. Jeg kan også skrive noe sånt som at "bilen min har en bensinmotor (som også Rolls-Royce har)", men det betyr ikke at bilen min blir en Rolls-Royce av den grunn.

    Hvorfor mener du at de medfølgende ledningsstumpene er ståltråder?
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    20140902_220815.jpg


    Beklager så mye men jeg har ikke mine gamle jumpere lenger, men jeg tok dette bildet da mine Reference jumpere var nye, og ut fra dette så kaller jeg dem for noen gamle ståltråder, men om det skulle vise seg om de var av sølv eller kobber i ettertid, så bryr jeg meg svært lite om dette, da jeg er fornøyd med mine nye jumpere.
    Min selger kalte Reference jumpere for en oppgradering av mine SA, og jeg velger da å stole på min selger da jeg ikke synes 4000 kroner er mye penger, og det løftet lyden min i den grad er jeg er fornøyd med denne handelen.

    Men nå er slik at jeg er mere opptatt av diagonal kobling av høytalere, enn å sitte å rette på folk sine folk sine feil valg av ord Asbjørn. Så Du får ha den gleden der Asbjørn, så gleder jeg meg over valget av nye jumpere og at diagonal kobling fungerer bra på mine System Audio høytalere !
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Vis vedlegget 293969

    Beklager så mye men jeg har ikke mine gamle jumpere lenger, men jeg tok dette bildet da mine Reference jumpere var nye, og ut fra dette så kaller jeg dem for noen gamle ståltråder, men om det skulle vise seg om de var av sølv eller kobber i ettertid, så bryr jeg meg svært lite om dette, da jeg er fornøyd med mine nye jumpere.
    Min selger kalte Reference jumpere for en oppgradering av mine SA, og jeg velger da å stole på min selger da jeg ikke synes 4000 kroner er mye penger, og det løftet lyden min i den grad er jeg er fornøyd med denne handelen.

    Men nå er slik at jeg er mere opptatt av diagonal kobling av høytalere, enn å sitte å rette på folk sine folk sine feil valg av ord Asbjørn. Så Du får ha den gleden der Asbjørn, så gleder jeg meg over valget av nye jumpere og at diagonal kobling fungerer bra på mine System Audio høytalere !
    Jeg er også opptatt av best mulig lyd i hjemmet, bare for å nevne det.

    Hvis valget stod mellom ledningsstumpene og f.eks. en 12 pkn. egg og 1 brød for 4000,- Da hadde jeg valgt egg & brød. -Helt ærlig!
    Jeg hadde nok ment det var mye penger..og hvem hadde vel stolt på kjøpmannen..?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn