"DeVore O/baby"-kloner inspirert av FantOrang Divorced

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
8
Sted
Oslo
Etter å ha siklet på DeVore O/baby en stund, men innsett at prislappen på mer enn 85K er litt utenfor rekkevidde, kom jeg tilfeldigvis over Fantorang-byggetråden her inne + at jeg fant denne ganske detaljerte videoen om hvordan de ekte faktisk bygges.
Og da var det gjort, her skal det bygges høytalere!

Jeg er foreløpig i startgropa med å skaffe meg materialer, litt mer verktøy, lære meg VituixCAD osv., men nå er det snart på tide å bestille elementer.
I videoen nevner DeVore selv at bassene er laget av SEAS og diskantene av Vifa, så jeg har litt lyst til å være tro mot den komboen. Nå virker det som det er litt krøkkete å skaffe Vifa/Peerless-diskanter, så jeg vurderer om jeg skal gå for komboen SEAS H1217-08 CA18RLY og SEAS H1280-06 22TFF.

Er det noen her inne som har noen erfaring med disse elementene og har kommentarer til om det kommer til å funke i det hele tatt? Forslag til andre SEAS/Vifa-kombinasjoner mottas med takk.
Det er flere ting jeg er usikker på her:
  • Er dette elementer som vil "trives" i en kasse med samme dimensjoner som O/baby? (590x375x245mm, ca 37 liter volum)
  • Vil det funke å montere diskanten på insiden av frontbaffelen, med en sånn traktformet åpning?
  • Må diskanten evt. demonteres først?
  • Funker det bra å bestille fra lydkonsept.no (da blir det bare SEAS), eller er det soundimports.eu som gjelder?
Håper noen kan hjelpe meg med noen innspill sånn at jeg kommer meg over den værste beslutningsvegringen og får satt noen elementer i bestilling snart.

/torbjørn

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.162
Torget vurderinger
10
Spennende prosjekt.

DeVore bruker denne driveren (modifisert med støvhette) og jeg anbefaler IKKE å bruke den du har linket til, da mister du magien med det lette papir membranet.

Om magneten er annerledes er trolig lett å se. Er den like stor er den helt sikkert lik. Uansett må du tune høyttaleren selv med filter.

Det lille freste diskanthornet kan være konisk. Ønsker du bue må du ha en viss kontroll på profilen. Mulig det enkleste er å finne en tractrix kalkulator på nett. Så deler du minst en oktav over cutoff.

Når det gjelder wizzerconen, den lille trompeten i midten på bassmellomtonen, så kan den skjæres ut med en tapetkniv med nytt blad. Ca et par mm utenfor limkanten. Men du må ikke skjære den bort.

Jeg synes det er kjekt å kjøre Seas på alle driverne så en seas diskant med flat frontplate er helt topp. Her er en oversikt over Seas diskanter som egner seg i waveguide:

Her finner du litt forskning på kutting av wizzercone. Kuttingen kan gjøres penere enn det jeg fikk til:

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.162
Torget vurderinger
10
Jeg ville tittet på denne diskanten på prosjektet ditt. Soundimport skriver at den passer perfekt til waveguide fra Visaton. Her får du bedre utklingning enn med en soft dome. Og se på oppbrytningen, den er like høyt oppe som på en berylliumsdome 👌🏻

Jeg har Visaton waveguide liggende og kan finne ut eksakte mål på hornstarten som du kan få av meg.

Og hvis du ikke liker gitteret så drar du det av med en tynn skrutrekker eller tang.

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
8
Sted
Oslo
Takk for veldig bra svar @Hornlyd og @BeetleBug!
Jeg antok at det kom til å være god hjelp å få her inne, og dette er jo helt gull! Sparer meg for timesvis/dagesvis med research og potensielle bomkjøp.

Skal prøve å holde tråden oppdatert med litt byggebilder etter hvert som det skrider frem, og det kommer sikkert flere nybegynnerspørsmål også :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
16.053
Sted
Sørlandet
Jeg ville tittet på denne diskanten på prosjektet ditt. Soundimport skriver at den passer perfekt til waveguide fra Visaton. Her får du bedre utklingning enn med en soft dome. Og se på oppbrytningen, den er like høyt oppe som på en berylliumsdome 👌🏻
Den CNC freste fronten med den lille waveguiden på O/Baby er jo mye av identiteten mener jeg.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.162
Torget vurderinger
10
Jeg har tilgang på snekkerverksted med CNC

Også har jeg en diger Bambus x finer plate av ypperste kvalitet

Hvis man ønsker noe annet enn lys bambus så får man den karbonisert:

IMG_0004.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.162
Torget vurderinger
10
Diskanten skrur du bare på flatt bakfra inni kabinettet. Her vil det være lurt å måle og se på frekvens og impedans med/uten pakning.

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
8
Sted
Oslo
Jeg har tilgang på snekkerverksted med CNC

Også har jeg en diger Bambus x finer plate av ypperste kvalitet
Jeg har en bra bit med 21mm bjørkefinér jeg tenkte å bruke, og så fikk jeg tak i en rull med 0,6mm eikfiner som jeg skal lime utenpå.

Screenshot 2025-08-01 at 08.15.29.png
Tenkte å eksperimentere med å frese ut waveguiden med håndoverfres siden den ser konisk ut på dette bildet (satser på at det er 45 grader). Men hvis testfresingen ikke går etter planen kan det hende at jeg tar kontakt for en CNC-prat @Hornlyd

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.162
Torget vurderinger
10
Jeg mistenker at DeVore ikke jobber altfor vitenskapelig. Det ser ut som at de første ca 3 mm er vinkelrett slik at et 45 graders fresejern med kulelager kan brukes. Men for all del, test, mål og lytt :)

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.148
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Så hyggelig å være til inspirasjon. Du kan lage bedre kabinett enn det på videoen. Har lest om anmerkninger mht vibrasjoner i kabinettene. Ingen bombe når man ser at frontplate er kjekset på som en diger membran. Avstivning og demping er viktigere enn overprisede kondensatorer. Lykke til med et spennende prosjekt!

Sist redigert:

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
8
Sted
Oslo
Så hyggelig å være til inspirasjon. Du kan lage bedre kabinett en det på videoen. Har lest om anmerkninger mht vibrasjoner i kabinettene. Ingen bombe når man ser at frontplate er kjekset på som en diger membran. Avstivning og demping er viktigere enn overprisede kondensatorer. Lykke til med et spennende prosjekt!
Ja, jeg tenkte også på det med avstivning når jeg så den videoen. Tenkte å la meg inspirere av bildene i Fantorangen-tråden når det kommer til demping og avstivning.

Topp Bunn