Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har man behov for mange innganger så har 440 en fordel der, og man kan splitte den i to fullverdige forsterkere om man finner ut at man ikke trenger så mange watt, f.esk ved bytte av høyttalere.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei sann folks!
    Sitter og koser meg i sweetspoten i tussmørket, mens Ray LaMontagne spiller i mancaven.
    Da dukker det innimellom opp hifi-relaterte tanker/spørsmål.
    Dagens er som følger:
    Hvordan står D200 seg mot f eks Gato DIA400S, mon tro?

    Gatoen skal jo ha "noe" ;) mer power, jaffal ut fra specs på papiret....

    Har ørlite erfaring med Gato fra tidligere, da jeg hadde lillebror DIA250S på hjemlån for en stund siden.
    Den gang spilte jeg på Magnepan 1.7 og/eller Pylon Emerald 25. Forsterkeri var Coda CS, MI 11.
    Idag spiller jeg på Pylon Jasper 25, som gir meg gode stunder.
    Men jeg er litt skeptisk til å bytte ut Devialeten, all den tid den virker å være en god match med både kilder og høyttalere.
    Kanskje fordi jeg, til tross for at den hadde mange gode kvaliteter, back in the days opplevde at Gato DIA250S ga liiiiitt mindre dybde i lydbildet enn Coda/MI, samt at jeg fikk mer nerve/kjøtt-og-blod-opplevelse med sistnevnte kombo..... Ikke kjempestore forskjeller, men dog......
    En av mine kjepphester er at gjengivelsen ikke skal være for "steril" og kjønnsløs - da blir det fort kjedelig å skulle kose vårs med musikken...

    Hva tenker dere der ute, gjerne folk som har erfaring med både Devialet og Gato?

    mvh
    Proffen
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Jeg har en (noe mindre) Devialet, og er kjempefornøyd. Husk at Watt konverteres til dB på en logarimisk skala, og noe mindre enn en dobling vil ikke gjøre noe monn.
    Det har vært sant helt siden Huldra 9 økte fra 15 til 25 W, og det var mindre enn en dobling. Fint lite å bry seg om!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en (noe mindre) Devialet, og er kjempefornøyd. Husk at Watt konverteres til dB på en logarimisk skala, og noe mindre enn en dobling vil ikke gjøre noe monn.
    Det har vært sant helt siden Huldra 9 økte fra 15 til 25 W, og det var mindre enn en dobling. Fint lite å bry seg om!
    Jeg er klar over at watt langt fra er "alt"! Samtidig sier 175 vs 400 w "noe" om forskjeller i kraftreserver.... Men så skal det jo "tas ut" på en måte som treffer meg som lytter. Og det er helst her jeg har spørsmål jeg undres over. Jeg opplever Devialeten som riiiimelig tyst, og den klarer å gi meg den dosen av varme/kjøtt-og-blod som jeg liker og ønsker. Jeg er også nøgd med lydbildet D200 skaper, både i bredde, høyde og dybde.
    Føler meg av en eller annen grunn litt usikker på om jeg vil oppleve det samme via Gatoen, gitt erfaringene og opplevelsen jeg hadde med lillebror (dog med andre komponenter i oppsettet!)
    Jeg er derfor på leit etter innspill og inntrykk av folk som har hørt både Devialet og Gato. Må ikke nødvendigvis være samme amp som jeg kjører med, men gjerne DIA400 fra Gato.

    mvh
    Proffen
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    158
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er klar over at watt langt fra er "alt"! Samtidig sier 175 vs 400 w "noe" om forskjeller i kraftreserver.... Men så skal det jo "tas ut" på en måte som treffer meg som lytter. Og det er helst her jeg har spørsmål jeg undres over. Jeg opplever Devialeten som riiiimelig tyst, og den klarer å gi meg den dosen av varme/kjøtt-og-blod som jeg liker og ønsker. Jeg er også nøgd med lydbildet D200 skaper, både i bredde, høyde og dybde.
    Føler meg av en eller annen grunn litt usikker på om jeg vil oppleve det samme via Gatoen, gitt erfaringene og opplevelsen jeg hadde med lillebror (dog med andre komponenter i oppsettet!)
    Jeg er derfor på leit etter innspill og inntrykk av folk som har hørt både Devialet og Gato. Må ikke nødvendigvis være samme amp som jeg kjører med, men gjerne DIA400 fra Gato.

    mvh
    Proffen
    Jeg bruker nå Icepower 2000AS fra Knedahl Audio og kan signere på at 1400 w i 8 ohm pr kanal setter fart på ting! Står ikke tilbake for noe som helst av dyre AB amper jegnhar hatt opp gjennom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker nå Icepower 2000AS fra Knedahl Audio og kan signere på at 1400 w i 8 ohm pr kanal setter fart på ting! Står ikke tilbake for noe som helst av dyre AB amper jegnhar hatt opp gjennom.
    Betviler ikke at kw setter fart på ting. Men lytteopplevelsen preges også av andre ting. For min del handler det om at der bør være en viss dose "varme" i lydbildet.....

    mvh
    Proffen
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    158
    Antall liker
    405
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men den låter ikke kaldt altså. De dager litt forbi føler jeg med de nye klasse D modulene
    Kombiner med en god rør pre så blir det veldig bra!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Joda, men den låter ikke kaldt altså. De dager litt forbi føler jeg med de nye klasse D modulene
    Kombiner med en god rør pre så blir det veldig bra!
    Hehe....
    Et av mine mål er å holde antall komponenter på et minimum....... ;)
    Selv om de er små......

    mvh
    Proffen
     

    Kimba

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    32
    Sted
    Hemnesberget
    Torget vurderinger
    1
    Expert 220 Pro til 36k eller Expert 250 Pro til 70k
    Fordeler/ulemper (bortsett fra pris da)
    Skal drive et sett Vienna Acoustic The Music
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Du kan starte med en 220 og legge til en til om du trenger mer krefter (440). Med 250 kan du oppgradere til toppmodellen (1000). Er vel normalt 440 vs 250 til samme pris som diskuteres og det virker å være 50/50 hva man fortrekker.
    Om pris ikke betyr noe så hadde jeg valgt 250 men 36K for 220 er jo en fin pris.
    Hvor mange inn/utganger trenger du?
     

    Kimba

    Medlem
    Ble medlem
    21.02.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    32
    Sted
    Hemnesberget
    Torget vurderinger
    1
    Av innganger så er det pr nå kun TV, og Roon. Men en LP kan tenkes kommer.
    Av utganger, så er det ikke annet enn høyttalerne, som er med singlewire.
    En 220 er maks i oppgradering til 440 med sine da 2x440w?
    En 250 er maks i oppgradering til 1000 med sine da 2x1000w. Er dette med 2stk 250pro eller 4stk?
    Om det er med 2stk 250, hva skjer da med minimum impedansen?
    Forvirrende dette 😂
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    ja 2x220 =440W og 2x250=1000w, tror det er p.g.a bedre kjølings kapasitet på kabinettet til 250 vs 220, ellers burde det jo blitt 880W på 2x220?
    NB! Tror disse tallene er oppgitt for 6 ohm ikke 4 eller 8 som normalt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    6
    ja 2x220 =440W og 2x250=1000w, tror det er p.g.a bedre kjølings kapasitet på kabinettet til 250 vs 220, ellers burde det jo blitt 880W på 2x220?
    NB! Tror disse tallene er oppgitt for 6 ohm ikke 4 eller 8 som normalt.
    Det stemmer. 250 har vesentlig mer kjølekapasitet. Devialet oppgir effekten i 6 Ohm.
     

    LeGranDuc

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    68
    Antall liker
    78
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    4
    Expert 220 Pro til 36k eller Expert 250 Pro til 70k
    Fordeler/ulemper (bortsett fra pris da)
    Skal drive et sett Vienna Acoustic The Music
    Jeg har og siklet på 250'en til 70k en stund.
    Foreløpig klarer jeg meg mer en nok med 220'en min.
    Har hatt den nesten 1.5 år nå, og er ennå strålendes fornøyd.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    En dag for lenge siden var jeg på jobbreise i Oslo. Med tid å slå ihjel ramlet jeg forbi den sjarmerende lille NAT. Jeg var ikke i kjøpemodus, men likevel ble jeg svært godt ivaretatt av en svært kunnskapsrik og hyggelig Morten. Der fikk jeg en demo av noen knøtter fra PMC, samt noen større fra Twenty- serien. Disse ble drevet av noe futuristiske greier som jeg ikke engang kunne uttale. Jeg hadde sett reklame (og prisliste) for de, og uansett hvor bra de måtte låte antok jeg at det var noe dyre livsstilsgreier, og at man fikk mer igjen for pengene andre plasser.

    Ikke hadde jeg høyttalere som var i SAM- registeret heller….

    Fast forward til 2023:

    IMG_3290.jpeg
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    Inntrykket av både PMC og Devialet satte seg i bakhodet. Den gang da mener jeg at det var Gradient Helsinki eller noe i den duren som sto hjemme. Evt Kef ls50 eller noe slikt. Samma det. NAT har alltid hatt bunnsolide produkter i porteføljen. Eksemplevis PMC, Cayin, Magnepan, Gallo, Parasound, LC Audio, Dynaudio, Bladelius mm. Denne ampen kommer ikke derfra, men siden det var der jeg fikk høre den tenker jeg det er på sin plass å minne om:
    Hvis Devaliet virker interessant, men kanskje litt vanskelig å sette opp eller «teknisk» skummel: Morten er en av landets beste på service og oppfølging. Hadde jeg vært i posisjon til å kjøpe en slik ny, vet jeg hvilken forhandler jeg hadde valgt!

    Vi tåler vel noen bilder?

    IMG_3289.jpeg
    IMG_3296.jpeg
    IMG_3299.jpeg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hadde en D200 for mange år siden og den var mega. Fjernkontrollen er nydelig
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt Devialet noen ganger. Fantastisk imponerende førsteinntrykk. Men etter noen timer…lyttetretthet. Kan ha noe med matching å gjøre. Men når man har Luxman så så er det set, game og match favør Luxman for meg…
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Devialet er fine saker. Tar seg veldig godt også, rent estetisk med den blanke overflata. Gratulerer med ny forsterker Pelsjeger.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    @pelsjeger
    Gratulerer med snasen amp! Har du en noen førsteinntrykk?
    Fikk kun et par timer i går:
    - vanvittig med inputs og settings i configurator, og å sjalte mellom de på remote i blinde er en pain, så har deaktivert alt jeg ikke bruker. Men Ethernet må være aktiv for at app skal virke på volum/input.
    -kjører high level ut fra htt-term til Rel, med sortkabel til jordskruen på chassis - funker bra!
    - appen devialet Expert iOS er tåpelig treg, og må være åpen for å kunne brukes uten 10 sek reconnect. Skjerpings.
    -vil ikke koble til 5Ghz nettet, usikker hvorfor. Har Ethernet kablet så overlever.
    - SAM virker virkelig på mine Dynaudio Heritage Special
    -fjernkontrollen er magisk, men skulle ønske den hadde displayet som er oppå boksen
    -kona er sur fordi Apple remote ikke lengre kan styre volum på tv-lyd
    -lyden på lavt nivå er veldig, veldig god - med gode innspillinger
    -stemmer er utrolig artikulerte
    -dybden jeg savnet litt med Moon er vesentlig forbedret
    -mer hi-fi, mindre rock’n råll?
    - kan skru eq både i Volumio streamer,

    Vi får se hvordan det står seg over tid.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Appen virker også med wifi, men du må selvfølgelig vært tilkoblet nett for at den skal fungere.
    Mener det ikke er anbefalt å bruke high level med REL på Devialet , kanskje @nat kan bekrefte/avkrefte dette?
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    437
    Antall liker
    607
    Sted
    Oslo
    Fikk kun et par timer i går:
    - vanvittig med inputs og settings i configurator, og å sjalte mellom de på remote i blinde er en pain, så har deaktivert alt jeg ikke bruker. Men Ethernet må være aktiv for at app skal virke på volum/input.
    -kjører high level ut fra htt-term til Rel, med sortkabel til jordskruen på chassis - funker bra!
    - appen devialet Expert iOS er tåpelig treg, og må være åpen for å kunne brukes uten 10 sek reconnect. Skjerpings.
    -vil ikke koble til 5Ghz nettet, usikker hvorfor. Har Ethernet kablet så overlever.
    - SAM virker virkelig på mine Dynaudio Heritag Special
    -fjernkontrollen er magisk, men skulle ønske den hadde displayet som er oppå boksen
    -kona er sur fordi Apple remote ikke lengre kan styre volum på tv-lyd
    -lyden på lavt nivå er veldig, veldig god - med gode innspillinger
    -stemmer er utrolig artikulerye
    -dybden jeg savnet litt med Moon er vesentlig forbedret
    -mer hi-fi, mindre rock’n råll?
    - kan skru eq både i Volumio streamer,

    Vi får se hvordan det står seg over tid.

    Gratulerer med en flott forsterker! Jeg har hatt min Devialet D200 i ca 6 år nå. Den er vel straks 10år gammel, men spiller fortsatt glimrende og problemfritt. Vel, fikk ikke WiFi til funke, med Ethernet er kanskje best uansett så det spiller liten rolle. D200 er en no-brainer etter min mening. Den passer også så fint inn på TV benken med den solide fjernkontrollen plassert på sofakarmen. Klarer ikke å kvitte meg med den.

    Var forøvrig innom NAT og hørte på Vivid Kaya 45. Lyden var så absolutt godkjent og mer enn det, men dessverre for Morten så syntes jeg prisgapet var for stort i forhold til lydforbedringen. Men ja, alltid topp kundebehandling der! Morten mente også at Bladelius Ask som jeg hørte dem med har litt mer kropp og fylde enn Devialet. Sistnevte er temmelig nøytral/transparent synes jeg. Lyttetretthet har jeg ikke bemerket noenting av med dem. Tror Devialet passer det meste.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Flere år siden jeg sjekket, og da mener jeg REL sa det ikke var anbefalt men nå ser det ut til at det er OK ref link. Må kanskje prøve med min REL.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    3.437
    Torget vurderinger
    6
    Appen virker også med wifi, men du må selvfølgelig vært tilkoblet nett for at den skal fungere.
    Mener det ikke er anbefalt å bruke high level med REL på Devialet , kanskje @nat kan bekrefte/avkrefte dette?
    Man kan fint bruke høy nivå utgangen til sub på Devialet. Fordelen med å bruke LFE er at du kan bruke Devialet sitt delefilter.
     
    Sist redigert:

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    Jepp - dette er noe jeg skal eksperimentere med kom tid og ork. Men først må det bli tid til å benytte REW og måle litt. Siden men må ut med kort, laste config, inn med kort, boote, og lytte så er der litt greit å ha en systematisk tilnærming til dette.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Kan skrive under på at Devialet virker og min 220Pro spiller magisk på mine KIM med SAM på 50% ;) Roon er jo en liten gudegave for oss audiofile og integrasjonen er top notch mot cromeboksen.

    347547688_1614775825688573_7818569170768302607_n.jpeg
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    I helvete for en pris!
    Screenshot_20230913-092100.png

    Bør låte fantastisk² for å forsvare prisen.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Dyrt ja. Og, går du for denne versjonen, Devialet Gemini II Opéra de Paris, er prisen intet mindre enn NOK 7490...
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Kjapt spørsmål til dere som har sub og testet på Devialet over tid;

    Har et par Devialet D440 som jeg nå har koblet til et par Supercubes via 1 enkel subwoofer kabel til LFE inng på sub. Har tenkt å kjøpe et par Arendal, som jeg ser ikke har lfe inng, men par med rca input. Kan jeg bruke samme kabel jeg har nå, bare med Y-split, altså fra subout digital på Devialet til RCA på Arendal? Eller må jeg bruke annen kabel?

    Håper noen har noen gode råd
     

    Vedlegg

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    En rca fra hver 220 til hver sub er uproblematisk.
    da har du konfigurert den slik at det kun er V signal til den ene og H signal til den andre. (Via konfigurator).

    Hadde det vært meg så ville jeg brukt samme kabel som i dag og koblet meg inn på «1» på hver Arendal med den.
    Resultatet er det samme om sub har mono eller stereo inn.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Mange takk for svar. Ahh, ok, det visste jeg ikke gikk:) Så hver kabel fra hver enkelt 220 går rett til 1 R inng på subene? Trenger ikke tenke på at rød og svart skal være tilkoblet ( beklager, er litt grønn på akkurat dette feltet;) Hvordan ville du satt konfig? På Full Range eller valgt Low Pass og Cut off Frequency?
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg så har jeg ingen filtring på sub ut, da jeg justerer det på Rel. Har satt Devialet til å kjøre mono ut på 1 rca-kabel.
    Kabelen er så koblet på subens left eller right( spiller ingen rolle). Det har kun noe å si om man skal koble signalet videre til andre komponenter.

    Men på høyttalerutgangene har jeg satt High pass på 50hz, for å unngå unødig belastning og kompresjon, samtidig som de fortsatt får beholde litt av fylden sin.
    Jeg sjalter sub inn/ ut etter behov via mappet funksjon til fjernkontrollen. (Istedet for sam på/av). Da skrus High pass og av, når sub out deaktiveres.

    Om jeg hadde jeg hatt stereosubber så ville jeg delt høyere, kanskje opp mot 80Hz.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Mange takk pelsjeger, for gode og informative svar. Jeg ble hakket klokere ikveld:) Nå skal jeg prøve 80hz på High Passsom du sier på Devkonfig og ser hva det eventuelt gjør. Alt sto på Fullrange her,å hørtes forsåvidt greit ut, men ikke helt imål enda:) Blir nok en god del testing ja fram og tilbake. Men takk igjen..har gruet meg en del til å sette opp via Devialet, istedenfor via høytalerkabler jeg har brukt. Vet ikke hvorfor, men føler det er mer presist med subkabel. Du får ha en fin kveld
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    4
    1698353677085.png



    1698353586415.png


    Ser at jeg kjører med high pass, 2. orden på 40 Hz per nå



    1698353618986.png


    1698353705864.png

    Siden jeg kjører kun en kabel så økte jeg fra 2V til 3V ut for å få balansert volumkontroller på sub for min kombo.

    1698353827691.png


    Sub toggle har jeg gitt en egen knapp.

    TIPS: Man kan ta ut kortet av dev mens den kjører, laste inn profil og sette kortet tilbake.
    Den laster aut.nye settings da, uten at du må drive skru av og på.

    Litt mer pjesk når du har to du må gjøre det på.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Enda en nyttig info, visste ikke jeg kunne ta minnekort ut mens den var på(y)Prøvde Low Pass setting og Cut Of Frequency, men da hørte jeg ingenting fra subene. Eneste er fra FullRange,nå låter det supert. Mulig jeg har gjort noe feil, I dont know
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn