Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    409
    Antall liker
    32
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    I det siste har oppsettet begynt å skurre litt. Jeg velger Devialet AIR på mac´en men jeg må skifte kilde flere ganger før lyden kommer (skifte til Ethernet) og noen ganger blir lyden borte når jeg bytter spor og må igjen gå via en annen kilde. Noen som skjønner hva det kan skyldes?
    Jeg hadde ett lignende problem. Jeg formaterte begge minnekortene, jeg har 440, og da viste det seg at det ene kortet ville ikke virke etterpå. Kjøpte ett nytt og alt var i orden etterpå. Vet ikke om det vil hjelpe deg, men verdt ett forsøk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Opptil 65 grader er OK.
    Takk for svar, da er jeg nok godt innafor noe som er grunn til bekymring!
    Følte bare at den ble varmere enn jeg kan erindre at Nuprime sine effektforsterkere ble, men de hadde jo heller ikke klasse A strømforsyning....

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Opptil 65 grader er OK.
    Takk for svar, da er jeg nok godt innafor noe som er grunn til bekymring!
    Følte bare at den ble varmere enn jeg kan erindre at Nuprime sine effektforsterkere ble, men de hadde jo heller ikke klasse A strømforsyning....

    mvh
    Proffen
    Hadde samme bekymring selv. Du kan sjekke temp ved å holde inne tonekontroll knappen (den i midten) på fjernkontrollen først i 2 sek og så bla deg gjennom menyen (med samme knapp) til temperaturer (men det viste du kanskje fra før).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg inn her, som nyblitt eier av en D200.
    Tror også jeg, i grove trekk, har fått gjort de konfigurasjoner/innstillinger jeg ønsker og trenger for øyeblikket.
    Et lite spørsmål dog: Hvordan skal det være med fjernkontrollen ifht info/lys?

    Hos meg er den svart som natten, hvilket betyr at jeg må bort til forsterkeren for å se hvilken kilde/input som er "på".
    Likeledes med volumnivået.
    Skal det værra slik?

    mvh
    Proffen
    Vet ikke hvilke kilder du bruker, men anbefaler at du tester ut Devialet Air.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Er nok klasse A forsterker delen og det at det ikke er lufting i kabinettet som gjør at den blir ganske varm.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Opptil 65 grader er OK.
    Takk for svar, da er jeg nok godt innafor noe som er grunn til bekymring!
    Følte bare at den ble varmere enn jeg kan erindre at Nuprime sine effektforsterkere ble, men de hadde jo heller ikke klasse A strømforsyning....

    mvh
    Proffen
    Klasse D strømforsyning vel?
    Mulig jeg husker feil, fra en gang way back, da jeg fikk det forklart på en enkel måte.
    Er strømforsyningen kl D og utgangstrinnet kl A? Trodde det var motsatt... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Opptil 65 grader er OK.
    Takk for svar, da er jeg nok godt innafor noe som er grunn til bekymring!
    Følte bare at den ble varmere enn jeg kan erindre at Nuprime sine effektforsterkere ble, men de hadde jo heller ikke klasse A strømforsyning....

    mvh
    Proffen
    Klasse D strømforsyning vel?
    Mulig jeg husker feil, fra en gang way back, da jeg fikk det forklart på en enkel måte.
    Er strømforsyningen kl D og utgangstrinnet kl A? Trodde det var motsatt... :rolleyes:

    mvh
    Proffen
    Klasse A, før forsterkningen, som går i klasse D
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kjapt spm: Hvor mye "motstand" skal det være på volumrattet på fjernisen til Devialet?
    Opplever min som i overkant treig.....

    mvh
    PRoffen
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Det er motstand på min dev fjernkontroll også. Må "ta i litt" når hjulet skal rotere. Jeg opplever det som helt fint da det er enklere å fin innstille volumet.

    mvh jbm
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har ca 15db per 90grader omdreining.

    Sent fra min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er motstand på min dev fjernkontroll også. Må "ta i litt" når hjulet skal rotere. Jeg opplever det som helt fint da det er enklere å fin innstille volumet.

    mvh jbm
    Takker for svar. Da er nok min fjernkontroll som den skal være.

    mvh
    Proffen
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Til dere som har en Phantom Reactor: Er TV-lyd synkronisert?
    Har forstått det er noe tidsforsinkelse i kulene. Men med en nyere tv er det vel mulig å justere dette ?

    Har du vært på devialetchat.com å sett etter info ? Tror du finner svar der.
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Til dere som har en Phantom Reactor: Er TV-lyd synkronisert?
    Normal delay er 192 ms ved bruk av optisk inngang, men den kan bli redusert til 60 ms ved å aktivere AV-mode i appen.
    https://devialetchat.com/Thread-Connecting-Reactor-to-TV?pid=83025#pid83025
    Takk. Jeg kan for lite om når latency blir hørbart - eller synlig. Jeg fant imidlertid følgende om Kii Audio Three:

    LOW-LATENCY MODE:
    Analog input (A/D - D/A): 1030us (or 1,03ms)
    Digital input (D/A only):
    @ 192kHz = 945us (or 0,945ms)
    @ 96kHz = 860us (or 0,860ms)
    @ 48kHz = 1540us (or 1,540ms)

    NORMAL MODE:
    approximately 90ms

    Edit: Jeg ser at noen på Devialet-forumet anbefaler å bruke AirPlay hvis du bruker Apple TV for å unngå latency, noe appen visstnok sier fra om.
     
    Sist redigert:

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Har et par D400 og lurte på om noen av dere vet, om Kef 207, kan brukes på Kef 207/2 SAM Profil ?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Takk for link. Men det jeg lurte på er, kan den Sam profil, som er til Kef 207-2, brukes på Kef 207
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.721
    Antall liker
    14.338
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ny versjon av DOS2 til Phantom er sluppet. Er fortsatt på DOS1, så får ikke testet den.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Firmware 2.9.0 på plass, her er det vel bare litt finpuss etterhva jeg forstår.

    Den største oppgraderingen var å gå fra Dos1 til Dos2. Det var en lydmessig god forbedring.

    Uansett e det hyggelig at de endelig har fått fingen ut og begynt å pushe litt oppdateringer.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det går fint an å bruke profiler som ikke hører til, men gir ikke optimalt resultat.
    Elementbestykning er ikke lik så regner med de har justert delefilter mellom modellene,
    da vil ikke sam profilen fungere optimalt.

    En kan jo høre direkte med Kef om hvor store forksjellene er i område sam opererer.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det går fint an å bruke profiler som ikke hører til, men gir ikke optimalt resultat.
    Elementbestykning er ikke lik så regner med de har justert delefilter mellom modellene,
    da vil ikke sam profilen fungere optimalt.

    En kan jo høre direkte med Kef om hvor store forksjellene er i område sam opererer.
    Mange takk for svar. Jo, kanskje det er det mest fornuftige, høre med dem:)
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Litt merkelig at han har testet en litt eldre modell nå, men den skal jo ikke være dårlig av den grunn.

    Mulig jeg misforstår, men for meg ser det ut til at han ikke fikk hørt på den engang? Ser ut som han fikk et teknisk problem i det han skulle kjøre testmålinger? Ser i kommentarene at han har vært i kontakt med Devialet i ettertid, så mulig det var en feil på testobjektet, eller så lar det seg rett og slett ikke gjøre å kjøre testmålingene på den.

    Er uansett svært fornøyd med min egen Devialet, og lar meg i alle fall ikke bekymre av den "testen" :rolleyes:.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som er huff er at forsterkeren ikke tåler å gå gjennom bransjestandarden for forsterkertesting og at forsterkeren ikke klarer å levere mer enn 5 watt på 20 kHz.

    Det kan jo være det er en defekt forsterker selvsagt, men Amir lar ikke være å publisere sine resultater for å beskytte produsenten. Det har han aldri gjort, noe som irriterer noen produsenter og gleder andre som har oppdaget feil i sine kvalitetskontroller som følge av hans testing.

    Amir hadde kanskje prøvd å lytte på forsterkeren dersom den ikke hadde gått i stykker under testing, men objektiv testing av elektronikk krever komplisert blindtesting, noe Amir ikke har kapasitet til.

    Kanskje denne voldsomme begrensningen i effekt oppover i frekvens forklarer inntrykkene noen av oss har kommentert tidligere om "glatt" i toppen? Vanskelig å si, det finnes nesten ikke energi over 10 kHz i musikk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har aldri opplevd noen av de negative målingene fra min Expert 220 Pro CI i praksis. Kan være fordi jeg bare hører på faktisk musikk, og ikke på målinger..... :confused:

    Ser forresten ut som at han har hatt DPM aktivert hele tiden. For meg blir det litt som å teste akselerasjonen på en bil med bremsene på, men det er nå min mening... Men, forsterkeren bør jo ikke gå i stykker under testing av den grunn. Om det er en beskyttelses krets som har slått inn, burde det vel også vært mulig å få den i gang igjen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man skal være forsiktig med å dra konklusjoner før Devialet svarer på forespørsel om hva som kan ha gått galt og før man får testet flere eksemplarer.
    Amir hadde DPM av såvidt jeg forsto.

    Jeg hørte aldri noe problemer fra min 120 den gang jeg hadde en slik, men jeg husker jeg opplevde den som litt glatt/overpolert/forsiktig oppover i forhold til noen andre forsterkere.
    Den nye Pro-serien sies å være bedre på den biten enn den første serien, men det kan ikke jeg gå god for.

    Det store "huffet" her er jo mer det at Devialet selv skryter av at de ikke lytter på forsterkerne, de bare bruker målinger. Man skulle jo tro at de målte forsterkerne sine ved hjelp av etablerte bransjestandarder slik at de har et sammenligningsgrunnlag mot andre forsterkere under utvikling, ikke at helt normale tester skal ta livet av ytelsen og/eller selve forsterkeren.

    Jeg velger å tro at det var noe galt med dette eksemplaret når det kommer til nedsmelting, men jeg tror nok det stemmer at effekten er begrenset på høyere frekvenser.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Man skal være forsiktig med å dra konklusjoner før Devialet svarer på forespørsel om hva som kan ha gått galt og før man får testet flere eksemplarer.
    Amir hadde DPM av såvidt jeg forsto.

    Jeg hørte aldri noe problemer fra min 120 den gang jeg hadde en slik, men jeg husker jeg opplevde den som litt glatt/overpolert/forsiktig oppover i forhold til noen andre forsterkere.
    Den nye Pro-serien sies å være bedre på den biten enn den første serien, men det kan ikke jeg gå god for.

    Det store "huffet" her er jo mer det at Devialet selv skryter av at de ikke lytter på forsterkerne, de bare bruker målinger. Man skulle jo tro at de målte forsterkerne sine ved hjelp av etablerte bransjestandarder slik at de har et sammenligningsgrunnlag mot andre forsterkere under utvikling, ikke at helt normale tester skal ta livet av ytelsen og/eller selve forsterkeren.

    Jeg velger å tro at det var noe galt med dette eksemplaret når det kommer til nedsmelting, men jeg tror nok det stemmer at effekten er begrenset på høyere frekvenser.
    Når det gjelder DPM står dette å lese:

    "Feargal said:
    There's a setting called, I think, DPM, which does some sort of power management. This might be switched on by default in your unit. I understand most owners prefer this setting off. It could be causing weirdies.

    På dette svarer amirm:
    I left this on."

    Da tolker jeg det som at DPM er aktivert. Men, om det har noen betydning i denne sammenheng vet jeg ikke. Jeg ville i alle fall hverken kjørt en seriøs lyttetest, eller en måling, med DPM aktivert.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    DPM er vistnok aktivert som standard. så da er det isåfall Devialet som saboterer sine egne produkter
    det står også tydelig at stereophile hadde samme problem med en annen forsterker:

    stereophile.jpg


    blir for dumt å skylde på feil i forsterkeren, vi ser jo igjen og igjen at ørene ikke kan stoles på. prisen er helt latterlig..
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    På generelt grunnlag: Det er vel ikke noe galt i å stole på ørene, det er vel fortrinnsvis de en bruker når en hører på musikk. Men, målemafiaen protesterer vel iherdig her...

    Om det var noe galt med akkurat det testede eksemplaret vet jeg ikke.

    Det er meget enkelt å deaktivere DPM, selv om dette er aktivert som standard. Man kan også lett skru DPM av og på under bruk. Personlig har jeg DPM deaktivert som standard.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Har de sluttet å legge til nye høyttalere til SAM?
    Det vet jeg ikke noe om, men min (snevre) erfaring er at SAM ikke gjør annet enn å gi mer bass og slører til mellomtonen. Har brukt sam på System Audio Pandion 30 og Pandion 5. Foretrakk det av på begge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn