Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Helt enig, Virgo og Amason. Jeg har Devialet 200 -ingen annen solid state jeg har hatt hjemme har vært i nærheten.
    Nyhetens verdi har vel gått litt ut av Devialet (naturlig nok), men de står seg 100% på lydkvalitet.
    Det eneste jeg har merket er at jeg liker lyden enda bittelitt bedre når jeg kobler lyden via en ekstern DAC (Auralic Vega), men det er hårfine forskjeller.
    Har du testet Air?
    Bare litt i starten, men jeg ville ha en løsning som ikke involverte en PC. Endte derfor med en tilkoblet streamer, som styres med iPad.
    Jeg sleit litt med stabiliteten på Air da jeg testet, men det skal sies at jeg ikke er noe datageni. Sikkert to år siden sist jeg testet.
    Helt enig! Vil ikke ha inn noen pc og bluesound appen fungerer glimrende her. Testet opp mot et par brukbare cd drivverk og streaming kvaliteten er det intet og si på
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Mine to D 200 (ca. 3 år gamle) har duret og gått i ihvertfall ett år nå uten at jeg har gjort noesomhelst. Helt strøkent. Men, jeg bør vel oppgradere? Til hvilken versjon og bør jeg skaffe meg nye SD-kort? Andre forslag settes også stor pris på.
    Tenkte du kanskje på og oppgradere fw ikke hw? Det er ikke kommet noen ny fw til non Pro serien i de siste.
    10.1.0 tror jeg var siste versjon, og du trenger ikke noe nye SD kort.

    EDIT: Det skal visstnok være litt forskjell i lyden på noen av de eldre fw, så det kan være lurt å ta en backup av den om du skulle ønske å gå tilbake til denne. Har ikke testet selv da jeg gikk rett på 10.x.x.
    Takk for svar. Jeg har altså D 400 og gir med svaret ditt f... i å oppgradere til 10.1.0.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mine to D 200 (ca. 3 år gamle) har duret og gått i ihvertfall ett år nå uten at jeg har gjort noesomhelst. Helt strøkent. Men, jeg bør vel oppgradere? Til hvilken versjon og bør jeg skaffe meg nye SD-kort? Andre forslag settes også stor pris på.
    Tenkte du kanskje på og oppgradere fw ikke hw? Det er ikke kommet noen ny fw til non Pro serien i de siste.
    10.1.0 tror jeg var siste versjon, og du trenger ikke noe nye SD kort.

    EDIT: Det skal visstnok være litt forskjell i lyden på noen av de eldre fw, så det kan være lurt å ta en backup av den om du skulle ønske å gå tilbake til denne. Har ikke testet selv da jeg gikk rett på 10.x.x.
    Takk for svar. Jeg har altså D 400 og gir med svaret ditt f... i å oppgradere til 10.1.0.
    If it ain't broke don't fix it. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mine to D 200 (ca. 3 år gamle) har duret og gått i ihvertfall ett år nå uten at jeg har gjort noesomhelst. Helt strøkent. Men, jeg bør vel oppgradere? Til hvilken versjon og bør jeg skaffe meg nye SD-kort? Andre forslag settes også stor pris på.
    Tenkte du kanskje på og oppgradere fw ikke hw? Det er ikke kommet noen ny fw til non Pro serien i de siste.
    10.1.0 tror jeg var siste versjon, og du trenger ikke noe nye SD kort.

    EDIT: Det skal visstnok være litt forskjell i lyden på noen av de eldre fw, så det kan være lurt å ta en backup av den om du skulle ønske å gå tilbake til denne. Har ikke testet selv da jeg gikk rett på 10.x.x.
    Takk for svar. Jeg har altså D 400 og gir med svaret ditt f... i å oppgradere til 10.1.0.
    If it ain't broke don't fix it. :)
    Kan ikke lyde bedre enn det gjør hos janfrt. "Never change a winning….." :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor det? Skulle fungere fint det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Veldig plassbesparende, regner med du spiller over wifi. Synd det trengs en linkkable mellom dem, burde vel ideelt også vært en balansert ut da det fort blir litt avstand mellom høyttalerne.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Bruker ikke wifi! Her er bildet av Master! Ca 17 m. Coax fra Meridian Sooloos og knapt 10 m. mellom master og Companion (kan sikkert kortes ned til 5 m.)
    1F373718-E6C0-4DA7-8F61-2704A2E6E0ED.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Bruker du touch skjermen til Sooloos? Du har ikke vurdert å bruke ethernet?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en MC600! Det er mange år siden jeg kastet ut C10 skjermen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en MC600! Det er mange år siden jeg kastet ut C10 skjermen.
    Kan du bruke Devialet Air eller RAAT over ethernet til D400 på denne? Kjenner ikke funksjonaliteten på denne (vet at D400 ikke støtter RAAT).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg fant bilde av den men det sa ikke så mye om funksjonaliteten (gadd ikke lese bruker manualen). Min D200 ga såpass mye bedre lyd på ethernet med Devialet Air at jeg ikke brukte noen av de andre inngangene (uten om Riaa).
     

    STIGA

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Alversund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Minutten
    Problem : Drop outs. Etter oppgradering til 13.00 FW fikk jeg først bare skurring, senere drop outs. har 440 pro og nucleus med roon, som har virket supert siden jul. Er det noen som kan ha en ide om hva dette skyldes. ( satte buffer til 5000ms i audio ) og det har blitt bedre. Jeg ser at jeg kjører Air, er det noe som "kolliderer".
    Er litt rådvill.
    Mvh
    Stig Andreassen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hei Minutten
    Problem : Drop outs. Etter oppgradering til 13.00 FW fikk jeg først bare skurring, senere drop outs. har 440 pro og nucleus med roon, som har virket supert siden jul. Er det noen som kan ha en ide om hva dette skyldes. ( satte buffer til 5000ms i audio ) og det har blitt bedre. Jeg ser at jeg kjører Air, er det noe som "kolliderer".
    Er litt rådvill.
    Mvh
    Stig Andreassen
    Det var helt krise for meg med Roon Air og 13.0.0. Men det er bedre nå med 13.1.3 men Roon jobber med en fix ang. dropouts. Ville oppdatert til 13.1.3 disablet Air og testet med RAAT.
    Edit:
    Du har CI kort i din 440?
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10

    STIGA

    Medlem
    Ble medlem
    10.11.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Alversund
    Torget vurderinger
    1
    Hei Igjen
    Etter at jeg satte buffer til 5000ms, så har drop outs omtrent sluttet. Ja jeg har CI kort. i 440.
    Jeg har versjon 13.1.3. Jeg får opp på Settings, Audio, Networked: Devialet Air, Airplay og My Devialet-ETH.
    Sistrnevnte er den jeg bruker som kablet, men viser AIR på Devialet.
    Jeg har et valg på Devialet som viser Roon Ready, men har ikke lyd på denne inngang.

    Mulig jeg kan oppdatere en gang til å endre laste ned config filen ??
    Mvh
    Stig Andreassen
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet hvordan volum kontrollen fungerer på en Devialet 200! Spiller rimelig høyt da volum står på 0. Normal lytting er på rundt -25. Hører ingen forvrenging på 0 og den går til +25 men er litt redd for forvrenging. Høyttalerne takler det men det er forsterker jeg tenker på!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei noen som vet hvordan volum kontrollen fungerer på en Devialet 200! Spiller rimelig høyt da volum står på 0. Normal lytting er på rundt -25. Hører ingen forvrenging på 0 og den går til +25 men er litt redd for forvrenging. Høyttalerne takler det men det er forsterker jeg tenker på!
    Vet ikke med volumkontrollen, med forvrengning er en høyttalers verste fiende, ampen klarer seg alltids hvis den ikke er feilkonstruert. Mye lettere å blåse en høyttaler med 20w enn 2000w for å sette det på spissen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet hvordan volum kontrollen fungerer på en Devialet 200! Spiller rimelig høyt da volum står på 0. Normal lytting er på rundt -25. Hører ingen forvrenging på 0 og den går til +25 men er litt redd for forvrenging. Høyttalerne takler det men det er forsterker jeg tenker på!
    Vet ikke med volumkontrollen, med forvrengning er en høyttalers verste fiende, ampen klarer seg alltids hvis den ikke er feilkonstruert. Mye lettere å blåse en høyttaler med 20w enn 2000w for å sette det på spissen.
    Ok takk for svar men stemmer det at SAM skal beskytte høyttalerne selv om de faktisk går dypere
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.774
    Antall liker
    14.579
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hei noen som vet hvordan volum kontrollen fungerer på en Devialet 200! Spiller rimelig høyt da volum står på 0. Normal lytting er på rundt -25. Hører ingen forvrenging på 0 og den går til +25 men er litt redd for forvrenging. Høyttalerne takler det men det er forsterker jeg tenker på!
    Vet ikke med volumkontrollen, med forvrengning er en høyttalers verste fiende, ampen klarer seg alltids hvis den ikke er feilkonstruert. Mye lettere å blåse en høyttaler med 20w enn 2000w for å sette det på spissen.
    Ok takk for svar men stemmer det at SAM skal beskytte høyttalerne selv om de faktisk går dypere
    Kan se slik ut i følge Devialet. Gjelder dog kun overbelastning, ikke forvrengning fra en forsterker som blir bedt om å yte over evne.

    Edit: Ser ut til at overbelastningsvernet kun gjelder basselement også?
    https://www.devialet.com/en-no/expert-pro-sam/
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Takk for svar! Er vel litt opptatt av hva folk her inne ligger på ved høy og normal spilling selv om det er db på høyttaler som bestemmer
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Et partre spm.

    Dinosauruseggene låter litt for skarpt i mellomtonen i mine ører selv om bass og midbass er utrolig bra.

    Pen og klar kvinnevokal, akkustisk jazz og sist men ikke minst, faktisk allerhelst, klaverkonserter er mine favoritter.

    Hvilke små og diskrete høyttalerkombinasjoner med minste forsterker og bruk av SAM vil kunne gjengi klaver behagelig?

    Og er det noen EQ mulighet?
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Et partre spm.

    Dinosauruseggene låter litt for skarpt i mellomtonen i mine ører selv om bass og midbass er utrolig bra.

    Pen og klar kvinnevokal, akkustisk jazz og sist men ikke minst, faktisk allerhelst, klaverkonserter er mine favoritter.

    Hvilke små og diskrete høyttalerkombinasjoner med minste forsterker og bruk av SAM vil kunne gjengi klaver behagelig?

    Og er det noen EQ mulighet?
    Jeg har god erfaring med kombinasjonen System Audio Pandion 5 med D200/400. Sam synes jeg dog bare er tull. Den sørger for mer, men dårligere definert bass.

    Hvilke egg har du?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Mine høyttalere skal gå ned til 20hz på papiret og til 17hz med SAM! Merker litt forskjell og kjører på 100%
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Mine høyttalere skal gå ned til 20hz på papiret og til 17hz med SAM! Merker litt forskjell og kjører på 100%
    100% ja... Om bassen blir bedre eller mindre definert med SAM kommer an på ht. Epicon 6 trivdes supert med SAM på 50% husker jeg. Hadde jeg på noe mer ble lydbilde mørkt og ullent:)
    Vært moro å hørt de ht dine Amason;)
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Kan man kombinere home theatermodus med deling front/sub? Vil forsøke å bruke min 200 companion som effekt og aktiv deling.

    Red. Fikk testet, og det funker!
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Mine høyttalere skal gå ned til 20hz på papiret og til 17hz med SAM! Merker litt forskjell og kjører på 100%
    100% ja... Om bassen blir bedre eller mindre definert med SAM kommer an på ht. Epicon 6 trivdes supert med SAM på 50% husker jeg. Hadde jeg på noe mer ble lydbilde mørkt og ullent:)
    Vært moro å hørt de ht dine Amason;)
    Hei. Etter en del testing og målinger har jeg skrudd av SAM. Syntes det låter bedre. Mellomtone, middbass og vokal står bedre frem. Enstemmig vedtatt av A&B audio al sist jeg hadde lyttekveld. ☺
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei

    Jeg har en Devialet Expert 220 Pro som jeg er meget fornøyd med. Det er dog et lite irritasjonsmoment. Av og til forsvinner lyden et lite sekund eller så, og feilmeldingen "A 4098 Over Voltage" dukker opp. Det skjer ikke altfor ofte, det har skjedd to ganger på samme dag, men det kan også gå 2 - 3 uker mellom hver gang det skjer. Jeg har målt spenningen i huset, og den ser ut til å være stabil og normal. Jeg bruker også et strømfilter fra Isotek, som evt burde (i alle fall i teorien) beskytte mot uventede spenningstopper. Et google søk viser at jeg ikke er den eneste som opplever dette, noe som bla fremkommer her:

    https://devialetchat.com/Thread-Last-Fault-A-4098-OVER-VOLTAGE

    Er det noen andre her som har opplevd dette? Forsterkeren skal jo så vidt jeg har forstått ha en beskyttelse som skal slå inn ved uventede spenningstopper, men for meg kan det se ut som den er en smule overfølsom...? I følge forhandler (NAT), skal Devialet være klar over dette, og har planer om å rette det opp i en fremtidig oppdatering, men det kunne vært interessant å høre om andre her også har opplevd dette.

    Det skjer som sagt ikke så ofte, så det tar ikke bort gleden ved forsterkeren, men litt små irriterende akkurat når det skjer :)

    En liten statusoppdatering på denne. Etter siste oppdatering fra Devialet ,som ble sluppet i midten av februar, har jeg så langt ikke opplevd dette problemet en eneste gang. Bank i bordet! :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei min volum app har kuttet ut her hos meg! Står bare og loader uten at noe skjer! Lagt inn app på nytt både på mobiler og nettbrett samt startet Devialet på nytt men får ikke igang appen. Dette skjedde over natten og intet svar fra Devialet...
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å formater kortet og legg inn programvaren på nytt.
    Det samme skjedde hos meg og det viste seg at ett av kortene var ikke helt "frisk".
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn
    Hei. Er det noen her som har erfaringer med Devialet på Klipsch høyttalere?

    Jeg har et par RF-7 III, og vurderer å oppgradere forsterker fra en Yamaha A-S2100 integrert + Primare DAC30. Føler at komboen gjør at det låter litt skarpt i øvre mellomtone ved høyere volum. Hører mest på nyere musikk av typen elekronisk, hip-hop og rock.

    Ser det ligger et par brukte D200 på finn til 30K. Fin pris?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn