Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    127
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Noen som har Devialet som har brukt rør utstyr før ?
    Har i alle år hatt en forsiktig tilnærming mtp eget utstyrs "fantastiske" lyd . Men etter år med røramper fra billig til dyrt , både som eier og som lytter hos venner med "ordentelig" utstyr , kan jeg hver gang konstatere at min Dev 250 spiller bedre på omtrent alle parameter . Rør er flott , men i mine ører er det for mange kompromisser samenliknet med det jeg har nå.:cool:
     

    erik.sch

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Takk for greie svar Har mono blokker med psvane 211 utg. rør
    godt fornøyd men må nok prøve Devialet'en en gang
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Min påstand - i går, i dag og i morgen, er at det er i stor grad et spørsmål om lytterom, matching av utstyr, hvilken kilde man har og hva man hører på. Hvis man i tillegg legger til personlig smak, er vel forvirringen fullkommen. Konklusjonen blir: For all del prøv selv. Ta deg god tid. Dersom du har råd, er min linje: Ja takk til begge deler. Noen ganger liker jeg det ene, andre ganger noe annet. Det er greit å drikke øl. Men noen ganger ønsker jeg rødvin. ....
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg er helt enig med grammofon - man må prøve seg frem. Og selvfølgelig også "lytte" til folk med laaang erfaring, slik at man kan styre unna komponenter og komponentsammensetninger som høyst sannsynlig ikke vil fungere særlig bra.

    Det er en grunn til at jeg har 3 anlegg: de låter forskjellig og de er plassert i rom med forskjellig akustikk. Brorparten av det jeg hører på er rockete Americana fra for det meste vinyl (har 3 spillere: VPI Classic 3, DUAL 701 og Philips 212.), en god del streaming og noe CD-er (der jeg ikke har vinylutgaven).

    Devialet ble valgt p.g.a. lyden sammen med Sonus Faber, men også p.g.a. teknologien og alle mulighetene til konfigurering. Ikke angret et sekund. Og jeg spiller musikk ca. 4 timer pr. dag (jeg jobber hjemmefra). Blir aldri lyttetrett. Nå er det jo t.o.m. langhelg og mye musikkspilling står for døren + øl, vin og god mat. :cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg er helt enig med grammofon - man må prøve seg frem. Og selvfølgelig også "lytte" til folk med laaang erfaring, slik at man kan styre unna komponenter og komponentsammensetninger som høyst sannsynlig ikke vil fungere særlig bra.

    Det er en grunn til at jeg har 3 anlegg: de låter forskjellig og de er plassert i rom med forskjellig akustikk. Brorparten av det jeg hører på er rockete Americana fra for det meste vinyl (har 3 spillere: VPI Classic 3, DUAL 701 og Philips 212.), en god del streaming og noe CD-er (der jeg ikke har vinylutgaven).

    Devialet ble valgt p.g.a. lyden sammen med Sonus Faber, men også p.g.a. teknologien og alle mulighetene til konfigurering. Ikke angret et sekund. Og jeg spiller musikk ca. 4 timer pr. dag (jeg jobber hjemmefra). Blir aldri lyttetrett. Nå er det jo t.o.m. langhelg og mye musikkspilling står for døren + øl, vin og god mat. :cool:
    Husk å lufte bikkja! Voff! :rolleyes:


    Kun us $ 99.99
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Kobling mot spark? Ser at mange rapporterer "bedre" lyd. Interessant hvis eneste endring er kobling med dialog og spark :)

    Man blir jo fristet til å prøve. Virker i hvert fall ikke som om det har noen negative konsekvenser.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Har ett raskt spørsmål til Devialet eiere. Prøvde en 200 hjemme hos meg for ca 1mnd siden, men hadde litt problemer med å få den til å kople opp på nett.
    Kan det være fordi jeg prøvde 5GHz ? Burde jeg ha prøvd på 2,4GHz i stedet?
    Ellers låt det bra, men fikk heller ikke prøvd SAM da mine høyttalere ikke er på listen over SAM ready høyttalere...
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen som vet om man kan lagre individuelle innstillinger for Tone-kontrollene på de forskjellige inngangene på Devialet? Sagt på en annen måte: Kan man f.eks. lagre en ekstra "bass-boost" på én inngang , mens man kan redusere diskanten (-2) på en annen inngang - uten at man må inn og rote i menyene hver gang man velger de respektive inngangene...
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Kobling mot spark? Ser at mange rapporterer "bedre" lyd. Interessant hvis eneste endring er kobling med dialog og spark :)

    Man blir jo fristet til å prøve. Virker i hvert fall ikke som om det har noen negative konsekvenser.
    Tror ikke denne firmware er for kobling opp mot Spark. Da ville nok ikke Devialet lagt denne ut og bedt om synspunkter fra brukerene uten først å informere hva den inneholder. Spark er jo først og fremst beregnet for Phantom som ikke engang er i salg i flere land.
    Nei her er det bare å teste selv og høre om det er noen lydforbedring. Jeg skal legge inn ny firmware nå og kommer tilbake med synpunkter i kveld.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet om man kan lagre individuelle innstillinger for Tone-kontrollene på de forskjellige inngangene på Devialet? Sagt på en annen måte: Kan man f.eks. lagre en ekstra "bass-boost" på én inngang , mens man kan redusere diskanten (-2) på en annen inngang - uten at man må inn og rote i menyene hver gang man velger de respektive inngangene...
    Ikke som jeg vet om, men det er en god idé. Slik jeg har skjønt det er devialet ganske åpne for forslag som forbedrer produktet. Selv kunne jeg tenkt meg en app der man kan slå av og på sam, justere tone controls Osv.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Noen som har testa betaen?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Noen som har testa betaen?
    Fikk ikke det til etter flere forsøk. Forsterker skal laste inn automatisk når man setter inn SD kort. Dette skjedde ikke. Jeg ga opp og venter til offisiell versjon kommer
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Du må holde inne knappen i front i 5 sekunder slik at den resetter systemet, med sd-kortet stående i. Fungerte her, men har ikke hørt noe etterpå, så kan ikke uttale meg om Evt forskjeller.
     
    Sist redigert:

    Tregee

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2013
    Innlegg
    42
    Antall liker
    13
    Sted
    Göteborg
    Jag har installerat den nya 7.1.3
    Vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att det är mer energi och upplösning i mellanregister och diskant.
    Det passar mina Quad perfekt då det varit lite laid-back i dessa register tidigare.
    Någon som har liknande erfarenheter?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet om man kan lagre individuelle innstillinger for Tone-kontrollene på de forskjellige inngangene på Devialet? Sagt på en annen måte: Kan man f.eks. lagre en ekstra "bass-boost" på én inngang , mens man kan redusere diskanten (-2) på en annen inngang - uten at man må inn og rote i menyene hver gang man velger de respektive inngangene...
    Ikke som jeg vet om, men det er en god idé. Slik jeg har skjønt det er devialet ganske åpne for forslag som forbedrer produktet. Selv kunne jeg tenkt meg en app der man kan slå av og på sam, justere tone controls Osv.[/QUOTE

    Du kan konfigurerere mute knappen på fjernkontrollen til å skru av og på Sam. Gjøres i advanced configurator Online.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet om man kan lagre individuelle innstillinger for Tone-kontrollene på de forskjellige inngangene på Devialet? Sagt på en annen måte: Kan man f.eks. lagre en ekstra "bass-boost" på én inngang , mens man kan redusere diskanten (-2) på en annen inngang - uten at man må inn og rote i menyene hver gang man velger de respektive inngangene...
    Ikke som jeg vet om, men det er en god idé. Slik jeg har skjønt det er devialet ganske åpne for forslag som forbedrer produktet. Selv kunne jeg tenkt meg en app der man kan slå av og på sam, justere tone controls Osv.[/QUOTE

    Du kan konfigurerere mute knappen på fjernkontrollen til å skru av og på Sam. Gjøres i advanced configurator Online.

    Hei

    Ja jeg har gjort det på fjernkontrollen. Poenget mitt var at det ikke kan gjøres tilsvarende på Appen som brukes på mobil/nettbrett, slik at app-fjernkontrollen ble en fullverdig fjernkontroll, med alle muligheter.
     

    PekkaTH

    Fersking
    Ble medlem
    22.08.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Beta gav en boost for meg også;-)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg fått lyttet litt på D200 med 7.1.3 beta firmware.
    Kan ikke på noen måte si at det låter bedre enn 7.1.1. Det låter like forbasket bra begge to.:)
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Er det noen her som kan hjelpe meg med innstilling av RIIA trinnet på D200?

    Jeg har pick up med følgende spec:



    Frequency Response 10-60
    Principal MI
    Channel Separation at 1KHz 40
    Input Load 47K
    Output at 1KHz 5CM/sec. 5mV
    Recommended Tracking Force 1.5
    Stylus Type E
    Inductance 45mH
    Resistance 475
    Compliance CUs 20
    Stylus Replacement F=Factory F
    Mounting S


    Mvh Espen
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Sound-Smith skal vel lastes som standard MM? Altså bare velge MM i konfiguratoren?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Sound-Smith skal vel lastes som standard MM? Altså bare velge MM i konfiguratoren?

    Hei og takk for svar.

    Det er Grado MM og ikke Sound-smith. Men det spiller kanskje ingen rolle.
    Jeg spør fordi jeg må skru opp veldig mye på volum i forhold til andre kilder.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Sound-Smith skal vel lastes som standard MM? Altså bare velge MM i konfiguratoren?

    Hei og takk for svar.

    Det er Grado MM og ikke Sound-smith. Men det spiller kanskje ingen rolle.
    Jeg spør fordi jeg må skru opp veldig mye på volum i forhold til andre kilder.
    Hei
    Jeg beklager. Det sto MI så jeg antok bare at det var Moving Iron.

    Du kan justere maxlevel i konfiguratoren. Jo lavere verdi, jo høyere blir output. Bare vær litt forsiktig så du ikke klipper signalet.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    For de av dere som ennå ikke har oppgradert til 8.0, er det bare å vente. Det er en bugg i programmet som gjør at det kun er lyd i venstre høytaler.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Venter på at de skal åpne websiden :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Oppgradert.

    De har lagt inn flere pick-uper slik at det bare er å velge. Lurt.

    Flere modeller med SAM er inne.

    Lite med utfyllende info om endringene. Får vel bare høre selv.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Oppgradert ok. Bli d litt spilling i kveld :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Med alle de nye valgene skulle jeg ønsket meg en ny app til ios/android der alle valgene var mulige. Nå blir det lite med to knapper.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke prøvd SAM, men dette er jo egentlig litt pinlig hvis det stemmer
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Har lyd ja, men kjører 400. Har du laget ny konfig fil?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn