Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Signalet UT fra drivverket...til DAC er heller ikke DIGITALT
    DIGITALT defineres som BINÆRT (0 vs 1)
    Med fare for å flisespikke. Et digitalt signal består av binære tall. :cool:

    Ordet "digitalt" kommer strengt tatt av digit (fingre) og relaterer seg til å telle på fingrene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo dette som er så morsomt... når "vi-som-hører-forskjell-på-alt"-gjengen begynner å røle om digitalt som jo likevel er analogt, og derfor "kan-vi-høre-forskjell-på-alt"........
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    billigste gode cd spillern du kan mekke deg er en volumio spiller med usb driverk som får strøm via usb.. ripper temlig bra og som avspiller ganske ok. er ikke den kjappeste løsningen men du kan komme billig unna. som regel koster ei brukt usb drive rundt et par hundrelapper. husk god strømforsyning. denne løsnigen er temlig fin. og lyden kan bli veldig bra. kommer an på dacen....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ripp hele CD-samlingen til disk, sier nå jeg. Hvis det er så viktig å bla i heftet i etuiet mens musikken spiller, så er det jo ingenting som hindrer en i å ha de fysiske CD-ene i hylla for å ha tilgang til heftet. En god NAS med kvalitetsdisker koster jo langt mindre enn CD-spillere i toppsjiktet. Skjønt like sexy er det jo ikke :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo nå det virkelig blir moro... etter at man har rippet CD-samlinga til disk fra en CD-spiller til noen hundrelapper, bit perfekt og det hele, så er det plutselig nettverkskabler, switcher og alskens man hører forskjell på.... men hvis man spiller CD-ene direkte, så er det plutselig drivverket som har alskens potensielle sykdommer....
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Vanlig feil-antakelse : å sammenlikne CD-avspilling med CD-ripping. Det er 2 helt forskjellige avlesnings-metoder, og forskjellig informasjons-behandling.
    For de med mye popcorn, kan en sikkert finne forskjeller på nettverks-kabler....men forskjellen er mye lettere å definere på "digital"-kabler.
    Eller lyder det bedre på kanal 67 eller 83 på 5g-WiFi-nettverket?
    :eek: - :giggle::giggle::giggle:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vanlig feil-antakelse : å sammenlikne CD-avspilling med CD-ripping. Det er 2 helt forskjellige avlesnings-metoder, og forskjellig informasjons-behandling.
    For de med mye popcorn, kan en sikkert finne forskjeller på nettverks-kabler....men forskjellen er mye lettere å definere på "digital"-kabler.
    Eller lyder det bedre på kanal 67 eller 83 på 5g-WiFi-nettverket?
    :eek: - :giggle::giggle::giggle:
    eneste jeg ville fram til at lyden på en rippa cd er like god som ei på et driverk som koster skjorta hvis ikke en nyre i kina land og. så lenge strøm og dac lever opp til forventinger. jeg sender ikke audio signalet mitt over nettverks kabel uansett kun mottar nett.. rett fra disk til dac er og foretrekke. og det i windows 10. glem switching psu hvis du skal få det til og svinge. og ikke bruk en helvettes 10 kjerner prossesor som stråler emi så går det fint. nå skjer det mye på pc fronten om dagen. lese hastigheter fra disker og ram økes drastisk om dagen. vi snakker nesten en 10 dobbling. så digital lyden har enda bedre tid i møte i de kommende år. så bit perfect ripping med lagring for fremtiden er heller ei ikke dumt:) bruk og et lydkort\dac som avlaster cpu og ram for audio prossesing er og anbefale.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man skal ikke blande pærer og bananer hvis det ikke giver nogen mening.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Både ja og nei... selve avlesingen av plata er nå den samme uansett.... Svært mange CD-spillere er også basert på PC drev og I2S mot digitalutgang eller innebygget DAC... finnes vel også et par beryktede eksempler på dette, som også ble priset opp i skyene før fakta kom for en dag... "priset" både i kroner og ordelag...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Oslo
    Både ja og nei... selve avlesingen av plata er nå den samme uansett.... Svært mange CD-spillere er også basert på PC drev og I2S mot digitalutgang eller innebygget DAC... finnes vel også et par beryktede eksempler på dette, som også ble priset opp i skyene før fakta kom for en dag... "priset" både i kroner og ordelag...
    Avlesningen når jeg ripperer da mye kjappere enn når jeg spiller CDer, og likevel går de ikke glipp av noen informasjon. Snodig det der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ved ripping av musikk, så kan man validere innholdet (checksum) som bekrefter at den faktisk er 100% korrekt. Forskjellen mellom et dyrt og billig drivverk er da ingenting. Kanskje et dyrt klarer lese feilfritt raskere? For avspilling tror jeg det meste som eksisterer har klart å gjøre dette de siste 35 år (tror ikke det eksisterer drev uten buffer?). Om man hører forskjell henger nok mer sammen med innebygd DAC eller tilkoblet DAC og hvor fintfølende de er for kvalitet på SPDIF/I2S signalet som CD-drevet sender ut.

    I utgangspunktet er det ingen grunn til at de skal gi forskjellige resultat så lenge man har en bra ekstern DAC som rydder opp i signalet som kommer inn. Mistenker eventuelle forskjeller ligger mer i hodet på lytter enn basert på virkeligheten.
    Det er så tydeligt at lytte forskel på drev, som jeg har omtalt tidligere.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har prøvet at lytte på drev for år tilbage sammen med Kortvarig. Han havde købt computer drev dvd. Billige og ens. Men de lød forskelligt.
     

    TeeBee

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke funnet noen konfigurering på i2s utgangen til Pro-ject. Virker som de vil holde det for seg selv. Burde ikke være noen kunst å få laget en overgang , men de vil vel helst selge sin egen RS2 dac. Nå skal det sies at den spiller som en drøm via AES/EBU også , men jeg synes de kunne valgt en standard på i2s utgangen - noe som kommer på stadig flere DAC'er.

    Jeg sendte en mail vedr. i2s til Neby som importerer Pro-ject . Tviler på det fører til noe , men da har jeg i alle fall spurt.
    Gjenoppliver denne tråden, og spørsmålet om i2s koblingen Pro-Ject bruker. Er det noen som har funnet ut mer om det?


    En hyggelig selger sendte spørsmålet til via Neby og så kom følgende svar fra Pro-Ject:
    "It’s only compatible with DAC Box RS2 and Pre Box RS2 Digital and not with other 3rd party manufacturers."
    Ikke så veldig informativt :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Måske den kan briges med den nye DAC fra PS Audio. Deres meget interessante nye drev fra PS Audio til CD og SACD skulle have det.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg får ånden over meg kan jeg se om det virker med i2s til Topping DX7 Pro.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Gjenoppliver denne tråden, og spørsmålet om i2s koblingen Pro-Ject bruker. Er det noen som har funnet ut mer om det?


    En hyggelig selger sendte spørsmålet til via Neby og så kom følgende svar fra Pro-Ject:
    "It’s only compatible with DAC Box RS2 and Pre Box RS2 Digital and not with other 3rd party manufacturers."
    Ikke så veldig informativt :D
    Ikke så veldig informativt? Kan vel ikke bli klarere enn det?
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Ikke så veldig informativt? Kan vel ikke bli klarere enn det?
    Jeg skjønte heller ikke hva som var uklart med den forklaringen. I2S til Pro-ject-drivverket fungerer med noen andre produkter fra Pro-Ject, men ikke på andre produsenters produkter med I2S-inngang.

    Hva slags informasjon savnes her?

    Roy
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg trodde i2s var en standard, og at Proc-ject hadde laget sin egen greie. Det er ikke tilfelle. Det finnes mange varianter , MEN bransjen jobber mot å finne en standard slik at man kan bruke produkter fra forskjellige produkter om hverandre. Vedr. Pro-ject sendte jeg en forespørsel til Neby om en overføringskabel ville bli tilgjengelig, men fikk aldri noe svar.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    6.048
    Torget vurderinger
    32
    Jeg trodde i2s var en standard, og at Proc-ject hadde laget sin egen greie. Det er ikke tilfelle. Det finnes mange varianter , MEN bransjen jobber mot å finne en standard slik at man kan bruke produkter fra forskjellige produkter om hverandre. Vedr. Pro-ject sendte jeg en forespørsel til Neby om en overføringskabel ville bli tilgjengelig, men fikk aldri noe svar.
    Det var samme "problemet" da jeg hadde drivverk og dac fra PS Audio.

    Roy
     

    TeeBee

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skjønte heller ikke hva som var uklart med den forklaringen. I2S til Pro-ject-drivverket fungerer med noen andre produkter fra Pro-Ject, men ikke på andre produsenters produkter med I2S-inngang.

    Hva slags informasjon savnes her?

    Roy
    Jeg hadde vel håpet på at de kanskje var villige til å fortelle hvilke ledere som brukes til hvilke signal. Se f.eks hvordan Topping legger ut informasjon:


    Det ville vært hyggelig om Pro-Ject hadde valgt å være litt klarere, f.eks ved å skrive noe slikt som "As far as we know it’s only compatible with DAC Box RS2 and Pre Box RS2 Digital and not with other 3rd party manufacturers. However, please note that this is how we use the pins in the HDMI-connector.... "
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.799
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er jo i leiren "elektronikk skal ikke låte" jeg da, så jeg smilte fordi du sorterte meg.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde i2s var en standard, og at Proc-ject hadde laget sin egen greie. Det er ikke tilfelle. Det finnes mange varianter , MEN bransjen jobber mot å finne en standard slik at man kan bruke produkter fra forskjellige produkter om hverandre. Vedr. Pro-ject sendte jeg en forespørsel til Neby om en overføringskabel ville bli tilgjengelig, men fikk aldri noe svar.
    i2s er en standard til internt bruk apparaturene, IC til IC. Det er ikke en standard ment for oppkobling med impedans og nivåtilpassing igjennom ledninger og kontakter. https://en.m.wikipedia.org/wiki/I²S

    Mvh
    KJ
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ripp hele CD-samlingen til disk, sier nå jeg. Hvis det er så viktig å bla i heftet i etuiet mens musikken spiller, så er det jo ingenting som hindrer en i å ha de fysiske CD-ene i hylla for å ha tilgang til heftet. En god NAS med kvalitetsdisker koster jo langt mindre enn CD-spillere i toppsjiktet. Skjønt like sexy er det jo ikke :)
    Jeg tror jeg endrer mening her altså. Savner rett og slett det enkle og fysiske ved å bare ta en CD ut fra hylla, legge den i skuffen og trykke på Play. Det er noe med å slippe å føle deg tilkoblet noe nettverk, tror jeg. Som å gå en tur uten å ha med seg mobilen. Veldig befriende. Må skaffe meg en spiller i nærmeste fremtid.
     
    Sist redigert av en moderator:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.498
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det var samme "problemet" da jeg hadde drivverk og dac fra PS Audio.

    Roy
    Det samme opplevde jeg da jeg kjøpte min PWT .Jeg kjørte de kjente utgangen spdif og aes.
    Det er nok noe forvirring ang i2s som at noen kaller sitt HDMI audio signal for i2s.
    i2s er som KJ refererer en ic til ic overføring , den egner seg ikke for lengre lengder enn 7cm maks .

    Men for å sende dette overtruffne digital formatet ; L channel , R channel . master clock og gnd hovedsaklig så bruker de transmittere tx og receivers RX til å gjøre signalet til en high speed transmission HDMI audio ,,,enten opp elller ned til i2s. Da kan du i realiteten har så lang ledning som du vil , Kabelen er samme som TV hdmi , men standardiserungen for lyd og TV er vidt forsjellige .Også mellom fabrikanter som bruker HDMI audio " Du finner på nettet compabilitets oversikter på enkelte og noen leverandører klare å hente dem ,,, som at PS audio sin blir en ønsket std
    Personlig synes jeg at det er på tide med å skifte ut sony sin haug gamle standard spdif,,, Den sender jo l og h channel i en og samme stream og sorteringen gjøres i dacen , samt comp for tids konstanten mellom kanalenene

    I2s signalet går korteste veg til dac chippen (uten trafos på inn signalet) , ellers er signalet isolert med trafo både på spdif og aes .

    vedlagt er ett connexion sjema for min DIY dac som får Hdmi audio signalet fra pwt til en RX som gjør den om til i2s .(Det finnes og RX og tX som gjør USB til i2s )som er noe helt annet .Ps , ikke alle daccer kan ta i2s signalet .

    Det omvendte kunne jeg gjøre med phillips cd pro drevet mitt som har i2s signal
    ps  audio  sin standard for  i2s som egentlig  er hdmi audio.JPG
    ut ,, også og lage det om til HDMI med en en i2s til hdmi audio converter TX

    for å beskytte min kilde er noe sladdet
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.498
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja , kaos .Jeg følte jeg hadde ikke noe valg .Jeg var ikke for nøyd med pwt std utganger som at min gamle spdif super clokkede VDRS teak lød himmelsk i forhold .Den gjorde tjeneste i over 15år før den takket for seg . Og jeg hadde jo både i2s og hdmi , men kunne ikke koble disse før jeg hadde en converter .Men jeg lover , det var bryet verdt . Jeg går alldri tilbake .
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    De siste dacene fra Smsl med ess 9038pro chip mener jeg har mulighet til å tilpasse i2s inngangen i menyen, tror de kaller det flagging...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Knallbra dokument. Kan man da anta at Project har identisk opplegg som hele "HDMI family #2" ?
    Eh, ut fra det som står der så skulle Gustard bruke samme som Pro-ject. Men min Rs2t kommuniserer ikke med Gustard x26pro. Hvis jeg da ikke har brukt feil kabel. Jeg prøvde vel en 2.1 kabel , mens det står oppgitt 2 i den teksten . noen som vet forskjellen ?


    I følge Pro-ject kommuniserer den bare med deres egen dac. Den skulle kanskje vært oppført under hdmi custom ?


    .i2s..jpg
     
    Sist redigert:

    TeeBee

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Eh, ut fra det som står der så skulle Gustard bruke samme som Pro-ject. Men min Rs2t kommuniserer ikke med Gustard x26pro. Hvis jeg da ikke har brukt feil kabel. Jeg prøvde vel en 2.1 kabel , mens det står oppgitt 2 i den teksten . noen som vet forskjellen ?


    I følge Pro-ject kommuniserer den bare med deres egen dac. Den skulle kanskje vært oppført under hdmi custom ?


    Vis vedlegget 768674
    Ja, enten er Pro-Ject ført opp feil i listen (under HDMI family #2), eller så vil bare ikke Pro-Ject i sitt epostsvar anerkjenne at de har valgt likt med enkelte andre fabrikanter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Ser at Pro-ject RS2 T har steget fra 26000,- til 33000,-. Var dyr før. Nå er den surrealistisk dyr. Grrrrr!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn