Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser at Pro-ject RS2 T har steget fra 26000,- til 33000,-. Var dyr før. Nå er den surrealistisk dyr. Grrrrr!!!
    Noen som vet om noen forhandler som har denne på lager til gammel pris eller er det utsolgt og bestillingsvare til den nye prisen?
    Prøve å søke i går, fant bare en 6 mnd gammel på finn som gikk for 16K sist uke.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Men hvorfor CD? Hvis noen vil kjøpe min gamle EMC1-UP oppgradert hos "gamle" EC er det bare å sende meg en PM! Den ser ut som ny og spiller helt fortreffelig for de som fortsatt gidder. Blir vel snart som vinyl ;-)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    9.760
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Men hvorfor CD? Hvis noen vil kjøpe min gamle EMC1-UP oppgradert hos "gamle" EC er det bare å sende meg en PM! Den ser ut som ny og spiller helt fortreffelig for de som fortsatt gidder. Blir vel snart som vinyl ;-)
    Koser meg som bare det med CD fremdeles, det er noe med fysiske formater. :) Men så er jeg gubbe og da.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.453
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Men hvorfor CD? Hvis noen vil kjøpe min gamle EMC1-UP oppgradert hos "gamle" EC er det bare å sende meg en PM! Den ser ut som ny og spiller helt fortreffelig for de som fortsatt gidder. Blir vel snart som vinyl ;-)
    Det er jo ett betimelig spørsmål i CD tråden :)
    Men sett RS2 og EMC1 side om side, jeg hadde valgt EC hver gang. For det estetiske, for godfølelsen og for eiergleden.
    Lyden? Såå stor er vel ikke forskjellen? ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Det er jo ett betimelig spørsmål i CD tråden :)
    Men sett RS2 og EMC1 side om side, jeg hadde valgt EC hver gang. For det estetiske, for godfølelsen og for eiergleden.
    Lyden? Såå stor er vel ikke forskjellen? ;)
    EMC1 er utvilsomt vakker og et kunststykke som oser kvalitet med alle sine kilo Og låter kjempefint dessuten, spesielt balansert :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Noen som vet om noen forhandler som har denne på lager til gammel pris eller er det utsolgt og bestillingsvare til den nye prisen?
    Prøve å søke i går, fant bare en 6 mnd gammel på finn som gikk for 16K sist uke.
    Det var nok meg som klarte å snappe opp den ja.

    Det er jo ett betimelig spørsmål i CD tråden :)
    Men sett RS2 og EMC1 side om side, jeg hadde valgt EC hver gang. For det estetiske, for godfølelsen og for eiergleden.
    Lyden? Såå stor er vel ikke forskjellen? ;)
    Joda. RS2 T ser ut som et leketøy og føles slik også når en trykker på knappene, men den høres definitivt ikke ut som et leketøy.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Lenge siden jeg hadde Electrocompaniet - så skal ikke uttale meg om hvordan transporten i den står seg i dag. Men konstruksjonen var solid og gjennomtenkt. Utseendet - jeg synes den er fæl :p
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Storkoser meg med Audio Note CD drivverk (y)
    CD lever å jeg med det!
    Atter et Philips Pro 2 verk. Merk at deler til denne gikk ut av produksjon for 10år siden...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    De har nok dette litt under kontroll skal du se!


    Mvh: Espen L

    Du får satse på det. Når mitt Pro 2 verk gikk i dass, og de gjør de gjerne før eller senere, for sånn ca. 4år siden så var det ikke mulig å oppveie fungerende laser (kina-laserne virker ikke). Nytt verk kostet 10 000kr + frakt og moms + arbeid. Da solgte jeg heller skiten for en symbolsk pris - 6000kr (Nypris 42 000kr).....
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Du får satse på det. Når mitt Pro 2 verk gikk i dass, og de gjør de gjerne før eller senere, for sånn ca. 4år siden så var det ikke mulig å oppveie fungerende laser (kina-laserne virker ikke). Nytt verk kostet 10 000kr + frakt og moms + arbeid. Da solgte jeg heller skiten for en symbolsk pris - 6000kr (Nypris 42 000kr).....
    Dette er helt nytt og de selges i dag så er ikke så bekymret for dette.
    Skulle drivverket ryke om 10 -15 år vil det nok være hvert å kjøpe nytt drivverk i denne utmerkede Audio Note saken skal du se :)
    Nytt drivverk er jo ikke stort mer enn en ok Pickup til sammenligning pris dette!

    Ellersmessig ha en strålende helg 🍻

    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig Sound, ikke lyder den noe bra heller :)

    mvh
    :mad: Din mening. Den låter med en viss tyngde både som cd spiller eller drivverk. Det værste jeg vet er digitale produkter med for tynn lyd eller øretrettende og skarpe sssss i presens område. Om resten av kjeden er på stell skinner dette igjennom uansett og blir slitsomt. EMC 1 up er ikke et slikt produkt. Uteseende kan man like eller hate, jeg liker følelsen av å åpne og lukke den tunge manuelle sleda og legge på spiderkonen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    :mad: Din mening. Den låter med en viss tyngde både som cd spiller eller drivverk. Det værste jeg vet er digitale produkter med for tynn lyd eller øretrettende og skarpe sssss i presens område. Om resten av kjeden er på stell skinner dette igjennom uansett og blir slitsomt. EMC 1 up er ikke et slikt produkt. Uteseende kan man like eller hate, jeg liker følelsen av å åpne og lukke den tunge manuelle sleda og legge på spiderkonen.
    Var med på en test av den EC spilleren kontra en rimelig fra Advance Acoustic og sistnevnte var mange klasser over og vi var enige alle som var til stede

    mvh
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Var med på en test av den EC spilleren kontra en rimelig fra Advance Acoustic og sistnevnte var mange klasser over og vi var enige alle som var til stede

    mvh
    Bra, tyder på at Advance Acoustic har gjort noe riktig:) Kjenner ikke produktet.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Og regner med begge var koblet balansert @motoren ? Husker jeg kjøpte ec 4,7 preamp for ca 23 år siden. Jeg trodde det var noe galt med produktet før jeg fikk meg balanserte kabler. EC produktene spiller som ulltepper om de ikke kobles balansert.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hatt cd-spiller på noen år, men har fått litt lyst til å ha en i racket igjen. Men er det ikke da lurt å kjøpe en sacd-spiller?

    Altså; alle cd` ene mine ligger jo på harddisk uansett så en spiller vil jo da evt bli brukt til nykjøp og kanskje noen gamle, bare for nostalgiens skyld.

    Vanlige cd`er havner jo rett i ripperen, men den tar ikke sacd…
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Driftskvaliteten i min EMC1 MKIV er i alle fall ikke noe å skryte av. Spilleren begynte å "sjangle" litt allerede før den rakk å bli 2 år gammel (jeg burde jo egentlig levert den inn allerede da), og nå, drøye 3 år gammel, er den helt gåen. Nekter å lese cd-er. Antagelig lasteren som må skiftes(?). Nå skal jeg levere spilleren inn til rep., så får nå se. Men jeg liker lyden til EC, så sånn sett er jeg fornøyd.

    Nå bør det kanskje nevnes at jeg spiller cd-er daglig, så en cd-spiller hos meg står ikke til pynt.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Driftskvaliteten i min EMC1 MKIV er i alle fall ikke noe å skryte av. Spilleren begynte å "sjangle" litt allerede før den rakk å bli 2 år gammel (jeg burde jo egentlig levert den inn allerede da), og nå, drøye 3 år gammel, er den helt gåen. Nekter å lese cd-er. Antagelig lasteren som må skiftes(?). Nå skal jeg levere spilleren inn til rep., så får nå se. Men jeg liker lyden til EC, så sånn sett er jeg fornøyd.

    Nå bør det kanskje nevnes at jeg spiller cd-er daglig, så en cd-spiller hos meg står ikke til pynt.
    Kjøpte min EMC 1 up brukt for ca 18 år siden, ikke et feilslag så langt. Spiller ikke daglig, men allikevel...Nå sitter det vel et annet drivverk i din kanskje?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det der er vel grunn nok til reklamasjon? Husker ikke alle regler nå men en cd spiller (dyr) er ment å vare mer enn 5 år.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Kjøpte min EMC 1 up brukt for ca 18 år siden, ikke et feilslag så langt. Spiller ikke daglig, men allikevel...Nå sitter det vel et annet drivverk i din kanskje?
    Ja, det aner meg at min spiller har et annet drivverk, og at det kanskje er grunnen til problemet. Men jeg skal levere den inn nå. Kan jo også bare være at laseren må renses, så skal ikke rakke noe mere ned på EC før jeg vet hva som forårsaker feilen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Og regner med begge var koblet balansert @motoren ? Husker jeg kjøpte ec 4,7 preamp for ca 23 år siden. Jeg trodde det var noe galt med produktet før jeg fikk meg balanserte kabler. EC produktene spiller som ulltepper om de ikke kobles balansert.
    Det kan jeg ikke svare på dessverre, er en stund siden.
    Men det høres rart ut at EC ikke til funker single ended :unsure: og 4,7 er ikke akkurat kjent som en god preamp på noen måter

    mvh
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, men jeg har aldri vært fan av acrylfrontene til Electrocompaniet. Husker mange reagerte da de byttet fra 10mm alu til acryl, men det Tyske markedet ville ha det sånn - og da ble det acryl.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg ikke svare på dessverre, er en stund siden.
    Men det høres rart ut at EC ikke til funker single ended :unsure:

    mvh
    Enig at det er rart, men natt og dag faktisk. Single ended er akkurat som å legge et ullteppe over høyttalerne. Låter alt for mørkt og innelukket, klangfargene blir borte. De har tydeligvis nedprioritert single ended noe voldsomt, i hvertfall i disse produktene som begynner å bli noen år gamle. Nyere EC har jeg ingen erfaring med.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Var ikke meningen å tråkke noen på tærne her, men jeg har aldri vært fan av acrylfrontene til Electrocompaniet. Husker mange reagerte da de byttet fra 10mm alu til acryl, men det Tyske markedet ville ha det sånn - og da ble det acryl.
    Liker ikke acrylfrontene selv :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Enig at det er rart, men natt og dag faktisk. Single ended er akkurat som å legge et ullteppe over høyttalerne. Låter alt for mørkt og innelukket, klangfargene blir borte. De har tydeligvis nedprioritert single ended noe voldsomt, i hvertfall i disse produktene som begynner å bli noen år gamle. Nyere EC har jeg ingen erfaring med.
    Utgangstrinnet er jo helbalansert i motsetning til mye annet jalla som reverserer polaritet med en op-amp på utgangen for å støtte XLR. Så da gir det mening at det er slik den bør brukes.. Mer gain blir det også som er bare fordel ;-) Men nå har jeg ikke EMC1-UP lenger. Noen kom akkurat og stjal den fra meg ;-(
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.778
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sto det bare på utseende hadde jeg nok fortsatt spilt på Cary spilleren min, men lydmessig blir den blir rævkjørt av den lille cigarboxen fra Pro-ject .

    cary.jpg


    Her i duell med CEC transport:

    test.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Utgangstrinnet er jo helbalansert i motsetning til mye annet jalla som reverserer polaritet med en op-amp på utgangen for å støtte XLR. Så da gir det mening at det er slik den bør brukes.. ;-) Men nå har jeg ikke EMC1-UP lenger. Noen kom akkurat og stjal den fra meg ;-(
    Er ikke jalla med balanserte grensesnitt. Trenger ikke såkalt fullbalansert kretsløp for å utnytte fordelene med balansert signaloverføring.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    Er ikke jalla med balanserte grensesnitt. Trenger ikke såkalt fullbalansert kretsløp for å utnytte fordelene med balansert signaloverføring.
    Neida det er fortsatt fordeler med XLR selvsagt, bortsett fra intern kansellering av støy som du får fullbalansert.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Dette er helt nytt og de selges i dag så er ikke så bekymret for dette.
    Skulle drivverket ryke om 10 -15 år vil det nok være hvert å kjøpe nytt drivverk i denne utmerkede Audio Note saken skal du se :)
    Nytt drivverk er jo ikke stort mer enn en ok Pickup til sammenligning pris dette!

    Ellersmessig ha en strålende helg 🍻

    Mvh: Espen L

    Det er ikke nyprodusert, men minst 10år gammelt. Produksjonen stoppet i 2012 (eller mer korrekt; all support. Produksjonen kan ha stoppet lenge før for alt jeg vet) så dette er "new old stock". Endel produsenter har kjøp opp et lager av disse, og selger nye CD spillere med dette Philipsverket. Allerede for 4år siden var ikke verket eller deler til det å kjøpt på det frie marked (dvs jeg fant ett verk til 10 000kr som var mange ganger hva verket i sin tid kostet + at kinakopi-laser som ikke virker er å få kjøpt). Jeg ville ikke ha satset på at disse leverandørene sitter på reserveverk om 10-15år, og om de gjør det vet de nok å ta seg betalt. Mitt råd; selg den om 4-5år.....
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Neida det er fortsatt fordeler med XLR selvsagt, bortsett fra intern kansellering av støy som du får fullbalansert.
    Tja, er ikke så svart hvitt. De fleste kretser bruker difftrinn, så psrr er temmelig høy uansett. Dessuten to separate kretsløp git deg +3dB støy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn