Det heter IKKE:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Mer Toten , det der, vel?? Da forstår jeg. Og du bør iallefall ta vare på dialekten din:rolleyes: Prøv Norgesquizen til Posten. Se om du klarer å plassere alle. Det har iallefall enkelte her godt av å prøve. Jeg gjorde det i fjor..100% på første forsøk..hehe..Kan love det byr på utfordringer:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nå er jo det norske språk et offer for overgrep. Både svenskefaen og molbojævlene, forgrep seg seg i mange hundre år. Når så disse degenererte nabofolkene var ferdig med sitt, lot vi pokker meg, så traumatiserte som vi var, en innavlsbelastet bygdefjomp slippe til og språkvoldta oss ytterligere. Vi har vel fått som fortjent og svartedauden tok nok knekken på den mest inteligente genepoolen vi hadde. Nå kan vi som sitter igjen knapt kommunisere med hverandre uten en engelsk ordbok.
    Meinte du eg skulle kommentere dette her?
    Nonei, vi har hatt såpass mange lakabodlar her på Sentralen dei siste ti åra, at provokasjonane må vere meir infame. Ivaren innavla - dumt sagt (Oldefar brevveksla med Ivar, så pass deg)
    Litt sent ute her, men det heter vel "iver", og ikke "ivar" - selv på nynorsk?
    Vyrdsamt
    Grammofon :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Grammofon: "Ivaren- eksempel på ofte brukt, bestemt form i tilknytning til navn. I dette tilfelle om Ivar (Aasen). Mest vanlig på Vestlandet. "Iver" er både mannsnavn og tilstand i norsk språk. Så det, så..;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Syncro: Mer Toten , det der, vel?? Da forstår jeg. Og du bør iallefall ta vare på dialekten din:rolleyes: Prøv Norgesquizen til Posten. Se om du klarer å plassere alle. Det har iallefall enkelte her godt av å prøve. Jeg gjorde det i fjor..100% på første forsøk..hehe..Kan love det byr på utfordringer:rolleyes:
    Det er ingen her som ikke vet at i Norge snakkes det mange forskjellige dialekter, men man skriver ikke på dialekt.

    Gratulerer med det flotte resultatet på dialektquiz-en. ;)
     

    FrankTR

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    28
    Antall liker
    7
    Sted
    Hedmark
    Nå har jeg lest gjennom hele tråden og er overrasket over at så mange tar feil eller ikke har påpekt det åpenbare.
    En spiller ikke en plate, vinyl eller CD. En spiller AV en plate eller CD.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Takk og lov att man ikke skriver dialekt, under Vestlandsferien for noen år siden gikk kommunikasjonen på Engelsk for att jeg skulle få med meg det meste av samtalens innhold.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.684
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk og lov att man ikke skriver dialekt, under Vestlandsferien for noen år siden gikk kommunikasjonen på Engelsk for att jeg skulle få med meg det meste av samtalens innhold.
    Jeg vet ikke om det er noe å være stolt av..... :rolleyes:

    Mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk og lov att man ikke skriver dialekt, under Vestlandsferien for noen år siden gikk kommunikasjonen på Engelsk for att jeg skulle få med meg det meste av samtalens innhold.
    Jeg vet ikke om det er noe å være stolt av..... :rolleyes:

    Mvh
    Flott at engelsken satt som et skudd ihvertfall, eller bestod den stort sett av enstavelsesord? >:D

    Vestlending
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jo det norske språk et offer for overgrep. Både svenskefaen og molbojævlene, forgrep seg seg i mange hundre år. Når så disse degenererte nabofolkene var ferdig med sitt, lot vi pokker meg, så traumatiserte som vi var, en innavlsbelastet bygdefjomp slippe til og språkvoldta oss ytterligere. Vi har vel fått som fortjent og svartedauden tok nok knekken på den mest inteligente genepoolen vi hadde. Nå kan vi som sitter igjen knapt kommunisere med hverandre uten en engelsk ordbok.
    Meinte du eg skulle kommentere dette her?
    Nonei, vi har hatt såpass mange lakabodlar her på Sentralen dei siste ti åra, at provokasjonane må vere meir infame. Ivaren innavla - dumt sagt (Oldefar brevveksla med Ivar, så pass deg)
    Litt sent ute her, men det heter vel "iver", og ikke "ivar" - selv på nynorsk?
    Vyrdsamt
    Grammofon :rolleyes:
    Eg er glad du fylgjer med !
    Men vi vestpå brukar gjerne bunden (bestemt) form om kvarandre sine eigennamn. Vi har mange som heiter Ivar, det er kanskje det som slær ut her, slik Auditor forklarar.

    Ein Ivar
    Ivaren
    fleire Ivarar
    alle Ivarane.

    Lettaste måten å finne ut kva eg meinte på, er å sjå den store forbokstaven. Sjølv med fleire Ivarar må det vere slik.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Takk og lov att man ikke skriver dialekt, under Vestlandsferien for noen år siden gikk kommunikasjonen på Engelsk for att jeg skulle få med meg det meste av samtalens innhold.
    Jeg vet ikke om det er noe å være stolt av..... :rolleyes:

    Mvh
    Flott at engelsken satt som et skudd ihvertfall, eller bestod den stort sett av enstavelsesord? >:D

    Vestlending
    Det kan jau vere det gamle stammehylet REI REI REI som gjorde stakkars Lgrons58 forvirra. Hamna ein gong i eit portugisisk drikkelag, og då forstod heller ikkje eg stort. Men pølse og raudvin fekk eg med meg.
    Som vi seier her vestpå: When in London, do like the londoneers....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lgrons har fått øvd seg litt nå, etter å ha vert på besøk her flere ganger. :)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Forskjellen på "blant annet" og "blant andre". Når vi snakker om ting, så bruker vi "blant annet", når vi snakker om mennesker bruker vi "blant andre". Hører ofte i nyhetsprogrammer på TV at det svært ofte brukes "blant annet" uansett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.795
    Torget vurderinger
    23
    Nå har jeg lest gjennom hele tråden og er overrasket over at så mange tar feil eller ikke har påpekt det åpenbare.
    En spiller ikke en plate, vinyl eller CD. En spiller AV en plate eller CD.
    Ikke dra til Danmark og si at du vil spille den av...
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så har vi "noen og enhver". "Enhver" betyr faktisk "alle". "Alle og enhver" blir også brukt, men dette blir på en måte som "smør på flesk", eller "ridende rytter til hest".
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er vel ikke akkurat stolt av det, var litt kjedelig da man besøkte slektsgården i Vik i Sogn for mange herrens år siden. De kunne ikke Engelsk så det ble mye gjetting.

    Takk og lov att man ikke skriver dialekt, under Vestlandsferien for noen år siden gikk kommunikasjonen på Engelsk for att jeg skulle få med meg det meste av samtalens innhold.
    Jeg vet ikke om det er noe å være stolt av..... :rolleyes:

    Mvh
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så har vi dette med priser. Noen vil ha rabatt og spør om prosenter ?? Og : "prislappen var høy" - det er prisen som er høy, prislappen er vel av papir og normalt "kjempetynn"...kan man bli "kjempetynn" ? Kjempe er jo det stikk motsatte av tynn.
    Så sier noen : Det var ufyselig kaldt. Vi noterte minus 24 kuldegrader. Minusgrader er jo kuldegrader.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når denne tråden nå allikevel har endret seg til uttrykk og begrep generelt.

    Kan noen forklare meg forskjellen på følgende:
    nesten og nesten ikke?
    halvfull og halvtom?
    kanskje og kanskje ikke?

    Ofte hører jeg det sies at man stiger ned fra:confused:
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sorry. Man kan ikke kalle en plate for "en vinyl". Hverken på norsk, engelsk, svensk eller swahili.
    Men man kan vel si at man liker vinyl bedre enn CD ?
    Selvsagt.

    ...Og i den sammenhengen betyr det at man liker vinylplater bedre enn CD-er.

    Det er ikke det samme som "jeg skulle kjøpe en CD, men kjøpte heller en vinyl", som er bak mål, og man burde sagt "en vinylplate", eller "kjøpte den heller på vinyl".

    Ikke sant?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Hvis det er et plural/ flertall av dem, ja...Har du EN omtalt person kan den nøytrale "blant annet " også brukes. "Blant andre " blir faktisk feil der- en dialektisk betinget, grammatisk feil:rolleyes: Men likevel akseptert pga logikk i kontekst..
    Lgrons58: Kødder du? Engelsk på Vestlandet, fordi du ikke forstår annen dialekt enn de som brukes østafor fjellene??? Det MÅ da være feil?? Det er IKKE noe å være stolt av - om så er tilfelle, da..Men jeg velger å tro det motsatte. Du har vist deg relativt språkmektig her..

    Uttrykksmåte, folkens..."Prosenter" er bare en annen måte å si avslag eller rabatt på. Valgfrihet i norsk - bruken av ordet og dets betydning er igjen avhengig av hvor i landet man holder hus.. Og skal du fastsette en rabatt eller et statistisk tall er "prosenter" det man snakker om- evt i singulær/entall- prosent. Pluralform er det samme- prosent- i så henseende.

    Arve: Eg har familie i argaste nynorskdistriktet og..:rolleyes:

    PTB: Du har hørt uttrykket "Å stige ned fra- eller helst AV- hensten"? Det er sammenhengen.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Når denne tråden nå allikevel har endret seg til uttrykk og begrep generelt.

    Kan noen forklare meg forskjellen på følgende:
    nesten og nesten ikke?
    halvfull og halvtom?
    kanskje og kanskje ikke?

    Ofte hører jeg det sies at man stiger ned fra:confused:
    Vanskelig den der ptb. Litt på samme måte som med stearinlyset. Brenner det opp eller ned ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    VSP: Begge veier, vel.. Det burde du huske fra adventen:cool: Eller bruker du kanskje ikke lys/brenner lyset i begge ender?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    PTB: Du har hørt uttrykket "Å stige ned fra- eller helst AV- hensten"? Det er sammenhengen.
    I den sammenheng også, der det i det minste kan ha et snev av relevans - og sammenheng.
    Men, det stiges ned fra både talerstoler, fjell og en rekke andre steder;)
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Sært barn har mange navn!

    Jeg arbeider i møbelbransjen og en del tolkninger av møbel navn eller møbeltyper har vakt mye
    munterhet i butikken.

    Hvilestoler med innebygget fothviler, en såkalt recliner har blitt kalt mye rart. Ressliner er ofte hørt, noen prøver å dra inn Ekornes sin Stressless i beskrivelsen: da kalt
    en Reckless. siste variant var en kunde som gjerne ville se på en Railender ( jeg vil anta at denne kalles Rai Railender i Namsos traktene). ;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er bare Sør,Sørvest og Vest jeg har store problemer med, Nordnorsk går flott da jeg har vært gift med en Lofotværing. Kjenner og flere Trøndere jeg skjønner over 90% av hva sier.

    VSP: Hvis det er et plural/ flertall av dem, ja...Har du EN omtalt person kan den nøytrale "blant annet " også brukes. "Blant andre " blir faktisk feil der- en dialektisk betinget, grammatisk feil:rolleyes: Men likevel akseptert pga logikk i kontekst..
    Lgrons58: Kødder du? Engelsk på Vestlandet, fordi du ikke forstår annen dialekt enn de som brukes østafor fjellene??? Det MÅ da være feil?? Det er IKKE noe å være stolt av - om så er tilfelle, da..Men jeg velger å tro det motsatte. Du har vist deg relativt språkmektig her..

    Uttrykksmåte, folkens..."Prosenter" er bare en annen måte å si avslag eller rabatt på. Valgfrihet i norsk - bruken av ordet og dets betydning er igjen avhengig av hvor i landet man holder hus.. Og skal du fastsette en rabatt eller et statistisk tall er "prosenter" det man snakker om- evt i singulær/entall- prosent. Pluralform er det samme- prosent- i så henseende.

    Arve: Eg har familie i argaste nynorskdistriktet og..:rolleyes:

    PTB: Du har hørt uttrykket "Å stige ned fra- eller helst AV- hensten"? Det er sammenhengen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Nei nå går jeg å brygger meg litt kaffe, dette ble lite mye teit lissom :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Lgrons58: Du har et problem....Det finnes ikke en eneste, singulær norsk dialekt som er det minste vanskelig.. Men enkelte kan være NOGET irriterende, ja...uten at jeg skal gå inn på hvilke jeg plasserer i den kategorien, Man bruker det nebbet man er født med. Dama bør dog ha lært deg ett og annet mht språklig respekt, samt fjerna en god del eventuell uvitenhet.Det er i så fall positivt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes ikke en eneste, singulær norsk dialekt som er det minste vanskelig..
    Ok?
    Det finnes da noen varianter inni noen fjordtarmer på Vestlandet som i hvert fall jeg sliter fælt med å forstå. Det samme gjelder Lom/Skjåk og områdene der omkring.
    Dvs - ikke noe problem å forstå de når det er meg de prater til/med, men når 2 lokale prater med hverandre, da...;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    PTB:---blir det en ren fryd å høre på..:rolleyes: Null problem, noen vei..Legg merke til det jeg skreiv her oppe om Oslo og manglende forståelse av andre målfører..Det er svært utbredt. En ovenfra-og-ned-holdning alle norske storbyer sliter med ift distriktene. Kanskje spesielt Oslo og Bergen. Områder med "gamle penger" er de vanskeligste å "omvende" sånn sett. De og enkelte etnisk tunge deler av byene.
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Hva er det du babler om? Respekt,uvitenhet og irritasjon har ikke noe med saken å gjøre. Det er for meg vanskelig å fange ordene med den noe spesielle artikuleringen som fins i en del dialekter.

    Lgrons58: Du har et problem....Det finnes ikke en eneste, singulær norsk dialekt som er det minste vanskelig.. Men enkelte kan være NOGET irriterende, ja...uten at jeg skal gå inn på hvilke jeg plasserer i den kategorien, Man bruker det nebbet man er født med. Dama bør dog ha lært deg ett og annet mht språklig respekt, samt fjerna en god del uvitenhet.Det er i så fall positivt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Null problem, noen vei..Legg merke til det jeg skreiv her oppe om Oslo og manglende forståelse av andre målfører..
    Jada, en fryd å høre på, selv om en ikke forstår en døyt;).

    Dessverre er jeg slett ikke enig i at du generaliserer i forhold til det å forstå ulike dialekter. At det sies at det blant Oslo´s befolking finnes de/noen som ikke forstår språket i deler av landet... - joda, men...
    For egen del så jobber jeg i en organisasjon med avdelinger spredt over hele Norge - og er i praksis kontakt med nær samtlige av de i løpet av en uke. 0 problem med å forstå noen av de, men når lokale prater seg i mellom i de nevnte områder, ja - da er det flere enn meg som detter av. Det samme gjelder for øvrig noen trønderske av-arter:)
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    I gamle dager, når vi hadde sveiv på sidevinduene på bilen, ble det sagt "sveiv opp vinduet". Hvis vinduet var lukket var betydningen av - "sveiv opp vinduet" - at vinduet skulle åpnes. Hvis det vinduet derimot var åpent, var betydningen at det skulle sveives opp (og ikke ned) - altså lukkes.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Ja, huffameg. Vi må vel døpe om OVK, Oslo vinylklubb med det samme, til OPK, Oslo plateklubb, og OV&VK Oslo vinyl & veloklubb til OP&PK, Oslo plate og pedalklubb. Er dere klar over hvilke kostnader det medfører, nytegning av logoer og det hele?
    Ehhh.... Driver dere med plater i Oslo Vinylklubb:confused:
    Trodde det var en klubb/interesseorganisasjon for bevaring av "utrydningstruet" gulvbelegg:)

    Jeg husker at jeg hadde noen forsiktige innsigelser mht navnevalget da denne strålende klubben ble startet. Er det noen som husker hva det sto på de gamle kumlokkene i Oslo?8)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så har vi diktoppleseren som fra scenen fremførte følgende for publikum :

    "Jeg stod på kaien med barnevognen, og så solen gå ned i havet" -- så lød det fra en tilskuer : "Kan du gjenta, vi hører ikke hva du sier". Han gjentar.
    "Jeg stod i barnevognen med havet, og så solen gå ned i kaien" -- nei pokker det ble feil.
    "Jeg stod i havet med solen, og så kaien gå ned i barnevognen" -- etc , etc
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Nå har jeg lest gjennom hele tråden og er overrasket over at så mange tar feil eller ikke har påpekt det åpenbare.
    En spiller ikke en plate, vinyl eller CD. En spiller AV en plate eller CD.
    Ikke dra til Danmark og si at du vil spille den av...
    Når vi snakker om Dansker, tipper de får opp øynene når de passerer bolleland på E6 når de begynner å nærme seg Hamar.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mange (inkludert meg selv) sier lukk opp vinduet, når man vil ha det åpnet. Det er vel en selvmotsigelse?



    I gamle dager, når vi hadde sveiv på sidevinduene på bilen, ble det sagt "sveiv opp vinduet". Hvis vinduet var lukket var betydningen av - "sveiv opp vinduet" - at vinduet skulle åpnes. Hvis det vinduet derimot var åpent, var betydningen at det skulle sveives opp (og ikke ned) - altså lukkes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn