Det heter IKKE:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Så hadde vi faren i huset som var ved dammen og skulle skyte ender, og skrev lapp til sønnen Arne.
    Han mente :

    "Hei Arne, jeg er ved dammen og skyter - hilsen pappa"

    Han skrev :
    "Hei Arne, jeg er ved dammen og skyter pappa"
     
    X

    X186841

    Gjest
    Danskene har det også morsomt av Kneppefeltet som er skiltet i nærheten av gamle Gardermoterminalen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.443
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det vinduet derimot var åpent, var betydningen at det skulle sveives opp (og ikke ned) - altså lukkes.
    Det heter seg jo også at man kaster opp. Ok - en bit på veien i noen sammenhenger riktig. Da er det opp litt, før det går ned.
    Samtidig - i praksis > de fleste som plutselig må dette står sjelden rakrygget når det er i ferd med å skje. Godt fremoverlent, på knea eller flat-out er de stillinger man som regel observerer;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, ja Hercule - da stenger vi denne tråden for godt.
    Slike slibrigheter på våre danske venners bekostning skal vi ha oss frabedt her på sentralen!

    For øvrig er tråden full av grammofon-hets fra enkelte. Også dette vil jeg ha meg frabedt.

    mvh
    Grammofon
    Selvutnevnt moderator
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Preisknüller........ også har vi jo boksedama som fikk litt problemer med "schwansen"....
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.553
    Antall liker
    102.979
    Torget vurderinger
    23
    Føckinghausen ligger vest i Tyskland, ikke langt fra Bigge Olsberg.

    føkk.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.733
    Antall liker
    9.373
    Sted
    Trondheim
    Uten at noen av de siste innleggene egentlig har noe med det tråden egentlig handler om...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uten at noen av de siste innleggene egentlig har noe med det tråden egentlig handler om...
    Det løpet ble vel kjørt for minst 11-12 sider siden. Foreslår at tråden flyttes til Off Topic-hjørnet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Da Norges Landbrukshøyskole søkte om å ble universitet, var det noen som ville at det skulle hete Universitetet i Ås( noe jeg støttet) fremfor å hete et langt vitenskapelig navn som aldri greide å dekke alt som foregikk der. Da var det også noen som ble livredde for hvordan det kunne bli misforstått på engelsk: ass(hole). Så vi har våre navn på norsk også.....

    Det er dessuten irriterende at folk er livredde for at gode norske navn ikke skal kunne brukes fordi noen tåper i utlandet(sånn som foregående innlegg her, bare motsatt) "misforstår".
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan jo være litt morsomt å ha "University Of Ass" på CV-en?

    "Aas" ville vel forøvrig neppe letes som "ass", men likevel...
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jo, artig det.

    Alt kan misforståes og vitses med....

    Det hører også med til historien at Universitetet ville hete/heter noe annet på engelsk, så jeg skjønner ikke hva det var å være redd for.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.828
    Antall liker
    21.784
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den gang jeg jobbet sammen med mange engelskspråklige hadde jeg en kollega som het Åse Hole.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tidligere general Odd Bull, sjef for Luftforsvaret og seinere sjef for FNs observatørkorps er vel et klassisk eksempel på engelsk....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den gang jeg jobbet sammen med mange engelskspråklige hadde jeg en kollega som het Åse Hole.
    Jeg jobbet i et større firma enang som hadde en Steve Cook ansatt. Funker begge veier. ;)
    Jeg hadde møter med en kar ved navn Steve Pick. Helt sant. Dyktig kar, pen i tøyet også.
    Vi nordmenn var i mindretall i møtene, og klarte såvidt å holde maska.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.443
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du heter Høst til etternavn og skal presentere deg i Frankrike, så sliter du litt.

    H i begynnelsen av et ord er stum. Ø finnes ikke og ST i enden av et ord uttales ikke:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig tankegang og språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til vår status i resten av verden. Norge er lite nok som det er. Ingen vits i å gjøre seg mindre.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til var status i resten av verden. Norge er lite nok som det er.
    Godt vi har noen som kan vise oss den rette vei, da.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til var status i resten av verden. Norge er lite nok som det er.
    Godt vi har noen som kan vise oss den rette vei, da.
    Ja, fint at noen har fasiten på det meste. :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til var status i resten av verden. Norge er lite nok som det er.
    Godt vi har noen som kan vise oss den rette vei, da.
    Ja, fint at noen har fasiten på det meste. :rolleyes:
    Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten at noen kan fortelle meg hva som er morsomt...

    Jeg har jo foreksempel ledd av Bård Tufte & co i alle år, da var det jaggu bra at jeg nå får høre at det ikke er morsomt, så slipper jeg å drite meg ut med å le av det.


    Hva med bedrevitere på norske hifi-forum, er det noe en kan le av, eller er det også helt ut?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til var status i resten av verden. Norge er lite nok som det er.
    Godt vi har noen som kan vise oss den rette vei, da.
    Ja, fint at noen har fasiten på det meste. :rolleyes:
    Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort uten at noen kan fortelle meg hva som er morsomt...

    Jeg har jo foreksempel ledd av Bård Tufte & co i alle år, da var det jaggu bra at jeg nå får høre at det ikke er morsomt, så slipper jeg å drite meg ut med å le av det.


    Hva med bedrevitere på norske hifi-forum, er det noe en kan le av, eller er det også helt ut?
    Har sett at det av og til ropes opp om personangrep o.s.v. hvis man stiller seg tvilende til enkeltes gurustatus, så ville nok vært litt forsiktig med akkurat det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.733
    Antall liker
    9.373
    Sted
    Trondheim
    NTNU på engelsk:
    Norwegian University of Technology and Science - eller NUTS som det forkortes...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nødvendig å være ironisk, folkens.. Men det er grenser for hvor infantil humor kan være også..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Berserkr: Det burde være unødvendig å svare på. Forresten HAR jeg allerede svart på det. Jeg tåler ikke molbotendenser i språk- uansett hvilket det er. Språket er det viktigste verktøy mennesket har.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Berserkr: Det burde være unødvendig å svare på. Forresten HAR jeg allerede svart på det. Jeg tåler ikke molbotendenser i språk- uansett hvilket det er. Språket er det viktigste verktøy mennesket har.
    "Ok".
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    - og jeg som synes molbohistorier er morsomme.

    Fra Wikipedia:

    " Molbohistorier er historier om molboer, det vil si personer fra Mols på Jylland i Danmark. Kjennetegn for molbohistorier er at molboene anses som mindre intelligente. Tilsvarende fiktive historier finnes bl.a. om «the Wise Men of Gotham» i Storbritannia og om personer fra Kälkestad i Sverige."

    Så er vi altså ikke så alene om dette som enkelte øyensynlig hevder.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.443
    Antall liker
    17.176
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig tankegang og språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til vår status i resten av verden. Norge er lite nok som det er. Ingen vits i å gjøre seg mindre.
    Du har selvfølgelig rett til selv å definere hva DU synes er god/dårlig humor, uten at det blir allmenngyldig av den grunn - det heller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Grammofon: Nettopp. Nordmenn er ikke mindre intelligente. Derfor skal ikke språkbruken/humoren antyde det heller. Eller, sagt på en annen måte: Derfor skal vi ikke framstå som det. Ved å begrense eget eller andre språk. Hverken i forståelse eller bruk. Hvilket fra enkelte ofte er tilfelle. Jeg har iallefall møtt MANGE. I mine innlegg kaller jeg det derfor "molbotendenser" dersom det foreligger fare for nevnte tolkning i ens valgte uttrykk- eller evt (manglende) akseptans av det fra andre. Bruk språk og humor riktig, så fremstår du tvertimot som intelligent, reflektert, vennlig, raffinert og morsom. Ironi er et verktøy der. Men det skal brukes riktig. Jeg kan si såpass at imo kun ett land i Europa har perfeksjonert bruken av den- og det er IKKE Norge.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvironi og evnen til å le av seg selv er som oftest ansett som positive egenskaper i motsetning til selvhøytidelighet og arroganse. Underbuksehumor er neppe noe norsk fenomen heller, og om noen flirer av et navn som høres ut som den norske uttalen av noe "stygt", tror jeg ingen (andre) synes de virker mindre intelligente av den grunn. ...og: Whatever, lizm! ;)
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Sarraund hører jeg ofte. (Grenlandsdialekt) Og taler for høyttaler. Bassere. Subber. (selv om det menes en stk) Noen kaller også SUB for SUV. Fantastisk. Beste jeg har hørt fra en tidligere kollega som drev med kopimaskin-service og var litt av den gamle skolen. Han måtte inn på skiva! Viste seg han måtte slå opp noe på laptop'en
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    PTB: That´s an OLD one.. Ikke hvis man legger de gjeldende grammatikkregler til grunn, men franskmennene omgår den der med letthet. Og det å KONSTANT trekke slibrige paralleller mellom norsk og andre språk, der det norske delord det vitses med har en HELT annen, langt mer uskyldig betydning på feks dansk, tysk eller fransk er en av norsk humors alller største svakheter. Og det vitner om en relativt infantil, fullstendig unødvendig tankegang og språkbruk hos dem som gjør det. Finnes ikke morsomt i det hele tatt , det..Det gjør bare oss nordmenn dummere i forhold til vår status i resten av verden. Norge er lite nok som det er. Ingen vits i å gjøre seg mindre.
    Det har faktisk blitt så ille at vi ikke klarer å skrive et innlegg på et norskspråklig diskusjonsforum uten å blande inn andre språk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn