Det heter IKKE:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LP-spiller eller vinylspiller! Det heter "platespiller"!

    OK? Got it?

    Nei, vi sier ikke "grammofon" heller. Vi lever ikke på 30-tallet! ;)

    ...og mens jeg er i gang: Man spiller ikke "en vinyl", men "en plate" eller "en LP". ...OK, da, kanskje "en singel". ;)

    Rant over!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vinylsnurre eller bare snurrebass. ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Folk må da få kalle det hva de vill :)
    Ikke hvis jeg har noe jeg skulle sagt. ;) Nå har jeg vel ikke det, men hadde jeg vært høvding her hadde forumet hatt en autokorrektur på alle disse. ;)

    ..og: Språket blir bedre, utsagn er enklere å forstå og diskusjoner blir ryddigere dersom man holder seg til riktige ord og uttrykk i stedet for å finne på sine egne.

    "I morgen skal jeg ha motorrulleboksen min på verksted", f.eks! ;)

    Gretten gammel gubbe? Det kan jeg leve med. ;)
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Det heter IKKE LP-spiller eller vinylspiller! Det heter "platespiller"!
    Det er riktig.

    ...og mens jeg er i gang: Man spiller ikke "en vinyl", men "en plate" eller "en LP". ...OK, da, kanskje "en singel". ;)

    Rant over!
    Man kan si at man spiller vinyl, men ikke "en vinyl". Man spiller en plate. Eller flere plater. Eller en LP. Eller en singel.

    ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det heter heller ikke "et komponent", men "en komponent".

    Siden vi var så godt i gang her, liksom...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jeg elsker at folk kaller en sub for subwoffer og ekkolaiser! Perfect
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Turner (tuner), Riia, sourrond, bannan plugger (med mellomrom)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med nordmenn og andre sprak er nettopp den delen av befolkningen som ikke innser at verden er større enn eget land. De som på død og liv skal FORNORSKE ALT FOR ENHVER PRIS!! Engelsk er grunnspråket i musikkbransjen. Lær å bruke det!:mad: Det er lov å bruke godt norsk/svensk/dansk/tysk/fransk også, men da med respekt for den gjengse terminologi. Og østfoldinger er blant de "verste" i Norge-sammen med nynorsk- og dølafolket til å gjøre akkurat det. Å fornorske- eller enda verre- forsvorske- blant annet de begreper lydfolket bruker. Merk at jeg IKKE er negativ til noen av språkene i Norden/Europa- eller dem som bruker dem i det daglige. Men det er grenser. LP og vinyl er akkurat like OK som "plate". Men hold dere til gjengs terminologi. Jeg er glad i språk, og tåler ikke molbotendenser i så henseende. Til det er verden- også utafor Norden- et altfor bra sted. Gode oversetttelser funker, de også. Men altså: Det er grenser..
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sorry. Man kan ikke kalle en plate for "en vinyl". Hverken på norsk, engelsk, svensk eller swahili.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skal vel ikke utelukke de som kanskje sliter med dysleksi og annet handicap, enten man kommer fra nordnorge eller andre steder. Det er uansett mange som sliter med orddeling eller var det ord deling eller var det ord-deling?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette er den viktigste tråden på HFS på år og dag!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Chritmas?

    Når vi først er i gang..
    Lær deg forskjellen på de og di!
    Høyttaler skrives det!
    Det heter IKKE pungt! Det heter punkt! Er møkkalei av å visuelt fremkalle et bilde av pungen til de som skriver det feil..
    Nei det heter ikke sterio.


    Ps ikke spessielt rettet mot OP eller personen som er quotet.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    La nå folk skrive hva fa de vil..Det er få nok som gidder..Og færre blir det om det skal hakkes på hvordan en skriver .. :mad::)
    Enig. Vi har mer enn nok med innholdet om en ikke skal plage seg selv med hvordan det skrives i tillegg.

    O/T; hvorfor har du bilde av Kjetil Rekdal i avataren din? :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    La nå folk skrive hva fa de vil..Det er få nok som gidder..Og færre blir det om det skal hakkes på hvordan en skriver .. :mad::)
    Ja, da må jeg vel få skrive dette også? ;)

    Var det ikke du som arresterte en eller annen her som skrev "tanks" i stedet for "stridsvogn? Samme sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Pungtrock! ;)
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Schallplattenspieler er tysk & skulle være presist nok;).


    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Her er man språknazi så det gjelder å kunne stave
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    La nå folk skrive hva fa de vil..Det er få nok som gidder..Og færre blir det om det skal hakkes på hvordan en skriver .. :mad::)
    Ja, da må jeg vel få skrive dette også? ;)

    Såklart, vi har ulike ting å bidra med her inne.. Og vil du bidra med en tråd som omhandler rettskrivning , om det er hva som gir deg glede..Så for all del all del.. ;). Forøvrig enig med deg i det med benevnelsen av "snurrere.." :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    La nå folk skrive hva fa de vil..Det er få nok som gidder..Og færre blir det om det skal hakkes på hvordan en skriver .. :mad::)
    Enig. Vi har mer enn nok med innholdet om en ikke skal plage seg selv med hvordan det skrives i tillegg.

    O/T; hvorfor har du bilde av Kjetil Rekdal i avataren din? :cool:
    Er du blitt svaksynt.:mad::) . Grettenbeisen Kjetil vil en ikke ha med noe å gjøre.. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    La nå folk skrive hva fa de vil..Det er få nok som gidder..Og færre blir det om det skal hakkes på hvordan en skriver .. :mad::)
    Ja, da må jeg vel få skrive dette også? ;)

    Såklart, vi har ulike ting å bidra med her inne.. Og vil du bidra med en tråd som omhandler rettskrivning , om det er hva som gir deg glede..Så for all del all del.. ;). Forøvrig enig med deg i det med benevnelsen av "snurrere.." :cool:
    Da er vi jo enige. Jeg så ikke for meg at det skulle utarte til en rettskrivingstråd. Naivt, kanskje? Det har vel ikke kommet noen fredagskrangletråd denne helga, så det måtte vel skje. ;)

    Jeg håper å kunne bidra med en passelig miks av fornuft, kompetanse, pisspreik og moro. ;) Får det nok ikke alltid til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    "En vinyl" henspeiler på materialet disse deilige skivene er laget av , så det går helt fint. Dessuten er det en forkortelse som har vært brukt siden" tidenes morgen" i musikksammenheng. Fellesbetegnelser har ofte historiske grunner.

    TT: DIALEKTER er helt fint, det..men det å på død og liv dra begrepene så langt at det grenser til molbotendenser..det tåler jeg altså ikke. Husk: Våre naboer i øst har ikke hatt lov til å skrive på dialekt i skole- og samfunnssammenheng lenger enn siden 80-tallet..og over stredet i sør er dialektiske forskjeller enda mindre- såfremt du da ikke kommer oppom Jylland, Bornholm++. Du vet at våre danske brødre på spøk kaller oss nordmenn "fjeldaber"? Det er en grunn til det:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.975
    Antall liker
    6.131
    Torget vurderinger
    32
    Skal vel ikke utelukke de som kanskje sliter med dysleksi og annet handicap, enten man kommer fra nordnorge eller andre steder. Det er uansett mange som sliter med orddeling eller var det ord deling eller var det ord-deling?
    For ikke å snakke om at Nordnorge eller eventuelt Nord-Norge skal skrives med stor forbokstav siden det er et egennavn. :cool:

    Ikke alle er like skriveføre, og det må vi nesten kunne akseptere på et slikt forum. Selv om jeg også reagerer på høytallere og sterio, så synes jeg neste det er verre når jeg av og til ser i annonser at man klarer å skrive navnet på det man skal selge feil. Enten det er Marrantz eller Elektrokompaniet eller andre varianter. Det må jo være mulig å se på selve produktet du skal selge hvordan det skrives.

    Roy
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn