Det heter IKKE:

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ordet "Grammofon" er eit eksempel det som Finn Erik Vinje kaller for "frikedelle-effekten". Det betyr at vokalane i eit ord nærmer seg kvarandre. Resultatet blir GRAMMAFON, som nærast er standarduttale for ordet.
    Grammofon er forresten eit bra ord som er bruker med stor tryggleik.
    Trådstarter bør konsentrera seg om sitt eige språk
    TA
    Trådstarter passer på å bruke et så godt språk som mulig, etter sin egen oppfatning, selvsagt. Dersom det er noe å utsette på det, blir jeg bare takknemlig for å få det påpekt, så vær så god.

    Uttalen "grammafon" har jeg aldri hørt, og tillater meg å tvile på at det er vanlig. (?)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sier vinyl. Så er motstanderne hjertlig velkommen på døra.
    Det er ikke noe i veien med å si "vinyl". ;) Å si at man "spiller vinyl" er også helt OK.

    Å kalle en plate for "en vinyl" er IMO feil, men jeg har da intet behov for å komme på døra di likevel.
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det er upassande med ein slik tråd når Sentralen sine mange norsklærarar grur seg til tentamensbunkene, og såleis vegrar seg til å kommentere dei mange tankevekkjande innlegga her.
    Du har mi djupaste medkjensle, Arve!
    Med vyrdsam helsing frå Arne. (Ikkje norsk-, men matematikklærar)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    hva med de som ikke bruker komma eller punktum eller store bokstaver og som i tillegg ikke kan holde seg unna å skrive laaaange avhandlinger i diverse forum uten å si noe det er bortkasta det
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.796
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    hva med de som ikke bruker komma eller punktum eller store bokstaver og som i tillegg ikke kan holde seg unna å skrive laaaange avhandlinger i diverse forum uten å si noe det er bortkasta det
    og de som bruker ord som ikke finnes, slik som laaaange eller fler enn ett utropstegn
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.700
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    !!!!!!!

    Sånn. Det var årsforbruket mitt. Ferdig med det.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det heter Grammofon....
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Nesten en tråd om vinly?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    hva med de som ikke bruker komma eller punktum eller store bokstaver og som i tillegg ikke kan holde seg unna å skrive laaaange avhandlinger i diverse forum uten å si noe det er bortkasta det
    og de som bruker ord som ikke finnes, slik som laaaange eller fler enn ett utropstegn
    Heter det ikke flere, så lenge det står som et eget ord? :rolleyes:
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Nyter tråden mens jeg nyter toner fra sort gull på platespilleren! Fersk kvernet kaffe i koppen og sola skinner. Fabelaktig flott morgen :D

    Slit det med helsa, folkens.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Syncrolux: Det der er unødvendig. Molbo. Fordummende. Bare ved å se på totaliteten i nynorsk bør enhver nordmann kunne se hvilket ikke-norsk språk det ligger tettest opptil.

    Ang. "fler" og "flere"---brukes om hverandre. Avhengig av hvor i landet du er. Slik som enkelte deler bruker sammentrekninger og apokope i språkdrakten-

    TT: Nord av trøndergrensa tas det vare på dialekter. I Nord-Norge er ikke forsvorsking et tema, slik det er i to unevnte byer i Østfold, hvis grenser mot hverandre omtrent er usynlige..Ellers takk!
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk gammelt nytt at dialektene fra Øst-Finnmark er de som er nærmest opp til klassisk riksmål - om enn med et annet tonefall.

    Forøvrig er jeg tilhenger av samnorsk!!! Slå sammen de der jævla ordbøkene! File merge ! :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sier ikke at selve skrift- eller talespråket nynorsk er unødvendig, Syncro..få med deg det. Som du skreiv det der oppe, grenser det til å gjøre molboer av nynorskbrukene. Hvilket ingen av dem er. Men sidemål - det være seg bokmål eller altså nynorsk-burde vært valgfritt i skolen. Det Norge skulle hatt var MINST TO obligatoriske fremmedspråk fra barneskolen av. Oppe på siden av norsken. Og det med start i første klasse. Og karakterer hele veien. Som en blanding av fransk og engelsk skolesystem med norsk vri.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ang. "fler" og "flere"---brukes om hverandre. Avhengig av hvor i landet du er.
    Uansett skrives det "flere".

    På samme måte som det skrives "mer", uten "e" på slutten.

    Men, dette skulle jo handle om platespillere. ;)
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    691
    Antall liker
    626
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    ...men det heter vel stift? Nål er noe damer driver med...:)

    Ole G
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    PS: Det norske språket har- i motsetning til rikssvensk- en VALGFRIHET. En valgfrihet som gjør at det finnes flere aksepterte måter å si eller skrive noe på. Visse språkkritikere bør ta en titt på eget hjemsted og dets lokale språkbruk før det eventuelt blir spørsmål om rettskriving. Jeg KAN de reglene. Og bruker dem etter alle kunstens regler- på flere språk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har jaggu rett. Det går nå an å skrive "fler". :(

    Sic transit gloria mundi!
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    De sidste sider i tråden illustrerer på glimrende vis hvorfor jeg har opgivet at lære mig norsk trods mange år i landet.

    Dansk er lettere! Ingen dispytter om hvad der er lov i Århus men ikke Odense.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De sidste sider i tråden illustrerer på glimrende vis hvorfor jeg har opgivet at lære mig norsk trods mange år i landet.

    Dansk er lettere! Ingen dispytter om hvad der er lov i Århus men ikke Odense.
    Det er det strengt tatt ikke på norsk heller. Skriftspråket har ett sett med gjeldende regler, uansett hvordan man snakker og hvilken dialekt man til enhver tid har.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Jeg har lagt merke til at det er blitt vanlig å skrive "latet som" når man mener "lot som". Å late seg er noe helt annet enn å late som. Det ser ut som om det spesielt journalister og TV-oversettere som skriver det. Det er like feil uansett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Millennials er grunnen til det..Nye språklige vendinger med basis i uttrykksmåter dagens ungdom bruker- og aksepterer. Altså : Språket fornyes.

    NLS: Du har rett. Hold på dansken, du! Det ER på mange måter lettere enn norsk.:rolleyes: Selv for meg. En ting jeg syns er "sejt" med dansk er bruken av dobbeltbestemt form i forbindelse med personer, navn og grammatisk kjønn. Det er noe vi nordmenn ikke gjør. Forresten skal DR2 ha ros for en alldeles glimrende dekning av Frankrikes presidentvalg i går kveld
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Millennials er grunnen til det..Nye språklige vendinger med basis i uttrykksmåter dagens ungdom bruker- og aksepterer.

    NLS: Du har rett. Hold på dansken, du! Det ER på mange måter lettere enn norsk.:rolleyes:
    Tjaaaa, gammel klassiker til glede for nye seere:


    :D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Otare: Millennials er grunnen til det..Nye språklige vendinger med basis i uttrykksmåter dagens ungdom bruker- og aksepterer. Altså : Språket fornyes.
    Hvem som har skylden spiller liten rolle. Språket fornyer seg hele tiden ved å ta inn nye begrep, men her er det snakk om å blande sammen to eksisterende begrep. Så nå heter det latet når man mener lot. Hva heter det så å late seg? Han sto og lot seg?
    Er det slik at hvis bare mange nok av ungdommen bruker noe så blir det riktig? Slik at hvis bare mange nok av ungdommen går på rødt lys, så er det riktig, og da må bare alle andre som følger reglene akseptere at rødt betyr gå? Hva skal grønt bety da, eller er det alltid grønt (eller rødt) lys?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Kuk i computeren. Dansk til besvær. ;)

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roadrune, Poirot: Mer til irritasjon, vil jeg si..Som alt annet fra Johansen, Eia og Antonsen.

    211: Den der er ikke OT. Men det ER faktisk fortsatt sånn at visse deler av Oslo IKKE VIL eller KAN forstå andre målfører enn sitt eget. Ta det fra en som selv er innflytter til Tigerstaden. I motsetning til 99% av innflytterne bytter jeg dialekt HELT sømløst hvis jeg vil. Det samme klarer frua mi- andre veien:cool: Det hjelper å være musikalsk for å få det til.

    Otare: Se på engelsk: Enkelte ord har samme skrivemåte, men vidt forskjellig betydning...Overfør det så til norsk, så forstår du..
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    211: Den der er ikke OT.

    Det, og alt dette andre er selvsagt helt OT i en tråd i vinylavdelingen om hva vi kaller platespillere og plater.

    ...men det gjør ikke noe, selvsagt. Tråden har gjort sitt. Diskusjonen som går nå hører hjemme i off topic-avdelingen, men whatever.

    Mvh.

    Trådstarter.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    sette spørsmåltegn bak..."
    stille (et) spørsmål..."

    Altså, man stiller ikke spørsmåltegn.

    Klassisk Jens Stoltenberg:-"Vi skal bli ennå flinkere til å....", eller ennu for de som skal være enda (ikke ennå!)mer "Holmenkollensk". Det heter enda her, kjære Jens.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hva er OT i en tråd som i bunn og grunn går på kritikk av språkbruk? Og samtidig- via overskriften- mer enn antyder en begrenset forståelse. evt - toleranse hos trådstarter- for nordmenns bruk av eget språk? Iallefall ikke språkrelaterte innlegg..Trådstarters lokalområde er altså et av landets hotspots i så måte, med en av de mer fargerike dialektene vi har. Så forståelsen OG toleransen bør være tilstede. Jeg kan dog ta feil. For all del..
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.401
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg ikke skal bli tatt på alvor fordi jeg ikke er god til å skrive.
    Vell da er det vel andre som bør se seg selv i et speil.
    Jeg er elendig til å skrive men får da frem budskapet mitt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva er OT i en tråd som i bunn og grunn går på kritikk av språkbruk? Og samtidig- via overskrifte- mer enn antyder en begrenset toleranse. evt - forståelse- for nordmenns bruk av eget språk? Iallefall ikke språkrelaterte innlegg..

    Med all tilbørlig respekt vet vel JEG best hva emnet i tråden min skulle være, og i tilfelle det skulle være noen tvil er språkdiskusjoner uansett off topic i Vinylavdelingen.

    Åpningsinnlegget viser veldig tydelig at jeg tok opp at man skulle kalle platespillere for platespillere og ikke "vinylspillere". DET er topic. Ikke alle mulige andre språklige påfunn folk feilaktig gjør. Det kan vi godt diskutere likevel for min del, og det var kanskje ikke en uventet avsporing, men off topic er det uavhengig av hva du måtte mene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn