Derfor er Vesten best

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Å dæven, er'e så ille der altså. Jaggu bra jeg flytta hit igjen da, før jeg merka noe til all styggedommen. Men så bodde jeg jo bare der i 7 år, så kanskje jeg ikke var der lenge nok. Moskeen i Oxford er forresten nydelig fliselagt innvendig, men dit tør jeg vel ikke gå neste gang jeg er over, for da blir jeg vel drept før jeg får satt beina innafor.

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Å dæven, er'e så ille der altså. Jaggu bra jeg flytta hit igjen da, før jeg merka noe til all styggedommen. Men så bodde jeg jo bare der i 7 år, så kanskje jeg ikke var der lenge nok. Moskeen i Oxford er forresten nydelig fliselagt innvendig, men dit tør jeg vel ikke gå neste gang jeg er over, for da blir jeg vel drept før jeg får satt beina innafor.
Har man en slik angstfull besettelse så blir man sikkert mørkredd av gå ut i hagen også. Det kan jo fort være en muslim som gjemmer seg bak pæretreet og bare venter på å sprette frem for å deflorere motvillige norske piker på bønneteppet sitt.

Jeg tro forrsten Island er ganske trygt ennå Kompo. Kanskje best å legge feriene dit sånn for sikkerhets skyld.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Jeg jobber sammen med en afganer jeg, som leser koranen hver gang han er på vakt. Hvis jeg ikke logger på sentralen på to dager i strekk så ser jeg gjerne at noen underretter politiet snarest, slik at liket mitt kan bli funnet og gravlagt snarest.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Fotvask og kvinneundertrykking

oddgeir skrev:
Er det slik, som forfatteren hevder, at vi har ingenting å lære av muslimene?
Muslimer er gode på fotvask og kvinneundertrykking. Her er det bare å ta til seg det en føler for.
Vestens demokratiske og kapitalistiske systemer med utspring i anglo-amerikansk tredeling av makten er naturligvis totalt overlegent alle andre styresett verden foreløpig har sett.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
oddgeir skrev:
Muslimer er gode på fotvask og kvinneundertrykking. Her er det bare å ta til seg det en føler for.
Vestens demokratiske og kapitalistiske systemer med utspring i anglo-amerikansk tredeling av makten er naturligvis totalt overlegent alle andre styresett verden foreløpig har sett.
Kva meiner du med anglo-amerikansk makttredeling? Det fransk-filosofiske maktdelingsprinsippet, kanskje?

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Jeg jobber sammen med en afganer jeg, som leser koranen hver gang han er på vakt. Hvis jeg ikke logger på sentralen på to dager i strekk så ser jeg gjerne at noen underretter politiet snarest, slik at liket mitt kan bli funnet og gravlagt snarest.
Sorry, da er det nok for sent er jeg redd. De har gode forbindelser til kebabmafiaen i Oslo disse afghanerne.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Audiophile-Arve skrev:
BBking skrev:
oddgeir skrev:
Kva meiner du med anglo-amerikansk makttredeling? Det fransk-filosofiske maktdelingsprinsippet, kanskje?
Vyrde skarptenkar, gjer vel å greie ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Du skal nå være så negativ til alt.. Hvis ikke kvinner får stemme så blir det jo bare halvparten så mange religøse galninger som avgir stemmer der oppe i det konservative geitetråkket, og det er da bare positivt. :) De hadde sikkert bare stemt på det de får beskjed om av sine religøse ektemenn uansett.

USA har jo forøvrig gode tradisjoner med slik demografisk sortering av hvem som skal få stemme eller ikke. Tenker spesielt på Gore/Bush valget og alle de folkegruppene som ikke fikk stemme i Florida og ellers fordi flertallet av dem var av demokratisk overbevisning og der korrupte funksjonærer gjorde alt de kunne får å gjøre det vanskeligst mulig for disse. I krig og politkk er alt tillatt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:

USA har jo forøvrig gode tradisjoner med slik demografisk sortering av hvem som skal få stemme eller ikke. Tenker spesielt på Gore/Bush valget og alle de folkegruppene som ikke fikk stemme i Florida og ellers fordi flertallet av dem var av demokratisk overbevisning og der korrupte funksjonærer gjorde alt de kunne får å gjøre det vanskeligst mulig for disse. I krig og politkk er alt tillatt.
Ja, eller siste stortingsvalg i Norge. Flertallet stemte for en borgerlig regjering, mindretallet for en såkalt rød-grønn. Hva fikk vi?
Uansett spissfindigheter, så er det så milevidt mye bedre enn noe du finner hos muslimene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
Likevel er muslimane mykje flinkare å dekorere offentlege bygningar med geometriske figurar.
Jau, viss du meinar at dette er det viktigaste. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Likevel er muslimane mykje flinkare å dekorere offentlege bygningar med geometriske figurar.
Uansett kva eg måtte meine er viktig, er det meir schwung over ein god moské enn t.d. rådhuset i Oslo. Temaet er ikkje det viktige, men i kva grad vesten er best, og til kva.
Dei demokratiske elementa - vel, vesten er kanskje betre, men vi var betre før. Det islanske tinget og det dei styrte med i Athen, hadde visse manglar (kven som fekk vere med å stemme), men dei hadde ein fin balanse mellom fleirtalsstyre, sedvane og ikkje minst konsensus når avgjerdene skulle takast. Slik er ikkje nødvendigvis parlamentarisme og fleirtalsstyre.
Demokratiet treng ei viss renovering. Eg trur det er best at ein fragmenterer og bryt opp ein del av maktstrukturane, og tenkjer gjennom kva overordna organ ein skal ha for å sette rammevilkåra for kva som er sivilisert framferd.
Sivilisasjon vert av Odd-Bjørn Fure problematisert gjennom evna ein har til å innordne seg eit overordna nivå. Når ein ikkje innordnar seg domstolen i Haag, FN eller noko anna enn si eiga gudeforståing, er det lite sivilisert, uansett om ein er Ayatollah eller amerikansk president...
Det er ei stund sidan både den franske revolusjonen, den amerikanske lausrivinga frå kolonimakta England, og vår heimlege 1814, og det kan vere sunt å tenkje tankane opp att.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.460
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
... tja ... «moderne» matematikk og astronomi m.fl. kan spore sine sine opphav (i «vesten») via den arabiske/muslimske verden.

mvh
KJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
KJ skrev:
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
... tja ... «moderne» matematikk og astronomi m.fl. kan spore sine sine opphav (i «vesten») via den arabiske/muslimske verden.

mvh
KJ
Og så må vi ikkje gløyme hellenarane....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
KJ skrev:
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:

mvh
KJ
Og så må vi ikkje gløyme hellenarane....
Nettopp.

Alfred

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.10.2007
Antall liker
0
Fotvask og kvinneundertrykking

BBking skrev:
oddgeir skrev:
I Iran og Afghanistan er det mye flott kunsthåndverk, spesielt teppekunst. I matveien, er det også stor bredde utenfor europa og nord-amerika. Når det gjelder styresett, er jeg helt enig i at vestens demokratiske systemer er overlegent alt annet. Spesielt er islam et undertrykkende tankesett, men også mye av tenkningen i øst-asia er autoritær og anti-demokratisk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
Men behovet for nytenking er til stades, også her vestpå.
Eg tykkjer det er mykje spennande i tankane til Jürgen Habermas, han var frampå med eit føredrag i Oslo 2005 om Demokrati, tro og konstitusjon. Ei vidareføring av Kant, trur eg (har ikkje høyrt føredraget) http://www.hio.no/content/view/full/41373. Men det er viktige og kanskje ikkje så verst rette tankar han kjem med: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/11/28/450581.html

Ein annan er John Friedmann: (håpar denne linken verkar) om byråkrati og demokrati sitt handlingsrom (håpar linken verkar) http://www.nibr.no/content/download/3059/13017/file/2002-17.pdf

Det dukkar opp alt for mykje rare politikarar. Folk stemmer no på kva som helst no for tida...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
Verden var selvsagt ikke klar over at du hadde bodd 7 år i England. Om det er slik at du kan tilbakevise alle rapporter og all informasjon som forteller om hvordan det er i England med førstehåndskjennskap så blir vi nok alle svært beroliget, kan puste lettet ut og må bare innse at alle andre enn Lille-Adam selvsagt tar helt feil.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Lille_Adam skrev:
Verden var selvsagt ikke klar over at du hadde bodd 7 år i England. Om det er slik at du kan tilbakevise alle rapporter og all informasjon som forteller om hvordan det er i England med førstehåndskjennskap så blir vi nok alle svært beroliget, kan puste lettet ut og må bare innse at alle andre enn Lille-Adam selvsagt tar helt feil.
Nei hvordan skal man kunne danne seg ett inntrykk av hvordan det er å leve i et land bare ved å bo der? Det er klart man skaffer seg et mer helhetlig bilde gjennom å abbonere på angsjournalen for muslimofober eller henge seg opp i avissnutter her og der som passer inn en ens fra før sterkt fargelagte verdensbilde.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Jeg er visst kommet på en feil klode! Her er så underlig...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg synes Norden også er ganske bra... ::)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"The west is the best Get here and we'll do the rest"

Jim Morrison; The End

G

Gjestemedlem

Gjest
Sikkert snart på tide å sikre seg et byhus i Havana nå. Kan nok bli en riktig god investering for fremtiden når de blir lagt ut for salg, med mindre noen store selskaper får kjøpe dem opp først da.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kamerat Fidel går av for å slippe til yngre krefter, dvs. hans lillebror Kamerat Raul på 76 sommre... Hurra!  :p

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Lille_Adam skrev:
Nei hvordan skal man kunne danne seg ett inntrykk av hvordan det er å leve i et land bare ved å bo der? Det er klart man skaffer seg et mer helhetlig bilde gjennom å abbonere på angsjournalen for muslimofober eller henge seg opp i avissnutter her og der som passer inn en ens fra før sterkt fargelagte verdensbilde.
Ja i motsetning til alle andre som befinner seg i England så er det nok bare Lille-Adam som klarer å danne seg et slikt bilde... ? ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Ja i motsetning til alle andre som befinner seg i England så er det nok bare Lille-Adam som klarer å danne seg et slikt bilde... ? ?
Jag har også bodd 3 år i England og har heller ikke fått noe inntrykk av at landet er invadert av de muslimske horder. Det bor riktignok endel fra Pakistan og India der som kom dit etter at de ble selvstendige og løsrevet fra det britiske imperium.

Man finner nok endel ekstreme religøse galninger der som ellers. Og slike skal man ikke ta lett på. Men den dagen de begynner å segregere folk etter hvordan de ser ut og hvilken bakgrunn de har er man satt tilbake til til en tenking som ikke er vår vestlige sivilisasjon verdig. En tankegang der hvert menneske er ansvarlig for sine egne handlinger og ikke kan straffes for sin gruppetilhørighet enten den er reell eller illusorisk.

Dette er prisipper som er utrolig mye viktigere å ta vare på enn hva slags trosforvirring som er den mest populære for øyeblikket.

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Kamerat Fidel går av for å slippe til yngre krefter, dvs. hans lillebror Kamerat Raul på 76 sommre... Hurra! :p
Gi fyren litt cred, takket være hans regime har Cuba blitt verdensledende i flåteutvikling og -konstruksjon, da tusenvis av mennesker desperate etter å komme seg vekk har forfinet teknikken i over et halvt århundre.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Dette er prisipper som er utrolig mye viktigere å ta vare på enn hva slags trosforvirring som er den mest populære for øyeblikket.
Som så ofte ellers legger du inn forutsetninger i din argumentasjon som ikke holder vann. I dette tilfelle omtaler du trosforvirring/religioner som en slags temporær forvirring, et flyktig fenomen som forsvinner like hurtig som det dukket opp.
Et fikst retorisk grep, men urent trav likefullt. Islam er flere 100 år gammelt, og er på fremmarsj over hele verden. Det er ingen utsikter til at det skal forsvinne. Vi snakker med andre ord om svært lange øyeblikk. ;)

S

Slubbert

Gjest
Slubbert skrev:
Gi fyren litt cred, takket være Fidels regime har Cuba blitt verdensledende i flåteutvikling og -konstruksjon, da tusenvis av mennesker desperate etter å komme seg vekk har forfinet teknikken i over et halvt århundre.
Flåte á la 50-talls Chevy lastebil:

Flåte á la Buick Special:

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
Som så ofte ellers legger du inn forutsetninger i din argumentasjon som ikke holder vann. I dette tilfelle omtaler du trosforvirring/religioner som en slags temporær forvirring, et flyktig fenomen som forsvinner like hurtig som det dukket opp.
Et fikst retorisk grep, men urent trav likefullt. Islam er flere 100 år gammelt, og er på fremmarsj over hele verden. Det er ingen utsikter til at det skal forsvinne. Vi snakker med andre ord om svært lange øyeblikk. ;)
Så kva er ditt framlegg?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kun en mild irettesettelse hva gjelder debatteknikk.

Når vi først snakker om England.

Scale

Immigration is now on an unprecedented scale. The Asians from East Africa who arrived in the mid 1970s amounted to 27,000. We are now taking more than 10 times that number every year. Indeed, net foreign immigration reached 292,000 in 2005 (of which just 11,000 was accounted for by the net rise in asylum claimants).
Vi ser en innvandring ute av kontrol der også.

http://www.migrationwatch.co.uk/outline_of_the_problem.asp

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Komponenten skrev:
Njaaaa, jeg var vel egentlig bare lettere forundret over at jeg i det hele tatt slapp levende derfra, tatt i betraktning det krigssone-bildet du maler. I ettertid innser jeg selvsagt at du vet best, som ingen erfaring har og dermed heller ingen grunn til å inneha bias......

A

Atle Kristiansen

Gjest
Pink_Panther skrev:
oddgeir skrev:
Det var jo en meget pålitelig kilde. :-\
Første linjene fra wikipedia, "MigrationWatch UK is an independent right wing[1][2][3] pressure group that seeks to drastically reduce immigration to the United Kingdom and argues for the UK to withdraw from the European Convention on Human Rights and to write its own." Videre, "...thinly veiled advocacy organization for the reduction of immigration where providing data acts as a tool to criticize immigration. It has not to date publicized statistics or data that significantly detract from its cause and stands accused of actively distorting data".

Deres "leder", "in 2003 when Sir Andrew Green was asked what the cultural benefits of migration were. He replied that they were "rather difficult to specify beyond a wider range of ethnic restaurants for the middle classes and new kinds of pop music for youth"

Andre kilder opplyser om blant annet:

Migrationwatch UK, the controversial think-tank, will be accused by a former Home Office minister tomorrow of trying to "peddle exaggeration and distortion" on immigration and asylum.
The Independent, http://www.independent.co.uk/news/u...asylum-facts-says-former-minister-757525.html

Mer, http://www.independent.co.uk/news/u...uth-about-our-immigration-crisis-639009.html; mer, http://commentisfree.guardian.co.uk/david_pallister/2007/03/the_mars_bar_has_a.html.

HRS, Migrationwatch, KKK, samme det bare de holder "deres" linje.

En ønsker og håper det er mulig å holde seg rasjonelle og ha en saklig debatt vedrørende et så ømfintlig tema. Men med skildringene av provosoriske flåter, den ukritiske kildebruken og så videre så fremtrer det ganske tydelig at en virkelig tåler inderlig vel den urett som ikke rammer en selv, ja til og med finner en slags pervers glede i den. Hva med heller å prøve å sette det i et historisk og geopolitisk perspektiv, enn å argumentere på bakgrunn av billig kjøpte truismer (propaganda) og følt anomi?

Dette ligner mer og mer en propagandakrig og mindre og mindre en debatt. Noe som er trist, men jeg anser det som sannsynlig at det var nettopp det trådstarter håpet på med sitt utrolig søkte og direkte rasistiske utgangspunkt.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Dette ligner mer og mer en propagandakrig og mindre og mindre en debatt. Noe som er trist, men jeg anser det som sannsynlig at det var nettopp det trådstarter håpet på med sitt utrolig søkte og direkte rasistiske utgangspunkt.
Har du noen gang kommet over et argument for et synspunkt opponerende ditt eget som du ikke avfeier som "propaganda"?

Topp Bunn