Derfor er Vesten best

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Akle skrev:
Dette ligner mer og mer en propagandakrig og mindre og mindre en debatt. Noe som er trist, men jeg anser det som sannsynlig at det var nettopp det trådstarter håpet på med sitt utrolig søkte og direkte rasistiske utgangspunkt.

Mvh
Trådstarter henviste til en artikkel av pakistaneren Ibn Warraq i sitt åpningsinnlegg, og lite annet.

Er det slik å forstå at pakistaneren Ibn Warraq er rasist, eller er det trådstarter, ved å henvise til artikkelen, som er rasist?

Akle skrev:
En ønsker og håper det er mulig å holde seg rasjonelle og ha en saklig debatt vedrørende et så ømfintlig tema.
 
P

Parelius

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Dette er prisipper som er utrolig mye viktigere å ta vare på enn hva slags trosforvirring som er den mest populære for øyeblikket.
Hvilke prinsipper tenker du på?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:
Komponenten skrev:
Verden var selvsagt ikke klar over at du hadde bodd 7 år i England. Om det er slik at du kan tilbakevise alle rapporter og all informasjon som forteller om hvordan det er i England med førstehåndskjennskap så blir vi nok alle svært beroliget, kan puste lettet ut og må bare innse at alle andre enn Lille-Adam selvsagt tar helt feil.
Njaaaa, jeg var vel egentlig bare lettere forundret over at jeg i det hele tatt slapp levende derfra, tatt i betraktning det krigssone-bildet du maler. I ettertid innser jeg selvsagt at du vet best, som ingen erfaring har og dermed heller ingen grunn til å inneha bias......
All denne historiekunnskapen du tidligere har presentert, er dette egne erfaringer eller er det ting du har lest deg til?

Må man oppleve ting på kroppen for å få et riktig bilde over en situasjon? Kan man ikke faktisk få et helt feil bilde om man kun skal basere seg på egne erfaringer??
Jeg kjenner ingen som er mishandlet, voldtatt, drept, omskåret, ergo skjer ikke slikt??

Jeg skrev at det ikke var så rosenrødt som Honkey så ut til å ville fremstille det, jeg påsto ikke at landet var i full krise..
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
Dette ligner mer og mer en propagandakrig og mindre og mindre en debatt. Noe som er trist, men jeg anser det som sannsynlig at det var nettopp det trådstarter håpet på med sitt utrolig søkte og direkte rasistiske utgangspunkt.
Har du noen gang kommet over et argument for et synspunkt opponerende ditt eget som du ikke avfeier som "propaganda"?
Et argument fordrer vel mening? Metafysiske spissfindigheter om mennesker og kultureres verdi kan ikke kalles argumenter. Dine foregående innlegg i denne tråden er greie eksempler på hva jeg sikter til, den slags ytringer tjener i mine øyne ingen funksjon og kan knapt kalles propaganda men jeg kom ikke på et bedre begrep for slikt tanketomt og diskriminerende vås.

Det hender ofte jeg kommer over argumenter som opponerer mot mitt eget syn som jeg ikke vil avfeie som propaganda. Når det er sagt vil jeg hevde at propaganda er en kontrollmekanisme som er langt mer tilstedeværende i våre hverdager enn de fleste av oss er villige til å innrømme. Du må gjerne kalle meg paranoid, men paradigmer, diskurser, truismer, etc. er bare en del av de filtrene vi utstyres med, brillene bak våre øyne, foroppfatningene som vi ser verden gjennom. Selvfølgelig lider jeg også av dette, å nekte for det finner jeg naivt.

Den blinde frykten for "the clash of civilizaions" fra islamofobene er innlysende i stor grad et produkt av skremselspropaganda som korrelerer dårlig med virkeligheten når de tror muslimene er i ferd med å overta makten i vestlige samfunn. Selv Huntington og Lewis ville ristet oppgitt på hodet av slike absurde teorier. Og når en søker å underbygge dem med kilder som har blitt sammenlignet med Nazi Partiet og KKK så finner jeg det hele totalt absurd, for ikke å si trist. Ikke er det engangstilfeller heller, men en del av et mønster hvor proponentene for disse vrangforestillingene utrøttelig søker å fremme dem uten hemninger og hensyn (kildekritikk er ikke nødvendig så lenge kilden sier hva jeg vil høre). Å avskrive det som propaganda finner jeg helt legitimt, særlig om en - som jeg gjorde - understreker hvorfor en oppfatter det slik.

Mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Et argument fordrer vel mening? Metafysiske spissfindigheter om mennesker og kultureres verdi kan ikke kalles argumenter. Dine foregående innlegg i denne tråden er greie eksempler på hva jeg sikter til, den slags ytringer tjener i mine øyne ingen funksjon og kan knapt kalles propaganda men jeg kom ikke på et bedre begrep for slikt tanketomt og diskriminerende vås.
Hvis du sikter til Cuba: Morsomheter er ikke "argumenter" nei, det var heller ikke intensjonen.
Hvis du sikter til mitt resonnement om kollektivisme som underliggende årsak til rasisme og kollektiv/etnisk/religiøs konflikt: Det var høyst oppriktig.

Den blinde frykten for "the clash of civilizaions" fra islamofobene er innlysende i stor grad et produkt av skremselspropaganda som korrelerer dårlig med virkeligheten når de tror muslimene er i ferd med å overta makten i vestlige samfunn.
Enig. Det forhindrer meg imidlertid ikke fra å innta en ikke-relativistisk holdning i forhold til temaer som tvangsekteskap, straff for frafall, kvinnen som mannens eiendom, kompromittering av ytringsfrihet og tankefrihet m.v.

Hva angår propaganda er jo Cuba et strålende eksempel på et samfunn hvor statskontrollen er henimot total og kritisk materiale forbudt. Lektyre som har blitt svartelistet av Castros regime inkluderer bl.a. følgende:

Amnesty International. Amnesty International Report, 1999.
Ash, Timothy Garton. The Magic Lantern.
Cabrera Infante, Guillermo. View of Dawn in the Tropics.
Constitution of the United States of America.
Courtois, Stephane, et al. The Black Book of Communism: Crimes, Terror, Repression.
Cumerlato, Corinne and Denis Rousseau. La Isla del Doctor Castro: La Transición Secuestrado.
Diamond, Larry and Marc F. Plattner, eds. The Global Resurgence of Democracy.
Díaz-Briquets, Sergio and Jorge F. Pérez-López. Conquering Nature: The Environmental Legacy of Socialism in Cuba.
Edwards, Jorge. Persona Non Grata: A Memoir of Disenchantment with the Cuban Revolution.
Fernández Revuelta, Alina. Castro’s Daughter: An Exile’s Memoir of Cuba.
Franqui, Carlos. Diary of the Cuban Revolution.
Franqui, Carlos. Family Portrait with Fidel: A Memoir.
Furet, Francois. The Passing of an Illusion: The Idea of Communism in the Twentieth Century.
Geyer, Georgie Anne. Guerrilla Prince.
Gutiérrez Boronat, Orland. Hacia la gran nación.
Harrison, Lawrence E. Underdevelopment Is a State of Mind: The Latin American Case.
Havel, Vaclav. Living in Truth.
--. The Art of the Impossible.
--. Toward a Civil Society: Selected Speeches and Writings, 1990 – 1994.
--. The Power of the Powerless: Citizens Against the State in Central-Eastern Europe.
Human Rights Watch. Cuba’s Repressive Machinery: Human Rights Forty Years After the Revolution.
King, Martin Luther Jr. The Autobiography of Martin Luther King, Jr.
Matos, Húber. Cómo Llegó La Noche.
McDowell, Josh. Evidence that Demands a Verdict.
Mesa-Lago; Carmelo, Alberto Arenas; and Malena Barro. Market, Socialist, and Mixed Economies : Comparative Policy and Performance--Chile, Cuba, and Costa Rica.
Michnik, Adam. Letters from Prison.
Muller, Alberto and Oswaldo Payá. El Proyecto Varela.
Oppenheimer, Andrés. Castro’s Final Hour: An Eyewitness Account of the Disintegration of Castro’s Cuba.
Orwell, George: 1984.
--. Animal Farm.
Rojas, Rafael. José Martí: La Invención de Cuba.
Roosevelt, Eleanor, et al. Universal Declaration of Human Rights.
Sakharov, Andrei. Sakharov Speaks.
Solzhenitsyn, Alexander. Letters to the Soviet Leaders.
Walesa, Lech. A Way of Hope.

I relasjon til islamske land og ytringsfrihet kan jo denne filmen bli interessant.

På et generelt grunnlag har jeg imidlertid få eller ingen problemer med å stille meg bak Ibn Warraq i at når det kommer til anerkjennelsen av individets suverenitet over Gud/Allah, Staten og annet skrømt, så har vesten generelt kommet vesentlig lenger enn midtøsten og de fleste andre steder. Selv om Norge på mange måter kanskje er nærmere Iran enn feks. Nederland på visse områder.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
Et argument fordrer vel mening? Metafysiske spissfindigheter om mennesker og kultureres verdi kan ikke kalles argumenter. Dine foregående innlegg i denne tråden er greie eksempler på hva jeg sikter til, den slags ytringer tjener i mine øyne ingen funksjon og kan knapt kalles propaganda men jeg kom ikke på et bedre begrep for slikt tanketomt og diskriminerende vås.
Hvis du sikter til Cuba: Morsomheter er ikke "argumenter" nei, det var heller ikke intensjonen.
Hvis du sikter til mitt resonnement om kollektivisme som underliggende årsak til rasisme og kollektiv/etnisk/religiøs konflikt: Det var høyst oppriktig.

Den blinde frykten for "the clash of civilizaions" fra islamofobene er innlysende i stor grad et produkt av skremselspropaganda som korrelerer dårlig med virkeligheten når de tror muslimene er i ferd med å overta makten i vestlige samfunn.
Enig. Det forhindrer meg imidlertid ikke fra å innta en ikke-relativistisk holdning i forhold til temaer som tvangsekteskap, straff for frafall, kvinnen som mannens eiendom, kompromittering av ytringsfrihet og tankefrihet m.v.

Hva angår propaganda er jo Cuba et strålende eksempel på et samfunn hvor statskontrollen er henimot total og kritisk materiale forbudt. Lektyre som har blitt svartelistet av Castros regime inkluderer bl.a. følgende:

Amnesty International. Amnesty International Report, 1999.
Ash, Timothy Garton. The Magic Lantern.
Cabrera Infante, Guillermo. View of Dawn in the Tropics.
Constitution of the United States of America.
Courtois, Stephane, et al. The Black Book of Communism: Crimes, Terror, Repression.
Cumerlato, Corinne and Denis Rousseau. La Isla del Doctor Castro: La Transición Secuestrado.
Diamond, Larry and Marc F. Plattner, eds. The Global Resurgence of Democracy.
Díaz-Briquets, Sergio and Jorge F. Pérez-López. Conquering Nature: The Environmental Legacy of Socialism in Cuba.
Edwards, Jorge. Persona Non Grata: A Memoir of Disenchantment with the Cuban Revolution.
Fernández Revuelta, Alina. Castro’s Daughter: An Exile’s Memoir of Cuba.
Franqui, Carlos. Diary of the Cuban Revolution.
Franqui, Carlos. Family Portrait with Fidel: A Memoir.
Furet, Francois. The Passing of an Illusion: The Idea of Communism in the Twentieth Century.
Geyer, Georgie Anne. Guerrilla Prince.
Gutiérrez Boronat, Orland. Hacia la gran nación.
Harrison, Lawrence E. Underdevelopment Is a State of Mind: The Latin American Case.
Havel, Vaclav. Living in Truth.
--. The Art of the Impossible.
--. Toward a Civil Society: Selected Speeches and Writings, 1990 – 1994.
--. The Power of the Powerless: Citizens Against the State in Central-Eastern Europe.
Human Rights Watch. Cuba’s Repressive Machinery: Human Rights Forty Years After the Revolution.
King, Martin Luther Jr. The Autobiography of Martin Luther King, Jr.
Matos, Húber. Cómo Llegó La Noche.
McDowell, Josh. Evidence that Demands a Verdict.
Mesa-Lago; Carmelo, Alberto Arenas; and Malena Barro. Market, Socialist, and Mixed Economies : Comparative Policy and Performance--Chile, Cuba, and Costa Rica.
Michnik, Adam. Letters from Prison.
Muller, Alberto and Oswaldo Payá. El Proyecto Varela.
Oppenheimer, Andrés. Castro’s Final Hour: An Eyewitness Account of the Disintegration of Castro’s Cuba.
Orwell, George: 1984.
--. Animal Farm.
Rojas, Rafael. José Martí: La Invención de Cuba.
Roosevelt, Eleanor, et al. Universal Declaration of Human Rights.
Sakharov, Andrei. Sakharov Speaks.
Solzhenitsyn, Alexander. Letters to the Soviet Leaders.
Walesa, Lech. A Way of Hope.

Hva angår islamske land og ytringsfrihet kan jo denne filmen bli interessant.
Det foreligger slik jeg forstår det to distinkte definisjoner på relativisme, hvorav den ene, den jeg regner med at du refererer til i det du skriver "[d]et forhindrer meg imidlertid ikke fra å innta en ikke-relativistisk holdning", altså at all kultur er like god(?), tildels fungerer som et propagandaredskap for å avskrive dem som tar avstand fra den vestlige etnosentrismen. Noe du implisitt understreker ved slik jeg oppfatter det å skulle heve deg over dens forkastelige moral. Relativisme betyr derimot for meg og uio (orbok.no), filosofisk syn som hevder at det ikke eksisterer noe absolutt, men at alt er avhengig av forholdene og iakttakeren. Noe jeg føler er en nyttig tanke å ta med seg i refleksjoner rundt fremmede fenomen.

Jeg føler forøvrig at mange av emnene og kritikken når det gjelder østen er både interessante og nyttige, måten de behandles på her, den konstant fordømmelsen, stereotypiene, latterliggjøringen, fremmedgjøringen etc. finner jeg derimot stort sett verdiløs og fordummende i sine usakelige generaliseringer av samfunn fulle av nyanser og kontraster akkurat som vårt eget. Det er det kritikken min mener å ta opp. Om du tolker det som et blindt forsvar for Islam så har du misforstått, hvor enn kulturrelativistisk jeg er.

Når det gjelder Cuba er jeg dårligere innformert enn svært mange, men også her føler jeg forenklingene - denne gangen dine - er med på umenneskeliggjøre og trivialisere "de andre" (den tredje verden) til fordel for vestlig arroganse og maktpolitikk.

Filmen så i høyeste grad severdig ut, i alle fall god underholdning, om enn metall ikke har store plassen i hjertet mitt lenger.

På tide med en pønkvideo


Mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Komponenten skrev:
All denne historiekunnskapen du tidligere har presentert, er dette egne erfaringer eller er det ting du har lest deg til?

Må man oppleve ting på kroppen for å få et riktig bilde over en situasjon? Kan man ikke faktisk få et helt feil bilde om man kun skal basere seg på egne erfaringer??
Jeg kjenner ingen som er mishandlet, voldtatt, drept, omskåret, ergo skjer ikke slikt??

Jeg skrev at det ikke var så rosenrødt som Honkey så ut til å ville fremstille det, jeg påsto ikke at landet var i full krise..
Eh.. her tror jeg (igjen) du leser mitt innlegg som Muhammed leser bibelen, min venn, jeg sa IKKE det var rosenrødt på noen som helst måte! Jeg har ved selvsyn opplevet drabantbyer nær London der jeg var en av de få som snakket engelsk, der natten bokstavelig talt var svart, og omgivelsene minnet mye om dystre fremtidsfilmer....
Det jeg forsøkte, var i all enkelhet å påpeke at verden ikke er enkel i England heller, men at BBC news er en meget god og veldokumentert kanal, der kritisk journalistikk og hardt arbeide medfører meget dyptpløyende reportasjer. Du nevnte diskusjonen om sharia i England; hadde du hørt mer på BBC News, så hadde du også fått med deg mer om selve sakskomplekset. Min høyst subjektive oppfatning av debatteknikken din, er at den gradvis men, meget kurssikkert, inntar en stadig mer kompromissløs og ensidig linje
Jeg føler det blir vanskelig å debattere angst i stedet for sak, mot irrasjonelle påstander kjemper man kort sagt forgjeves. Selv om man er uenige i totalbilde og ståsted, mener jeg det bør kunne gå an å føre en saklig og strengt saksrelatert debatt. Det er åpenbart for et menneske som har vokst opp i en kultur, og kjenner denne til bunns, at det kjente og kjære, med rettigheter og plikter er "best", med mindre man søker kunnskap som fører til en annen bevissthet. Jeg er rimelig sikker på at Komponenten og undertegnede er nøyaktig like sikre på at ytringsfrihet, demokrati, tanke- og religionsfrihet er essensielle rettigheter i et samfunn. Vi ville garantert kunne stå skulder ved skulder dersom dette var utsatt for reelle trusler. Og det er ved dette siste punktet vi har en noe dievergerende oppfatning, samt virkemidlene som kan og bør benyttes for å forsikre oss om at vi opprettholder dises viktige retter.
Jeg er nemlig ute av stand til å akseptere totalitære virkemidler for å kjempe i mot totalitære tanker.

Honkey
 
S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Jeg vet ikke helt hva jeg skal få ut av overstående, men du fremstiller det som om etnosentrisme er en unik vestlig egenskap når jeg tror intet kunne vært lenger fra sannheten. I kraft av egen kulturs kommersialisering har nok etnosentrismen i den moderne vesten blitt historiens og verdens mest utvannede. Der jeg arbeider er glatt et tyvetalls nasjonaliteter representert, inkludert massevis fra "orienten". I motsetning til sine nasjonalistiske forfedre selger den moderne vesten etnosentrismen til høystbydende, for å sitere Roosevelt "he may be a son of a bitch, but he's our son of a bitch".

Dette er en utvikling jeg ønsker velkommen, "commerce with all nations, alliance with none - la nasjonalstater og grenser falle, men at det kommer motreaksjoner er bare naturlig. Og jeg er temmelig sikker på at den proletære motreaksjonen vil ligge langt nærmere Komponentens konservatisme og skeptisisme enn den kulturrelativismen og nihilismen som kanskje ligger ditt hjerte nærmest.

Jeg linket til irakisk metall du til britisk punk, hvem er etnosentrisk her? ;D Jeg hørte Sham 69 på Hulen for et par uker siden; vil anta at deres kjernefangruppe av fotballhooligans står betraktelig nærmere Vidar Kleppe enn deg i diskusjoner som denne.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
6.224
Antall liker
934
Til orientering

Sham 69 representerer en liten understrøm av britisk punk som blir kalt "oi". Punken var først og fremst anti alt, men de store fra den tiden (inklusive New Wave) stod på grovt sett på venstresiden, om de stod på noen side i det hele tatt...

Oi musikken var stort sett hatet, men den fenget nazipunkere og andre no-brainere.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Dette er en utvikling jeg ønsker velkommen, "commerce with all nations, alliance with none - la nasjonalstater og grenser falle,
Dette virker da helt selvmotsigende. Allianser og formelle samarbeid er da en nødvendig forløper til å bygge ned grenser og bli kvitt spøkelset med nasjonalstater og nasjonalisme og de stygge konfliktene dette kan medføre. EU er jo et godt eksempel på dette, og hadde neppe vært mulig med mindre landene hadde sterke allianser både forvarsmessig og handelsmessig, og det militære samarbeidet er en helt vesentlig del av EU pakten i dag. NATO også fungerer i dag som en forløper for mange land til å senere skal kunne bli med i det europeiske fellesskapet.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
Jeg vet ikke helt hva jeg skal få ut av overstående, men du fremstiller det som om etnosentrisme er en unik vestlig egenskap når jeg tror intet kunne vært lenger fra sannheten. I kraft av egen kulturs kommersialisering har nok etnosentrismen i den moderne vesten blitt historiens og verdens mest utvannede. Der jeg arbeider er glatt et tyvetalls nasjonaliteter representert, inkludert massevis fra "orienten". I motsetning til sine nasjonalistiske forfedre selger den moderne vesten etnosentrismen til høystbydende, for å sitere Roosevelt "he may be a son of a bitch, but he's our son of a bitch".

Dette er en utvikling jeg ønsker velkommen, "commerce with all nations, alliance with none - la nasjonalstater og grenser falle, men at det kommer motreaksjoner er bare naturlig. Og jeg er temmelig sikker på at den proletære motreaksjonen vil ligge langt nærmere Komponentens konservatisme og skeptisisme enn den kulturrelativismen og nihilismen som kanskje ligger ditt hjerte nærmest.

Jeg linket til irakisk metall du til britisk punk, hvem er etnosentrisk her? ;D Jeg hørte Sham 69 på Hulen for et par uker siden; vil anta at deres kjernefangruppe av fotballhooligans står betraktelig nærmere Vidar Kleppe enn deg i diskusjoner som denne.
I det ene punktet av mitt resonement du velger å ta opp forstår jeg det som om du tolker hva jeg legger i begrepet feil, i etnosentrisme legger jeg det motsatte av kulturrelativisme, altså at man dømmer en fremmed kultur ut i fra ens egen kulturs premisser.

(Gresk/ latin: Sentrert om sitt eget folk.) Man vurdere andre fremmede skikker og verdier på bakgrunn av egen kultur. Det er en naturlig holdning hos alle mennesker og folkegrupper. Vi har alle et utgangspunkt hvor vi bedømmer andre ut i fra egen virkelighetsoppfatning, egne normer og verdier. For å forstå andre kulturer bruker vi vår egen, det i seg selv gjør at det ofte blir mistro og usikkerhet. Etnosentrisme er det motsatte av kulturrelativisme.
wiki (min uthevelse)

Mitt grunnpoeng er at det blir for snevert å sette opp sin egen kultur som modell for forståelse av en fremmed kultur, noe jeg føler her blir gjort over en lav sko kombinert med populære fordommer. Jeg oppfordrer til en bredere forståelse som tar sikte på å gå utenom ens egne forforståelser/dommer, men på ingen måte blind apologetikk eller en slags omvendt etnosentrisme/kulturrelativisme slik begrepet ofte blir benyttet, all kultur er likeverdig.

Sham 69 låta ble valgt på bakgrunn av din konsertopplevelse heller enn min forkjærlighet for bandet eller deres politikk.

Mvh
 
M

maestro

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
I det ene punktet av mitt resonement du velger å ta opp forstår jeg det som om du tolker hva jeg legger i begrepet feil, i etnosentrisme legger jeg det motsatte av kulturrelativisme, altså at man dømmer en fremmed kultur ut i fra ens egen kulturs premisser.

- - - Mitt grunnpoeng er at det blir for snevert å sette opp sin egen kultur som modell for forståelse av en fremmed kultur, noe jeg føler her blir gjort over en lav sko kombinert med populære fordommer. Jeg oppfordrer til en bredere forståelse som tar sikte på å gå utenom ens egne forforståelser/dommer, men på ingen måte blind apologetikk eller en slags omvendt etnosentrisme.
Hvordan er det overhodet mulig å skulle ha en annen tilnærming? Er ikke ethvert individs virkelighetsforståelse et produkt av bl.a. den kultur man er vokst opp i og har assimilert som en del av ens personlighet? Vil ikke enhver oppfatning her nærmest pr. definisjon være høyst subjektiv?
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
maestro skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
I det ene punktet av mitt resonement du velger å ta opp forstår jeg det som om du tolker hva jeg legger i begrepet feil, i etnosentrisme legger jeg det motsatte av kulturrelativisme, altså at man dømmer en fremmed kultur ut i fra ens egen kulturs premisser.

- - - Mitt grunnpoeng er at det blir for snevert å sette opp sin egen kultur som modell for forståelse av en fremmed kultur, noe jeg føler her blir gjort over en lav sko kombinert med populære fordommer. Jeg oppfordrer til en bredere forståelse som tar sikte på å gå utenom ens egne forforståelser/dommer, men på ingen måte blind apologetikk eller en slags omvendt etnosentrisme.
Hvordan er det overhodet mulig å skulle ha en annen tilnærming? Er ikke ethvert individs virkelighetsforståelse et produkt av bl.a. den kultur man er vokst opp i og har assimilert som en del av ens personlighet? Vil ikke enhver oppfatning her nærmest pr. definisjon være høyst subjektiv?
Selvfølgelig, men å prøve å distansere seg fra menings"paradigmet" en ubevisst tar for gitt bør være et mål eller en modell å strebe etter heller enn å ta for gitt occidentens iboende syn på orienten (eller vesten syn på østen om du vil) og tankesystemets undertrykkende og imperialistiske natur og historie, om en bevisstgjør seg disse fenomenene blant flere er det lettere å være kritisk til de holdninger en er predisponert for og muligens oppnå en mer givende debatt en hva jeg føler denne tråden legger opp til gjennom et par veldig sentrale aktørerer som utrøttelig propaganderer for noe jeg ikke kan beskrive som annet enn et menneskefientlig syn.

For denne clash og civilizations retorikken er virkelig et av de mest usunne og skremmende innslag i dagens samfunnsdabatt. Bare å se litt nærmere på opphavet, Bernard Lewis og Samuel P. Huntington, vil avdekke skremmende ideologiske og historiske faktum - for ikke å si interesser.

Det er bare en refleksjon ut i fra mine egne begrensede kunnskaper, og en oppfordring til andre om å prøve å se saken fra et noe videre perspektiv og ikke kjøpe så alt for enkle sannheter. Jeg tror knapt det finnes noen sannhet, og de virkelige demagogene i tråden er sannsynligvis de som ligger lengst fra noen som helst verdifull forståelse.

Mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
maestro skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
I det ene punktet av mitt resonement du velger å ta opp forstår jeg det som om du tolker hva jeg legger i begrepet feil, i etnosentrisme legger jeg det motsatte av kulturrelativisme, altså at man dømmer en fremmed kultur ut i fra ens egen kulturs premisser.

- - - Mitt grunnpoeng er at det blir for snevert å sette opp sin egen kultur som modell for forståelse av en fremmed kultur, noe jeg føler her blir gjort over en lav sko kombinert med populære fordommer. Jeg oppfordrer til en bredere forståelse som tar sikte på å gå utenom ens egne forforståelser/dommer, men på ingen måte blind apologetikk eller en slags omvendt etnosentrisme.
Hvordan er det overhodet mulig å skulle ha en annen tilnærming? Er ikke ethvert individs virkelighetsforståelse et produkt av bl.a. den kultur man er vokst opp i og har assimilert som en del av ens personlighet? Vil ikke enhver oppfatning her nærmest pr. definisjon være høyst subjektiv?
Ingen sier det er enkelt, men uten å forsøke er på sett og vis veien til helvete under full bygging. Hvor i all verden var vel filosofien uten at man forsøkte å kvitte seg med sitt ego og sin rent egosentriske virkelighetsoppfatning? Som jeg nevnte i et annet innlegg, er det en selvfølge for folk å bedømme verden ut fra eget, kjent ståsted. Det tilligger vår natur å anse alt ukjent som utrygt, naturlig nok, da dette har vært en klar fordel for vår evolusjon. Men i dagens samfunn er det klare trekk som tyder i retning av at denne usikkerheten knyttet til det ukjente, er en fare for vår felles fremtid. Ergo er det nødvendig å tenke litt utenfor konvolutten.

Honkey
 
S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Mitt grunnpoeng er at det blir for snevert å sette opp sin egen kultur som modell for forståelse av en fremmed kultur, noe jeg føler her blir gjort over en lav sko kombinert med populære fordommer.
Enig i det også. Generelt vil min sympati for en "kultur", et begrep her kanskje først og fremst relatert til politisk tradisjon, være omvendt proporsjonal med graden av tvangsmidler den underlegger sine subjekter. Hvis det er frivillig; tilbe Gud, Allah, sola eller McDonald's...det er ditt anliggende. Hvis religionsutøvelsen er underlagt tvang og straffer frafall så blir saken en annen.

Jeg var inneforstått med definisjonen av etnosentrisme som det motsatte av kulturrelativisme, jeg tenkte mer i den praktiske forlengelsen av begrepene (patriotisme, proteksjonisme m.v.). En pragmatisk vestlig vil være kulturrelativist hvis han tjener på det.

At proletarets motreaksjon kommer fra en annen virkelighetsforståelse enn din er lett å se, bare studer det demografiske mønsteret til forskjellige partiers elektorat. Proletarene stemmer høyrepopulistisk, nasjonalistisk og isolasjonistisk.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Honkey-Chateau skrev:
Ingen sier det er enkelt, men uten å forsøke er på sett og vis veien til helvete under full bygging. Hvor i all verden var vel filosofien uten at man forsøkte å kvitte seg med sitt ego og sin rent egosentriske virkelighetsoppfatning? Som jeg nevnte i et annet innlegg, er det en selvfølge for folk å bedømme verden ut fra eget, kjent ståsted. Det tilligger vår natur å anse alt ukjent som utrygt, naturlig nok, da dette har vært en klar fordel for vår evolusjon. Men i dagens samfunn er det klare trekk som tyder i retning av at denne usikkerheten knyttet til det ukjente, er en fare for vår felles fremtid. Ergo er det nødvendig å tenke litt utenfor konvolutten.

Honkey
Det kan jo være at man, etter at man har betraktet, etter at man har vurdert, faller ned på en konklusjon. Skal enhver slik konklusjon møtes med denne argumentasjonen?

Hvis man, som Ibn Warraq, trekker den konklusjonen at østen har mye å lære av vesten, skal man da bli beskyldt for å være etnosentrisk, eller redd for det ukjente.

Er det slik at konklusjoner ikke skal trekkes?
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Enig i det også. Generelt vil min sympati for en "kultur", et begrep her kanskje først og fremst relatert til politisk tradisjon, være omvendt proporsjonal med graden av tvangsmidler den underlegger sine subjekter. Hvis det er frivillig; tilbe Gud, Allah, sola eller McDonald's...det er ditt anliggende. Hvis religionsutøvelsen er underlagt tvang og straffer frafall så blir saken en annen.
Du har da vitterlig benyttet som eksempler på foregangsland og politikk totalitære Singapore; hidufascistiske/nasjonalistiske India (behandlingen av dalitene/kasteløse og adavasiene/urbefolkningen, sistnevnte i særlig grad i forbindelse med de mange damprosjektene, konstituerer menneskelige katastrofer); Chicagoboys og Friedmans Sør-Amerika politikk... Jeg personlig finner heller dine holdninger politisk opportunistiske enn knyttet til noen klar politisk tradisjon, og i alle fall ikke den politiske tradisjonen du flagger - om enn du har utvist visse forbehold i deler av dine prisninger av slik politikk. Å skulle sette et skille mellom sosial og økonomisk politikk som du ofte gjør for å kjøpe deg unna ansvar finner jeg også mer opportunt enn realistisk, uten å være rare økonomen. Men dette var uansett en avsporing som fikk en litt lei ad hominem tone, det blir fort slik når en har så mange disputter.

Slubbert skrev:
Jeg var inneforstått med definisjonen av etnosentrisme som det motsatte av kulturrelativisme, jeg tenkte mer i den praktiske forlengelsen av begrepene (patriotisme, proteksjonisme m.v.). En pragmatisk vestlig vil være kulturrelativist hvis han tjener på det.
Jeg siktet til det som en sosiologisk forklaringsmodell heller enn de direkte effektene av nasjonalisme. Men jeg tror jeg ser hvor du vil.

Slubbert skrev:
At proletarets motreaksjon kommer fra en annen virkelighetsforståelse enn din er lett å se, bare studer det demografiske mønsteret til forskjellige partiers elektorat. Proletarene stemmer høyrepopulistisk, nasjonalistisk og isolasjonistisk.
En må se en viss årsakssammenheng her, og det er nettopp en del av hva jeg prøver å belyse. Hvem sine interesser er det denne nasjonalistiske og isolasjonistiske delen av befolkningen representerer (er det nødvendigvis deres egne)? Og hvor stammer deres trosoppfatninger fra? Kan de tildels f.eks være institusjonaliserte? En del av generell vestlig tenkning, vestlig diskurs? Kan en være passiv proponent for en tanke påført fra utsiden? Eller som Marx skrev, "I en hver epoke er det den herskende klasses tanker som er de herskende tanker". Bærer dette noen gyldighet også i dag?

Vanskelige emner, helt klart.

Mvh
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
Hvis man, som Ibn Warraq, trekker den konklusjonen at østen har mye å lære av vesten, skal man da bli beskyldt for å være etnosentrisk, eller redd for det ukjente.

Er det slik at konklusjoner ikke skal trekkes?
Konklusjonen er intet mer enn en naturlig forlengelse av at mennesker har mye å lære av hverandre, alle vil nok bifalle. Det er rammene for debatten og lyset poenget blir fremstilt i som i alle fall jeg finner problematisk. Det bør være innlysende?

Mvh
 
S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Du har da vitterlig benyttet som eksempler på foregangsland og politikk totalitære Singapore; hidufascistiske/nasjonalistiske India; Chicagoboys og Friedmans Sør-Amerika politikk...
"Foregangsland" - på hvilken måte? Jeg har fremhevet bl.a. Singapore og India som land i vekst og fremgang, land som gjennom økonomisk liberalisering har oppnådd en kraftig økning av matriell levestandard, hvorpå økt åndelig frihet vil bli en uunnåelig konsekvens av nyvunnet selvbevissthet. Jeg kan ikke kontrollere hva du ekstrapolerer fra min skrevne tekst.

Den inderen jeg kjenner best er sikh, jeg har begrenset kunnskap om hinduer.

Ellers:

INTERVIEWER: So you envisaged, therefore, that the free markets ultimately would undermine Pinochet?
MILTON FRIEDMAN: Oh, absolutely.

Fullt intervju
Flere om samme.
Forside.

Verdt å lese hvis du vil belyse ting fra flere sider enn din vanlige.

"History suggests only that capitalism is a necessary condition for political freedom. Clearly it is not a sufficient condition." - Milton Friedman.

Jeg personlig finner heller dine holdninger politisk opportunistiske enn knyttet til noen klar politisk tradisjon....
Det får ikke jeg gjort mye med.

En må se en viss årsakssammenheng her, og det er nettopp en del av hva jeg prøver å belyse. Hvem sine interesser er det denne nasjonalistiske og isolasjonistiske delen av befolkningen representerer (er det nødvendigvis deres egne)? Og hvor stammer deres trosoppfatninger fra? Kan de tildels f.eks være institusjonaliserte? En del av generell vestlig tenkning, vestlig diskurs? Kan en være passiv proponent for en tanke påført fra utsiden? Eller som Marx skrev, "I en hver epoke er det den herskende klasses tanker som er de herskende tanker". Bærer dette noen gyldighet også i dag?
Den intellektuelle elite fnyser av og nedvurderer hemningsløst den populisme som tiltrekker store deler av proletariatet. Både i pressen, i kultureliten og i den åndelige såvel som materielle elite er det bred konsensus om at den populistiske bevegelsen kan avfeies som vulgær, trangsynt og fordomsfull og ikke bør tilkjennegis politisk innflytelse. Med Fremskrittspartiet og dets senere års gradvise transformasjon fra liberalistisk til populistisk som det mest nærliggende eksempelet i et norsk perspektiv, er det åpenbart at høyrepopulismen/nasjonalismen/isolasjonismen ikke er ønsket av "den herskende klasse". De bestående maktstrukturer går langt for å holde den utenfor det gode selskap; EU sanksjonerte endog Østerrike for å høre på folket som valgte Jörg Haider.

Hvis du ser på velgermassen, dens demografiske sammensetning, de underliggende sentimenter og den bestående maktelites grep for å holde dem utenfor det gode selskap; så er det ingen tvil om at høyrepopulismen er den sterkeste og mest undertrykte brede grasrotbevegelse i Europa i dag.

"So be careful what you wish for"...hvis den bestående eliten hadde blitt kastet til fordel for et proletariatets diktatur i Europa i dag, så tror jeg menn av arabisk hærkomst mange steder burde vært svært forsiktige med å bevege seg utendørs.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Eh.. her tror jeg (igjen) du leser mitt innlegg som Muhammed leser bibelen, min venn, jeg sa IKKE det var rosenrødt på noen som helst måte! Jeg har ved selvsyn opplevet drabantbyer nær London der jeg var en av de få som snakket engelsk, der natten bokstavelig talt var svart, og omgivelsene minnet mye om dystre fremtidsfilmer....
Det jeg forsøkte, var i all enkelhet å påpeke at verden ikke er enkel i England heller, men at BBC news er en meget god og veldokumentert kanal, der kritisk journalistikk og hardt arbeide medfører meget dyptpløyende reportasjer. Du nevnte diskusjonen om sharia i England; hadde du hørt mer på BBC News, så hadde du også fått med deg mer om selve sakskomplekset. Min høyst subjektive oppfatning av debatteknikken din, er at den gradvis men, meget kurssikkert, inntar en stadig mer kompromissløs og ensidig linje
Jeg føler det blir vanskelig å debattere angst i stedet for sak, mot irrasjonelle påstander kjemper man kort sagt forgjeves. Selv om man er uenige i totalbilde og ståsted, mener jeg det bør kunne gå an å føre en saklig og strengt saksrelatert debatt. Det er åpenbart for et menneske som har vokst opp i en kultur, og kjenner denne til bunns, at det kjente og kjære, med rettigheter og plikter er "best", med mindre man søker kunnskap som fører til en annen bevissthet. Jeg er rimelig sikker på at Komponenten og undertegnede er nøyaktig like sikre på at ytringsfrihet, demokrati, tanke- og religionsfrihet er essensielle rettigheter i et samfunn. Vi ville garantert kunne stå skulder ved skulder dersom dette var utsatt for reelle trusler. Og det er ved dette siste punktet vi har en noe dievergerende oppfatning, samt virkemidlene som kan og bør benyttes for å forsikre oss om at vi opprettholder dises viktige retter.
Jeg er nemlig ute av stand til å akseptere totalitære virkemidler for å kjempe i mot totalitære tanker.

Honkey


Mulig min debatteknikk tar en mer kompromissløs og ensidig linje, men den er i så fall et resultat av de alvorlige endringen og situasjonene jeg har observert bare de siste årene her i Europa.
Muhammedtegningene var en vekker for mange. De viste for alvor hva vi har med å gjøre, hvilke krefter vi har å forholde oss til, hvor mange sympatisører disse fanatikerne har og hvor utrolig lite som skal til for å provosere. Man setter faktisk hele sitt land i fare ved å trå over en strek som man egentlig ikke vet hvor er, og for å være sikker på å ikke trå over så er man ytterst forsiktig. Om dette skal bli resultatet av det flerkulturelle eksperimentet vi er blitt påtvunget så er dette noe jeg ikke ønsker å være med på.
Hvorfor kaller du det angst? Er det angst å forholde seg til realitetene og ikke ønske å være med på en utvikling man er svært imot? Hva mener du med irrasjonelle påstander?
Hvorfor tror du at de i England aksepterer så mye spesialopplegg i forhold til muslimer? Flerkoneri er ikke lovlig men aksepteres og belønnes med pengestøtte. Helsepersonell skal bruke store deler av arbeidsdagen for at muslimer skal få be, altså snu på senger 5 ganger daglig og alt dette medfører.
Det fortelles om områder man ikke bør bevege seg i om man er ikke-muslim, engelskmenn flytter ut mens innvandrere flytter inn, de som konverterer fra islam lever på flukt fra islamister osv.
Hva vil skje om man i stedet for å tillate så mye, setter foten ned og sier at nei, et sted går grensen, dere får leve etter de samme lovene som alle andre i dette landet?

Hvordan mener du at en saksrelatert debatt skal føres? Er jeg usaklig? Jeg skjønner ikke hvor du vil.

Vi har vokst opp i samme kultur, kjenner denne og vil ta vare på denne. Men hvordan vil du gjøre det?
Hvordan vil du beskytte jentene som blir utsatt for overgrep vi her i landet knapt nok visste hva var for bare noen få år siden? Skal man ta på disse kulturelle groteskhetene med silkehansker og håpe de gir seg om noen generasjoner? Eller skal man gjøre det man ville gjort om det var en etnisk norsk familie som skamferte eller utsatte sine barn for helt klare overgrep, latt barnevern og politi gripe inn?

Hvilke totalitære virkemidler er det du mener at jeg forsvarer og som du er imot?
Tror du at demokrati og et fritt samfunn er noe som ikke kan rives ned og ødelegges og mange nok på innsiden støtter det? Hvordan vil du i så fall stoppe dette fra å skje om det skulle vise seg å bli et problem?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det har eg, men då vert det så utriveleg her, seier Akle.
Et lite hint skal du likevel få. Når ein har noko å lære, er det ikkje uvanleg at ein set seg på skulebenken for å lære.
Incitamentet er naturligvis å fjerne putene under armane. Amerikanarane har lukkast godt på dette området.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
Du har da vitterlig benyttet som eksempler på foregangsland og politikk totalitære Singapore; hidufascistiske/nasjonalistiske India; Chicagoboys og Friedmans Sør-Amerika politikk...
"Foregangsland" - på hvilken måte? Jeg har fremhevet bl.a. Singapore og India som land i vekst og fremgang, land som gjennom økonomisk liberalisering har oppnådd en kraftig økning av matriell levestandard, hvorpå økt åndelig frihet vil bli en uunnåelig konsekvens av nyvunnet selvbevissthet. Jeg kan ikke kontrollere hva du ekstrapolerer fra min skrevne tekst.

Den inderen jeg kjenner best er sikh, jeg har begrenset kunnskap om hinduer.

Ellers:

INTERVIEWER: So you envisaged, therefore, that the free markets ultimately would undermine Pinochet?
MILTON FRIEDMAN: Oh, absolutely.

Fullt intervju
Flere om samme.
Forside.

Verdt å lese hvis du vil belyse ting fra flere sider enn din vanlige.

"History suggests only that capitalism is a necessary condition for political freedom. Clearly it is not a sufficient condition." - Milton Friedman.

Jeg personlig finner heller dine holdninger politisk opportunistiske enn knyttet til noen klar politisk tradisjon....
Det får ikke jeg gjort mye med.

En må se en viss årsakssammenheng her, og det er nettopp en del av hva jeg prøver å belyse. Hvem sine interesser er det denne nasjonalistiske og isolasjonistiske delen av befolkningen representerer (er det nødvendigvis deres egne)? Og hvor stammer deres trosoppfatninger fra? Kan de tildels f.eks være institusjonaliserte? En del av generell vestlig tenkning, vestlig diskurs? Kan en være passiv proponent for en tanke påført fra utsiden? Eller som Marx skrev, "I en hver epoke er det den herskende klasses tanker som er de herskende tanker". Bærer dette noen gyldighet også i dag?
Den intellektuelle elite fnyser av og nedvurderer hemningsløst den populisme som tiltrekker store deler av proletariatet. Både i pressen, i kultureliten og i den åndelige såvel som materielle elite er det bred konsensus om at den populistiske bevegelsen kan avfeies som vulgær, trangsynt og fordomsfull og ikke bør tilkjennegis politisk innflytelse. Med Fremskrittspartiet og dets senere års gradvise transformasjon fra liberalistisk til populistisk som det mest nærliggende eksempelet i et norsk perspektiv, er det åpenbart at høyrepopulismen/nasjonalismen/isolasjonismen ikke er ønsket av "den herskende klasse". De bestående maktstrukturer går langt for å holde den utenfor det gode selskap; EU sanksjonerte endog Østerrike for å høre på folket som valgte Jörg Haider.

Hvis du ser på velgermassen, dens demografiske sammensetning, de underliggende sentimenter og den bestående maktelites grep for å holde dem utenfor det gode selskap; så er det ingen tvil om at høyrepopulismen er den sterkeste og mest undertrykte brede grasrotbevegelse i Europa i dag.

"So be careful what you wish for"...hvis den bestående eliten hadde blitt kastet til fordel for et proletariatets diktatur i Europa i dag, så tror jeg menn av arabisk hærkomst mange steder burde vært svært forsiktige med å bevege seg utendørs.
India, har, om enn de hår åpnet markedene noe, en nasjonalistisk og proteksjonistisk økonomi, langt fra hva du og Friedman promoterer. Noe som de fleste økonomiske analyser påpeker som nettopp hovedgrunnen til at den indiske økonomien har vært langt mer produktiv enn nasjoner som har blitt påtvunget den neoliberale modell gjennom sanksjoner fra IMF og Verdensbanken.

Friedman er forøvrig en sjarlatan, polemiker og propagandist. Grunntesen i hans mestselgende verk, "Capitalism and freedom" er at kapitalisme har skapt individuell og politisk frihet. Enhver seriøs historiker vet derimot at politiske og sosiale friheter har vært fremkjempet gjennom autonome direkteaksjoner og organisering av grassrotsbevegelser, dette gjelder alt fra kvinnerettigheter, arbeidsrettigheter, sortes rettigheter, til lov til å delta i forsamlinger. Alt sterkt motarbeidet av kapitalistene, ved blant annet forbud mot å inngå i forsamlinger og politisk agitasjon. Hørt om luddistene? Grunntesen er rett ut sludder og vås, på linje med så mange andre historiske truismer. Jeg lo flere ganger høyt når jeg leste makkverket. Hans evne som økonom beskrives veldig bra av implementeringene av hans katastrofekapitalisme i Sør-Amerika. Som sagt, jeg har lest ham og finner det verdiløst. Jeg klarer faktisk ikke å tro at han tror sin egen retorikk, hvem vet. Populistisk svada.

For resten av argumentet ditt kan jeg ikke annet enn å anbefale at du leser den trilaterale kommisjonens The Crisis of Democracy (Michel Crozier, Samuel Huntington, and Joji Watanuki). Får å få innsikt i maktelitens syn på demokratiske sentimenter.

Edward Bernais sin bok Propaganda fra 1928 er også elementær.

Om du vil ha en kritisk analyse av det fra venstresiden heller enn direkte fra makteliten selv vil jeg anbefale universitetsforedrag av Chomsky og den prisvinnende dokumentaren om ham og temaet under tittelen manufacturing consent, øyenåpnere. Du finner mengder på google video.

Beklager at jeg ikke har tid til å elaborere. Ville gjerne også ha kommentert oddgeirs krigshissende islamofobi.

Dette var forresten en avstikker.

Mvh
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Komponenten skrev:
Mulig min debatteknikk tar en mer kompromissløs og ensidig linje, men den er i så fall et resultat av de alvorlige endringen og situasjonene jeg har observert bare de siste årene her i Europa.
Vel, her er første punkt der vi skiller lag. Jeg observerer ikke at denne endringen er ny av året. Verden har vært et helvete betydelig lengre.

Muhammedtegningene var en vekker for mange. De viste for alvor hva vi har med å gjøre, hvilke krefter vi har å forholde oss til, hvor mange sympatisører disse fanatikerne har og hvor utrolig lite som skal til for å provosere. Man setter faktisk hele sitt land i fare ved å trå over en strek som man egentlig ikke vet hvor er, og for å være sikker på å ikke trå over så er man ytterst forsiktig. Om dette skal bli resultatet av det flerkulturelle eksperimentet vi er blitt påtvunget så er dette noe jeg ikke ønsker å være med på.
Igjen uenig i din fremstilling. Kreftene er sjuke som faen, rett nok, men harde fakta viser at det ikke er mange mennesker vi snakker om i forbindelse med de voldelige demonstrasjonene. At mange med islam som trosretning deltar i boykott og generelle mishagsytringer finner jeg helt i sin orden. Det er ytringsfrihet i praksis det også. Et større problem er det at de ansvarlige myndigheter IKKE grep inn og stanset volden der den foregikk.

Hvorfor kaller du det angst? Er det angst å forholde seg til realitetene og ikke ønske å være med på en utvikling man er svært imot? Hva mener du med irrasjonelle påstander?
Fordi det åpenbart dreier seg om angst. Og som kjent tar den meget ofte irrasjonelle retninger. Det er BETYDELIG større risk for å bli hardt kvestet i en bilulykke enn å bli voldtatt eller utsatt for terror. Uten at dette er noen unnskyldning for voldtektsmenn, terrorister eller trafikkbøller, for øvrig.

Hvorfor tror du at de i England aksepterer så mye spesialopplegg i forhold til muslimer? Flerkoneri er ikke lovlig men aksepteres og belønnes med pengestøtte. Helsepersonell skal bruke store deler av arbeidsdagen for at muslimer skal få be, altså snu på senger 5 ganger daglig og alt dette medfører.
Her dukker det opp en masse påstander igjen. Kan gjerne spekulere litt fritt jeg også, vet du. Religiøse forestillinger gidder jeg ikke debattere, de er uten unntak umulige å enes om. Se ikke bort fra at store deler av pleierne også er muslimer. Føler de at det å snu senger, eller snu på huset er greit, så er det greit for meg også. For øvrig er aksept for andres mer eller mindre underlige særegenheter et greit sted å starte for å skaffe seg kamerater. Og så kan du få lov til å dokumentere din påstand om pengestøtte til flerkoneklubben, for jeg gidder ikke lengre lese så mye mer på HRS-sidene.

Det fortelles om områder man ikke bør bevege seg i om man er ikke-muslim, engelskmenn flytter ut mens innvandrere flytter inn, de som konverterer fra islam lever på flukt fra islamister osv.
Hva vil skje om man i stedet for å tillate så mye, setter foten ned og sier at nei, et sted går grensen, dere får leve etter de samme lovene som alle andre i dette landet?
Var i USA på 80-tallet. Mange steder der man ikke skulle bevege seg aleine heller, uansett hva man trudde på. Det holdt å være hvit i trynet, rusa, kvinne eller noe annet feilaktig. I Oslo holdt jeg på å bli drept av en dørvakt fordi jeg gav ham et vennskapelig klaps på skulderen. Men han var jo fra Bergen, og sånne folk kan man absolutt ikke stole på, så jeg hadde vel bare meg sjøl å takke. Ellers er det det min faste overbevisning at ALLE må forholde seg nogenlunne likt til lovverket i landet, enten de velger å bryte det eller ei. Men det er ikke forbudt å tru på feil gud.

Hvordan mener du at en saksrelatert debatt skal føres? Er jeg usaklig? Jeg skjønner ikke hvor du vil.
Med litt større perspektiv. Du debatterer bra, det skal du ha, ingen uhøfligheter og styggedom, jeg har respekt for det du står for, jeg er bare sterkt uenig i din gruppeinndeling av folk.

Vi har vokst opp i samme kultur, kjenner denne og vil ta vare på denne. Men hvordan vil du gjøre det?
Hvordan vil du beskytte jentene som blir utsatt for overgrep vi her i landet knapt nok visste hva var for bare noen få år siden? Skal man ta på disse kulturelle groteskhetene med silkehansker og håpe de gir seg om noen generasjoner? Eller skal man gjøre det man ville gjort om det var en etnisk norsk familie som skamferte eller utsatte sine barn for helt klare overgrep, latt barnevern og politi gripe inn?
Det er meget viktige og kompliserte problemer du her reiser. Jeg mener oppriktig at lemlestelse av egne barn er en barnevernssak, her kan vi ikke sitte på gjerdet lengre. Jeg er for underlivssundersøkelse også av jenter, og politianmeldelse av beviselige skamferinger. Jeg antar dette ville kunne redde noen fra denne faenskapen. Her går en grense der målet helliger middelet, men for å unngå stigma, burde selvsagt ALLE jenter gjennomgå samme type enkle undersøkelse.
Å ta vare på vår egen kultur er vårt eget ansvar. Så får folk med en annen kultur sørge for å holde orden på sin. Og AS Norge har som oppgave å se til at lovene ikke brytes. Det er ikke Norges oppgave å få folk til å tenke like tanker.

Hvilke totalitære virkemidler er det du mener at jeg forsvarer og som du er imot?
Tror du at demokrati og et fritt samfunn er noe som ikke kan rives ned og ødelegges og mange nok på innsiden støtter det? Hvordan vil du i så fall stoppe dette fra å skje om det skulle vise seg å bli et problem?
Jeg ser flere totalitære trekk i din argumentasjon, mest tydelig i dine grupperingstanker og ditto avstraffelser. Selvsagt kan demokratiet trues fra innsiden. Det er demokratiets paradoks at det inneholder muligheten til selvdestruksjon ved at flertallet stemmer det ut. Men i motsetning til deg, ser jeg ingen reelle trusler mot demokraitet i dag, kun fanatiske enkeltgrupperinger som må bekjempes med demokratiets virkemidler. Interessante tanker fra POT-sjefen forleden, forresten, han ønsket flere frermmedkulturelle inn i rekkene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Når POT-sjefen ønsker seg flere pakistanere, en god ide forøvrig, er det fordi han han skal overvåke pakistanere. Er ikke det stigmatisering tro. ;)
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Det har eg, men då vert det så utriveleg her, seier Akle.
Et lite hint skal du likevel få. Når ein har noko å lære, er det ikkje uvanleg at ein set seg på skulebenken for å lære.
Incitamentet er naturligvis å fjerne putene under armane. Amerikanarane har lukkast godt på dette området.
USA er et hardt samfunn som er nådeløse mot eller gir blaffen i dem som er så uheldige å miste jobben sin, eller andre som uforskyldt faller utenfor. Så jeg vet ikke hvor godt de har lykkes.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Forskning viser at innvandrere med forskjellig etnisitet lykkes bedre i USA enn i Europa. I USA tjener innvandere fra pakistan mer enn gjennomsnittet. Grunnen er at de fra første øyeblikk må klare seg selv, og ikke blir tilbudt en tilværelse på full trygd uten egen innsats. Slikt er dårlig for moralen, enten du er pakistaner eller nordmann. Det er mye info om dette på internett. Les i vei.
 
M

maestro

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Jeg tror knapt det finnes noen sannhet, og de virkelige demagogene i tråden er sannsynligvis de som ligger lengst fra noen som helst verdifull forståelse.
Mvh
Hvorfor er det dine meningsmotstandere som er demagoger og ikke du selv? Er det en forutsetning for sannhetsgehalt at ting skal være innviklet? Hva er begrunnelsen for at du tror at dine synspunkter er mer objektive enn andres?
 
S

Slubbert

Gjest
Ulrike Dershowitz skrev:
Friedman er forøvrig en sjarlatan, polemiker og propagandist.
For en bombe at du med ditt utgangspunkt falt ned på den konklusjonen.

Om du vil ha en kritisk analyse av det fra venstresiden heller enn direkte fra makteliten selv vil jeg anbefale universitetsforedrag av Chomsky og den prisvinnende dokumentaren om ham og temaet under tittelen manufacturing consent, øyenåpnere.
Jeg har sett litt på Chomsky og har ingen mer tiltro til ham enn du har til Friedman.

At du i stillhet forbigår proletariatets høyrepopulistiske opposisjon mot en til sammenligning kulturrelativistisk maktelite finner jeg mer opportunistisk enn meste det du påstår er så. Forøvrig er overstående spørsmålsstilling særdeles relevant.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Honkey-Chateau skrev:
Komponenten skrev:
Mulig min debatteknikk tar en mer kompromissløs og ensidig linje, men den er i så fall et resultat av de alvorlige endringen og situasjonene jeg har observert bare de siste årene her i Europa.
Vel, her er første punkt der vi skiller lag. Jeg observerer ikke at denne endringen er ny av året. Verden har vært et helvete betydelig lengre.

Muhammedtegningene var en vekker for mange. De viste for alvor hva vi har med å gjøre, hvilke krefter vi har å forholde oss til, hvor mange sympatisører disse fanatikerne har og hvor utrolig lite som skal til for å provosere. Man setter faktisk hele sitt land i fare ved å trå over en strek som man egentlig ikke vet hvor er, og for å være sikker på å ikke trå over så er man ytterst forsiktig. Om dette skal bli resultatet av det flerkulturelle eksperimentet vi er blitt påtvunget så er dette noe jeg ikke ønsker å være med på.
Igjen uenig i din fremstilling. Kreftene er sjuke som faen, rett nok, men harde fakta viser at det ikke er mange mennesker vi snakker om i forbindelse med de voldelige demonstrasjonene. At mange med islam som trosretning deltar i boykott og generelle mishagsytringer finner jeg helt i sin orden. Det er ytringsfrihet i praksis det også. Et større problem er det at de ansvarlige myndigheter IKKE grep inn og stanset volden der den foregikk.

Hvorfor kaller du det angst? Er det angst å forholde seg til realitetene og ikke ønske å være med på en utvikling man er svært imot? Hva mener du med irrasjonelle påstander?
Fordi det åpenbart dreier seg om angst. Og som kjent tar den meget ofte irrasjonelle retninger. Det er BETYDELIG større risk for å bli hardt kvestet i en bilulykke enn å bli voldtatt eller utsatt for terror. Uten at dette er noen unnskyldning for voldtektsmenn, terrorister eller trafikkbøller, for øvrig.

Hvorfor tror du at de i England aksepterer så mye spesialopplegg i forhold til muslimer? Flerkoneri er ikke lovlig men aksepteres og belønnes med pengestøtte. Helsepersonell skal bruke store deler av arbeidsdagen for at muslimer skal få be, altså snu på senger 5 ganger daglig og alt dette medfører.
Her dukker det opp en masse påstander igjen. Kan gjerne spekulere litt fritt jeg også, vet du. Religiøse forestillinger gidder jeg ikke debattere, de er uten unntak umulige å enes om. Se ikke bort fra at store deler av pleierne også er muslimer. Føler de at det å snu senger, eller snu på huset er greit, så er det greit for meg også. For øvrig er aksept for andres mer eller mindre underlige særegenheter et greit sted å starte for å skaffe seg kamerater. Og så kan du få lov til å dokumentere din påstand om pengestøtte til flerkoneklubben, for jeg gidder ikke lengre lese så mye mer på HRS-sidene.

Det fortelles om områder man ikke bør bevege seg i om man er ikke-muslim, engelskmenn flytter ut mens innvandrere flytter inn, de som konverterer fra islam lever på flukt fra islamister osv.
Hva vil skje om man i stedet for å tillate så mye, setter foten ned og sier at nei, et sted går grensen, dere får leve etter de samme lovene som alle andre i dette landet?
Var i USA på 80-tallet. Mange steder der man ikke skulle bevege seg aleine heller, uansett hva man trudde på. Det holdt å være hvit i trynet, rusa, kvinne eller noe annet feilaktig. I Oslo holdt jeg på å bli drept av en dørvakt fordi jeg gav ham et vennskapelig klaps på skulderen. Men han var jo fra Bergen, og sånne folk kan man absolutt ikke stole på, så jeg hadde vel bare meg sjøl å takke. Ellers er det det min faste overbevisning at ALLE må forholde seg nogenlunne likt til lovverket i landet, enten de velger å bryte det eller ei. Men det er ikke forbudt å tru på feil gud.

Hvordan mener du at en saksrelatert debatt skal føres? Er jeg usaklig? Jeg skjønner ikke hvor du vil.
Med litt større perspektiv. Du debatterer bra, det skal du ha, ingen uhøfligheter og styggedom, jeg har respekt for det du står for, jeg er bare sterkt uenig i din gruppeinndeling av folk.

Vi har vokst opp i samme kultur, kjenner denne og vil ta vare på denne. Men hvordan vil du gjøre det?
Hvordan vil du beskytte jentene som blir utsatt for overgrep vi her i landet knapt nok visste hva var for bare noen få år siden? Skal man ta på disse kulturelle groteskhetene med silkehansker og håpe de gir seg om noen generasjoner? Eller skal man gjøre det man ville gjort om det var en etnisk norsk familie som skamferte eller utsatte sine barn for helt klare overgrep, latt barnevern og politi gripe inn?
Det er meget viktige og kompliserte problemer du her reiser. Jeg mener oppriktig at lemlestelse av egne barn er en barnevernssak, her kan vi ikke sitte på gjerdet lengre. Jeg er for underlivssundersøkelse også av jenter, og politianmeldelse av beviselige skamferinger. Jeg antar dette ville kunne redde noen fra denne faenskapen. Her går en grense der målet helliger middelet, men for å unngå stigma, burde selvsagt ALLE jenter gjennomgå samme type enkle undersøkelse.
Å ta vare på vår egen kultur er vårt eget ansvar. Så får folk med en annen kultur sørge for å holde orden på sin. Og AS Norge har som oppgave å se til at lovene ikke brytes. Det er ikke Norges oppgave å få folk til å tenke like tanker.

Hvilke totalitære virkemidler er det du mener at jeg forsvarer og som du er imot?
Tror du at demokrati og et fritt samfunn er noe som ikke kan rives ned og ødelegges og mange nok på innsiden støtter det? Hvordan vil du i så fall stoppe dette fra å skje om det skulle vise seg å bli et problem?
Jeg ser flere totalitære trekk i din argumentasjon, mest tydelig i dine grupperingstanker og ditto avstraffelser. Selvsagt kan demokratiet trues fra innsiden. Det er demokratiets paradoks at det inneholder muligheten til selvdestruksjon ved at flertallet stemmer det ut. Men i motsetning til deg, ser jeg ingen reelle trusler mot demokraitet i dag, kun fanatiske enkeltgrupperinger som må bekjempes med demokratiets virkemidler. Interessante tanker fra POT-sjefen forleden, forresten, han ønsket flere frermmedkulturelle inn i rekkene.


Vi oppfatter tydeligvis ting ulikt ja.
Mens du beskylder meg for å ha angst i denne saken, vil jeg vel si at i så fall har du angst nå det kommer til klimaproblemene, men jeg synes ikke angst er det rette ordet, angst oppfatter jeg som sykelig redsel for noe som ikke er farlig, det er en sykdom, du deler ut diagnoser du vel neppe er berettiget til. Jeg kjenner folk med angst, de sliter, jeg klarer meg godt og har ingen slike problemer, men at jeg bekymrer meg for en framtid jeg tror kan bli ille er noe helt annet, og på samme måte som noen slenger om seg med rasisme-påstander på slenger andre om seg med angst-påstander, begge deler like usaklig spør du meg.

Når så mange mennesker både i Norge og andre land reagerer så kraftig på noe så lite så oppfatter jeg det som et problem, selv om de ikke springer gatelangs og setter fyr. Hvor lenge tror du jeg kunne vandret levende gjennom Oslo med en T-skjorte med Muhammed på meg? Hvem tør å gjøre noe slikt? Jeg kunne gått med “ I hate USA” “BUSH er en idiot” eller “Jesus har aldri eksistert” T-skjorte, men det hadde virkelig vært å be om juling å gå med noe som krenket islam. Og da er det et problem, da knebles vi, selv om vi selvsagt kan leve et fullverdlig liv uten å gjøre denslags så har noen lagt begrensninger på oss som i alle fall jeg ikke ønsker.

Hvor mange ekstreme muslimer det er snakk om i vårt land vet verken du eller jeg. Du tror det er få, jeg tror det er flere. Demonstrasjonene etter forrige runde med tegninger viste i alle fall tendensene, der 30 muslimer troppet opp og demonstrerte for ytringsfriheten, mens langt over 1000 demonstrerte imot.
En undersøkelse i England viser at 40 % av unge muslimer ønsker innført sharia ( mens blant eldre er tallet 17 %) og hver 8. unge muslim støtter islamsk terrorisme. Hva sier dette deg?
For å konvertere til en annen religion mener 36% av de unge at det bør straffes med døden, mens blant de eldre er tallet 19%. Tyder dette på god integrering? Tror du tallene er veldig annerledes i vårt land?

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article794393.ece

Skremmer det ikke bittelitt?


At det er betydelig større risiko å bli kvestet i bil enn å bli voldtatt tror jeg du må dokumentere, det tviler jeg på. Men det er uansett ting man ikke kan sammenligne, et hendelig uhell er ikke det samme som en planlagt forbrytelse. Og vi prøver stadig å gjøre bilene tryggere, mens vi samtidig gjør gatene mer utrygge…

Her er en link angående pengestøtte til flerkoneri:

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=512043&in_page_id=1770

Det er ikke forbudt å tro på feil Gud nei, men guden er ikke problemet, det er alt som følger med. Jeg ser virkelig ikke de store forskjellene mellom religioner og politiske ideologier, islam er i stor grad politikk, mennesker pålegges å følge diverse lover i mange muslimske land uansett om de er muslimer eller ikke. Mange muslimer ønsker som tidligere nevnt dette lovverket innført også her. Kan man fordømme nazisme og fascisme så mener jeg at man kan fordømme islam på samme måte. At det finnes en masse kjekke muslimer er sant, men det finnes helt sikkert en masse kjekke nazister og, det hindrer oss ikke å fordømme hva de står for, det gjør i alle fall ikke at vi ikke harselerer med deres overbevisning og rakker ned på de vi synes er feil.

"Noenlunde likt til lovverket", det var en underlig formulering… ???

Det er jo hyggelig at jeg, om ikke annet, ikke bedriver styggedom og kommer med uhøfligheter da… ;)

Jeg er helt med på helseundersøkelse av alle norske jenter, selv om jeg mener at det er unødvendig ser jeg at det kan komme opp tvilstilfeller hvor man kan komme i dilemma om man skal undersøke. Men hvorfor skjer det ikke noe, de har bablet seg vekk fra dette nå i alle år.
Dette er det jeg mener er statlig rasisme, det er ikke så farlig når en mørk jente er offer, så lenge en mørk person også er overgriper.

Det er helt absurd og irrasjonelt, men i dag hørte jeg på radioen at de som driver hjemmesiden til HRS hadde vært inne og redigert vekk muhammed-karikaturen fra hjemmesiden deres. GÅR DET AN?!? I hvilke andre sammenhenger ville noe lignende skjedd? Og hele tiden hører vi at det skjer i respekt for muslimer. Hvor høy pidestall sitter disse muslimene egentlig på? Hva i alle dager er det som gjør at akkurat de, og ingen andre, er beæret med en slik unik ære at de for alt hva det koster oss ikke skal måtte krenkes? Det er jo en forskjellsbehandling som savner sidestykke, det er sjukt, det er komplett uforståelig, det er ynkelig, det er latterlig. At feige avisredaktører her i Norge velger som de gjør er deres eget valg selvsagt, men når man bryter seg inn på andres nettsider og redigerer da er det gått forlangt.


Jeg forstår ikke din angst for grupper. Alle oppfatter seg selv som medlem av både en og flere grupper, det er ikke noe galt i det, det er helt naturlig. Og når noen grupper skiller seg ut på en eller annen måte bør det være naturlig å ha et sterkere fokus på disse gruppene for å f.eks hindre forbrytelser. Det gjelder f.eks omskjæring og tvangsekteskap som vi rett og slett ikke drev med her i landet før noen “grupper” tok med seg disse uskikkene.

Den dagen du eventuelt begynner å bekymre deg for utviklingen på dette området, da er det i alle fall for seint å gjøre noe. De som advarte mot Hitler ble ikke trodd, hvem i alle dager kunne forutse det som da skjedde? Man må ikke være så naive at man ikke kan forutse de farer som kan oppstå, det har folk brent seg på før. Jeg synes at det vi har er for verdifullt til å gi slipp på, og jeg er redd for at det er akkurat det vi er i ferd med å gjøre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Ulrike Dershowitz skrev:
Friedman er forøvrig en sjarlatan, polemiker og propagandist.
For en bombe at du med ditt utgangspunkt falt ned på den konklusjonen.

Om du vil ha en kritisk analyse av det fra venstresiden heller enn direkte fra makteliten selv vil jeg anbefale universitetsforedrag av Chomsky og den prisvinnende dokumentaren om ham og temaet under tittelen manufacturing consent, øyenåpnere.
Jeg har sett litt på Chomsky og har ingen mer tiltro til ham enn du har til Friedman.

At du i stillhet forbigår proletariatets høyrepopulistiske opposisjon mot en til sammenligning kulturrelativistisk maktelite finner jeg mer opportunistisk enn meste det du påstår er så. Forøvrig er overstående spørsmålsstilling særdeles relevant.
Det er ikkje Berre Milton som er interessant å diskutere. John Friemann bør de studere litt, gutar...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Det er helt absurd og irrasjonelt, men i dag hørte jeg på radioen at de som driver hjemmesiden til HRS hadde vært inne og redigert vekk muhammed-karikaturen fra hjemmesiden deres. GÅR DET AN?!? I hvilke andre sammenhenger ville noe lignende skjedd? Og hele tiden hører vi at det skjer i respekt for muslimer.
Lovlig, men en høyst tvilsom praksis. Hadde jeg drevet dette nettstedet vill jeg nok begynt å sett meg om etter en ny leverandør som ikke bedriver tilsvarende sensur. Nå har vel deres valg pent lite med respekt å gjøre i ene eller andre retningen, så hva du hører hele tiden er vel ikke nødvendigvis noen bakgrunn for dette. Jeg regner med de gjør dette for å forebygge sabotasje fra kriminelle elementer. Det blir det jo fort dårlig butikk av. Men som sagt, HRS burde finne seg en ny leverandør, som ikke tenker slik.

Det er en horribel praksis av ISPer å bedrive redigering av innhold av noe slag.

Problemet her er innholdet i e-handelsloven som påbyr serverleverandører å vurdere innholdet på sidene de styrer. Dette er en forferdelig lov som er med på å gjøre det frie internett til en vits ved å velte annsvar for innhold over på leverandørene. Dette er lover som er kommet på plass etter press og lobbyvirksomhet fra plate og filmbransjen. Og er bare er liten forsmak på hva vi har i vente hvis denne griske totalitære gjengen får mer innflytelse over lovverket.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
Det er ikkje Berre Milton som er interessant å diskutere.
Hvem pokker er denne Berre Milton? Finner ham ikke på Wiki.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Gjestemedlem skrev:
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Det er ikkje Berre Milton som er interessant å diskutere.
Hvem pokker er denne Berre Milton? Finner ham ikke på Wiki.
De skal være Børre Milton, og du finn han her: http://en.wikipedia.org/wiki/Milton_Friedman
Det du antyder her er at Arve har begått en skrivefeil. Det er utenkelig.
Vel...no går eg til ganske så desperate tiltak for å halde på mitt gode namn & rykte:
http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006051915115921182879 :p
 
M

maestro

Gjest
Komponenten skrev:
Den dagen du eventuelt begynner å bekymre deg for utviklingen på dette området, da er det i alle fall for seint å gjøre noe. De som advarte mot Hitler ble ikke trodd, hvem i alle dager kunne forutse det som da skjedde? Man må ikke være så naive at man ikke kan forutse de farer som kan oppstå, det har folk brent seg på før. Jeg synes at det vi har er for verdifullt til å gi slipp på, og jeg er redd for at det er akkurat det vi er i ferd med å gjøre.
Det er all grunn til bekymring. Svært modig artikkel av Shabana Rehman i dagens Aftenposten om nok et graverende eksempel. Legg spesielt merke til NRKs håndtering av saken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2266053.ece

Det er fristende å omskrive Bjørnson: Fred er dog det beste, ikke at man noget vil!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
maestro skrev:
Komponenten skrev:
Den dagen du eventuelt begynner å bekymre deg for utviklingen på dette området, da er det i alle fall for seint å gjøre noe. De som advarte mot Hitler ble ikke trodd, hvem i alle dager kunne forutse det som da skjedde? Man må ikke være så naive at man ikke kan forutse de farer som kan oppstå, det har folk brent seg på før. Jeg synes at det vi har er for verdifullt til å gi slipp på, og jeg er redd for at det er akkurat det vi er i ferd med å gjøre.
Det er all grunn til bekymring. Svært modig artikkel av Shabana Rehman i dagens Aftenposten om nok et graverende eksempel. Legg spesielt merke til NRKs håndtering av saken:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2266053.ece

Det er fristende å omskrive Bjørnson: Fred er dog det beste, ikke at man noget vil!
Bortsett frå å reagere agressivt på intervensjonen av Austerrike, kva burde dei andre stormaktene gjort for å stanse Hitler på eit tidleg stadium?
Han var lovleg vald rikskanslar, var han ikkje?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.101
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Bortsett frå å reagere agressivt på intervensjonen av Austerrike, kva burde dei andre stormaktene gjort for å stanse Hitler på eit tidleg stadium?
Han var lovleg vald rikskanslar, var han ikkje?
Så vidt jeg husker fikk NSDAP aldri mer enn ca 33% av stemmene i åpent valg; deretter var det kupping og andre tvilsomme metoder som brakte de enevoldsmakt.
 
Topp Bunn