DEQX, DCN-28, Mini DSP og andre produkter i samme sjanger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    samme prosessor som i nanoavr. var ikke god nok for de andre produktene, takler ikke FIR ifølge minidsp. sansynligvis er prisen mye høyere også.
    Det var jo litt merkelig siden begge variantene bruker FIR-filtre.
    Prisen er høyere, men så er det også mer enn kun prosessoren som betyr noe for at et produkt skal være interessant. Kostnadene er høyere enn MiniDSP.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Den Analog Precision saken virke veldig inntresang, jeg savner noe som har bedre dac enn MiniDSP og display med volum osv.

    Dirac boksene til MiniDSP er vel ikke like egnet til aktivt system, skal man ha balanserte utganger så må man ha en Dirac boks pr kanal par ?. Og noe for å justere volum med.
    MiniDSP 4x10HD er ivertfall enkel i bruk og har virket i flere år uten noe tull.
    Både Danville og Analog Precision kommer med XLR utganger. De har også analog justering av utgangsnivå for gainmatching. AP er skalerbar, mens Danville's vil i neste utgave kunne skaleres. AP er forseggjort og har en del opsjoner som man ikke finner andre steder uten å henvende seg til det veldig kostbare markedet. Audioweaver ser også veldig spennende ut.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ok. ser ikke "FIR" nevnt på produktsiden eller i pdf`n til dspMusik.. ifølge devteam ble den unngått i minisharc fordi den var for svak til det bruket. for få taps eller no da..
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Mens vi venter på AP, har det noe for seg å bytte strømforsyningen til MiniDSP 4x10HD ? Jeg har sus på kanal 1 og 2. Jeg har ikke prøvd å flytte de til ledige 5 og 6. Men har prøvd å bytte forsterkere på for å utelukke den.
    De kanalene med sus er til bass tårna, de er også nedjustert med ca 14db på grun av de har høyest følsomhet (ca100db)
    Ellers har alle forsterkerne lik gain. Utgangene til subbene er oppjustert til 8 volt ut, siden de har aaaalt for lav følsomhet :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    ok. ser ikke "FIR" nevnt på produktsiden eller i pdf`n til dspMusik.. ifølge devteam ble den unngått i minisharc fordi den var for svak til det bruket. for få taps eller no da..
    Nå kan jeg ikke se antallet tapper som Danville sin løsning kan tilby, men det er grunn til å anta det er tilsvarende AP siden de kjører samme SW plattform. I AP enheten kan man bruke 4K taps @ 192KHz, 8K taps @ 96KHz og 16K taps @ 48KHz
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi venter på AP, har det noe for seg å bytte strømforsyningen til MiniDSP 4x10HD ? Jeg har sus på kanal 1 og 2. Jeg har ikke prøvd å flytte de til ledige 5 og 6. Men har prøvd å bytte forsterkere på for å utelukke den.
    De kanalene med sus er til bass tårna, de er også nedjustert med ca 14db på grun av de har høyest følsomhet (ca100db)
    Ellers har alle forsterkerne lik gain. Utgangene til subbene er oppjustert til 8 volt ut, siden de har aaaalt for lav følsomhet :)
    Jeg ville tro det er noe å hente der. Har selv bestilt en Meanwell PSU i forbindelse med at den andre gikk dukken.

    Har nå satt inn en Hypex DLCP på bassene i hjemmekinoen framfor miniDSPen og virker som det gav et løft med strammere og mer kontant gjengivelse. Har brukt digitalt inn på begge.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hvis man vil gå veien om egne audifile dac`er og mange kanals pre før effektrinn, hvilke dsp løsninger vil da stå øverst på lista ?

    mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Får vel være grei å tilbakemelde at Hypex DLCP med 12 kanaler nå har fungert overraskende stabilt (bank i bordet!).
    Nye Filterdesigner er fortsatt i beta stadie, men fungerer.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man vil gå veien om egne audifile dac`er og mange kanals pre før effektrinn, hvilke dsp løsninger vil da stå øverst på lista ?

    mvh
    For min del er det fortsatt Danville og AP som frister mest av tilgjengelige løsninger pga. skaleringsmulighetene. Begge varianter kan leveres med de HW-opsjoner som man selv ønsker.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Interessant å høre tytte, spørsmålene som man kan stille seg blir jo om det i det hele tatt er noen å hente på separate dac`er og en god volum/buffer
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Mens vi venter på AP, har det noe for seg å bytte strømforsyningen til MiniDSP 4x10HD ? Jeg har sus på kanal 1 og 2. Jeg har ikke prøvd å flytte de til ledige 5 og 6. Men har prøvd å bytte forsterkere på for å utelukke den.
    De kanalene med sus er til bass tårna, de er også nedjustert med ca 14db på grun av de har høyest følsomhet (ca100db)
    Ellers har alle forsterkerne lik gain. Utgangene til subbene er oppjustert til 8 volt ut, siden de har aaaalt for lav følsomhet :)
    Har 10x10hd ja det suser litt men relativ lav følsomhet gjør at det ikke er et problem.må ha øret nesten inntil for å høre.Hvorfor ikke prøve med batteri.Hvis det suser like mye da er det sannsynligvis ikke noe særlig gevinst med annen strømforsyning???
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Mens vi venter på AP, har det noe for seg å bytte strømforsyningen til MiniDSP 4x10HD ? Jeg har sus på kanal 1 og 2. Jeg har ikke prøvd å flytte de til ledige 5 og 6. Men har prøvd å bytte forsterkere på for å utelukke den.
    De kanalene med sus er til bass tårna, de er også nedjustert med ca 14db på grun av de har høyest følsomhet (ca100db)
    Ellers har alle forsterkerne lik gain. Utgangene til subbene er oppjustert til 8 volt ut, siden de har aaaalt for lav følsomhet :)
    Har 10x10hd ja det suser litt men relativ lav følsomhet gjør at det ikke er et problem.må ha øret nesten inntil for å høre.Hvorfor ikke prøve med batteri.Hvis det suser like mye da er det sannsynligvis ikke noe særlig gevinst med annen strømforsyning???
    Det suser så jeg hører det lett i sweetspot ! Batteri er kanskje tingen ja :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan praktiserer DSP folket eventuell beskyttelse av diskanter og kompresjonsdrivere i aktive systemer?

    Det er fort gjort å taste feil delefrekvens og har man en forsterker som gir fra seg en kraftig lavfrekvent "DC poppelyd" når den skrus på så hjelper der ikke med høypassfilter i DSPn.

    Har ikke tenkt å starte en kabeldiskusjon her inne men mtp at når man har et ubesudlet aktivt delt system så er det ikke så kult med en 72 uF seriekondensator av billigste sort mellom forsterker og driver?


    Vis vedlegget 356686


    Vis vedlegget 356687
    noen som vet om det er driverens impedanse eller re man skal bruke i tabellen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    les det du poster før du spør, kompis :)

    dcr.jpg


    minZ kan > dcr, fordi minZ gis for driftsområdet, mens dcr er ved dc, altså 0 hz.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    jeg var kjepphøy og dreit meg ut. misforstod totalt. legger meg flat og rød. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Impedansen ved delefrekvensen for dette filteret.
    Truxtent membranene i JBL 2446 er på 8 ohm og har re på 4,2 ohm. Det er en større differanse enn jeg er vant til. På teknisk datablad står det at minimum impedanse er 6,5 ohm.

    Mao. 8 ohm er riktig utgangspunkt i tabellen med mindre jeg får målt impedansen over hele frekvensområdet?

    http://materion.com/~/media/Files/PDFs/Electrofusion/A_Truextent_Info/TDS2003_BeX4008_16.pdf
    Tja, databladet viser jo en graf for impedansen for 16-ohmsversjonen med et bestemt horn. Den varierer en del med frekvens. Nå husker jeg ikke eksakt hvilken frekvens du sikter på, med det går sikkert an å kikke på denne grafen og tippe at 8-ohmselementet ligger rundt 50-55 % av dette.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Deler ved 600 Hz. Der er 16 ohms utgaven på 15 ohm. Da er jo saken grei :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som vet om det går å kjøre en 2X4 HD til hver kanal. Altså en inn og tre eller fire ut ?
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Den kan brukes som tre eller fire veis filter hvis det er det du mener.
    Man bruker da en plugin beregnet på dette.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den pluginen som nå er til 2x4HD støtter direkte bruk som mono 3-veis, mono 4-veis og stereo sat + inntil 2 suber, i tillegg til standdard stereo to-veis.

    Johan-Kr
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kult, men da vil jeg vel trenge en volumkontroll i forkant ?
    Fins det billige standalone digitale volumkontroller da. Med to utganger :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan tenker du oppsettet? Digital kilde, rett inn i minidsp, eller analog kilde? Hvis du bruker en digital kilde, så kan du handtere volum i den (gitt at den har volum i det digitale domenet). Hvis du benytter analog kilde, så ville jeg ha løst dette med analog volumkontroll - evnt ventet til de hadde oppdatert 4x10HD...

    Johan-Kr
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Digital kilde ja, Bluesound Og Tidal hifi.
    Noen som vet om 4x10 blir oppgradert og eventuelt når ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du bruker Bluesound og digital ut, har ikke Bluesound en digital volumkontroll, mon tro? Hvis du sender vanlig PCM, så er det et fett om du har en løs, digital fjernkontroll eller justerer i Bluesound...
    Johan-Kr
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har testet ut minisharc ? Lurer litt på hva jeg trenger for å få en slik oppe å gå.
    Digitale innganger, volum og 6 analoge kanaler ut og digitale ut.
    Noen brukererfaringer med denne her ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det spørs om ikke det lure å gjøre, er som JoHoo sier, og vente litt og se om det dukker opp en ny 4x10Hd og/eller 10x10HD.

    Den nye 2x4HD har en 400MHz Sharc-prosessor, mens minisharc har 333MHz prosessor. På 96kHz, så har 2x4HD 4096 FIR taps, mens minisharc har 3600 (2048 max pr kanal) - altså litt flere på 2x4HD.

    Det største aberet med minisharc, er at så vidt jeg forstår, så har den bare en I2S io-kontakt, og du må velge mellom et AN-FP eller et DIGI-FP input-kort. Dvs at skal du ha analog inn, så får du bare en stereo inn og en spdif. Alternativt ingen analog inn, og så 3 digitale innganger.

    Johan-Kr
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ventet til det kom en boks som klarer lengre filtere. Jeg opplevde at bassen ble vesentlig mer kontrollert da jeg gikk fra 32k tapper til 131072 med Audiolense.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har bestil en 2x4HD så jeg har noe å leke med, vurderer en Nanodigi ogdå så jeg får extra kanaler og volum på begge boksene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, Leikis - har du vurdert en OpenDRC DA8?

    Det er noen som har testet ut og bekreftet at den kan bygges på med AN-FP. Det blir trangt, men dersom en flytter minisharc-kortet inni boksen, lodder av XLR-kontaktene til analog inn på AN-FP og så monterer nye panelkontakter på baksiden av DA8 med kabel til AN-FP, så har du en digital inn, en stereo XLR analog inn og 8 RCA analog ut, samtidig med at du har FIR-filtre, fjernkontroll og volum... Den har litt færre FIR-taps enn den nye 2x4HD.

    Johan-Kr
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sliter med å softwareoppgradere min 4x10HD. Det står att det er noe krøll og gammle versjonen må fjernes. Finner ikke ut hvordan jeg gjør det
    Har versjon 1.06 skal inn me 2.10
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Avinstaller den gamle MiniDSP pluginen fra maskina, og installer så den nye.

    Når du kobler til 4x10 skal du få spørsmål om å oppgradere.

    Forøvrig, jfr tidligere i tråden, så kan jeg bekrefte at DA8 kan oppgraderes med AN-FO. Har gjort dette sjøl, og det funker helt ok.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ok skal prøve, skal bare gjøre færdig forbanelsen til windovs først. Hater når jeg må bruke pc.
    DA8 ? AN-FO ?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    MiniDSP Open-DRC DA8. Skal stå AN-FP, som er et analogt i/o-kort fra MiniDSP.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn