DEQX, DCN-28, Mini DSP og andre produkter i samme sjanger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Det er bitraten DSP'en jobber med jeg lurte på ja, men da er det oppklart etter litt om og men - takk for svar.
    Bakgrunnen til spørsmålet er som HEL nevner den digitale volumkontrollen. Med 48 bits har man jo da faktisk veldig mye å gå på før bits blir klippet, selv med 24 bits materiale. Det var en god nyhet for min del.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja man kan ratte ned 24 bits før man mister noe data i selve DSP'en. Det er veldig mye mer enn man trenger egentlig. Selv en 24-bits volumkontroll er mer enn nok i praksis.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Men Sonos sender kun ut 16 bits?
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Og inn med teskje:

    Fixed volum fra Sonos 16/44 -> Coax -> DLCP

    Gir da f eks 50% volum på DLCP langt under 16 bits oppløsning?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei. All info fra de 16 bitene er intakt i DSP'en inntil du ratter ned 32 bits, eller 192 dB.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Nei. All info fra de 16 bitene er intakt i DSP'en inntil du ratter ned 32 bits, eller 192 dB.
    Takk. Da skjønner jeg ikke hvorfor Groundsound skulle være så mye bedre med mindre det er stort behov for individuell gain mellom effektforsterkerne. Det kan imidlertid løses uhyre billig og ekstremt bra med et partre motstander av ypperste halcro-tantal- plutonium kvalitet loddet direkte på signalkabelen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette skulle jo gi rikelig med headroom til bassboost o.l. også.
    Nei, det kommer an på hvor de 16 bits legges i de 48. Hvis de legges "øverst", slik at 0 dBFS på den ene er 0 dBFS på den andre, blir det ikke noe ekstra headroom (men man kan skru ned volumkontrollen 192 dB uten å miste oppløsning). Hvis de legges lavere vil det være noe headroom, men da er det ikke riktig så mye oppløsning å ta av. Da er det også et spørsmål eksakt hva som skjer når dette konverteres tilbake til 24 bit (var det vel) før DAC'en.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dette skulle jo gi rikelig med headroom til bassboost o.l. også.
    Nei, det kommer an på hvor de 16 bits legges i de 48. Hvis de legges "øverst", slik at 0 dBFS på den ene er 0 dBFS på den andre, blir det ikke noe ekstra headroom (men man kan skru ned volumkontrollen 192 dB uten å miste oppløsning). Hvis de legges lavere vil det være noe headroom, men da er det ikke riktig så mye oppløsning å ta av. Da er det også et spørsmål eksakt hva som skjer når dette konverteres tilbake til 24 bit (var det vel) før DAC'en.
    Ok, skjønner.

    Tytte71: Jeg tok visst feil. :)

    Hvordan blir det med å justere gain mellom de forskjellige utgangene, har man der hele volumskalaen å tå av?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tytte71: Jeg tok visst feil. :)
    Er jo lov det. Husker bror min tok feil en gang også 8)
    Hvordan blir det med å justere gain mellom de forskjellige utgangene, har man der hele volumskalaen å tå av?
    Du vil som hovedregel få best resultat ved å ha orden på gainstruktur og evt. dempe de kanalene med høyeste signal analogt.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Tytte71@ Spurte i gruppekjøpstråden, men spør her i tillegg. Du bruker DLCP på hornene dine. Er det helt tyst?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ikke helt tyst. Pga. latskapen har jeg ikke somlet meg til å isolere forsterkerne fra dlcp for å sjekke hvor mye støy DLCP genererer og hvor mye som kommer fra effekttrinna. Jeg mistenker at forsterkerne står for brorparten.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hos meg med Altec/GPA288 i JLMC200T horn og er det HELT tyst med FW og Accuphase pluss en 45 røramp jeg har prøvd. Svakt sus med en 300B, så jeg konkluderer med at DLCP hos meg er tyst som i grava.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Snakker vi hørbart fra SW, eller må du inntil? Hvor mye gain på effekttrinna?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk JoHoo, vet du hvilken gain du har på effektene dine? Er de like på gain eller pad'er du den ene ned?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Accuphase har variabel gain fra kanskje 28-16. Tyst hele veien. FW F3 som jeg prøvde har vel 16db eller så, og 45 rørforsterkeren kanskje 12-14. Så har jeg en holton i bassene som har 30dB eller så. Tyst den også. Når jeg sier tyst, så mener jeg stappehueinnihornetsålangtsommulig-tyst! 300B forsterkeren jeg prøver ut nå har kanskje rundt 30db, og der er det litt sus, men jeg tror det er inngangstrinnets feil og ikke DLCP. Suset er så vidt hørbart i lytteposisjon hvis det ellers er helt tyst i huset. Ikke plagsom brum - bare svak sus. Regner med 200T med 288 har en følsomhet på minst 112db, så jeg syntes i grunn dette er veldig imponerende. Hvis du hadde sett kabelsalaten min så hadde du blitt imponert også

    Holton på bassene matcher forsterkere med ca 16db gain på horna uten å padde ned. Med 300B forsterkeren bruker jeg en attenuator til å dempe inngangssignalet
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Accuphase har variabel gain fra kanskje 28-16. Tyst hele veien. FW F3 som jeg prøvde har vel 16db eller så, og 45 rørforsterkeren kanskje 12-14. Så har jeg en holton i bassene som har 30dB eller så. Tyst den også. Når jeg sier tyst, så mener jeg stappehueinnihornetsålangtsommulig-tyst! 300B forsterkeren jeg prøver ut nå har kanskje rundt 30db, og der er det litt sus, men jeg tror det er inngangstrinnets feil og ikke DLCP. Suset er så vidt hørbart i lytteposisjon hvis det ellers er helt tyst i huset. Ikke plagsom brum - bare svak sus. Regner med 200T med 288 har en følsomhet på minst 112db, så jeg syntes i grunn dette er veldig imponerende. Hvis du hadde sett kabelsalaten min så hadde du blitt imponert også

    Holton på bassene matcher forsterkere med ca 16db gain på horna uten å padde ned. Med 300B forsterkeren bruker jeg en attenuator til å dempe inngangssignalet

    F3 har 12,5 dB gain.

    FIRST WATT PRODUCTS

    Når jeg skal prøve DLCP vil F3 eller lignende være kjekt på diskanten (Radian 1" i horn) da den har 12-14 dB høyere følsomhet enn mellomtonen (JBL 8" pappdriver).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg ville brukt:
    Trafo baserte dempere på utg av amp mot ht
    eller AN eller carbon film motstander på linjesignalet inn til ampen, men om den støyer, blir det ikke mindre av linjedempingen
    men er det ikke lettere å prøve en amp med ca tilsvarende lavere gain?
    mvh
    Leif
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det beste motstandene å bruke hvis man ønsker lav støy er metal foil.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det aller beste er selvsagt å ivareta optimal gainstruktur. DSP-ens utgangssignalnivå, forsterkernes inngangssignalnivå og gain (signaltilpasning) og de individuelle høyttalerelements/horns følsomhet må ses i sammenheng for optimal gainstruktur. Dette gir det høyeste S/N forhold.
    Men, når man av praktiske årsaker ikke får til optimal gainstruktur, så melder behovet seg for demping av de enkelte DSP-utganger. I den sammenheng vil demping vha. motstandsnett, trafoer etc. ha positiv effekt også på støynivået fra DSP-en, vel og merke sålenge støynivået fra DSP-utgangene ligger over den termiske grunnstøyen til dempeleddene. Effekten av å bruke dempeledd har mye større betydning i seg selv enn forskjellen i termisk støynivå mellom metallfilm- og karbonmotstander.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som har testet denne dingsen fra MiniDSP: nanoAVR DL | MiniDSP

    for oss hjemmekino gutta så ser det i vertfall ut som noe jeg kunne tenke meg. Har dog ikke studert den så nøye. Men ser at de finnes to utgaver. en med Dirac Live og en uten.

    Uten: nanoAVR HD | MiniDSP

    Må jo være fantastisk å kunne justere hver enkel høyttaler med tanke på EQ, tidsjustering. osv...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    DLCP gir muligheten til å importere frekvenskurve fra eksternt måleprogram. Som jeg har forstått det må denne kurven måles fra 20hz til 20.000hz.

    Å kjøre et 20hz signal inn i en kompresjonsdriver regner jeg med er lite gunstig. Hvordan kan jeg importere målekurve med et begrenset frekvensspekter?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er overhodet ikke noe problem å måle 20-20kHz på hvilken som helst driver hvis man måler ved en vettug input, f.eks de standardiserte 2,83V (1W i 8 ohm). Alle drivere tåler dette helt fint.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk for tilbakemelding. Har til nå ikke tatt sjansen med skjøre membraner, men fant ut at det faktisk er mulig å importere impulsrespons til DLCP med start høyere enn 20hz.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.122
    Antall liker
    3.251
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje dette er den rette tråden å spørre i.

    Jeg har nettopp koblet opp en minDSP 4x10 Hd mellom McIntosh D100 og mine to Wyred4Sound effektforsterkere, som igjen er koblet til Klipsch Epic CF3 (og to suber). Har også fysisk fjernet delefilteret i CF3, så føler at veien går videre, og ikke tilbake.
    Problemet med miniDSP'n er at den genererer litt vel mye sus i hornet for min smak. D100 rett i effektforsterkerne gir også litt sus, men betydelig mindre, og lett til å leve med. Grunnen til at D100 er der i tillegg sammen med DSP'n, er at jeg treger flere innganger enn det DSP'n har.

    Hva anbefales for veien videre, det vil si, forforsterker med innbygd DSP, som gir akseptabelt med sus? Må være brukervennlig og ikke kreve mange uker med knoting for å sette opp. Har sett litt på DEQX, men....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Groundsound er helt tyst på mine 110db/w horn
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    DLCP er også helt tyst med überfølsomme horn
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.122
    Antall liker
    3.251
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset!

    Kan legge til at jeg ikke trenger analoge innganger. Men må minimum ha en coax (gjerne to), en optisk og usb.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Har du prøvd å koble utganger til horn fra minidsp med rca og over til xlr til forsterker.Tror du får en 3db reduksjon som vil hjelpe litt.tror nok utgangspunktet er litt uheldig med tanke på gain/følsomhet .har selv 10x10 hd som jeg kjøpte fra en som hadde problem med sus.har selv diskant med 90db følsomhet og plages ikke av sus.syntes forøvrig det ble litt slør når jeg kjørte analogt inn på minidsp .er nå ikke akkurat dette du spør om. :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.122
    Antall liker
    3.251
    Torget vurderinger
    1
    Har du prøvd å koble utganger til horn fra minidsp med rca og over til xlr til forsterker.Tror du får en 3db reduksjon som vil hjelpe litt.tror nok utgangspunktet er litt uheldig med tanke på gain/følsomhet .har selv 10x10 hd som jeg kjøpte fra en som hadde problem med sus.har selv diskant med 90db følsomhet og plages ikke av sus.syntes forøvrig det ble litt slør når jeg kjørte analogt inn på minidsp .er nå ikke akkurat dette du spør om. :)
    Kan forsøke å bruke bare rca mellom miniDSP'n og forsterkerne. Har liksom ikke gått tilbake til phono/rca etter at jeg begynte med xlr for mange år siden.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Tenkte på overgang rca til xlr for å få reduksjon.Hvordan kommer du ut med tanke på gain mellom horn og element?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.122
    Antall liker
    3.251
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på overgang rca til xlr for å få reduksjon.Hvordan kommer du ut med tanke på gain mellom horn og element?
    Du tenker på på nivåforskjellen mellom hornet og bassene? Har satt hornet ca 5 db lavere, men har i tillegg laget en EQ-kurve som ser slik ut basert på målinger:

    Image1.jpg


    Nå skal det sies at jeg er helt fersk i faget, og gjorde mine første målinger i går. Men det låter i hvertfall ganske bra slik.
    Kan legge til at susen er der uansett innstillinger og muting i DSP'n.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En viktig ting ifm DSP er å gjøre en god nivåmatching i det analoge domenet. Da får man minst støy og størst oppløsning.

    Forslag: spill musikk på det høyeste nivået du noensinne kommer til å bruke, og følg med på alle output metrene i miniDSP. Noter ned høyeste peak nivå. Hvis du f.eks peaker på -20 dB i diskanten, så har du 20 dB mismatch, dvs du bør dempe nivået analogt etter miniDSP med 20 dB. Gjør det samme med bass/mellomtone også.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Hvis du har satt ned horn med 5db kan du jo prøve og dempe det med gode motstander.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn