Den viktigste komponenten?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
musicus skrev:
Vi har alle forskjellige utgangspunkt, og mål, derav vil også prioriteringene være forskjellig, det som er rett for meg, er ikke nødvendigvis rett for deg, eller andre osv osv....

Det er mange veier til rom, og det tror jeg er det nærmeste man kommer en slags fasit på hva som er viktigst, så får man akseptere at andre velger annerledes enn en selv.
Når det er sagt så har jeg hatt flere oppsett der nær sagt alle komponenter har spillt første violin i en gitt setting, til sine respektive tider...

mvh
Synes det er litt overvurdert dette med smak.
Det virker som de fleste er enige i at lyden er bra i anlegg som er satt opp riktig etter min erfaring.
Musikksmaken derimot er veldig forskjellig og her har alle anlegg sine styrker og svakheter.
 
T

timc

Gjest
1,2,3,4,5 osv.....: Samspillet mellom komponentene. En enkeltkomponent alene utretter ingenting.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hos mange er det den siste kjøpte komponent. En stund ihvertfall.
 
V

vredensgnag

Gjest
;D

Siden tråden heter "Den viktigste komponenten" - entall og meget tydelig, så viste jeg til rommet.

Nr. 2 er naturligvis høyttalerne, i forhold til rommet. Får man til en god match der, er det nesten utrolig hva man kan slippe unna med når det gjelder upstream-komponenter, og likevel få meget god lyd.
 
M

musicus

Gjest
sinep skrev:
musicus skrev:
Vi har alle forskjellige utgangspunkt, og mål, derav vil også prioriteringene være forskjellig, det som er rett for meg, er ikke nødvendigvis rett for deg, eller andre osv osv....

Det er mange veier til rom, og det tror jeg er det nærmeste man kommer en slags fasit på hva som er viktigst, så får man akseptere at andre velger annerledes enn en selv.
Når det er sagt så har jeg hatt flere oppsett der nær sagt alle komponenter har spillt første violin i en gitt setting, til sine respektive tider...

mvh
Synes det er litt overvurdert dette med smak.
Det virker som de fleste er enige i at lyden er bra i anlegg som er satt opp riktig etter min erfaring.
Musikksmaken derimot er veldig forskjellig og her har alle anlegg sine styrker og svakheter.
Nja, med smak mener jeg prefaranser, det er snakk om kompromisser for de fleste, og da vektlegger man hva man selv foretrekker utfra sin situasjone og sine muligheter.
Lyden kan være bra, men det er ett stykke fra bra til meget bra, det kan være små detaljer som skiller.
Eller la meg si det på en annen måte, jeg overvar en seanse for snart 2 år siden med det ypperste av komponenter tror tot pris var ca 4 mill, det var selvsagt ikke dårlig, men ser man hva jeg selv har idag hjemme til en brøkdel av den prisen, så er jeg mer fornøyd, det trigger helt andre oppleveler og følelser rundt musikken enn hva det dyre gjorde, for en annen ville det vært tvert om.
Det handler om å finne det man selv liker og er fornøyd med, selv om vi snakker om samme oppsett vil det alikevel trigge forskjellige reaksjoner hos lytteren, og det er min erfaring etter noen år med dette.

Musikk smak har i seg ikke noe med dette å gjøre.

mvh
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
For min del er den helhetlige kvaliteten mellom alle disse ledd (inkl. rom og kabler) i større eller mindre grad så å si like viktige da jeg har tro på at den ene komponent ikke kan rette opp for den andres feil eller mangler. Om kilden er god så greier forsterkeren kludre det til om den ikke yter på samme linje igjen.Om den er kompetent og leverer varene som den skal, så greier høyttalerne å forsemre dette igjen om disse ikke kan gjengi kvalitetene fra de forestående. Til syvende å sist greier vel rommet f.eks å vri på frekvenskurven med utrivelige pukler og hull om det er ille nok.
Kabler greier også å lage forandringer, har jeg lagt merke til, som å flise til topper, gi slappere bass, dårligere dynamikk, mindre gjennomsiktig gjengivelse osv. til en viss grad.
Det har jo også mye å si hva man personlig legger vekt på ved gjengivelsen, samt hva man liker, hva som til slutt utgjør et godt resultat. Det en synes er herlig behagelig og mykt kan i andres ører være kjedelig og slapt osv.

Har erfart at det ikke betyr at man må kjøpe dyrt for å få til et godt resultat, men at man kan komme langt ved å prøve seg fram og ta seg god tid. :)


timc skrev:
1,2,3,4,5 osv.....: Samspillet mellom komponentene. En enkeltkomponent alene utretter ingenting.
Ser nå etter at jeg hadde skrevet, at du kom meg i forkjøpet, Tim. Var vel det jeg i ville si i korte trekk, uten å være bastant, slik at andre også kan få ha sin mening. :)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
musicus skrev:
Lyden kan være bra, men det er ett stykke fra bra til meget bra, det kan være små detaljer som skiller.
Eller la meg si det på en annen måte, jeg overvar en seanse for snart 2 år siden med det ypperste av komponenter tror tot pris var ca 4 mill, det var selvsagt ikke dårlig, men ser man hva jeg selv har idag hjemme til en brøkdel av den prisen, så er jeg mer fornøyd, det trigger helt andre oppleveler og følelser rundt musikken enn hva det dyre gjorde, for en annen ville det vært tvert om.
Jeg har selv hørt anlegg på messer til 1-2 mill som har hatt helt jævlig lyd og jeg har gledet meg til å komme ut i bilen og høre på 1000 kronersanlegget mitt. Sånne anlegg MÅ være feil matchet! Hvis ikke et anlegg til 4 mill spiller fletta av folk, så det er nok ikke komponentene sine feil, men heller personen som har prøvd å matche disse tingene.
 
M

musicus

Gjest
sinep skrev:
musicus skrev:
Lyden kan være bra, men det er ett stykke fra bra til meget bra, det kan være små detaljer som skiller.
Eller la meg si det på en annen måte, jeg overvar en seanse for snart 2 år siden med det ypperste av komponenter tror tot pris var ca 4 mill, det var selvsagt ikke dårlig, men ser man hva jeg selv har idag hjemme til en brøkdel av den prisen, så er jeg mer fornøyd, det trigger helt andre oppleveler og følelser rundt musikken enn hva det dyre gjorde, for en annen ville det vært tvert om.
Jeg har selv hørt anlegg på messer til 1-2 mill som har hatt helt jævlig lyd og jeg har gledet meg til å komme ut i bilen og høre på 1000 kronersanlegget mitt. Sånne anlegg MÅ være feil matchet! Hvis ikke et anlegg til 4 mill spiller fletta av folk, så det er nok ikke komponentene sine feil, men heller personen som har prøvd å matche disse tingene.
Det er ikke snakk om å spille fletta av noe eller noen som helst, det er snakk om å like, noen strekker seg etter hva målinger viser, andre kjøper seg dyr lyd, noen liker å bygge selv andre igjen låner og tester for å finne det som gjør en fornøyd, alt innenfor ens muligheter og prioriteringer.

Mange på den demoen synes at det var det beste de hadde hørt, det syntes ikke jeg, det betyr IKKE at det var dårlig eller noe slikt, og hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg nok ikke alikevel handlet med meg det hjem, jeg både kan og har brukt mange kroner på hifi så det er ikke noe antidyrt kampanje fra min side, men det må smake mine preferanser og prioriteringer.

Noen er veldig flinke å male opp scenarior på hvordan de mener saker og ting skal/bør være, de om det, det å strekke seg etter andres mening om hva som er bra hifi for en annen er både frusterende og kan bli dyrt, det gjelder å finne sin greie og jobbe seg ut fra det.

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den viktigste komponenten er den svakeste. Slik er det alltid. Det er den som bestemmer hvor bra ting kan bli.
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Den viktigste komponenten er den svakeste. Slik er det alltid. Det er den som bestemmer hvor bra ting kan bli.
Godt poeng!

mvh
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
musicus skrev:
Det er ikke snakk om å spille fletta av noe eller noen som helst, det er snakk om å like, noen strekker seg etter hva målinger viser, andre kjøper seg dyr lyd, noen liker å bygge selv andre igjen låner og tester for å finne det som gjør en fornøyd, alt innenfor ens muligheter og prioriteringer.

Mange på den demoen synes at det var det beste de hadde hørt, det syntes ikke jeg, det betyr IKKE at det var dårlig eller noe slikt, og hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg nok ikke alikevel handlet med meg det hjem, jeg både kan og har brukt mange kroner på hifi så det er ikke noe antidyrt kampanje fra min side, men det må smake mine preferanser og prioriteringer.
Det kommer jo litt an på hva slags utganspunkt man har. Hvis man har aldri har hørt noe annet enn cerwin vega før, er det sikkert knalltøft å høre litt mellomtone for første gang! ;)
Min mening er at ett anlegg i den prisklassen bør låte virkelighetsnært, og hvem er det som ikke liker virkelighetsnær lyd?
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Siden tråden heter "Den viktigste komponenten" - entall og meget tydelig, så viste jeg til rommet.

Nr. 2 er naturligvis høyttalerne, i forhold til rommet. Får man til en god match der, er det nesten utrolig hva man kan slippe unna med når det gjelder upstream-komponenter, og likevel få meget god lyd.
Ei normal norsk stue er ikke noe hinder for å få god lyd. Det er vel heller hva vi mener med "god lyd" som bestemmer hvor bra rommet må være. Har du et bra rom (bygd for formålet) står du ganske fritt til å velge høyttalere, hvis ikke må du lete etter en høyttaler som spiller bra i det rommet du har. Sånn sett er vel forholdet mellom rom og høyttalere det viktigste.
 
M

musicus

Gjest
sinep skrev:
musicus skrev:
Det er ikke snakk om å spille fletta av noe eller noen som helst, det er snakk om å like, noen strekker seg etter hva målinger viser, andre kjøper seg dyr lyd, noen liker å bygge selv andre igjen låner og tester for å finne det som gjør en fornøyd, alt innenfor ens muligheter og prioriteringer.

Mange på den demoen synes at det var det beste de hadde hørt, det syntes ikke jeg, det betyr IKKE at det var dårlig eller noe slikt, og hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg nok ikke alikevel handlet med meg det hjem, jeg både kan og har brukt mange kroner på hifi så det er ikke noe antidyrt kampanje fra min side, men det må smake mine preferanser og prioriteringer.
Det kommer jo litt an på hva slags utganspunkt man har. Hvis man har aldri har hørt noe annet enn cerwin vega før, er det sikkert knalltøft å høre litt mellomtone for første gang! ;)
Min mening er at ett anlegg i den prisklassen bør låte virkelighetsnært, og hvem er det som ikke liker virkelighetsnær lyd?
Se mitt svar #32 ;)
CV har jeg aldri hatt, jeg er alikevel mer fornøyd med dagens oppsett enn mange av de andre jeg hatt opp gjennom tiden, enda så er ikke dette det dyreste, men det jeg føler gir meg best musikalke opplevelser, og her har det stått noen gode oppsett de siste 2-3 årene :) ...

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
sinep skrev:
musicus skrev:
Det er ikke snakk om å spille fletta av noe eller noen som helst, det er snakk om å like, noen strekker seg etter hva målinger viser, andre kjøper seg dyr lyd, noen liker å bygge selv andre igjen låner og tester for å finne det som gjør en fornøyd, alt innenfor ens muligheter og prioriteringer.

Mange på den demoen synes at det var det beste de hadde hørt, det syntes ikke jeg, det betyr IKKE at det var dårlig eller noe slikt, og hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg nok ikke alikevel handlet med meg det hjem, jeg både kan og har brukt mange kroner på hifi så det er ikke noe antidyrt kampanje fra min side, men det må smake mine preferanser og prioriteringer.
Min mening er at ett anlegg i den prisklassen bør låte virkelighetsnært, og hvem er det som ikke liker virkelighetsnær lyd?
Hva er virkelighetsnær lyd?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ramaskriket jeg hører neste gang du kommer over og jeg setter på den nye ABBA-boksen min :) :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Det er ramaskriket jeg hører neste gang du kommer over og jeg setter på den nye ABBA-boksen min :) :)
:)

Ditt anlegg er jo et strålende eksempel på virkelighetsnær lyd i en ordinær stue.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for vennlige ord, men rommet mitt er da ikke noe godt eksempel på et godt "audiofilt" rom. Imidlertid er det mye bedre nå enn da du var her sist, har gjort noen små endringer i innredning og plassering, så du får suse over en av dagene og høre!

Jeg er helt enig med deg i prinsippet om at en "vanlig" stue meget vel kan ha fullstendig tilfredsstillende egenskaper som hifirom, med litt omtanke og flaks.
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg er helt enig med deg i prinsippet om at en "vanlig" stue meget vel kan ha fullstendig tilfredsstillende egenskaper som hifirom, med litt omtanke og flaks.
Her er vi helt på linje....

mvh
 
V

villov

Gjest
Bortsett fra at alt er like viktig så har jeg alltid tenkt at det låter slik som forforsterkeren låter.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har vært i konstant bevegelse de seneste tre-fire årene. Fra et fokus på høyttalere, via fokus på forsterker og deretter forforsterker - og har endt opp med at begynnelsen - kilden - kan hende har det viktigste bidraget til sluttresultatet.

Jeg bygger på års erfaring med at selv de billigste høyttalerne jeg har hatt innom, spiller utrolig bra med topp kilde og topp forsterkere. Desverre er det omvendte nesten aldri tilfelle. For meg virker det som om selv den simpleste høyttaler lar seg kommandere til å spille relativt akseptabelt - til tross for de prismessige forutsetningene - mens selv den dyreste høyttaler er sjanseløs når det gjelder å rette opp svakheter tidligere i hifikjeden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Jeg bygger på års erfaring med at selv de billigste høyttalerne jeg har hatt innom, spiller utrolig bra med topp kilde og topp forsterkere.  Desverre er det omvendte nesten aldri tilfelle….
Det er jeg helt enig i, det rimer helt og holdent med egne opplevelser her.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Anonym skrev:
Hva er virkelighetsnær lyd?
Jeg vet det er kaldt ute om dagen altså, men når du begynner å glemme hva virkeligheten er, er det på tide å stikke hodet ut av døra ;)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
sinep skrev:
Anonym skrev:
Hva er virkelighetsnær lyd?
Jeg vet det er kaldt ute om dagen altså, men når du begynner å glemme hva virkeligheten er, er det på tide å stikke hodet ut av døra ;)
Og alle stereoanlegg som er like dyre låter likt....
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Helt enig med Vidar P og Ulf-B her! Det du har gått glipp av i kilden kan aldri noe senere i kjeden kompensere for.
 
M

musicus

Gjest
sinep skrev:
Anonym skrev:
Hva er virkelighetsnær lyd?
Jeg vet det er kaldt ute om dagen altså, men når du begynner å glemme hva virkeligheten er, er det på tide å stikke hodet ut av døra ;)
Men virkeligheten, som live musikk f.eks, synes/tror/mener jeg i mange tilfeller har lite med hva mange forbinder med hifi virkeligheten, så det er ikke så lett bestandig, dessverre kan man kanskje si.

Live musikk høres i mine ører mange ganger, litt mørkere, varmere og mindre oppløst, uten å miste essensielle detaljer og rom og det andre som skaper spenningen i musikken.
Bare som en liten refleksjon på at virkeligheten ikke alltid stemmer med hva som forbindes med hifi virkelighet, gjorde jeg meg noen tanker om dette sist jeg var i konserthuset her i Gøteborg :)

Når dette er sagt så tilhører jeg ikke de som vil hjenskape konsertsalen i stua heller, bare en god nok for meg illusjon om hva det dreier seg om.

Ellers har Ulf-B noen gode poenger!

mvh
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Sting skrev:
Helt enig med Vidar P og Ulf-B her! Det du har gått glipp av i kilden kan aldri noe senere i kjeden kompensere for.
Jepp.

1: Kilde
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg tror vi må starte med et godt fundamentert hus, helst plassert på norsk granitt, oppbygd av mest mulig "døde" materialer, med dedikert el-kabler til det dedikerte lytterommet! ;D Husk at Moder jord kan spille med lytterom, hus og høyttalere, og dermed innvirke på lyden...

Det er derfor hifi-anlegg låter så mye bedre på Vestlandet og i Nord-Norge enn f.eks. på Hedmarken. Fundamentering..

Dernest kommer

*Kilde
*Forsterker
*Høyttaler
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
mixture skrev:
1. Dagsformen
2. Rommet
3. Høyttalere
4. Kilden
5. Forserker(e)



Mixture
Dagsform og rom er viktig, men kan det være så vanskelig å forstå at dette ikke er komponenter i et musikkanlegg. :-\

Ellers er selvsagt rekkefølgen riktig. :)
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Veldig uenig med Ulf-B og Vidar P. Jeg mener at forskjellen mellom en cd-spiller til kr. 5000,- og 50 000,-er mye mindre enn forskjellen mellom en høytaler til 5000,- og 50 000,-.

Det er ingen tvil om at en veldig dårlig kilde og forsterker gjør at en høytaler absolutt ikke kan gi mere en den blir foret. Men du når høy kvalitet på kilder, og forsterkere mye før høytalere. (og jo større rommet er jo større krav til høytalerne). Så jeg tør påstå at en høytaler til 50 000,-, en forsterker til 10 000,- og en cd-spiller til 2000,- låter vesentlig bedre en en cd-spiller til 50 000,- en forstker til 40 000,- og et parr høytalere til 2000,- (selv om summen her er jo vesentlig høyere). Dette er jo et ekstremt tilfelle, men det var jo også det Ulf-B snakket om (om jeg ikke misforsto ham).

Jeg trodde egentlig dette var relativt jengs oppfattning, men etter å ha fulgt med litt her på sentralen ser jeg jo at det til og med er noen som har dyrere kabler en høytalere, så mulig jeg med min utprøving opp igjennom årene er helt ute å kjører.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uob, hva mener du om denne da. Det er sammenhengen.

Vidar P skrev:
Den viktigste komponenten er den svakeste. Slik er det alltid. Det er den som bestemmer hvor bra ting kan bli.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
uob skrev:
Det er ingen tvil om at en veldig dårlig kilde og forsterker gjør at en høytaler absolutt ikke kan gi mere en den blir foret. Men du når høy kvalitet på kilder, og forsterkere mye før høytalere. (og jo større rommet er jo større krav til høytalerne). Så jeg tør påstå at en høytaler til 50 000,-, en forsterker til 10 000,- og en cd-spiller til 2000,- låter vesentlig bedre en en cd-spiller til 50 000,- en forstker til 40 000,- og et parr høytalere til 2000,- (selv om summen her er jo vesentlig høyere). Dette er jo et ekstremt tilfelle, men det var jo også det Ulf-B snakket om (om jeg ikke misforsto ham).
Det er et godt eksempel, jeg er 100% enig med deg.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
uob skrev:
Veldig uenig med Ulf-B og Vidar P. Jeg mener at forskjellen mellom en cd-spiller til kr. 5000,- og 50 000,-er mye mindre enn forskjellen mellom en høytaler til 5000,- og 50 000,-.

Det er ingen tvil om at en veldig dårlig kilde og forsterker gjør at en høytaler absolutt ikke kan gi mere en den blir foret. Men du når høy kvalitet på kilder, og forsterkere mye før høytalere. (og jo større rommet er jo større krav til høytalerne). Så jeg tør påstå at en høytaler til 50 000,-, en forsterker til 10 000,- og en cd-spiller til 2000,- låter vesentlig bedre en en cd-spiller til 50 000,- en forstker til 40 000,- og et parr høytalere til 2000,- (selv om summen her er jo vesentlig høyere). Dette er jo et ekstremt tilfelle, men det var jo også det Ulf-B snakket om (om jeg ikke misforsto ham).
Ingen misforståelse her - hehe. Jeg har gjort nettopp det du beskriver: koblet på høyttalere til godt under 2.000 kroner paret på elektronikk til i størrelsesorden 50-60.000 kroner - og har fått bakoversveis. Samt kjørt mine nesten 50.000 kroners høyttalere på en forsterker til (hvis jeg husker riktig) 8.990 kroner - og den lyden var ikke til å holde ut. Det er jo ikke slike ekstreme oppsett man ville lande på hvis man skulle komponere et anlegg på en rasjonell måte - men dette var en nødssituasjon. En høyst midlertidig mellomstasjon mellom to faser hvor jeg ikke hadde noe annet for hånden. Lignende forsøk med utstyr som barna har kjøpt - og som har vært innom her til testing - gir samme generelle trend. En billig høyttaler på god elektronikk er langt å foretrekke fremfor det motsatte. Hver gang.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er helt åpenbart at det er større klanglig forskjell mellom høyttalere enn mellom elektronikk. Det hører alle.
Men det er imo ikke dermed noen automatikk i at høyttaleren er det definerende komponent for hvor høy lydkvalitet man kan få ut av ei skive.

Klanglige flavører og forskjeller mellom høyttalere eller annet er en ting, kvalitative nivåforskjeller er ofte noe annet. Imo.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.661
Antall liker
32.645
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Dette har jeg vel sagt tidligere i andre tråder (eller var det denne ;D) at det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere.
Ellers er den viktigste komponenten i et anlegg, den svakeste ;) Der ligger skoen begravd ;D

gismo
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.661
Antall liker
32.645
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Ulf-B skrev:
uob skrev:
Veldig uenig med Ulf-B og Vidar P. Jeg mener at forskjellen mellom en cd-spiller til kr. 5000,- og 50 000,-er mye mindre enn forskjellen mellom en høytaler til 5000,- og 50 000,-.

Det er ingen tvil om at en veldig dårlig kilde og forsterker gjør at en høytaler absolutt ikke kan gi mere en den blir foret. Men du når høy kvalitet på kilder, og forsterkere mye før høytalere. (og jo større rommet er jo større krav til høytalerne). Så jeg tør påstå at en høytaler til 50 000,-, en forsterker til 10 000,- og en cd-spiller til 2000,- låter vesentlig bedre en en cd-spiller til 50 000,- en forstker til 40 000,- og et parr høytalere til 2000,- (selv om summen her er jo vesentlig høyere). Dette er jo et ekstremt tilfelle, men det var jo også det Ulf-B snakket om (om jeg ikke misforsto ham).
Ingen misforståelse her - hehe. Jeg har gjort nettopp det du beskriver: koblet på høyttalere til godt under 2.000 kroner paret på elektronikk til i størrelsesorden 50-60.000 kroner - og har fått bakoversveis. Samt kjørt mine nesten 50.000 kroners høyttalere på en forsterker til (hvis jeg husker riktig) 8.990 kroner - og den lyden var ikke til å holde ut. Det er jo ikke slike ekstreme oppsett man ville lande på hvis man skulle komponere et anlegg på en rasjonell måte - men dette var en nødssituasjon. En høyst midlertidig mellomstasjon mellom to faser hvor jeg ikke hadde noe annet for hånden. Lignende forsøk med utstyr som barna har kjøpt - og som har vært innom her til testing - gir samme generelle trend. En billig høyttaler på god elektronikk er langt å foretrekke fremfor det motsatte. Hver gang.
Denne støttes Ulf-B.

gismo
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Min far har høyttalere og forsterker til ca 15k pr stk og bruker en WD mediespiller til en 1000 lapp. Det spiller over all forventning.

Har hørt NAD3020 med høyttalere til både 10 og nærmere 40k og selv det har fungert bra selv om forsterkerens begrensninger kommer tydelig frem.

Høyttalere til prisen av en WD mediespiller eller en 3020 har jeg større problemer med å lytte til.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
gismo skrev:
Dette har jeg vel sagt tidligere i andre tråder (eller var det denne ;D) at det du taper i kilden vinner du aldrig tilbake i anlegget senere.
Hvor mye mer tror du ikke du taper i høyttalere?
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Spessielle eksempler da

I et oppsett der kilde, amp og ht(paret) alle koster ca 10k hver, vil jeg ha størst tro på å oppgradere til en dobbelt så dyr kilde.

Mvh
 
Topp Bunn