Den viktigste komponenten?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
Brasse skrev:
har nå eit oppsett der forforsterker og effekt er omkring ni-gangen av prisen på høgtalerne (nypriser).
kan ikkje sei anna enn at det fungerer.
Får nok spare litt mere penger og bytte ut forsterker-settet. Min for og effekt kostet bare 5,16 ganger så mye. ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Her er forholdet 1:15, i høyttalernes favør. Det lyder OK.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Dette med forforsterkeren som den viktigste komponent skrev jeg fordi jeg hadde en veldig fin opplevelse med en Threshold
pre jeg fikk låne av en bekjent for noen år siden.
Husker ikke helt typebetegnelsen på denne, men var en av toppmodellene med separat strømforsyning.

Anlegget mitt dengang var jeg stort sett fornøyd med, men da jeg koblet til denne ble jeg imponert.
Makan til øvre mellomtone og diskant hadde jeg aldri hørt. Den hadde en meget flott varme og låt meget realistisk.

En følelse av å fylle rommet og den store kontrollen over bassen, det hadde den dessverre ikke.

Har hatt mange forforsterkere i huset siden, men ingen har kunne måle seg med denne forforsterkerens flotte øvre mellomtone og magiske diskant.

Bruker nå en ARC sp16 med 6stk Ecc83 Golden Dragon TW.
Denne gir et stort lydbilde og har en fin kontroll over bassen. Meget detaljert, men mangler den flotte diskanten til Threshold preen jeg
fikk låne for noen år siden.

Men en kan vel ikke få alt? ;)
Du har jo likt en farging som slo godt ut i ditt anlegg. Det sier jo egentlig ikke så mye. Og er det i grunnen noe annet enn en fattigmanns EQ eller fastlåst tonekontroller og drive med forforsterker bytte som har farging og forvrengning?

I et godt anlegg, så er den mest transparente forforsterkeren den beste imo. Og det er som regel de billigste, nemlig passive løsninger. Tvc, lightspeed attenuator, kilde med volumkontroll osv.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
orso skrev:
Andy skrev:
Dette med forforsterkeren som den viktigste komponent skrev jeg fordi jeg hadde en veldig fin opplevelse med en Threshold
pre jeg fikk låne av en bekjent for noen år siden.
Husker ikke helt typebetegnelsen på denne, men var en av toppmodellene med separat strømforsyning.

Anlegget mitt dengang var jeg stort sett fornøyd med, men da jeg koblet til denne ble jeg imponert.
Makan til øvre mellomtone og diskant hadde jeg aldri hørt. Den hadde en meget flott varme og låt meget realistisk.

En følelse av å fylle rommet og den store kontrollen over bassen, det hadde den dessverre ikke.

Har hatt mange forforsterkere i huset siden, men ingen har kunne måle seg med denne forforsterkerens flotte øvre mellomtone og magiske diskant.

Bruker nå en ARC sp16 med 6stk Ecc83 Golden Dragon TW.
Denne gir et stort lydbilde og har en fin kontroll over bassen. Meget detaljert, men mangler den flotte diskanten til Threshold preen jeg
fikk låne for noen år siden.

Men en kan vel ikke få alt? ;)
Du har jo likt en farging som slo godt ut i ditt anlegg. Det sier jo egentlig ikke så mye. Og er det i grunnen noe annet enn en fattigmanns EQ eller fastlåst tonekontroller og drive med forforsterker bytte som har farging og forvrengning?

I et godt anlegg, så er den mest transparente forforsterkeren den beste imo. Og det er som regel de billigste, nemlig passive løsninger. Tvc, lightspeed attenuator, kilde med volumkontroll osv.
Ok! Da har jeg misforstått. Jeg trodde den beste lyden var den som for lyttereren låter mest naturlig.

Tror ikke du helt har forstått hva jeg mener. Men jeg er heller ikke verdens beste til å forklare meg. :p
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
orso skrev:
Andy skrev:
Dette med forforsterkeren som den viktigste komponent skrev jeg fordi jeg hadde en veldig fin opplevelse med en Threshold
pre jeg fikk låne av en bekjent for noen år siden.
Husker ikke helt typebetegnelsen på denne, men var en av toppmodellene med separat strømforsyning.

Anlegget mitt dengang var jeg stort sett fornøyd med, men da jeg koblet til denne ble jeg imponert.
Makan til øvre mellomtone og diskant hadde jeg aldri hørt. Den hadde en meget flott varme og låt meget realistisk.

En følelse av å fylle rommet og den store kontrollen over bassen, det hadde den dessverre ikke.

Har hatt mange forforsterkere i huset siden, men ingen har kunne måle seg med denne forforsterkerens flotte øvre mellomtone og magiske diskant.

Bruker nå en ARC sp16 med 6stk Ecc83 Golden Dragon TW.
Denne gir et stort lydbilde og har en fin kontroll over bassen. Meget detaljert, men mangler den flotte diskanten til Threshold preen jeg
fikk låne for noen år siden.

Men en kan vel ikke få alt? ;)
Du har jo likt en farging som slo godt ut i ditt anlegg. Det sier jo egentlig ikke så mye. Og er det i grunnen noe annet enn en fattigmanns EQ eller fastlåst tonekontroller og drive med forforsterker bytte som har farging og forvrengning?

I et godt anlegg, så er den mest transparente forforsterkeren den beste imo. Og det er som regel de billigste, nemlig passive løsninger. Tvc, lightspeed attenuator, kilde med volumkontroll osv.
Nå er vel neppe ARC so merke veldig farget...Ihvertfall ikke de nyere tingerne deres...Men tverrt om nøytrale som gjør at enkelte rørhuer ikke liker egenlyden av ARC så godt fordi det blir for lite klangfarger.. Og fattigmann-eq kan det neppe kalles med de prisene endel preer koster idag orso... 8)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Ok! Da har jeg misforstått. Jeg trodde den beste lyden var den som for lyttereren låter mest naturlig.
Mest naturlig for alle med den forforsterkeren? Man må skille mellom subjektive opplevelser i eget anlegg og det objektive. Du traff tydeligvis med god matching i ditt anlegg for mellomtone og diskant, men det trenger ikke slå ut på samme måte i andre anlegg. Synes det blir litt feil og trekke en konklusjon at forforsterkeren er den viktigste komponenten i et anlegg basert på en slik høyst subjektiv erfaring.

Høyttalerne og samspillet med rommet gir mye større variasjoner. Det er egentlig ikke noe å diskutere da det er godt kartlagt. At en enkeltperson har opplevd en større forskjell med elektronikk bytte rokker ikke ved dette. Årsaken til sistnevnte kan være mange.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Kjører selv av samlet innkjøpskostnad, sånn røft regnet....

Hovedkilde 55%
Forsterker 20%
Høyttalere 25%

Dog mener jeg at vinyl koster litt for å få opp på et godt nivå. Mere en digitalt imo.
Spiller jo fin fint det :)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
uob skrev:
orso skrev:
En DAC som ligger i high-end sjiktet trenger ikke koste mer enn 3500 kr. F.eks HRT Streamer II+. Eller så koster en Hegel DAC 8k. Det finnes nok bedre ting, men forskjellen er garantert svært liten. Tror man ikke det, får man gjøre en blindtest. ;D
Da blir det imo litt merkelig å si at kilden er så viktig. I forhold til pris er det vanskelig å se.
Akkurat det jeg mener. Mens du neppe finner en høytaler som kan gi en fullfrekvens gjengivelse i min stue med en høytaler til samme pris. (faktisk klarer du ikke det med Vidar P sine høytalere heller ;)
Dette stemmer kun hvis fullfrekvens gjengivelse er synonymt med bra lyd. Noen mener at bass som rister huset er bra lyd, andre synes 120 dB helt rent og kontrollert er bra lyd. Jeg er mer av den oppfatningen at gjengivelse av en stemme som høres ut til å være tilstede i rommet er definisjonen på bra lyd. Dette kan du få til i et vanlig rom med relativt moderate høyttalere, men det som er koblet opp foran begynner å bli veldig kritisk.

"High-End" DAC til 3500,- og et dempet rom = bra lyd, faller på sin egen urimelighet.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
orso skrev:
Andy skrev:
Ok! Da har jeg misforstått. Jeg trodde den beste lyden var den som for lyttereren låter mest naturlig.
Mest naturlig for alle med den forforsterkeren? Man må skille mellom subjektive opplevelser i eget anlegg og det objektive. Du traff tydeligvis med god matching i ditt anlegg for mellomtone og diskant, men det trenger ikke slå ut på samme måte i andre anlegg. Synes det blir litt feil og trekke en konklusjon at forforsterkeren er den viktigste komponenten i et anlegg basert på en slik høyst subjektiv erfaring.

Høyttalerne og samspillet med rommet gir mye større variasjoner. Det er egentlig ikke noe å diskutere da det er godt kartlagt. At en enkeltperson har opplevd en større forskjell med elektronikk bytte rokker ikke ved dette. Årsaken til sistnevnte kan være mange.
Ikke EN slik subjektiv erfaring. Har drevet med hifi i 35år og testet mye i løpet av disse årene. Jeg personlig mener fortsatt at forforsterkeren er den viktigste komponenten.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I alle de år jeg har testet og byttet rundt på komponenter, så har "alltid" erfaringen vært den samme.

Jeg har aldri fått en ht til å låte ok med en forsterker jeg ikke har likt karakteristikken til, men jeg har fått de fleste ht jeg har testet til å låte ok med forsterkere jeg har likt karakteristikken til. Signalkilder (primært ulike "kvalitets" CD-spillere) har med min erfaring hatt mindre innvirkning.
Dvs - i min verden har det primære vært å finne en forsterker tilpasset mine preferanser, for så å "utfylle" dens karakteristikker med "riktig" ht og signalkilde. Til slutt litt "fintuning" med noen alternative kabler i "rimeligere" prisklasse.
 

surabus

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.12.2007
Innlegg
829
Antall liker
1.640
Den viktigste komponenten?
Forslag:

1 Høytalerne
2 kilden (e)
3 forsterker (e)
I forbindelse med din test av Threshold du nevnte tidligere i tråden ,nyttet du samme høytalere?

Mvh
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Min erfaring er fortsatt at høyttalere i de fleste tilfellene låter bedre jo bedre forsterker(e) de fyres med. Jeg er ikke uenig i at høyttalerne er svært viktige ledd i kjeden, men er det i det hele tatt mulig å rangere de forskjellige leddene i minst - mest viktig?

Uten forsterker, ingen lyd. Uten kabler - ingen lyd, uten nål i p.u'en, vil et vinylbasert anlegg ikke gi et pip fra seg, sjøl om resten koster ørten hundre tusen kroner. Så hva er egentlig poenget med en slik rangering? Tidsfordriv?

mvh. VilhelmW
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Andy skrev:
I en eldre tråd ble det diskutert hvilken komponent som var viktigst i et anlegg.

En veldig interessant tråd husker jeg. Mange synspunkter. Mange mente at alle komponentene var like viktige, og en del syntes at første og siste ledd var viktigst.

En som mente at forforsterkeren var den viktigste komponenten husker jeg.
Og i ettertid etter mye sjonglering med forskjellige kabler og div komponenter må jeg si meg enig.
Ihvertfall i mitt anlegg har det vært veldig viktig for den store lydopplevelsen å få en forforsterker som passer til resten av anlegget.

Hva synes dere?
Ørene pga at det er de som tar imot lyden, og hjernen pga at det er den som tolker opplevelsen av lyden / musikken. Det hjelper NULL/NADA/NIX med "verdens" beste system som måler best på alle parametre i " verdens" beste lytterom hvis ørene og hjernen ikke fungerer, enkelt & greit, end of discussion......... ;)

Mvh :)
 
V

villov

Gjest
[/quote]

Ikke EN slik subjektiv erfaring. Har drevet med hifi i 35år og testet mye i løpet av disse årene. Jeg personlig mener fortsatt at forforsterkeren er den viktigste komponenten.
[/quote]


Ditto
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
VilhelmW skrev:
Min erfaring er fortsatt at høyttalere i de fleste tilfellene låter bedre jo bedre forsterker(e) de fyres med. Jeg er ikke uenig i at høyttalerne er svært viktige ledd i kjeden, men er det i det hele tatt mulig å rangere de forskjellige leddene i minst - mest viktig?
Ja, det er flere som har gjort det her i tidligere innlegg.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Noen sier at kilden er den viktigste komponenten og prøver å begrunne dette, men det er bare sprøyt da den viktigste komponenten er høyttalerene. Med et par veldig gode og lettdrevne stativhøyttalere (finnes noen av dem) kommer de fleste langt nær sagt uansett hva dem kobler til, om så det verste av øvrige komponenter. Man kan kjøpe seg en DVD-spiller til 398 kroner som ikke er kjent som den beste kilde, koble opp med en ny eller eldre billig forsterker og det låter levelig uansett om høyttalerene er lettdrevne og som sagt veldig gode... Det alene sier sitt!!

Bytte av elektronikk (forsterker og kilde) påvirker ikke lyden i samme grad, bytter man derimot høyttalere til noe mindre bra så blir forskjellene store fra eller til.

Snu det hele på hodet. Ta utgangspunkt i en glimrende kilde og koble til noen mindre gode høyttalere. Dette kan på ingen måte låte like godt som førstnevnte anlegg og man har bommet totalt...

----

Missforstå meg rett her, for jeg mener IKKE at gode høyttalere ikke trenger god kilde og elektronikk - for det fortjener dem. Jeg vil bare med å sette noe helt på spissen vise til hva som er viktigste komponent i et anlegg. Som sagt uten tvil høyttalerene.

Dernest kommer forsterker, da uten krefter nok så vil man preges stort lydmessig av det også - forsterkeren er i så måte mye mer viktig enn kilden. Kilden er i mine øyne det man trenger å legge minst penger i. Og hva gjelder kabler så har det for noen vippet over i komplett galskap, trenger ikke koste all verden (uansett anleggets prisnivå og brukerens økonomi).
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Den viktigste komponenten er den man legger best merke til når man prøver å høre på musikk men blir sittende å lytte på anlegget i stedet.

Eller den komponenten som gjør at man får lyst til å skru av / ned musikken etter kort tids lytting.

Eller den komponenten som i størst grad bidrar til at man ikke gidder å høre noe særlig på musikk for tiden.

Det finnes både kilder, forforsterkere, effekttrinn og høyttalere som er kapable til denslags.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Bx skrev:
Den viktigste komponenten er den man legger best merke til når man prøver å høre på musikk men blir sittende å lytte på anlegget i stedet.

Eller den komponenten som gjør at man får lyst til å skru av / ned musikken etter kort tids lytting.

Eller den komponenten som i størst grad bidrar til at man ikke gidder å høre noe særlig på musikk for tiden.

Det finnes både kilder, forforsterkere, effekttrinn og høyttalere som er kapable til denslags.
Amen.

Rar diskusjon egentlig. Det er like mange meninger som det er anlegg og deltakere på HFS uansett.

Hva er best? Ribbe eller pinnekjøtt?
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Etter å ha jobbet noen år deltid med salg av hifi-utstyr er min erfaring som følger:
1) Billige høyttalere spiller mye bedre med en overdimensjonert (les dyrere) forsterker.
2) En så kalt high-end høyttaler spiller overraskende bra med en liten (les billig) forsterker.
3) Jo bedre forsterkeren er jo mer er det verdt å investere på kilden, dette uavhengig av høyttaleren.
4) Matching av høyttaler, forsterker og ikke minst rom gir lyden karakteren. Denne kan fin-tunes med kilde, uten at karakteren på lyden blir for mye endret.

Konklusjonen er for meg at det egentlig ikke er noe enkelt svar på trådstarters spørsmål. Er det ikke overnevnte punkter som danner det logiske grunnlaget for bytting/oppgradering av komponenter? :)
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
1. Rommet
2. Rommet
3. Høyttalere
4. Effektrinn
5. Fortrinn
6. Kilde
7. Kabler
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.523
Antall liker
102.862
Torget vurderinger
23
G.A.G. skrev:
1. Rommet
2. Rommet
3. Høyttalere
4. Effektrinn
5. Fortrinn
6. Kilde
7. Kabler
Damn right!! I tillegg den stakkaren som skal prøve å få alle disse variablene til å arbeide optimalt sammen..
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Det som går tapt først i kjeden kan ikke gjenskapes senere, men hva er viktigst ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
G.A.G. skrev:
1. Rommet
2. Rommet
3. Høyttalere
4. Effektrinn
5. Fortrinn
6. Kilde
7. Kabler
Nesten, vil bytte om Fortrinn og effekt (faktisk) (Elektrisk matching er essentielt. Der syndes det mye og påvirker resultatet selvsagt). Føler at arbeidet med "småsignalene" utgjør mer for lyden i akkurat det tilfellet. Ikke når det gjelder HT. Men det er etter egne erfaringer. Sikkert ikke like erfaringer rundt omkring.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Under utprøvingen av Musical Innovations forøvrig glimrende pre MI11 slapp jeg følgende fjert:
'Jeg tar det gode resultatet til inntekt for leiren som forfekter viktigheten av en best mulig forforsterker i kjeden.'
Så jeg kan si meg mye enig her.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
musicman skrev:
Det som går tapt først i kjeden kan ikke gjenskapes senere, men hva er viktigst ?
Det er ikke feil å si at det som går tapt i kjeden ikke kan gjenskapes, men hvor mye snakker vi om hvis kildene holder bra nivå? Jeg vil påstå at forskjellen mellom en god DAC under 10k og en kilde til 50-100k er enten ikke eksisterende eller svært liten (kommer ann på hva man sammenligner selvsagt). Selv Fidelity er enig i det, noe som man kan lese i testen av HRT Pro og hvor den sammenlignes med Vadseth sinn Linn spiller.

Forskjellen mellom en del høyttalere kan derimot være svært stor. Også mellom høyttalere i samme prisklasse. Det ser man på målinger. Det finnes veldig mange høyttalere, også i høy prisklasse, som ikke måler spesielt bra når de plasseres utenfor et anekoisk rom.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror nok mye av divergensen skyldes mulighet til å skifte komponenter og dra egne erfaringer.
Rommet skiftes sjelden (derav endel som ikke har erfaring med viktigheten)
HT skiftes sjelden (" ------- ")
Så kommer effekttrinn, preamper, linjekilde og kabler. (vel ikke nødvendigvis i den rekkefølgen). (kabler skiftes også ofte grunnet den bedre halvdel ikke ser det og kan kommentere pengebruk ;) etc.)
Derav endel erfaringer som sier at det som skiftes ofte har mest å si for viktigheten. Det er ikke dermed sagt at det er riktig.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Tror nok mye av divergensen skyldes mulighet til å skifte komponenter og dra egne erfaringer.
Rommet skiftes sjelden (derav endel som ikke har erfaring med viktigheten)
HT skiftes sjelden (" ------- ")
Så kommer effekttrinn, preamper, linjekilde og kabler. (vel ikke nødvendigvis i den rekkefølgen). (kabler skiftes også ofte grunnet den bedre halvdel ikke ser det og kan kommentere pengebruk ;) etc.)
Derav endel erfaringer som sier at det som skiftes ofte har mest å si for viktigheten. Det er ikke dermed sagt at det er riktig.
Veldig godt poeng. Vi baserer i stor grad våre meninger på hva vi har prøvd i eget anlegg.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Andy skrev:
VilhelmW skrev:
Min erfaring er fortsatt at høyttalere i de fleste tilfellene låter bedre jo bedre forsterker(e) de fyres med. Jeg er ikke uenig i at høyttalerne er svært viktige ledd i kjeden, men er det i det hele tatt mulig å rangere de forskjellige leddene i minst - mest viktig?
Ja, det er flere som har gjort det her i tidligere innlegg.
Det er da fullt av kjetterske mennesker som påstår å ha oppnådd eller sågar gjort mye umulig her på Sentralen... ;D
Jeg står fortsatt på at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd!

Mvh. VilhelmW
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
.retteP skrev:
Under utprøvingen av Musical Innovations forøvrig glimrende pre MI11 slapp jeg følgende fjert:
'Jeg tar det gode resultatet til inntekt for leiren som forfekter viktigheten av en best mulig forforsterker i kjeden.'
Så jeg kan si meg mye enig her.
Jeg har sagt før her at rommet er for meg det viktigste. Men når det gjelder hva som kommer først av effekt og for vil jeg si at det ikke hjelper med god/dyr for hvis ikke effekten holder følge. derfor mener jeg at de er like viktige i et godt sammensatt anlegg. På generelt grunnlag bør alle komponentene være like "gode". Dvs at jeg er helt enig med dem som påpeker at det svakeste leddet er det viktigste.
 
V

vredensgnag

Gjest
I sitt foredrag på YouTube, som er linket til annetsteds her, så nevner Linkwitz noe opplagt. Så lenge vi ikke er i stand til å begå "wavefield reconstruction" ved å gjenskape de lydbølgebevegelser som foregår i det autentiske fremføringsrommet, så vil alt vi gjør være en illusjon i forhold til utgangspunktet.

Og stereo er i tillegg en illusjon der man helt bevisst må gjøre det som skal til for å lure hjernen til å tro det er en "wavefield reconstruction" den lytter til, når det egentlig overhodet ikke er det. I en autentisk rekonstruksjon vil alle punktlyder komme mot lytter fra nøyaktig det sted i fremføringen hvor de ble skapt.

Mens i en stereo rekonstruksjon så kommer lyden fra de to punktene som utgjøres av høyttalerne, og vi setter sammen utgangspunktet i hodet, på grunnlag av lydenergiforholdet mellom hva som når høyre og venstre øre.

Når man bruker noen minutter på å tenke på hva dette medfører, så er det klart at den (de) aller viktigste komponentene/relasjonene er høyttaler/rom-interaksjonen. Det er av kritisk betydning for hva slags lydenergifordeling som overhodet kan oppstå i lytterommet. Og er dette ikke på plass, så hjelper det ikke hva man legger i forkant - i verste fall vil selv romkorrigering bare videre ødelegge illusjonen, dersom rom/høyttaler er for vanskelig, i forhold til en idealsituasjon.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Det er da fullt av kjetterske mennesker som påstår å ha oppnådd eller sågar gjort mye umulig her på Sentralen... ;D
Jeg står fortsatt på at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd!

Mvh. VilhelmW

[/quote]

Det er jo selvsakt, poenget er vel at det er mye mindre forskjell på "leddene" når vi snakker kilde en når vi snakker høytalere.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Sparre, som er blant de jeg synes har fått til veldig god lyd hjemme, sier ofte at det er tre forhold du MÅ ha kontroll på før du kan oppnå noe som helst, og det første er akustikken, altså rommets påvirkning. Etter det kommer ren strøm fra jordet nett, og så vibrasjonsdemping/underlag, om jeg husker rekkefølgen på de to siste rett.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
For meg er det opplagt at høyttaler/rom er det viktigste, men jeg respekterer andre meninger og hevder ikke selv å sitte på fasiten.

Noe jeg har merket meg i denne tråden som jeg synes er noe spesielt, er at det er mange som har kombinasjon av billig høyttaler og dyr elektronikk. Jeg betviler ikke folks erfaring med at dette kan funke, men jeg lurer på hva slags resonnement som ligger bak dette valget. Hva slags analyse er det som ligger bak at "disse rimelige høyttalerne fungerer bra, men jeg tror jeg må teste en forsterker til en million dollars for å få dem til å blomstre."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
.retteP skrev:
Sparre, som er blant de jeg synes har fått til veldig god lyd hjemme, sier ofte at det er tre forhold du MÅ ha kontroll på før du kan oppnå noe som helst, og det første er akustikken, altså rommets påvirkning. Etter det kommer ren strøm fra jordet nett, og så vibrasjonsdemping/underlag, om jeg husker rekkefølgen på de to siste rett.
Så de som bare setter anleget "sånn ca." der det passer i stua, i en hylle fra Ikea, på de føttene som boksene kommer med og med medfølgende strømkabler, kan bare glemme å få god lyd og å kose seg med musikk?

"før du kan oppnå noe som helst"?

Sorry, men det er bare sprøyt. I beste fall snobberi.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.850
Antall liker
38.606
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Dazed skrev:
.retteP skrev:
Sparre, som er blant de jeg synes har fått til veldig god lyd hjemme, sier ofte at det er tre forhold du MÅ ha kontroll på før du kan oppnå noe som helst, og det første er akustikken, altså rommets påvirkning. Etter det kommer ren strøm fra jordet nett, og så vibrasjonsdemping/underlag, om jeg husker rekkefølgen på de to siste rett.
Så de som bare setter anleget "sånn ca." der det passer i stua, i en hylle fra Ikea, på de føttene som boksene kommer med og med medfølgende strømkabler, kan bare glemme å få god lyd og å kose seg med musikk?

"før du kan oppnå noe som helst"?

Sorry, men det er bare sprøyt. I beste fall snobberi.

+1

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
JENO skrev:
Noe jeg har merket meg i denne tråden som jeg synes er noe spesielt, er at det er mange som har kombinasjon av billig høyttaler og dyr elektronikk. Jeg betviler ikke folks erfaring med at dette kan funke, men jeg lurer på hva slags resonnement som ligger bak dette valget. Hva slags analyse er det som ligger bak at "disse rimelige høyttalerne fungerer bra, men jeg tror jeg må teste en forsterker til en million dollars for å få dem til å blomstre."
For meg er det klare paralleller mellom hifi og bilkjøring. Heller en overmotorisert liten bil, enn en undermotorisert stor bil. Med måte, naturligvis - ingen grunn til å legge seg på det helt ekstreme i noen retning. Mine forsøk her hjemme med ekstremkombinasjoner, skyldtes ren nød: høyttalere og/eller forsterkere på utlån. Eller ren nysgjerrighet: når jeg først har disse raritetene innom, hvorfor ikke sjekke ut hvordan det låter?
 
M

musicus

Gjest
motoren skrev:
Dazed skrev:
.retteP skrev:
Sparre, som er blant de jeg synes har fått til veldig god lyd hjemme, sier ofte at det er tre forhold du MÅ ha kontroll på før du kan oppnå noe som helst, og det første er akustikken, altså rommets påvirkning. Etter det kommer ren strøm fra jordet nett, og så vibrasjonsdemping/underlag, om jeg husker rekkefølgen på de to siste rett.
Så de som bare setter anleget "sånn ca." der det passer i stua, i en hylle fra Ikea, på de føttene som boksene kommer med og med medfølgende strømkabler, kan bare glemme å få god lyd og å kose seg med musikk?

"før du kan oppnå noe som helst"?

Sorry, men det er bare sprøyt. I beste fall snobberi.

+1

mvh
Musikken kan de sikkert kose seg med, det rekker med kjøkkenradioen for det, det var heller ikke poenget, han sier vel dette som noe lydforbedrende, og jeg holder på lang vei med, ett godt rack, gode strømkabler og man er langt på vei, selv på orginalføtter.

Jeg har prøvd begge deler, har du? eller bedriver du selv litt synsing og åndssnobberi?

mvh
 
Topp Bunn