Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
    ;D

    Dagens!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    bjornh skrev:
    rolfozzy skrev:
    Skal du lage kabler med Østfoldbanen som modell så blir lyden veldig forsinka. Hvis den ikke blir innstillt helt da.
    ;D

    Dagens!
    Lett! ;D

    Men jeg ville ha koblet ut diselmotoren på toget, satt et par store kreller i ene enden av jernbanen, og noen små små horn i andre, og fått togene til å gå på el drift :p
     

    frans

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2003
    Innlegg
    1.457
    Antall liker
    2
    På tide å blåse nytt liv i tråden.

    Har spilt med EKKJ i ett-års tid med passivt delefilter. 4x6 kvmm til bassen og 4x2,5 kvmm til mellomtone og diskant. I fjor høst fikk jeg igjen sving på det elektroniske delefiltere og har siden kjørt aktivt med egne flat copper wire til bassen. Disse er direkte koblet mellom høyttalerelementene og høyttalerutgangen (se en annen tråd). Xindak FS-gold (flatwire sølv/gull) til mellomtonen og Kimber 4TC til diskant.

    På nyåret var det tid for å teste ut EKKJ til diskant. Denne gang min egen variant. Strippet en 4x2,5kvmm kabel helt og isolerte den ene tråden med teflonrør og den andre med bomull. Hadde ikke lengde nok til å prøve bomull eller teflon på begge. Utenpå ledningen ble det tredd en strømpe. Til diskantforsterkeren er det brukt banaplugger, mens kabelen til diskanten er direktekoblet.

    Lyden.
    I begynnelsen låt det hardt og rått. Som en kunne forvente av helt ferske kabler. Nå etter 20-30 timer begynner å det å ligne noe. I forhold til 4TC er det nå mere ro i lydbildet. Det er mindre grums. Holografien er betydelig bedre. Det mangler ikke detaljer i diskanten. De bare er der. Uten å gjøre krav på ekstra oppmerksomhet slik som 4TC kablene gjør. Cymbalene har også fått en ny tyngde og mere kropp. Det låter mer troverdig. Ved første ørelytt, så høres det mørkere. Men alt er der. Det låter mer naturtro. Disse DIY EKKJ låter en god klasse over 4TC kablene.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet ikke jeg om det er lagt ut bilder av nettkabler som er like disse (siden jeg ikke har lest hele tråden), men det gjør vel ikke noe siden all PR er god PR. (i dette tilfellet newlec pfxp 3x2,5)
    Ville lage noen kabler som var skjermet og hadde massive ledere, og kom frem til denne kabelen som heter newlec pfxp. Den er etter mitt syn ganske smidig.
    Til skjerm brukte jeg emc kabelen ølflex som jeg strippet.
    For å få en udiskutabel god skjerm, la jeg denne dobbelt over den indre kappen. Tredde så over en strømpe som jeg krympet med en føne.
    Er personlig fornøyd med kabelen og tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å finne noe annet.
     

    Vedlegg

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    prnesse skrev:
    Nå vet ikke jeg om det er lagt ut bilder av nettkabler som er like disse (siden jeg ikke har lest hele tråden), men det gjør vel ikke noe siden all PR er god PR. (i dette tilfellet newlec pfxp 3x2,5)
    Ville lage noen kabler som var skjermet og hadde massive ledere, og kom frem til denne kabelen som heter newlec pfxp. Den er etter mitt syn ganske smidig.
    Til skjerm brukte jeg emc kabelen ølflex som jeg strippet.
    For å få en udiskutabel god skjerm, la jeg denne dobbelt over den indre kappen. Tredde så over en strømpe som jeg krympet med en føne.
    Er personlig fornøyd med kabelen og tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å finne noe annet.
    Har du spesialavtale med forsikringselskapet?
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det der er vel ikkje mere uforsvarlig enn alle som mekker kabler sjøl,feks fat lmc.

    Synst den ser riktig så bra ut.

    Skulle ikkje forundre meg om fat lmc er mindre smidig enn den der.

    Mvh.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Det der er vel ikkje mere uforsvarlig enn alle som mekker kabler sjøl,feks fat lmc.

    Synst den ser riktig så bra ut.

    Skulle ikkje forundre meg om fat lmc er mindre smidig enn den der.

    Mvh.
    Nettkabler (og andre kabler) med sollide Kåre skal ikke bøyes mer enn «en» gang, og minste bøyradius for kabelen skal «for en hver pris» overholdes. Bruk av sollide Kåre som tilslutningsledning for «løst» utstyr er ikke «forskriftsmessig»/tillatt, sollide Kåre er kun tillatt i faste installasjoner. «LMC» kabelen er tillat brukt som tilslutningsledning mv. og privatpesjoner har anledning til å lage slike ledninger selv uten å komme på kant med forskriftene på området (forutsatt at allt materiell som brukes i tilvirkningen er tillatt brukt til nettspenning).

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Jeg trodde at anlegget var fast installasjon.
    ...
    Det er det når det er skrudd fast i veggen (eller tilsvarende), en skrue er nok, og da skal du ha autorisert el-installatør til å signere samsvarserklæring m.v.

    mvh
    KJ
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    oyvjorge skrev:
    prnesse skrev:
    Nå vet ikke jeg om det er lagt ut bilder av nettkabler som er like disse (siden jeg ikke har lest hele tråden), men det gjør vel ikke noe siden all PR er god PR. (i dette tilfellet newlec pfxp 3x2,5)
    Ville lage noen kabler som var skjermet og hadde massive ledere, og kom frem til denne kabelen som heter newlec pfxp. Den er etter mitt syn ganske smidig.
    Til skjerm brukte jeg emc kabelen ølflex som jeg strippet.
    For å få en udiskutabel god skjerm, la jeg denne dobbelt over den indre kappen. Tredde så over en strømpe som jeg krympet med en føne.
    Er personlig fornøyd med kabelen og tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å finne noe annet.
    Har du spesialavtale med forsikringselskapet?

    Hva skal jeg med det?
    Denne kabelen er mye bedre enn en vanlig skjøteledning. Til og med forsikringsselskap kan være i besittelse av en smule fornuft hvis det er forskriften du henviser til.
    Hadde vært mer skeptisk til å bruke noen av de "lovlige" overdimensjonerte kablene som finnes rundt omkring, som er så tunge og stive at de nesten detter ut av nettbrønnen.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
    Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.

    Scenarie 2: Det tar fyr pga elektrisk feil i hifi-riggen, eller noen omkommer pga elektrisk støt ved kortslutning i hifi-riggen. Branntekniske etterforskere og andre offentlige myndigheter interesserer seg. Det blir diskusjon med forsikringsselskapet om erstatningsbeløp, ansvarsfordeling/avkorting, og kanskje en rettssak. Da gjør det plutselig en viss forskjell om ting er CE-merket og forskriftsmessige, eller om det foreligger bevis på amatør-DIY i strid med forskriftene. Selv om årsaken kanskje lå et annet sted enn i selve DIY-patenten, så kan jeg levende forestille meg et forsikringsselskap som prosederer på 50 % avkorting pga grov uaktsomhet og ufagmessig omgang med elektrisitet, rett og slett fordi de kan spare noen millioner på å gjøre det.

    Tenk nøye gjennom hva du gjør. Hvis du avviker fra det forskriftsmessige, må du være 110 % klar over hvilket ansvar du påtar deg og være villig til å leve med de eventuelle konsekvensene, enten det blir slik eller sånn. For min del er ikke en mulig, marginal forbedring i lydkvaliteten verdt selv en knøttliten sjanse for å havne i det andre scenariet ovenfor.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var da makaløst til krisemaksimering.

    Med all den elendige mikkmakk som leveres over disk idag,er det langt mere sannsynslig at feks vannkoker el,går opp i røyk.

    Hvorfor tror du feks at reglene er blitt skjerpet inn siste tiåra,jo akkurat pga større produkajon av drittutstyr,og generellt mykje mere dingser som alle skal ha i heimen.Det er det som er brannfarligt spør du meg.

    Er man så nervøs for brann/regler hadde jeg satset på noe mer minimalistisk hobby,feks sjakk laget i brannsikkert utstyr.

    Hva med alle forst og div hjemmelaget utstyr,er det lovligt?

    Mvh.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Asbjørn skrev:
    Brasse skrev:
    Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
    Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.

    Scenarie 2: Det tar fyr pga elektrisk feil i hifi-riggen, eller noen omkommer pga elektrisk støt ved kortslutning i hifi-riggen. Branntekniske etterforskere og andre offentlige myndigheter interesserer seg. Det blir diskusjon med forsikringsselskapet om erstatningsbeløp, ansvarsfordeling/avkorting, og kanskje en rettssak. Da gjør det plutselig en viss forskjell om ting er CE-merket og forskriftsmessige, eller om det foreligger bevis på amatør-DIY i strid med forskriftene. Selv om årsaken kanskje lå et annet sted enn i selve DIY-patenten, så kan jeg levende forestille meg et forsikringsselskap som prosederer på 50 % avkorting pga grov uaktsomhet og ufagmessig omgang med elektrisitet, rett og slett fordi de kan spare noen millioner på å gjøre det.

    Tenk nøye gjennom hva du gjør. Hvis du avviker fra det forskriftsmessige, må du være 110 % klar over hvilket ansvar du påtar deg og være villig til å leve med de eventuelle konsekvensene, enten det blir slik eller sånn. For min del er ikke en mulig, marginal forbedring i lydkvaliteten verdt selv en knøttliten sjanse for å havne i det andre scenariet ovenfor.
    Helt enig, dette er ingen krisemaksimering. Det kalles å tenke litt lenger enn nesa rekker.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    [/quote]

    Nettkabler (og andre kabler) med sollide Kåre skal ikke bøyes mer enn «en» gang
    mvh
    KJ
    [/quote]

    Skulle gjerne visst hvor du har funnet det avsnittet?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    prnesse skrev:
    ...
    Skulle gjerne visst hvor du har funnet det avsnittet?
    Behøver jeg å «finne» mine egne «sitater»?

    Legg merke til «» rundt «en». Poenget er at gjenntatte bøyinger av SC-kabler skal unngås (i særdeleshet ned mot eller evt. under minste bøyradius), da det øker risikoen for brudd i ledermaterialet og isolasjonsfeil, begge deler øker brannfaren og risikoen for andre funksjonsfeil mm.

    mvh
    KJ
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    oyvjorge skrev:
    Asbjørn skrev:
    Brasse skrev:
    Nå er jeg både ung og naiv, men jeg tror at forsikringsselskaper er gladere i forskrifter enn en smule fornuft.
    Scenarie 1: Det blir ikke brann, og ingen får elektrisk støt. Ingen problemer med noen som helst. Bare sol og glede.

    Scenarie 2: Det tar fyr pga elektrisk feil i hifi-riggen, eller noen omkommer pga elektrisk støt ved kortslutning i hifi-riggen. Branntekniske etterforskere og andre offentlige myndigheter interesserer seg. Det blir diskusjon med forsikringsselskapet om erstatningsbeløp, ansvarsfordeling/avkorting, og kanskje en rettssak. Da gjør det plutselig en viss forskjell om ting er CE-merket og forskriftsmessige, eller om det foreligger bevis på amatør-DIY i strid med forskriftene. Selv om årsaken kanskje lå et annet sted enn i selve DIY-patenten, så kan jeg levende forestille meg et forsikringsselskap som prosederer på 50 % avkorting pga grov uaktsomhet og ufagmessig omgang med elektrisitet, rett og slett fordi de kan spare noen millioner på å gjøre det.

    Tenk nøye gjennom hva du gjør. Hvis du avviker fra det forskriftsmessige, må du være 110 % klar over hvilket ansvar du påtar deg og være villig til å leve med de eventuelle konsekvensene, enten det blir slik eller sånn. For min del er ikke en mulig, marginal forbedring i lydkvaliteten verdt selv en knøttliten sjanse for å havne i det andre scenariet ovenfor.
    Helt enig, dette er ingen krisemaksimering. Det kalles å tenke litt lenger enn nesa rekker.
    +2. Selv et brudd på forskrifter i rom som ikke er berørt av brann kan føre til forkortelse fordi de viser uaktsomhet hos kunden. De vil prosedere med at huset er en brannfelle uansett, og at det ble avslørt som følge av brannen. Denslags ting vil ikke jeg kødde med. Hvis dere ikke er fornøyde med de kablene som følger med, eller de kablene du kan lage på lovlig måte, så bør du heller spandere noen kroner på en kjøpekabel.

    Men det er vel mulig å lage DIY-strømkabler som både er lovlige og holder mål? Jeg vet ikke, for jeg har ikke forsøkt. Men en ting er sikkert, og det er at uansett hvor hyggelig kåre er så er det ikke i alle settinger han passer heller. Det må være grenser for den homo-erotikken...

    Tror sannelig noen burde søke midler til å lage dokumentaren "Mannen som elsket kåre". ;D
    Ps: Det er ingen kritikk mot kåre i dette innlegget.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    ...
    Hva med alle forst og div hjemmelaget utstyr,er det lovligt?
    Det er lovlig, forutsatt at det materiellet som fører nettspenning er godkjent til formålet, og tingene forøvrig er riktig skrudd sammen, i særdeleshet mht sikring, jording og isolasjon. Overflatetemperaturen på slik utstyr skal ikke kunne bli høyere enn 60 grader (eller var det 40 grader?).

    mvh
    KJ
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan aldri tenke meg at alle diy rørforst/klasse a forst er under den tempgrensen.

    Har også hørt at strømtilkoblinger/vegguttak over tid løsner litt pga 50hz svinging?,det kan isåfall også vere brannfarligt om man ikkje gjør dette.


    Mvh.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg tror ikke rør blir varmere enn vanlige lyspærer?
    Noen som vet?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Jeg tror ikke rør blir varmere enn vanlige lyspærer?
    Noen som vet?
    Det gjør de ikke. Jeg ser ikke hvorfor en forsterker som har samme trafoer og rør som min, og en strømforsyning som er lovlig, skal bli varmere enn min. Den gamle Bedini-forsterkeren min ble mye varmere på topplokket enn rørforsterkerens. Det er ikke spesielt varmt å ta på toppen av dekselet som beskytter rørene, og sålenge det er lov å ha lyspærer på 60w i en lampe med skjerm at tøy eller papir så tror jeg ikke at en svakere lyspære med metallskjerm er ulovlig. Det finnes jo lyspærer på (minst) 100w med vanlig sokkel, så dette begynner å bli litt "morra di"-argumentasjon for at ulovlige strømkabler ikke er så ille.

    DIY er som oftest godkjente byggesett eller kloner av anerkjente konstruksjoner. Det finnes de som konstruerer sine egne saker helt fra bunnen, men de bruker vel som oftest kjente komponenter laget for det bruket i sine konstruksjoner. Og sett bort fra Pallesens 2000 watt-er så kjenner jeg ikke til noen DIY rørforsterkere som er spesielt ekstreme.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det med lyspæresammenligning er nå ein ting,det Kj påpekte var tempen inni forst mtp komponenter/loddinger.
    Det er jo tross allt tettpakket inni hifi kontra lyspære med masse luft rundt.

    40/60 grader er jo bare litt mere enn kroppstemp,så eg tviler på at alle rørforst er under den grensen.
    Det meste av kondiser ol. har jo øvre grense fra 80-ca 100grader,sikkert ikkje uten grunn.

    Inni min rørbaserte dac er det hvertfall langt mer enn fingervarmt.

    Trur jaggu all hifi er forbudt jeg!

    Mvh.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    w.o.t.
    samlanes skrev:
    Det med lyspæresammenligning er nå ein ting,det Kj påpekte var tempen inni forst mtp komponenter/loddinger.
    Det er jo tross allt tettpakket inni hifi kontra lyspære med masse luft rundt.
    ...
    Det jeg nevnte handler om overflatetemperatur på chassis, de delene som er tilgjengelig fra utsiden. Etter nærmere ettertanke tror jeg det handler mer om berøringssikkerhet enn brannsikkerhet (selv om det går på noe av det samme).

    ...
    40/60 grader er jo bare litt mere enn kroppstemp,så eg tviler på at alle rørforst er under den grensen.
    Det meste av kondiser ol. har jo øvre grense fra 80-ca 100grader,sikkert ikkje uten grunn.
    ...
    Levetiden på kondiser på maks temperatur er vanligvis ganske kort, kortere enn normal garantitid, reklamasjonstid o.l. f.eks. 2000 timer ved 85 grader

    mvh
    KJ
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Det med lyspæresammenligning er nå ein ting,det Kj påpekte var tempen inni forst mtp komponenter/loddinger.
    Det er jo tross allt tettpakket inni hifi kontra lyspære med masse luft rundt.

    40/60 grader er jo bare litt mere enn kroppstemp,så eg tviler på at alle rørforst er under den grensen.
    Det meste av kondiser ol. har jo øvre grense fra 80-ca 100grader,sikkert ikkje uten grunn.

    Inni min rørbaserte dac er det hvertfall langt mer enn fingervarmt.

    Trur jaggu all hifi er forbudt jeg!

    Mvh.
    Du har nok rett i det, men alle de DIY-forsterkerne jeg har sett har hatt frie rør på toppen av apparatet. Og da tror jeg ikke at varmen som eventuelt stråler nedover er noe stort problem. Uansett er dette en hypotetisk problemstilling, for her blir en lovlig og en ulovlig løsning satt opp mot hverandre. Og det er direkte meningsløst.

    Dessuten handler tråden om koselige kåre, og ikke rørforsterkere eller klasse A som du kan steke egg på.
     
    L

    larkus

    Gjest
    På tide å få litt aktivitet i denne tråden igjen! Jeg fikk ved en tilfeldighet fatt i noen meter av denne kabelen her

    Nesten for moro skyld tok jeg og koblet den til mellomtone/diskant-terminalene på høyttalerene. Jeg hadde ikke så veldig store forventninger da jeg anså den for lite egnet p.g.a. lite tverrsnitt, 18AWG som tilsvarer ca. 0,85 kvadrat mm.
    Jeg bruker bare senterlederen. En kabel til pluss og en til minus. Om det er placebo eller virkelighet er jeg ikke sikker på, men rent umiddelbart så fremstod lydbildet som er smule mer "gjennomsiktig" og detaljert. En følelse av at "noe" mellom høyttaler og lytter forsvant. Nesten som å pusse et lett dugget vindu for å dra en visuell sammenligning. I bassen brukes grøftekabelen "Kåre" på 4x6 kvadrat solidcore med to ledere til pluss og to til minus. Det er en stund siden operasjonen ble utført, og jeg har til nå ikke følt noe behov for å fjerne coaxen igjen. Jeg har også kommet over et par andre coax kabler hos ELFA som kan være interessante i hifi-sammenheng

    Denne med massiv innerleder på 5,5 kvadrat mm og polyetylen isolasjon.


    og denne, Flexiform 401 fra Habia med innerleder av forsølvet kobber og teflonisolasjon. Den er beregnet for frekvenser opptil 20 GHz, (Radar og mikrobølger). Innerleder diameter på 1,6 mm. Burde være egnet som signalkabel også.


    Det spørs om det må eksperimenteres videre ;D
     

    Vedlegg

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Det stilles samme krav til pluss og minusledere :-*




    Mvh. RS
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    larkus skrev:
    På tide å få litt aktivitet i denne tråden igjen! Jeg fikk ved en tilfeldighet fatt i noen meter av denne kabelen her

    Nesten for moro skyld tok jeg og koblet den til mellomtone/diskant-terminalene på høyttalerene. Jeg hadde ikke så veldig store forventninger da jeg anså den for lite egnet p.g.a. lite tverrsnitt, 18AWG som tilsvarer ca. 0,85 kvadrat mm.
    Jeg bruker bare senterlederen. En kabel til pluss og en til minus. Om det er placebo eller virkelighet er jeg ikke sikker på, men rent umiddelbart så fremstod lydbildet som er smule mer "gjennomsiktig" og detaljert. En følelse av at "noe" mellom høyttaler og lytter forsvant. Nesten som å pusse et lett dugget vindu for å dra en visuell sammenligning. I bassen brukes grøftekabelen "Kåre" på 4x6 kvadrat solidcore med to ledere til pluss og to til minus. Det er en stund siden operasjonen ble utført, og jeg har til nå ikke følt noe behov for å fjerne coaxen igjen. Jeg har også kommet over et par andre coax kabler hos ELFA som kan være interessante i hifi-sammenheng

    Denne med massiv innerleder på 5,5 kvadrat mm og polyetylen isolasjon.


    og denne, Flexiform 401 fra Habia med innerleder av forsølvet kobber og teflonisolasjon. Den er beregnet for frekvenser opptil 20 GHz, (Radar og mikrobølger). Innerleder diameter på 1,6 mm. Burde være egnet som signalkabel også.


    Det spørs om det må eksperimenteres videre ;D

    Placebo er nok sterkt frentredende her ja. :)


    Bruk av koaxkabel enten det nå gjelder bruk av senterleder for pluss og skjerm for minus, eller bruk av innerledere til pluss og innerleder til en annen koax til minus fungerer det ikke, uansett ledertverrsnitt. Kabel med sølvpletering er det verste man kan bruke. Jeg hadde i sin tid tilgang til det meste av koakskabler opptil veldig store dimmensjoner i Telenor. Og tro meg, gjenngivelsen ble alltid mørk, kjedelig og flat uten dynamikk.
     
    L

    larkus

    Gjest
    R.S. skrev:
    Det stilles samme krav til pluss og minusledere :-*




    Mvh. RS
    Skjerm skal naturligvis ikke være i bruk. Brukt som ht-kabel brukes kun senterlederen. En kabel til pluss og en til minus :-* :-*
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2


    Jeg bruker slike solidcore coax`er som analog signal kabler i anlegg nr.2
    sammen med disse pluggene fra ebay:
    http://cgi.ebay.com/8pcs-NAKAMICHI-...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aa24a5a9e



    Og hvite 2.5kv 7-tråder pn kabler i flette ala kimber fra clas ohlson som høytalerkabel:
    4stk 2x+ og 2x-sammen 5kv til + og 5kv til - (1-flette til en høytaler = 10kv)

    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146091695



    fra ebay:
    http://cgi.ebay.com/14PCS-24K-Gold-...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19b92c9b5d


    Fungerer og låter utmerket.
    Har prøvd masse forskjellige kabler.
    Piss. Jeg gidder ikke mer.
    Tiden hvor jeg brukte formuer på kabler er over.

    Jeg bruker forøvrig samme ht-kabel i anlegg nr.1
    sammen med noen klassiske EC signalkabler i sølv.
    HT-kablene er flettet for å unngå støy og radio-moskva effekten :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    HCS skrev:
    larkus skrev:
    up skrev:
    Og tro meg, gjenngivelsen ble alltid mørk, kjedelig og flat uten dynamikk.
    Slik er det definitivt ikke her :)

    Fint for deg det larkus :). Ikke noe er bedre enn når en har noe en er fornøyd med.
    Takk, HCS! Nå har det seg slik at enkelte andre som har lyttet på musikk her også har vært strålende fornøyd med lyden.
    Det ville være synd om det ble sagt av ren høflighet ;)
    Kollektiv placebo? Det tviler jeg på!

    mvh
    larkus
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn