Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Takker Roysen for å ha satt sjokolade på dagsorden her på sentralen:)
    Har alltid vært glad i sjokolade, men har merket at det ikke smaker like godt som før.
    Begynnte med at Minde ødela en av mine favoritter "Risbrød" . De laget den ikke bare mindre, men smaken var også forandret til, for meg, det uspiselige.
    Etter å ha lest Toblerone tråden ser jeg at produsentene bøffer ut oppskriftene å bruke billige råvarer i en sammensetning som "tilnærmet" skal smake likt.
    Ønsker her at folk som har litt oversikt over "gourmet" sjokolade, dvs sjokolade som er laget med smak og ikke fortjeneste som hovedmål, og komme med gode forslag.
    Nå er det på tide og putte penger i lomma på de som lager kvalitet, ikke til disse fortjeneste, inntjening, kutting av utgifter bedrifter!
    Har forsåvitt begynt med endel andre produkter, feks kokt skinke, men nå handler det om sjokolade ;)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Kokesjokolade, burde funke ;)
    Smakte litt av den "nye" boble melkesjokoladen til Freia, ikkje bra .....
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Då må vi ha ein referanse som held ein viss kvalitet og kan nyttast i "blindtestar". Kva med Freia kokesjokolade?
    Du mener vel da at vi skal bruke den som referanse for å være sikker på at alt annet innholder høyere prosent kakaobønner og smaker bedre slik at det er lett å kjenne forskjell?

    Kokesjokolade er ikke særlig høyt oppe på kvalitetsstigen.

    Mvh
    Roysen
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fabrikkarbeideren sto og røkte på jobb da han så selveste røykelovens far komme bortover gangen. Han så ingen annen råd enn å putte røyken i munnen.

    Røykelovens far: "Hva har du i munnen?"
    Arbeideren: "Sjokolade."

    Røykelovens far: "Men det ryker jo!!"
    Arbeideren: "Kokesjokolade!!"


    ;) :D 8)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Leser at Eia etterlyser gourmetsjokolade. Da kan vi jo like gjerne starte på toppen, så kan andre forslag heller sammenlignes med 1'eren.
    Valrhona er den beste sjokoladen jeg kjenner til. Både de lyse og mørke. Synes de er flinkest på div. mørk.

    B
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpte Valrhona hvit sjokolade i samme format som NonStop, farlig gode saker til kaffen. Tør ikke kjøpe mer.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Herved bestilt! Gruppekjøp, Roysen? :D
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Herved bestilt! Gruppekjøp, Roysen? :D
    Jepp, er med på alt godt og gærnt jeg.

    PS! Har i dag utbenet en pattegris med foremålet å lage Brødrene Price's Porcetta. Tusen takk til Cruiser for den oppskriften og utbeningsinstruksjonen. Det gikk som en lek. Pattegrisen er av fantastisk kvalitet og ble kjøpt fra Bergfinn's Laks & Viltsentralen fra distributøren A La Carte Produkter. Jeg har også jobbet hele dagen med Bergfinn for å jobbe frem en bestilling av råvarer fra Laks & Vilt samt noen varer fra Fiskeriet for å sette sammen en 7 retters gourmetmiddag til Bergfinn og hans bedre halvdel samt min bedre halvdel og meg selv. Det blir en aften med hifi og gourmet i fokus.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her tror jeg det blir mye godt og nytt for ganen. Spennende.

    Mvh. B
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har noen her smakt den Anton Berg marsipanbrød med cognac og grovhakkede mandler? Spiser den alt for sjelden for det er ikke mange som fører den.

    Og hvor ble det av Opal? Hvem lagde den? Freia? Nidar? ...savner den

    B
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Og hvor ble det av Opal? Hvem lagde den? Freia? Nidar? ...savner den

    B
    Opal var Nidar Bergene. Det er vel litt drøyt å kalle den sjokolade, det var litt for mye sukker i den, dog med ett mikroskopisk sjokoladebelegg. Noe fryktelig kliss å spise.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sugar in the morning. Jeg starter alltid arbeidsdagen med 100-200 gr. sjokolade. Da takler jeg en hektisk hverdag mye bedre.

    B
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Kos deg, man lever bare en gang.

    Mvh
    Roysen
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Min favoritt fra Valrhona:

    Valrhona. Sjokolade 001.jpg beklager gammelt foto. Sjokoladen er forlengst fortært.


    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Då må vi ha ein referanse som held ein viss kvalitet og kan nyttast i "blindtestar". Kva med Freia kokesjokolade?
    Du mener vel da at vi skal bruke den som referanse for å være sikker på at alt annet innholder høyere prosent kakaobønner og smaker bedre slik at det er lett å kjenne forskjell?

    Kokesjokolade er ikke særlig høyt oppe på kvalitetsstigen.

    Mvh
    Roysen
    Nei, men Freia kokesjokolade er:
    - ganske konstant over tid (- så langt, er iallfall mitt inntrykk).
    - generelt tilgjengeleg over alt.
    - såpass grei at dei fleste tåler denne.

    Men eg er ei enkel sjel - DV10x5 er ei anna av mine referansar.....heilt grei den også, tykkjer eg.
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Då må vi ha ein referanse som held ein viss kvalitet og kan nyttast i "blindtestar". Kva med Freia kokesjokolade?
    Du mener vel da at vi skal bruke den som referanse for å være sikker på at alt annet innholder høyere prosent kakaobønner og smaker bedre slik at det er lett å kjenne forskjell?

    Kokesjokolade er ikke særlig høyt oppe på kvalitetsstigen.

    Mvh
    Roysen
    Nei, men Freia kokesjokolade er:
    - ganske konstant over tid (- så langt, er iallfall mitt inntrykk).
    - generelt tilgjengeleg over alt.
    - såpass grei at dei fleste tåler denne.

    Men eg er ei enkel sjel - DV10x5 er ei anna av mine referansar.....heilt grei den også, tykkjer eg.
    Ok, mulig jeg misforstod opplegget her. Du har rett i det du skriver.

    Mvh
    Roysen
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.910
    Antall liker
    1.218
    Torget vurderinger
    2
    Favoritten min i vanlig matbutikk er Freia 70%. Synes ofte at sjokolade er best når det er rundt 70%. Gjerne med appelsinsmak og kanske noe krønsj i tillegg. Noe som er litt synd er at de fleste sjokolader ikke oppgir fordelingen mellom kakaofett og kakaomasse. Selv om det står 70%, så kan det være 35% fett og 35% kakao, eller 60 % kakao og 10% fett. Hadde vært lettere å peile seg inn på det som smakte best om det alltid var oppgitt. Det er også litt morsomt at kakaobønner fra forskjellige land får sjokoladen til å smake annerledes. Fikk testet dette på sjokoladesmakekurs. Merkbar forskjell på samme sjokolade med bønner fra forskjellige steder.

    En ting jeg ikke er så glad i er melkesjokolade. Blir kvalm av 2-3 ruter, og en av de verste er Freia melkesjokoade. Men, heller ikke sjokolade på rundt 50% uten melk er noe særlig godt. Da er resten sukker, som er alt for mye for en sjokolade. Det er også litt rart at hvit "sjokolade" heter sjokolade når den kun inneholder fett, sukker og ofte melk, ikke noe kakaomasse. Hvis du smaker på rent kakaofett, så kan du ikke si at det kommer fra kakao. Det er uten smak og kunne kommet fra hva som helst av plantefett.

    Er det noen som vet hvor mange % kakao det er i de små tynne mørke stengene med appelsinsmak som er i gode ønsker pakken?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    En favoritt! bør ikke spise for mange på engang
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, dypt savnet. Men jeg har kjøpt en annen opal. 2 faktisk.
    Føles litt "hardt" å sette tenna i, og smaker ikke så godt.
    Men låter mye bedre.8)8)8)

    eventopal_05.jpg


    B

    edit; ser at det står Bergene på opalen. Da må det være lenge siden den gikk ut av produksjon. Ble ikke Bergene "spist" opp av Nidar for mange år siden?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det het i alle fall Nidar Bergene da jeg var mye mindre enn nå :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Det kan da ikke være 30 år siden Opal forsvant? Umulig, jeg kan ennå minnes de klisne hendene etter å ha åpnet en Opal, de var somregel most godt inn i embalasjen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Bergene navnet forsvant i 1987. jeg mener å huske det var 1983 eller 1984 Opal forsvant. det kan til og med være før. Tiden går fort
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Hvis jeg skal gumle sjokolade foretrekker jeg Lindt framfor Valrona. Favoritten er dog kanskje Divine 70% mørk.

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    den jeg mines med hemningsløs nostalgi er denne:

    texan-bar.jpg

    Texan var så god, og varte så lenge at de slutta å lage den. (kan ikke selge konsumentprodukter som gjør folk tilfreds i lang tid)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Eller Riegel, kaffe og en slik på nessoddbåten, på vei til jobb sittende på dekk.Lykke:)
    Ja, der er den!
    Riegel var en skikkelig klassiker, perfekt dose til en kopp kaffe, og smak som traff meg midt på.
    Det var en som skrev på nettet at av alle utgåtte sjokolader står denne øverst på ønskelista for relansering.
    Det skriver jeg under på.
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Eller Riegel, kaffe og en slik på nessoddbåten, på vei til jobb sittende på dekk.Lykke:)
    Ja, der er den!
    Riegel var en skikkelig klassiker, perfekt dose til en kopp kaffe, og smak som traff meg midt på.
    Det var en som skrev på nettet at av alle utgåtte sjokolader står denne øverst på ønskelista for relansering.
    Det skriver jeg under på.
    Skriver meg gjerne på et opprop om relansering av denne. Spist min kvote av dem. Utrolig god husker jeg den som.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn