Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Ja har bare igjen å bytte bensinpumpe, så er jeg på veien. Er i høllen på cars, bikes and cofee torsdager av og til. Kjører også en XJR. Snakkes. Kule bremser på din :cool:
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    I anledning jeg selv har fått meg en slik støykilde som jeg tidligere klaget på ble jeg nyskjerrig på hva som gjelder av regler.

    § 24-8.Støy fra motorsykler
    1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for motorsykler og erstatningseksosanlegg som ikke omfattes av § 24-7.
    2. Ved typegodkjenning og – for ikke typegodkjente motorsykler – ved første gangs registrering i Norge skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at motor sykkelen tilfredsstiller kravene i ECE-reg.nr. 41 Amendment 01. Motorsykkelens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.
    3. Støynivå etter ECE-reg.nr. 41-01
    Motorsykkel med motor med slagvolum

    – ikke over 80 cm3 77 dB(A)
    – over 80 cm3 t.o.m. 175 cm3 80 dB(A)
    – over 175 cm3 82 dB(A)
    4. Som alternativ dokumentasjon kan godtas dokumentasjon for direktiv 78/1015/EØF, som endret senest ved direktiv 89/235/EØF, eventuelt som avløst av direktiv 97/24/EF kap. 9.
    5. Erstatningseksosanlegg
    Erstatningseksosanlegg som monteres på motorsykkel skal være godkjent og merket iht. vedlegg II i direktiv 78/1015/EØF, som endret senest ved direktiv 89/235/EØF eller direktiv 97/24/EF kapittel 9.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Er dette målt 1m unna eksospotta ved et bestemt turtall?
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kjører en BMW F800S med Pyramid Plastic kåpe. Ser vel mer sportslig ut enn den er. Samme motor som i F800 GS, remdrift 85 hestekrefter, paralell twin. Har hatt denne siden 2013. Min første sykkel, så jeg kan ikke sammenligne med så mye annet. Kunne tenkt meg en mer oppreist sittestilling, ellers godt fornøyd.

    1629111881925.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er dette målt 1m unna eksospotta ved et bestemt turtall?
    7,5 m fra i 50 km/t.
    Det står som følger:
    2.1.4.3.1.1. Prøvingshastighet Motorsykkelen skal nærme seg linjen AA’ med en stabilisert hastighet som: — er lik 50 km/t eller — svarer til et motorturtall lik 75 % av turtallet nevnt i nr. 3.2.1.7 i tillegg 1A. Den laveste av de to hastighetene skal velges.

    videre:
    2.1.4.3.1.2.3. Motorsykler utstyrt med motor med et slagvolum som overstiger 175 cm3 og en girkasse med fem gir eller mer, skal prøves én gang både i annet gir og tredje gir. Gjennomsnittet av de to prøvingene skal gjelde.

    Alt fremgår detaljert i Direktiv 97/24/EF kap 9 fra side 361, der det også er angitt hvordan stillstandmåling evt skal utføres.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I anledning jeg selv har fått meg en slik støykilde som jeg tidligere klaget på ble jeg nyskjerrig på hva som gjelder av regler.
    Om det ikke gjelder en veteran så gammel at det ikke var noe støykrav, så skal den tilfredsstille det støykrav som gjaldt ved førstegangsregistrering.

    Om det er HD vi snakker om, så er det siden 80-tallet (om jeg husker rett) innført merknad i vognkortet om type eksosanlegg (modell og nr) og i senere tid typegodkjennningsnummeret. Dette skal tydelig fremgå innstemplet på eksosanlegget/pottene.

    Om du skal montere anlegg av annet fabrikat, så kan det hende produsenten kan levere dokumentasjon tilstrekkelig til at biltilsynet aksepterer det. Alternativt kreves uavhengig støytest, som angitt i Direktiv 97/24/EF kap 9 fra side 361.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Ahh... jeg hadde kun lest Del 2 av vognkortet. Del 1 lister faktisk hvilken typegodkjenning-standard fra 2001 som er benyttet.
    Samt jeg leser i klartekst 90dB(A) ved 3000 rpm som greit forklarer hvorfor den bråker så fælt :rolleyes:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ?!? Er 90db ført inn i vognkortet?
    Støykrav forbikjøring tung MC: Første gang registrert før 1.10.1990: 86 dBA
    Støykrav forbikjøring tung MC: Registrert etter 1.10.1990: 82 dBA.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ?!? Er 90db ført inn i vognkortet?
    Støykrav forbikjøring tung MC: Første gang registrert før 1.10.1990: 86 dBA
    Støykrav forbikjøring tung MC: Registrert etter 1.10.1990: 82 dBA.
    90 er sikkert en standstøymåling. Forbikjøringstesten er anderledes. På Rudskogen er det 102 dB v/11 meter pr. sekund stempelhastighet. Forenklet til 5500 for Ducati. Og det måles 50 cm fra eksosutløpet, i samme plan, men i 45 grader vinkel i forhold til utblåset. Dette er iht racingreglementet. Andre arrangement kan ha andre grenser...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.021
    Torget vurderinger
    10
    Endelig en skikkelig to-takter på plass, -72 H2.

    image0.jpeg image3.jpeg

    Har skaffet korrekt forskjerm og byttet ut alt som var repro.
    Fant også datoriktige felgbaner, sykkelen er reg. første måned -72, felgbaner er nå ellevte måned -71. :)

    Mvh.
    SAL
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Moto Guzzi V7 Sport samt California fra syttitallet gjorde stort inntrykk i sin tid. . Etter en kort periode med Aprillia som eier to Piaggio over i 2004. De prøvde seg uten hell i cruisermarkedet med store tunge 1400 kubikkere, men nå synes jeg modellrekka begynner å se bra ut. Ut fra Aprillia tiden kom vel Griso som ble lansert i 2004. Jeg liker den også :D

    1633255016620.png
    1633255110382.png
    1633255559217.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Endelig en skikkelig to-takter på plass, -72 H2.

    Vis vedlegget 752483 Vis vedlegget 752484

    Har skaffet korrekt forskjerm og byttet ut alt som var repro.
    Fant også datoriktige felgbaner, sykkelen er reg. første måned -72, felgbaner er nå ellevte måned -71. :)

    Mvh.
    SAL
    Jeg husker Brumle, Frøvold, Kristensen og Vårli freste rundt på disse. Dro ut fra Lasse`s akkompagnert av en lyd som var en blanding av en rullende tønne fylt med spiker og jetjager. Pluss en nydelig lukt av brent to-taktolje.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.021
    Torget vurderinger
    10
    "Spiker og jetjager", den likte jeg!!! :)



    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.021
    Torget vurderinger
    10
    Siden det ble mange nydelige Guzzi i tråden her nå må jeg spe på med min -76 Le Mans igjen!

    Moto Guzzi_1.jpg Moto Guzzi_3.jpg Moto Guzzi_4.jpg

    1000 cmm, dobbelplugg, mer komp, større ventiler, mer kam, 40 Dellorto og grøvre eksos

    Mvh.
    SAL
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    2F261274-CA6A-4B99-8726-9CBC7753E185.jpeg
    Hadde en Kawasaki 750 Mach III i nabolaget. Faren kjørte Skoda Oktavia som den på bildet. Den røykla hele området, og sammen sørget de for å holde brentoljelukta konstant.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Har nettopp byttet min Royal Enfield 650 interceptor i en Re Meteor 350 red.
    Trenger en liten og lett til bykjøring og nærområdet, og en større cruiser til lang turer.
    Hva d blir får våren vise.
    Noen tanker om BMW rt1150?
    Har ogsa lurt på Guzzi tt85 travel som universal.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Hvor blir RE produsert nå til dags?
    I samme land som HD har valgt, India.
    Det er vel derfor de koster omtrent det halve av hva Triumph tar.
    Funny story : Etter 2 verdenskrig bestilte den indiske hæren så mange, at RE satte opp en fabrikk i India.
    Da alt rakna i England på søtti tallet fortsatte RE India å produsere.
    Det er faktisk den produsenten som har vært kontinuerlig i produksjon lengst.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Og de har R&D divisjonen i England med ingeniører fra Triumph og eier Harris performance som designer rammer
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Siden det ble mange nydelige Guzzi i tråden her nå må jeg spe på med min -76 Le Mans igjen!



    1000 cmm, dobbelplugg, mer komp, større ventiler, mer kam, 40 Dellorto og grøvre eksos

    Mvh.
    SAL
    Artig med Le Mans ja, husker nå at jeg har hatt et par stykker. Den siste forårsaket et saftig rundvelt som satte meg ut noen år, og som gjør at jeg signerer inn med 7% invaliditet idag. På bildet er den i noe uvante omgivelser, som offroad. guzzi_0001 copy.jpg
     

    moto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.08.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    54
    Moto Guzzsi 850 GT, 2.jpg

    Hei!

    Jeg kjøpte den første Moto Guzzi 850 GT som ble levert i Norge, av Morten Maager i Tøyengata i Oslo i juni 1972.

    Da var jeg nettopp fylt 19 år.

    Bildet over har jeg hentet fra nettet. Da jeg har min egen 850GT bare på gamle lysbilder.


    2 år tidligere hadde jeg min første langtur på en Phanter moped, fra mitt hjemsted Øvergygd i Indre Troms, der det ligger en stor militærleir. Jeg kjørte via Lyngen over til Finnland og ned til Luleå på delvis elendige grusveier.

    I 1970 var det få store motorsykler i Norge. Et stykke nede i Sverige ble jeg forbikjørt av to store, britiske motorsykkler. Det tente drømmen om å skaffe seg en virkelig komfortabel tur-sykkel.


    Jeg jobbet den gang som maler og sparte opp penger. Høsten 1971 kjøpte jeg et svensk magasin, som het MC-Nytt. Der så jeg bildet av en Moto Guzzi V7. En 750 cc, som da var den største motorsykkelen til Guzzi. Den var hvit og bildet gjorde omtrent samme inntrykk på meg, som første gang jeg så bilde av en naken dame med brede hofter og flotte bryster.

    Reklameteksten gikk også "rett i blodet" på meg. Jeg husker ikke teksten ordrett, men det var noe om, at DETTE var motorsykkelen for de som ikke ville vegre seg for å kjøre dagsetapper på opp til 1000 km. "Först då visar Guzzien sina innersta hemligheter".

    Jeg hadde vurdert både Honda 750, da jeg syntes det var tøft med fire sylindre - og BMW , fordi en kamerat mente at de det var spesielt driftssikre sykler.
    Men etter å ha sett bildet av en Guzzi V7, var det helt umulig for meg å kjøpe en BMW.

    Jeg fant ut hvem som importerte Moto Guzzi til Norge og bestilte en V7 for levering våren 1972.

    Utpå nyåret varslet de meg om, at det ville komme en større modell på markedet, en 850 cc. Den gang var i hovedsak de største syklene 750 cc. Så det ble veldig fristende å kjøpe noe som liksom var størst. Så det ble til at jeg bestilte en rød 850 GT.

    Den skulle være klar for levering uka etter den 17. mai. Så den 15. mai lastet jeg telt og pakning på min ett år gamle Tempo Figheter 125 cc og kjørte av gårde i ola-bukse og gummistøvler. Hadde med meg en tykk regnjakke, som far min hadde brukt og tok på meg den gamle moped-hjelmen, med skinnklaffer over ørene. Hadde den gang langt hår et stykke ned på ryggen.

    Da jeg kom til Oslo slo jeg opp teltet på Bogstad Camping og "bosatte meg der".

    En kamerat i Øverbygd hadde kjøpt Tempoen, så den sendte jeg med toget til Fauske og videre med godsruta til Øverbygd.

    Da mandagen kom dro jeg til butikken i Tøyengata. Der stod det en stor Moto Guzzi politi-motorsykkel i vinduet og det var et herlig sted å komme. Jeg ble godt mottatt, men Morten Mager fortalte meg, at det nå var streik i Italia og de visste ikke når leveransen av 6 stk. 850 GT ville ankomme Norge.

    Det ble lenge å vente. Jeg slo ihjel tiden med å vandre rundt i Oslo og se mange ting som undret meg. Etter noen dager flyttet jeg til Ekeberg Camping.

    Først etter 3 uker kom syklene. De monterte først den som jeg skulle ha og jobbet overtid. Slik at klokken halv sju en vakker junikveld viste mekanikeren meg hvordan det var å bruke selvstarteren. Noe jeg aldri hadde sett før på en motorsykkel. Glemmer aldri den solide, men behagelige lyden, etter å ha kjørt totakter.

    Selv i Oslo var det bare noen få store motorsykler, så jeg la merke til at folk snudde seg når jeg kjørte oppover Karl Johan.

    Klaret ikke å vente til dagen etter med å komme meg ut på landeveien. Så jeg pakket teltet og kjørte utover Mosseveien, med kurs mot Sverige.

    Den svenske importøren var i Motala og jeg hadde bestilt den første servicen der. Den skulle tas allerede etter 500 km.

    Jeg hadde i løpet av vinteren funnet ut at jeg skulle kjøpe full kjøre-utrustning hos Sportdepån i Partille utenfor Göteborg. Så der kjøpte jeg en skinndress i "British Racing Green", en hvit Bell heldekkende hjelm, støvler og hansker. Så sykkelen var RØD, skinndressen GRØNN og hjelmen HVIT. Altså fargene i det italienske flagget.

    Tok deretter ett par dager i Göteborg, før jeg satte kursen nordover.

    De gangene jeg tanket på en bensinstasjon langs E4 og gikk inn for å betale, så jeg at det stimlet folk, i alle aldre, rundt sykkelen. Gøy!

    Jeg begynte å kjøre inn sykkelen slik det var blitt anbefalt, men på sene kveldstimer i Nord-Sverige økte jeg farten gradvis, der jeg kjørte som i et eventyr rett mot den røde solen i nord. I Midnattsolens Land.


    Senere kjørte jeg BMW i noen år, rundt om i Europa, ned til bl.a. Albania.

    For meg har det blitt slik, at en motorsykkel som ikke har utstående sylindre, er som en kvinne uten bryster.

    Etter å ha skrevet den siste setningen her, foretrekker jeg å være "anonym".
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.021
    Torget vurderinger
    10
    Herlig historie Moto, takker så mye!

    Mvh.
    SAL
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hei Moto,
    Den histroien er det lett å relatere seg til. Takk for en fin historie.
    Og den sykkelen er da bare grom!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Husker Morten Maager og butikken hans. Rett ovenfor der Electrocompaniet startet opp. Vi smågutta syklet gjennom hele byen og satt utenfor butikken og ventet på at noen store sykler skulle komme eller dra, bare for å høre på lyden av noe annet enn Tempo, Vespa, Jawa og de andre totakterne som var vanlige på den tiden. Noe som irriterer meg er at til og med noen Guzzi-folk, sier at motoren sitter på tvers :mad: . De sitter på langs, som BMW, Honda Goldwing, CX, Triumph Rocket 3 og noen få andre. HD, Ducati, engelske og andre twins, 3, 4 og 6 sylindrete japanske motorer sitter på tvers. Det er retningen på veivakselen som avgjør om motoren sitter på langs eller tvers.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har drømt om å eie og kjøre sykkel siden tidlig ungdom. Først var det fotballen som tok meg, deretter familieliv og annet .. og kanskje hifi også 😊 masse bortforklaringer, men her er den endelig. Nydelig klang fra dual twin motoren forresten 😬
    C01AE936-59D2-4C0A-B621-5D44E12EAF3E.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn