Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ble du provosert over at jeg sa at enkelte sykler burde lempes på dynga, ptb?

    Jeg mener seriøst det. Når du får hele gata til å snu seg etter deg der de mer eller mindre holder seg for ørene så burde politiet beslaglegge sykkelen din og kjøre en veivals over den.

    Man kan faktisk argumentere for å bøtelegge dem etter vegtrafikkloven § 3.
    "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret "
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.512
    :) he he forstår at 16 åringen tar ut potta på 125cc. Men når 60 år gamle naboen gjør samme på 1200 og ruser sykkelen som en 16 åring når han girer ned forran fartsdumpen ved vår husstand skulle en ønske seg at han brukte pengene på haifai stedet.

    Kansje man skulle tillate slike å kjøre uten hjelm slik at de selv hører spetakklet inntil de får utrydded seg selv ;) Eller hva med inndra sykkel og pålegge dem å kjøpe elektrisk. Å som jeg kjenner på sadisten inne i meg nå ;)

    Når vi først er i gang med å finne gode ordninger for denne type lovbrytere, hva med flystøy?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    Ble du provosert over at jeg sa at enkelte sykler burde lempes på dynga, ptb?

    Jeg mener seriøst det. Når du får hele gata til å snu seg etter deg der de mer eller mindre holder seg for ørene så burde politiet beslaglegge sykkelen din og kjøre en veivals over den.

    Man kan faktisk argumentere for å bøtelegge dem etter vegtrafikkloven § 3.
    "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret "
    Det er HELT unødvendig at mc og firhjulinger skal tillates å bråke noe mer enn andre kjøretøy.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Larson, ro deg litt ned.
    Det er faktisk støygrenser, og politiet kan gi bot og pålegg om godkjenning hos tilsynet.
    Men med så mangt, politiet må prioritere oppgaver.
    I Tyskland får du ikke lov å kjøre videre om du stanses med ulovlige potter.
    Det er også ulovlig å ha klubbmerker på jakka.
    Men så har jo Tyskland en annen autoritær tradisjon enn oss
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, man kan i dag ikke bøtelegges, eller avskiltes pga støy. Sistnevnte er det bl.a rettskraftig domsavgjørelse på.
    Men, man kan pålegges fremvisning hos biltilsynet. Alle MC’r typegodkjent etter tidlig på 90-tallet (om jeg ikke husker feil) har sertifiseringsnummer på pottene.
    For å ta i bruk andre lovhjemler må det lovendringer til. Både politi og biltilsyn har forsøkt å benytte enkelte andre lovhjemler tidligere, uten hell.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ble du provosert over at jeg sa at enkelte sykler burde lempes på dynga, ptb?
    Provosert? Nei, deler bare ikke (her heller) din mening og ordbruk - som du nå forøvrig sier er din opprinnelige mening :rolleyes: .
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    ^ Nei, man kan i dag ikke bøtelegges, eller avskiltes pga støy. Sistnevnte er det bl.a rettskraftig domsavgjørelse på.
    Men, man kan pålegges fremvisning hos biltilsynet. Alle MC’r typegodkjent etter tidlig på 90-tallet (om jeg ikke husker feil) har sertifiseringsnummer på pottene.
    For å ta i bruk andre lovhjemler må det lovendringer til. Både politi og biltilsyn har forsøkt å benytte enkelte tidligere, uten hell.
    Straffeloven paragraf 350 støy eller forstyrrelser av nattero kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hva var det med innlegget som ble fæl ordbruk? Ønsket om å skrote motorsykler som gikk over støygrensene? Utsagnet at det var for dumt at en enkelt motorsykkel skulle bråke like mye som 100 biler?

    Hva var det som var dårlig ordbruk, ptb?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Hva var det med innlegget som ble fæl ordbruk? Ønsket om å skrote motorsykler som gikk over støygrensene? Utsagnet at det var for dumt at en enkelt motorsykkel skulle bråke like mye som 100 biler?

    Hva var det som var dårlig ordbruk, ptb?
    Skal love deg, bodde helt inntil en sterkt trafikkert vei.
    Det var ikke de få støyende MCne som plaga meg, men den kontinuerlige biltrafikken
    og det var laaangt over 100 biler pr MC
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Skal love deg, bodde helt inntil en sterkt trafikkert vei.
    Det var ikke de få støyende MCne som plaga meg, men den kontinuerlige biltrafikken
    På en vei med 80-sone så hører man knapt motorsyklene. Der er det dekkstøy som er hovedkilden til støy, ikke motorlyden. Jeg snakker selvsagt om bysentre. Røde lys, enkelte rettstrekker. Bilistene kjører rolig avgårde, men (nesten) hver gang det er en motorsyklist eller gruppe av motorsyklister der så kan du banne på at en drar på eller har en svært støyende sykkel.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva var det som var dårlig ordbruk, ptb?
    Lempes rett på dynga er jo f.eks en ordlyd som sier mer enn bare ordlyden. Se det også i kontekst med hvordan du normalt også omtaler det du ikke «liker».

    Men, du må jo selvfølgelig mene det du mener - så mener jeg mitt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjente en gjeng som alltid hadde 2 sett.
    Kjenner mange jeg, men i hovedsak gjelder det potter med litt mer åpning enn sertifiserte. Da får man ved re-turning mer moment og lavere forbruk. Færre og færre bruker drag-pipes (Det var «tøft» på 90-tallet) ikke minst fordi effekten reduseres betraktelig om du ikke samtidig følger opp med vesentlige endringer i motoren. Og effektøkningen får du først ved spjeldåpning du normalt ikke benytter.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    And now for something completely different 😂
    Blant oss hi-fi folk kan det til tider være harde fronter, rør vs transer, digital vs analog etc etc
    Ute på veien, i ferjekø på fikan så er det alltid et hyggelig brorskap mellom oss på 2 hjul
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    En sannhet med modifikasjoner. HD med rakrør er så inni hampen redneck at det finnes nesten ikke ord for det. Panigale V4 derimot....
    Har ofte hørt ducer, og tenkt at om min scooter hadde den lyden, ville jeg kjørt den på en henger til et verksted.
    Skjønner nå at de skal låte sånn, som om motoren er på nippet til å skjære seg
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.116
    Antall liker
    9.429
    Har ofte hørt ducer, og tenkt at om min scooter hadde den lyden, ville jeg kjørt den på en henger til verksted.
    Skjønner nå at de skal låte sånn, som om motoren er på nippet til å skjære seg
    Noe eget med Ducati, den høres ut som et pågående totalhavari, Masse mekanisk lyd. Kawa trippel har noe av det samme når den er kald. På grunn av kjøleproblemer på midtre sylinder er det meget store toleranser på lagrene når de er kalde. Høres ikke pent ut, men duverden for en lyd. ;)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.136
    Antall liker
    7.768
    Sted
    Oslo
    Noe eget med Ducati, den høres ut som et pågående totalhavari, Masse mekanisk lyd. Kawa trippel har noe av det samme når den er kald. På grunn av kjøleproblemer på midtre sylinder er det meget store toleranser på lagrene når de er kalde. Høres ikke pent ut, men duverden for en lyd. ;)
    Har skjønt nå at det er klin umulig å ringe i nærheten av en Duca på tomgang
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei, uproblematisk å ringe. Prate går fint også. Høre personen i «andre enden» derimot kan kanskje være vanskelig ;)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Noe eget med Ducati, den høres ut som et pågående totalhavari, Masse mekanisk lyd. Kawa trippel har noe av det samme når den er kald. På grunn av kjøleproblemer på midtre sylinder er det meget store toleranser på lagrene når de er kalde. Høres ikke pent ut, men duverden for en lyd. ;)
    Nå er det slik at de fleste Duc'er kommer med tørrclutch. Og der er det slik at det er noen tannede metallskiver som griper inn i tilsvarende spor i clutchhub'en. Det går ikke så lenge før de tennene og sporene i hub'en begynner å slites litt. Og da begynner skivene å slå litt frem og tilbake. Ala en blikkboks med skruer & mutre som en rister litt iherdig. Kjennetegnes med at det blir tyst når en klemmer inn clutchen. Så det er ikke selve motoren en hører...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det slik at de fleste Duc'er kommer med tørrclutch. Og der er det slik at det er noen tannede metallskiver som griper inn i tilsvarende spor i clutchhub'en. Det går ikke så lenge før de tennene og sporene i hub'en begynner å slites litt. Og da begynner skivene å slå litt frem og tilbake. Ala en blikkboks med skruer & mutre som en rister litt iherdig. Kjennetegnes med at det blir tyst når en klemmer inn clutchen. Så det er ikke selve motoren en hører...
    Kjenner godt til det der. Kjører open belt og tørrclutch (Rivera Pro) på chopper´n - og for uinnvidde høres det jo ut som om det er noe seriøst galt :).

    Primær2.jpg

    Men, om du fyrer opp en dag - og det er tyst, da vet du at noe er galt. Da har lameller og disker "satt" seg, og da er det litt dumt å prøve å sette i gear;).

    Vet det var noen eldre biler som sleit med det problemet - og det ble anbefalt å la de stå med clutchpedalen presset inn. Litt mer jobb å demontere der enn på en MC m/open belt:cool:.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Rett på dynga??
    Nå går det mot varmere tider og folk vil få lov til å samles i større grad enn det siste halvtannet året.

    Husk da at når dere sitter på terassen og koser dere sent på kvelden med godsaker i glassene og spiller musikk på
    svinedyre anlegg, så ryker hele anlegget, inkludert Nordostkablene, på dynga hvis du blir litt for ivrig med volumknappen
    når "det helt spesielle" gitariffet kommer! :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Vis vedlegget 722732
    Dukket opp ett sett NOS Borrani felger, litt dreiing og mod av diverse så passet de!
    Fikk også tak i korrekt serie 1 tank, sykkelen er serie 1 så nå ble det riktig.
    Jeg fjernet også "pukkel" på salen som ligger opp på tanken samt kortet bakskjem, baklykt ble flyttet opp og frem inn i sal, ble bedre synes jeg. :)
    Skal bygge fastback og ny sal, blir til vinteren regner jeg med....

    Mvh.
    SAL
    Interessant dings bak til høyre - 429 Boss?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Trenger ikke kjøre uten hjelm. Selv meg hjelm «skrangler» det godt nok inni hodet med en HD og drag-pipes til at man tildeles blir «uvel» over tid. Believe me - I’ve tried;)
    Enig, jeg gjorde også dette; Oslo-Bodø i mer eller mindre ett strekk på Sportster med buck-shot potter og Stage 2 eller noe slikt. Ferietur, men for å rekke juniors skoleavslutning så ble det kun et par timer på øyet, på nattåpen Mosjøen togstasjon.
    Regnet fra Dovre. Ble småkaldt etterhvert.
    Uansett, Arai helhjelmen skapte en fæl, hul resonans lyd. Slet med hørsel i 2-3 uker etterpå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Steike (over)gromt - heldiggris! Penger i banken.. :)
    Takker, helt klart en god investering, både når det gjelder trivsel og økonomi. :)
    Planen er å gjøre den i klar løpet av ett år eller to!

    Mvh.
    SAL
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Når jeg leste kommentaren om han stakkaren som lar seg provosere av støyende motorsykler så tenkter jeg....jeg savner den gamle Vi Menn-reklamen... la menn være menn😎

    Heldigvis liker jeg ennå store høyttalere og motorsykler som brummer.
    Det skal høres og kjennes😂
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Man får mye lyd med slip-on eller helanlegg og det er i min bok noe helt annet enn H-D med rakrør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn