Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Man får mye lyd med slip-on eller helanlegg og det er i min bok noe helt annet enn H-D med rakrør.
    Helt enig.
    Men jeg lar meg ikke provosere av HD med rakrør heller.
    Min Triumph har akkurat passe lyd med originalpotter faktisk, men jeg kjører likevel med formstøpte øreplugger😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Hvis en skal snakke om sykler med MYE lyd, så er det vel 125 ccmene.
    Litt slitsom lyd, ja, men da tenker jeg... takk Gud for at noen gutter fremdeles er gutter. Sunt at noen fremdeles har interesse for motor og mekking.
    La de kose seg.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Mitt monster har godkjent effektanlegg. Det gir mer bass i alle fall enn det originale. Må være godkjent på sørlandet, da vegvesenet er ram på kontroller og avskiltning her nede.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.289
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mitt monster har godkjent effektanlegg. Det gir mer bass i alle fall enn det originale. Må være godkjent på sørlandet, da vegvesenet er ram på kontroller og avskiltning her nede.
    Var det ikke en sak hvor det ble klargjort at "defekt eksosanlegg" ikke var grunnlag for avskilting (?) Men innkalling til kontroll (?)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Som jeg tidligere nevnte for et par dager siden så er det rettskraftig domsavsigelse (dersom den i senere tid ikke er tilsidesatt) på at det kun kan skrives "mangellapp" med 2´r og ikke 3´r for støy/eksos.
    Saken ble reist av en "kjent" advokat i Trondheim for noen år siden, som ble avskiltet pga uoriginalt eksosanlegg på sin MC.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.289
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ^ Som jeg tidligere nevnte for et par dager siden så er det rettskraftig domsavsigelse (dersom den i senere tid ikke er tilsidesatt) på at det kun kan skrives "mangellapp" med 2´r og ikke 3´r for støy/eksos.
    Saken ble reist av en "kjent" advokat i Trondheim for noen år siden, som ble avskiltet pga uoriginalt eksosanlegg på sin MC.
    Ser at dette ble tatt opp av nmcu overfor vegdirektoratet tilbake i 2018. Men jeg fant ikke tilbakemeldingen fra direktoratet (?) Men hvis sakem du nevner ikke ble anket, så betyr vel det at defekt eksosanlegg ikke er grunnlag for avskilting...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Helt enig.
    Men jeg lar meg ikke provosere av HD med rakrør heller.
    Min Triumph har akkurat passe lyd med originalpotter faktisk, men jeg kjører likevel med formstøpte øreplugger😂
    Så du kjører med hørselvern, men forventer at vi andre skal tåle levenet ditt?
    Artig konsept i grunnen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... så betyr vel det at defekt eksosanlegg ikke er grunnlag for avskilting...
    Nei, det er ikke grunnlag for annet enn mangelkode 2. Om du blir stoppet i kontroll med bilen din og har høl i potta, så blir du ikke avskiltet. Samme hjemmel i kjøretøyforskriften som uoriginalt anlegg - og eneste hjemmel (så vidt jeg har forstått) som pr dato kan anvendes.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så du kjører med hørselvern, men forventer at vi andre skal tåle levenet ditt?
    Artig konsept i grunnen.
    @rorres skriver jo pkt 1 at han har originalt eksosanlegg, så det levenet du prøver å insinuere at han skaper eksisterer jo ikke :cool: .
    Pkt 2 - Nå varierer jo støyisolasjonen fra hjelm til hjelm - og det også relativt mye. For et par år tilbake ble det gjort en test (Tyskland så vidt jeg husker) av mange hjelmer på markedet. Ingen dempet omgivelsesstøy bedre enn at de falt under en målegrense som tilsa at det ville medføre risiko for hørselsskade ved sammenhengende eksponering over 20 minutter. Jeg husker ikke hvilke db-grenser det ble referert til.
    Så, ja - det anbefales å bruke øreplugger av helt andre årsaker enn å "eliminere" støy fra fri-eksos.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    @rorres skriver jo pkt 1 at han har originalt eksosanlegg, så det levenet du prøver å insinuere at han skaper eksisterer jo ikke :cool: .
    Pkt 2 - Nå varierer jo støyisolasjonen fra hjelm til hjelm - og det også relativt mye. For et par år tilbake ble det gjort en test (Tyskland så vidt jeg husker) av mange hjelmer på markedet. Ingen dempet omgivelsesstøy bedre enn at de falt under en målegrense som tilsa at det ville medføre risiko for hørselsskade ved sammenhengende eksponering over 20 minutter. Jeg husker ikke hvilke db-grenser det ble referert til.
    Så, ja - det anbefales å bruke øreplugger av helt andre årsaker enn å "eliminere" støy fra fri-eksos.
    OKI. Jeg er interessert i, og liker motorsykler, men kjører ikke selv, så de finere detaljer ved motorsykling kjenner jeg ikke til.
    Det er selvsagt smart å verne seg mot hørselskader.
    Vi bor landlig til, og har nettopp fått noen nye naboer lenger inn i veien. Der kjøres det ut og inn med motorsykler og firhjulinger hele døgnet. Om det er lovlig eller ikke vet jeg ikke. Men det er jævlig irriterende. :)
    Så derfor er jeg litt forundret over at det ikke er strengere regler for støy fra slike maskiner.
    At det er spesielt mandig med en maskin som bråker er for meg merkelig.
    Jeg har vært på F1-løp. Det var kjempemoro, men bråket var til tider uutholdelig.
    Så da er jeg vel ei kjerring da. :LOL:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Når jeg leste kommentaren om han stakkaren som lar seg provosere av støyende motorsykler så tenkter jeg....jeg savner den gamle Vi Menn-reklamen... la menn være menn😎

    Heldigvis liker jeg ennå store høyttalere og motorsykler som brummer.
    Det skal høres og kjennes😂
    Neitakk. Klokken 6:30 når man sovnet halvannen timer tidligere kan man godt takke seg for å ha et barnslig mannfolk i slutten av femtiårene 7 meter fra det åpne soveromsvinduet hensynsløst later som han mellomclucher sine perfekte synkronringer på 1200cc'n med fri eksos. o_O

    Forresten om noen vet om en W800, RE Classic 500 eller INT650 for salg nær hovedstaden på Vestlandet kjenner jeg en som jakter.
    1621603526753.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så derfor er jeg litt forundret over at det ikke er strengere regler for støy fra slike maskiner.
    Enkelt forklart så er det strenge regler mht støy. Det er regulert i forskriftene hvor høy db et kjøretøy kan avgi - anhengig av alder på kjøretøyet. I dag er det en del av EU- sertifiseringen for et hvert motorisert kjøretøy.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Enkelt forklart så er det strenge regler mht støy. Det er regulert i forskriftene hvor høy db et kjøretøy kan avgi - anhengig av alder på kjøretøyet. I dag er det en del av EU- sertifiseringen for et hvert motorisert kjøretøy.
    Det trodde jeg også, men det høres ikke slik ut akkurat. 😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mye av støyen går på adferd, man trenger ikke å ruse eller å tømme førstegiret i byer og tettbygde strøk.

    For egen del må jeg innrømme at det har vært særdeles morsomt å tømme noen gir, 16 000rpm og slip-on hvor dempeullen sannsynligvis ble brent bort en eller annen gang på 90-tallet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.122
    Antall liker
    7.750
    Sted
    Oslo
    Husker kjørelæreren min, som hadde en Sportster i stallen sa at sønnen hans en 19åring, etter å ha kjørt den en helg, utbrøt: Pappa det er jo gøy å kjøre i 80
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Fett! Link? Går det å få som utenpåglass?
    Hei!
    Nei, dette er gammel original 70-tall 7" IODE 720/700 Marchal! Veldig vanskelig å finne nå, japsene er helt gale etter slike, hysteriske priser, har sett priser på en innsats(ombygget med H4 pære) opp i 80000 yen.
    Har kjøpt det som har dukket opp, er opprinnelig "bøttelykter" 1000-meter tåke. :) Må bygges om til H4 pæreinnsats, kommer originalt med H3.
    Jeg har montert i Z900 og Le Mans, skal også inn i -78 GS1000 samt nyervervede CB750 K0. :)

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei!
    Nei, dette er gammel original 70-tall 7" IODE 720/700 Marchal! Veldig vanskelig å finne nå, japsene er helt gale etter slike, hysteriske priser, har sett priser på en innsats(ombygget med H4 pære) opp i 80000 yen.
    Har kjøpt det som har dukket opp, er opprinnelig "bøttelykter" 1000-meter tåke. :) Må bygges om til H4 pæreinnsats, kommer originalt med H3.
    Jeg har montert i Z900 og Le Mans, skal også inn i -78 GS1000 samt nyervervede CB750 K0. :)

    Mvh.
    SAL
    Det var virkelig nydelig.
    Jeg har bestilt https://www.webike.no/products/20878388.html , turde ikke tåkelys. Skal inn i denne: https://nor.grandado.com/products/7...jFzwQlt7lNTAs9RN2zTdYSGgpMksKVEhoCMYQQAvD_BwE (om den noengang kommer .-)) , på mitt lille Monster.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er en av de lykkelige barnslige i slutten av 50-årene som liker lyd fra motorsykkelen min. Prøver å skåne naboer ved at jeg tar en mer lydløs sykkel når jeg vet jeg kommer sent hjem. Det er ikke alltid enkelt når samlingen består av et flertall klassiske sykler med noe utfordrende eksosløsninger. Originalpotter ligger pakket i plast & olje på garasjehemsen. Kjør pent folkens, vi har ingen å miste!
    Mille.jpg KZ.jpg HD.JPG RR.jpg
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Som folk er inne på her inne så er det adferden som er den verste. Ta den motorsykkelgjengen som jevnlig møtes ved Fisketorget i Bergen. En av de mest sentrale plassene i Bergen kan vi si. De aller fleste dem kjører forsiktig sine flotte sykler (som gjerne støyer i overkant), men kan noen forklare meg hvorfor støy er akseptert innad i gruppen? Her om dagen var det en fyr som gjentatte ganger iiiiii-et sykkelen sin noe så inni helvete. Hvor vanskelig er det for motorsykkelmiljøet og bedrive litt selvjustis overfor disse? "Hei, du bråker nå inni granskauen midt i byen her. Hva med å vise litt hensyn?" Fyren kaster seg selvsagt også ut på gata med noen kompiser og bråker mest mulig før han etter litt tid kommer tilbake til samme plassen. Hvor han på nytt iiiiiiii-er.

    Noen burde overrakt denne umodne tassen en el-sykkel og pælmet motorsykkelen hans i vågen. Han er ganske enkelt ikke voksen nok til å være motorsyklist.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er alltid noen som... i en hver sammenheng.
    Men, hvordan mener du det skulle foregått i praksis?
    Går ut fra at det på Fisketorget er noe tilsvarende slik det er andre steder rundt i landet. Ulike mennesker med MC "møtes" eller samles på samme sted.
    Det er ikke noe organisert - og det er heller ingen "felles" gruppe, men enkeltindivider som møter opp der (selvom det sikkert er enkelte venner og medlemmer i ulike klubber osv som møtes)
    Å bedrive en "fungerende" selvjustis innenfor et "miljø" som ikke har felles sammenknytning utover at de (høyst trolig) har MC som interesse (kjører ihvertfall MC) - og som møtes under ikke organiserte forhold, er umulig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fisketorget er nærmest som Aker Brygge, så jeg har jo en viss forståelse for at motorsyklistene insisterer å stå og skravle ved den narvesen-kiosken ved svingen inn til Bryggen. Men det er tjåka fullt av fotfolk der når det er solvær.

    Det er jo den perfekte måten å gjøre folk irritert på, ved å iiiii-e den parkerte sykkelen ved en av de mest folketrange plassene i Bergen. Motorsykkelfolket burde ha egeninteresse av å si noen velvalgte vennlige ord til de verste bråkebøttene. Det er jo deres miljø folk får et negativt inntrykk av.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fisketorget er nærmest som Aker Brygge, så jeg har jo en viss forståelse for at motorsyklistene insisterer å stå og skravle ved den narvesen-kiosken ved svingen inn til Bryggen. Men det er tjåka fullt av fotfolk der når det er solvær.

    Det er jo den perfekte måten å gjøre folk irritert på. Det er jo deres miljø folk får et negativt inntrykk av.
    Ja, jeg er helt enig i at det helt unødvendig irriterer andre - og skaper et negativt inntrykk. Har selv vært mange onsdager på Karl Johan med MC, og der har det heldigvis vært unntaket at noen skal "kjekke" seg i folkemengder.
    Faktisk har det vært mange - veldig mange - forbipasserende som synes dette har vært et hyggelig og positivt innslag i bybildet og som har stoppet og slått av en prat, ja - selv med de "skumle" gutta på HD med ryggmerker :cool: .
    Men - i MDG´s ånd er jo det nå mer, eller mindre historie:(
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jeg er helt enig i at det helt unødvendig irriterer andre - og skaper et negativt inntrykk. Har selv vært mange onsdager på Karl Johan med MC, og der har det heldigvis vært unntaket at noen skal "kjekke" seg i folkemengder.
    Faktisk har det vært mange - veldig mange - forbipasserende som synes dette har vært et hyggelig og positivt innslag i bybildet og som har stoppet og slått av en prat, ja - selv med de "skumle" gutta på HD med ryggmerker :cool: .
    Men - i MDG´s ånd er jo det nå mer, eller mindre historie:(
    Jeg er helt enig i at MC er et positivt innslag i både bymiljø og andre steder.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.782
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Selv om jeg er kritisk til støyen, så har jeg stor sans for mc og mc-miljøet for den saks skyld. Det store flertallet støyer da heller ikke all verden. Vi bor for øvrig i prøvekjøringsområdet til Løvås Motor her i Holmestrand, og smiler fornøyd når jeg hører de første ducatiene om våren. 🙂
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.289
    Antall liker
    2.480
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Selv om jeg er kritisk til støyen, så har jeg stor sans for mc og mc-miljøet for den saks skyld. Det store flertallet støyer da heller ikke all verden. Vi bor for øvrig i prøvekjøringsområdet til Løvås Motor her i Holmestrand, og smiler fornøyd når jeg hører de første ducatiene om våren. 🙂
    LØP OG KJØP !
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Ja, jeg er helt enig i at det helt unødvendig irriterer andre - og skaper et negativt inntrykk. Har selv vært mange onsdager på Karl Johan med MC, og der har det heldigvis vært unntaket at noen skal "kjekke" seg i folkemengder.
    Faktisk har det vært mange - veldig mange - forbipasserende som synes dette har vært et hyggelig og positivt innslag i bybildet og som har stoppet og slått av en prat, ja - selv med de "skumle" gutta på HD med ryggmerker :cool: .
    Men - i MDG´s ånd er jo det nå mer, eller mindre historie:(
    81E08B57-4D96-412C-B20B-191EDACE4D2D.jpeg

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn