Den store kjøkkenutstyr tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Tenkte å hente fram igjen denne tråden. Kunne gjerne tenkt meg å lese litt om hva dere andre tenker om kokekar uten alt for mye skjeling i retning av prislappen. Jeg har induksjon, gass får det bli når jeg har tid til det tilhørende huset..

    Jeg er ikke spesielt avansert på kjøkkenet, men lærer stadig noe nytt. Pr. i dag er det meste av kasseroller IKEA Favorit, som jeg er riktig fornøyd med. Jeg har også skaffet meg ei rustfri panne fra Demeyere som jeg liker veldig godt til alt som skal ha deglassering, pannesaus og alt med tomater eller andre syrerike råvarer. Jeg har også en sauskjele derfra (Atlantis) som jeg liker godt, men kanskje ikke er avansert nok til å vurdere (prøver å bli et sausmenneske, kroppsvekta er jo tross alt i underkant for en som er tre og en halv meter høy...). Er Demeyere veien videre? Kanskje Mauviel? Jeg ser for meg en og en, og å starte med det jeg ikke har av størrelser fra før. Til pastavann og denslags kommer jeg til å ha IKEA lenge.

    Ellers, siden forrige innlegg snakker panner, så siterer jeg meg selv fra "Hva lagde du til middag i dag".


    "Jeg slår forresten et slag for stekepannene til Kockums med det samme. De er mindre sårbare for å slå seg på induksjon, mest sannsynlig på grunn av rettere sider enn de tradisjonelle franske. Det blir litt mindre fettsprut, mest sannsynlig fordi de rette sidene gjør åpningen i toppen mindre med samme diameter på bunnen. Stekesonen er større for samme totalstørrelse på panna. Overflaten er ru, og det tror jeg hjelper til med å slippe ut damp mellom panne og kjøtt, og gjør det dermed enda litt lettere å brune.

    Gode panner, rett og slett."

    Jeg har/ har hatt flere av sorten, Garcima som jeg ga videre til min bror for bruk på spritkjøkken i båten, siden de slo seg (og er i tynneste laget). Jeg har også en DeBuyer som er riktig fin, men ikke har godt av 'seasoning' i ovn med sitt epoksybelagte håndtak. Og jeg har Matfer, som slo seg akkurat som Absolutt nevnte. Disse fiksa jeg rett og slett ved å hamre dem konvekse med hammer og trekloss. De er nå favorittene av de franske pannene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tenkte å hente fram igjen denne tråden. Kunne gjerne tenkt meg å lese litt om hva dere andre tenker om kokekar uten alt for mye skjeling i retning av prislappen. Jeg har induksjon, gass får det bli når jeg har tid til det tilhørende huset..

    Jeg er ikke spesielt avansert på kjøkkenet, men lærer stadig noe nytt. Pr. i dag er det meste av kasseroller IKEA Favorit, som jeg er riktig fornøyd med. Jeg har også skaffet meg ei rustfri panne fra Demeyere som jeg liker veldig godt til alt som skal ha deglassering, pannesaus og alt med tomater eller andre syrerike råvarer. Jeg har også en sauskjele derfra (Atlantis) som jeg liker godt, men kanskje ikke er avansert nok til å vurdere (prøver å bli et sausmenneske, kroppsvekta er jo tross alt i underkant for en som er tre og en halv meter høy...). Er Demeyere veien videre? Kanskje Mauviel? Jeg ser for meg en og en, og å starte med det jeg ikke har av størrelser fra før. Til pastavann og denslags kommer jeg til å ha IKEA lenge.

    Ellers, siden forrige innlegg snakker panner, så siterer jeg meg selv fra "Hva lagde du til middag i dag".


    "Jeg slår forresten et slag for stekepannene til Kockums med det samme. De er mindre sårbare for å slå seg på induksjon, mest sannsynlig på grunn av rettere sider enn de tradisjonelle franske. Det blir litt mindre fettsprut, mest sannsynlig fordi de rette sidene gjør åpningen i toppen mindre med samme diameter på bunnen. Stekesonen er større for samme totalstørrelse på panna. Overflaten er ru, og det tror jeg hjelper til med å slippe ut damp mellom panne og kjøtt, og gjør det dermed enda litt lettere å brune.

    Gode panner, rett og slett."

    Jeg har/ har hatt flere av sorten, Garcima som jeg ga videre til min bror for bruk på spritkjøkken i båten, siden de slo seg (og er i tynneste laget). Jeg har også en DeBuyer som er riktig fin, men ikke har godt av 'seasoning' i ovn med sitt epoksybelagte håndtak. Og jeg har Matfer, som slo seg akkurat som Absolutt nevnte. Disse fiksa jeg rett og slett ved å hamre dem konvekse med hammer og trekloss. De er nå favorittene av de franske pannene.
    Skal ikke påberope meg å ha noe særlig peiling egentlig, men har også to sauteuser fra Demeyeres Atlantis serie, en stor og en liten, som blir brukt til alt mulig annet enn å lage saus også. Trolig det mest versatile jeg har på mitt eget lille kjøkken.

    Også har jeg slitt i noen år med flere panner fra DeBuyer Mineral B serien med epoksybelagt håndtak jeg også, men kjøpte nylig en fra Pro serien som har rustfritt stål håndtak isteden, og kan bli 'seasoned' i ovnen. Syns det epokysbelegget er mer eller mindre idiotisk, og har vurderte å fjerne det fra de andre pannen jeg allerede har.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Noen som har anbefalinger for en mandolin som også er bra til å kutte rotgrønnsaker i kuber?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har kokkelert i godt over 40 år, og har ingen tro på at en kasserolle til tredobbel pris er tre ganger så god som en til tredjelen av prisen... Også her er det et merkehysteri opphauset av markedsføring og stort sett uten rot i virkeligheten..... Tjukke bunner betyr noe for varmespredningen, og plane bunner også hvis man ikke bruker induksjon eller gass. Hvis man er fornøyd med design og utseende, så er det helt opp til en selv hvor mye kronasje man vil legge i det.... Andre praktiske ting er at håndtak i stål blir varme, og at enhåndshåndtak på mellomstore og større panner er en uting... etter min mening......
    Om stekepanner skal ha belegg eller ikke blir et valg man må ta.. jeg innrømmer at jeg er skeptisk til teflon med variasjoner.. selv om vi har en slik også..
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Nå har ikke jeg kokkelert like lenge. Men noe år tilbake fant vi det var tid for å hive ut slitte teflonpanner og kona gav meg jobben med å finne ertatningsprodukter. Tilfelle ville ha det slik at på den tiden gikk det mye i stekt fisk med sitron og valget havnet på en rustfri stekepanne fra Demeyeres Proline og en mindre 20 cm AMT teflon stekepanne til eggretter.

    Familien var enig om at svinekottelettene hadde aldri vært mer vellykket og flere Demeyeres Atlantis panner har siden funnet veien inn etter hvert som de dukker opp på salg. Bl.a. to sautepanner som brukes til alt mulig. Koke melk/grøt i sautepanne går dog som regel til h&/"% med overkoking.

    1699830230385.png
    Den lille teflonpannen fra AMT Gastroguss A420 har vi brukt gi bort som julegaver med posetive tilbakemeldinger. Spesielt fra de eldre medlemmene i familien som finner størrelsen tiltagene. Den er laget med tykkere aluminum enn de billigere modellene og har litt ettervarme som tynne biiligpanner ikke evner.
    Samt at av en eller annen grunn finner man det enklere å finne fram et lokk til en 20 cm panne enn det store lokket til den "vanlige" stekepanner som da heller ikke får plass i oppvasken. Kan ikke si noe om belegget er så mye bedre eller varer lenger. Men vår har snart 3 år på baken med bruk 2-3 i uka. Vi brukte fange dem når de kostet halvparten av dagens villedene pris.

    Vi har også fått i hus en 24 cm traktør i samme serie fra AMT. Men har vel funnet at den skjeldent blir brukt med nåværende kokks begrensede meny.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Personlig foretrekker jeg støpejernspanner til steking, men derom er det delte meninger... vi har flere forskjellige.. støpejern har også sine tricks....bl.a. skal de helst aldri vaskes, bare kokes ut med vann... Zaloflaska må ikke komme i nærheten... :cool:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Personlig foretrekker jeg støpejernspanner til steking, men derom er det delte meninger... vi har flere forskjellige.. støpejern har også sine tricks....bl.a. skal de helst aldri vaskes, bare kokes ut med vann... Zaloflaska må ikke komme i nærheten... :cool:
    Har forsøkt å få til slikt her da jeg er selv vokst opp i et hjem med støpejernspanne som aldri ble vasket. Bilde av fjeset til kona når jeg forslo dette kunne ha vunnet priser :) Og den rustfrie pannen kaller hun for "pannen din". Jeg har vistnok også et par Staub jernrgryter med bellegg som er "mine". ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Min gullkone ivrer for vårt store utvalg støpejernsplater, -gryter, og kobberditto. Huset er fritt for nymotens nonstick, og ting hefter ikke, om man bruker dem rett.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hva bruker dere til f.eks eggerøre? Jeg er veldig glad i min karbonstålpanne, men akkurat til eggerøre vil jeg ha teflon for å unngå skyhøy temperatur.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som jeg skrev, så har vi flere.... teflon er OK til eggerøre, omelett etc - ting som helst ikke skal ha høye temperaturer. Det er vel stort sett også det som går igjen i kritikken og advarsler om teflon... - ikke egnet til høye temperaturer.... Det samme gjelder også for disse svarte øser og stekespader i plast..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    For ting som skal stekes på høy temp bruker jeg grillpanne i støpejern eller klassisk stekepanne i støpejern. Ellers har jeg sautepanne fra Woll med slippbelegg, den synes jeg er kjekk siden den har høye, rette kanter og rommer ganske mye, samt har avtagbart håndtak og tåler å stå i stekeovn. Er jevnlig på rea ett eller annet sted til en 12-1300 kroner mens de villedende koster 2200 eller noe slikt. Har en av sorten som er helt utslitt, men den funker fint til å steke brød i. Har også en liten stekepanne i samme serie som er fin til eggerøre og denslags.

    Har stålgryter på 2, 3 og 5 liter fra IKEA. De har jeg sikkert hatt i 20 år og vann når utrolig nok 100 grader på stort sett samme måte i de som i noe som koster det tidobbelte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Det er da ikke mulig??? Dyre panner som Le Creuzet og slikt koker da både vann og mat mye fortere !!!??? :cool:
    Ja slik er det :) Men jeg har erfart at tykkvegget sautepanne kan ha kokeplaten et trinn lavere når jeg bruker den til å koke poteter. Om det egentlig spares noe strøm vites ikke da den bruker lenger tid på å oppnå kokepunkt.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi har et par le creuset gryter som har vært med i mange år, og fungerer aldeles utmerket. Fantastisk lette å holde rene, og brukes til så mangt. Bortsett fra å koke opp vann..

    Vi har en billigere støpejernsgryte også, og den utmerker seg først og fremst ved at bunnen ikke er helt flat. Den fungerer derfor irriterende dårlig på induksjonstopp, og står derfor på hytta hvor det er gassbluss.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingenting galt med le Creuzet - bortsett fra prisen. Det finnes like gode alternativer til nesten halve prisen... Forresten så skjønner jeg ikke helt at ujevn bunn er et problem med induksjon ettersom varmen genereres direkt i bunnen... men det er nå så... :cool:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk en Airfryer for et par år siden - den har tatt over en del for stekepannen - og annet. Brukes nesten daglig. Bare en enkel og grei Philips, men meget fornøyd med den.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ingenting galt med le Creuzet - bortsett fra prisen. Det finnes like gode alternativer til nesten halve prisen... Forresten så skjønner jeg ikke helt at ujevn bunn er et problem med induksjon ettersom varmen genereres direkt i bunnen... men det er nå så... :cool:
    Problemet er at det ikke funker i det hele tatt pga manglende kontakt, og det oppfatter nå jeg som et problem i alle fall. 😊
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Stekepanner og kasseroller behøver ikke være dyre. Jeg bruker mye støpejernvarianter, også for å kunne legge gryter og panner rett på glødende kull. Prisbildet varierer. En del forsvarer høy kostnad, andre ikke.

    Denne koster vel under to hundrelapper og er perfekt når jeg skal lage luftig eggerøre, fint med en liten panne da.

    IMG_3071.jpeg



    IMG_3073.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Fikk en Airfryer for et par år siden - den har tatt over en del for stekepannen - og annet. Brukes nesten daglig. Bare en enkel og grei Philips, men meget fornøyd med den.
    Vi endte opp med å kjøpe en til slik vi har to. Min gamle far har på lån den ene nå siden hans lange liv har lært ham at kjøkkenmaskiner ofte blir plasstagere heller enn nyttegjenstander.

    Men vi digger air fryer her hjemme. Kyllingfilerer har jeg aldri fått til like saftig som med denne redskapen. Sprøyte på litt olivenolje, masse paprikakrydder, pepper og salt, 14 minutter + 5 minutter hvile med skuffen igjen. Den andre fryeren gjør imens bakte minipoterer på 20 minutter og en liten saus gjøres på konfyren.

    Jeg kjøpte inn noe fargede Le Creuset kaffekrus. Og fant det både skuffende og underholdene at en Fransk merkevare var laget i Kina.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn