Den store kjøkkenutstyr tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Kjøpte en flott kniv idag.
    En miyabi 7000PRO Yanagiba.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ny leke i hus

    Nydelig kniv!
    Men ikke leketøy, nei....
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Ny leke i hus

    Jøgga skrev:
    Nydelig kniv!
    Men ikke leketøy, nei....
    Sant nok...
    Nå blir det bare å finne en fiskebutikk etter påske som kan skaffe noe skikkelig tunfisk.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ny leke i hus

    Kjøpte meg en Shun-kniv da Glasmagasinet hadde halv pris på hele butikken i fjor høst. Fint å ha en dedikert kniv til skjering av fisk til sashimi o.l. - da er det virkelig viktig med en skikkelig skarp kniv, og så lenge den brukes bare til det hos meg holder den seg ordentlig skarp også uten at den trenger nevneverdig pleie.

    Fjelberg Fisk & Vilt på Frogner pleier å ha god tunfisk.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Ny leke i hus

    nb skrev:
    Fjelberg Fisk & Vilt på Frogner pleier å ha god tunfisk.
    Jeg skal stikke oppom til uken å sjekke. I mellomtiden så får jeg nøye meg med andebryst til middag ;D
    Blitt litt hekta på kniver, kanskje vi skal gjøre om dette til en generell kniv og kjøkkengadgets tråd??
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Ny leke i hus

    For å kickstarte denne tråden kan jeg jo legge ut det jeg har av kniver og tilbehør.


    Som dere ser så er det ikke noe fancy og eksotisk, hovedsakelig kniver fra Global, Myiabi og Sabatier, men kjøpte nylig en Chroma 301 utbeningskniv designet av F. A Porsche og selv om den ikke ser så komfortabel ut så lå den veldig godt i min hånd. Tror jeg skal kjøpe carving kniven og Debaen i samme serie.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ny leke i hus

    Jeg har en salig blanding av ulike saker. Arbeidshesten er en 18 cm kokkekniv fra Masahiro, samt en japansk chopper som blir solgt under navnet Rosendahl eller lignende, men visstnok laget i Japan. Brødkniven er et monster av en sag fra Masahiro. Har ellers stor kokkekniv (23 cm?) og kjøttkniv fra Victorinox, kjøttøk fra Øyo, filleteringskniv fra Wüsthof, sushikniv fra Shun, rotfruktkniv og slipestål fra Sabatier. Samt noen småkniver fra ymse produsenter.

    Jeg har gitt ganske balla i merker og design, så det er en salig blanding av det jeg har trengt, det jeg har lyst på og hva som kjennes bra i hånden. Vært bort i noen som kjøper svindyre kniver men som ikke tør å holde de kvasse "fordi det er så vanskelig" - de hadde vært bedre tjent med å kjøpe en ny kniv på IKEA hver gang den de hadde ble sløv.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg kan skryte av å ha en slik som jeg har arvet av Bestemuttern. Den funker like godt på poteter som gulrøtter.
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kjøkkenutstyr er synonymt med denne for mitt vedkommende



    Kenwood major. Den blir brukt mye av undertegnede i vårt hushold!
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Mitt beste kjøkkenutstyr... helt til de nedprioriterte p4bandit :'( :'( :'(

     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    KitchenAid, Nespresso og Dualit er mest brukt her i heimen. Av kniver så går det i Victorinox, Global, Kyocera og Torjiro Shippu.

    Mvh
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Det eneste jeg trenger på kjøkkenet er ....
    ,
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.448
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Her ser det ut til at det er folk med peiling på kniv. Godt!

    Jeg er på stadig leting etter de perfekte kjøkkenkniver. Mulig det er dumt men jeg vil gjerne har et sett med kniver i samme design. Og slike finnes det massevis av. Men for min del så stopper det i at de kniver jeg har prøvd kjennes så fordømrade lette ut. Ønsker at det skal være en smue tyngde i en kjøkkenkniv. Fletkniven skal være tynn og smidig og blir selvsagt lett, men den "store" kjøkkenkniven bør kjennes som om den har en smule substans om dere forstår.

    Var veldig nære for et par uker siden i Trondheim, hos "Til Bords" hadde de to kniver med blad i damskstål ( Sikle sikle sikle,- hvor la vi smekkene til ungene? !! ) Men tante bak disken visste veldig lite om knivene og hadde ingen aning om det gikk an å skaffe andre typer i samme design. Så da så. Ja også var de litt i letteste laget, men damask, å hellig jul det var nære på!

    Har folket noen tunge kniver å anbefale? Gjerne anbefaling på butikker som driver med slikt på "high end" nivå. Her jeg bor er det ikke mange alternativer å velge blandt.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17


    For meg finnes det kun en kniv! Mulig jeg er dårlig vant, men denne har jeg flere av i skuffen. Ulik patina etter alderen selvsagt.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.387
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Spiralis skrev:
    Her ser det ut til at det er folk med peiling på kniv. Godt!

    Jeg er på stadig leting etter de perfekte kjøkkenkniver. Mulig det er dumt men jeg vil gjerne har et sett med kniver i samme design. Og slike finnes det massevis av. Men for min del så stopper det i at de kniver jeg har prøvd kjennes så fordømrade lette ut. Ønsker at det skal være en smue tyngde i en kjøkkenkniv. Fletkniven skal være tynn og smidig og blir selvsagt lett, men den "store" kjøkkenkniven bør kjennes som om den har en smule substans om dere forstår.

    Var veldig nære for et par uker siden i Trondheim, hos "Til Bords" hadde de to kniver med blad i damskstål ( Sikle sikle sikle,- hvor la vi smekkene til ungene? !! ) Men tante bak disken visste veldig lite om knivene og hadde ingen aning om det gikk an å skaffe andre typer i samme design. Så da så. Ja også var de litt i letteste laget, men damask, å hellig jul det var nære på!

    Har folket noen tunge kniver å anbefale? Gjerne anbefaling på butikker som driver med slikt på "high end" nivå. Her jeg bor er det ikke mange alternativer å velge blandt.
    Har ikke vært i så mange high end butikker her til lands og de fleste fører det samme. Global knivene er jo litt tyngre, men jeg synes bladet kan være litt for stivt. Hva med å prøve en MAC! Viktig å finne en som har god balanse.

    Av high end butikker så er det ingeting som er som Japan. Hadde kjøpsopplevelse av en annen verden der. Litt problematisk med språket men det kan jo være sjarmerende. Så får du som regel tilbud om gravering av navnet ditt i stålet :)

    Mvh
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Spiralis skrev:
    Her ser det ut til at det er folk med peiling på kniv. Godt!

    Jeg er på stadig leting etter de perfekte kjøkkenkniver. Mulig det er dumt men jeg vil gjerne har et sett med kniver i samme design. Og slike finnes det massevis av. Men for min del så stopper det i at de kniver jeg har prøvd kjennes så fordømrade lette ut. Ønsker at det skal være en smue tyngde i en kjøkkenkniv. Fletkniven skal være tynn og smidig og blir selvsagt lett, men den "store" kjøkkenkniven bør kjennes som om den har en smule substans om dere forstår.

    Var veldig nære for et par uker siden i Trondheim, hos "Til Bords" hadde de to kniver med blad i damskstål ( Sikle sikle sikle,- hvor la vi smekkene til ungene? !! ) Men tante bak disken visste veldig lite om knivene og hadde ingen aning om det gikk an å skaffe andre typer i samme design. Så da så. Ja også var de litt i letteste laget, men damask, å hellig jul det var nære på!

    Har folket noen tunge kniver å anbefale? Gjerne anbefaling på butikker som driver med slikt på "high end" nivå. Her jeg bor er det ikke mange alternativer å velge blandt.
    Det beste er helt klart å finne en butikk med stort utvalg slik at du kan prøve kniven i hånda. Hva som passer for meg pesser ikke nødvendigvis like bra for deg.
    Global G2 kokkekniven har god vekt, er sylskarp og ganske lett å vedlikeholde. Det er dog mange som ikke liker global sine håndtak.
    Jeg har mellomstore hender og i mine hender ligger globalknivene godt. Mange kokker sverger til MAC, de er i samme prisleie som global.
    Jeg nevnte i en tidligere post at jeg hadde en Chroma 301 kniv., Den var veldig god å holde. Har prøve holdt den største kokkekniven i serien og den hadde god vekt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Beklager hvis dette blir OT, men er det noen som kan anbefale utstyr for sliping med det samme? Trenger ikke (bør ikke) være j** dyrt.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Zomby_Woof skrev:
    Beklager hvis dette blir OT, men er det noen som kan anbefale utstyr for sliping med det samme? Trenger ikke (bør ikke) være j** dyrt.
    For å vedlikeholde kniver trenger du følgende:
    500 grit, 1000 grit og 3000grit vannsteiner.
    Shun har en kombinert 500/1000grit stein. Koster vel ca. 400,-
    En 3000grit stein får du ikke så lett tak i Norge, så prøv f.eks Amazon.com eller lignende. Koster deg 4-500,-
    du trenger en liten nagura stein for å holde vansteinene plane.
    Noen vinkelguider som klipses på ovesiden av kniven for å hjelpe deg å holde rett vinkel er greit å ha i begynnelsen. Jeg har sett til vinkelguider fra Global og Chroma til salgs her i Oslo.
    Viktigst av alt er å ha et keramisk slipestål slik at du får rettet opp eggen regelmessig. Da trenger du ikke å slipe knivene så ofte.
    Gudier til knivsliping finnes på youtube.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332





    Med treskaft selvsagt.

    En god, dyp stekepanne da, så er jeg all set.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    17
    wotg skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Beklager hvis dette blir OT, men er det noen som kan anbefale utstyr for sliping med det samme? Trenger ikke (bør ikke) være j** dyrt.
    For å vedlikeholde kniver trenger du følgende:
    500 grit, 1000 grit og 3000grit vannsteiner.
    Og 6000 om du har kniver som på bildet under. Håndsmidd, selvsagt, av mester Keijiro Doi. Kjøpt på Korin, NY. De fører også slipesteier og alt annet du trenger til dine kniver. På mitt kjøkken er dette smykket.
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Gubra skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Beklager hvis dette blir OT, men er det noen som kan anbefale utstyr for sliping med det samme? Trenger ikke (bør ikke) være j** dyrt.
    http://www.tormek.com/sv/
    En sånn slipemaskin sliper rett og slett bort kniven din etter et par år!
    Til kjøkenkniver bruker vi våtsteiner. Slipemaskin er til øks, ljå osv.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    Har de tips til god sag for å dele opp rygg? Saga mi er litt lang til kjøkenbruk, tykkjer eg...
    Bein er harde saker. ikke så mange andre måter å få et rent snitt enn å bruke sag. Har du god tid og en stor kjøttøks så kan du jo prøve, men har ikke noe tro på et bra resultat.
    Det letteste hadde kanskje vært å stikke innom en slakter på tirsdag og spørre om en tjeneste?
     
    N

    nb

    Gjest
    wotg skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Har de tips til god sag for å dele opp rygg? Saga mi er litt lang til kjøkenbruk, tykkjer eg...
    Bein er harde saker. ikke så mange andre måter å få et rent snitt enn å bruke sag. Har du god tid og en stor kjøttøks så kan du jo prøve, men har ikke noe tro på et bra resultat.
    Det letteste hadde kanskje vært å stikke innom en slakter på tirsdag og spørre om en tjeneste?
    En diger grensaks funker også. Jeg kjøpte en på Clas Ohlson til å klippe ned juletreet med, men den har blitt mest brukt til å klippe over ben på digre kjøttstykker.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Kim skrev:
    wotg skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Beklager hvis dette blir OT, men er det noen som kan anbefale utstyr for sliping med det samme? Trenger ikke (bør ikke) være j** dyrt.
    For å vedlikeholde kniver trenger du følgende:
    500 grit, 1000 grit og 3000grit vannsteiner.
    Og 6000 om du har kniver som på bildet under. Håndsmidd, selvsagt, av mester Keijiro Doi. Kjøpt på Korin, NY. De fører også slipesteier og alt annet du trenger til dine kniver. På mitt kjøkken er dette smykket.
    Den var flott Kim. Også så inmari fint navn du har ;D
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281


    Dette er min soleklare favoritt. Den går forholdsvis greit gjennom både marg og bein, bacon og grønnsaker. Og uovertruffen på Pizza (det er bare å trykke ned. Den har en ganske rund egg, noe som var uvant i starten. Men det gjør den bare enda mer fleksibel, IMO.

    Sammen med et slipehjern så har man en sylskarp kniv for hånden. Ingen av de andre knivene jeg har blir i nærheten av like skarpe. Når denne tar kvelden blir det en ny av samme type.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    For dere stil og kvalitetsbeviste her inne så tenkte jeg at jeg kunne anbefale de kjelene og pannene jeg bruker.






    Meget høy kvalitet, stilrent design, fungerer med alle slags typer oppvarming og kan puttes i oppvaskmaskinen ( ikke stekepannene da...) og koster alikevel mindre enn f.eks kobberkjeler fra f.eks Bourgeat, Mauviel eller stålkjeler fra f.eks Demeyere.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    wotg skrev:
    For dere stil og kvalitetsbeviste her inne så tenkte jeg at jeg kunne anbefale de kjelene og pannene jeg bruker.


    Meget høy kvalitet, stilrent design, fungerer med alle slags typer oppvarming og kan puttes i oppvaskmaskinen ( ikke stekepannene da...) og koster alikevel mindre enn f.eks kobberkjeler fra f.eks Bourgeat, Mauviel eller stålkjeler fra f.eks Demeyere.
    Hvilket merke er det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn