Den store kjøkkenutstyr tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    Hvilket merke er det?
    Det var Hackman, men jeg lurer på om Høyang har kjøpt det opp.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    65finger skrev:
    wotg skrev:
    For dere stil og kvalitetsbeviste her inne så tenkte jeg at jeg kunne anbefale de kjelene og pannene jeg bruker.


    Meget høy kvalitet, stilrent design, fungerer med alle slags typer oppvarming og kan puttes i oppvaskmaskinen ( ikke stekepannene da...) og koster alikevel mindre enn f.eks kobberkjeler fra f.eks Bourgeat, Mauviel eller stålkjeler fra f.eks Demeyere.
    Hvilket merke er det?
    http://www.iittala.com/web/Iittalaweb.nsf/en/products_cooking_tools
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei
    Holder på med nytt kjøkken,og da passer jo denne tråden fortreffelig.
    Kom med tips/råd/ om hva som kan tillegges i et vanlig kjøkken.
    Gjerne med fint design som ikke koster skjorta.
    f.eks papirholdere, holder/e for stekepapir/folieplast +v+
    Eventuelle MÅ HA ting... KOM MED MERE TIPS (gjerne nettbutikker)
    Mvh Jan I
     
    N

    nb

    Gjest
    wotg skrev:
    Meget høy kvalitet, stilrent design, fungerer med alle slags typer oppvarming og kan puttes i oppvaskmaskinen ( ikke stekepannene da...) og koster alikevel mindre enn f.eks kobberkjeler fra f.eks Bourgeat, Mauviel eller stålkjeler fra f.eks Demeyere.
    Hva er "meget høy kvalitet"? Blir den varm på en spesielt spennende måte :p Min mest brukte stekepanne er fra IKEA, kostet meg rundt 150 kroner, går på tredje året og har vært vasket i maskin nesten hver gang jeg har brukt den.

    Jeg synest også de stekepannene der er litt lite hensiktsmessige, de lange faste håndtakene gjør det noget upraktisk å sette pannene rett i stekeovn, om de i det hele tatt tåler å stå i stekeovnen. Jeg foretrekker generelt stekepanner med avtagbart håndtak og som tåler høy varme i stekeovn. Ditto med gryter, i alle fall bør sortimentet inneholde en eller to gryter som tåler å stå i ovn.

    Dyre gryter er stort sett bare design, men dine var stilige, det må jeg si meg enig i.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Meget høy kvalitet, stilrent design, fungerer med alle slags typer oppvarming og kan puttes i oppvaskmaskinen ( ikke stekepannene da...) og koster alikevel mindre enn f.eks kobberkjeler fra f.eks Bourgeat, Mauviel eller stålkjeler fra f.eks Demeyere.
    Hva er "meget høy kvalitet"? Blir den varm på en spesielt spennende måte :p Min mest brukte stekepanne er fra IKEA, kostet meg rundt 150 kroner, går på tredje året og har vært vasket i maskin nesten hver gang jeg har brukt den.

    Jeg synest også de stekepannene der er litt lite hensiktsmessige, de lange faste håndtakene gjør det noget upraktisk å sette pannene rett i stekeovn, om de i det hele tatt tåler å stå i stekeovnen. Jeg foretrekker generelt stekepanner med avtagbart håndtak og som tåler høy varme i stekeovn. Ditto med gryter, i alle fall bør sortimentet inneholde en eller to gryter som tåler å stå i ovn.

    Dyre gryter er stort sett bare design, men dine var stilige, det må jeg si meg enig i.
    Eg brukar i 3 av 4 tilfelle jerngryte til alle steikeprosessar, og til dels også til koking av lapskaus, gryterettar og anna småtteri. Steikepanna brukast til speilegg og pannekaker. Koking, damping og baking er det mykje av.
    Brukar eldfaste former i steikeomnen, i tillegg til den minste jerngryta.
     
    N

    nb

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg brukar i 3 av 4 tilfelle jerngryte til alle steikeprosessar, og til dels også til koking av lapskaus, gryterettar og anna småtteri. Steikepanna brukast til speilegg og pannekaker. Koking, damping og baking er det mykje av.
    Brukar eldfaste former i steikeomnen, i tillegg til den minste jerngryta.
    Jerngryter er fine slik. Jeg synest det er kjekt å kunne steke/brune på plate for så å ettersteke i ovn uten å måtte laste om. Ildfaste former er fint for ting som skal stå i ovnen hele tiden, men store kjøttstykker o.l. skal gjerne brunes først, så stekes i ovn etterpå. Da er det kjekt at panna går rett inn synest jeg.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Bx skrev:


    Dette er min soleklare favoritt. Den går forholdsvis greit gjennom både marg og bein, bacon og grønnsaker. Og uovertruffen på Pizza (det er bare å trykke ned. Den har en ganske rund egg, noe som var uvant i starten. Men det gjør den bare enda mer fleksibel, IMO.

    Sammen med et slipehjern så har man en sylskarp kniv for hånden. Ingen av de andre knivene jeg har blir i nærheten av like skarpe. Når denne tar kvelden blir det en ny av samme type.
    Wüsthof tiltredes! Det finnes sikkert mye der ute jeg ikke vet om, men jeg har i hvert fall ikke funnet noe med bedre stål og ergonomi til en ok pris, og fremfor alt klassisk knivdesign.

    Ellers anbefaler jeg Eva-trio gryter og panner, I hvert fall stål (ikke multi) og kobber. Har et lass med slike gryter og panner i alle fasonger, og det er en fryd å bruke de. Kanskje noe av det jeg setter mest pris på av alle dippedutter jeg befatter meg med til daglig. Kan gi noen grunner for det:

    - Ingen skruer, plast eller tre. Heller ingen klink, i hvert fall på stålpannene. Dvs ingenting som kan slarke eller falle fra hverandre
    - litt skarp kant med ørliten bøy slik at det kan helles fra alle grytene uten drypp
    - genialt lokksystem
    - stort utvalg i str og form, inkl utforming av håndtak
    - superenkel funksjonell design. Hva mer kan man ønske seg? Dette er peaken på gryteevolusjonen.
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Evatrio og gass har jeg erfart at ikke var en ideell kombinasjon.
    Hadde en stor stekepanne fra de som rett og slett ble skjev.

    Vi har etter en lang prosess endelig bestemmt oss for kjøkken og der får jeg alle lekene jeg ønsker meg:
    Dominotopper og ovn fra Italienske Barazza:




    Helintegrert oppvaskmaskin og micro fra Siemens og varmeskuff fra Bosch
    Samt downdraft vifte fra Wolf


    Selve kjøkkenet blir fra Italienske Varenna, deres minimal serie. Med skapfronter i Ebony og stål.
    Håndtakene er frest inn i dørene så looken blir så clean som mulig.
    Litt som dette: http://www.poliform.it/index_ita.html#VARENNA/KITCHENS/MINIMAL/PHOTOGALLERY_2_3245_3239_1_1
    Benkeplaten blir selvfølgelig i stål.
     
    N

    nb

    Gjest
    @wotg

    Jeg ville vurdert å ha to ovner, alternativt en kombinert micro/varmluft om du har plass til det. Den andre ovnen/kombiovnen eliminerer i praksis behovet for varmeskuff, samt at den er noe mer anvendelig. Det er til tider kjekt å kunne steke på to ulike temperaturer f.eks. Jeg har ovn + micro/varmluft og kan ikke si jeg angrer på det valget. Har aldri hatt behov for varmeskuff, bruker ovn nr. 2 til varming av tallerkener, hvile kjøtt i osv osv + vanlig stek/micro-bruk når det er behov for det.

    Dampovn skal visstnok også være stas, men jeg har ingen erfaring med det selv. Får bli neste gang. Den grillen din var stilig, men den må være et helvete å holde ren;)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    nb skrev:
    @wotg

    Jeg ville vurdert å ha to ovner, alternativt en kombinert micro/varmluft om du har plass til det. Den andre ovnen/kombiovnen eliminerer i praksis behovet for varmeskuff, samt at den er noe mer anvendelig. Det er til tider kjekt å kunne steke på to ulike temperaturer f.eks. Jeg har ovn + micro/varmluft og kan ikke si jeg angrer på det valget. Har aldri hatt behov for varmeskuff, bruker ovn nr. 2 til varming av tallerkener, hvile kjøtt i osv osv + vanlig stek/micro-bruk når det er behov for det.

    Dampovn skal visstnok også være stas, men jeg har ingen erfaring med det selv. Får bli neste gang. Den grillen din var stilig, men den må være et helvete å holde ren;)
    Hadde jeg hatt plass hadde jeg hatt både vanlig ovn og dampovn samt to oppvaskmaskiner. Desverre så har jeg ikke nok plass :(
     
    N

    nb

    Gjest
    wotg skrev:
    Hadde jeg hatt plass hadde jeg hatt både vanlig ovn og dampovn samt to oppvaskmaskiner. Desverre så har jeg ikke nok plass :(
    Oki, men
    1) ovn + mikro + varmeskuff tar vel like mye plass som
    2) ovn + kombinert ovn/mikro,

    pointet mitt var at 2) er litt mer anvendelig enn 1), så kanskje det er noe å vurdere?
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    nb skrev:
    wotg skrev:
    Hadde jeg hatt plass hadde jeg hatt både vanlig ovn og dampovn samt to oppvaskmaskiner. Desverre så har jeg ikke nok plass :(
    Oki, men
    1) ovn + mikro + varmeskuff tar vel like mye plass som
    2) ovn + kombinert ovn/mikro,

    pointet mitt var at 2) er litt mer anvendelig enn 1), så kanskje det er noe å vurdere?
    Det har du nok rett i, men de ovnene som er kombinert micro og ovn har fryktelig lite ovnsvolum og de fleste dampovner har også veldig lite ovnsvolum pga. vanntanken.
    Det er så vidt jeg vet bare Gaggenau som har en fullsize dampovn med fast vanntilkobling, desverre er prisen på over 30.000,-
    Desuten så er varmeskuff et absolutt must. Så samme hvordan jeg hadde konfiguret det så hadde jeg måtte hatt en 60cm bredde til. Hvis jeg ikke skulle stått på stige hver gang jeg skulle bruke microen da.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    wotg skrev:
    Evatrio og gass har jeg erfart at ikke var en ideell kombinasjon.
    Hadde en stor stekepanne fra de som rett og slett ble skjev.
    Har kun hatt gass de fem siste årene, men ingen problemer her. Hvilken evatrio-serie var det?

    Når dere er inne på to ovner, bruker selv en dampovn og en vanlig (litt mer avansert) og er svært fornøyd med det. Micro skal aldri innenfor veggene her. Jeg har en litt spesiell løsning for å totalt unngå overskap (langt smalt kjøkken, trenger romfølelse). Har gått løs på tømmeret med sirkelsagen, med hoderystende kjøkkenforståsegpåer som tilskuer ;D Han mente det ble for langt bak benken for rengjøring o.l. I praksis har det fungert utrolig bra, og det ser bra ut. I vindfanget på baksiden har jeg laget et stort skap, der en høyde på 60 cm har en plate i stedet for dør. Helt usynlig med andre ord. Kjøleskapproblemet i forhold til full åpenhet over benkehøyde er ordnet med to under benk kjøleskap. Dette gir også mulighet til å la det ene ligge på ca 10 grader til hvitvin, oster, smør, grønsaker osv.



    En annen litt uortodoks løsning her er varmeskuff et godt stykke unna ovnen. De fleste er montert under ovn, men den har jo ikke noe med ovnen å gjøre. Her er den under espressoen slik at varme kopper alltid er tilgjengelig. Stikket over er styrt fra sentralen for varmestyring/timing (oppvarming) slik at både kopper og maskin er varmt til jeg står opp. I tillegg kom den på det hjørnet som er nermest spisebordet, og rett under tallerkenhyllen. Den skal selvsagt få hvit front og håndtaket vekk. Må bare få planhøvlet den så den passer i tykkelse.
     

    Vedlegg

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Flott løsning Tore. Har samme espressomaskin som deg. Men jeg har oppgradert til bunnløse bayonetter.
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    wotg skrev:
    Flott løsning Tore. Har samme espressomaskin som deg. Men jeg har oppgradert til bunnløse bayonetter.
    ??? Fortell fortell
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    .tore. skrev:
    wotg skrev:
    Flott løsning Tore. Har samme espressomaskin som deg. Men jeg har oppgradert til bunnløse bayonetter.
    ??? Fortell fortell
    Et bilde sier mer enn tusen ord:


    Må forresten legge ved et bilde av mine flotte biffkniver:
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Spennende. Dette er vel noe som kan kjøpes, eller er det DIY? Hva er egentlig poenget? Mindre å rengjøre? Eller færre flater som trenger stabil temperatur? Isomacen gir jo bajonetten meget stabil og fin temperatur så lenge den står i. Har du merket forskjell? Blindtest? ;D

    Alt kan (og må) tweakes, til glede og frustrasjon... og sånn går no dagan..

    Litt OT, men: Hvor kjøper du kaffe? Sliter med å finne god nok kaffe til noe annet enn blodpris, dvs 250+ pr kg. Temperato hadde god kaffe til under hundrelappen før, men nå tror jeg det er 150-60 og oppover, + frakt for meg som bor i Bergen.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Jeg kjøpte de på www.espressoparts.com fordelen med bunnløse bayonetter er at espressoen er i kontakt med mindre metall og får en renere smak samt at man har bedre kontroll over ekstraheringen.
    Jeg kjøper kaffen min på Thorshov her i Oslo. www.supremeroastworks.no De har webshop og sender over hele landet.
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    431
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    17
    wotg skrev:
    Jeg kjøpte de på www.espressoparts.com fordelen med bunnløse bayonetter er at espressoen er i kontakt med mindre metall og får en renere smak samt at man har bedre kontroll over ekstraheringen.
    Jeg kjøper kaffen min hos gutta på supremeroastworks på Thorshow. www.supremeroastworks.no De har webshop og sender over hele landet.
    VERDENS BESTE KAFFE!

    Har selv satt maskinen min til side for en stund og bruker utelukkende Aeropress sammen med kaffen fra SRW.

    PS: dette er ikke OT siden jeg har nevnt Aeropress. Den er nok det redskapet som benyttes mest på mitt kjøkken (av merke Kvänum Grip i hvitpigmentert eik. Det kunne blitt Varenna, men Kvänum hadde en utrolig god service).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Bringer denne frem fra glemselen.....

    Er på jakt etter salt og pepperkvern....har fått et sett med Peugot til bursdagen min, men lurte på om jeg skulle bytte de inn i noen andre....

    I butikken sa de at ChrusGrind sine kverner var bedre enn Peugot sine.....

    Hva anbefales....skal helst se veldig bra ut også.....

    Mvh
    OMF
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Muuto sine er fine. Litt Brio. Formgitt av Norway Says. Vet ikke noe om kvaliteten, men tipper den er god nok.
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har Peugot peppper og saltkverner, dyre så det holder +/- en Høvding pr stykk om jeg ikke husker feil? Jeg kjøpte dem dog til sterkt rabbatert pris, er ikke SÅ opphengt i kjøkkendigser at jeg bruker 2000 på salt og pepperkvern!! :eek:

    Men uansett så virker kvaliteten å være upåklagelig, livstidsgaranti på dem også! Maler mer enn godt nok for meg så jeg kan ikke klage på det heller.

    Det viktigste er likevel at de er batteridrevne og når motoren starter tennes det lys under slik at man ser hvor mye man salter/peprer. Skal ikke påstå at det var behovet for å se i dårlig lys som motiverte kjøpet, men det er jo kjempeartig da!!! ;D Innrømmer glatt at jeg er skrekkelig barnslig men det er rett og slett artig å bruke de der!! ;D ;D
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    OMF skrev:
    Hei!

    Bringer denne frem fra glemselen.....

    Er på jakt etter salt og pepperkvern....har fått et sett med Peugot til bursdagen min, men lurte på om jeg skulle bytte de inn i noen andre....

    I butikken sa de at ChrusGrind sine kverner var bedre enn Peugot sine.....

    Hva anbefales....skal helst se veldig bra ut også.....

    Mvh
    OMF
    jeg har Grand Cru salt og pepperkvern fra Rosendahl; kverner kjempebra og ser slett ikke så verst ut.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Noen erfaringer med stekepanne i rustfritt stål (uten belegg) her?
    Tenkte å kjøpe en Demeyere. Ute etter en "do it all" panne med mindre vedlikehold enn karbonstål, hvilket jeg har nå.
    Bruker non-stick til mer delikate ting
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er nok litt "haifai"-ånd i dette segmentet og... dyrere er alltid bedre.... :cool: Jeg har to jerngryter, ei svart fra Høyangs Polarisserie, og ei emaljert fra Espegård... De står ingenlunde noe tilbake fra Le Creuzet til dobbel pris...

    Men bevares, - vil man betale en god slump ekstra for et navn, sågjerne for meg... Jeg tenker at kokken har vesentlig større betydnng for maten enn grytene....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder kjøkkenutstyr er det verdt å følge med på rabatter. Glassmagasinet, Kitch'n o.a. har hele tiden rabattkampanjer gående, ofte med store prisnedsettelser. Samme gjelder for Bakeren & Kokken, o.a.

    Prisen på Demeyeres 7-ply skyldes nok nettopp de syv lagene med aluminium og varmedistribusjonsegenskapene det gir (meget jevne).

    Ellers bruker vi mest kobberpannene våre, av samme varmedistribuerende årsak. (Gasskomfyr)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Jeg har en Mauviel 1830 til nesten 3000.-, men foretrekker en helt vanlig panne fra nærmeste Jerniabutikk.

    Mulig jeg er litt redd for å ødelegge Mauvielpannen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen erfaringer med stekepanne i rustfritt stål (uten belegg) her?
    Tenkte å kjøpe en Demeyere. Ute etter en "do it all" panne med mindre vedlikehold enn karbonstål, hvilket jeg har nå.
    Bruker non-stick til mer delikate ting
    Bruker en rustfri traktørpanne til alt som lages med sauser, som bolognese og indisk/curryretter som skal koke inn en stund. Har en fra Mareld som jeg kjøpte mest som en impuls bare for å prøve, men den har blitt en av de jeg bruker mest på kjøkkenet.

    Har også to sauteuser fra Demeyere i forskjellige størrelser, og har tro på at stekepannene sikkert holder samme gode kvalitet.

    Trikset med alt rustfritt (og karbonstål for den saks skyld) er som du sikkert vet i de aller fleste tilfeller å la det varmes ordentlig opp før man har noe oppi dem. Tror kanskje allikevel karbonstål vil være hakket mer nonstick enn rustfritt til egg og lignende?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det er jo tilbud på kjøkkenutstyr hele tiden, så kjøpe det til fullpris skjer aldri.
    Den fra Ikea vurderer jeg å kjøpe faktisk, men det er ikke så mange lappene opp til en panne med 3-5-ply, som da vil være mer stabil, og tåle evt induksjon bedre. Demeyere har jo sveiset håndtak, så ingen nagler i siden av pannen som kan bli løsere over tid. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte Matfer karbonstål, nettopp pga dette.
    Bagatell egentlg men... :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kjøp deg en carbonstålpanne fra en av proffleverandørene. Jeg har en Matfer panne og den er det mange som mener er den beste. Nå er jeg heldig som har en kamerat som jobber som kokk så tilgang til utstyr til riktig pris er enkelt. Ser den koster omtrent 40 dollar i amerika.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    ^ De selger Matfer i Norge. Norrona storkjøkken har de.
    Matfer tåler ikke induksjon like bra som De Buyer, med mindre du får siste versjon som har konveks bunn.
    Disse oppdaterte versjonene har de ikke i Norge, og vil ikke få inn før om et par måneder, tidligst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn