Var Solid Kåre kompisen godt innspilt ?
|
Halvtime på baken etter det jeg erinner.Leikis. skrev:Var Solid Kåre kompisen godt innspilt ?
Denne tråden er KUN basert på lydopplevelsen.monitor skrev:Jeg er meget skeptisk til all hysteriet, og ikke minst prissetting av kabler. Det minner om massesuggesjon! Prisene på disse vidundere er ofte også hinsides!
Det er bare å ta med alle de kablene du ønsker - så sees vi neste lørdag på HiFiKlubben i Grimstad - for mer moro med lyd ;Dlark skrev:I neste runde bør PFSP eller EKKJ 4x6 kv. som biwiring (2x12 pr. høyttaler) få en sjanse. Det er på det nivået moroa starter ;D
Litt langt å reise. 600 km ;D Men det hadde vært knakende moroFlageborg skrev:Det er bare å ta med alle de kablene du ønsker - så sees vi neste lørdag på HiFiKlubben i Grimstad - for mer moro med lyd ;Dlark skrev:I neste runde bør PFSP eller EKKJ 4x6 kv. som biwiring (2x12 pr. høyttaler) få en sjanse. Det er på det nivået moroa starter ;D
Hvilken HiFiKlubben er nærmest deg?lark skrev:Litt langt å reise. 600 km ;D Men det hadde vært knakende moro![]()
![]()
ÅlesundFlageborg skrev:Hvilken HiFiKlubben er nærmest deg?lark skrev:Litt langt å reise. 600 km ;D Men det hadde vært knakende moro![]()
![]()
1. På seg selv - kjenner man andre ???lark skrev:1. Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til.
2. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.
Da regner jeg med at vi treffes - om ikke så lengelark skrev:Ålesund
På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!rolfozzy skrev:Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
Kabler er kabler - uansett tverrsnitt - det er lydopplevelsen som avgjør ;Dsn skrev:Håper vi får lytteinntrykk fra de som prøvde 3x2,5 solidcore, for en sammenligning mellom VDH (antar at det var resolution hybrid siden denne var avbildet tidligere i tråden) og 2,5 mm2 blir å sammenligne eple og pære, Vdh'en har en R på 2,26 ohm/km, 2,5 solidcore har 7,41 ohm/km. Skal det være en realistisk sammenligning bør R være omtrent lik. Det er heller ikke oppgitt hvor lang innspillingstid VHD kabelen har fått...
Uansett flott tiltak! Og jeg ser frem til flere tilbakemeldinger på lytteseansen.
mvh
Hadde det vært i Oslo eller Halden, så hadde det absolutt vært interessantFlageborg skrev:Hei "monitor"monitor skrev:Det viser jo hvor langt du er villig til å gå for å forsvare dine interesser: Det er straffbart med slike usaklige, diskriminerende, støtende, kvalmende og provoserende personangrep. Jeg har meldt dette til moderator.
Du er selvfølgelig velkommen til å delta på samlinger for å oppleve kabler - ta med dine egne - så kan vi utveksle erfaringer![]()
Lagga skrev:Tja, når man ser Flageborgs promoterings-iver i denne tråden, som er like stor som den spamming-iveren Flageborg har
utvist i Solid Core tråden - får man et bilde i hodet (imaginært altså!) av at Flageborg og Solhaug vokste opp i samme grend,
og at Solhaug rappa ranglen til Flageborg sånn i to-års alderen....
Morsomt...... ;D
Vennlig hilsen
Morten
Kabelsamling. Hvorfor det ?Flageborg skrev:På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!rolfozzy skrev:Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
Legatia skrev:Jeg får vel driste meg ut på å skrive noen inntrykk etter dagens lytteseanse jeg da.
Mitt forhold til kabler er veldig nøkternt, ikke noe jeg har følt behov for å bruke særlige midler på foreløpig. Men at det er forskjellig lyd i kabler, har jeg flere ganger fått bekreftet. Før jeg kom ned, hadde jeg en hypotese om at grøftekabler låter bra. De får tross alt ganske mye skryt på forumet, så det så jeg frem til. Absolutt noe jeg kunne tenke meg å teste i eget oppsett også, billige er dem jo å.
Jeg har vært på klubben og hørt høyttalerne vi lyttet til i dag noen ganger tidligere. De har i så måte aldri imponert meg.. I dag derimot, med annen elektronikk enn tidligere, og ny plassering i rommet hadde det skjedd saker.
Først var det frem med målestokk og få alt på plass der det skulle være. Cd spiller, og øvrig elektronikk måtte jo på millimeteren være midt mellom høyttalerne - må ha symmetriske punkter å lene blikket på må vite!
En og en satt vi oss i søtpunktet og kjørte gjennom en rekke testspor, bare for å bli litt kjent med lydbildet. Da fant vi jo også fort ut at vi ikke hører det samme alltid, ganske morsomme saker i grunn.
Så var det til på kabeltestingen. Vi testet 4 forskjellige kabler, Van den hul kabelen på første side, en Tara labs kabel jeg ikke vet hva heter, 2,5mm2 Solid Kåre, og 3x2,5mm2 Solid Kåre (7mm2, altså). Inntrykkene som følger er hva jeg hørte, og ikke en sammensmelting av hva vi evt. måtte ha kommet frem til i fellesskap.
Min tur i sweetspot: Da begynte vi med 2,5mm2 solid Kåre på begge sider. Testspor var Diana Krall med Black Crow. Ok, jeg lyttet 2 minutt på dette, for så å bytte ut venstre høyttalerkabel med Van den Hul kabelen (var det ikke forskjell på kablene, så hadde vel ingen verdens ting skjedd?). Vel, nå skjedde det ting her, lydbildet forandret seg ganske kraftig. Forskjeller var det altså. Ok, bytte ut høyre side også med Van den Hul kabel. Jepp, dette låt annerledes med god margin!
Nå som jeg har fått lyttet på begge kan jeg fortelle litt om forskjellene jeg opplevde. I introen på sangen, er det et instrument på høyre diskant (riste greie, husker ikke hva de heter). Solid Kåre gjorde noe med dette instrumentet som i sammenlikning med VdH låt feil, veldig grovkornet og lite nyansert. VdH låt helt klart renere, mindre fnidder, forvrengning, støy eller hva man måtte ønske å kalle det. Plassering av stemmen til Diana havnet litt til venstre for midten, rundt 130cm høyt med Solid Kåre. Med VdH gikk Diana fra å være dverg, til å bli ei fullvoksen dame strakk seg betraktelig høyere, men fortsatt litt til venstre for midten. Tonaliteten på stemmen hennes, synes jeg ble litt for rund og bløt med VdH, her låt Solid Kåre i mine øre mer naturlig. Bassen forsvant litt med Solid Kåre, den var helt klart bedre definert på VdH. Alt i alt syntes jeg Solid Kåre pakket lydbildet veldig sammen, alt ble mer kompakt både i høyde bredde og dybde. Vdh låt i så måte langt større.
Så var det over på Tara labs kabel i begge kanaler. Det ble gjort etter Vdh i begge kanaler. Dette riste instrumentet på introen ble litt tynnere nå, litt mindre attack om man vil, men fortsatt låt det likere VdH enn Solid Kåre. Stemmen hennes var plassert på samme sted som VdH, tonaliteten på stemmen var også veldig lik VdH. Jeg la nå merke til at kontrabassisten i likhet med Solid Kåre ble stående rett foran Diana, Vdh plasserte kontrabassen et stykke til venstre for henne, og lenger frem i lydbildet.
Totalt sett vil jeg si VdH hadde størst lydbilde, med bedre definert plassering på de forskjellige artistene. Denne hadde også den beste diskanten, og den beste bassen. Tonaliteten i mellomtoneregisteret trekker litt ned, jeg synes det ble litt for pusekatt. Tara labs er veldig lik VdH, men gjør det meste litt dårligere. Solid Kåre låt veldig annerledes enn de øvrige, tonaliteten i mellomtonen synes jeg var den beste av alle, men lydbildet ble lite og komprimert, bassen ble fraværende, og diskanten var det som trakk mest ned.
Solid Kåre med 3stk 2,5mm2 ledere fikk jeg aldri lyttet på i sweetspot, så uttaler meg ikke om den, men på meg virket det ikke som noen av de andre opplevde større forskjeller mellom enkelleder 2,5mm2 og nevnte. Men det skal jeg ikke uttale meg om, det klarer de selv.
-Thomas
Tester der man vet hvilken kabel det spilles på er ubrukelige, så der deler jeg din skepsis. Det er ikke verdig navnet test, men bør kalles en lytteseanse.lark skrev:Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.
Kremt!rolfozzy skrev:Kabelsamling. Hvorfor det ?Flageborg skrev:På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!rolfozzy skrev:Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
Er det noen slags konkuranse ?
Jeg forstår ikke riktig intensjonene med dette. Det er ikke i regi av HiFiKlubben. Men det er tydeligvis snakk om en slags turne med kabeltesting i klubbens lokaler.
Jada jeg har byttet kabler. Og hørt på nye kontra gamle. Hjemme hos meg.RoDa skrev:Kremt!rolfozzy skrev:Kabelsamling. Hvorfor det ?Flageborg skrev:På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!rolfozzy skrev:Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
Jeg forstår ikke riktig intensjonene med dette. Det er ikke i regi av HiFiKlubben. Men det er tydeligvis snakk om en slags turne med kabeltesting i klubbens lokaler.
Det kan da ikke være nødvendig å lage krangel bare på kødd?
Flageborg kan man være enig eller uenig med, men at dette er et flott initiativ er det da ikke tvil om?
Du blir invitert til å ta med egne kabler for å høre på dem sammen med flere andre kabler.
Det er lytting på gammeldags audiofil måte, de som ikke mener dette er rett måte å gjøre det på kan da (for pokker) skygge banen?
Du selv ozzy, har da byttet kabler?
Dette gjorde du vel med å lytte på de nye kontra de gamle du hadde?
Hva er da så ille med dette som Flageborg steller i stand nå?
Han gir mange (mindre bemidlede også) muligheten på å høre masse forskjellige kabler.
Så kan hver enkelt selv bestemme seg for om det er tullball eller hørbart/ innbildningsbart
R
Fint om du svarer på disse spørsmålene @Flagerborg. Og i tillegg: Hva er din rolle i organiseringen av disse seansene? Hifi klubben? hvilken innteresse har de av dette?rolfozzy skrev:Kabelsamling. Hvorfor det ?Flageborg skrev:På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!rolfozzy skrev:Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
Sorry, men et sted går grensa. Jeg gir gjerne tips til dem som vil høre og lære, men de som ikke vil blåser jeg en lang marsj iLegatia skrev:@Solhaug: Kom ned neste helg da, ta med deg vidunderkablene, og så tester vi. Slengbemerkninger som du stadig lirker av deg, er lite sjarmerende.
Jeg er ikke lærevillig fordi jeg ikke er enig i hvordan solid core låter i oppsettet vi testet altså. Bra ressonement. :R.Solhaug skrev:Sorry, men et sted går grensa. Jeg gir gjerne tips til dem som vil høre og lære, men de som ikke vil blåser jeg en lang marsj iLegatia skrev:@Solhaug: Kom ned neste helg da, ta med deg vidunderkablene, og så tester vi. Slengbemerkninger som du stadig lirker av deg, er lite sjarmerende.
Mvh. RS