Den STORE Kabeltesten - del I

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.248
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Innlegget ditt er forresten stygt, uten at jeg bryr meg så mye om det.
Kan ikke dy meg, må bare svare deg på denne!

La meg se:

Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette er et PR stunt fra klubben. Flageborg har vært i gråsonen lenge med andre aktører og for enn stund siden inngikk tydeligvis Kringlyd samarbeid med HiFi klubben (alle tydeligvis). Gjelder demoer på messer og nå alså "kabeltester". På Avforum har han lagt ut store flotte bilder av produktene deres med innbydelse til kabeltester, så det er vel opplagt at klubben ikke bare åpner dører for hvem som helst bare for å teste kabler. På AVforum er det umulig å komme med kritikk fordi "eliten" er venner, men på et redelig forum som HFS så stiller jeg igjen spørsmålet om ikke Flageborg burde få seg et bransjeaktørstempel.

Hadde du sagt ja hvis en vanlig mann i gata hadde spurt om han kan ta med noen venner for å teste kabler? Eller du vet kanskje at Flageborg har høy kred på et forum som trekker et stort antall potensielle kjøpere? Kanskje er det mer butikk i det enn å miste en lørdag? Hvorfor er Flageborg så interessert i å presentere utstyret forøvrig når det er kabler som skal testes? Han kan jo invitere folk til seg selv, venner eller på deres egne treff for å teste kabler. Å velge en butikk er litt snodig spør du meg. Flageborg har jo drevet å demonstrert produkter for andre lenge. Det kaller jeg å ha en fot i bransjen. Å dekke det over som entusiasme holder ikke vann.
Så Flageborg er ikke en bekjent av deg eller andre i Hifiklubben Grimstad, Sønderland?
Mine uthevinger

Fargen "forfulgt uskyld" kler deg dårlig. Anbefaler deg igjen å stikke fingeren i jorda. "Herr takt-og-tone" er du definitivt ikke.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
tkr skrev:
Fargen "forfulgt uskyld" kler deg dårlig. Anbefaler deg igjen å stikke fingeren i jorda. "Herr takt-og-tone" er du definitivt ikke.
Usaklig igjen dessverre.

U

utgatt60135

Gjest
Kan du Lyngen bekrefte at du ikke kjenner/er bekjent av noen i bransjen, eller har vært hjemme hos noen i bransjen?

[/quote]

Ja, det kan jeg bekrefte ;).

Eller kan vi legge bort bransjeaktør stempelet for denne gang?

Ja, vi gjør det for denne gangen. Men gråsonen består. Takk for en solid redegjørelse. Uansett så er det jo Høvdingen som styrer skuta. Og det var jo faktisk han som trigget debatten.

B

Back_Door

Gjest
Foreslår at vi nå prøver å legge våre nevroser til side.
(Hvordan skulle vi egentlig dyrket denne hobby uten bransjeaktører?)
Skjønner likevel poenget med merking. Tror likevel at de aller fleste på dette forum er i stand til å lese en hvilken som helst tråd med hensiktsmessige briller.
Dess mer vi tror at vi nå har merket alle bransjeaktører, dess mer går vi i fare for å falle for egen naivitet.
En ting er farligere enn umerkede agenter, og det er om vi mister entusiasmen. ;)
Det er et paradoks at de som ofret seg for et ideelt tiltak som i denne sak, nå må stå skolerett for mistanker om vikarierende motiver.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
Ludo skrev:
Skjønner ikke at det er mulig!!! Her prøver en entusiast å få til en hyggelig og uformell kabel shootout hvor alt og alle kan delta. Men hylekoret på Hifisentralen klarer jo å dynge til enda en tråd - helt utrolig at dere ikke ser hvordan dere dreper all interesse for HFS med slikt vås!
litt enig Ludo og beklager noe av den avsporingen jeg har bidratt med. Likefullt synes jeg trådstarter m fler, burde fulgt opp litt mer med informasjon om lyttetesten. Det har jo nærmest vært helt tomt - og jeg syntes også at dette var et morsomt initativ, dog med et litt for snevert utvalg av kabler.
Initiativet er helt topp synes jeg, men man mister jo totalt lysten på å bruke HFS som en hyggelig plass når alle skal være konge på hver sin haug og forsvare den med kanoner! Hvor blir det av gleden over hobbyen når man til stadighet må ut med lykt og lampe for å lete etter alle andres feil enten det er snakk om meninger, skrivefeil eller valg av kabler?

Det er mange andre her som burde skamme seg og innta en litt mer ydmyk holdning overfor det at de faktisk forsurer et miljø som kunne vært så utrolig mye bedre...

Skjerpings!!!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
KVERULANT: En person (er) som stadig klager og føler seg forurettet, trettekjær person, kranglefant.

KVERULERE: Stadig klage, si imot.

Noen som kjenner seg igjen her?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Flageborg har drevet med klar reklame for blandt annet SVS. Om han har økonomiske interesser i det aner jeg, men jeg skjønner godt spørsmålene som stilles her. Mulig at han utelukkende er en entusiast som brenner for enkelte merker, men så lenge han ikke gi et tydelig svar så forblir det et ubesvart spørsmål. Dersom han driver en form for skjult reklame hvor han selv får rabatt på produkter eller annen inntekt, så er det noe som bør belyses.
Tenker ikke på Hifi Klubben Grimstad her.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Nå synes jeg det er på tide å legge debatten om Flagerborg død. Det er helt greit å diskutere om en person er bransjeaktør eller ikke, men denne diskusjonen går for langt, og her setter vi en strek for denne gang. Jeg burde ha stoppet denne diskusjonen før, men det er for sent å si nå.

Jeg var selv skeptisk til Flagerborgs rolle, men jeg ønsket ikke å ta livet av hans arrangement, og det virket som folk hadde det hyggelig under "kabeltesten", og det er jo det primære.

Flagerborg har så langt jeg kan se ingen rolle som tilsier at han er bransjeaktør, men er heller en person som genuint ønsker å dele sin interesse med andre. Det er ingenting som tyder på noe annet, og alle bransjeaktørene han er kjent med bekrefter dette.

Da lar vi dette ligge.

Mvh
Høvdingen

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
tkr skrev:
Lyngen skrev:
Lyngen skrev:
Så Flageborg er ikke en bekjent av deg eller andre i Hifiklubben Grimstad, Sønderland?
Så skriv nei på dette spørsmålet HFK Grimstad, så lover jeg å sette punktum for akkurat denne saken :).
Så lite som hifimiljøet i Norge er, skal det vel godt gjøres å finne noen som ikke har en bekjent som jobber i Hifiklubben, eller som ikke kjenner noen som har en bekjent som jobber i Hifiklubben.
Synes hele problemstillingen er latterlig, og har ingen forståelse for dem som ønsker å være mer katolsk enn paven.
Kan heller ikke se at det diskvalifiserer en test at den kjøres i Hifiklubbens lokaler.
Begriper ikke at et eller annet fehode alltid skal forandre retningen på en tråd ved å blande inn bransjetilknytning- en skulle tro at alle som solgte eller importerte hifi var spedalske!
Stikk fingeren i jorda. Mer eller mindre alle som driver med hifi har en eller annen tilknytning til bransjeaktører.
mvh tkr, som kjenner en på Hifiklubben.
.
Er bare 100% enig med deg her, tkr.
Hva var egentlig problemet? At noen mente å høre forskjell på kablene som ble brukt? ::)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
En annen side av det her er at "helt vanlige" brukere gjerne er vel så mye biased som noen bransjeaktør når de uhemmet glorifiserer produkter man ser igjen i signaturen deres ;D

Mvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Utrolig bra av HFK Grimstad å stille til disposisjon sine godsaker så man får utløp for sin forsker og synsetrang på ett iallfall brukbart nøytralt sted. :D
Slike arrangementer som dette er frodige og nyttige ting!
Neste gang trykker man opp "lyttemafiaen trenger deg" t-shorter og selger for en liten slump eller hva! eh?
Det er øra som skal kose seg vet du! ;D
Når det gjelder det å være "ute til lunch" som bruker på ett forum så faller det naturlig at man får preferanser etterhvert, så navna blir med de.
Enten i profiler eller innlegg!!! Det er det aller mest naturlige som finnes!
Synes nå jeg.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Og nå som debatten omkring deltakeres habilitet, og den diskutable metodikken er over, så får vi håpe at de tilstedeværende våger å skrive sine rapporter om inntrykkene fra kabeltestingen. Og at deres inntrykk da kan få stå, uten at Taliban skal komme å plukke dem fra hverandre.

Hvis man ikke tror på at kabler har noen effekt, så kan den diskusjonen legges til egne, egnede tråder. Tråder som er startet av og for de som tror på kabler bør få være det, uten at det med en gang setter inn en lobby som krever at diskusjonen skal være på et annet plan. Kan ikke folk få lov til drive på med det de ønsker, uten at Gud og hvermann skal blande seg hele tiden?

Som blodfersk har jeg fått litt bakoversveis av å lese noen av trådene her inne. Jeg er aktiv på flere fora for andre fagområder, men har vel aldri opplevd maken til temperatur enn her inne. Er det nødvendig å blande seg inn i tråder om emner der man ikke har noen interesse? Det er klart at når grøftekabel (som jeg har god erfaring med) stilles opp mot kjøpekabel så bør grøftefolket få si sin mening om resultatene. Men først må resultatene få lov til å komme. Det holder ikke med at en skriver sin mening, før alle andre blir skremt til stillhet av et tilnærmet ragnarok. La resultatene fra de involverte komme ut først, så kan vi eventuelt stille spørsmålstegn ved de rapportene som ligger ute i etterkant. Først da hører en prinsippdebatt til, slik at de som har lagt mye arbeid i både test og tråd får brukt temaet til sitt først, før utenforstående kommer inn og bomber tråden i stykker ved å avvise både ide og gjennomføring. Slik jeg ser det er dette en potensielt god tråd som ble ødelagt med en gang.

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
42
Torget vurderinger
1
Legatia skrev:
Min tur i sweetspot: Da begynte vi med 2,5mm2 solid Kåre på begge sider. Testspor var Diana Krall med Black Crow. Ok, jeg lyttet 2 minutt på dette, for så å bytte ut venstre høyttalerkabel med Van den Hul kabelen (var det ikke forskjell på kablene, så hadde vel ingen verdens ting skjedd?). Vel, nå skjedde det ting her, lydbildet forandret seg ganske kraftig. Forskjeller var det altså. Ok, bytte ut høyre side også med Van den Hul kabel. Jepp, dette låt annerledes – med god margin!

Nå som jeg har fått lyttet på begge kan jeg fortelle litt om forskjellene jeg opplevde. I introen på sangen, er det et instrument på høyre diskant (riste greie, husker ikke hva de heter). Solid Kåre gjorde noe med dette instrumentet som i sammenlikning med VdH låt feil, veldig grovkornet og lite nyansert. VdH låt helt klart renere, mindre fnidder, forvrengning, støy eller hva man måtte ønske å kalle det.
Vil bare minne om at det "riste" instrumentet ikke bare er i introen men er der gjennom hele låten, i et noenlunde oppløst anlegg så bør du kunne skille ut dette hele tiden ;)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Og nå som debatten omkring deltakeres habilitet, og den diskutable metodikken er over, så får vi håpe at de tilstedeværende våger å skrive sine rapporter om inntrykkene fra kabeltestingen. Og at deres inntrykk da kan få stå, uten at Taliban skal komme å plukke dem fra hverandre.

Hvis man ikke tror på at kabler har noen effekt, så kan den diskusjonen legges til egne, egnede tråder. Tråder som er startet av og for de som tror på kabler bør få være det, uten at det med en gang setter inn en lobby som krever at diskusjonen skal være på et annet plan. Kan ikke folk få lov til drive på med det de ønsker, uten at Gud og hvermann skal blande seg hele tiden?

Som blodfersk har jeg fått litt bakoversveis av å lese noen av trådene her inne. Jeg er aktiv på flere fora for andre fagområder, men har vel aldri opplevd maken til temperatur enn her inne. Er det nødvendig å blande seg inn i tråder om emner der man ikke har noen interesse? Det er klart at når grøftekabel (som jeg har god erfaring med) stilles opp mot kjøpekabel så bør grøftefolket få si sin mening om resultatene. Men først må resultatene få lov til å komme. Det holder ikke med at en skriver sin mening, før alle andre blir skremt til stillhet av et tilnærmet ragnarok. La resultatene fra de involverte komme ut først, så kan vi eventuelt stille spørsmålstegn ved de rapportene som ligger ute i etterkant. Først da hører en prinsippdebatt til, slik at de som har lagt mye arbeid i både test og tråd får brukt temaet til sitt først, før utenforstående kommer inn og bomber tråden i stykker ved å avvise både ide og gjennomføring. Slik jeg ser det er dette en potensielt god tråd som ble ødelagt med en gang.
Vel talt, vi ser frem til runde to av denne tråden!

@Flageborg: Skal vi prøve igjen og se om folk kan holde seg til tema denne gangen? :)

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Brianh skrev:
Vil bare minne om at det "riste" instrumentet ikke bare er i introen men er der gjennom hele låten, i et noenlunde oppløst anlegg så bør du kunne skille ut dette hele tiden ;)
Det var sannelig godt du minte meg på! Tenk om jeg hadde glemt det ???

Vil bare minne om at radioen i garasjen forøvrig er "oppløst" nok til at man hører det gjennom hele sangen ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
Ludo skrev:

@Flageborg: Skal vi prøve igjen og se om folk kan holde seg til tema denne gangen? :)
Helt klart, i morgen fortsetter vi med flere kabler ;)

Alle er velkommen til å bli med.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Bra! Jeg gleder meg til å høre om forskjellige lytteintrykk av kablene som testes. Keep it up ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flageborg skrev:
Ludo skrev:

Helt klart, i morgen fortsetter vi med flere kabler ;)

Alle er velkommen til å bli med.
Hei!
Du underbygger ofte dine standpunkter med målinger Flagerborg - noe jeg synes er viktig når man skal debattere lydforskjeller. Det hadde vært veldig nyttig om også disse kabeltestene hadde vært underbygget av målinger!

Mvh
OMF

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.117
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Legatia skrev:
Brianh skrev:
Det var sannelig godt du minte meg på! Tenk om jeg hadde glemt det ???

Vil bare minne om at radioen i garasjen forøvrig er "oppløst" nok til at man hører det gjennom hele sangen ;)
hehe. Dersom noen ikke hører denne, skrik ut. Ikke noe problem på anlegget i skodaen heller.

---

Det er vel enten ett rytmeegg eller en shaker.

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Antall liker
16
Hei, hei,
i denne tråden, "den STORE Kabeltesten", var det jammen ikke mye å lese om KABLER!! ::)

Hadde forresten være interessant å få en kommentar fra Flageborg: Er det sant - som det ble påstått et sted i tråden her - at du fra å være kabelskeptiker nå har kommet på andre tanker....?

- Brum

Topp Bunn