Den STORE Kabeltesten - del I

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
må det innspilles på plassen, eller holder det med innspilling på forhånd.

L

lark

Gjest
I neste runde bør PFSP eller EKKJ 4x6 kv. som biwiring (2x12 pr. høyttaler) få en sjanse. Det er på det nivået moroa starter ;D

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Jeg er meget skeptisk til all hysteriet, og ikke minst prissetting av kabler. Det minner om massesuggesjon! Prisene på disse vidundere er ofte også hinsides!

Men la oss ta det litt fra bunnen:

Kabler har selvfølgelig ulike egenskaper. Disse er avhengig av forskjellige faktorer som f.eks:
- Dimensjonen på ledere
- Materialet (kobber/sølv)
- Isolasjonsmaterialet
- Måten de er skjermet på
- Terminering.
Om man kobler en kabel mellom to komponenter vil disse påvirkes av egenskapene til kabelen. Dermed kan en kabel som er bra i ett anlegg låte dårlig i et annet.

Å produsere en kabel hvor egenskapene er tilpasset utstyret vil altså avhenge av bl.a. faktorene nevnt ovenfor.

Inntrykket som bransjen ønsker å skape er at visse kabler objektivt sett er bedre enn andre. De VET at sannheten er at kabler kan TILPASSES etter utstyret, og at de IKKE har objektive kvaliteter, som er verdt tusenvis av ekstra kroner. En kabel som tar maksimal hensyn til de nevnte egenskaper behøver ikke å koste mer enn 1500 kroner, og den vil gjøre den jobben den skal gjøre i så å si alle anlegg som finnes!

Dermed så blir slike tester for meg helt hinsides og kun et slags vekkelsesmøte for de som tror at de to kabler som måles er OBJEKTIV sammenlignbare i alle anlegg.

Så lenge bransjen driver måling på den måte er det kun å lure penger fra deg og meg. Jeg klarer meg godt med kabelløsninger som koster en brøkdel av såkalte High-end kabler. Det eneste disse har til felles er High-end pris! ;D

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
monitor skrev:
Jeg er meget skeptisk til all hysteriet, og ikke minst prissetting av kabler. Det minner om massesuggesjon! Prisene på disse vidundere er ofte også hinsides!
Denne tråden er KUN basert på lydopplevelsen.

ALT du ønsker å uttrykke vedrørende PRIS på kabler - lag din egen tråd ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
lark skrev:
I neste runde bør PFSP eller EKKJ 4x6 kv. som biwiring (2x12 pr. høyttaler) få en sjanse. Det er på det nivået moroa starter ;D
Det er bare å ta med alle de kablene du ønsker - så sees vi neste lørdag på HiFiKlubben i Grimstad - for mer moro med lyd ;D

L

lark

Gjest
Flageborg skrev:
lark skrev:
Det er bare å ta med alle de kablene du ønsker - så sees vi neste lørdag på HiFiKlubben i Grimstad - for mer moro med lyd ;D
Litt langt å reise. 600 km ;D Men det hadde vært knakende moro :) :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
lark skrev:
Litt langt å reise. 600 km ;D Men det hadde vært knakende moro :) :)
Hvilken HiFiKlubben er nærmest deg?

Det kan være vi får anledning til å treffes - for det er mer moro med lyd på gang - i tiden som kommer ;)

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Hvem andre?

Får vi flere test resultater av fremøtte her inne? Det skal i hvertfall bli spennende å lese/høre hva de mener!

L

lark

Gjest
Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
lark skrev:
1. Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til.

2. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.
1. På seg selv - kjenner man andre ???

2. Det viktigste først - vi snakker ikke om pris på kablene som testes - fordi det er kun lydopplevelsen som settes i fokus.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
lark skrev:
Da regner jeg med at vi treffes - om ikke så lenge :)

Geiranger og Eidsdal skal besøkes i midten av juni - Ålesund er innen rekkevidde ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?

sn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
14
Håper vi får lytteinntrykk fra de som prøvde 3x2,5 solidcore, for en sammenligning mellom VDH (antar at det var resolution hybrid siden denne var avbildet tidligere i tråden) og 2,5 mm2 blir å sammenligne eple og pære, Vdh'en har en R på 2,26 ohm/km, 2,5 solidcore har 7,41 ohm/km. Skal det være en realistisk sammenligning bør R være omtrent lik. Det er heller ikke oppgitt hvor lang innspillingstid VHD kabelen har fått...
Uansett flott tiltak! Og jeg ser frem til flere tilbakemeldinger på lytteseansen.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva ble resultat av del 1 i den STORE kabeltesten ?? Tror det er flere som er spent på dette... :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
rolfozzy skrev:
Er dette en slags kabelturne i regi av HiFiKlubben ? Der klubbens kabler skal testes mot andre kabler ?
På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
sn skrev:
Håper vi får lytteinntrykk fra de som prøvde 3x2,5 solidcore, for en sammenligning mellom VDH (antar at det var resolution hybrid siden denne var avbildet tidligere i tråden) og 2,5 mm2 blir å sammenligne eple og pære, Vdh'en har en R på 2,26 ohm/km, 2,5 solidcore har 7,41 ohm/km. Skal det være en realistisk sammenligning bør R være omtrent lik. Det er heller ikke oppgitt hvor lang innspillingstid VHD kabelen har fått...
Uansett flott tiltak! Og jeg ser frem til flere tilbakemeldinger på lytteseansen.

mvh
Kabler er kabler - uansett tverrsnitt - det er lydopplevelsen som avgjør ;D

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Flageborg skrev:
monitor skrev:
Det viser jo hvor langt du er villig til å gå for å forsvare dine interesser: Det er straffbart med slike usaklige, diskriminerende, støtende, kvalmende og provoserende personangrep. Jeg har meldt dette til moderator.
Hei "monitor"

Du er selvfølgelig velkommen til å delta på samlinger for å oppleve kabler - ta med dine egne - så kan vi utveksle erfaringer ;)
Hadde det vært i Oslo eller Halden, så hadde det absolutt vært interessant

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Den STORE Kabelfesten - del I

Lagga skrev:
Tja, når man ser Flageborgs promoterings-iver i denne tråden, som er like stor som den spamming-iveren Flageborg har
utvist i Solid Core tråden - får man et bilde i hodet (imaginært altså! ;) ) av at Flageborg og Solhaug vokste opp i samme grend,
og at Solhaug rappa ranglen til Flageborg sånn i to-års alderen....

Morsomt...... ;D

Vennlig hilsen

Morten

Skulle bare vært ok å hørt hva de fikk utav første lytteøkt idag, enn bare henvisninger til "ta med dere kabler og kom å lytt..."... Sier ikke det døyt det ,og det hadde jo vært artig å hørt hva de hørte på og hvordan de hørte det, om ting ble annerledes med ulike kabler osv... Hvis ikke noe kan sies ifht de spm så er vel ikke den "STORE" kabeltesten så mye verdt.. Kan like gjerne putte rangla der den hører hjemme da.., 8)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Og nå en liten oppfordring:
Jeg har allerede bestemt meg. Ikke forvirr meg med fakta.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
Flageborg skrev:
rolfozzy skrev:
På ingen måte - ALLE oppfordres til å ta med sine egne kabler til samling - UANSETT fabrikat!
Kabelsamling. Hvorfor det ?
Er det noen slags konkuranse ?
Jeg forstår ikke riktig intensjonene med dette. Det er ikke i regi av HiFiKlubben. Men det er tydeligvis snakk om en slags turne med kabeltesting i klubbens lokaler.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Legatia skrev:
Jeg får vel driste meg ut på å skrive noen inntrykk etter dagens lytteseanse jeg da.

Mitt forhold til kabler er veldig nøkternt, ikke noe jeg har følt behov for å bruke særlige midler på foreløpig. Men at det er forskjellig lyd i kabler, har jeg flere ganger fått bekreftet. Før jeg kom ned, hadde jeg en hypotese om at grøftekabler låter bra. De får tross alt ganske mye skryt på forumet, så det så jeg frem til. Absolutt noe jeg kunne tenke meg å teste i eget oppsett også, billige er dem jo å.

Jeg har vært på klubben og hørt høyttalerne vi lyttet til i dag noen ganger tidligere. De har i så måte aldri imponert meg.. I dag derimot, med annen elektronikk enn tidligere, og ny plassering i rommet hadde det skjedd saker.

Først var det frem med målestokk og få alt på plass der det skulle være. Cd spiller, og øvrig elektronikk måtte jo på millimeteren være midt mellom høyttalerne - må ha symmetriske punkter å lene blikket på må vite!
En og en satt vi oss i søtpunktet og kjørte gjennom en rekke testspor, bare for å bli litt kjent med lydbildet. Da fant vi jo også fort ut at vi ikke hører det samme alltid, ganske morsomme saker i grunn.

Så var det til på kabeltestingen. Vi testet 4 forskjellige kabler, Van den hul kabelen på første side, en Tara labs kabel jeg ikke vet hva heter, 2,5mm2 Solid Kåre, og 3x2,5mm2 Solid Kåre (7mm2, altså). Inntrykkene som følger er hva jeg hørte, og ikke en sammensmelting av hva vi evt. måtte ha kommet frem til i fellesskap.

Min tur i sweetspot: Da begynte vi med 2,5mm2 solid Kåre på begge sider. Testspor var Diana Krall med Black Crow. Ok, jeg lyttet 2 minutt på dette, for så å bytte ut venstre høyttalerkabel med Van den Hul kabelen (var det ikke forskjell på kablene, så hadde vel ingen verdens ting skjedd?). Vel, nå skjedde det ting her, lydbildet forandret seg ganske kraftig. Forskjeller var det altså. Ok, bytte ut høyre side også med Van den Hul kabel. Jepp, dette låt annerledes – med god margin!

Nå som jeg har fått lyttet på begge kan jeg fortelle litt om forskjellene jeg opplevde. I introen på sangen, er det et instrument på høyre diskant (riste greie, husker ikke hva de heter). Solid Kåre gjorde noe med dette instrumentet som i sammenlikning med VdH låt feil, veldig grovkornet og lite nyansert. VdH låt helt klart renere, mindre fnidder, forvrengning, støy eller hva man måtte ønske å kalle det. Plassering av stemmen til Diana havnet litt til venstre for midten, rundt 130cm høyt med Solid Kåre. Med VdH gikk Diana fra å være dverg, til å bli ei fullvoksen dame – strakk seg betraktelig høyere, men fortsatt litt til venstre for midten. Tonaliteten på stemmen hennes, synes jeg ble litt for rund og bløt med VdH, her låt Solid Kåre i mine øre mer naturlig. Bassen forsvant litt med Solid Kåre, den var helt klart bedre definert på VdH. Alt i alt syntes jeg Solid Kåre pakket lydbildet veldig sammen, alt ble mer kompakt – både i høyde bredde og dybde. Vdh låt i så måte langt større.

Så var det over på Tara labs kabel i begge kanaler. Det ble gjort etter Vdh i begge kanaler. Dette riste instrumentet på introen ble litt tynnere nå, litt mindre attack om man vil, men fortsatt låt det likere VdH enn Solid Kåre. Stemmen hennes var plassert på samme sted som VdH, tonaliteten på stemmen var også veldig lik VdH. Jeg la nå merke til at kontrabassisten i likhet med Solid Kåre ble stående rett foran Diana, Vdh plasserte kontrabassen et stykke til venstre for henne, og lenger frem i lydbildet.

Totalt sett vil jeg si VdH hadde størst lydbilde, med bedre definert plassering på de forskjellige artistene. Denne hadde også den beste diskanten, og den beste bassen. Tonaliteten i mellomtoneregisteret trekker litt ned, jeg synes det ble litt for pusekatt. Tara labs er veldig lik VdH, men gjør det meste litt dårligere. Solid Kåre låt veldig annerledes enn de øvrige, tonaliteten i mellomtonen synes jeg var den beste av alle, men lydbildet ble lite og komprimert, bassen ble fraværende, og diskanten var det som trakk mest ned.

Solid Kåre med 3stk 2,5mm2 ledere fikk jeg aldri lyttet på i sweetspot, så uttaler meg ikke om den, men på meg virket det ikke som noen av de andre opplevde større forskjeller mellom enkelleder 2,5mm2 og nevnte. Men det skal jeg ikke uttale meg om, det klarer de selv.

-Thomas

For noe svada :p

Mvh. RS

V

vredensgnag

Gjest
lark skrev:
Jeg er litt skeptisk til tester der deltagerene vet hvilke kabler de lytter til. Man skal ha et ganske så avslappet og fordomsfritt forhold til kabler for å kunne gi en nøytral og uhildet testrapport.
Tester der man vet hvilken kabel det spilles på er ubrukelige, så der deler jeg din skepsis. Det er ikke verdig navnet test, men bør kalles en lytteseanse.

Linkwitz er ganske krystallklar her. Han lytter sammen med en venn, og de gjør hva de kan for å "keep each other honest." I følge ham så er innbilningen så sterk at den skaper forskjeller. Han skriver også detaljert om hvordan denne effekten utnyttes for å få kunder til å tro at de hører forskjell, i butikken.

Uansett, hyggelige lytteaftener i regi av HiFi-klubben skal man applaudere, men det er ganske snodig å kalle det "den store kabeltesten." Og foregangsmenn bør kanskje være litt mer ydmyke i forhold til dem de inviterer på seansen? Å foreslå Reitgjerdet som destinasjon i stedet gir inntrykk av at salgsteknikken kan forbedres.

R

RoDa

Gjest
rolfozzy skrev:
Flageborg skrev:
rolfozzy skrev:
Jeg forstår ikke riktig intensjonene med dette. Det er ikke i regi av HiFiKlubben. Men det er tydeligvis snakk om en slags turne med kabeltesting i klubbens lokaler.
Kremt!
Det kan da ikke være nødvendig å lage krangel bare på kødd?
Flageborg kan man være enig eller uenig med, men at dette er et flott initiativ er det da ikke tvil om?
Du blir invitert til å ta med egne kabler for å høre på dem sammen med flere andre kabler.
Det er lytting på gammeldags audiofil måte, de som ikke mener dette er rett måte å gjøre det på kan da (for pokker) skygge banen?

Du selv ozzy, har da byttet kabler?
Dette gjorde du vel med å lytte på de nye kontra de gamle du hadde?
Hva er da så ille med dette som Flageborg steller i stand nå?
Han gir mange (mindre bemidlede også) muligheten på å høre masse forskjellige kabler.

Så kan hver enkelt selv bestemme seg for om det er tullball eller hørbart/ innbildningsbart :D

R

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.412
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alt hva man kan gå glipp av på en lørdagskveld.

Hva "testen" angår: Det er alltid hyggelig å treffe folk.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.248
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
rolfozzy skrev:
Flageborg skrev:
rolfozzy skrev:
Kremt!
Det kan da ikke være nødvendig å lage krangel bare på kødd?
Flageborg kan man være enig eller uenig med, men at dette er et flott initiativ er det da ikke tvil om?
Du blir invitert til å ta med egne kabler for å høre på dem sammen med flere andre kabler.
Det er lytting på gammeldags audiofil måte, de som ikke mener dette er rett måte å gjøre det på kan da (for pokker) skygge banen?

Du selv ozzy, har da byttet kabler?
Dette gjorde du vel med å lytte på de nye kontra de gamle du hadde?
Hva er da så ille med dette som Flageborg steller i stand nå?
Han gir mange (mindre bemidlede også) muligheten på å høre masse forskjellige kabler.

Så kan hver enkelt selv bestemme seg for om det er tullball eller hørbart/ innbildningsbart :D

R
Jada jeg har byttet kabler. Og hørt på nye kontra gamle. Hjemme hos meg.
Etter hva jeg forstår ble det hos HiFiKlubben i Grimstad testa 3 forskjellige kabler. To av klubbens kabler mot en hjemmelagd.
Hørbarheten mellom de har jeg vel ikke sagt noe om. Det må de som har vært med på den "store kabeltesten" avgjøre.
Joda, kan godt hende det er en bra sak dette at folk kan ta med seg kablene sine og få testa om de virker på ukjent utstyr. Hva vet vel jeg.

R

RoDa

Gjest
Nettopp Val, vi som har vært her en stund har forstått poenget ditt.

Er det hørbart, så er det ikke hørbart dersom det ikke er verifiserbart ved abx eller målbart.

Dette trenger vi ikke diskutere. ;)

R

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.412
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nok en gang: Det trenger for min del ikke være ABX, RoDa.

V

vredensgnag

Gjest
Siden Reitgjerdet er anbefalt - her står det en del om det ubevisste og fortrengning:

http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/u/u01.html

Det er så mye vi ikke får lov til å snakke om innen HiFi, siden det alt er avgjort hva man skal mene. Men her er Linkwitz om innbilte effekter:

We reach independent conclusions from each other. We challenge each other, to keep each other honest.
It's so easy in sound, to imagine things. As someone has said, if I suggest something that you are going to hear, if I give you a demo, and I tell you what you are going to hear, it's almost impossible for you not to hear what I told you that you are going to hear.
It's a thing that sales people in high-end audio stores use to great effect, to sell you cables and spikes, and all sorts of stuff. It's very difficult, it's honest, people really hear things, it's happening between your ears. There is no sound in the room, there are only air particles vibrating, air particles impinging on your eardrums, that's all. And then you try to make sense of these vibrating particles. As the saying has it: if a tree falls in the forest, and no one is around to hear it, does it make any sound? No! It doesn't make any sound. Sound is just an illusion ... it is totally constructed in your head.

Hva er forresten det beste hifi-kameraet, til bruk når man skal ta bilder av utstyret?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
Flageborg skrev:
rolfozzy skrev:
Fint om du svarer på disse spørsmålene @Flagerborg. Og i tillegg: Hva er din rolle i organiseringen av disse seansene? Hifi klubben? hvilken innteresse har de av dette?
Min kommentar: Det kan virke som om formålet med å starte denne tråden under kabelhjørnet er å promotere Hifiklubben-kjeden og dens produkter. Overskriften: "Den store kabeltesten del 1" skaper nok en del oppmerksomhet og en del "klikk" på forumet. Hvorfor poste bilder med linker av hvilke komponenter som ble brukt under "testen". Testopplegget: "ta med deg en bunt med kabler, kom til HIFIKLUBBEN og bli med på morroa" (mitt sitat) Jeg er ikke spesielt opptatt av testprosedyrer men det er grenser for hvor underordnet det er. Det ble i et av åpningsinnleggene referert til et panel som skulle velge ut hvilke kabler som skulle testet. Hvilke personer sitter i panelet?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.441
Torget vurderinger
2
Jeg har ryddet opp litt i denne tråden, og enkelte innlegg er slettet, jfr. regel 1.

Når jeg så tråden første gang så ble jeg usikker på om dette var et reklamestunt for Hifi Klubben, eller om det virkelig var et forsøk på å teste kabler. Jeg heller vel mot det første, og da er også tråden brudd på våre bransjeregler ettersom den er plassert i kabelhjørnet. Jeg ser at folk har møtt opp og kommet med tilbakemeldinger, og jeg gjør et unntak og lar tråden stå, men jeg ber om at slike tråder i fremtiden plasseres under Bransjenyheter.

Jeg ser at enkelte er på plass for å kritisere testmetodikken, og hvis en virkelig skal teste ut kabler så kan en ikke se hva en lytter til eller utføre testen hos en forhandler, da begge vil påvirke avgjørelsen. I dette tilfelle så er vel dette ment som et hyggelig arrangement i regi av Hifi-Klubben, og jeg synes derfor at seriøs testmetodikk kan diskuteres i annen tråd ettersom kabeltesting i denne sammenheng er ment som moro, og ikke som vitenskapelig bevis for kabelforskjeller.

Mvh
Høvdingen

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jøss, folk lirer av seg mye rart må jeg si ???

Mange er skeptiske til opplegget ser jeg, og kan jo forsåvidt være forståelig det - om det hadde vært slik at man kom for å teste HFK sine kabler, og holde hallelujapropaganda rundt dem. Men det er jo ikke tilfelle, nå var det bare flageborg som tok med kabler, men kun en av kablene er i hfk sitt sortiment.

Og test blir vel egentlig litt feil, mer en lytteseanse, av hyggelige typen. I motsetning (tydeligvis) til mange her, så synes jeg det er morro å møte nye ansikter i hifimiljøet og lytte til utstyr sammen, dele erfaringer, og se om vi klarer høre forskjell på kabler da. Bind for øya synes jeg bare er tull, selv om skeptikerne jo er veldig opphengt i dette med blinde tester, og placebo effekt som ellers påvirker oss.

Butikkansavarlig var ikke med på morroa, han holdt på med kunder mens vi herjet i hovedrommet.

@Høvding: Bransjenyhet? Faktisk synes jeg tråden passer mye bedre her.

@Solhaug: Kom ned neste helg da, ta med deg vidunderkablene, og så tester vi. Slengbemerkninger som du stadig lirker av deg, er lite sjarmerende.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Legatia skrev:
@Solhaug: Kom ned neste helg da, ta med deg vidunderkablene, og så tester vi. Slengbemerkninger som du stadig lirker av deg, er lite sjarmerende.
Sorry, men et sted går grensa. Jeg gir gjerne tips til dem som vil høre og lære, men de som ikke vil blåser jeg en lang marsj i :p

Mvh. RS

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Legatia skrev:
Sorry, men et sted går grensa. Jeg gir gjerne tips til dem som vil høre og lære, men de som ikke vil blåser jeg en lang marsj i :p

Mvh. RS
Jeg er ikke lærevillig fordi jeg ikke er enig i hvordan solid core låter i oppsettet vi testet altså. Bra ressonement. ::)

U

utgatt60135

Gjest
Det er vel ikke vanskelig å skjønne at dette er et PR stunt fra klubben. Flageborg har vært i gråsonen lenge med andre aktører og for enn stund siden inngikk tydeligvis Kringlydsamarbeid med HiFi klubben (alle tydeligvis). Gjelder demoer på messer og nå alså "kabeltester". På Avforum har han lagt ut store flotte bilder av produktene deres med innbydelse til kabeltester, så det er vel opplagt at klubben ikke bare åpner dører for hvem som helst bare for å teste kabler. På AVforum er det umulig å komme med kritikk fordi "eliten" er venner, men på et redelig forum som HFS så stiller jeg igjen spørsmålet om ikke Flageborg burde få seg et bransjeaktørstempel.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Å innby til en hyggelig LYTTESEANSE med vekt på å treffe likesinnende er fint. Det kan en sette pris på. Å kalle det "den STORE kabeltesten" uten tanke om gjennomføring hos en bransjeaktør hvor aktørens egne kabler blir foretrukket, er direkte pinlig... Kanskje dette stuntet funker på 14 åringer med en "rå" reciver på 7x140 jalla-watt , det kan jo hende, men her inne blir det bare en litt flau smak på det hele hvis ikke tanken bak belyses bedre... 8)

L

lark

Gjest
Vær klar over en ting folkens. Solidcore "grøftekabel" vil ALDRI bli godtatt hverken i bransjen eller blant det vi kan kalle "den gemene hifi-hop" uansett hvor god lyd den kan frembringe. Den er altfor billig og gir ingen status i miljøet.
De aller fleste som er med på en test der "grøftekabel" er involvert er garantert ene og alene ute etter å finne negative sider ved denne kabelen, og har ganske sikkert bestemt seg på forhånd om hva de skal mene.

monitor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
20
Sted
Mysen
Torget vurderinger
5
Det finnes heldigvis saklige og gode artikler, som på en nøktern måte kan gi oss lydfreaks god informasjon omkring dette med kabler og testing av kabler :p

http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/kablar.pdf

Så: "Den store kabeltesten" er i beste fall en anledning til å møte andre lydfreaks, men la deg for all del ikke påvirke av de kommersielle kreftene på dette forum eller på samlingen! La øra dine bestemme. Bransjen burde i langt større grad låne ut kabler til kunder, slik at man kan prøve disse hjemme ;D

Topp Bunn