Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    14.336
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Signalet kommer perfekt frem! Ole kommer ikke ut om Ola er sendt. Men switch kan tilføre støy til anlegget er jo klart. Det skjønner enhver idiot!
    Ein svitsj videreformidler eit digitalt signal. Den tilfører ingenting eller trekker frå noko som helst. Unntaket er om han er defekt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ein svitsj videreformidler eit digitalt signal. Den tilfører ingenting eller trekker frå noko som helst. Unntaket er om han er defekt.
    Har du switch som ikke trenger strøm? Om den trenger er det unikt om strømmen til en kr. 200 switch er perfekt og ikke avgir støy?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    14.336
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Har du switch som ikke trenger strøm? Om den trenger er det unikt om strømmen til en kr. 200 switch er perfekt og ikke avgir støy?
    Ein svitsj treng straum, men veldig lite, så det er ikkje noko heksekunst å lage til ei grei straumforsyning.

    Sjølv om straumforsyninga ikkje er optimal, så skal ein svitsj kun videreformidle eit digitalt signal, så det skal mykje til at signalet vert påvirka.

    Om boksen er heilt feilkonstruert så kan nok støykomponentar finne vegen via luft, chassis, jord, ... eller andre koplingar mellom komponentar.
    MEN, som sagt, då er det pga feilkonstruksjon eller at noko er øydelagt.

    Men eg er vel ukvalifisert i dine auger i utgangspunktet, sidan eg er skulert og har drive med utvikling av elektronikk i meir enn 30 år.

    ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Har du switch som ikke trenger strøm? Om den trenger er det unikt om strømmen til en kr. 200 switch er perfekt og ikke avgir støy?
    Det er jo stor sannsynlighet for at den faktisk bruker identisk hardware som alle de audiofile switchene!
    Så da støyer vel de audiofile til 200k like mye som de til 200,- da. Høres jo ut til at den til 200,- ikke klarer å sende problemfritt data skal man høre på deg ihvertfall, noe faktisk klarer den også. Bare at nettverket er like irriterende treigt som en audiofil switch...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ein svitsj treng straum, men veldig lite, så det er ikkje noko heksekunst å lage til ei grei straumforsyning.

    Sjølv om straumforsyninga ikkje er optimal, så skal ein svitsj kun videreformidle eit digitalt signal, så det skal mykje til at signalet vert påvirka.

    Om boksen er heilt feilkonstruert så kan nok støykomponentar finne vegen via luft, chassis, jord, ... eller andre koplingar mellom komponentar.
    MEN, som sagt, då er det pga feilkonstruksjon eller at noko er øydelagt.

    Men eg er vel ukvalifisert i dine auger i utgangspunktet, sidan eg er skulert og har drive med utvikling av elektronikk i meir enn 30 år.

    ;)
    Hva med jordpotensialet til anlegget gjennom lan kabel? Har ikke sett en switch til under kr. 6000.- som det ikke har switchpower, ødelegger ikke det strømmen til resten av anlegget?
    Er det integrerer strømforsyning skaper ikke den støy som kan forplantes videre sammen med det digitale signalet?
    Finnes det ingen støy på et nettverk annet enn kun 1 stk digital signal?
    Antar chassiet på en switch funker som et faradays bur likt som alle andre komponenter, eller er det noe unikt i switchen hvor det ikke er et behov?
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Hva med jordpotensialet til anlegget gjennom lan kabel? Har ikke sett en switch til under kr. 6000.- som det ikke har switchpower, ødelegger ikke det strømmen til resten av anlegget?
    Er det integrerer strømforsyning skaper ikke den støy som kan forplantes videre sammen med det digitale signalet? Finnes det ingen støy på et nettverk annet enn kun 1 stk digital signal?
    Hvordan har jordingspotensialet noe å si når switch ikke er jordet? Og har galvanisk skille på portene?
    Hva består 1 stk digital signal av da? Hva skjer om det er støy på det "digitale" signalet? Blir ikke det digitale signalet påvirket av denne støyen, og hvorfor blir den ikke det?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    14.336
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Hva med jordpotensialet til anlegget gjennom lan kabel? Har ikke sett en switch til under kr. 6000.- som det ikke har switchpower, ødelegger ikke det strømmen til resten av anlegget?
    Er det integrerer strømforsyning skaper ikke den støy som kan forplantes videre sammen med det digitale signalet? Finnes det ingen støy på et nettverk annet enn kun 1 stk digital signal?
    Dersom problemet med svitsjar er så stort som du antyder, så er det rart at me kan ha denne konversasjonen her på HFS.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.126
    Antall liker
    2.624
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo stor sannsynlighet for at den faktisk bruker identisk hardware som alle de audiofile switchene!
    Så da støyer vel de audiofile til 200k like mye som de til 200,- da. Høres jo ut til at den til 200,- ikke klarer å sende problemfritt data skal man høre på deg ihvertfall, noe faktisk klarer den også. Bare at nettverket er like irriterende treigt som en audiofil switch...
    På meg virker det som audiofile switcher er utdaterte consumer switcher i fancy chassis OG med oppdatert strømforsyning. Slik kan man kanskje hevde at de støyer mindre. At det har noe å si for lyden tror jeg ikke. Man skal ha en ganske bedriten streamer/dac hvis den påvirkes av støy fra strømforsyningen til switchen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvordan har jordingspotensialet noe å si når switch ikke er jordet? Og har galvanisk skille på portene?
    Hva består 1 stk digital signal av da? Hva skjer om det er støy på det "digitale" signalet? Blir ikke det digitale signalet påvirket av denne støyen, og hvorfor blir den ikke det?
    Ohm om det er kobling mellom anlegget og switchen, kanskje du får sjokk! Det er et forhold der.
    Må det påvirke det digitale signalet? Kan det ikke påvirke noe som helst annet?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    På meg virker det som audiofile switcher er utdaterte consumer switcher i fancy chassis OG med oppdatert strømforsyning. Slik kan man kanskje hevde at de støyer mindre. At det har noe å si for lyden tror jeg ikke. Man skal ha en ganske bedriten streamer/dac hvis den påvirkes av støy fra strømforsyningen til switchen.
    Antagelig er ikke selve switchen fra en annen verden, men all støy problematikk er ivaretatt. Her er bilde innvendig. Switchpower bør ikke støy inn på switchen, men skape støy på strømnettet til de andre komponentene.
    77FE068F-E113-4223-8959-D5EF44F43780.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.126
    Antall liker
    2.624
    Torget vurderinger
    16
    Antagelig er ikke selve switchen fra en annen verden, men all støy problematikk er ivaretatt. Her er bilde innvendig.
    Vis vedlegget 862744
    Yep, at det er kasse og strømforsyning makes sense. Ville forundret meg mye om en hifi-leverandør konstruerte en switch fra bunn av.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Antagelig er ikke selve switchen fra en annen verden, men all støy problematikk er ivaretatt. Her er bilde innvendig. Switchpower bør ikke støy inn på switchen, men skape støy på strømnettet til de andre komponentene.
    Vis vedlegget 862744
    Du bruker vel skjermede kabler i nettverket ditt, også snakker du samtidig hvor viktig det er med jord i stjerne!? Du har ikke kontroll hvor jorden går igjennom i loop selv engang med det maskenettet ditt på jordingen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Pga bitperfect og det kontrollers at det er rett!
    Vel, hvordan fungerer det i praksis da? De digitale kretsene er jo også "analoge". Bitperfect har ingenting med akkurat det å gjøre, i et nettverk så har man ikke direkte noe bitperfect men noe som heter headers.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Klippet sitat fra Ymir
    . Det trengs andre typer filterdesign for å ta støyen mellom 2-150 kHz – dette har det ikke vært krav om, og derfor generes det i enkelte tilfeller for mye støy ved disse frekvensene. Man kan lage filtrene slik at de filtrerer støy her også, men stiller man strenge krav blir de som Sarah sier dyre og store. Filterdesign kan meg bekjent også variere mye, men ofte sitter de på AC-siden som siste ledd før nettet.


    Mitt spørsmål,,,,,

    Åssen kunne slikt dedikert audio nett filter realiseres tro ?

    Hvor komplisert og hvor dyrt ville det blitt ? ,,,litt av hengig av forbruket den skal håndtere , helst hele steroen feks 2kw

    Noen med kompetanse på det ?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg tar ingen sjanser på unødige jordstrømmer så jeg kjører dobbelisolert switch.
    Jeg kjører fibernettverk til hifi switch ved anlegg som går til streamer. Der connection er. Det burde vært optisk inngang på streamer som lumin. Men mye annet som er bra med melco og slutt resultatet som er viktig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Ohm om det er kobling mellom anlegget og switchen, kanskje du får sjokk! Det er et forhold der.
    Må det påvirke det digitale signalet? Kan det ikke påvirke noe som helst annet?
    Så, hvorfor påvirker det ikke det digitale signalet da når det tydeligvis berører alt det andre som står i huset ditt? Du har vel skjermede kabler fortsatt, så rart om du ikke har jordforbindelser der.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører fibernettverk til hifi switch ved anlegg som går til streamer. Der connection er. Det burde vært optisk inngang på streamer som lumin. Men mye annet som er bra med melco og slutt resultatet som er viktig.
    Så, du kjører jordet switch med skjermet kabel til streamer...?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så, du kjører jordet switch med skjermet kabel til streamer...?
    Hva har jording på strømmen med switchen å gjøre når de er separert? Spør igjen, vet du chassisene er jordet sammen? Har du målt?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Går dc kabel fra strømforsyning til switchen selvsagt. Er det en selvfølge den kabel er jordet eller antar du det?
    Strøm inntaket på switchen du har bilde av der oppe har ihvertfall jord...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du får måle motstanden imellom chassiene da..
    Skal sjekke. Tenkte det var endel av poenget med separat psu til switch. Støy i en boks, perfekte forhold i den andre og som kutter jordsløyfe.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Antagelig er ikke selve switchen fra en annen verden, men all støy problematikk er ivaretatt. Her er bilde innvendig. Switchpower bør ikke støy inn på switchen, men skape støy på strømnettet til de andre komponentene.
    Vis vedlegget 862744
    Har du vært i tilbudskurven etter denne? Ser det mangler masse deler på pcb.
    Hvis du bruker ohmern der får du sikkert skjev volt.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    568
    Antall liker
    675
    Går dc kabel fra strømforsyning til switchen selvsagt. Er det en selvfølge den kabel er jordet eller antar du det?
    Jeg antok at disse to metall kabinettene som beskriver en switch burde ha samme berørings potensiale, og når strømforsyningen hadde jordpinne i strøm inntak, og switch boksen har en slik utformet 12v likestrøm kobling forsterket det inntrykket.
    1667001573924.png

    Svitcher can jo også bli koblet til utstyr som støtter POE (power over ethernet) typisk 48V - 60V som hvis noe er koblet feil kanskje kan bli følbart.

    Nett spilleren din har vel noe av den samme koblingen, men si meg, er det en vanlig 2GB spinnende Hardisk i disse?
    DSC02045.jpg

    DSC02046.jpg

    hvis det er det i din Melco N-10 kan jo det kanskje være en hørbar støykilde som kunne løses med en SSD.
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Det er noen her som tydeligvis ikke har tid til å høre på det dyre anlegget sitt og istedet bruker all tiden på tjat og pissekonkurranser i denne tråden.Og tilsvarende.
    Men han får alltid godt med næring underveis.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antok at disse to metall kabinettene som beskriver en switch burde ha samme berørings potensiale, og når strømforsyningen hadde jordpinne i strøm inntak, og switch boksen har en slik utformet 12v likestrøm kobling forsterket det inntrykket.
    Vis vedlegget 862765
    Svitcher can jo også bli koblet til utstyr som støtter POE (power over ethernet) typisk 48V - 60V som hvis noe er koblet feil kanskje kan bli følbart.

    Nett spilleren din har vel noe av den samme koblingen, men si meg, er det en vanlig 2GB spinnende Hardisk i disse?
    Vis vedlegget 862763
    Vis vedlegget 862764
    hvis det er det i din Melco N-10 kan jo det kanskje være en hørbar støykilde som kunne løses med en SSD.
    Ikke rart det er hørbar støy med den roterende disken nei... Mekanisk støy er jo svært hørbart som spinner på 4-7K RPM.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.557
    Torget vurderinger
    2
    Melco er solid bygget gjør da noe bra til 115 000kr. Har man en dårlig Jitterfølsom DAC får man en forbedring

    Spørsmålet for Noen er om man kan oppnå de samme for en rimelig penge
    For noen. Er svaret ja, mn melco har jo lagring så det mø legges til er par tusen til en Usb disk på toppen av en Chromecast og Roon

    Men om man vil ha Rolls Royce så er jo det lov det også, Jeg har selv en forsterker som koster 4 ganger mer enn nødvndig …, bare fordi jeg liker design teknisk utførelse og merket .

    ikke at det betyr så mye annet enn visuelt,, ligger på 60streken her, kanskje fordi jeg ER 60+
    E97383E8-B1A1-43D6-AE6F-020FD5FB26CF.gif


    Ny musikken mens dere kan etterhvert blir det det visuelle man må nyte , ikke lyden
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men seriøst karer! Burde ikke dere/jeg/vi føle oss passe teite nå etterhvert? Håper virkelig @Høvdingen forbarmer seg over oss og implementerer en funksjon som gjør det mulig å ignorere tråder. Makan til uinteressant hønekakkel skal man kanskje ikke lete lenge etter, men jaggu tar disse LM trådene plass!

    @na_X , @Snickers-is , @alle andre! Legg ballen død! Pliiiiz! 🥺

    En løsning er seff å ignorere alle som er ivrige i slike debatter og irriterer seg over karen, holder nemlig ikke med kun opphavet, men jeg har ellers sansen for mange av dere, så vil helst slippe.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ja det skulle tatt seg ut. Hva slags utdannelse og bakgrunn har de supraharmonisk forskerne du stadig refererer ti forresten?

    Edit: en ting som det virker som du ikke forstår med de sakene du reffererer til er at dette er typiske pilot prosjekter/leveranser av prototyper. Da trengs det ofte testing og forskning for å komme i mål. Da er de ofte forsinkelser og økonomien i prosjektet som blir det som avgjør om det har livets rett.
    Pilot, prototype? Du vet hva du snakker om

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn