Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er det antagelig forskjell på forsterker også, hvorfor måler du ikke? Jeg opplevde akkurat det samme med icepower, måtte spille 30 min før den roet seg i toppen selvom jeg nesten ikke trodde det selv. Veldig rart det trengs på klasse d.
    Det er så rart at det ikke er sant.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Dette er ikke rart at du opplevde @larsmartin du har svelget alle hifimyter rått siden 90 tallet. Det som hadde vært rart var om du ikke opplevde dette. Da hadde jeg begynt å bli bekymret. Det slapp jeg heldigvis. Alt er ved sitt normale.🥳🥳
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Da er det antagelig forskjell på forsterker også, hvorfor måler du ikke? Jeg opplevde akkurat det samme med icepower, måtte spille 30 min før den roet seg i toppen selvom jeg nesten ikke trodde det selv. Veldig rart det trengs på klasse d.
    Nå har jeg vist deg at det går an å teste dette, at vi gjorde det, og at det IKKE slot ut på MÅLINGER og IKKE slo ut på LYDEN.

    Hva gjør du? Slår fast at vi ikke har målt, hva faen? Også slår du fast at det er stor forskjell selv om disse fem personene ikke klarte å høre forskjell.


    1667148064889.png
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette er ikke rart at du opplevde @larsmartin du har svelget alle hifimyter rått siden 90 tallet. Det som hadde vært rart var om du ikke opplevde dette. Da hadde jeg begynt å bli bekymret. Det slapp jeg heldigvis. Alt er ved sitt normale.🥳🥳
    Og TV-en din som ble kjøpt kalibrert ved kjøp er antagelig like fantastisk i dine øyne?
    Men er den det? Nei!
    Jeg satt ikke med føner på forsterkeren så var ikje akkurat noe tweaking mot det, men satte på musikk i god tid før jeg lyttet så alt var varmt.
    Om det er klasse d eller elementene vet ikke jeg, men problemet er mindre med klasse a forsterker som også står på hele tiden.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå har jeg vist deg at det går an å teste dette, at vi gjorde det, og at det IKKE slot ut på MÅLINGER og IKKE slo ut på LYDEN.

    Hva gjør du? Slår fast at vi ikke har målt, hva faen? Også slår du fast at det er stor forskjell selv om disse fem personene ikke klarte å høre forskjell.


    Vis vedlegget 863532
    Så det er unikt med TVer? Merkelig. Og så mange som opplever forskjell. En blindtest er en million ganger så vanskelig som å sitte i egen stue med full ro og høre forskjeller. At du krever blindtest for versifisering er helt ok, men det kan likevel være forskjell!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Og TV-en din som ble kjøpt kalibrert ved kjøp er antagelig like fantastisk i dine øyne?
    Men er den det? Nei!
    Jeg satt ikke med føner på forsterkeren så var ikje akkurat noe tweaking mot det, men satte på musikk i god tid før jeg lyttet så alt var varmt.
    Om det er klasse d eller elementene vet ikke jeg, men problemet er mindre med klasse a forsterker som også står på hele tiden.
    Aner ikke hva tv mitt har med dette å gjøre. Men alle Hollywood fruene er fine når jeg ser på den. Så jeg er glad gutt sånn sett 🤗🤗
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Javel?

    Vis vedlegget 863427



    Likte best den med "Kaffemaskin som ger ingen kaffe". Da fanget du min oppmerksomhet, det er skikkelig krise. :oops:
    Under et lengere stømbrudd for noen år siden benyttet jeg en gammel Metric 3000 UPS til å kjøre moccamasteren på, det ble 1 1/4 Liter deilig etterlengtet kaffe av det.
    Tviler nå litt på at en "dum" Moccamaster blir satt ut av litt interferens, men kaffe maskiner stryrt av microprosessorer osv kan vel være mer følsom for slike ting, i tillegg til alle de andre driftsproblemene som kan oppstå som skyldes helt andre ting enn hva som skjer på el.nettet. (som var mitt poeng)

    Det er rart hvordan det virker som du tror du vet noe som helt om mitt kunnskapsnivå ut i fra disse svarene mine, det er ikke forskerene og arbeidet rundt det jeg har noe som helst problemer med, det er din bruk av dette i alle sammenhenger som får dette til å virke komisk.



    Link gjerne til spesifikke resultater og uttalelser fra disse forskerene og de som utarbeider nye standarder for begrensing av supraharmoniks som direkte tar for
    se hva som skjer rundt dine påstander om " lydkvalitet og årsaken til de forskjellige opplevelsene. Kompakt lysrør gir en lydsignatur, lader til El bil en annen osv"

    Har ikke noen problemer med å tro deg på de hørbare erfaringene du har gjort på ditt oppsett, men det er vel en litt spesiell situasjon du har hatt som vel ikke er direkte overførbar til så mange andre som leser i dette forumet.

    Har f.eks testet div. Hifi utstyr via en modifisert sinus inverter som har en meget stygg "sinus"
    Vis vedlegget 863457
    Der man kan tydelig høre at trafoen i den lineære strømforsyningen ikke liker hva den blir foret med, men lytter man eller måler på det som kommer ut av audiosignaler er disse helt upåvirket av hva den stakkars strømforsyningen sliter med.
    Har da vist svar fra Rønnberg som skrev om kabel...
    Video fra Bollen, kabel lengde og betydning av den, mellom inverter til solcelletak og TV
    Responsen på deres uttalelser blir ikke akkurat tatt seriøst her, heller mer latterliggjort eller fortiet da slikt ikke passer inn i virklihetsverden til allviterne her inne.
    Min forståelse av slikt er god er tilbakemelding når jeg snakker med de som bedriver med dette til daglig, så da tar jeg det med knusende ro at dette miljøet her inne mener det motsatte. Litt spesielt blir det jo når det de (forskerne) finner ut latterliggjøres av folk som for kort tid siden aldrig hadde hørt om begrepet supraharmonics for nå plutselig har hørt om dette og til og med plutselig kan alt om supraharmonics og er enige med forskerne, bortsett da fra dette med kabel lengde og dens påvirkning. Kan ikke annet enn å le og synes det er komisk 🙂. Men lykke til, jeg kommer til å fortsette å skrive om mine erfaringer hovedsakelig for at de som opplever forskjeller på kabler og filtre slik at de får en annen knagg å henge opplevelsene sine på istedenfor at det ligger mellom øra, er uopplagt og livlig fantasi fordi ekspertisen her ikke har en teknisk forklaring.

    Og mine erfaringer er ikke bare spesielle her i mitt nett og min installasjon. Her har du livlig fantasi og lite begrep om hva som har foregått og foregår. Du er rimelig langt på jordet, mildt sagt. Antakelse og tro rekker en ikke lagt med. Her er det erfart fem tilstander, to er borte, en er tilstede i øydrift med diesel aggregat, resterende skjer med laster i min installasjon, alt godt forklart av noen av de beste på fagfelt. Som er såpass ydmyke at de sier at de ikke er allvitere, men har en spisset kompetanse.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Så det er unikt med TVer? Merkelig. Og så mange som opplever forskjell. En blindtest er en million ganger så vanskelig som å sitte i egen stue med full ro og høre forskjeller. At du krever blindtest for versifisering er helt ok, men det kan likevel være forskjell!
    På TV-er måler vi forskjell i en størrelsesorden det er sannsynlig at vi kan registrere med sansene våre. Det gjør vi ikke på forsterkere.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Da er det antagelig forskjell på forsterker også, hvorfor måler du ikke? Jeg opplevde akkurat det samme med icepower, måtte spille 30 min før den roet seg i toppen selvom jeg nesten ikke trodde det selv. Veldig rart det trengs på klasse d.
    Profesjonelle lydmiksere og mastering teknikere diskuterer seg imellom et fenom de kaller Brain EQ.
    Det er et fenomen hvor hjernen skrur ned frekvensområde vi opplever som litt ubehagelig når vi har lyttet til det en stund.

    Mark Wingfield fra Heron lsand Studio er en av dem som snakker om dette. Video er ferdig spolt fram til aktuelt tema. Men hele videoen kan være tankevekker om man ikke før har forsøkt forstå hvor håpløse vi egenltig er til å oppfatte lyd. Det meste handler om hva som skjer når volum endrer seg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Har da vist svar fra Rønnberg som skrev om kabel...
    Video fra Bollen, kabel lengde og betydning av den, mellom inverter til solcelletak og TV
    Responsen på deres uttalelser blir ikke akkurat tatt seriøst her, heller mer latterliggjort eller fortiet da slikt ikke passer inn i virklihetsverden til allviterne her inne.
    Min forståelse av slikt er god er tilbakemelding når jeg snakker med de som bedriver med dette til daglig, så da tar jeg det med knusende ro at dette miljøet her inne mener det motsatte. Litt spesielt blir det jo når det de (forskerne) finner ut latterliggjøres av folk som for kort tid siden aldrig hadde hørt om begrepet supraharmonics for nå plutselig har hørt om dette og til og med plutselig kan alt om supraharmonics og er enige med forskerne, bortsett da fra dette med kabel lengde og dens påvirkning. Kan ikke annet enn å le og synes det er komisk 🙂. Men lykke til, jeg kommer til å fortsette å skrive om mine erfaringer hovedsakelig for at de som opplever forskjeller på kabler og filtre slik at de får en annen knagg å henge opplevelsene sine på istedenfor at det ligger mellom øra, er uopplagt og livlig fantasi fordi ekspertisen her ikke har en teknisk forklaring.

    Og mine erfaringer er ikke bare spesielle her i mitt nett og min installasjon. Her har du livlig fantasi og lite begrep om hva som har foregått og foregår. Du er rimelig langt på jordet, mildt sagt. Antakelse og tro rekker en ikke lagt med. Her er det erfart fem tilstander, to er borte, en er tilstede i øydrift med diesel aggregat, resterende skjer med laster i min installasjon, alt godt forklart av noen av de beste på fagfelt. Som er såpass ydmyke at de sier at de ikke er allvitere, men har en spisset kompetanse.
    Du beskriver hele tiden en verden som ingen andre kjenner seg igjen i. Hva forventer du egentlig? Og når skal du forstå at en DC-strømforsyning gir katten i frekvenser fra 2-150kHz?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Profesjonelle lydmiksere og mastering teknikere diskuterer seg imellom et fenom de kaller Brain EQ.
    Det er et fenomen hvor hjernen skrur ned frekvensområde vi opplever som litt ubehagelig når vi har lyttet til det en stund.

    Mark Wingfield fra Heron lsand Studio er en av dem som snakker om dette. Video er ferdig spolt fram til aktuelt tema. Men hele videoen kan være tankevekker om man ikke før har forsøkt forstå hvor håpløse vi egenltig er til å oppfatte lyd. Det meste handler om hva som skjer når volum endrer seg.
    Men dette rammer vel ikke folk som har eid mye dyrt utstyr?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du beskriver hele tiden en verden som ingen andre kjenner seg igjen i. Hva forventer du egentlig? Og når skal du forstå at en DC-strømforsyning gir katten i frekvenser fra 2-150kHz?
    Ikke alle som mener det. Har vist til IEEE tidligere, parasound etc. Men har da skjønnt at dere mener det, og det er stikk i strid med hva vi som erfarer noe helt annet. John Curl har uendelig mer å slå i bordet med enn noen her inne. Det er vel kun en, 1, som har konstruert noe og det er vel den uferdige chip ampen til Asbjørn?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Ikke alle som mener det. Har vist til IEEE tidligere, parasound etc. Men har da skjønnt at dere mener det, og det er stikk i strid med hva vi som erfarer noe helt annet. John Curl har uendelig mer å slå i bordet med enn noen her inne. Det er vel kun en, 1, som har konstruert noe og det er vel den uferdige chip ampen til Asbjørn?
    Så han ene som ikke klarer å glatte 2-150kHz i en DC-strømforsyning er han vi skal høre på? Ingen av de andre?

    Og hva i all verden vet du om hva folk har konstruert annet enn det de har fortalt om på sentralen?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så han ene som ikke klarer å glatte 2-150kHz i en DC-strømforsyning er han vi skal høre på? Ingen av de andre?

    Og hva i all verden vet du om hva folk har konstruert annet enn det de har fortalt om på sentralen?
    Hvem da, Accuphase som bruker nettfiltre og flere som hegel, electrocompaniet og flere som får utbytte av filtre, eller Hypex Ucd 400 plateforsterkeren min som reagerer på strømmen. Årsak emc filteret, så da er vi inne på de som erfarer bedring når emc filteret fjernes der det brukes smps.
    Dårlig strømforsyning? Skjønner du ikke den tekniske begrunnelse for slikt er ikke vårt problem. For meg kan du avfeie dette med feilkonstuert eller defekt elektronikk alt du orker, men det er nå slikt utstyr folk flest har.
    Virkelighetens verden er så mangt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Profesjonelle lydmiksere og mastering teknikere diskuterer seg imellom et fenom de kaller Brain EQ.
    Det er et fenomen hvor hjernen skrur ned frekvensområde vi opplever som litt ubehagelig når vi har lyttet til det en stund.

    Mark Wingfield fra Heron lsand Studio er en av dem som snakker om dette. Video er ferdig spolt fram til aktuelt tema. Men hele videoen kan være tankevekker om man ikke før har forsøkt forstå hvor håpløse vi egenltig er til å oppfatte lyd. Det meste handler om hva som skjer når volum endrer seg.
    Mange ganger jeg satte musikk på bunn guffe og dro, når jeg kom hjem da låt det som om jeg hadde sitti der.

    Helt enig brain eq er en virkelighet, men virker på for meg som dere mener alt er det!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    For et sammensurium. Jeg orker ikke å begynne en gang.
    Hadde du levert knall god lyd hadde du hatt min fulle tillit. Det har du ikke så noe feil må du ha gjort? Kanskje noe har mer betydning enn hva du kan fatte?

    Jeg har ikke tillit til Tor pga han er snekker. Jeg har tillit til han pga han viser til resultater.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Håpet den skulle forbigåes i stillhet. Alltid en skærping. Jeg får som fortjent.
    Ingen av oss klarer å holde oss helt unna galskapen. Her er en felles ignorerknapp: (x).
    Bare trykk på x-en som en ren mental øvelse så kan vi alle bruke positiv energi på andre ting enn LM sin snodige kupping av sentralen.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Ikke alle som mener det. Har vist til IEEE tidligere, parasound etc. Men har da skjønnt at dere mener det, og det er stikk i strid med hva vi som erfarer noe helt annet. John Curl har uendelig mer å slå i bordet med enn noen her inne. Det er vel kun en, 1, som har konstruert noe og det er vel den uferdige chip ampen til Asbjørn?
    Og hva sier John Curl?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen av oss klarer å holde oss helt unna galskapen. Her er en felles ignorerknapp: (x).
    Bare trykk på x-en som en ren mental øvelse så kan vi alle bruke positiv energi på andre ting enn LM sin snodige kupping av sentralen.
    Mitt utbrudd var bare pga at jeg ble fersket med en feil i egen flisespikking overfor sigberg. Jeg visste at den ikke var 100%, men vitsingen fløt så godt etterpå at jeg dret i den. 😁

    Men ja, rart hvor lett man lar seg rive med i denne nedbrytende tråden, men i dag er jeg opptatt av eget heldigvis.😌
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.250
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tenker at når jeg føler grotta er helt ferdig, jeg har sluppet opp for ideer eller alle pengene som er stjålet fra vår husholdning i form av overpriset strøm, straffeskatt for at jeg støtter oljenasjonen med biler som drikker over literen på mila og subsidier til alle de blytunge radiobilene som sliter opp veidekket, blir betalt tilbake. Da skal jeg flotte meg da! Høre anlegget slik det var ment!
    Det festlige med det er at McIntosh i mange år ikke tilbød kabler som en del av sortementet, da de mente at det ikke kunne gi noen ekstra gevinst, så lenge de var riktig dimensjonert i forhold til avstand etc. Hvis jeg husker riktig å ble dette endret først etter at selskapet skiftet eierskap (og etterspørselen eller salgsbudsjettene tvang fram salg av egne kabler). Så får man være sin egen lykkes smed og velge det som behager. McIntosh har vært noe av det som har gitt meg mest eierglede, dog ikke kabler. Jeg skal feks selv innrømme at jeg har flere klokken, men at ingen av dem går riktigere enn den rimeligste - en digital casio (med store nok tall) til ca 600kr.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Går det an å lire av seg noe dummere?
    Jeg skrev jeg antagelig liker gryphon pga den målar lavere harmonisk forvrengning.
    Du sier « går det an å lire av seg noe dummere!

    Jeg har hvertfall john curl med meg på den erfaringen.
    «They’re all running pure Class A -- they have to by definition. They won’t work any other way. They have lots of second harmonic; well nobody can easily hear second harmonic. It sounds sweet because it’s still part of the music. But if it was fifth harmonic, trust me, nobody would want anything that had pure fifth harmonic.»

    Er det rart du ikke har min tillit?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Det festlige med det er at McIntosh i mange år ikke tilbød kabler som en del av sortementet, da de mente at det ikke kunne gi noen ekstra gevinst, så lenge de var riktig dimensjonert i forhold til avstand etc. Hvis jeg husker riktig å ble dette endret først etter at selskapet skiftet eierskap (og etterspørselen eller salgsbudsjettene tvang fram salg av egne kabler). Så får man være sin egen lykkes smed og velge det som behager. McIntosh har vært noe av det som har gitt meg mest eierglede, dog ikke kabler. Jeg skal feks selv innrømme at jeg har flere klokken, men at ingen av dem går riktigere enn den rimeligste - en digital casio (med store nok tall) til ca 600kr.
    Det er selvsagt helt i orden å kjøpe noe av ingen annen grunn enn at man har lyst på det.
    Som f eks den klokka.
    Det er noe helt annet hvis man kjøper f eks kabelløftere til 3000 kr/stk og påstår at det er nødvendig for et lykkelig liv, og at det kurer flass, dårlig ånde og what not.
    :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg skrev jeg antagelig liker gryphon pga den målar lavere harmonisk forvrengning.
    Du sier « går det an å lire av seg noe dummere!

    Jeg har hvertfall john curl med meg på den erfaringen.
    «They’re all running pure Class A -- they have to by definition. They won’t work any other way. They have lots of second harmonic; well nobody can easily hear second harmonic. It sounds sweet because it’s still part of the music. But if it was fifth harmonic, trust me, nobody would want anything that had pure fifth harmonic.»

    Er det rart du ikke har min tillit?
    Nei, det skrev du ikke. Men interessant at du nevner Curl her. Du vet at han snakker om single ended forsterkere her, ikke sant?

    Uansett, det han nevner om femteharmonisk og videre oppover, det er ikke sånt som gryphon briljerer på. Det er kanskje derfor du liker dem? For du er jo mest opptatt av musikk du?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hadde du levert knall god lyd hadde du hatt min fulle tillit. Det har du ikke så noe feil må du ha gjort? Kanskje noe har mer betydning enn hva du kan fatte?

    Jeg har ikke tillit til Tor pga han er snekker. Jeg har tillit til han pga han viser til resultater.
    Ah, stemmer det, jeg har ikke noe å vise til jeg...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Folk er faktisk så slitne av dette tullet at det nesten ikke skrives i seriøse faglige tråder og knapt har vært skrevet i dem på mange måneder.
    Det ligger vel en viss erkjennelse i denne setningen? At du og flere av de såkalt faglige er temmelig konfliktsøkende. Kan hende det er på tide å gå litt i seg seg selv også?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det ligger vel en viss erkjennelse i denne setningen? At du og flere av de såkalt faglige er temmelig konfliktsøkende. Kan hende det er på tide å gå litt i seg seg selv også?
    Ja jeg ser du har utvist særlige skills på dette området selv, holder du kurs?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja jeg ser du har utvist særlige skills på dette området selv, holder du kurs?
    Fair enough det, jeg lar meg også rive med, som jeg har innrømmet tidligere i tråden! Det er vel likevel ingen unnskyldning for deg som jo tilsynelatende liker å bli tatt seriøst?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn