Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I påvente av tidligere nevnte hdd hvor all rippamusikken min ligger måtte jeg opp på mitt provisoriske kontor for å rippe etpar cd'er i dag.
    Over en by surrer gjennom ørene nå og dette er kos. Veldig kos. Detaljert og behagelig lydbilde.

    Skal jeg klage på noe, vel ikke klage, jeg visste jo hva jeg kjøpte, så må det bli at åpne klaffofoner er akkurat det. Åpne..
    Med tid, og sparepenger, kan det hende jeg kjøper noe som er ordentlig på lukka-siden.
    Så har jeg et alternativ
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    @ Morpheus
    Ok, kjedelig at du ikke fikk pengene tilbake igjen da... Jeg skjønner hva du mener om at du ikke ønsket at noen skulle ta opp den ballen, hehe. Jeg har holdt på med budsjettklasse hjemmekino og hifi tidligere, og har vel brukt mer tid på kabelpsykoser enn annet utstyr.

    Skulle vært interessant å bestillt en Nordost USB kabel på Soundgarden.no og testet denne og konkludert deretter. Er den pakket slik at brutt forsegling betyr null angrerett, dvs at emballasjen er fubar etter åpning (ref. for dere som så episoden med Larry David i Curb your enthusiasm).

    Edit:
    Så sant varen ikke har tatt skade, vil ikke åpning av emballasjen innebære at angreretten er avskåret. Ofte vil det være nødvendig å åpne innpakningen for å ta stilling til om man vil angre på kjøpet.

    Ved fjernsalg (med unntak av telefonsalg) har likevel selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og dvd-filmer), samt dataprogrammer, slik at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen. Selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på selve forseglingen. Dersom forseglingen ikke er merket, vil du kunne angre innen 14 dager, uavhengig av om forseglingen er brutt.
    neh..
    Nordost har vært smarte når det gjelder innpakking av kabler! Man trenger ikke ta frem en kraftig saks for å "klippe" istykker mye plast før kablene blir frigjorte. Det er bare to enkle klips som må taes fra hverandre, så man kan ikke se at kablene har vært brukt om man pakker dem pent inn igjen.

    @ Ivar: Her har det gått i løsrivelse ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det er alltid en risiko, men jeg vurderer det slik at det er bedre med å få "verdens beste lyd" med litt risiko fremfor "nest beste lyd" med en gammel traver. Grado har fått mye pes for manglende support på samme forum, så jeg vet ikke helt hvordan man skal tolke risiko i ett én dimensjonalt bilde.

    CDW... her på forumet har ettertrykkelig sagt at han kun kjøper hodetelefoner fra produsenter med årevis erfaring. Oppsiden er rimelig klar. Ulempen med den strategien er jo at man lydmessig lett kan gå glipp av ganske mye.

    De som kjenner meg personlig, vil si jeg er forsiktig og et petimeter. At jeg da "tør" kjøpe fra Audeze og HiFiMAN sier vel noe...
    Jeg har helt klart gitt uttrykk for at jeg nok er avventende forsiktig, spesielt overfor nye aktører, men gjerne også nye produkter fra etablerte produsenter, spesielt hvis de forsøker seg på nye områder. Formuleringen "kun" er jeg dog noe mer usikker på hvor kommer fra.

    Jeg har lagt merke til at Anonym ser ut til å ha hang til en lignende forsiktighet.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tittentei1000 skrev:
    Siden jeg har kjøpt meg mitt første hodetelefonoppsett, så kjenner jeg at et skikkelig skrytebilde er på sin plass.

    Her ser du følgende (vel bekomme):

    • Forsterker: Grace Design M903
    • Hodetelefoner: Grado PS 1000
    • Fiatvaluta: Totalt 7 stk 1000 kr sedler, utstedt av Norges Bank

    Jobber i skrivende stund med hvordan jeg skal bruke utstyret. Har ikke peiling. :)
    Kr. 7000 for Grace Design m903 + Grado PS1000? Var dette et (meget) gunstig bruktkjøp?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    [...]
    Tror det er viktig at folk er bevisste på at Tyll ikke er gud.
    Just precis. Heller ikke han.

    [...]
    Håper på at den nye hodetelefonen fra AKG blir en "killer" og ikke nok et patetisk forsøk fra Harman International på å tjene penger ved å melke merkenavnet AKG for alt det er verdt. Den nye lukkede saken fra AKG vil prismessig koste rundt halvparten av T70
    Hvilken modell er dette?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fixed:

    CDWMcInSpots skrev:
    CDW... her på forumet har ettertrykkelig sagt at han fortrinnsvis kjøper hodetelefoner fra produsenter med årevis erfaring.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hodetelefonputer: AKG HSD 271 og AKG K 271 MK II
    ptb skrev:
    [...]
    Når det gjelder de akustiske- og lydmessige egenskaper, så vil jeg tro at det i hovedsak betinges av konstruksjonen og "ventileringen" gjennom endelokkene - og ikke putene, selvom jeg leser noen steder at materialet i seg selv vil ha en innvirkning.
    [...]
    Mitt bytte fra de forhåndsmonterte kunstskinnputene til de medfølgende velourputene på AKG HSD 271 (en AKG K 271 MK II med dynamisk mikrofon) tyder på at puter påvirker lyd(signatur)en.

    Skifte av puter var enkelt. Hodetelefonklokkenes puteflenser har t.o.m. påkjøringsrampe/-hakk.

    Fysisk virker det som om velourputene er litt tykkere/dypere ((sannsynligvis) akkurat nok for min del, kunstskinnputene er akkurat litt for grunne), senterhullet er klart mindre (mer "deig i smultringen"). Det kan også virke som om velourputene av en eller flere grunner har bedre kontakt med mitt hode, spesielt bak nedre del av ørene (der hodet smalner mot nakken) enn kunstskinnputene. Det fremstod muligens som litt mangelfullt med kunstskinnputene.

    Jeg har ikke testet frem og tilbake, kun byttet. Med kunstskinnputer syntes jeg hodetelefonen hadde en meget slank og mangelfull bunn. Dette opplevde jeg som klart bedre med velourputer. Det gikk fra et savn og irritasjonsmoment til fullt levelig.

    Stemmer disse observasjonene med andres erfaringer med AKG K 271 MK II? Jeg mener å huske at Loevhagen skrev en negativ kommentar om kunstskinnputene for ganske lenge siden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Da bestillte jeg Shure SHR-940 i helgen. Takker til CDWMcinspot som satte meg i research modus.
    Værsågod. Fint at du fikk nytte av det.

    Jeg fant faktisk en norsk nettside som priset Beyerdynamic T 70 bare 1000 kr dyrere en Shure 940, så jeg ble veldig i stuss...
    Hvilken nettbutikk er dette?

    Men de mange gode omtalene av Shure 940 gjorde at jeg ikke tok sjansen på T 70 som jeg fant mer variable omtaler av... f.eks http://www.headphoneinfo.com/content/Beyerdynamic-T-70-Over-ear-Headphone-Review.htm.
    [...]
    Takk for denne lenken.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    sikkerhetskopiering?
    store gutter tar ikke backup, men du verden som vi gråter når ting fyker ad undas!

    jeg har fått enda en lærepenge, og har handlet meg en eksterndisk, som IKKE skal brukes til annet enn backup.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Etter at jeg satte på velourputene på 271mkII, så har de forblitt montert. Synes de fungerer bedre enn kunstskinnputene.

    På Fostex T50RP så erstattet jeg originalputene (kunstskinn) med Beyerdynamic DT990 velourputer, og det var en heeelt annen verden. Sysler med ulike tweaks på disse (øreputer vs. forsegling, samt dempe refleksjoner i mellomrommet øre/driver). Har med andre ord ikke åpnet T50RP ennå...

    T50RP responderer langt mer enn 271mkII på dette øreputeskiftet. Disclaimer er at hodetelefonene er teknisk helt ulike, og at øreputene som er benyttet / tweaket ikke er de samme på disse modellene.

    Har 3 par T50RP. En vil beholdes original. Nr. 2 vil være som nå (velour) og den tredje og siste vil benyttes for å prøve å bli bedre enn nr. 2. Mao. vil jeg iterere modifikasjoner mellom to av disse. Å kun modifisere uten å ha et referansepunt er skummel (og til dels upålitelig).

    T50RP har virkelig potensiale for eksepsjonelt god lyd med "mindre" justeringer. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Impedansematching
    Morpheus skrev:
    Bart skrev:
    Morpheus skrev:
    Jaja, da sitter jeg med Shure SHR-940 på topplokket. Duverden dette føles rett :). Må vel la de spilles inn før jeg sier så mye mer, men allerede nå er de en stor oppgradering slik jeg subjektivt vurderer det fra Denon AH-D2000.
    Etter prøvelytt til SRH-940 mener jeg de ikke er en oppgradering i forhold til D2000, heller et steg til siden. Lydsignatur er helt forskjellig med veldig fokus på mellomtonen. Komfort på SRH-940 er meget god og byggekvalitet middels.
    Smaken er vel som baken ;). Jeg bruker en Matrix-M Stage, som er en klone til Lehman sin black cube, men blir regnet for å gi et litt mørkere lydbilde enn orginalen. Således tror jeg nok jeg sitter med en meget god match her da Shure-klokkene regnes for å låte lyst.

    Det jeg kan si er at Shure 940 gir mange flere detaljer en Denon-klokkene, og dermed opplever jeg en helt annen "nerve" med Shure-klokkene. Tror nok at jeg kunne fått en bedre lydopplevelse med Denon-klokkene med bruk av andre komponenter i signalveien, men med det oppsettet jeg har pr. nå spiller Shure i en helt annen divisjon. Ser endel klager over lite bass på Shure 940, men på mitt oppsett mangler det definitivt ikke bass.
    Denon AH-D2000 har en oppgitt inngangsimpedanse på 25 ohm. Shure SRH940 har en oppgitt inngangsimpedanse på 42 ohm. Matrix M-stage har en oppgitt utgangsimpedanse på 5 ohm, men Hi-Fi News & Record Review har i oktober 2009 målt utgangsimpedansen på Lehmannaudio Black Cube Linear til 5,9 ohm selv om den er oppgitt til 5 ohm.

    Ifølge "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.

    Denon AH-D2000, AH-D5000 og AH-D7000 bør derfor (kun) brukes med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 3,125 ohm og Shure SRH940 (kun) med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 5,25 ohm.

    Matrix M-stage er dermed egnet for Shure SRH940, hvis den ikke går over oppgitt utgangsimpedanse, men ikke for Denon AH-D2000.

    Hvis man velger en hodetelefonforsterker med for høy utgangsimpedanse kan det gå som beskrevet her:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    1/8-"regelen" og 1/50-regelen og dempefaktor.

    But, and this is the critical part, electrical damping is only effective when the output impedance of the amplifier is much lower than the impedance of the headphones. If you plug 16 ohm headphones into an amp with a 50 ohm output impedance, there will be almost no electrical damping. That means when the driver is supposed to stop moving it might not.

    Almost all solid state amps easily pass the 1/8th Rule. In fact, most pass a 1/50th Rule—their output impedance is generally below about 0.16 ohms—known as a damping factor of 50


    Tyske Violectrics hodetelefonforsterkere påstås å ha lav utgangsimpedanse, og kanskje spesielt V200, som har en dempefaktor på 800!

    Det vil si at bruker man en hodetelefon på 50ohm, så er utgangsimpedansen 0.0625 ohm... :)

    Uansett hvordan jeg ser på Violectric V200, så finner jeg ingen tekniske svakheter. Ei heller lydmessige. Kanskje disse henger sammen?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sitatet er hentet fra referert link, som du postet rett over. Dvs.:

    http://www.innerfidelity.com/content/nwavguys-heaphone-amp-measurement-recommendations -> Guideline - With the exception of a few rare headphones designed for higher impedances, divide the headphone impedance by 8 to get the maximum recommended output impedance. For 16 ohm headphones it's 2 Ohms. For more see: http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/headphone-amp-impedance.html <- Den siste linken gir mye god informasjon.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    T50RP har virkelig potensiale for eksepsjonelt god lyd med "mindre" justeringer. :)
    Det lille jeg har lyttet med mine, nye, umodifiserte - de har potensiale for veldig god lyd out of the box :)

    Dette må være et løp-å-kjøp produkt så det holder?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Godt du liker dine Ole I. :)

    Selv om de er billige, og har potensial umodifisert og modifisert, så er nok ikke T50RP for alle. Fordelen er imidlertid at de kan tunes ganske mye (komfort- og lydmessig) ved relativt enkle virkemidler. For de som muligens ikke liker den "lite-lyse-stilen" i disse, og som ikke vil bytte øreputer for å åpne dem, de kan forsåvidt bare se en annen vei.

    T50RP er ikke K701/K702, men de låter mye, mye mer naturlig i mine ører. Lydscenen vokser ganske betraktelig med velourputer og mellomtonen - åh - ubeskrivelig.

    Bare en ting til slutt: Man får ikke en $1.000-hodetelefon her for $74. Så er det sagt. Men, man får en naturlighet i lyden jeg mener overgår dynamiske hodetelefoner i ganske solid prisklasse. Så får man tolke "ganske solid prisklasse" som man vil. ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beyerdynamic DT990 i sort velour. Bestilles "overalt". De er "tight fit". Påse at de monteres godt (god forsegling), ellers så låter T50RP for lyst og mister bassen. Jeg skal legge ut en liten guide om ikke så lenge. Det vil si litt bilder av monteringen / forseglingen.



    Disse: http://www.bhphotovideo.com/c/product/770460-REG/Beyerdynamic_904163_EDT_990_VB_Replacement.html

    Mulig de du linket til passer også. :) Det er viktig at man vurderer selv hvilken lyd man ønsker (om man egentlig vil ha en annen lyd enn originalen), og undersøker litt på ulike fora. Det er viktig at man gjør en research og tar sine egne valg / sjanser - da det er kjekt å "lage sin egen" hodetelefon. :) Ikke stol på andre enn deg selv, og tør å eksperimentér. Disse enkle modifikasjonene er fullt ut reversible og er non-destruktive.
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    OK, takk. Må finne et par her hjemme - blir jo vel drøyt å betale over USD50 i frakt enda en gang :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    He, he. Ja. Tips: Kontakt Njål Hansson og forhør deg om hvor i Norge du kan kjøpe dem: http://www.njal.no/Avdelinger/Hoved...te-sett-DT990-531-beyer-del-926679-29655.aspx

    Forhandlere ellers i Norge er www.prolyd.no og man får dem også på eBay vil jeg anta.

    Ellers så virker det som http://www.thomann.de/ har dem: http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990_pro_velourohrpolster.htm

    Det ser ut som disse er en reservedel til T1 også: http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...3vCoBA&usg=AFQjCNGnZDo-b-HlNNrl0QU5n4YFpS8inA

    Kanskje det enkleste er å kjøpe fra Beyerdynamic i Tyskland: http://www.beyerdynamic.de/shop/hah/ersatzteile/ohrmuschelsatz-28.html
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Impedansematching
    Morpheus skrev:
    Bart skrev:
    Morpheus skrev:
    Jaja, da sitter jeg med Shure SHR-940 på topplokket. Duverden dette føles rett :). Må vel la de spilles inn før jeg sier så mye mer, men allerede nå er de en stor oppgradering slik jeg subjektivt vurderer det fra Denon AH-D2000.
    Etter prøvelytt til SRH-940 mener jeg de ikke er en oppgradering i forhold til D2000, heller et steg til siden. Lydsignatur er helt forskjellig med veldig fokus på mellomtonen. Komfort på SRH-940 er meget god og byggekvalitet middels.
    Smaken er vel som baken ;). Jeg bruker en Matrix-M Stage, som er en klone til Lehman sin black cube, men blir regnet for å gi et litt mørkere lydbilde enn orginalen. Således tror jeg nok jeg sitter med en meget god match her da Shure-klokkene regnes for å låte lyst.

    Det jeg kan si er at Shure 940 gir mange flere detaljer en Denon-klokkene, og dermed opplever jeg en helt annen "nerve" med Shure-klokkene. Tror nok at jeg kunne fått en bedre lydopplevelse med Denon-klokkene med bruk av andre komponenter i signalveien, men med det oppsettet jeg har pr. nå spiller Shure i en helt annen divisjon. Ser endel klager over lite bass på Shure 940, men på mitt oppsett mangler det definitivt ikke bass.
    Denon AH-D2000 har en oppgitt inngangsimpedanse på 25 ohm. Shure SRH940 har en oppgitt inngangsimpedanse på 42 ohm. Matrix M-stage har en oppgitt utgangsimpedanse på 5 ohm, men Hi-Fi News & Record Review har i oktober 2009 målt utgangsimpedansen på Lehmannaudio Black Cube Linear til 5,9 ohm selv om den er oppgitt til 5 ohm.

    Ifølge "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.

    Denon AH-D2000, AH-D5000 og AH-D7000 bør derfor (kun) brukes med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 3,125 ohm og Shure SRH940 (kun) med hodetelefonforsterkere med utgangsimpedanse <= 5,25 ohm.

    Matrix M-stage er dermed egnet for Shure SRH940, hvis den ikke går over oppgitt utgangsimpedanse, men ikke for Denon AH-D2000.

    Hvis man velger en hodetelefonforsterker med for høy utgangsimpedanse kan det gå som beskrevet her:

    Takker for opplysningene. Dersom dette stemmer så forklarer det jo ganske godt hvorfor jeg helt klart foretrekker Shure-klokkene over Denon-klokkene mine. Savner ofte litt mer teknisk innsikt for å få det fulle utbytte av diskusjonene her på sentralen... Men det kommer litt etter litt :).

    Jeg fikk endelig pakken fra HK etter snart 3 uker... så nå leker jeg med litt op'amp rolling på Matrixen. Jeg har hvertfall ingen problem med å skille de 3 op'ampene fra hverandre, men det er litt for tidlig enda til å komme med bastante oppfattninger som baserer seg på subjektive opplevelser og gåsehudfaktoren. Jeg må nesten la DAC'en spilles skikkelig inn først (sikkert delte meninger om det, men Hegel skriver somsagt at innspillingstiden med HD11 er minimum 50 timer.

    Jeg har nå OPA 627 som er modisfisert til klasse A, AD 797 uten modifisering og OPA 2134 som fulgte med Matrixen som standard.

    http://tamaudio.com/store/index.php?route=product/product&path=39_46&product_id=90

    http://tamaudio.com/store/index.php?route=product/product&path=39_46&product_id=91
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har da prøvd 3 øreputer i tillegg til originale øreputene på T50RP. Prelimære inntrykk:

    - AKG 271 mkII - Pleather (låter bedre enn AKG-velouren, men passer litt dårligere)
    - AKG 271 mkII - Velour (best fit, men låter p.t. mest innelukket av de tre)
    - Beyerdynamic DT990 - Velour (mest åpen lyd, trangest fit og krever forsegling for å ikke lekke lyd så mye)

    Av disse 3 vil jeg jobbe videre ved velourputene.

    Alle passer overraskende bra. Her er noen kjappe mobilbilder av dem i samme rekkefølge som nevnt over. Det mest overraskende er ikke at putene passer såpass bra, men at T50RP låter utrolig forskjellig med disse tre putene.

    Eksperimenterer videre og kommer "plutselig tilbake" med mer informasjon.





     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Hodetelefonputer: AKG HSD 271 og AKG K 271 MK II
    ptb skrev:
    [...]
    Når det gjelder de akustiske- og lydmessige egenskaper, så vil jeg tro at det i hovedsak betinges av konstruksjonen og "ventileringen" gjennom endelokkene - og ikke putene, selvom jeg leser noen steder at materialet i seg selv vil ha en innvirkning.
    [...]
    Mitt bytte fra de forhåndsmonterte kunstskinnputene til de medfølgende velourputene på AKG HSD 271 (en AKG K 271 MK II med dynamisk mikrofon) tyder på at puter påvirker lyd(signatur)en.
    Jeg lærer stadig :) Det er en av de bra tingene med ulike forum. Har lest med opp litt rundt temaet - og ser at materiale i puter har større innvirkning på lyden, enn jeg opprinnelig trodde.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har nå prøvd Shure SRH 840 øreputer i tillegg til originale øreputene på T50RP:

    SRH 840 putene er kunst-skinn slik orginalene men passer litt dårligere.
    SRH putene gir større avstand fra element til øret. Det merkes ved at hodetelefonen ble mer tungdrevet og har noe mer bredde i lydscene.
    Bass, mellomtone og diskant er nærmest uendret, men vanskelig å si uten å ha et orginalsett til direkte kontroll.
    Lekker like lite lyd som orginale.



     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har da syslet videre og sitter nå med:

    1 stk. T50RP helt original
    2 stk. modifiserte kun med øreputer:

    a) Den ene er det satt på tetningslist langs innsiden av øreklokken og deretter montert pleatherputene fra AKG 271mkII

    b) Den ene av disse har jeg tatt av de originale øreputene, satt på dobbelsidig tape rundt kanten på hele innsiden av øreklokka, tapet bakre halvdel av DT990-velourputene og deretter montert disse putene godt fast ved hjelp av den dobbeltsidige tapen. I tillegg har jeg lagt inn den akustiske skumringen som medfølger DT990-putene sentrert på den veggen putene er festet til.

    Det er bare én ting å si - Den modifiserte utgaven med velourputene (2b) spiller så flott at jeg nesten er satt ut. Av en eller annen grunn ble de "ekstremt tungdrevne". Må langt opp på volumet i forhold til originalen (1) og den andre modifiserte utgaven (2a).

    Så for de som vil ha nesten samme bass, like klar mellomtone, litt mer utklinging i de øverste frekvensene, en langt større lydscene og en komfort som er suveren i forholdt til originalen - kjøp DT990 velourputene, litt elektrikkertape og litt dobbelsidig tape. Done. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ang. 2b:

    Loevhagen skrev:
    tapet bakre halvdel av DT990-velourputene
    Dette forstod jeg (visst) ikke.

    Loevhagen skrev:
    den akustiske skumringen som medfølger DT990-putene
    Er dette en tynn, flat, rund, rimelig porøs/"luftig" skumplastskive?

    Loevhagen skrev:
    litt elektrikkertape
    Elektrikertape er/blir ofte ganske seig langs kantene. Er det et potensielt problem i denne sammenheng?
    (Jeg har som sagt foreløbig ikke forstått hvor du plasserer denne tapen.)

    Loevhagen skrev:
    Av en eller annen grunn ble de "ekstremt tungdrevne". Må langt opp på volumet i forhold til originalen (1) og den andre modifiserte utgaven (2a).
    Kanskje dette skyldes
    Loevhagen skrev:
    den akustiske skumringen som medfølger DT990-putene
    Treemner for øreklokkeskall
    PS:
    Jeg så at noen i Fostex T50RP-tråden på "det andre forumet" etterlyste forhandlere av egnede treemner for øreklokkeskall. Dette er en vanlig vare hos forhandlere som henvender seg til tredreiere o.l. inkl. WWW Verktøy AS:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Ifølge "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.
    Om jeg forstår det rett: Til mine ED8 som er oppgitt til 30 ohm, så bør forsterkerens utg.imperdanse være på max 3.75 ohm?
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Om jeg forstår det rett: Til mine ED8 som er oppgitt til 30 ohm, så bør forsterkerens utg.imperdanse være på max 3.75 ohm?
    Ja.
    For mer utfyllende svar, inkludert forklaring på 1/8regelen:
    Headphone & Amp Impedance
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Ifølge "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.
    Om jeg forstår det rett: Til mine ED8 som er oppgitt til 30 ohm, så bør forsterkerens utg.imperdanse være på max 3.75 ohm?
    Det er korrekt hvis jeg ikke har misforstått, og den oppgitte hodetelefoninngangsimpedansen stemmer med virkeligheten.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Taping illustrert slik det røde området viser. Det er bak ørene. Området foran ørene skal ha minst mulig refleksjoner. Dvs. kan gjerne lekke litt lyd / ha permeabilitet.

    Elektrikkertape kan bli seigt, men har ingen praktisk betydning. Poenget er at tapen man bruker forsegler godt på denne overflaten. Man kunne forsåvidt gjerne benyttet gladpak, e.l.

    Takk for tipset om trevirke. På sikt hadde det selvsagt vært kjekt å ha laget et par "pants" selv.
     

    Vedlegg

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    steike for en jobb dere legger i ting! :)
    Det er flott for en grovsmed som meg, hvis jeg skulle få lyst til å trikse en dag...

    Just nuh er det beth heart som får et gjenhør.
    Nettverket har vært snill mot meg i det siste, og 240gig er kopiert ut fra disken med havari (på 5 dager...) Sakte men sikkert, mao.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    Vedlegg

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Ifølge "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" bør hodetelefonforsterkerens utgangsimpedanse være 1/8 eller mindre enn hodetelefonens inngangsimpedanse.
    Om jeg forstår det rett: Til mine ED8 som er oppgitt til 30 ohm, så bør forsterkerens utg.imperdanse være på max 3.75 ohm?
    Helt meningsløst å regne med desimaler her, spør du meg. Det er et svært pluss/minus område på drøssevis med Ohm. Hvilket illustreres for eksempel av at noen liker lyden de får fra hodetelefonutgangen fra gamle recievere fra 70-tallet (det er en stor tråd om det på head-fi), dvs fra den gangen det var standard å sette 100 Ohm i serie med utgangsforsterkeren (for å beskytte klokkene). Det gir i praksis også 100 Ohms utgangsimpedans.
    For øvrig: Seriemotstanden i spolen er i praksis lik hodetelefonens impedans (derav impedanskurvens typiske jevnhet). Det er jo ikke som med høyttalere at delefilter og store resonansfenomener (v bassrefleks o.l) spiller noen rolle. Utslagene av de mindre resonansfenomene som tross alt forekommer blir ubetydelige i forhold til den høye svingspolemotstanden, tror jeg det går an å si . Jaffal for den gjengse klokke. No

    P.S.
    Kanskje man kan si at lav utgangsimpedans spiller en enda mer ubetydelig rolle for hodetelefoner enn for høyttalere (hvor det er lett å vise at mekanisk og akustisk demping av membran-utslagene dominerer). Dette naturligvis formedelst klokke-membranens store litenhet og dens mye høyere impedans. Tendensen går markant i retning av spennings-styring (vs strømstyring). I praksis betyr dette at en kraftig og god bass oppnår man betydelig lettere og billigere med en veltilpasset frekvenskorrigering/EQ foran forsterkeren, enn med å pøse på med svære strømforsyninger. En såkalt ”strømsterk” forsterker vil fort stange hodet i taket: Klokkene kan bare motta den lille mengde strøm som impedansen gir høyde for (og i forhold til hva ørene tåler), og det er sannelig ikke mye. I det daglige er det jo bare noen usle milliwatt som avsettes i klokkene våre. (Ser da bort fra K1000 og annen eksotika). En annen ting at forsterkerens topologi kan være med på å sette et preg på lyden: Her litt mot det lyse, der litt mot det fyldige, etc. Den smarte og erfarne konstruktør benytter seg naturligvis av dette, mens den gigantiske strømforsyning nok mest er pynt og’boutiqe’. D.S.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn