Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    ...Hvilket illustreres for eksempel av at noen liker lyden de får fra hodetelefonutgangen fra gamle recievere fra 70-tallet
    Mye rart som var regnet som bra på 70-tallet... ;D

    På en rørforsterker m/trafo bør utgangsimpedans være lik lastimpedans. Dermed tallene fra den tiden.

    I en Stereophile artikkel om hodetelefoner uttaler de følgende om 120 ohm standarden:
    “Whoever wrote that must live in a fantasy world.”
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-3
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-4

    Enig med deg i at regning med desimaler er unødvendig, men 1/8 regelen bør man ta hensyn til. Eneste måte å sikre at forsterkers frekvensgang holder seg innenfor oppgitte data med 1dB (dvs. endringer som ikke er hørbare). Dette har ikke noe med graden av elektrisk demping (Qes) å gjøre.
    Det har heller ikke noe å gjøre med om forsterker er strømsterk eller ei; f.eks. en liten Sansa Clip+ har utgangsimpedans på 1,02 ohm og FiiO E5 har utgangimpedans på 0,7 ohm.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Et godt poeng det der Bart (at det gjelder å ikke påvirke frekvensgangen). Og det koster jo heller ikke noe å lage en forsterker med lav utgangsimpedans, så vidt jeg vet. På den annen side, hvorfor er det ingen som bryr seg når det ofte forekommer 100 ganger større påvirkning ved bruk av rørforsterker og høyttaler? Jeg vet ikke hva som er gjennomsnittsmotstanden i en utgangstrafo, et sted mellom 2 og 4 Ohm, kanskje. La oss si 3 Ohm.. Gjennomsnittsimpedansen for høyttalere sier vi er 6 Ohm (som regel med enorme impedans-topper og dykk, sml hodetelefonenes typisk meget jevne impedanskurve). Vel påvirkes høyttalere mye mer av rommet, men vi ønsker jo ikke å gjøre vondt verre, noe som fort kan skje. (mens det teoretisk også kan skje en ønsket utjevning/forbedring , og det gjelder også hodetelefoner… i prinsippet).

    Kort sagt, jeg holder vel på at man ikke behøver å være så ekstremt nøye med utgangsimpedansen, heller ikke når frekvensgangen tas i betraktning. Det blir fort ”overkill” ut av det..

    Uten at det siste i og for seg skader lyden… Overkill på alle punkter har jo den fordelen at sjansen for uforutsett under-kill avtar. På den tredje siden kan man jo godt minne hverandre om definisjonen av god teknikk en gang i blant: En teknisk løsning som ikke koster mer enn nødvendig. No


    P.S.
    ”Strømsterk” kan bety et par forskjellige ting. Men lavere utgangsimpedans betyr at det kan leveres mer strøm uten at spenningen faller, alt annet likt. Noe annet er max kapasitet osv.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Da er jeg litt i tenkeboksen... Jeg har fått et fantastisk løft i mitt headfi-oppsett med Hegel 11 DAC. Videre har opplevelsen løftet seg enda et lite hakk med ny op'amp i forsterkeren.

    Men mye vil ha mer... som er en ganske kjent problemstilling i denne hobbyen.

    Det jeg vurderer er å kjøpe meg ny hodetelefon-forsterker. Jeg har svært begrenset erfaring med å lytte til andre dedikerte headfi-oppsett og må således lese andres inntrykk på nettet når valg skal taes. Jeg vet at Matrix M-Stage regnes som en god budsjett forsterker, og jeg er absolutt fornøyd, men vissheten om at det finnes bedre saker der ute gjør at jeg ikke finner helt roen..

    Noen forbehold: Jeg har Shure SRH 940. De har imponert sålangt, og av praktiske grunner ønsker jeg å ha lukkede klokker. Så jeg kommer til å basere en eventuell ny forsterker til bruk med disse hodetelefonene. Videre må jeg tilstå at jeg lytter mye på spotify, dog premium versjonen. Jeg elsker å finne ny musikk og aksepterer at lydkvaliteten er lavere en den kunne vært i påvente av fremtidige streaming-tjenester med bedre oppløsning. Så spørsmålet da er om jeg vil oppleve noe særlig lydmessig forbedring da jeg somsagt bruker mye spotify?

    Jeg har aldri eid et rør-produkt. Jeg tviler ikke på de lydmessige kvalitetene rør sikkert kan gi, men jeg setter veldig pris på at forsterkeren kan stå på uten å tenke på levetiden til eventuelle rør. Dessuten er det vel slik at forskjellige rør vil gi forskjellig lyd, og at man derved kan bli litt hektet på tube-rolling? Dessuten kan vel visse rør nærmest ansees for å være fossile ressurser som kan/vil gå tom :p.

    Skulle jeg derimot bli overbevist om at rør er tingen kan kansje denne http://store.garage1217.com/project-sunrise-hybrid-class-a--tube-headphone-amplifier.html være aktuell selv om prisen er lav. Den har hvertfall fått gode kritikker på diverse forum.

    Aller helst ser jeg at forsterkeren har pre-out, men den trenger ikke å være å være regulert av volumkontrollen på forsterkeren.

    Prisområdet jeg tenker på er mellom 5-8k.

    Jeg har myst litt på Violectric V200. Denne har pre-out så vidt jeg har forstått? Hva er isåfall pris på denne sånn ca levert på døren?

    Er det andre forsterkere jeg bør ta i betraktning?

    Håper på innspill :).
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus: I mellomtiden, før du eventuelt får tak i noe nytt, prøv å fjerne den der klasse A bias-motstanden på OPA627. Det er delte meninger, men vi er flere som mener lyden får et presset preg og fremhever øvre mellomtone med modifikasjonen. (leste akkurat innlegget ditt på forrige side).
    AD797 ville jeg ikke brukt uten noen ekstra mods på printet, som de fremgår av anbefalingene i databladet denses.

    Matrixen er kanskje ikke noe prestisjeforsterker, men den er god. Vent ikke for store forandringer med en annen god SS forsterker. Rør er bare plunder, spør du meg. Man vet aldri om de spiller optimalt eller om man kanskje bør bytte rør, og rørkvaliteten selv på dyre rør kan være ujevn. Uendelig mye skrap-rør er i sirkulasjon. (Når jeg ser ordene NOS eller NIB griper jeg etter min pistol).
    Men men, man kan jo se på forsterkerbytte som en sport, og/eller nyte den store og velgjørende placebo-virkningen som ofte følger med nyanskaffelser. (ikke noe galt med det).

    Dog: Utvid heller samlingen av klokker, vil nå jeg si. Det er så mange der ute som er gode, men på forskjellig vis.

    Et morsomt alternativ kunne være å få tak i gode gamle Philips BC og BD transistorer til Matrixen. De ansees av kompetent folk å være overlegne. Dagens produsenter av BD139 er så flaue at de ikke engang oppgir øvre grensefrekvens i databladene, men den er vist på 3MHz elns. I en gamle Philips datablad finner man ”typisk: 250MHz” …..
    Om utslagene i praksis vil være mer enn helt subtile er vanskelig å si, men det er det med sporten, som sagt. Om du er i Oslo er du velkommen til å sammenligne med mine Lehmann-kloner som er oppgradert med vintage Philips BC550/560 + Fairchild BD-typer, alt matchet parvis (og for tiden bruker jeg også OPA627, i BP-versjon og fra en ikke-kinesisk leverandør)

    Beklager hvis jeg ikke treffer deg helt hjemme, men vi må jo si ærlig hva vi mener. No
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Morpheus: I mellomtiden, før du eventuelt får tak i noe nytt, prøv å fjerne den der klasse A bias-motstanden på OPA627. Det er delte meninger, men vi er flere som mener lyden får et presset preg og fremhever øvre mellomtone med modifikasjonen. (leste akkurat innlegget ditt på forrige side).
    AD797 ville jeg ikke brukt uten noen ekstra mods på printet, som de fremgår av anbefalingene i databladet denses.

    Matrixen er kanskje ikke noe prestisjeforsterker, men den er god. Vent ikke for store forandringer med en annen god SS forsterker. Rør er bare plunder, spør du meg. Man vet aldri om de spiller optimalt eller om man kanskje bør bytte rør, og rørkvaliteten selv på dyre rør kan være ujevn. Uendelig mye skrap-rør er i sirkulasjon. (Når jeg ser ordene NOS eller NIB  griper jeg etter min pistol).
    Men men, man kan jo se på forsterkerbytte som en sport, og/eller nyte den store og velgjørende placebo-virkningen som ofte følger med nyanskaffelser. (ikke noe galt med det).

    Dog: Utvid heller samlingen av klokker, vil nå jeg si. Det er så mange der ute som er gode, men på forskjellig vis.

    Et morsomt alternativ kunne være å få tak i gode gamle Philips BC og BD transistorer til Matrixen. De ansees av kompetent folk å være overlegne. Dagens produsenter av BD139 er så flaue at de ikke engang oppgir øvre grensefrekvens i databladene, men den er vist på 3MHz elns. I en gamle Philips datablad finner man ”typisk: 250MHz” …..
    Om utslagene i praksis vil være mer enn helt subtile er vanskelig å si, men det er det med sporten, som sagt. Om du er i Oslo er du velkommen til å sammenligne med mine Lehmann-kloner som er oppgradert med vintage Philips BC550/560 + Fairchild BD-typer, alt matchet parvis (og for tiden bruker jeg også OPA627, i BP-versjon og fra en ikke-kinesisk leverandør)

    Beklager hvis jeg ikke treffer deg helt hjemme, men vi må jo si ærlig hva vi mener. No
    Takker så mye for et godt informativt svar! Her var det jo litt å tenke på ja. Jeg ser absolutt ingen vits til å oppgradere bare for å få et nytt "leketøy", så videre modifikasjoner på Matrixen kan absolutt være interessante. Jeg er litt obs på at op'amps fra kinesiske leverandører kan være litt "second hand".. :/. Det er 2 motstandere på 627 modden, ville du fjernet begge?

    Jeg mangler nok litt ballast på det teknisk/elektriske området, men jeg har en kompis som er elektriker og har drevet med PA-produksjon på si, så jeg skulle sikkert fått utrettet noe.. har du evt noen linker til noen DIY sider som demonstrerer dette?

    Jeg takker for invitasjonen :). Jeg bor i Bergenstraktene så det vil nok ikke skje med det første, men samboeren min har familie i Bærum så kansje jeg tar kontakt nestegang vi dra på besøk dit. Jeg har helt ubeskjedent invitert meg selv over til CDMcInSpot, men har ikke fått noen tilbakemelding derifra enda.

    @Loevhagen: Må jeg isåfall regne + 25% toll ?

    Edit: Jeg var ikke så imponert over AD 797 i Matrixen, så de får evt bli brukt i en annen sammenheng.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus: Ja du må fjerne begge eventuelt. Det er jo en motstand pr kanal, siden dual adapteren rommer 2 op-amper.
    Det gir en viss liten ekstra trygghet å kjøpe OP-amps fra andre leverandører enn de kinesiske, men jeg har også brukt disse flere ganger og ikke hatt noe å si på lyden eller andre ting. Det at de kommer fra tillitvekkende kilde i USA o.l. og at det er den litt mer perfeksjonistiske BP versjonen av OPA627 istf AU osv, kan godt gi en innbilt effekt i mitt tilfelle, så sikker er jeg slett ikke.
    Jeg er egentlig ganske sikker på at det er ekte saker jeg har fått fra Kina, og for eksempel AD797BRZ har oppført seg like 'vanskelig' som den skal (økende og uberegnelig offset på utgangen med potmeteret i nullstilling, ikke uten grunn anbefales en 100 Ohms motstand mellom potmeteret og inngangen). Jeg tror også tilbakemedlingene til kineserene ville sett forferdelig ut hvis det var svindel, man kan ikke lure alle på en gang.
    Når det gjelder å bytte transistorer så er det viktig å ha ordentlig utstyr til å lodde ut de gamle med, ellers ødlegger man lett de tynneste printbanene. Best å gå til noen med erfaring, vil jeg si. Vanskelig å finne en link som tar for seg akkurat dette tilfellet. No
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Et godt poeng det der Bart (at det gjelder å ikke påvirke frekvensgangen). Og det koster jo heller ikke noe å lage en forsterker med lav utgangsimpedans, så vidt jeg vet. ...(mens det teoretisk også kan skje en ønsket utjevning/forbedring , og det gjelder også hodetelefoner… i prinsippet).
    ...
    Kort sagt, jeg holder vel på at man ikke behøver å være så ekstremt nøye med utgangsimpedansen, heller ikke når frekvensgangen tas i betraktning. Det blir fort ”overkill” ut av det..
    Er det ikke "overkill" det vil holder på med :)? Uten det ville vi alle klart oss med en reiseradio og apple earbuds :)
    Op-amp rolling... der begynner vi å snakke seriøs "overkill".
    Ligger forresten ute en utfordring/konkurranse for de som mener de klarer å høre forskjell på op-amps:

    Op Amps: Myths & Facts
    "My blind challenge stands. Please direct whoever made that claim to step up. If they really believe the 5532 sounds obviously bad they can get $500 donated to the charity of their choice if their ears can support their claims."


    Koster litt mer å lage gode forsterkerkretsløp i tid og kompetanse. Det er ikke (bare) komponentene i seg selv som avgjør lydkvalitet og tekniske data, f.eks. designprosess for en god transportabel/portabel head-amp:
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-headphone-amp.html
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-design-process.html

    At man kan få til ønsket utjevning ved feil impedansmatch, mener jeg er like sannsynlig som å vinne toppgevinst i lotto. Bedre å starte med et godt utgangspunkt (jevn frekvensgang) og evt. bruke kontrollerbare metoder for å påvirke lyd (typ. EQ).
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er på leting etter en ny headfi rig. Ser for meg en DAC/AMP kombo og har rettet fokus mot NuForce Icon HDP. Har ikke letet all verden, men er av den oppfatning at den gir mye for pengene (budsjett 3-5 tusen).

    Har et par hodetlf fra før, Grado SR125, Audio Technica M50, men vurderer også skaffe meg HD650 eller AKG K701.

    Noen her som har tips ift en slik ny headfi rig. Hvordan parrer feks AKG 701 og Nuforcen?

    (Vil fore DAC/AMP'en med Lossless/Spotify via optisk)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Da er jeg litt i tenkeboksen... Jeg har fått et fantastisk løft i mitt headfi-oppsett med Hegel 11 DAC. Videre har opplevelsen løftet seg enda et lite hakk med ny op'amp i forsterkeren.

    Det jeg vurderer er å kjøpe meg ny hodetelefon-forsterker. Noen forbehold: Jeg har Shure SRH 940. De har imponert sålangt, og av praktiske grunner ønsker jeg å ha lukkede klokker.
    Jeg har aldri eid et rør-produkt. Dessuten kan vel visse rør nærmest ansees for å være fossile ressurser som kan/vil gå tom :p.

    Prisområdet jeg tenker på er mellom 5-8k.

    Er det andre forsterkere jeg bør ta i betraktning?

    Håper på innspill :).
    Først og fremst - grattis med den nye Hegel´n. Bra at den (imotsetning til kablene) svarer til forventningene :).

    Når det gjelder rør-baserte forsterkere, så skal det være ganske ukurrante typer dersom det skulle innebære risiko for at du ikke skulle ha mulighet til å re-skaffe rør - om nå det skulle være nødvendig. Levetid i denne sammenheng er forholdsvis lang på rørene. Det er fortsatt store mengder NOS-rør av mange typer på markedet - og det finnes også et bredt utvalg av re-issues og ny-produksjoner, der mange etter sigende skal ha brukbar/bra lyd. For å sikre seg at man evt. ikke kjøper fake NOS-rør, så kan man kjøpe gjennom Motron. Noe dyrere enn å kjøpe på nett/E-bay osv. , men tryggere.

    Fra mitt ståsted er ihvertfall IKKE dette noe argument for å ikke kjøpe rør-basert. Men - det kan være noen andre aspekter - som du selv nevner med å la forsterkeren stå på - og således "bruke" opp en del av levetiden på de i standby.
    Rørforsterkere generelt er gode på å levere spenning, men ikke strøm. Dette gjelder vel på samme måte for hodetelefonforsterkere. Så langt jeg forstår (ikke alltid at det er så langt :) ) så er dermed rørbaserte forsterkere i utgangspunktet mer egnet for hodetelefoner med høy imperdanse, enn de med lav. Shure har vel 42 ohm. Andre her inne kan garantert mer enn meg på dette - og kan/vil sikkert i såfall dementere/utbrodere.

    Musical Fidelity kan vel være et alternativ. Omtaler om dens karakteristikk og spec. kan indikere brukbar match.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Todd skrev:
    Er på leting etter en ny headfi rig. Ser for meg en DAC/AMP kombo og har rettet fokus mot NuForce Icon HDP. Har ikke letet all verden, men er av den oppfatning at den gir mye for pengene (budsjett 3-5 tusen).

    Har et par hodetlf fra før, Grado SR125, Audio Technica M50, men vurderer også skaffe meg HD650 eller AKG K701.

    Noen her som har tips ift en slik ny headfi rig. Hvordan parrer feks AKG 701 og Nuforcen?

    (Vil fore DAC/AMP'en med Lossless/Spotify via optisk)
    Nuforce sin rimeligere dac/headamp får helslakt i testen til NwAvGuy, greit å ha det i bakhodet.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Nuforce sin rimeligere dac/headamp får helslakt i testen til NwAvGuy, greit å ha det i bakhodet.
    Er også skremmende å se hvordan Nuforce reagerte når de ble konfrontert med elendige måledata på uDac-2.
    Bortforklaringer i lange baner... rett og slett useriøst.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Todd skrev:
    Er på leting etter en ny headfi rig. Ser for meg en DAC/AMP kombo og har rettet fokus mot NuForce Icon HDP. Har ikke letet all verden, men er av den oppfatning at den gir mye for pengene (budsjett 3-5 tusen).

    Har et par hodetlf fra før, Grado SR125, Audio Technica M50, men vurderer også skaffe meg HD650 eller AKG K701.

    Noen her som har tips ift en slik ny headfi rig. Hvordan parrer feks AKG 701 og Nuforcen?

    (Vil fore DAC/AMP'en med Lossless/Spotify via optisk)
    NuForce Icon HDP har 10 ohm utgangsimpedanse og passer dermed for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 80 ohm jfr. NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations.

    Ovennevnte hodetelefoners inngangsimpedanse:

    Kun Sennheiser HD 650 av de ovennenvte passer altså impedansemessig bra med NuForce Icon HDP.

    Se forøvrig NuForce-tråden med både + og - ang. NuForce Icon HDP.

    CDWMcInSpots skrev:
    Impedansematching
    [...]
    Hvis man velger en hodetelefonforsterker med for høy utgangsimpedanse kan det gå som beskrevet her [NuForce Icon HDP vs. Grace Design m903 med Denon AH-D7000]:
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser på Headfi at flere flere bruker HDP sammen med HD650 og melder om suksess. Har hatt HD650 tidligere og denne er noe mørk i soundet etter min smak. Dette kan kanskje endre seg med en annen headamp og kilde riktignok, men...

    Har lyst til å teste ut K701, men avventer til jeg finner en passende AMP/DAC kombo som også passer budsjettet mitt. Har en Beresford DAC/AMP fra før, men tviler på at denne forer K701 med nok juice. Så jeg får fortsette å lete der ute....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Skal du lyse opp HD650 så bør du sjekke ut Yulong D100 (USD429), som påstås å være en Benchmark DAC 1 klone. Har ikke selv hørt den med HD650, men har eid D100.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Todd skrev:
    Ser på Headfi at flere flere bruker HDP sammen med HD650 og melder om suksess. Har hatt HD650 tidligere og denne er noe mørk i soundet etter min smak. Dette kan kanskje endre seg med en annen headamp og kilde riktignok, men...

    Har lyst til å teste ut K701, men avventer til jeg finner en passende AMP/DAC kombo som også passer budsjettet mitt. Har en Beresford DAC/AMP fra før, men tviler på at denne forer K701 med nok juice. Så jeg får fortsette å lete der ute....
    Sett deg på lista for å låne Aune dac'en, den driver K701 uten noen problemer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    Todd skrev:
    Ser på Headfi at flere flere bruker HDP sammen med HD650 og melder om suksess. Har hatt HD650 tidligere og denne er noe mørk i soundet etter min smak. Dette kan kanskje endre seg med en annen headamp og kilde riktignok, men...

    Har lyst til å teste ut K701, men avventer til jeg finner en passende AMP/DAC kombo som også passer budsjettet mitt. Har en Beresford DAC/AMP fra før, men tviler på at denne forer K701 med nok juice. Så jeg får fortsette å lete der ute....
    Sett deg på lista for å låne Aune dac'en, den driver K701 uten noen problemer.
    Utdrag fra tråden "Aune X DAC og hodetelefonforsterker - Testere søkes!":
    svm88 skrev:
    Har nå fått svar angående utgangsimpedansen, den er på 6ohm.
    Den passer derfor for hodetelefoner med nngangsimpedanse >= 48 ohm. Det eksluderer hodetelefonene Todd allerede eier:
    CDWMcInSpots skrev:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Utdrag fra tråden "Aune X DAC og hodetelefonforsterker - Testere søkes!":
    svm88 skrev:
    Har nå fått svar angående utgangsimpedansen, den er på 6ohm.
    Den passer derfor for hodetelefoner med nngangsimpedanse >= 48 ohm. Det eksluderer hodetelefonene Todd allerede eier:
    CDWMcInSpots skrev:
    Er det ikke litt drøyt å bruke "ekskluderer" i denne sammenheng? :) Jeg mener - du får jo ikke ødelagt hodeltelefonene. Det værste som kan skje er at de kanskje ikke vil låte optimalt, eller helt få ut sitt potensiale?
    Aune ser det jo ut til at man kan få testet uten kostnad eller forpliktelser.
    Vurderer å høre på mulighet for å teste selv - selvom det "på papiret" ikke skal matche ED8.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har forsøkt den med klokker fra 32 til 600ohm og den falt ikke gjennom med noen av klokkene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har selv eid NuForce HDP og benyttet den på HD800. Selv om de er oppgitt til "bare" 300ohm, så svinger de ganske høyt:



    Benyttet også NuForce HDP til AKG K702. Fungerte flott det også. Begrensningen for meg var primært K702s lydsignatur. På kraftigere (les; bedre tekniske forsterkere?) så var lydytelsen K702 bedre (Burson HA-160D og Violectric V200). Dette kan også skyldes en annen tuning av lyden på selve forsterkeren. Jeg vil tippe det siste. På Naim Headline var K701 "kjedelig", selv om Headline er teknisk god...så teknikk / målinger er ikke alt. ;)

    Fra tiden med HD800 og NuForce HDP. Happy days. :) I enkelte settinger kan jeg finne meg selv å savne HD800, men hver gang jeg tenker på mellomtone og bass - så mister jeg interessen. Når det gjelder lydscenen; uslåelig. Imidlertid må man innenfor et budsjett velge, og da er orthodynamiske hodetelefoner uovertrufne for meg. Sikkert mange andre også. Har man først hørt moderne othodynamiske hodetelefoner; lett å bli fortapt i lyden. Det er mao. ikke bare hype. Hvis så var tilfelle, ville hypen død ut for lenge siden...

     

    Beite

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    17
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Mine Beyerdynamic T1p sliter med skarpe/spisse S´er. Blir litt ubehaglig over lengre tids lytting. Noen her som har samme "problem", eller vet hva dette skyldes?

    Musikken spilles igjennom:

    Macbook PRO < Beresford TC-7510

    Har bestilt en Burson HA-160DS, og håper di skarpe S´ene skyldes Beresforden.

    Mvh.

    Lars
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hadde vært kjekt om noen vil teste Aune litt på hodetelefoner med lav impedanse siden det er så mye prat om dette :)

    Aune X1 kan som sagt testes uten forpliktelser eller kostnad :D
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beite skrev:
    Mine Beyerdynamic T1p
    Har du beyerdynamic T 1 eller beyerdynamic T 5 p? Jeg har ikke hørt eller lest om en modell kalt beyerdynamic T 1 p med unntak av at Stereofil ikke klarer å skrive korrekt.

    sliter med skarpe/spisse S´er. Blir litt ubehaglig over lengre tids lytting. Noen her som har samme "problem", eller vet hva dette skyldes?
    Jeg har bl.a. en beyerdynamic T 1, men har ikke opplevd "skarpe/spisse S´er".

    Se forøvrig tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

    Musikken spilles igjennom:

    Macbook PRO < Beresford TC-7510

    Har bestilt en Burson HA-160DS, og håper di skarpe S´ene skyldes Beresforden.
    Jeg har ikke hørt og vet lite eller intet om Beresford TC-7510.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vi hører alle forskjellig og er i varierende grad følsomme for skarpe s-er. Det kan skyldes flere forhold; musikkpreferansen / -innspillingen, hodetelefonen, forsterkeren / DAC og/eller dagsformen / hørselen.

    Utifra det jeg har lest kan en del oppfatte T 1 som pågående. Hva som er grunnen er imidlertid ikke alltid elaborert. Jeg ville, dersom jeg hadde T 1, vurdert en annen hodetelefon dersom du sliter med skarpe s-er. MEN - gi gjerne noen eksempler på hvilke sanger du opplever dette med. Det vil hjelpe, samt gi mulighet for å gi deg et mer presist og utfyllende svar / vurdering. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til skarpe s'er med T1, men tilhørende elektronikk og personlige preferanser har jo innvirkning på hvordan man opplever lyden.

    Forøvrig er de overraskende lettdrevne så de stiller ikke så store krav til valg av forsterker.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kunne tenkt å hørt dem. Utifra linken nedenfor så sier de "Detailed midrange and treble + Good transparency". Enkelte (ikke meg) kan da tolke det som "pågående". Jeg tviler ikke ett sekund på at T 1 er et par særdeles kapable hodetelfoner.

    Det som er litt trist er at når man leser allverdens omtaler og synspunkter så MÅ man ha et filter på. Ulikheter beskrives som absolutte sannheter, mens de i virkeligheten kan fremstå som subtile - og av mindre signifikant betydning når man lytter til en hodetelefon over tid (aka brain burn in).

    Men, dette gjelder jo ikke spesielt for head-fi - men også fullskalaanlegg...

    http://www.techradar.com/reviews/au...udio/headphones/beyerdynamic-t1-673174/review
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Først en liten takk til de som har gitt meg litt råd og hint på veien :). Jeg kom i skade for å spørre om toll på hodetelefonforsterkere kjøpt i utlandet, jeg mente selfølgelig moms. Ser ut som den må legges inn i regnestykket.

    Jeg har litt vikarierende motiv for å vurdere nytt kjøp av hodetelefonforsterker. Jeg vurderer nemmelig å forære mitt "gamle" headfi-oppsett til min "svigerfar" når vi skal besøke dem i julen.. jaja time vil show!

    Hadde det ikke vært for at jeg allerede har kjøpt ny DAC ville jeg vært interessert i å prøve den AUNE saken. Veldig godt tiltak å la folk få teste litt :).

    Til sist er jeg enig i at det antakelig ville vært en større oppgradering å kjøpt high-end hodetelefoner enn high end forsterker, men så var det dette med kompromisser, så enn så lenge blir det lukkede klokker og da begrenser jo utvalget seg. Men la det være sagt: Jeg er meget fornøyd med mine Shure 940, men nå har jeg ikke lyttet til virkelig high-end oppsett så det er vanskelig å helt vite hvor gode de egentlig er.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Kunne tenkt å hørt dem. Utifra linken nedenfor så sier de "Detailed midrange and treble + Good transparency". Enkelte (ikke meg) kan da tolke det som "pågående".
    [...]
    http://www.techradar.com/reviews/au...udio/headphones/beyerdynamic-t1-673174/review
    I testomtalen benytter man altså hodetelefonforsterkeren beyerdynamic A1 (datablad) som har 100 ohm utgangsimpedanse på hodetelefonutgangen. Den skal dermed kun være egnet for hodetelefoner med inngangsimpedanse >= 800 ohm (sic!). beyerdynamic T 1 har som kjent 600 ohm inngangsimpedanse.

    Jeg tror det kan være lurt å lese andre tester som benytter andre hodetelefonforsterkere.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    V200 importert koster ca. EUR678 (678 x 7,8 = 5.288 norske kroner). Så litt i frakt. 25% moms tilkommer og er 1322. Spedisjonselskapet skal ha sitt for momsutlegget i gebyr (typisk 150,-). Sluttsummen er da ca. ferdig importert 7K. Jeg har ikke angret et 0,0167 minutt på importen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg tror det kan være lurt å lese andre tester som benytter andre hodetelefonforsterkere.
    Enig i det, men dette viser muligens også paradokset at dette med ohm inn/ut kanskje ikke betyr allverden - da Byerdynamic tross alt produserer begge disse...

    PS: Men nå sitter jeg her med en av de teknisk aller, aller beste hodetelefonforsterkerne man får kjøpt for menneskepenger - så mulig jeg er litt cocky? ;D
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beite skrev:
    Musikken spilles igjennom:
    Macbook PRO < Beresford TC-7510
    Er ikke Beresford TC-7510 en billig DAC/AMP med tvilsomt opphav og byggekvalitet fra noen år tilbake?!?

    Tror jeg ville oppgradert elektronikken en smule.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg tror det kan være lurt å lese andre tester som benytter andre hodetelefonforsterkere.
    Enig i det, men dette viser muligens også paradokset at dette med ohm inn/ut kanskje ikke betyr allverden - da Byerdynamic tross alt produserer begge disse...
    beyerdynamic har vel med A1 lagt seg nær opp til den gamle 120 ohmsstandarden som ingen (andre) følger, Stereophile ikke forstod hvorfor overhodet var "oppfunnet" og sist omtalt i gårsdagens svar #1960:

    Bart skrev:
    I en Stereophile artikkel om hodetelefoner uttaler de følgende om 120 ohm standarden:
    “Whoever wrote that must live in a fantasy world.”
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-3
    http://www.stereophile.com/content/between-ears-art-and-science-measuring-headphones-page-4
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    ...
    PS: Men nå sitter jeg her med en av de teknisk aller, aller beste hodetelefonforsterkerne man får kjøpt for menneskepenger - så mulig jeg er litt cocky? ;D
    Ja det er du :)

    Fra spøk til... : Ja forsterkeren du har er blandt topp 2-3 og feier lett Beyerdynamic A1 av banen. A1 virker for meg som en forhistorisk konstruksjon med designideer man har forlatt for lenge siden... kanskje de har et stort restlager :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Beite skrev:
    Musikken spilles igjennom:
    Macbook PRO < Beresford TC-7510
    Er ikke Beresford TC-7510 en billig DAC/AMP med tvilsomt opphav og byggekvalitet fra noen år tilbake?!?

    Tror jeg ville oppgradert elektronikken en smule.
    Det er en bra DAC (til prisen) etter det jeg vet men head-ampen er nok ikke noe å rope hurra for.
    Jeg vil tro Burson blir en solid oppgradering.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Class skrev:
    Det er en bra DAC (til prisen) etter det jeg vet men head-ampen er nok ikke noe å rope hurra for.
    Jeg vil tro Burson blir en solid oppgradering.
    Ok. Ja Burson vil være en fin oppgradering. Hvis sibilanter fortsatt er et problem etter elektronikkoppgradering, ville jeg prøvd en annen hodetelefon.
     

    Beite

    Medlem
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    41
    Antall liker
    17
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Takker for tilbakemeldinger.
    Jeg skal gi dere en oppdatering når bursonen er testet ut.

    Jeg håper og har en mistanke om Beresforden er syndebukken her.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.437
    Antall liker
    84.031
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mitt oppsett:
    AKG Q 701
    Little Dot Mk III
    Diverse kilder

    PS: Har sort versjon av Q701 med GRØNN kabel ;D
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Ja det er du :)
    Sorry. Er bare så fortapt i V200 utifra så mye annet jeg har hørt, at V200 ikke er hverken "fascinerende" eller "passer best til". V200 er bare en perfekt match til hvilkensomhelst hodetelefon jeg kaster på den. Den er mao. en keeper - uten tvil. Så får folk tolke det i et slikt perspektiv. Uansett tolkning - de tekniske parametrene til V200 kan ingen ta den på. :)

    * kryper ydmykt bort fra COCKY til - øh - ydmykhet *

    Folk må få velge selv, samt ta sine egne valg. Jeg har gjort mine. Uansett hodetelefon jeg velger, så er V200 noe som kommer til å stå 0.43 cm fra mitt venstre øre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn