Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Ser på signaturen din at du ikke nedprioriterer lydbudsjettet. WA6SE eller WA22 innen rekkevidde?
    I første omgang tror jeg ikke jeg går høyere enn WA6.... hehe 8)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.008
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg er kjempefornøyd med WA2. Den er dog av en annen konstruksjon enn WA6. WA3 og WA2 er OTL (Output Transformer Less) mens WA6, WA6SE og WA22 er transformer coupled. OTL går for å være veldig bra på volt, men er sjelden særlig strømsterke. WA2 er dog en strømsterk OTL og driver LCD-2 og 3 utmerket i mine ører. Med dem er WA2 klar og luftig, ikke noe mørk sirup akkurat. Men den har rørforsterkerens herlige mykhet i klangen..

    Lyden av min WA2 kan nok være ganske ulike lyden av WA6, men Woo har rykte på seg for å ha en ganske krisp "in house sound" til rør å være.

    WA6 er nok et bra valg. Byggekvaliteten er det i hvertfall lite å si på hos Woo :)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,65441.0.html


    http://www.head-fi.org/t/555749/sib...s-the-woo-wa6se-review-posted-update-6-3-2011
    http://www.head-fi.org/products/woo-audio-wa6/reviews

    Disse linkene kan være nyttige

    1) Sammeligning mellom ulike Woo modeller (fra Woo) http://wooaudio.com/docs/wooaudio_amplifier_comparisons.pdf

    2) Kompabilitetsoversikt for rørtyper/foresterkere: https://spreadsheets.google.com/pub...SFh2ZDVMdnBfS2VpSUxfcEVpTnc&hl=en&output=html


    KML skrev:
    ardilla skrev:
    Ser på signaturen din at du ikke nedprioriterer lydbudsjettet. WA6SE eller WA22 innen rekkevidde?
    I første omgang tror jeg ikke jeg går høyere enn WA6.... hehe 8)
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    mater mine k701 med burson ha160D. Det funker meget bra! :)

    Blir ikke brukt så mye som jeg ønsker (åpne klokker i stua er utfordrende), men det blir da en og annen plate.
    Jeg må prøve meg på noe hjemlån fra hifiklubben tror jeg, teste ut noen lukkede denonklokker...
    Eks: formening om match 7000 og nevnte burson-amp?
    7000 er i en annen liga.k701 er det dårligste jeg hørt for 1 parr lapper.og jeg har hørt det meste utenom stax.7000 er 1 kjempe kjøp
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hjertelig takk for svar, egen erfaring, info og flotte linker ardilla! Setter meget pris på dette!

    Må gå litt i tenkeboksen på hva jeg eventuelt vil kjøpe og når. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hodetelefoners fysiske egenskaper og mål
    Anfield skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
    Jeg er vel i den kategorien at jeg har middels stort hode og middels store ører som ikke stikker altfor langt ut, men jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før. Er det sånn å forstå at du har mer enn snittet stort hode og store ører før at disse blir for små? Ikke noe negativt eller fordømmende ment, men spørrende?
    Innledning
    Jeg har vært innom denne problematikken en rekke ganger, bl.a. i
    • "Hodetelefoner: Fysiske mål" i tråden "NYTT HIFI Blad "watt"", som du selv besvarte
    • Svar #135 om beyerdynamic T 70, dens fysiske mål, det ytre øre og beyerdynamic T 5 p i tråden "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner"
    • "Ytre øre" i tråden "Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom....."

    Begreper
    Det ytre øre.

    Øredybde = (Plan)avstanden fra hodet rundt øret til det punktet på øret som er lengst ut fra hodet. Dette punktet er ofte et område av heliks, men på mennesker med ettersittende ører, er det et område på antiheliks. Se bilder nedenfor.

    I det følgende skriver jeg om øreomsluttende hodetelefoner hvis annet ikke er nevnt. Dette er hodeteleføner hvis puter ligger an mot hodet rundt øret, i motsetning til direkte oppå øret.

    Det ytre øre
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]

    Det ytre øre


    Luis Alberto Suárez har såpass ettersittende ører at antiheliks er ørets mest utstående punkt.
    [...]
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    vredensgnag skrev:
    emotikon skrev:
    pengesluk skrev:
    Aber seriös; HAR vi like ører? Av og til lurer jeg for jeg har flere ganger opplevd kommentarer type "lite diskant" - "spisst i toppen" og "avrundet oppover" ved en og samme lytteseanse, uttalt av forskjellige mennesker i noenlunde samme alderssegment. En ting er den subjektive preferanse, men hva om vi er forskjellige nok til at en felles enighet ikke er mulig, teoretisk?
    Tror nok du er ved målet der.
    Det gjenstår bare for folk å innse dette og ta det derfra - men det vill alltid finnes noen.....
    Nei - vi har ikke like ører. Ørets størrelse og form, dets vinkel, dets forhold til øregangen, øregangens åpning og ørefoldene (pinnae) er avgjørende for både frekvensgang og lokalisering, samt for oppfattet SPL.
    [...]
    Det kan være betydelig forskjell.

    [Bilde]
    Luis Alberto Suárez har ettersittende ører


    Arundhati Roy har utstående ører


    Utstående ører


    A: Normal ear cartilage patient
    B: Excess cartilage growth contributing to protruding ears


    A: Patients normal antihelical fold
    B: Without developed antihelical fold
    Hodetelefoners fysiske egenskaper og mål
    Dette er, som tidligere nevnt i bl.a. WATT-tråden, et område det skrives for lite og upresist om. Man kan få inntrykk av at alle hodetelefoner passer alle mennesker. Det er selvsagt helt galt. Omtalene er dermed dårlige på et område som er vesentlig for å oppfylle deres oppgave som er forbrukerveiledning (ikke omskap dette til en ny diskusjon om forbrukerveiledning vs. underholdning. De som ønsker det kan med fordel lage en egen tråd).

    Anfields og andre hifiskribenters hode og ører
    Anfield skrev:
    Jeg er vel i den kategorien at jeg har middels stort hode og middels store ører som ikke stikker altfor langt ut, men jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før.
    Jeg har gjennom lengre tid lagt merke til at jeg og Anfield opplever hodetelefoners fysiske egenskaper forskjellig. (Så godt som) alt ser ut til å passe Anfield. Det samme ser (langt på vei) ut til å være tilfelle for andre norske og utenlandske hifiskribenter.

    Det samme er ikke tilfelle med meg.

    Mitt hode
    Anfield skrev:
    Er det sånn å forstå at du har mer enn snittet stort hode [...] før at disse blir for små?
    Det er alltid vanskelig å bedømme sin egen kropp siden man ikke ser den på samme måte som man ser alle andres.

    Mitt hode er (nok) stort. Det er antagelig høyt, men muligens ikke spesielt bredt. Det er ikke umulig at det har en del form- og størrelseslikheter med hodet til 6moons' Srajan Ebaen, men han er både noe høyere og ikke minst grøvre enn meg (jeg har møtt ham).

    Jeg må ofte bruke fullt eller tilnærmet fullt bøyleuttrekk på hodetelefoner. AKG K 701 og AKG K 271 MK II har, som tidligere skrevet, litt knapp takhøyde (fullt uttrekk er litt knapt selv når jeg binder opp hodebåndet med f.eks. buntebånd). Det kan virke som om Sennheiser er rausere enn mange andre basert på mine erfaringer med Sennheiser HD 800 og HD 380 Pro.

    Mine ytre ører
    Anfield skrev:
    Er det sånn å forstå at du har mer enn snittet [...] store ører før at disse blir for små?
    Jeg ba for en god stund siden (1 år?) en kollega om hjelp til å eksteriørbedømme mine ytre ører. Jeg fortalte ham at formålet var å ha et objektivt syn på dem i forbindelse med omtale av hodetelefoner, og at det ikke hadde noe med forfengelighet å gjøre. Jeg ønsket altså objektive svar, ikke å bli strøket med hårene og forsikret om at jeg er høyst normal.

    Han/vi kom til at mine ører har normal, antagelig middels størrelse, men at de i hvert fall ikke er store.

    Derimot er de (meget) ettersittende. De er omtrent som på bildet ovenfor av Luis Alberto Suárez. Antiheliks danner det mest utstående partiet på øret. Dette kan gi et meget lite kontaktpunkt, som dermed lett gir ubehag fordi trykkraften dermed blir større enn hvis kontaktflaten er større.

    Hvis ørene mine, dvs. antiheliks, har kontakt med driverplatene på en hodetelefon, er det erfaringsmessig fare for ubehag etter i hvert fall 2+ timers lytting.

    Hodetelefoner med puter som plasseres oppå (ikke rundt) ørene, gir ofte tilsvarende ubehag av samme grunn. Verifiserte unntak er KOSS Porta pro og antagelig AKG K 450. Dette er små, nette og lette hodetelefoner med moderat øretrykk og/eller myke øreputer.

    Det er mulig at (meget) ettersittende ører gir et øre med en større (effektiv) omkrets enn utstående ører som i praksis danner en slags (snever) trakt. Bose QuietComfort 15 har akkurat tilstrekkelig omkretsplass for mine ører, mens Ultrasone Edition 8 er noe knappe. Når omkretsplassen/øreputens hull har for liten diameter, vil (deler av) det ytre øre berøre øreputens innside.

    Hodetelefoner med tilstrekkelig øredybde
    • AKG K 701
    • beyerdynamic T 1
    • beyerdynamic T 5 p
    • Bose QuietComfort 15
    • Denon AH-D7000
    • Denon AH-D5000
    • Sennheiser HD 800
    • Sennheiser HD 380 Pro
    • STAX SR-009
    • STAX SR-007
    • Victor HP-DX1000

    Det virker som om Ultrasone Edition 8 er dyp nok, men den indre "omkretsen" (egentlig bredde og kanskje høyde) er noe knapp.

    Hodetelefoner med knapp eller utilstrekkelig øredybde
    • AKG K 271 MK II
    • AKG K 550
    • beyerdynamic T 70
    • Shure SRH-940
    • STAX SR Lambda-serien

    Noen hodetelefoner er grunne(re enn andre)
    Anfield skrev:
    jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før.
    Det er overhode ikke noe problem å se med det blotte øye (og dårlig syn) at det er større øredybde/øreplass i beyerdynamic T 5 p enn i beyerdynamic T 70. Ditto for Sennheiser HD 800 vs. alle hodetelefonene i listen "Hodetelefoner med knapp eller utilstrekkelig øredybde" ovenfor.

    Tillegg:
    Hodetelefonbøyeluttrekk
    Noen eksempler på hodetelefonbøyeluttrekk jeg benytter.

    • AKG K 701: Fullt uttrekk og oppbundet for å koble ut strikkenes trekkraft
    • AKG K 271 MK II: Fullt uttrekk og oppbundet for å koble ut strikkenes trekkraft
    • Bose QuietComfort 15: Ca. et hakk mindre enn fullt uttrekk
    • Ultrasone Edition 8: (Tilnærmet?) fullt uttrekk
    • Victor HP-DX1000: Fullt uttrekk

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Loevhagen skrev:
    0 hakk på hver side = øreflippen "presses" mot nederste del av øremuffene.
    Dette er det samme som jeg har med AKG K 701 på fullt uttrekk.
    [...]
    Jeg har 5-6 synlige streker på toppen av bøylen på min Sennheiser HD 800. Av en eller annen (pussig) grunn var det 5 på den ene siden og 6 på den andre da jeg sjekket raskt i dag morges (09.02.2011). Det er flere hakk igjen til fullt uttrekk (hvis jeg ikke husker helt galt).

    AKG K 701 har dessverre lite bøyleuttrekksintervall i forhold til:
    • Sennheiser HD 800 (jeg bruker 5-6 synlige streker på toppen av bøylen)
    • beyerdynamic T 1 (jeg bruker 6,5 runde forsenkninger, dvs. hakk)
    • Denon AH-D7000 (jeg bruker 4 hakk synlige, 5. hakk i flukt med bøylen)
    • Denon AH-D5000
    [...]
    Tillegg 2:
    Komfort/at hodetelefonen passer
    Det er vel også på sin plass å gjenta det Imperial har bitt seg merke i:

    Det hjelper ikke om hodetelefonen lyder aldri så fortreffelig, koster nesten intet og/eller har et utseende enhver vil bli mo i knærne av. En hodetelefon må være (så) komfortabel at man orker å bruke den i den ønskede lyttetiden, enten det er 2 x 15 minutter per dag, eller strekk av 4-8 timer eller mere.

    Hodetelefoners fysiske egenskaper og mål er derfor essensielle. Hodetelefonen må passe brukeren.

    Tillegg 3:
    (Manglende) tilpasning til hode

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Loevhagen skrev:
    Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
    Øreomsluttende hodetelefoners tilpasning til hode er avhengig av mer enn hodets størrelse, f.eks.:
    • Hodetelefonlokkenes bevegelighet rundt horisontal og vertikal akse
    • Hodeform, særlig rundt ørene/området der hodetelefonputene har kontakt med hodet
    • Halsens tykkelse, spesielt i forhold til hodets størrelse
    • Overgangen mellom hode og hals

    Eksempel:
    Jeg har et ganske stort hode. AKG K 701 oppleves som knapp og de fleste hodetelefonbøyler må stilles inn på ytterste, nest ytterste eller tredje ytterste hakk. Jeg har en tynn hals og bruker skjortesnippstørrelse 37 (som dessverre er lite utbredt i norske butikker). Halsen er også lang, spesielt til å være mann. Like bak ørene, og spesielt i nedre bakkant (overgangen til halsen) smalner hodet (raskt) av.

    Jeg kan oppleve at store deler av hodetelefonputeanleggsflaten ikke har kontakt/står ut ved ørenes nedre bakkant. Dette oppstår f.eks. hvis hodetelefonklokkene har for liten bevegelighet rundt særlig den vertikale akse. Hodetelefonputenes form (kileform er gjerne bra) og størrelse har også betydning.

    Tillegg:
    Eksempel på dårlig tilpasning til et for smalt hode:


    Audio Technica ATH-W1000x

    Klokkene på Audio Technica ATH-W1000x har for liten eller ingen bevegelighet rundt den horisontale akse. Hodetelefonens puter vil derfor kun oppnå full kontakt på hoder som er brede nok til at putenes hodeside er tilnærmet vertikale. Et hode med sider som skråner innover vil formodentlig også virke.

    [...]
    Senere har jeg lært at Audio Technica ATH-W1000x og andre Audio Technica hodetelefoner med vinger ikke har bevegelighet rundt den horisontale akse. Hodetelefonen tilpasses eieren ved å bøye bøylene. InnerFielitys Tyll Hertsens forteller om og viser dette i YouTube-delen av sin (test)omtale av Audio Technica ATH-W1000x.
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.008
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tenk i vei og bare spør.

    KML skrev:
    Hjertelig takk for svar, egen erfaring, info og flotte linker ardilla! Setter meget pris på dette!

    Må gå litt i tenkeboksen på hva jeg eventuelt vil kjøpe og når. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ivar skrev:
    mater mine k701 med burson ha160D. Det funker meget bra! :)

    Blir ikke brukt så mye som jeg ønsker (åpne klokker i stua er utfordrende), men det blir da en og annen plate.
    Jeg må prøve meg på noe hjemlån fra hifiklubben tror jeg, teste ut noen lukkede denonklokker...
    Eks: formening om match 7000 og nevnte burson-amp?
    Burson Audio HA-160D har 5,6 ohm hodetelefonutgangsimpedanse. Denon AH-D[257]000 har 25 ohm inngangsimpedanse. De bør benyttes med en hodetelefonforsterker med maks. 3,125 ohm utgangsimpedanse. Dessuten er de meget sensitive, og Burson Audio HA-160(D) er kjent/beryktet for å ha (alt for) høy gain. Det er m.a.o. av flere grunner neppe en god kombinasjon.

    Denon AH-D[257]000 er kjent for å isolere dårlig mot støy utenfra til å være lukkede hodetelefoner. Det er mulig at du bør forsøke noen som isolerer bedre.

    Forslag til kandidater avhenger av ønsket prisklasse. Husk dog at det visstnok skal være vanskeligere å lage (meget) gode lukkede hodetelefoner enn åpne. Ønsket lydsignatur har også betydning. Denon AH-D[257]000 er ganske forskjellige fra AKG K 701.

    hansen48 skrev:
    ivar skrev:
    7000 er i en annen liga.k701 er det dårligste jeg hørt for 1 parr lapper.og jeg har hørt det meste utenom stax.7000 er 1 kjempe kjøp
    Jeg antar at det er Denon AH-D7000 du mener med "7000".

    Prisforskjellen mellom Denon AH-D7000 og AKG K 701 (uansett veiledende, villedende og tilbudspris) er dessuten såpass stor at man skal forvente en betydelig kvalitetsforskjell.

    Jeg er enig i at Denon AH-D7000 er meget god når den drives med en egnet hodetelefonforsterker. Denon AH-D7000 + Grace Design m903 er som tidligere nevnt, en utmerket kombinasjon.

    Jeg synes AKG K 701 er noe lett/bassfattig, men jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. Bassen kan forøvrig, i hvert fall delvis, avhjelpes med EQ/bassheving. AKG K 701 til kr. 2000 er en god hodetelefon, i hvert fall til musikksjangre og mennesker som ikke krever spesielt mye bass(tyngde).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    hansen48 skrev:
    enig med KML gjerne vist hva dere bruker som driverk(cd+vinyl)(uff,pc) ;D
    driverket har veldig stor betydning.gjerne kabler også.men stå på mye info.på disse sidene
    spesielt ukjente merker.
    Drivverk og kilde kan man diskutere i andre tråder, spør meg.

    AKG K701 trenger en skikkelig ordentlig kraftig forsterker for å høres bra ut, noe nesten ingen gjør.
    hansen48 skrev:
    tror du misforstår,mente i sammenheng med head-fi. når du skriver om hodetelefoner er det greit
    og vite hva du spiller på.er ikke sikkert du vet det,men driverk(vinyl)kan spille som natt og dag.
    sammen med forskjellige hodetelefoner.
    Jeg har ganske mye forskjellig, men for tiden går det mest i:
    Grace Design m903 som hodetelefonforsterker og DAK for PC med foobar2000 via asynkron USB, Parasound Zcd via S/PDIF RCA eller Toslink og Logitech Squeezebox Touch via S/PDIF RCA eller Toslink.

    Alternative hodetelefonforsterkere som for tiden er i bruk er Violectric HPA V200 og STAX SRM-007t.

    Tre andre DAKer er aktuelle etter et planlagt kabelinnkjøp.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    [...]
    Anonym skrev:
    Mulig at det er jeg som er treg men hva gjør de figurene interessante?

    En hodetelefon har jo ikke som mål å ha flat frekvensrespons.
    Jeg nevnte vel ikke noe om flat frekvensrespons, men tenkte i utgangspunktet på hvorfor så mange hodetelefoner har en resonanstopp ved ca 10k.
    [...]
    Det var faktisk ikke så lett å forstå hva du tenkte på med det opprinnelige innlegget.

    Har du lest InnerFidelitys "Expert Tests InnerFidelity's Headphone Measurement Repeatability and Reproducibility" inkl. kommentarene? Der tar de bl.a. for seg noen grunner til at målekurvene ser ut som de gjør, og i hvor stor grad de stemmer med den tekniske virkeligheten og også det vi faktisk hører.

    Jeg tror også at Tyll Hertsens var innom slike problemstillinger i bl.a. "Comparing World-Class Headphones", men det er en god stund siden jeg leste den. Han skrev i hvert fall der noe om hva han betraktet som den ideelle hodetelefonfrekvensresponskurve.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dere får snart skrivekrampe ;D Jeg blir stiv før jeg begynner :( . Selv om tråden begynner og miste litt oversikt, så må jeg si at dette er en av de mest seriøse. Mye nyttig informasjon for alle som vil satse på headfi nå. Jeg har omtrent ikke brukt noe annet enn hodetelefoner i det siste. Har hatt stor nytte av alle linkene som er lagt ut. Driver og ser på to forsterkere nå, en transistor og en med rør. Disse har utgang for både Pro og normal bias. Det er fare for at jeg kjøper begge ;) Da får jeg noe til en hver smak, og en god referanse når man bruker hodetelefoner. Og så lettvint.
    Har fått prøvet HTR headstreamer i påska. Merkbar forskjell ble det også. Enda bedre oppløsning og bredde på lydbildet. Bedre. bass definisjon. Tror jeg kommer til og se på de andre HTR produktene etter hvert. mvh Guit
     

    Vedlegg

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tusen takk for det ardilla!

    Må innrømme at per tid så er det egentlig Stax-systemet det er hovedfokus på. I så henseende er det muligens like greit å spare og legge pengene inn i en Woo Audio WES 'statdriver. I framtiden må jeg innrømme at jeg virkelig har lyst på en slik en.... :)

    Edit: Vet jeg virrer litt nå, men ved ettertanke er jeg villig til å ofre et dynamisk system til fordel for et skikkelig krem 'statsystem! Må bare ta tiden litt til hjelp.

    ardilla skrev:
    Tenk i vei og bare spør.

    KML skrev:
    Hjertelig takk for svar, egen erfaring, info og flotte linker ardilla! Setter meget pris på dette!

    Må gå litt i tenkeboksen på hva jeg eventuelt vil kjøpe og når. :)
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInpots:

    Blir omtrent umulig for meg å svare konkret på alle punkter i din nesten vitenskapelige artikkel et par innlegg opp her. Jeg spurte av rent nysgjerrige grunner, og ikke ment å gå til noe form for angrep eller snakke nedstående om deg eller andre som har annerledes hode eller ører enn meg selv. Bare for å ha klarert det.

    Selvfølgelig er jeg enig i at de må passe lytterens hode. Jeg anser mitt hode, og tilhørende ører, som gjennomsnittlig. Ergo uttaler jeg meg om det, for det er det utgangspunktet jeg har. Jeg nevner også det samme i de fleste av mine omtaler. Og drar paralleller mot andre modeller leserne evenentuelt kan ha et forhold til. Og jeg forsøker etter beste evne å nevne eventuelle ulemper med dem. Og det er ikke sånn at absolut alt passer meg, som du gir et inntrykk av. Jeg har tidligere bekreftet at jeg også bl.a. har de samme problemene med scalp burn på K701 som flere andre rapporterer. Audio-Technica W5000 var også for grunne for meg. Jeg har også større problemer med skinnputer vs velurputer, da jeg opplever dem som fortere slitsomme å sitte med i lengden. Dette er for meg et større problem enn at ørenes ytterkant såvidt toucher filten innvendig. Men jeg er nok heldigere stilt enn deg på "passform-fronten".

    De tre hodetelefonene du nevnte i innlegget jeg besvarte var Shure SRH-940, AKG K550 og Beyerdynamic T 70. Ingen av disse var ubehagelige mot mitt øre eller hode, men T 70 touchet jeg så vidt borti med ørets ytterkant (jeg har ikke ettersittende ører). Det skrev jeg også i omtalen min. Men de var ikke ubehagelige. Du nevner videre T 5, denne har jeg aldri testet ut selv, så her legger du litt ord i munnen på meg. Jeg ser også stor forskjell på hodetelefoner, selv om du antyder noe annet. Sennheiser HD800 er i min mening for store og vide for mitt hode, og passer dårlig på mitt hode, selv med alt strammet på maks. Litt av det samme med HiFiMan sine HE-varianter, men det går akkurat. De burde i hvert fall ikke vært større.

    Når det gjelder punktet passform, er det jo mer enn bare de innvendige målene som er med på å avgjøre om en hodetelefon er komfortabel eller ikke. Hodebåndets konstruksjon og justeringsmuligheter, tyngden på klokkene, om de presser sideveis mot hodet eller "henger" med full vekt på hodebunn. Som noen eksempler.

    Når det gjelder dine ønsker om mer utfyllende informasjon rundt alle disse tingene, kan jeg lett se dette fra ditt sted. Men problemet er at når en leverer ting på trykk, med stort sett 6000-7000 tegn tilgjengelig, blir det begrenset hvor mye en kan gå detaljert i dybden. Det er alltid "utingen" med magasinform, men det er det jeg har å forholde meg til. Redaktørens "ordre". I internett-form har en ubegrenset med plass og kan naturlig nok belyse dette så grundig som en personlig klarer. Da anser jeg det som viktig å gjøres å godt en kan innenfor gitte rammer, og omtaler både innhold i esken, lydkvaliteten og passform. Så mye som det er plass til. Men tydeligvis ikke det siste punktet godt nok for dine krav. Med de nevnte begrensninger må jeg da leve med det.

    "Til lags åt alle kan ingen gjera"... gjelder i sannhet for alle skribenter, uansett magasin eller sjanger.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Audio Norge:
    Skriv en e-post. Sture Bjørvig(?) svarer ofte meget raskt. Kommunikasjon og bestilling fungerte fint for meg via e-post.

    Har du en lenke til "rope-modden"? Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
    Jeg er vel i den kategorien at jeg har middels stort hode og middels store ører som ikke stikker altfor langt ut, men jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før. Er det sånn å forstå at du har mer enn snittet stort hode og store ører før at disse blir for små? Ikke noe negativt eller fordømmende ment, men spørrende?
    Koss ESP/950 var ikke kommet med på listen for dypt rekkende ører i alle fasonger og størrelser ;). Her er det god plass ;)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Har du lest InnerFidelitys "Expert Tests InnerFidelity's Headphone Measurement Repeatability and Reproducibility" inkl. kommentarene? Der tar de bl.a. for seg noen grunner til at målekurvene ser ut som de gjør, og i hvor stor grad de stemmer med den tekniske virkeligheten og også det vi faktisk hører.
    Jeg har lest nevnte artikkel. Kommentarene bare skummet. Jeg leter etter målinger hvor FR er glattet over flere oktaver fra ~1kHz og oppover. Etter min mening gir kurvene til Hertsens en indikasjon på energien telefonene produserer, men de gir ikke et realistisk bilde av FR. F eks T1 og den høye spissen ved ~10kHz synes jeg det er vanskelig å identifisere. Videre så har jeg ikke forstått hvilken kompensasjon - jeg har ikke sett funksjonen - Hertsens benytter og kan derfor ikke vurdere "godhet" til hans kurver i de områdene hvor kompensasjonen ser ut til å ha størst virkning. Finnes en referanse til nevnte kompensasjon i en presis matematisk definisjon/form så har i hvertfall ikke jeg sett den. Mvh.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    CDWMcInpots:

    Blir omtrent umulig for meg å svare konkret på enkeltpunkter på din nesten vitenskapelige artikkel et par innlegg opp her. Jeg spurte av rent nysgjerrige grunner, og ikke ment å gå til noe form for angrep eller snakke nedstående om deg eller andre som har annerledes hode eller ører enn meg selv. Bare for å ha klarert det.
    Jeg oppfattet ikke spørsmålet ditt som et angrep el.l.

    Jeg har bare forsøkt å svare grundig og informativt og med et lønnlig håp om at fremtidige hodetelefonomtaler skal bli bedre/mer informative på dette området. Kanskje du eller WATT bør allieres med noen andre hode(forme)r?

    Anfield skrev:
    [...]
    Og det er ikke sånn at absolut alt passer meg, som du gir et inntrykk av.
    Det var ikke meningen å gi et galt inntrykk, men jeg satt med et inntrykk av at mere passer deg enn meg, eller at jeg er mer kritisk, hvilket er fullt mulig.

    Anfield skrev:
    [...]
    De tre hodetelefonene du nevnte i innlegget jeg besvarte var Shure SRH-940, AKG K550 og Beyerdynamic T 70. Ingen av disse var ubehagelige mot mitt øre eller hode, men T 70 touchet jeg så vidt borti med ørets ytterkant (jeg har ikke ettersittende ører). Det skrev jeg også i omtalen min. Men de var ikke ubehagelige.
    Shure SRH-940 har jeg hatt på hjemlån i noen tid. og den ble ubehagelig etter et par timer.

    AKG K 550 og beyerdynamic T 70 har jeg kun forsøkt i butikk. Min antiheliks berørte driverplaten. Siden jeg egentlig har godt med hodetelefoner, valgte jeg å være føre vár og stryke dem fra kandidatlisten. Hvis hodetelefonbehovet mitt var sterkere, ville jeg undersøkt disse grundigere/i lengre tid. Det er mulig at de akkurat ville fungere, eller akkurat ikke. Det vet jeg ikke, og det har jeg skrevet/forsøkt å skrive/formidle.

    Anfield skrev:
    Du nevner videre T 5, denne har jeg aldri testet ut selv, så her legger du litt ord i munnen på meg. Jeg ser også stor forskjell på hodetelefoner, selv om du antyder noe annet.
    Igjen: Det var ikke meningen å fornærme deg, eller på noen måte spille falskt.

    Anfield skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
    [...] jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før.
    [...]
    I all vennskapelighet:
    Dette var foranlediget av ovensiterte. Jeg har ikke oversikt over hvilke hodetelefoner du har skrevet om, enn si hørt, og har ikke forsøkt å gi inntrykk av det.

    Jeg nevnte beyerdynamic T 5 p, men jeg kunne like gjerne nevnt beyerdynamic T 1 fordi jeg hadde de to tilstede sammen med beyerdynamic T 70 under en butikkdemonstrasjon. Jeg husker spesielt at jeg satt og så på hvordan T 5 p og T 70 var innvendig i forhold til hverandre, hvor god plassen/dybden var i T 5 p i forhold til T 70, og at T 1 og T 5 p var meget like med unntak av forskjellig putemateriale.

    Jeg nevnte så Senneheiser HD 800 som en annen kjent og rimelig utbredt referanse vs. en del (litt) grunne hodetelefoner fordi det er lettere å forholde seg til slikt hvis man har felles og kjente referanser.

    Anfield skrev:
    Sennheiser HD800 er i min mening for store og vide for mitt hode, og passer dårlig på mitt hode, selv med alt strammet på maks.
    Bøylen er helt fin for meg. Putediameteren, egentlig innvendig flate/areal/høyde + bredde, bør i hvert fall ikke være særlig større enn den er. Den er såpass stor at jeg må ta hensyn til den ved plassering/innstilling slik at nederkanten ikke havner for langt ned (på hakebeinet).

    Anfield skrev:
    [...]
    Når det gjelder dine ønsker om mer utfyllende informasjon rundt alle disse tingene, er kan jeg lett se dette fra ditt sted. Men problemet er at når en leverer ting på trykk, med stort sett 6000-7000 tegn tilgjengelig, blir det begrenset hvor mye en kan gå detaljert i dybden. Det er alltid "utingen" med magasinform, men det er det jeg har å forholde meg til. Redaktørens "ordre". I internett-form har en ubegrenset med plass og kan naturlig nok belyse dette så grundig som en personlig klarer. Da anser jeg det som viktig å gjøres å godt en kan innenfor gitte rammer, og omtaler både innhold i esken, lydkvaliteten og passform. Men tydeligvis ikke det siste punktet godt nok for dine krav. Med de nevnte begrensninger må jeg da leve med det.

    "Til lags åt alle kan ingen gjera"... gjelder i sannhet for alle skribenter, uansett magasin eller sjanger.
    Jeg har forståelse for at det er begrenset plass i en papirutgave. Noen ganger er ikke verden helt som man skulle ønske. ;)

    Jeg har dog allerede foreslått noen alternativer. WATT skal publisere målinger på sine vevsider. Det kan dere også gjøre med utfyllende/utvidet artikkelstoff. Kall det gjerne et artikkelappendiks. Jeg har også foreslått i WATT-tråden (se referanse ovenfor) at informasjon kan plassereres i en kompakt faktaboks.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Guit skrev:
    [...]
    Koss ESP/950 var ikke kommet med på listen for dypt rekkende ører i alle fasonger og størrelser ;). Her er det god plass ;)
    Det var det en god grunn til: Den har jeg aldri prøvd og heller ikke sett.

    Man er da redelig i sine eksempler. ;)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja, den bli for skjelden og se. Du har i hvertfall god oversikt. Det skal du ha all ære for. mvh. Guit
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInpots:

    Følte meg ikke fornærmet på noen måte. Ville bare klarere. Dine tips er gode og bringes videre. Setter forøvrig pris på all konstruktiv kritikk og tilbakemelding for "den som tror en er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig....." ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Noen fikser visst på brystene sine for å få de mer attraktive, ser ikke bort ifra at det går ann å gjøre det samme med ørene for å få de bedre tilpasset hodetelefoner .. ::)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    1.008
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    WES er verdt å kjøpe pga utseendet alene
    :)

    Har du sjekket ut alternativer som Blue Hawaii og Ray Samuels etc? Linket til dem litt tilbake i tråden.

    Personlig er jeg opptatt av å ha flere oppsett å velge mellom, det er som gjør hodetelefoner så praktisk. Man slipper å ha så mange lytterom :D



    KML skrev:
    Tusen takk for det ardilla!

    Må innrømme at per tid så er det egentlig Stax-systemet det er hovedfokus på. I så henseende er det muligens like greit å spare og legge pengene inn i en Woo Audio WES 'statdriver. I framtiden må jeg innrømme at jeg virkelig har lyst på en slik en.... :)

    Edit: Vet jeg virrer litt nå, men ved ettertanke er jeg villig til å ofre et dynamisk system til fordel for et skikkelig krem 'statsystem! Må bare ta tiden litt til hjelp.

    ardilla skrev:
    Tenk i vei og bare spør.

    KML skrev:
    Hjertelig takk for svar, egen erfaring, info og flotte linker ardilla! Setter meget pris på dette!

    Må gå litt i tenkeboksen på hva jeg eventuelt vil kjøpe og når. :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ja, har absolutt sett på dem :)

    Er helt enig med deg når det gjelder det å kunne veksle mellom system! Dog, har et budsjett jeg må forholde meg til :D

    På den annen side har jeg overhodet ingen hast, jeg har det aldeles fortreffelig med de to hovedsystemene jeg har idag! Stax srm-727ii og Auralic Taurus gjør begge en fantastisk jobb med sine respektive hodetelefoner. :)

    Jeg får ta tiden til hjelp, og heller mest mot WES må jeg innrømme.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anfield skrev:
    CDWMcInpots:

    Følte meg ikke fornærmet på noen måte. Ville bare klarere. Dine tips er gode og bringes videre. Setter forøvrig pris på all konstruktiv kritikk og tilbakemelding for "den som tror en er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig....." ;)
    Bonusstoff i iPad-utgaven
    Følgende slo meg også etterhvert:
    WATT har i det siste reklamert i WATT-tråden for sin iPad-utgave. En iPad-utgave er formodentlig heller ikke begrenset av sideantall o.l. fysiske begrensninger(?) Ovennevnte stofftyper kan jo også inkluderes i iPad-utgaven og markedsføres som bonusstoff.

    Grundig vevsidepresentasjon av skribentene
    Jeg la merke til at WATT kort presenterte sine skribenter. Det ville være fint om man laget en utvidet presentasjon på vevsiden inkl. lytterom, tilgjengelig hifiutstyr, lydsignatursmak, musikksmak m.m. Hodetelefonskribenten(e) bør da selvsagt også oppgi hode- og øremål, hvilket blir en slags parallell til lytteromsmål og -beskrivelse. Denne informasjonen bør være lett tilgjengelig, f.eks. under "Om WATT".

    Ørenes plassering
    Loevhagen var for ganske lenge siden inne på et poeng relatert til hodetelefoners fysiske egenskaper og mål og hvordan de passer oss. Man fokuserer lett på hodets størrelse og form og ørenes ditto.

    Det er lett å glemme at ørene kanskje også er plassert (noe) forskjellig på hodets sider. Hvis to personer har like stort hode, men den ene har lavtsittende og den andre høytsittende ører, kan dette gi ganske store forskjeller.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Noen fikser visst på brystene sine for å få de mer attraktive, ser ikke bort ifra at det går ann å gjøre det samme med ørene for å få de bedre tilpasset hodetelefoner .. ::)
    Vi tukler vel ikke med skaperverket, gjør vi vel?



    _________________________________________________

    Forøvrig:
    Øreplastikkirurgi er vanlig for i hvert fall utstående og manglende ører. Et raskt googlesøk gir en mengde treff på plastikkirurgi for utstående ører.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Denon AH-D7000



    Innledning
    Jeg synes som kjent at Denon AH-D7000 er en fin hodetelefon, og at den kanskje ikke får den oppmerksomheten og anerkjennelsen den fortjener.

    Noe av dette kan selvsagt skyldes Hi-Fi klubbens vel høye pris i Norge.

    (Ganske) nøytral allrounder(?)
    Jeg har hørt en god del på Denon AH-D7000 + Grace Design m903 i det siste og vekslet mellom den og flere andre hodetelefoner. Det slo meg etterhvert at Denon AH-D7000, i hvert fall på mine høyst moderate lydstyrkenivåer, antagelig er en ganske nøytral allrounder.

    Akustisk og klassisk musikk
    VilhelmW spurte hvordan Denon AH-D7000 er med akustisk (og klassisk?) musikk. Jeg svarte ham at den er bra, og at mange skriver mye pent om Denon AH-D7000 for klassisk musikk generelt og kanskje spesielt for orgel og større ensembler.

    Denon AH-D7000 vs. mye annet
    AppleheadMay på Head-Fi.org har nylig sammenlignet mange av sine hodetelefoner og kom frem til noen kanskje overraskende konklusjoner.

    Utdrag fra tråden "Fostex TH900 Impressions & Discussion Thread":
    http://www.head-fi.org/t/595683/fostex-th900-impressions-discussion-thread/225#post_8279476

    post #236 of 301 4/4/12 at 12:12pm
    AppleheadMay 1,362 Posts. Joined 7/2009 Location: Europe

    I have just been testing all my phones (except the L3000 and W1000X which serve another purpose) with some classical music.
    I thought I knew which one would beat all the rest until I heard the D7000 (stock with J$ pads, but long burned in). I was shocked!
    Since Fostex makes these I wonder what kind of monster this TH900 will be. And what my both of my D7000s will sound like when those mods finally come in.


    _________________________________________________

    http://www.head-fi.org/t/595683/fostex-th900-impressions-discussion-thread/240#post_8280033

    post #242 of 301 4/4/12 at 4:31pm AppleheadMay

    [...]

    For now, after a lot of a/b-ing with all my phones and my three favorite genres, The AD2000, A2000X, W5000 and HD800 can leave the house after having been in the pit with the D7000, W3000 and L3000. All but the A2000X were pretty close though, and the A2000X was on pair with the HD800 for classical music, but the D7000 still won my ears in that area.

    Same goes for the ESW10JPN, ES88 and ES10 that fell to their knees before the AH-A100.

    FWIW, IMO, etc.. of course. Keep in mind that I seem to favor closed cans to open ones more and more each day.


    _________________________________________________

    http://www.head-fi.org/t/595683/fostex-th900-impressions-discussion-thread/240#post_8280082

    post #244 of 301 4/4/12 at 4:50pm
    Ahzari 506 Posts. Joined 10/2011 Location: Southern California

    Quote:
    Originally Posted by AppleheadMay View Post
    [...]
    The D7000s have really been one of the best cans I have heard, they do so well in everything, the only other can I own/have owned that I slightly prefer with certain genres is the Ultrasone Signature Pro because they have better detail retrieval but lose to the Denons in soundstage.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    En hodetelefonsammenligning
    Ovennevnte Ahzari på Head-Fi.org har også publisert en interessant sammenligning som alle ikke nødvendigvis er enige i.

    Utdrag fra tråden "ULTRASONE NEW ANNOUNCED HEADPHONE Signature Pro":
    http://www.head-fi.org/t/570388/ultrasone-new-announced-headphone-signature-pro/660#post_8287716

    post #667 of 686 4/7/12 at 4:34pm
    Ahzari 506 Posts. Joined 10/2011 Location: Southern California

    Quote:
    Originally Posted by Roller View Post

    Agreed. Personal experience is what matters most when it comes to knowing what one likes the most. And yes, even though a large group of people state that x headphones have y sonic characteristics, one person might differ from that opinion radically.

    You find the Signature Pro bass to have both better bass quality and quantity than the Pro 900? Now see, that's the first report I've read of that (regarding bass quantity). And I'm one of the few people that do think the top Pro series headphones don't have as much bass as people makes them to have, so I'm definitely intrigued by your opinion.
    I was actually writing reviews for my headphones on Amazon.com at the time - wasn't a head-fi'er quite yet. At the time I was driving my Pro900 with Nuforce amps, and i feel those are more neutral than my current Woo Audio tube amps so this may have played a role. The Pro 900 to me had drastically less bass then my D2000s at the time (I A/B tested them with my gf and she agreed - she's always been my test subject), the D2000 had ok bass but to my ears was masked by the screeching treble. Just like I felt the Signature Pro had better quality and quantity bass than the Pro900/2900 (note, I felt like the 2900s had better bass - both quantity and quality than the 900s, and the signature pro to my ears are an upgrade over the 2900); similarly I felt the D7000 had more quality and quantity bass than the D2000. I may just have ears that associate quality and quantity as a sum and thus perceive them in being "greater" i have no idea.

    My rankings:

    Rating the Beyerdynamic T1, Denon D7000, Ultrasone Signature Pro/2900/900, Audeze LCD2 rev2
    Macbook Air ALAC files->Peachtree Audio Decco2 via Wireworld Starlight USB ->Woo Audio WA6SE via Blue Jeans interconnects
    Furman power conditioner controlling output power and power cords are Wireworld Aurora 5.2.

    Treble: T1=Signature Pro>D7000>LCD2>Pro2900>Pro900
    -T1 has a smoother and clearer treble response. Denons can be sibilant, LCD2s I felt were veiled and the Pro 900 were overly sibilant

    Midrange: T1>Signature Pro=LCD2>Pro 2900> D7000>Pro900
    -T1 has a more up front and layered midrange. Denons more recessed; LCD2 and Signature Pro are on equal playing field here

    Bass (quantity): D7000>Signature Pro>Pro2900>LCD2>T1=Pro900
    -D7000s have greater impact and its well controlled with the right amp, T1 had tight strong bass, but Denons went deeper.

    Bass (quality): Signature Pro = T1>LCD2>Pro2900=D7000>Pro900
    -To me the SP and T1 shared very high quality bass, LCD2 was just short but very close; I prefer the bass response of the D7000 but quality is similar to the 2900

    Musicality: D7000>Signature Pro>LCD2>T1>Pro2900>Pro900
    -Everything as a package, the bass and soundstage really lend a hand in creating a more lush musical experience with the D7000s

    Clarity(detail retrieval): T1=Signature Pro>D7000=LCD2>Pro2900=Pro900
    -hear more details with the T1 (slightly)

    Resolution/imaging: T1>Signature Pro>D7000>Pro2900>Pro900>LCD2
    -Greater instrument separation with the T1

    Soundstage: T1=D7000>LCD2>Pro2900>Signature Pro>Pro900
    -T1 (longer forward and back, but narrower); D7000 (shorter forward and back, but wider)

    I am absolutely sure many will disagree with the above, but thats ok because it shows just how different I hear things compared to many others in certain areas of audio (and thats really the only point of this scale, to show how I hear things, not to show what headphone is better or worse than another). Also note that this scale has been a work in progress, every once and a while I will add a headphone to this scale, so its a general scale not an exact science, but I am confident about where these headphones place with my ears based on what is written above.


    Edited by Ahzari - 4/7/12 at 4:42pm
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gode lukkede hodetelefoner
    Det er stadig spørsmål etter gode lukkede hodetelefoner, og noen kandidater nevnes ofte, mens andre gjerne overses eller glemmes.

    Jeg repeterer derfor to jeg har skrevet om før med lenke til tidligere innlegg:

    Jeg har selv ikke hørt noen av dem, men lest ganske mye positivt om begge, og tror (hvis jeg husker rett at) begge er rimelig allround.

    Hvis jeg husker rett, isolerer Audio-Technica ATH-W1000x bedre enn Denon AH-D[257]000, utseende og finish er fin, fortrinnsvis egnet for innebruk uten alt for brå kroppsbevegelser (velg noe annet for headbanging). Se også oqvists utmerkede "Audio Technica W1000x vs JVC HA-DX 1000"

    Jeg tror Ultrasone Signature PRO isolerer best mot støy utenfra, er mest kompakt og kan brukes portabelt.

    Begge selges i Norge med kort leveringstid (i motsetning til enkelte andre aktuelle lukkede hodetelefoner):
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    (Gjette)konkurranse
    Var det disse?

    1 DENON AH-D7000 (vanskelig å skille fra D5000)
    2 Audio Technica W3000ANV
    3 JVC HP-DX1000
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    Jeg har lest nevnte artikkel. Kommentarene bare skummet. Jeg leter etter målinger hvor FR er glattet over flere oktaver fra ~1kHz og oppover. Etter min mening gir kurvene til Hertsens en indikasjon på energien telefonene produserer, men de gir ikke et realistisk bilde av FR. F eks T1 og den høye spissen ved ~10kHz synes jeg det er vanskelig å identifisere. Videre så har jeg ikke forstått hvilken kompensasjon - jeg har ikke sett funksjonen - Hertsens benytter og kan derfor ikke vurdere "godhet" til hans kurver i de områdene hvor kompensasjonen ser ut til å ha størst virkning. Finnes en referanse til nevnte kompensasjon i en presis matematisk definisjon/form så har i hvertfall ikke jeg sett den. Mvh.
    Videre så er jeg forundret over at så mange av hodetelefonene som blir målt av InnerFidelity er koblet med snudd polaritet - se impulsresponsen. Kan det være mulig at flere produsenter f eks HiFiMAN og Stax konsekvent kobler hodetelefonene slik - eller er det noe galt med måleutstyret til InnerFidelity? Mvh.

    Edit - bruker antatt standardterm.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    achri-d skrev:
    ....
    Videre så er jeg forundret over at så mange av hodetelefonene som blir målt av InnerFidelity er koblet i motfase - se impulsresponsen. Kan det være mulig at flere produsenter f eks HiFiMAN og Stax konsekvent kobler hodetelefonene i motfase - eller er det noe galt med måleutstyret til InnerFidelity? Mvh.

    Motfase er vel ikke det riktige ordet. (motfase ville det kalles om høyre og venstre klokke hadde motsatt polaritet, f eks v feilkobling).
    Om membranen på hodeletfonen beveger seg ut eller inn for et gitt signal -slik som impulsmålingene viser- er helt likegyldig (så lenge det er likt på begge sider) da det opp gjennom innspillings- og avspillingskjeden ikke er tilstrekkelig standardisering for polaritet. En hvilken som helst buffer eller et forsterkerledd kan vende polariteten. (uten forvarsel, så å si). No
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Dr.No skrev:
    Motfase er vel ikke det riktige ordet. (motfase ville det kalles om høyre og venstre klokke hadde motsatt polaritet, f eks v feilkobling).
    Om membranen på hodeletfonen beveger seg ut eller inn for et gitt signal -slik som impulsmålingene viser- er likegyldig, da det opp gjennom innspillings- og avspillingskjeden ikke er tilstrekkelig standardisering for polaritet. En hvilken som helst buffer eller et forsterkerledd kan vende polariteten. (uten forvarsel, så å si). No
    Ja, motfase er vel kanskje når en snur fasen i den ene høyttaleren. Ok - det jeg skrev om heter muligens motsatt polaritet. Mitt poeng var kun en forundring over måleresultatene til InnerFidelity. Jeg tror (som deg?) ikke at polariteten har noen praktisk betydning. Mvh.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ah, I C.
    Beklager hvis det virket som jeg mente du hadde feil oppfatning der mht polaritetens betydning i absolutt forstand. No
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sattan for et deilig oppsett :D

    WES for me though! ;D
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    501
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    enedelig har jeg fått alt i hus



    ..kødda
    Du lurte meg utpå der et lite sekund :)

    Men lekkert er det, okke som.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Svar #3165 "Hodetelefoners fysiske egenskaper og mål" er utvidet med et "Tillegg 3" om "(Manglende) tilpasning til hode".

    Jeg tenkte det er fint å ha mye av dette samlet i ett innlegg/på ett sted som vi så kan (hen)vise til. Når HFS3s forbedrede kategori- eller emnemerkingssystem en eller annen gang ser dagens lys, kan vi skille det (og mye annet) ut i en egen tråd.

    Tillegg:
    Høvdingen skrev:
    [...]
    Jeg har flere ganger det siste året kommet med antatte lanseringstidspunkt av de nye sidene, men nå skal alle brikkene være på plass, og jeg kan i dag kunngjøre at HFS3 vil bli lansert 1. mai 2012.
    [...]
    Mvh
    Høvdingen
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KapteinUfattelig skrev:
    ardilla skrev:
    enedelig har jeg fått alt i hus



    ..kødda
    Du lurte meg utpå der et lite sekund :)

    Men lekkert er det, okke som.
    Ditto her- like før jeg skvetta..... Ray Samuels er nydelige saker, med sin industrielle design.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn