Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Gi meg en link til gjeldende regel, så skal jeg ev sensurere meg selv. Klarte ikke finne reglementet i farten
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jeg føler meg så normal og lite nerdete når jeg leser denne tråden. :)

    Takk. :D
    Like barn leker best(?)

    Kanskje de har det slik på Hamar også? Mange av deltagerne på The Gathering er f.eks. neppe gymlærerens favorittelever.

    Rein skrev:
    Alle liker dadler, men hvem liker egentlig urtete?
    Vel talt.

    ... og dermed har johnnygrandis gått til det skritt å benytte bilde av sin Denon AH-D7000 som avatar. Se det!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kanskje de har det slik på Hamar også? Mange av deltagerne på The Gathering er f.eks. neppe gymlærerens favorittelever.
    Ikke alle hadde rent mel i posen heller var d en fugl som kvitret..
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei Johnnygrandis. Du vil ikke si noen ord om hvorfor du valgte slik du gjorde og hvilke andre kandidater du evt vurderte? :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Kan det ha noe å si hvor store strømforsyninger ampene har ? Mine 805 blokker hadde ganske massive isådan.
    Etter 1/2 time kunne jeg fremdeles legge håndflaten på de uten ubehag, etter 1 time begynte ubehaget å melde seg ganske raskt.
    Litt usikker på hva du mener her :)
    Var/er det merkbar/hørbar lydforskjell mellom 1/2 time og etter 1 time, eller er det kun temperaturen du relaterer til?
    Trafoene i de jeg har hatt har ikke blitt varmere over tid, enn de er/var etter +/- 15 min. avhengig av belastning.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Hei Johnnygrandis. Du vil ikke si noen ord om hvorfor du valgte slik du gjorde og hvilke andre kandidater du evt vurderte? :)
    Når jeg plutselig fikk salg på min Cary SLP03 valgte jeg å prøve og finne meg en god preamp/headamp i en boks.
    Siden jeg har vært veldig fornøyd med rør i preamp biten når det kommer til mitt 2-kanalsanlegget lå det som en forutsetning for mitt valg. Flere av Cary sine preamper har jeg hørt og Cary SLP05 har vært en av favorittene med sitt utrolig åpne og levende lyd. Prisen for Caryen blir litt i overkant og samtidlig vet jeg ikke hvor stor prioritet de har lagt på selve head-ampen. Etter å ha lest litt rundt så jeg litt på Woo sine produkter men de sverger til sine ikke balanserte løsninger sålangt jeg klarte å lese, jeg har en Berkeley dac som jeg liker å tro fungerer best koplet til sine balanserte utganger. Dette ledet meg igjen til Ray Samuels sin The Emmeline - B52 (som nå er bestilt) som jeg tror vil fungere utmerket hos meg. Det virker som han har lagt like stor vekt på preamp biten som han har gjort på selve ampen, i tillegg har jo ampen fått meget gode tilbakemeldinger rundt omkring og jeg har enda ikke sett en negativ omtale så langt. En bruker bort på head-fi skriver dette: Cary SLP05 VS B52.

    As far as a Preamp is concerned, the Cary is quite wonderful. The largest initial differences are in brightness and soundstage depth. The Cary is definitiely brighter than the B-52 and the soundstage depth is also less with the Cary. The bass quantity is a little more evident with the Cary, with greater weight yet still terrific articulation and detail. Midrange quality and imaging seem to be fairly similar. This starts to get into personal preferences, as both are very, very good as preamps. I definitely lean towards the B-52 as I am no fan of brightness and the soundstage depth is amazing. Yes, I love how much bass seems to come from my small Sonus faber speakers when the Cary is in the chain, but I also become fatigued much more quickly when listening to the Cary, simply due to the brightness.

    Likely, I will put the Cary up for sale, as it does not work well as a headphone amp (due to the poor, recessed location for the jack) and due to the brighter presentation. That is too bad as I was REALLY hoping that it would mate well with my system and interests. The quality of the component cannot be faulted however, as the fit and finish are TOP notch. For someone looking to add a little sparkle and life to their system, this may be the perfect preamp. But with my current system, it is just not a good match.
    Jeg har pratet med Ray og lest litt rundt og han virker som en meget sympatisk og ordentlig fyr og ingen spørsmål blir for dumme. Det han selger er jo han selv som lager/monterer så noen fordyrende mellomlegg slipper jeg jo her. I tillegg syntes jeg det bombeflyet ser meget bra ut, han hadde den desverre ikke inne i silver (kunne skaffe men lang lang ventetid) noe som hadde matchet mine andre komponenter men skit au.

    Dog mangler jeg jo fremdeles en reiseamp tross alt ;D

    # gleder seg #
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    /\ ...... P.O.R.N.O.....
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Må si det ser ut som en svært god løsning det du har valgt, rett og slett en vinn vinn situasjon. Førsteklasses head-fi samt 2-kanal. Har vært inne å myst på B52 og den ser nydelig ut!! Gleder meg til å få høre lytteinntrykk etter hvert.

    Anngående reiseamp kan du jo vurdere 02 som både går på batteri og strøm. Den er egentlig et DIY-prosjekt, men kan kjøpes ferdig montert. Jeg har ikke hørt den men tilbakemeldingene er meget gode. Men mulig den blir litt stor, alt er jo relativt ;).

    Noen linker: http://www.head-fi.org/t/568705/review-nwavguys-o2-diy-amplifier, http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=O2Full
                 
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Må si det ser ut som en svært god løsning det du har valgt, rett og slett en vinn vinn situasjon. Førsteklasses head-fi samt 2-kanal. Har vært inne å myst på B52 og den ser nydelig ut!! Gleder meg til å få høre lytteinntrykk etter hvert.

    Anngående reiseamp kan du jo vurdere 02 som både går på batteri og strøm. Den er egentlig et DIY-prosjekt, men kan kjøpes ferdig montert. Jeg har ikke hørt den men tilbakemeldingene er meget gode. Men mulig den blir litt stor, alt er jo relativt ;).

    Noen linker: http://www.head-fi.org/t/568705/review-nwavguys-o2-diy-amplifier, http://www.jdslabs.com/item.php?fetchitem=O2Full
    Takk for linker skal sjekkes ut !

    ## Merknad til meg selv: ardilla strykes fra grandis sine fremtidige gjetteleker... ##
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Wow! Gratulerer så mye johnnygrandis! :D

    Hvor lang var ventetiden på ditt eksemplar?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KML skrev:
    Wow! Gratulerer så mye johnnygrandis! :D

    Hvor lang var ventetiden på ditt eksemplar?
    Takk takk, ca 3-4 uker + sending.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg nevnte InnerFidelitys gode og interessante artikkel "Expert Tests InnerFidelity's Headphone Measurement Repeatability and Reproducibility" skrevet av MacedonianHero like etter at den ble publisert 28.03.2012. Flere av oss hadde glede av den.

    I ettertid har det foregått en interessant diskusjon i artikkelens kommentarfelt der flere gode bidragsytere kommenterer og utdyper emnet og artikkelens funn.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har tiltro til Purrin, han har vært aktiv i Matrix m-stage tråden og kommet opp med flere mods som jeg har etterprøvd med stor suksess :).

    Det viser seg at jeg må vente litt lengre på min nye amp da det er visse oppgraderinger de gjør på ampen i disse dager før den blir sendt.. Hadde tenkt å bestille meg HE-500 idag fra audio norge, men fant ingen mulighet for å bestille der over nett.... kansje jeg har oversett noe? Jaja da blir det noen runder til med reaserch før jeg bestemmer meg... Selv om Tyll ikke liker Shure 1840 så er det andre som gjør det...

    We put the SRH1840 up against the HiFiMAN HE500 also found at the $699 pricepoint. The HE500 definitely out-slams the 1840 in bass response but the Shure still holds its own, albeit lacking some of the impact of the HE500. We’ve touted the HE500 as an awesome can for its impactful, fun and engaging tone. The 1840’s are actually audibly clearer through the mids and highs affording superb value to the listener who prefers a more analytical approach versus the smooth, ‘punchy’ presentation of the HiFiMAN HE500. The only other comparable open-back headphone close in price is the Grado PS500 which has a tiny edge in the upper mid/high frequencies that the 1840’s don’t, yet the 1840’s maintain the same level of precise detail resolution. Keep your eye out for an upcoming Headphone Session dedicated to the solely to the Grado PS500.
    http://www.headphone.com/rightbetweenyourears/?p=2324

    Ellers har jeg modifisert mine Shure 940 igår og idag. Resultatet er at de spiller mer tredimensjonalt og med dypere bass. Beste modden var den såkallte rope-modden som gjorde at øret kommer litt lengre vekk fra driverne. Skrudde også ut driverne og gjorde endringer inne i klokkehuset, men det var ikke så mye å hente på det siden det endret for mye på den opprinnelige lydkarakteren, og da mest til det værre...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Audio Norge:
    Skriv en e-post. Sture Bjørvig(?) svarer ofte meget raskt. Kommunikasjon og bestilling fungerte fint for meg via e-post.

    Har du en lenke til "rope-modden"? Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Shure 1840 har jo en fordel mht følsomhet på 96 (vs 89) db og vekt.. Men HE500 er fabelaktig, bare for å ha det sagt. Uten å ha hørt en eneste Shure til sammenligning 8)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Et lite frågan. Er det noen her som er i besittelse av Woo Audio produkter, eventuelt har prøvd WA6?
     

    Vedlegg

    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Audio Norge:
    Skriv en e-post. Sture Bjørvig(?) svarer ofte meget raskt. Kommunikasjon og bestilling fungerte fint for meg via e-post.

    Har du en lenke til "rope-modden"? Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
    Fant lite info om hvordan rope-modden er utført, men fant den bla nevnt her http://www.head-fi.org/t/533716/shure-srh-940/3240

    Her er min versjon: Tauet bare dyttes rundt til ytterkanten av puten hele veien.

    ardilla skrev:
    Shure 1840 har jo en fordel mht følsomhet på 96 (vs 89) db og vekt.. Men HE500 er fabelaktig, bare for å ha det sagt. Uten å ha hørt en eneste Shure til sammenligning 8)
    Sliter med å finne pris på 1840 på norske nettsider. Regner med den blir noe dyrere enn HE-500 om jeg må importere den så da spørs det.. Har hørt HE-500 uinnspillt, og det låt flott ja :).
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg har Woo WA2 og har lest mye om Woo-forsterkeri. Spør i vei. Ellers er Head-fi er et greit sted å surfe.

    KML skrev:
    Et lite frågan. Er det noen her som er i besittelse av Woo Audio produkter, eventuelt har prøvd WA6?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Audio Norge:
    Skriv en e-post. Sture Bjørvig(?) svarer ofte meget raskt. Kommunikasjon og bestilling fungerte fint for meg via e-post.

    Har du en lenke til "rope-modden"? Det har vært et problem med flere hodetelefoner at avstanden mellom øre og driverplate har vært litt for liten, i hvert fall med Shure SRH-940, beyerdynamic T 70 og AKG K 550.
    Jeg er vel i den kategorien at jeg har middels stort hode og middels store ører som ikke stikker altfor langt ut, men jeg har forsøkt samtlige av de hodetelefonene som er nevnt over, og jeg vil ikke si at de er mer "grunne" enn andre jeg har testet før. Er det sånn å forstå at du har mer enn snittet stort hode og store ører før at disse blir for små? Ikke noe negativt eller fordømmende ment, men spørrende?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Head-Fi er kjempe det, men det kan til tider være slitsomt å lese 50 ulike subjektive oppfatninger om samme produkt. Klart, det er gjerne en viss konsensus blant de, men jeg orker per tid ikke å lese gjennom alle de titalls sidene rundt ampen/merket. Det er så få som skriver noe om hvilke referanser de har også, og det gjør saken egentlig bare verre.

    Jeg har ikke spurt så mye på dette fora før, og tenkte sådan det kunne være artig å høre med hode-fi folket her - litt nye impulser. Jeg er meget nøgd med de oppsettene jeg har, men samtidig må jeg innrømme at jeg alltid har hatt lyst å prøve Woo Audio sine produkter. Det er altså rent lystbetont akkurat dette.

    Det jeg lurer på er egentlig hvilke referanser du har lydmessig, og hvordan du oppfatter WA2? Hvilke aspekter ved systemet liker du (mest), og hvilke andre liker du eventuelt ikke (og eventuel hvorfor)? :)


    ardilla skrev:
    Jeg har Woo WA2 og har lest mye om Woo-forsterkeri. Spør i vei. Ellers er Head-fi er et greit sted å surfe.

    KML skrev:
    Et lite frågan. Er det noen her som er i besittelse av Woo Audio produkter, eventuelt har prøvd WA6?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hva skal du bruke Wooen til?
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I første omgang blir det å evt prøve den ut på LCD-2. Ser ut til at WA6 skal kunne drive de nokså tilfredstillende effektmessig. Hvordan det blir rent lydmessig er jo ikke lett å spå.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser på signaturen din at du ikke nedprioriterer lydbudsjettet. WA6SE eller WA22 innen rekkevidde?
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    enig med KML gjerne vist hva dere bruker som driverk(cd+vinyl)(uff,pc) ;D
    driverket har veldig stor betydning.gjerne kabler også.men stå på mye info.på disse sidene
    spesielt ukjente merker.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    hansen48 skrev:
    enig med KML gjerne vist hva dere bruker som driverk(cd+vinyl)(uff,pc) ;D
    driverket har veldig stor betydning.gjerne kabler også.men stå på mye info.på disse sidene
    spesielt ukjente merker.
    Drivverk og kilde kan man diskutere i andre tråder, spør meg.

    AKG K701 trenger en skikkelig ordentlig kraftig forsterker for å høres bra ut, noe nesten ingen gjør.
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    tror du misforstår,mente i sammenheng med head-fi. når du skriver om hodetelefoner er det greit
    og vite hva du spiller på.er ikke sikkert du vet det,men driverk(vinyl)kan spille som natt og dag.
    sammen med forskjellige hodetelefoner.
     

    ivar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2004
    Innlegg
    1.343
    Antall liker
    0
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    mater mine k701 med burson ha160D. Det funker meget bra! :)

    Blir ikke brukt så mye som jeg ønsker (åpne klokker i stua er utfordrende), men det blir da en og annen plate.
    Jeg må prøve meg på noe hjemlån fra hifiklubben tror jeg, teste ut noen lukkede denonklokker...
    Eks: formening om match 7000 og nevnte burson-amp?
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hei - er det ingen som har hørt noen av disse to f eks sammen med HE-6.

    achri-d skrev:
    Har noen erfaring med audio gd master 6 og the dark star head amps? Mvh.

    Jeg nevnte vel ikke noe om flat frekvensrespons, men tenkte i utgangspunktet på hvorfor så mange hodetelefoner har en resonanstopp ved ca 10k.

    Anonym skrev:
    Mulig at det er jeg som er treg men hva gjør de figurene interessante?

    En hodetelefon har jo ikke som mål å ha flat frekvensrespons.

    Har du egen erfaring med f eks Thunderbolt? Det høres ut til at SRM-727II driver Stax SR-009 aldeles utmerket, men det hadde vært interessant å legge øre til andre alternativer.

    ardilla skrev:
    Slike elektrostatforsterkere selges ikke i Norge (hvis noen finner ut noe annet skal jeg bli sjokkert). Dette er nisjeprodukt deluxe..

    Alternativer er Woo Audio WES og GES, http://wooaudio.com/products/wes.html - http://wooaudio.com/products/wastax.html

    og Headamps transistorversjon - http://www.headamp.com/electrostat_amps/index.htm

    og Ray Samuels E10 Thunderbolt - http://www.raysamuelsaudio.com/products/a-10

    Alle tilgjengelige for grei liten slump USD.

    Mvh.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn