Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Når det gjelder den "snerrelyden" så kan dette være det jeg selv legger merke til med en del dynamiske hodetelefoner, og som jeg ikke hører på f. eks. LCD-2 og SR-007mkII. Det er som om det er en forvrengning i lyden (dog veldig subtilt) - men dog tilstede på dynamiske hodetelefoner. Når man / dersom man legger merke til dette, så er den en viss fare for at man blir litt (for mye) opphengt i fenomenet. Det er nettopp opp mot dette fenomenet jeg sier at orhodynamiske og elektrostater spiller med en større "renhet". Spesielt på vokal.
    Kan du være så snill å lage en liste med noen lett tilgjengelige, det vil typisk si velkjente og utbredte, fonogrammer som har partier der dette fenomenet er lett å oppdage/tydelig trigges? Du bør også forsøke å oppgi hvor i sangene partiene finnes.

    Er det noen dynamiske hodetelefoner som utmerker seg mer tydelig(/negativt) på dette området enn andre?

    Det kan jo være greit å begynne med et tydelig musikkeksempel og en tydelig hodetelefon slik at nybegynnere har en god sjanse til å oppdage det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg ser ikke poenget med å lete etter feil - og pådytte dette til alle brukere. Hører man det ikke selv, så er dét det aller beste. :) Hva man ikke vet - har man heller ikke vondt av. Slikt sett så er jeg i en annen fase i denne hobbyen enn i starten. Og, det er et godt sted å være...

    Essensen (for meg) er ikke å lete etter feil. Ingen produkter er feilfrie, men noen har mindre feil av betydning for mine ører. Jeg velger derfor ditto. På samme måte som andre velger sine produkter.

    På nettdebatter så får man ofte inntrykk at "feil og mangler" på alle produkter blåses opp utenfor de reelle proporsjonene. De ulikheter man finner mellom ulike produkter (f. eks. hodetelefoner) kan ofte være små. I utgangspunktet er de aller, aller fleste produktene ganske så solide - og hvert produkt har eiere som er fornøyd med produkter (andre ikke finner like gode).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jeg ser ikke poenget med å lete etter feil - og pådytte dette til alle brukere. Hører man det ikke selv, så er dét det aller beste. :) Hva man ikke vet - har man heller ikke vondt av. Slikt sett så er jeg i en annen fase i denne hobbyen enn i starten. Og, det er et godt sted å være...
    Dette fenomenet er lett dekterbart hjemme hos meg og som sagt tidligere jeg trodde først det var p.g.a innspilling men nå er jeg jammen ikke sikker. Er jeg riktig uheldig at dette vedvarer "sliter" jeg nok litt med å skulle tilpasse meg dette. Det er jo nokså overraskende om dette skulle gjelde mange dynamiske telefoner da dette må jo være slitsomt for andre enn meg også. Håper jo naturligvis at det hjelper å gjøre om på noe forran i kjeden men vi for nå se.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jeg ser ikke poenget med å lete etter feil - og pådytte dette til alle brukere. Hører man det ikke selv, så er dét det aller beste. :) Hva man ikke vet - har man heller ikke vondt av. Slikt sett så er jeg i en annen fase i denne hobbyen enn i starten. Og, det er et godt sted å være...

    Essensen (for meg) er ikke å lete etter feil. Ingen produkter er feilfrie, men noen har mindre feil av betydning for mine ører. Jeg velger derfor ditto. På samme måte som andre velger sine produkter.

    På nettdebatter så får man ofte inntrykk at "feil og mangler" på alle produkter blåses opp utenfor de reelle proporsjonene. De ulikheter man finner mellom ulike produkter (f. eks. hodetelefoner) kan ofte være små. I utgangspunktet er de aller, aller fleste produktene ganske så solide - og hvert produkt har eiere som er fornøyd med produkter (andre ikke finner like gode).
    Kloke ord og resonnementer.

    1 mm blir av en eller annen grunn alt for ofte beskrevet som minst 1 meter og endog mer enn 1 kilometer i hifikretser. Det hadde vært ønskelig med langt mer edruelighet.

    Det med å forsøke å ikke henge seg opp i feil er sikkert smart. Jeg leste i en sammenheng om en som hadde studert videokomprimeringsartefakter og som en følge av det hadde problemer med å se på/ha glede av film fordi han stadig så slike feil. Han ville derfor ikke forsøke å høre etter artefakter i lossykomprimert musikk fordi han var redd for at det samme ville skje igjen slik at han heller ikke kunne glede seg med musikklytting.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    Jeg ser ikke poenget med å lete etter feil - og pådytte dette til alle brukere. Hører man det ikke selv, så er dét det aller beste. :) Hva man ikke vet - har man heller ikke vondt av. Slikt sett så er jeg i en annen fase i denne hobbyen enn i starten. Og, det er et godt sted å være...

    Essensen (for meg) er ikke å lete etter feil. Ingen produkter er feilfrie, men noen har mindre feil av betydning for mine ører. Jeg velger derfor ditto. På samme måte som andre velger sine produkter.

    På nettdebatter så får man ofte inntrykk at "feil og mangler" på alle produkter blåses opp utenfor de reelle proporsjonene. De ulikheter man finner mellom ulike produkter (f. eks. hodetelefoner) kan ofte være små. I utgangspunktet er de aller, aller fleste produktene ganske så solide - og hvert produkt har eiere som er fornøyd med produkter (andre ikke finner like gode).
    Kloke ord og resonnementer.

    1 mm blir av en eller annen grunn alt for ofte beskrevet som minst 1 meter og endog mer enn 1 kilometer i hifikretser. Det hadde vært ønskelig med langt mer edruelighet.

    Det med å forsøke å ikke henge seg opp i feil er sikkert smart. Jeg leste i en sammenheng om en som hadde studert videokomprimeringsartefakter og som en følge av det hadde problemer med å se på/ha glede av film fordi han stadig så slike feil. Han ville derfor ikke forsøke å høre etter artefakter i lossykomprimert musikk fordi han var redd for at det samme ville skje igjen slik at han heller ikke kunne glede seg med musikklytting.
    Jeg er forsåvidt enig men akkurat dette problemet er ikke negliserbart i mine ører og er noe de fleste (audiophile) vil reagere på. Jeg har en kompis audiophil sådan jeg kan presentere problemstillingen for, Jeg er ikke i tvil om at han vil legge merke til dette.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lukkede hodetelefoner, AKG K 550 og beyerdynamic T 5 p

    Følgende PM postes etter tillatelse fra VilhelmW fordi det er mulig at denne informasjonen også kan være til nytte for andre HFSere.

    _________________________________________________

    AKG K 550
    VilhelmW skrev:
    [...]
    Takk for tips og innspill! Jeg har sett litt på AKG K 550 etter at du sendte meldingen, og jeg har lest omtalen som linken{*} din ledet til. Den ser veldig interessant ut, og kan nok være en kandidat for heimebruk. Er denne heilt ny? Jeg har ikke sett den utgaven tidligere, men jeg ser at Soundgarden har den til kr. 2400,-, nedsatt fra kr. 2900,-.
    Jeg tror den ble lansert i fjor, hvilket underbygges av følgende og Lyd & Bildes nyhetsnotis 25.05.2011. Den har vært nevnt i hodetelefontråden flere ganger (første gang i annet halvår 2011?).

    Jeg tror WATT eller Hjemmekino hadde en testomtale av den i januar eller februar 2012.

    Soundgarden hadde den på introduksjonstilbud til kr. 199x for noen få uker siden.


    Lukkede hodetelefoner
    VilhelmW skrev:
    Tror jeg må se nærmere på Denon og Beyerdynamic også, og prøve meg på noen heimlån, sjøl om akkurat det er vanskelig på hodetelefoner.

    Jeg foretrekker lyden fra åpne hodetelefoner. Det er noe med bunnen på lukka hodetelefoner som ikke stemmer for meg..
    Da er det antagelig ekstra viktig at du prøver noen lukkede før du kjøper. Bassen i lukkede hodetelefoner kan være annerledes enn i åpne. Noen liker det ene, andre det andre, og noen liker begge deler. Vi har skrevet om dette tidligere i en eller annen hodetelefontråd. Noen lukkede hodetelefoner er mer forsiktige/lettere i bassen enn andre.

    En lukket hodetelefon danner jo et lukket kammer. Elementet sender lyd i begge retninger, mot øret og mot innsiden av klokkeskallet. Det siste blir forskjellig i forhold til åpne hodetelefoner. Det er mulig at man kan se for seg at bassen kan ta spenntak mot innsiden av klokkeskallet i lukkede hodetelefoner.

    Jeg synes dette kan være fint på f.eks. større trommer. Eksempler (originale CDer, ikke tvilsomme remastre):


    Jeg har flere ganger lest at det skal være vanskelig(ere) å lage gode lukkede hodetelefoner enn åpne. 6moons' Srajan Ebaen skrev om det samme i sin testomtale av beyerdynamic T 5 p:
    http://6moons.com/audioreviews/32ohm1/4.html

    I'm told that doing sealed headphones well is a challenge few makers are fully equal to. If that's true, my ownership of and familiarity with the T1, HD800, K-702, LCD-2 and three HifiMan as open-backed references suggest that the T5p breaks out of this mold in unexpected fashion.
    beyerdynamic T 5 p
    Srajan Ebaen skrev meget positivt om både beyerdynamic T 1 og senere beyerdynamic T 5 p. Det var, som tidligere skrevet i beyerdynamic Tesla-tråden, hans omtale av beyerdynamic T 1 som vekket min interesse for den. Kanskje beyerdynamic T 5 p med eller uten bassheving kan være noe for deg?

    http://6moons.com/audioreviews/32ohm1/4.html

    Transducers. I was very surprised to discover that I preferred aspects of the T5p over the T1. Because my Eximus DP1 headphone amp offers a 6dB@30Hz analog-domain bass-boost function with 80Hz knee, the T1's superior bass weight could be easily offset and superceded by switching this filter in for the T5p. I don't know whether the latter's significantly higher voltage sensitivity—9:00 on the dial vs. 12:00 for the T1—caused the livelier more energetic upper bands. Regardless I fancied their effects on vitality and soundstaging to be amazed that the sealed nature of these cans did not really compress the subjective headstage inward or make it feel sealed off and narrow.

    Whilst clearly cast from the same mold not just cosmetically—again bonus points for the T5p's nicer ear cushions—and whilst thus betraying/honoring a recognizable beyerdynamic 'T' house sound, I found my newer mobile cans to be nimbler, snappier and more communicative. And this did not default into stock Sennheiser HD-800 voicing which I find too bright and top-heavy. I'm told that doing sealed headphones well is a challenge few makers are fully equal to. If that's true, my ownership of and familiarity with the T1, HD800, K-702, LCD-2 and three HifiMan as open-backed references suggest that the T5p breaks out of this mold in unexpected fashion. My personal upshot was simple. Having both T1 and T5p at my constant beck and call like a pasha who contemplates which beauty to visit in his harem—tough job but someone's got to do it—I found myself constantly drawn to the T5p. This held true even when the time of day did not demand I rely on its 'sound-proofed' function. Given my prior review of the T1 where you can read up on all the sonic details, there's no need to say more here.
    Se også "Beyerdynamic T5p Headphones (Playback 38)".

    Se også mine korte beskrivelser av min prøvelytting av beyerdynamic T 5 p:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.msg1320155.html#msg1320155
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,55346.msg1353895.html#msg1353895


    _________________________________________________

    *
    Lenkene VilhelmW starter med å referere til er innlegget om "AKG K 550" og andre hodetelefoner på Tyll Hertsens nypubliserte "InnerFidelity's "Wall of Fame" Full-Size Sealed".
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    WATT testet AKG K550 i 02/12. Den ble gjort tilgjengelig og var på Harman/Neby sitt lager helt i starten på januer 2012 (etter vistnok store leveringsforsinkelser fra produsent).
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Slike elektrostatforsterkere selges ikke i Norge (hvis noen finner ut noe annet skal jeg bli sjokkert). Dette er nisjeprodukt deluxe..

    Alternativer er Woo Audio WES og GES, http://wooaudio.com/products/wes.html - http://wooaudio.com/products/wastax.html

    og Headamps transistorversjon - http://www.headamp.com/electrostat_amps/index.htm

    og Ray Samuels E10 Thunderbolt - http://www.raysamuelsaudio.com/products/a-10

    Alle tilgjengelige for grei liten slump USD.

    achri-d skrev:
    A propos "Wall of Fame" - om man skulle vurdere å prøve noe annet enn Stax' egne forsterkere til SR-009 hva er i så fall det mest populære her på berget? Jeg leser at Hertsens f eks anbefaler HeadAmp Blue Hawaii SE. Tas denne inn til Norge? Mvh.

    Edit - HeadAmp Blue Hawaii SE spørsmål.
    Ok - takk for info.

    CDWMcInSpots skrev:
    Det ligger i kortene at de aller fleste STAX-kunder, som altså egentlig er ganske få, også kjøper en STAX-driver/-forsterker. Kundene er dessuten ofte godt voksne musikkelskere, mer enn hififolk, som gjerne lytter til klassisk, jazz og annen akustisk musikk. STAX-hodetelefoner har typisk ikke vært hverken de ultimate rockhodetelefonene enn si (fysisk) egnet for headbanging. Det første kan ha endret seg med f.eks. STAX SR-009. Inngangsprisen for et STAX-sett har dessuten vært såpass høy at mange har meldt pass, spesielt yngre mennesker.

    Det er altså sannsynligvis kun STAX som har et visst forsterkerproduksjonsvolum innen denne nisjen av en nisje. De få øvrige produsentene kjemper altså om en liten andel av en smal nisje. Kostnadene skal fordeles på få enheter. Alle har vel lagt seg i den øvre halvdel, slik at STAX har de nedre volumsegmentene for seg selv. Normale kunder har liten sjanse til å høre produktene før kjøp siden de har få eller ingen salgssteder bortsett fra produsenten selv.
    Ja, da tilhører jeg i hvertfall et segment hvor Stax skulle passe. Mvh.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Fra Amazonreview (By RT "gadget guy"): The only other thing I should mention is that these headphones do have a very slight tendency to emphasize the upper midrange. Depending on the vocalist, there is just a tad bit of edginess to the voice. This could be a limitation of my system (as it usually is in most cases), but it's something to watch out for if you are sensitive to treble artifacts

    Kanskje det samme du hører?
    Dette gjelder Denon 7000 går jeg utifra ? Ja det virker mistenkelig likt- godt jeg kanskje ikke er alene. Selv om jeg ikke vet helt om det føles bedre...-:)

    Nå har jeg hatt meg en runde med bihuletrøbbel som har satt seg endel i ørene og jeg merker jeg har en tendens til å bli litt overfølsom for høye skarpe lyder, barnehyling o.l Jeg skal sannelig ikke se bort ifra at dette kan være med å påvirke meg innenfor hi-fi lyttingen også. Idag har jeg prøvd å gjenskape problemet med Eva Cassidy som har en vokal som kan bli litt på kanten skarp på noen anlegg, det merkelige er at det spiller uten at noe bikker over her. Det spilte faktisk helt nydelig. Stemmen er skarp og i fokus men uten noen artefakter. Prøvde også noen andre spor som jeg tenkte var klare kandidater men også her uten hell. Merkelig.
    Kastet på problemplaten Steve Strauss og når jeg gikk opp litt i volum skjer det samme igjen. Skal lytte litt utover kvelden idag så for vi nå se.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    I dag har jeg stort sett tasset rundt i leiligheten og hørt på DA11/HE500, WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1 - jeg kan ikke begripe hvordan jeg skulle klart meg uten noen av dem. Det er ikke mange årene siden jeg skjønte poenget med hodetelefoner til hjemmebruk....

    Jeg benytter anledningen til å rette en stor takk til hifisentralen og head-fi for uvurderlige bidrag til total hjernevask.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ JG

    Ja, det var fra en D7K-omtale.

    Håper du kommer deg ut av nilytte-modus etterhvert, og klarer å nyte hodetelefonene. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Jeg benytter anledningen til å rette en stor takk til hifisentralen og head-fi for uvurderlige bidrag til total hjernevask.
    Ditto. Etter en GOD del vurdering - så er snart tiden inne til å få nyeste versjon av LCD-3 (selv om jeg fortsatt er litt i tvil). Tvilen vaskes greit bort med å lese fora...

    Ulempen er veil. pris på LCD-3. De alene koster en god porsjon av et SR-STAX-oppsett. Crap - da må det leses (vaskes) enda mer...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det ville føles veldig rart om du gikk hen og ble en Stax-er, Loevhagen.

    Forøvrig vil jeg legge til noe fruen pleier si: "Hvis man tenker lenge nok på noe, blir det virkelighet". Det er slik det er med disse forumene. Så fremt man klarer å hoste opp pengene som trengs... Host, host. Men foreløpig angrer jeg intet.

    Loevhagen skrev:
    ardilla skrev:
    Jeg benytter anledningen til å rette en stor takk til hifisentralen og head-fi for uvurderlige bidrag til total hjernevask.
    Ditto. Etter en GOD del vurdering - så er snart tiden inne til å få nyeste versjon av LCD-3 (selv om jeg fortsatt er litt i tvil). Tvilen vaskes greit bort med å lese fora...

    Ulempen er veil. pris på LCD-3. De alene koster en god porsjon av et SR-STAX-oppsett. Crap - da må det leses (vaskes) enda mer...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg hadde et sett SRM-007t og SR-007mkII her hjemme i 3 dager. Jeg ble særdeles glad i det settet. :) Så, fikk jeg satt på LCD-2 igjen - og da ble det litt mer boogie / liv i musikken igjen. Staxsettet var pent, rent, polert. Gutten på første rad med sidesveis. LCD-2 sitter litt lenger bak i klasserommet, men ikke med rølpen på bakerste benk.

    Jeg har alltid vært snill gutt - så Stax passer meg nok ... kanskje. ;)

    LCD-3: Gutta på Head Case er jo et greit referansepunkt når det gjelder kritiske røster: http://www.head-case.org/forums/topic/10299-new-unveiled-lcd3/ Usikker på enkeltes motiv på det forumet - men ser man forbi rølpet, så er det nyttig.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ellers så må jeg bare få si at dine oppsett er itt´no knussel.:) Bilder - tør man ymte frempå et ønske om et par bilder: DA11/HE500, WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1

    Er WA2 den beste matchen til LCD-3, slik du vurderer det jevnt over?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hehe, jo takk, det begynner å hope seg opp :)

    Angående forsterkere, ALT låter bra ut av Cary-en, også LCD-3. Men LCD-3 og WA2 har en spesiell synergi. WA2 har ikke noen fyldig super-varm rør-lyd, men tvertimot en flott holografisk fremstilling med herlig mikrodynamikk. Den får liksom frem det beste av LCD-3-ene på en måte. Men jeg har ikke hørt LCD-3 på annet enn det jeg har selv.

    WA2 er jo en OTL (ren rør konstruksjon Output Transformer Less), en kontruksjon som normalt spesielt anbefales høyimpedanse hodetelefoner. Men den er rimelig strømsterk til OTL å være, og rør er noen jævler på voltforsterkning - og orthoer trenger ikke bare ampere, de trenger også volt.

    http://wiki.faust3d.com/wiki/index.php?title=Amplifiers_for_use_with_orthodynamic_headphones

    Mht. bilder, så har du lagt lista høyt, Loevhagen. Men det blir jo sommer og mye bra fotolys, jeg skal prøve å bidra :)

    Enn så lenge kan du kanskje la deg underholde av mitt skøyeraktige forsøk på å forene to av mine interesser, tatt i en annen sammenheng...
    http://cdn.head-fi.org/1/1c/1c55b06b_WooWA2TESuperEdition.jpeg

    Ang. Head-Case, jeg har dårlige erfaringer derfra...
    http://www.head-case.org/forums/topic/9239-woo-wa2-experiences/



    Loevhagen skrev:
    Ellers så må jeg bare få si at dine oppsett er itt´no knussel.:) Bilder - tør man ymte frempå et ønske om et par bilder: DA11/HE500, WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1

    Er WA2 den beste matchen til LCD-3, slik du vurderer det jevnt over?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    (Planer om) nye STAX toppserieforsterkere/-drivere
    Apropos:
    achri-d skrev:
    ardilla skrev:
    Slike elektrostatforsterkere selges ikke i Norge (hvis noen finner ut noe annet skal jeg bli sjokkert). Dette er nisjeprodukt deluxe..
    [...]
    achri-d skrev:
    A propos "Wall of Fame" - om man skulle vurdere å prøve noe annet enn Stax' egne forsterkere til SR-009 hva er i så fall det mest populære her på berget? Jeg leser at Hertsens f eks anbefaler HeadAmp Blue Hawaii SE. Tas denne inn til Norge? Mvh.
    [...]
    [...]

    CDWMcInSpots skrev:
    Det ligger i kortene at de aller fleste STAX-kunder, som altså egentlig er ganske få, også kjøper en STAX-driver/-forsterker. Kundene er dessuten ofte godt voksne musikkelskere, mer enn hififolk, som gjerne lytter til klassisk, jazz og annen akustisk musikk. STAX-hodetelefoner har typisk ikke vært hverken de ultimate rockhodetelefonene enn si (fysisk) egnet for headbanging. Det første kan ha endret seg med f.eks. STAX SR-009. Inngangsprisen for et STAX-sett har dessuten vært såpass høy at mange har meldt pass, spesielt yngre mennesker.

    Det er altså sannsynligvis kun STAX som har et visst forsterkerproduksjonsvolum innen denne nisjen av en nisje. De få øvrige produsentene kjemper altså om en liten andel av en smal nisje. Kostnadene skal fordeles på få enheter. Alle har vel lagt seg i den øvre halvdel, slik at STAX har de nedre volumsegmentene for seg selv. Normale kunder har liten sjanse til å høre produktene før kjøp siden de har få eller ingen salgssteder bortsett fra produsenten selv.
    Ja, da tilhører jeg i hvertfall et segment hvor Stax skulle passe. Mvh.
    Til informasjon:
    I forbindelse med Edifiers kjøp av STAX ble det skrevet noe om at STAX skulle utvikle/drev med utvikling av nye toppserieforsterkere/-drivere. Jeg tror antagelig det stod i noe Edifier skrev.

    Den norske STAX-importøren har senere sagt noe lignende.

    Jeg vet dog intet om tidshorisont.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    STAX
    Loevhagen skrev:
    Jeg hadde et sett SRM-007t og SR-007mkII her hjemme i 3 dager. Jeg ble særdeles glad i det settet. :) Så, fikk jeg satt på LCD-2 igjen - og da ble det litt mer boogie / liv i musikken igjen. Staxsettet var pent, rent, polert. Gutten på første rad med sidesveis. LCD-2 sitter litt lenger bak i klasserommet, men ikke med rølpen på bakerste benk.

    Jeg har alltid vært snill gutt - så Stax passer meg nok ... kanskje. ;)
    [...]
    For ordens skyld:
    Jeg har en STAX SRM-007t, men har ikke hørt SRM-007tII, SRM-717, SRM-727 eller SRM-727II.

    Kontrollspørsmål:
    Var det en STAX SRM-007t (med uttak for både pro og normal bias) eller den nyere SRM-007tII? Jeg tror Spritzer skrev noe et sted om at de var forskjellige.

    Utfra det jeg har lest virker det som om noen mener at STAX rør- og transistorforsterkere på samme modellnivå er like eller rimelig like (= mindre grad av smak og behag) (se f.eks. henholdsvis 6moons og Stereophile), mens andre mener at det er betydelige forskjeller. De siste er igjen delt i de som foretrekker rørforsterkerne og de som foretrekker transistorforsterkerne.

    Jeg tror Spritzer skrev et sted at (han syntes) alle STAX rørforsterkere var (for) slappe og at han klart foretrakk STAX transistorforsterkere.

    Jeg tror den norske STAX-importøren foretrekker rør.

    Kanske du bør prøve STAX med en STAX transistorforsterker? Kanskje rørforsterkeren ble for snill for deg?

    Jeg formoder at du er klar over at STAX SR-007 (MK1) og STAX SR-007 MK2 skal være (en del) forskjellige, og at mange i større eller mindre grad foretrekker STAX SR-007 (MK1). Jeg husker ikke lenger hva forskjellene går ut på siden det er ganske lenge siden jeg leste om dem. Jeg husker dog at det var uenighet om hvor store de er, og noen foretrekker også STAX SR-007 MK2, mens andre syntes de var omtrent like(verdige).

    Jeg formoder videre at du er klar over at STAX SR-007 (MK1) og STAX SR-007 MK2 går for å være (ganske) forsterkerkravstore. STAX SR-009 har høyere sensitivitet og er dermed mer lettdreven. Jeg har litt følelsen av at en del av snakket om at man må ha en kraftigere/bedre forsterker enn det STAX lager særlig er basert på erfaringer med STAX SR-007 (MK1) og MK2. Spritzer skrev endog at STAX SR-009 er såpass ny at man/han foreløbig ikke vet hva som er den beste forsterkeren for denne.

    Siden vi har skrevet litt om alternativer til og behovet for andre forsterkere enn STAX' bl.a. anført av Tyll Hertsens skriving om STAX SR-009, vil jeg minne om følgende fra en artikkelkommentar på InnerFidelity. Det kan, som overalt ellers i hifiverdenen, være lurt med en tanke edruelighet. Det er ofte slik at en (halv) millimeter beskrives som minst 1 meter.

    http://www.innerfidelity.com/content/brilliant-sennheiser-hd-800?page=1

    The SR-009 does not "need" a $5,000 amp
    Submitted by DaveBSC on February 20, 2012 - 11:24pm.

    Tyll,

    The idea that you "can't" use the SR-009 without a WES or BHSE is simply wrong, and it does a huge disservice to your readers who might consider a pair but will be put off by the "required" $10K total investment.

    The actual truth is that the $900 SRM-323S can drive the SR-009 perfectly well. It can also drive the more difficult Omega 2. So can the $2,000 SRM-727II. These amps are built to a price and they won't necessarily get you every last ounce of performance that the SR-009 is capable of, but neither will a cheap dynamic amp get you everything out of your $1400 HD-800 investment.

    You wouldn't say that you "MUST" buy a Pinnacle or a Manley to use the HD-800 would you? So why the continued fallacy that the SR-009 "doesn't work" without one of the very best electrostatic amps behind it?


    _________________________________________________

    Point taken ...
    Submitted by Tyll Hertsens on February 21, 2012 - 8:17pm.

    ... but if I had the kind of money that let me buy an SR-009, I sure as heck wouldn't skimp on the amp.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    I dag har jeg stort sett tasset rundt i leiligheten og hørt på DA11/HE500, WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1
    Har du ekstra lange kabler eller var det mer billedlig ment?

    ardilla skrev:
    WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1 - jeg kan ikke begripe hvordan jeg skulle klart meg uten noen av dem. Det er ikke mange årene siden jeg skjønte poenget med hodetelefoner til hjemmebruk....
    Hvis jeg ikke misforstår deg, synes du altså at Audez'e LCD-2 Rev. 1 og Audez'e LCD-3 har såpass forskjellige egenskaper/lydsignatur at den siste ikke overflødiggjør den første. Kan du være så snill å utdype dette? Hva synes du er bra og dårlig med hver av dem, og hvorfor liker du dem? Inkludér gjerne også HiFiMAN HE-500.

    ardilla skrev:
    Jeg benytter anledningen til å rette en stor takk til hifisentralen og head-fi for uvurderlige bidrag til total hjernevask.
    ;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    @ JG

    Ja, det var fra en D7K-omtale.

    Håper du kommer deg ut av nilytte-modus etterhvert, og klarer å nyte hodetelefonene. :)
    Tja plutselig har jeg ingenting å spille på ?! ::) Ser ut som d blir en stund til jeg for noe også.
    Men den som venter osv..
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Lydstyrke: Tallene(s tale)

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Se også svar #3025.
    [...]

    Grace Design m903 har som kjent et display som normalt viser volum. Jeg antar, ufaglært som jeg er, at lydstyrken på digitale signaler er den samme uavhengig av kilde så lenge man benytter 100 % volum på kilden. Dette i motsetning til kilder med analogt utgangssignal der utgangsnivået kan variere betraktelig.

    Loudness war-tråden har vist oss at lydstyrken kan variere betraktelig mellom ulike fonogrammer. Dette kan man kompensere med replaygain eller ved selv å justere volumet. foobar2000 kan både beregne og spille av med replaygain. Squeezebox-produkter kan spille av med replaygain beregnet av f.eks. foobar2000. Jeg er blitt meget glad i replaygain, spesielt ved hodetelefonlytting: still inn volumet for en gitt hodetelefon + hodetelefonforsterkerkombinasjon og glem det for resten av lyttesesjonen.

    Hvis jeg ikke roter for mye i ovenstående, skal det altså være mulig for brukere av Grace Design m903 å sammenligne sine voluminnstillinger for forskjellige hodetelefoner.

    Jeg har skrevet ned voluminnstillingstall som passer for meg for noen hodetelefoner inkl. AKG K 701, AKG K 271 MK II, beyerdynamic T 1, Denon AH-D7000, Sennheiser HD 800, Sennheiser HD 25-1 II. Dessverre har jeg dem ikke tilgjengelig akkurat nå, men jeg skal komme tilbake med mine.

    Hvilke voluminnstillingstall benytter dere andre brukere av Grace Design m903 med ulike hodetelefoner? Hvis dere benytter replaygain, holder det kanskje med ett tall per hodetelefon. Hvis ikke, må dere antagelig oppgi et intervall. Det er dog godt mulig at dere lytter med litt ulik lydstyrke avhengig av sinnsstemning, dagsform, musikksjanger osv. I så fall, vil det være riktig å oppgi et intervall også for avspilling med replaygain. Det er fint om dere i tillegg kommenterer tallene og bruken hvis dere finner det nyttig/formålstjenlig.
    I svar #3035 lovte jeg dere mine lydstyrketall for en del hodetelefoner drevet av Grace Design m903.


    Displayet på Grace Design m903

    Lydstyrkeinnstillinger

    FirmaModellVolum (dB)
    AKGK 701
    43​
    AKGK 271 MK II
    40​
    beyerdynamicT 1
    48​
    DenonAH-D7000
    35​
    SennheiserHD 800
    43​
    SennheiserHD 25-1 II basic
    34​
    SennheiserHD 380 Pro
    35​


    Kommentarer
    Jeg må typisk redusere lydstyrken med følgende verdier med:

    dB​
    Crossfeed (Xfeed) påslått
    2​
    Replaygain beregnet av foobar2000
    2​
    Gamle CDer fri for loudness war
    2​
    Nyere CDer rammet av loudness war
    6-8​


    Litt avhengig av sinnsstemning, innspilling m.m. kan jeg avvike litt fra ovennevnte reduksjonverdier. Jeg:
    • Reduserer noen ganger litt mere en rolig aften
    • Øker gjerne litt på innspillinger med stort dynamikkspenn som f.eks. Jennifer Warnes' original-CD-utgivelse av Famous Blue Raincoat

    Hvordan jeg fant mine lydstyrketall



    Jeg benyttet referansetonen på spor 23 "Reference Level at -10dB" på "Nordost System Set-Up & Tuning Disc". Det ble spilt fra en Logitech Squeezebox Touch med 100 % volum via S/PDIF RCA til Grace Design m903 som drev en AKG K 701.

    Jeg fant et passende volum for denne kombinasjonen. Deretter sammenlignet jeg hver av de andre hodetelefonene med AKG K 701, for å finne en innstilling for hver av dem som gav samme lydstyrke som AKG K 701. Jeg kunne (rimelig) raskt bytte mellom AKG K 701 og den andre hodetelefonen. Arbeidet var ganske tidkrevende (og slitsomt).

    Det er mulig at tonale forskjeller kan skape unøyaktighet. Jeg tror Denon AH-D7000 har lurt meg litt slik at jeg ved normal musikklytting (ofte) må redusere litt mere enn ovenbeskrevet.

    -10 dB referansetone
    Det er mye enklere og mer presist å utføre denne oppgaven med en slik referansetone, enn med musikk. Man kan formodentlig med hell også benytte andre typer testsignaler (hvit/rosa støy(?)). Det er kanskje dog en ekstra fordel om vi benytter samme signal?

    Man kan laste ned slike testtoner fra internett. Noen har også satt sammen hele test-CDer.

    Det finnes (vel) også programvare som er egnet for å lage slike testsignaler(?)

    "Nordost System Set-Up & Tuning Disc" har forsvunnet fra Nordosts vevsider. Den ble lansert i september 2009 og selges fremdees av Soundgarden. Vedleggene inneholder informasjon jeg tror jeg har funnet på nordosts vevsider.

    Tillegg:
    AKG K 271 MK II ble under ovennevnte undersøkelser benyttet med kunstskinnputer, ikke velourputer. Den leveres med ett sett av hver type, og de lyder forskjellig for meg.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vokalartefakter
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Nå har jeg hatt meg en runde med bihuletrøbbel som har satt seg endel i ørene og jeg merker jeg har en tendens til å bli litt overfølsom for høye skarpe lyder, barnehyling o.l Jeg skal sannelig ikke se bort ifra at dette kan være med å påvirke meg innenfor hi-fi lyttingen også. Idag har jeg prøvd å gjenskape problemet med Eva Cassidy som har en vokal som kan bli litt på kanten skarp på noen anlegg, det merkelige er at det spiller uten at noe bikker over her. Det spilte faktisk helt nydelig. Stemmen er skarp og i fokus men uten noen artefakter. Prøvde også noen andre spor som jeg tenkte var klare kandidater men også her uten hell. Merkelig.
    Kastet på problemplaten Steve Strauss og når jeg gikk opp litt i volum skjer det samme igjen. Skal lytte litt utover kvelden idag så for vi nå se.
    Hvis jeg ikke husker helt galt, fungerer Eva Cassidy Songbird alltid bra hos meg, både med det ene, andre og tredje.

    Jeg kom derimot til å tenke på den eldre Emmylou Harris. Stemmen må ha endret seg noe med årene. På nyere utgivelser kan hun skjære ut. Jeg tror vesentlig jeg har opplevd dette på rimeligere oppsett. Det har ikke vært noe problem etter at jeg gikk opp en del hakk.

    Dolly Parton har en litt avvikende uttale av s-er, som jeg derfor kaller Dolly-s-er. De er ganske tydelige på noen innspillinger. Jeg tror igjen at jeg vesentlig har opplevd dette på rimeligere oppsett. Det har ikke vært noe problem etter at jeg gikk opp en del hakk.

    Povl Dissing har også noen særegne s-er. Man kan f.eks. høre det på Iver Kleive og Knut Reiersrud Himmelskip. Igjen: rimeligere oppsett.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Satte på Steve Strauss over 2-kanalsanlegget og jeg har også antydninger her at det virker være noe jeg ikke liker, med Denon klokkene virker "problemet" være mye mer fremtredende. Mulig hodetelefonene har litt mer energi i dette frekvensområdet som gjør at jeg for vel mye fres akkurat der. Etter videre vurderinger er dette helt klart levelig med da det spiller fantastisk på 99,6% av musikken jeg har.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Husk også på at gode hodetelefonoppsett har høyere oppløsning m.m. enn de aller fleste høyttalerbaserte oppsett. Det er dermed letter å oppdage/høre feil.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Gode hodetelefonoppsett har som oftest bedre oppløsning m.m. enn høyttalerbaserte løsninger, elementene sitter meget nær ørene og man er upåvirket av romegenskaper. Det er ofte lettere å høre/opdage (små) feil med gode hodetelefonoppsett enn med høyttalerbaserte oppsett (ref. Jackson Brownes "Running on empty" spor 3 "Rosie" (meget god sang) ved ca. 1.09 min. på eller ved ordet watched). Vinyl har gjerne overflatestøy, knitring o.l. Noen lærer seg å høre forbi/ignorere dette, andre ikke. Det er mulig at slik støy lett kan bli mer fremtredende via hodetelefon enn via høyttalere.
    [...]
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvorfor har ikke jeg bassdetaljene i mine Bird som jeg har i Denon klokkene (?) ;D Uvirkelig mange detaljerpå kjente spor jeg ikke visste eksisterte.


    CDWMcInSpots skrev:
    Husk også på at gode hodetelefonoppsett har høyere oppløsning m.m. enn de aller fleste høyttalerbaserte oppsett. Det er dermed letter å oppdage/høre feil.

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Gode hodetelefonoppsett har som oftest bedre oppløsning m.m. enn høyttalerbaserte løsninger, elementene sitter meget nær ørene og man er upåvirket av romegenskaper. Det er ofte lettere å høre/opdage (små) feil med gode hodetelefonoppsett enn med høyttalerbaserte oppsett (ref. Jackson Brownes "Running on empty" spor 3 "Rosie" (meget god sang) ved ca. 1.09 min. på eller ved ordet watched). Vinyl har gjerne overflatestøy, knitring o.l. Noen lærer seg å høre forbi/ignorere dette, andre ikke. Det er mulig at slik støy lett kan bli mer fremtredende via hodetelefon enn via høyttalere.
    [...]
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nei, jeg sitter helst i ro mens jeg lytter :)

    Ja, LCD2 og 3 er på ingen måte umulige å nyte parallelt. Jeg skal komme med en liten oppsummering etter påske..


    CDWMcInSpots skrev:
    ardilla skrev:
    I dag har jeg stort sett tasset rundt i leiligheten og hørt på DA11/HE500, WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1
    Har du ekstra lange kabler eller var det mer billedlig ment?

    ardilla skrev:
    WA2/LCD-3 og Cary SLI-80/LCD-2 rev.1 - jeg kan ikke begripe hvordan jeg skulle klart meg uten noen av dem. Det er ikke mange årene siden jeg skjønte poenget med hodetelefoner til hjemmebruk....
    Hvis jeg ikke misforstår deg, synes du altså at Audez'e LCD-2 Rev. 1 og Audez'e LCD-3 har såpass forskjellige egenskaper/lydsignatur at den siste ikke overflødiggjør den første. Kan du være så snill å utdype dette? Hva synes du er bra og dårlig med hver av dem, og hvorfor liker du dem? Inkludér gjerne også HiFiMAN HE-500.

    ardilla skrev:
    Jeg benytter anledningen til å rette en stor takk til hifisentralen og head-fi for uvurderlige bidrag til total hjernevask.
    ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    @ CDW...


    Spritzer er en markant figur innen miljøet. Såpass markant at jeg ikke helt vet om jeg finner tildeler ham kredeibilitet. Det er én ting å ha særdeles peiling på alle de konstruksjoner som har vært levert fra Stax siden tidenes morgen - og lage sine egne drivere - til å kunne være annet enn rent kategorisk. Det jeg har detektert er at Spritzer mener de eldre driverne fra Stax er "lang bedre" enn de nyere driverne. Dette betyr at han (hun?) mener at SRM-717 er mye, mye bedre (spesielt etter sin egen "mod") enn SRM-727. Og, at den billige SRM-323S (den nye modellen) faktisk er bedre enn SRM-007tmkII. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på, men jeg har vurdert en SRM.323S.

    Videre så har jeg lagt merke til at hans modifiserte O2mkI ofte omtales som "en av verdens beste". Jeg er også her usikker på om de supporterende meldinger fra brukere skyldes kun reelle lytteinntrykk, eller også er basert på "frykt" for å gi negativ omtale til / av Spritzer.

    Og, ikke uvesentilig for meg når det gjelder det å velge mellom ulike Staxmodeller og Audeze, så sier Spritzer i et nylig innlegg på HC at han er positivt overrasket over Audeze LCD-3, og at han i gitte perioder kunne levd lenge med disse hodetelefonene. DET er sjelden kost fra "the Stax Boss". :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Tja plutselig har jeg ingenting å spille på ?! ::) Ser ut som d blir en stund til jeg for noe også. Men den som venter osv..
    Hm. Ikke det - da har du jo fått mer innsikt i hva du liker og muligens ikke liker. :) Orthoer next?
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Er det noen her som har noen mening om KingRex HQ-1? Jeg er bare nysgjerrig på hva andre synes om denne forsterkeren. HQ-1 er ikke en av mine favoritter, men når jeg prøvde den med HE-500, som jeg til en hvis grad oppfatter som en motpol til HQ-1, så var det noe som skjedde. Jeg er noe tvilende til om jeg liker det eller ikke enda, men førsteinntrykket mitt ble et slags semi-ortho lydbilde.

    -Rein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    KingRex Headquarters HQ1



    Rein skrev:
    Er det noen her som har noen mening om KingRex HQ-1? Jeg er bare nysgjerrig på hva andre synes om denne forsterkeren. HQ-1 er ikke en av mine favoritter, men når jeg prøvde den med HE-500, som jeg til en hvis grad oppfatter som en motpol til HQ-1, så var det noe som skjedde. Jeg er noe tvilende til om jeg liker det eller ikke enda, men førsteinntrykket mitt ble et slags semi-ortho lydbilde.

    -Rein
    Litt gjenbruk:

    Jeg har for ganske lenge siden, da jeg hadde mindre hodetelefonerfaring enn nå, hørt KingRex Headquarters HQ1 i flere omganger. Jeg har ikke hørt den med Denon AH-D7000 og tilsvarende lavohmige hodetelefoner.

    Jeg har skrevet om den flere ganger. Forsøk Avansert søk med
    Søk etter = KingRex
    etter medlem = CDWMcInSpots
    så vil du finne en del.

    Dette er (formodentlig) en god start: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18530.msg1058622.html#msg1058622

    Jeg har etterhvert fått et inntrykk á la "god, men det finnes bedre til samme eller like gode til lavere pris". Dette er basert på diverse lesing over tid og ovennenvte egenerfaring. Det er selvsagt mulig at jeg tar feil, og enda mer sannsynlig at noen er uenig.

    Jeg tror man bl.a. kan se dette hos 6moons hvis man leser hodetelefonforsterkertestene deres kronologisk (og i parallel) fordi Srajan Ebaen sammenligner produkter i de ulike testomtalene og utvikler sin kunnskap og erfaring underveis. Dette kan faktisk være ganske lærerikt av flere grunner. Hvis jeg husker rett, testet han KingRex Headquarters HQ1 før flere andre som Nuforce Icon HDP, Burson Audio HA-160 og Meier Audio Corda Concerto.

    Det kan være nyttig å lese 6moons' testserie av hodetelefoner, hodetelefonforsterkere m.m. kalt "32Ohm Audio" og Playbacks tilsvarende testserie av (særlig) hodetelefoner og hodetelefonforsterkere. Begge er (i all vesentlighet) utført av en mann (fra hver publikasjon). Dette er nyttig når de sammenligner produkter som har egne testomtaler i andre produkters testomtaler.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    STAX
    Loevhagen skrev:
    @ CDW...


    Spritzer er en markant figur innen miljøet. Såpass markant at jeg ikke helt vet om jeg finner tildeler ham kredeibilitet. Det er én ting å ha særdeles peiling på alle de konstruksjoner som har vært levert fra Stax siden tidenes morgen - og lage sine egne drivere - til å kunne være annet enn rent kategorisk. Det jeg har detektert er at Spritzer mener de eldre driverne fra Stax er "lang bedre" enn de nyere driverne. Dette betyr at han (hun?) mener at SRM-717 er mye, mye bedre (spesielt etter sin egen "mod") enn SRM-727. Og, at den billige SRM-323S (den nye modellen) faktisk er bedre enn SRM-007tmkII. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på, men jeg har vurdert en SRM.323S.

    Videre så har jeg lagt merke til at hans modifiserte O2mkI ofte omtales som "en av verdens beste". Jeg er også her usikker på om de supporterende meldinger fra brukere skyldes kun reelle lytteinntrykk, eller også er basert på "frykt" for å gi negativ omtale til / av Spritzer.

    Og, ikke uvesentilig for meg når det gjelder det å velge mellom ulike Staxmodeller og Audeze, så sier Spritzer i et nylig innlegg på HC at han er positivt overrasket over Audeze LCD-3, og at han i gitte perioder kunne levd lenge med disse hodetelefonene. DET er sjelden kost fra "the Stax Boss". :)
    Takk.

    Jeg er, som du formodentlig har forstått, helt enig i at man ikke (uten videre) skal ta alt andre, også (tilsynelatende) autoriteter, sier som 100 % objektiv sannhet.

    En av mine egne erfaringer:
    Min (originale) Stax SR-? (Lambda) (normal bias) fra 1984 var påfallende/overraskende mye bedre med STAX SRM-007t enn med STAX SRM-313. Se gjerne http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61820.msg1238635.html#msg1238635

    Hvis STAX SRM-323S er "billig" og bra, er jo det bare positivt.

    Apropos gamle STAX-modeller:
    Jeg vet det er en del inkl. Ken Kessler som mener at det er noe spesielt med den (originale) Stax SR-? (Lambda) (normal bias) som ble lansert i 1979. Kessler nevnte dette i en STAX-historieartikkel for noen få år siden (2009-2010?). Nyere STAX SR-modeller kan gjerne ha bedre oppløsning m.m. p.g.a. tynnere elementmembraner og andre forbedringer, men det skal allikevel være noen attraktive kvaliteter ved originalen som de nyere har problemer med å nå opp til. Hvis jeg husker rett, er disse kvalitetene (spesielt) gunstige for vokal. Jeg har ikke hørt andre STAX SR-modeller enn min egen originale.

    Det er også mulig at STAX drev på en annen måte før konkursen enn etter, og at det kan påvirke et eller annet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    Loevhagen skrev:
    @ JG

    Ja, det var fra en D7K-omtale.

    Håper du kommer deg ut av nilytte-modus etterhvert, og klarer å nyte hodetelefonene. :)
    Tja plutselig har jeg ingenting å spille på ?! ::) Ser ut som d blir en stund til jeg for noe også.
    Men den som venter osv..
    Valget er tatt og ventetiden ser ut til å bli mindre enn først antatt, gud dette blir morro !
    Poster sikkert ett bilde eller tjue når den kommer. Kanskje den første i Norge (?)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Tja plutselig har jeg ingenting å spille på ?! ::) Ser ut som d blir en stund til jeg for noe også. Men den som venter osv..
    Hm. Ikke det - da har du jo fått mer innsikt i hva du liker og muligens ikke liker. :) Orthoer next?
    He he, Denon klokkene er kommet for å bli men jeg fant plutselig ut hvorfor mange sitter med flere par klokker :) .........Skal ikke se bort ifra at noen Orthoer kommer inn her etterhvert men nå er det andre ting som er på vei inn. 8)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    35'000 vs 8995 8)

    Moralen er at LCD-2 er innmari bra og Stax 009 er det beste som er produksjon.

    Takk for posting. En mer interessant og rettferdig sammenligning er vel LCD-3 vs. Stax 007
    Var derfor jeg poengterte at det ikke var en direkte sammenlikning mellom de to systemene, men en subjektiv oppfatning av de slik som de låt. Å sammenlikne disse systemene blir særdeles urettferdig.

    At begge systemene er meget gode; ingen tvil. At det er store forskjeller mellom dem; ingen tvil.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Valget er tatt og ventetiden ser ut til å bli mindre enn først antatt, gud dette blir morro !
    Poster sikkert ett bilde eller tjue når den kommer. Kanskje den første i Norge (?)
    Nu ble i hvert fall jeg nysgjerrig.

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    He he, Denon klokkene er kommet for å bli men jeg fant plutselig ut hvorfor mange sitter med flere par klokker :) .........Skal ikke se bort ifra at noen Orthoer kommer inn her etterhvert men nå er det andre ting som er på vei inn. 8)
    Det baller fort på seg. ;)
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har fulgt med i denne tråden en stund, lurer derfor på om jeg bør investere i en egnet forsterker ( bruker nå Denon AH-D5000 rett i cd spiller). Er det mye å hente lydmessig, eller burde jeg investere i dyrere hodetelefoner?
    Har ikke prøvd en egen hodetelefonforsterker til Denon AH-D5000 da det er lite å velge mellom i Bergen. Har ikke vært hos renaissanceaudio enda, vet heller ikke om de har til låns.
    Hvis jeg går for en hodetelefonforsterker ønsker jeg selvsagt at den kan brukes som forforsterker også. Er det noe å anbefale til mitt oppsett?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Prisklasse må alltid indikeres ved slike spørsmål. Men ja, dine denons kan sikkert vokse med bedre forsterker. Fornuftig å kombinere med forforsterkar. Det finnes jo gode dac pre hodetelefonforsterkere også. Da11 og Grace m903 f.eks.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.493
    Antall liker
    1.009
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Johnnygrandis driver og teaser oss her. Skal vi ha gjettekonkurranse liksom?






    CDWMcInSpots skrev:
    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Valget er tatt og ventetiden ser ut til å bli mindre enn først antatt, gud dette blir morro !
    Poster sikkert ett bilde eller tjue når den kommer. Kanskje den første i Norge (?)
    Nu ble i hvert fall jeg nysgjerrig.

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    He he, Denon klokkene er kommet for å bli men jeg fant plutselig ut hvorfor mange sitter med flere par klokker :) .........Skal ikke se bort ifra at noen Orthoer kommer inn her etterhvert men nå er det andre ting som er på vei inn. 8)
    Det baller fort på seg. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn