Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det handler vel, i alle fall for meg, om hvilke kabler som faktisk følger med (eller ikke, i mitt tilfelle) og om de originale er av en type som lett vikler seg sammen og beholder formen lenge etter at de har vært nøstet opp en stund. Jeg er egentlig veldig fornøyd med originalkabelen til HE-R10D på begge felter, men det hjelper jo lite når den måler bare 1.5m og kun har 3.5/6.35mm jack.

    I tillegg kan vel tykkelsen/motstanden i kabelen ha betydning, spesielt hvis kabelen man har er spesielt tynn/har høy motstand og mengden gain forsterkeren leverer er marginal. Da vil jeg tro at en customkabel kan gi et par dB ekstra.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Stort sett hører jeg liten forskjell på kabler, men av og til får jeg en wow opplevelse hvis kontrasten er stor nok. Så det har noe å si. Men jeg bruker ikke mer på kabel enn på hodetelefoner ...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Slike ettermarkedskabler, er de bedre enn standardkablene fra produsenten?
    Originalkablene til f.eks HE6SE er helt fryktelige rent taktilt og estetisk. Har ikke prøvd de i det hele tatt. Har to sett fra audiophile ninja som jeg er fornøyd med, svarte og enkle men med god kvalitetsfølelse.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kablene til he400i-2020 skal vistnok være utrolig stive, har aldri prøvd dem, kabelen som følger med hd650 er tre meter lang, så her har jeg også kjøpt inn noen kortere.
    Lengde og estetikk har nok mer å si enn lydforandring.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg fått hørt en del på HE-R10D, om enn stort sett ikke akkurat under optimale omstendigheter. Siden jeg ikke gidder å sitte på en fotskammel foran anlegget i særlig lang tid (1.5m kabel...) har jeg stort sett brukt mobilen og en Shanling UA2 dongle til å strømme musikk fra det lokale lageret. Har hørt på mye rart, fra tidligmusikk til AC/DC. UA2 har ikke allverdens krefter, så det høres selvsagt bedre ut tilkoblet Cyber 20 eller A30 Pro, men jeg får i alle fall sammenlignet HE-R10D og K701 under like vilkår (de er temmelig like når det gjelder hva de krever, men HE-R10D er litt enklere å drive).

    Alt i alt må jeg si jeg liker HE-R10D veldig godt. De er definitivt på den varme siden og aksentuerer bass og mid bass, men ikke i en slik grad at det går ut over eller overskygger mellomtonen. Kjente stemmer fra gamle favoritter som f.eks Dowland og Monteverdi er en tanke varmere enn gjennom K701, men har beholdt karakter og tonalitet. Suzie Leblanc er fremdeles Suzie Leblanc, Ellen Hargis er Ellen Hargis, Joan Jett er... , osv, osv. Akustiske instrumenter har litt ekstra fylde og varme, men ikke mer enn at jeg synes det bare er kledelig. Viktigst av alt hva bass og mellombass angår er at den er kjapp, artikulert og godt kontrollert, ikke en svampete og bløt slaskebass.

    Diskanten fremstår i mine ører som snill, men ikke overdrevent sådan. Den er oppløst og detaljert, men ikke påtrengende og inngir absolutt til lange lytteøkter. Med bedre utstyr enn UA2 blir det selvsagt bare bedre, mye bedre.

    Alt i alt er dette definitivt en oppgradering fra K701 i mine ører og de er definitivt vel verdt de ~3500 de kan plukkes opp for i dag (jeg ga ~1000 for K701, nye, på salg). Jeg ville aldri gitt $1300 for dem, men så ville jeg heller aldri gitt $1300 for noen hodetelefoner.

    PS: bare mer spent på Ananda Stealth nå....
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tenker litt høyt her nå...
    Har Sennheiser HD650/Hifiman Ananda Stealth Magnet/AKG K701/Philips Fidelio X2HR.
    Raspberry pi4 med roon, Topping e30ii dac og Topping L30 forsterker. Er det tjent med å kjøpe en "bedre" forsterker? Har ikke noe problem med å drive hodetelefonene med L30
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ HD650 (høy ohm) yter vel nå, som de gamle utgaver, best med en amp som gir tilstrekkelig spenning, mens de med lav ohm krever amp som leverer strøm.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg hadde hd600 og he400iver2020 så var hd600 den tyngste å drive, L30 fra Topping løste oppgaven godt, men måtte over på hi-gain.

    Nå er jeg over på hd650 og Hifiman Ananda Stealth Magnet, forum på Facebook hevder at Hifiman er langt tyngre å drive enn hd650. Synes det høres litt rart ut men... Så da er i så fall spørsmålet, holder L30?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om den ene er tyngre å drive enn den andre vil jo spec gi svar på.

    Når jeg i sin tid hadde HD650 så gav det absolutt resultat når jeg kjørte de på min CS600. Betydelig forskjeller når jeg prøvde med amp som ikke leverte tilsvarende spenning.
    Jeg hadde både early og late versjonene av de som gjeldende den gang, og er usikker på om dagens modell har samme spec.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå har jeg noe nytt på inngående i morgen - om da ikke værsituasjonen (det er kaos i Oslo akkurat nå) stikker kjepper i hjula for overlevering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.764
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg husker ASR riktig driver L30 «hva som helst». «Liker lyden av» er en annen greie.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer igjen, @HoJ !
    Ananda ser spennende ut, håper jeg kan få prøve en gang.

    Men jammen går det fort i svingene hos deg for tiden, ikke så lett å henge med!
    1705673919878.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer igjen, @HoJ !
    Ananda ser spennende ut, håper jeg kan få prøve en gang.

    Men jammen går det fort i svingene hos deg for tiden, ikke så lett å henge med!
    Vis vedlegget 987498
    Hadde tenkt å droppe det, men siden duet.no har det tilbudet de har så kunne jeg ikke vente. he400iver2020 forsvant utrolig fort - fantastisk hodetelefon til prisen. Har ennå ikke testet Hifiman Ananda, men tror de låter ennå bedre.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har aldri hørt en Hifiman, er nysgjerrig på lydkarakteren i disse.
    Ser de er åpne med planar-membraner, det tiltaler meg. Jeg har lenge vurdert et par Quad ERA-1, liknende konstruksjon og pris. Men jeg er ikke så rask som deg :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ta en tur bortom en dag, så kan du høre både Hifiman og Magnepan.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har aldri hørt en Hifiman, er nysgjerrig på lydkarakteren i disse.
    Ser de er åpne med planar-membraner, det tiltaler meg. Jeg har lenge vurdert et par Quad ERA-1, liknende konstruksjon og pris. Men jeg er ikke så rask som deg :)
    ERA-1 er veldig bra
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen grunn for å skru av dac og forsterker som er koblet til hodetelefon når den ikke er i bruk? (foruten strømbruk)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Noen grunn for å skru av dac og forsterker som er koblet til hodetelefon når den ikke er i bruk? (foruten strømbruk)
    Absolutt. Lar du det stå på tørker du av ut kondensatorene og minsker levetiden.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte på hodetelefonen, tar den skade?
    Nei, jeg mente elektronikken. Den genererer varme og det tørker ut kondensatorene. Alle ærlige reparatører vil si det er en dårlig ide å la ting stå på kontinuerlig.

    Hodetelefonene har det nok like bra i prinsippet. Med mindre elektronikken gjør noe uforutsett. Best å ha det av synes jeg.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hadde ikke tenkt det, men røyk på AH-D7200:).

    Så i ettermiddag har det vært en liten sammenlikning her (m/forbehold om at forrige eier har hatt AH-D7200 i noen uker, så de er ikke innspilt).

    Kilde:
    IMG_3893.jpg

    Ved sammenlikning er det jo greit med 2 utganger.

    Her er utvalget:
    IMG_3894.jpg


    Fysisk ulike i størrelse.

    Ultrasone Edition 8, som det i sin tid tok meg 10 min å finne ut at de skulle jeg ha - og har ikke angret et sekund:
    IMG_3895.jpg


    Oppo PM1, som jeg kjøpte da jeg ønsket en åpen htlf med noe av samme karakteristikk som HD650 - bare en del bedre på alle parametre:
    IMG_3896.jpg


    Og den nyankomne, som jeg kjøpte av ren nyskjerrighet - og til en hyggelig pris:
    IMG_3897.jpg


    Hmm... her må det finlyttes og noteres en god del før man kan si noe helt konkret - om alle likhetstrekk og forskjeller. Jo, PM1 er åpne, og skiller seg i så måte litt ut. Det samme gjør litt ulik elektrisk spec.
    Det som jo også spiller litt inn er komfort - og her er Edition 8 i en særklasse med vesentlig lavere vekt og mindre fysisk størrelse.

    Lytter litt til utover helgen, og kommer tilbake med noen flere inntrykk.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer. Denon ser fantastisk ut. Oppo PM1 hadde jeg til test hos meg i 14 dager, men de ble levert igjen. Personlig så synes jeg HD600 låt bedre.
    Det er det som gjør denne hobbyen så spennede.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har veldig sansen for Denon, har vært på nippet til å kjøpe noen flere ganger.

    Kabel-Kraft kablene som jeg bruker på Hifiman er litt for korte så de kommer jeg til å legge ut for salg etter hvert (160cm) Nye inn blir Oidio Mongrel kabler på 250cm.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Det handler jo mye, veldig mye, om egne preferanser og hvordan man ønsker musikken presentert. Når man beveger litt opp i pris så er det, med noen få unntak, dette som skiller om man foretrekker det ene, eller det andre.

    For min del er det avgjørende at en htlf ikke gir lyttetretthet, hvilket en del som jeg finner litt for «pågående» oppover i frekvens gjør. De må heller ikke være «bass-shy», noe f.eks HD800 er et godt eksempel på.
    I tillegg til komfort selvfølgelig. Jeg testet jo selvfølgelig Audeze LCD2 når de kom. Lydmessig godt innafor, men for min del orket jeg ikke ha de på hodet mer enn 15 min, og da hjelper det lite om lyden er på plass.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Det handler jo mye, veldig mye, om egne preferanser og hvordan man ønsker musikken presentert. Når man beveger litt opp i pris så er det, med noen få unntak, dette som skiller om man foretrekker det ene, eller det andre.

    For min del er det avgjørende at en htlf ikke gir lyttetretthet, hvilket en del som jeg finner litt for «pågående» oppover i frekvens gjør. De må heller ikke være «bass-shy», noe f.eks HD800 er et godt eksempel på.
    I tillegg til komfort selvfølgelig. Jeg testet jo selvfølgelig Audeze LCD2 når de kom. Lydmessig godt innafor, men for min del orket jeg ikke ha de på hodet mer enn 15 min, og da hjelper det lite om lyden er på plass.
    Audeze har jeg ikke hørt på, men helt enig med deg. HD600 hadde mye, men etter min mening litt for lite bass og litt for hard diskant, HD650 har mer av dette - og er ennå bedre å ha på seg enn HD600 (på mitt hode). Nå har jeg aldri hørt kjempedyre hodetelefoner, noe tilsier at jeg skal la de være uprøvd - har ikke råd, enkelt og greit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med litt opp i pris, så mener jeg fra 8-10K.
    Jeg hadde jo Stax SR-007 (late) MK1 i lengre tid. Fantastiske på mye, men ikke på alt. Måtte gå mange runder med meg selv før jeg valgte å selge de.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Innspilling av htlf er det jo særdeles delte meninger om. Puter som "går seg til" er nevnt som det som evt kan ha innvirkning.

    Skal ikke ta opp den ballen her, men har nå latt Denon AH-D7200 ligge noen timer med konstant musikk på.
    For å både gi litt mottrykk og litt "press" mot putene har de ligget slik m/litt press over ei pute:

    IMG_3898.JPG


    Dette med mottrykk er jeg litt usikker på. Vet at elektrostater ikke bør ha (høy) lyd på uten mottrykk, men det skader jo uansett ikke.
     

    m_ka_p

    Medlem
    Ble medlem
    09.02.2021
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Sted
    Nesbru
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Det handler jo mye, veldig mye, om egne preferanser og hvordan man ønsker musikken presentert. Når man beveger litt opp i pris så er det, med noen få unntak, dette som skiller om man foretrekker det ene, eller det andre.

    For min del er det avgjørende at en htlf ikke gir lyttetretthet, hvilket en del som jeg finner litt for «pågående» oppover i frekvens gjør. De må heller ikke være «bass-shy», noe f.eks HD800 er et godt eksempel på.
    I tillegg til komfort selvfølgelig. Jeg testet jo selvfølgelig Audeze LCD2 når de kom. Lydmessig godt innafor, men for min del orket jeg ikke ha de på hodet mer enn 15 min, og da hjelper det lite om lyden er på plass.
    HD800 savner bass men åpenheten og soundscape er fantastisk. Denon AH-D7200 føles jo mere luksus på alle områder, både design og en varmere lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Er de mange som bruker EQ på sine hodetelefoner?
    Roon får justert de gamle Grado'ene nærmere et normalt lydbilde
    1706216163670.png
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat fått koblet opp Topping A70 Pro & D70 Pro Sabre og må si dette låter bra ut av boksen. Spiller på Focal Clear MG nå.

    20240125_235016.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det bare meg som synes akg k701 er utrolig god til prisen? Både med og uten eq låter dem utrolig godt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn