Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Prøver en ny kombinasjon fra head-fi arkivet i kveld. Burson og Hegel på LCD-2. Ikke så gæli, faktisk. Ganske bra egentlig.Hegel'n koblet opp til iPhone 15 disabler volumstyringen på iPhonen. Bra.


    IMG_3471.JPG


    IMG_3472.JPG


    IMG_3469.JPG
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tre ulike DAC/forsterker comboer jeg kjenner fra før:

    - Violectric V200/V800
    - Burson HA-160/Hegel HD10
    - Schiit Mjolnir/NAD M51

    Alle USB ut fra Mac M1.

    - Det er ingen som helst tvil at LCD-2 (rev 1) spiller best teknisk på den sistnevnte kombinasjonen. Nå er jo footprint og vekt på denne kombinasjonen relativt enorm disse dager.
    - Burson/Hegel duoen spiller, i mine ører, nest best og trolig mest behagelig egentlig av alle disse tre.
    -Tyskertvillingene er hakket "varmere" enn nordmannen og australieren i tandem og fremstår mer designmessig helhetlig. At man kan koble DAC og forsterker sammen via XLR ger et pluss, selv om siste og avgjørende (?) ledd er ubalanser til hodetelefonene.

    Anyway. Glad jeg har beholdt alle disse komponentene de siste 10 årene. Det er kjekt å spille på dem igjen. :)

    PostScript: Hm. Lurer på hvordan Lake People og en bitte liten rørforsterker (aka Project Sunrise) høres ut?

    * piler ned i kjelleren *

    IMG_3628.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    ...og av og til begynner man å lure når head-fi-dyret våkner: En gammel schläger blant alt rotet.

    Bassen og vokal fra denne gamle saken er super. Lett å like denne her. :)

    (koblet opp nedstrøms XLR til Schiit Mjolnir og XLR videre til LCD-2. Oppstrøms til Mac M1 via USB-B til USB-C)

    IMG_3629.jpg


    IMG_3630.jpg
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Gøy at du fant igjen headfi lidenskapen 😀 Tro meg, det er fremdeles bra saker sammenlignet med det meste 👍
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå hatt Manley Absolute i eie ett halvt år etter jeg kjøpte Cayin ha 300. Rart at Absolute har fått lunken kritikk egentlig
    Dyre saker, men jeg mener det koster mer å få god lyd fra hodetelefoner enn fra standard stereo. Absolute er magi med Hifiman HEK og Susvara, men låter dårlig med lukkede. Der er Ha 300 magiker, men er avhengig av å ha rullet med rør. Beklager dårlige fotografiske bilder. Hodetelefoner er knall når kona skal sove:) Jeg ble inspirert av "lovehagen" sin blogg ifht hodetelefoner i sin tid- Takk for det:)
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor(dan) kjøper jeg ny kabel til mine (steika gamle) Sennheiser HD 580 Precision?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvor(dan) kjøper jeg ny kabel til mine (steika gamle) Sennheiser HD 580 Precision?
    HD580 er jo smått legendariske 👌

    Samme kabel som HD600 HD650 osv.

    Anbefaler Lystad Cables, @Sebbai er kjempeflink og rimelig, holder til på Strømmen i Norge

     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Spiller på Ananda siste versjon sammen med en gammel Musical Fidelity V-3 oppgradert og en NAD M51.låter flott-
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hifiman ser ut til å selge ut ting som ikke er helt nye (altså som har eksistert en stund) til ganske ville priser både på egne sider og Amazon, tilsynelatende ganske uavhengig av hva nypris engang var.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser det er kommet en ny Ananda modell som heter Nano. Kan være de holder på å fase ut originalen.
    Ser også at originalen kostet $1000 i 2020 og $700 i 2021.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De har jo en veritabel regnskog av modeller, så prisene er vel et produkt av ikke å ville brenne inn med lager av litt eldre ting.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hifiman ser ut til å selge ut ting som ikke er helt nye (altså som har eksistert en stund) til ganske ville priser både på egne sider og Amazon, tilsynelatende ganske uavhengig av hva nypris engang var.
    HIFIMAN har senket prisene alt, både nytt og gammelt. De har hatt "salg" på det meste lenge. De kjører åpenbart en ny pris strategi. Eneste som ikke er satt ned er Susvara.

    HIFIMAN er blitt store og tar snart hele markedet med de prisene. Lydkvaliteten er svært høy.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kjøper dere hifiman med gode priser?
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Amazon og Hifimans egne sider. På sistnevnte finner du masser av "open box" (demo og angrereturer) og refurb modeller.
    Mine HE6se v2 er "refurb". Ikke mulig å se på noen som helst måte.

    Av erfraring fra å ha drevet med sportsutstyr -> av og til kaller man salgsvarer noe annet enn det de er for å unngå å svekke prisen på normal vare. Hifiman virker på meg å gjøre dette, uten at jeg kan vite om de faktisk er tilfelle. Produksjonskostnaden på mye av det de lager er trolig ganske lav, med høy grad av "gjenbruk" av bøyler etc.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mine HE6se v2 er "refurb". Ikke mulig å se på noen som helst måte.

    Av erfraring fra å ha drevet med sportsutstyr -> av og til kaller man salgsvarer noe annet enn det de er for å unngå å svekke prisen på normal vare. Hifiman virker på meg å gjøre dette, uten at jeg kan vite om de faktisk er tilfelle. Produksjonskostnaden på mye av det de lager er trolig ganske lav, med høy grad av "gjenbruk" av bøyler etc.
    Ingen hodetelefoner er så dyre å lage som produsentene vil ha oss til å tro 😏🙄😆
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg fant, etter å ha fomlet meg til riktige søkekriterier, originale Sennheiserkabler til 580-ene fra Sennheiser selv. 150 kroner omtrent levert hjem.

    Takk for hjelp, pek og ideer!
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    982
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Hamar
    Ingen hodetelefoner er så dyre å lage som produsentene vil ha oss til å tro 😏🙄😆
    Ingenting er det, særlig ikke luksusvarer. Men det er ofte mange ledd som skal ha fortjeneste, noe som også unngås i tilfellet hifiman og netthandel direkte fra produsent.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mine HE6se v2 er "refurb". Ikke mulig å se på noen som helst måte.

    Godt å høre, siden jeg venter på et par refurb Edition XS.

    Jeg ser for meg at en oppussing av en HT godt kan bli veldig omfattende: slitte puter, slitte bøyler, oppskrapet chassis, slitte kabler. Ikke nødvendigvis så mye igjen av den originale dingsen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Driv å leika meg litt i headfiens verden. Har aldri fått skikkelig tak i den måten å lytte til musikk før. Men no har eg det.
    Har nokre headsett frå før og har kjøpt inn nokre sett.
    Har en god headamp som passer veldig godt til klokkene frå samme merke.
    IMG_20231224_225401.jpg

    IMG_20231224_225127.jpg

    Skikkelig førnøyd med de her.

    Har også et par Focal Elegia som eg lika men som eg veit kjem til å verte liggande i boksen sin da dei fra Erzetich passer bedre til mine øre.

    Men er på en utprøvings runde og har lysst til å teste fleire hodetelefona. Kva skal eg sjå etter. Lika focal Elegia godt. Men kunne tenke meg endå åpnare lyd og litt meir fylde nedover. Litt meir som bassen i Beyerdynamic DT770 250ohm. Og toppen i Erzetich Mania om nåken har hørt dei.

    Er feks dyrere Beyerdynamic slik?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt spent på hvordan hd650 låter, jeg hadde 600 for en del år tilbake, men solgte dem dengang med god fortjeneste. Hd650 regner jeg med blir.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Litt spent på hvordan hd650 låter, jeg hadde 600 for en del år tilbake, men solgte dem dengang med god fortjeneste. Hd650 regner jeg med blir.
    HD650 låter veldig bra, selv om de er forsiktige i bassen. Forskjellen fra HD600 er minimal, og kanskje mindre enn det forskjell i alder på puter utgjør. Det er også mange som mener at HD600/650 er like bra som HD660/660S2, men de har jeg ikke hørt selv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjører eq på alle mine hodetelefoner uansett, men kommer til å teste uten eq også.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan går det forøvrig med sammenlikningen av AH-D 5- vs 7K?
    Har mye som ligger her og venter.

    Har d5200, d7000, d7100 og d9200. Mangler d7200..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hanka inn HE-R10D fra posten i dag, men kjipt nok så fulgte det bare med en 1.5m kabel, mens 2 x 3m manglet. Har ingen reservekabler og dermed blir det ikke særlig mye lytting inntil AliExpress leverer noen hasteinnkjøp.

    Damn & blast.

    Svært komfortable i alle fall og passer skalle og ører godt, så det er jo noe.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bestilte nettopp en 3.5m Mogami-basert 3.5 TRRS til XLR fra Audiocables.eu. Kommer vel på en tusing eller så og det er ca. så mye jeg er villig til å betale for en kabelsnutt.
     

    seboemer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    83
    Tre ulike DAC/forsterker comboer jeg kjenner fra før:

    - Violectric V200/V800
    - Burson HA-160/Hegel HD10
    - Schiit Mjolnir/NAD M51

    Alle USB ut fra Mac M1.

    - Det er ingen som helst tvil at LCD-2 (rev 1) spiller best teknisk på den sistnevnte kombinasjonen. Nå er jo footprint og vekt på denne kombinasjonen relativt enorm disse dager.
    - Burson/Hegel duoen spiller, i mine ører, nest best og trolig mest behagelig egentlig av alle disse tre.
    -Tyskertvillingene er hakket "varmere" enn nordmannen og australieren i tandem og fremstår mer designmessig helhetlig. At man kan koble DAC og forsterker sammen via XLR ger et pluss, selv om siste og avgjørende (?) ledd er ubalanser til hodetelefonene.

    Anyway. Glad jeg har beholdt alle disse komponentene de siste 10 årene. Det er kjekt å spille på dem igjen. :)

    PostScript: Hm. Lurer på hvordan Lake People og en bitte liten rørforsterker (aka Project Sunrise) høres ut?

    * piler ned i kjelleren *

    Vis vedlegget 968762
    Jeg venter på den nye Schiit Mjolnir 3 nå en 100% klasse-A dual-mono fulldiskret hodetelefonforsterker
    Schiit-Mjolnir-3-.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fikk beskjed om at refurb Edition XS ikke var på lager (selv om det sto, og står, at den er), så da ble det i stedet en ny Ananda Stealth. Samma det, jeg har jo aldri hørt en planar dings så hvilken som blir den første er vel litt hipp som happ.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, var helt på nippet til å bestille en Ananda selv. Men er så fornøyd med mine he400i ver2020, så det ble noe helt annet i stedet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slike ettermarkedskabler, er de bedre enn standardkablene fra produsenten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn