Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.419
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lookie what i found:
    Stax SR-84 til 500kr

    Stax SR-84 - FINN Torget

    sikkert noen der ute som vil ha de :)
    En hyggelig kar, kommer ombord med disse til meg i stamsund imorgen:)

    PS: Noen som vet hvor jeg får kjøpt deler til STAX?
    Gratulerer. Lyric (www.lyrichifi.no) i Oslo er importør av Stax til Norge og Sverige. De har neppe noe utvalg av deler, men kan bestille fra Stax i Japan (det de evt. har).
    Alternativt Ebay, Head-Fi osv.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Lookie what i found:
    Stax SR-84 til 500kr

    Stax SR-84 - FINN Torget

    sikkert noen der ute som vil ha de :)
    En hyggelig kar, kommer ombord med disse til meg i stamsund imorgen:)

    PS: Noen som vet hvor jeg får kjøpt deler til STAX?
    Skjønner hvorfor du kjøpte 8 hodetelefonstativer, hehehe :) Vurderte de der selv, men du kom meg i forkjøpet. Gratulerer! Stilige saker. :D
    Skipets elektriker er satt i høyeste beredskap, vi skal nok få disse ærverdige hodehøytalere tilbake til sin opprinnelige tilstand.
    Har snakket med norsk importør, uten resultat ( skjønner at de ikke har deler til ett sett som er godt over 20 år ) nå tråles ebay..Men, uten hell. blir nok til at jeg må lage ny kabel selv. Det var dårlig kontakt på selve kabelen..

    Du hellige hodetelefon:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tips: Send en PM / e-post til bruker "spritzer" på bl.a. head-fi.org. Han er den jeg ville kontaktet for å få et godt råd.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Hei

    Regner med at det er mye kompetanse på denne tråden når det gjelder hodetelefoner og forsterkere. Har bestilt AKG Q701 og er derfor på jakt etter passende hodetelefonforsterkere. Har tenkt på Lehmann Rhinelander eller Burson HA-160 (som er litt over budsjett). Noen som har erfaringer med disse og kjennskap til om det kan bli en god match med AKG Q701? Evt. forslag til andre gode forsterkere i prisklassen inntil 5k. Takk for innspill:)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk HE-400 denne uka, og jeg må si meg særdeles positivt overrasket! Wow for et sett hodetelefoner til en slik pris! :)

    Det sies på forum at disse er mørke og mumlete (rev 1), men disse (rev 2) er meget åpen, detaljerte og med veldig mye informasjon i toppregisteret. Størrelsen på lydbildet, evnen til å plassere og skille ut de ulike elementene i musikken er virkelig bra! Anbefaler alle å ta en lytt til disse, og seriøst vurdere de ved snusing på hodetelefoner i prisklassen 2-4k. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HE-400 falt i smak? Bra. :) Fikk du noen gang hørt på HE-500? Tenker på at prisforskjellen er kun 850 over klassen du nevner:

    HE-300: kr. 1.950,-
    HE-400: kr. 2.980,-
    HE-500: kr. 4.850,-
    HE-6: kr. 7.990,

    ...Har bestilt AKG Q701 og er derfor på jakt etter passende hodetelefonforsterkere. Har tenkt på Lehmann Rhinelander eller Burson HA-160 (som er litt over budsjett)...
    Gratulerer med nye hodetelefoner. Hvis Rhinelander er noenlunde lik i lyden som BCL, så ville jeg uten tvil sett nærmere på Burson av de to. Spesielt når jeg ser hvilken stereokomposisjon du har.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, disse HE-400 er latterlig bra og moro til prisen. Kudos til Hifiman og Audionorge for henholdsvis et kanonprodukt og sublim service!

    Har hørt HE500 ved flere anledninger. Prisdiffen er 1850,-. Personlig tror jeg ikke jeg hadde giddet å "oppgradere" til HE-500. Da hadde jeg heller eventuelt gått for toppmodellen. HE-500 husker jeg som mer balansert da jeg husker den som noe roligere i toppen. Men så langt liker jeg HE-400 bedre enn HE-500 da HE-400 virker til å ha større lydbilde og mer info, samt mer crisp gjengivelse i toppen. Er utrolig gjennomsiktig og detaljert i gjengivelsen!

    Disse i kombo med V200 må jo være meget bra. Ditta var dritkult! :D

    Noen som har en ide om Hifiman har planer om ny topmodell? Dette ble jeg meget interessert i merker jeg. :D
     
    Sist redigert:

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg får damen (ekslusivt) med på kjøpet tar jeg de med gang. :D
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Tok en lytt til AKG K550 forleden dag, etter å ha lest og sett omtaler som skrøt disse opp i skyene. Det er godt iblant, å kunne konkludere med at, her blir intet kjøp. :)
    Litt for lystklingende og "spartansk" for min smak.

    Har AKG 242HD nå, og i mine ører, utklasser de K550. Hørselen og smaken er virkelig forskjellig, og avgjørende innen lydprodukter. :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    555
    Antall liker
    83
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Definitivt. Personlig syntes jeg de var en oppgradering fra 242HD og 272HD :)
     
    S

    SAH

    Gjest
    HE-400 falt i smak? Bra. :) Fikk du noen gang hørt på HE-500? Tenker på at prisforskjellen er kun 850 over klassen du nevner:

    HE-300: kr. 1.950,-
    HE-400: kr. 2.980,-
    HE-500: kr. 4.850,-
    HE-6: kr. 7.990,

    ...Har bestilt AKG Q701 og er derfor på jakt etter passende hodetelefonforsterkere. Har tenkt på Lehmann Rhinelander eller Burson HA-160 (som er litt over budsjett)...
    Gratulerer med nye hodetelefoner. Hvis Rhinelander er noenlunde lik i lyden som BCL, så ville jeg uten tvil sett nærmere på Burson av de to. Spesielt når jeg ser hvilken stereokomposisjon du har.
    Takk! Burson er absolutt en het kandidat og vil bli vurdert seriøst. Har også vært inne på tanken på kombo DAC/head amp (Burson HA-160D), men er så vanvittig fornøyd med Hegel HD10, så vet ikke om det blir aktuelt- vet hva man har, men ikke hva man får:)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner. :) Har selv HD10 - og har hatt 160D - og etter husken (farlig, farlig) så er de to DAC-ene ikke veldig forskjellige. Dvs. de er på den marginale siden av hva man liker og de er litt "mørke".
     

    Nipton

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du tenker på BHA-1, så er det vel svært få her på forumet som har hørt den - om noen ennå.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg brukt en del tid på LCD-3, LCD-2 og HE-500 på tre forsterkere (Burson Soloist, Violectric V200 og Project Sunrise II med Siemensrør). Variert type musikk. Lossless (ALAC, Mac, Audirvana) og lossy (Spotify Premium). DAC har vært Violectric V800.

    Underveis så faller man for fristelsen til å si "...å, nå hører jeg detaljer i musikken jeg aldri har hørt før...". Det stemmer - helt til man kobler opp kjent utstyr på ny. Da er de samme detaljene der, men presentert på en litt annen måte / tuning.

    Mix-n-match er halve morro her, men skulle jeg måtte koble en gitt hodetelefon til en bestemt forsterker, så ville de bli koblet hhv. slik første setning indikerer.

    Disclaimer:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...mer-vi-har-ulik-oppfattelse-av-lyd-fordi.html, og i tillegg er ingen volumkalibrering benyttet. Har brukt det volumet på de sangene, og kombinasjonene jeg trives med - så det varierer.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har jo lyst på alle tre jeg og men kjøper bare en av de, mangler HE-500 mye kontra de andre og dyrere konkurrentene?

    Mvh Tom
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    HE-500 mangler ingenting, men de låter litt anderledes enn LCD-x. Kort sagt så er primærforskjellen i mine ører at mellomtonen til Audeze er mer naturlig ("mørkere") enn HE-500. Det betyr IKKE at HE-500 høres kunstig ut.

    HE-500 vil rent umiddelbart gi inntrykk av større lydscene (bredde) enn Audeze - men i realiteten er den ikke særlig forskjellig når man hører godt etter.

    HE-500 er en undervurdert hodetelefon.

    Jeg gjør oppmerksom på at mine HE-500 er såpass "gammel" at det er med de originale, litt tynnere velourputene. Jeg har prøvd de nyeste og tykkere velourputene, og likte dem ikke helt.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg foretrekker he500 med Beyer DT990-puter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    De putene er tynnere enn de nye, tykkere velourputene fra HiFiMAN. Har et par av de der DT990-putene til T50RP.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Ja mente å huske det ,) Jeg har de nye originalputene, forøvrig. Prøv Beyerputene, da vel
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Tusen takk for oppklarende innlegg alle! Spes Loevhagens
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Har googlet et del uten å finne svar på det jeg lurer på.. Kansje jeg ikke duger til "googling" ? Jeg vet ihvertfall at Loevhagen muligens kan svare meg, kansje noen andre også... Lurer på om Project sunrise ii er en god match med Audeze LCD 2 rev 2? Hva er isåfall styrken / negativ side? Noen annen forsterker innenfor ca samme prisklasse som matcher bedre? Takker for svar :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Til USD 279 + 30 + moms, så havner PSii på ca. 2.500 kroner. Jeg tror ikke man finner en forsterker som spiller så bra som den til denne prisen. Om den passer til LCD-2? Ja. Jeg synes HE-500 passer hakket bedre. Men, som du sikkert vet så er det ofte marginer man snakker om, så dersom du liker Audezes lydsignatur bedre enn HE-500, så er PSii en svært god "innstegsmodell" til head-fi. PSii kan du også tune lyden på med andre rør.

    Svakheter med PSii er omtalt i egen dedikert tråd.

    Lykke til med valg av forsterker til dine LCD-2. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Etter en time på verandaen med det utmerkede hodeoppsettet iPod og Fostex T50RP(!), blir jeg minnet på hva slags flisespikkeri vi egentlig driver på med her inne. Men samtidig, som den renspikka ateisten jeg er har jeg alltid ment at det er gud, og ikke djevelen, som er i detaljene.

    iPod T50RP.jpg


    PS: Umoddede T50RP med unntak av hodebånd fra Sennheiser, velourputer fra Shure og kabel fra Vmoda
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Av en eller annen grunn, så er jeg iferd med å transformere meg selv til ardilla. Jeg tenkte litt på dette nu nyss, og jeg finner at jeg ønsker å kjøpe WA2 og WA22. ardilla eier disse. Jeg har nylig solgt Audeze LCD2 rev.2, for så å dagen etter kjøpe Audeze LCD2 rev.1. ardilla har selvfølgelig rev.1.. Jeg ønsker meg også et par LCD3, ardilla har disse. ardilla er glad i Sennheiser HD650, og disse har jeg lyst på.

    Er det noen her som har greie på psykologi, eksempelvis Freuds psykoanalyse, som kunne tenke seg å si litt om denne noe bisarre situasjonen. Det jeg egentlig lurer på er om jeg elsker ardilla? Det skulle kommet som et sjokk, for jeg har hele livet trodd jeg har vært en oppegående heteroseksuell.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg egentlig lurer på er om jeg elsker ardilla? Det skulle kommet som et sjokk, for jeg har hele livet trodd jeg har vært en oppegående heteroseksuell.
    Er det noe som tilsier at ardilla er av samme kjønn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn