Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    tittentei1000;1387707....Godt at noen ser at denne tungvindte distribusjonen er en dreper på impulskjøp og gjør god forretning ved å tilby headfi raskt levert på døren :)[/QUOTE skrev:
    Dørselgerenes tilbakekomst. Før var det støvsugere og koster og undertøy, nå er det Head-Fi.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Morsomt! Men jeg tror faktisk at dørsalg av head-fi kunne fungert. :) Tenk så mange middelmådige anlegg det finnes der ute, og folk som er mer opptatt av god lyd enn de aner... En robust koffert med 10-12 par hodetelefoner, 3-4 head-amps, gjerne med innebygget usb dac, samt en kilde eller to med digitalt lagret musikk. Jeg tror faktisk man ville bli bedre mottatt, når man spør den potensielle kunden, om man kan by på en opplevelse, enn om man vil dra frem en støyende støvsuger. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Ja, så den lå rundt det prisleiet. Litt i meste laget for meg om dagen. Redd kona ikke ville forstått den prioriteringen, ettersom head-fi ikke er hoved-anlegget mitt. Hadde nok vært enklere om det var så! :)

    La inn DarkOne skin til Foobar i morges, ble riktig så lekkert!

    Hadde vært kjekt med en samletråd, med oversikt over hodetelefonforsterkere/dac og hodetelefoner, med linker til forhandlere og ca. pris i tråden. Da ville det vært enklere å orientere seg i jungelen. :)

    Noen som er mann/kvinne for oppgaven?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Oversiktstråd for hodetelefonrelaterte produkter

    [...]
    Hadde vært kjekt med en samletråd, med oversikt over hodetelefonforsterkere/dac og hodetelefoner, med linker til forhandlere og ca. pris i tråden. Da ville det vært enklere å orientere seg i jungelen. :)

    Noen som er mann/kvinne for oppgaven?
    Dét blir raskt en meget stor oppgave. Dessuten er denne informasjonen i stadig endring bl.a. p.g.a. prisendringer, importørbytter og inn- og utfasing av produkter. Informasjonen må også sorteres, organiseres og kategoriseres. Det er f.eks. stor forskjell på HRT HeadStreamer og EAR Yoshino HP4 i bl.a. pris, bruksområde og lydkvalitet. Se også f.eks. kategoriene i InnerFidelity's Wall of Fame.

    Høvdingen har lovet oss en wiki i løpet av juli (selv om det kanskje tar litt lengre tid). Jeg tror en wiki er bedre egnet til å håndtere dugnad ang. slik dynamisk informasjon som stadig må oppdateres. En tråd vil raskt kunne inneholde en rekke utdaterte innlegg, og da blir det antagelig ikke "enklere å orientere seg i jungelen".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Hodetelefonrelaterte Fostex-produkter

    HP-A8C koster veiledende kr. 11.600,-

    Mvh
    Sture
    Audio Norge
    Betyr dette at Audio Norge vil selge både Fostex HP-A8C og Fostex TH900 når de blir tilgjengelig i Norge fra den norske importøren Siv. ing. Benum?

    Hva med andre hodetelefonrelaterte Fostex-produkter?

    Vet du noe om priser og tilgjengelighet?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vi har fått en hodetelefonspesialistforhandler i AudioNorge. Hurra for det!
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    423
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    HP-A8C koster veiledende kr. 11.600,-

    Mvh
    Sture
    Audio Norge
    Betyr dette at Audio Norge vil selge både Fostex HP-A8C og Fostex TH900 når de blir tilgjengelig i Norge fra den norske importøren Siv. ing. Benum?

    Hva med andre hodetelefonrelaterte Fostex-produkter?

    Vet du noe om priser og tilgjengelighet?
    Den bærbare/batteridrevne DAC/headamp'en HP-P1 koster kr. 4.795. Denne har vi inne.
    Ifølge importøren kommer de nye produktene fra Fostex, HP-A8C og TH900 til Norge om ca. 1 måned. TH900 koster kr. 12.495 og vil i første rekke bli tatt inn kun på bestilling. HP-8AC takler bl.a. DSD-filer.


    Mvh
    Sture
    Audio Norge
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Fostex hodetelefoner

    [
    [...]
    Betyr dette at Audio Norge vil selge både Fostex HP-A8C og Fostex TH900 når de blir tilgjengelig i Norge fra den norske importøren Siv. ing. Benum?

    Hva med andre hodetelefonrelaterte Fostex-produkter?

    Vet du noe om priser og tilgjengelighet?
    Den bærbare/batteridrevne DAC/headamp'en HP-P1 koster kr. 4.795. Denne har vi inne.
    Ifølge importøren kommer de nye produktene fra Fostex, HP-A8C og TH900 til Norge om ca. 1 måned. TH900 koster kr. 12.495 og vil i første rekke bli tatt inn kun på bestilling. HP-8AC takler bl.a. DSD-filer.
    Takk for svar.

    Hva med de øvrige Fostex-hodetelefonene inkl. de ortodynamiske?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Kan en bruke bare dacen i denne da ^ (uten å ha lest meg opp om tingen)

    JA...
    jeg trenger dac :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audioquest DragonFly

    Ja, den kan enten drive hodetelefoner direkte, eller mate en hodetelefonforsterker, forforsterker, integrert forsterker, aktive høyttalere og antagelig også en effektforsterker eller et par monoblokker. Man kan velge om man vil benytte den analoge lydstyrkereguleringen i Audioquest DragonFly eller forsterkerens lydstyrkeregulering.

    Man trenger en kabel med 3,25 jack i ene enden og RCA eller XLR i andre enden.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bose QuietComfort 15

    Gunstig kampanjepris
    Bose QuietComfort 15 har en veil. pris på kr. 2995, og de fleste forhandlere har som oftest solgt den til den prisen. Jeg har dog sett den ned i kr. 26xx.

    Lefdal har "Bose-dager" t.o.m. 18.07.2012 jfr. en reklameavis jeg mottok i posten, og selger Bose QuietComfort 15 for kr. 1995. Det er den rimeligste prisen jeg noen gang har sett i Norge.

    Bakgrunnsinformasjon
    Hifisentralen
    Jeg liker Bose QuietComfort 15 som jeg kjøpte for og særlig bruker sammen med Apple iPod classic på lange togreiser. Støykanselleringen senker støygulvet betraktelig, hvilket er meget fint for oss som lytter med høyst moderate lydstyrkenivåer. Se gjerne mine innlegg i trådene:
    InnerFidelity
    InnerFidelity's Wall of Fame_badge_100x100.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen har bedt om hjelp

    Lyngen har bedt om hjelp i tråden "Samme utrustning som før?", men responsen har vært mager. Jeg har skrevet noe om lukkede hodetelefoner som er egnet for bruk med Apple iPod, men flere kan med fordel bidra.

    [...]
    Ørepropper har jeg liten erfaring med, så der må andre trå til. Fiio vet jeg knapt noe om.
    Kan noen med mere erfaring på disse områdene forsøke å hjelpe Lyngen i tråden "Samme utrustning som før?"?
     

    BunnSolid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    474
    Antall liker
    251
    Sted
    Gata
    Torget vurderinger
    5
    Inspirert av noen på Head-Fi.org har jeg kjøpt ei B&W Outdoor Cases Type 20 til å frakte Denon AH-D5000, Arcam rPAC og Furutech GT 2 USB kablen trygt til og fra hytta og lignende.

    B&W Outdoor Cases, Type 20, Sort Vann- og støvtett koffert - FotoVideo

    Enkelt og praktisk. :)

    Vis vedlegget 144812

    Det er jeg også Trond_B
    Har en pelican IM2100 som jeg ble tipsa om på head-fi.com på bestilling.
    Feks. hos pelishop.no /dacon.no eller B&H.com
    Den er noe dyrere ,men det får gå.
    Den Audeze kofferten var så jævla dyr atte ;)
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyd & Bilde

    Vi har vært inne på det før, men kan gjerne gjenta. Lyd & Bilde og WATT er ganske flinke til å skrive om hodetelefoner og relatert utstyr. Det samme er forøvrig svenske HiFi & Musik som også har begynt å måle hodetelefoner.

    Av disse er det så vidt jeg vet kun Lyd & Bilde som også jevnlig publiserer slikt stoff på vevsidene.

    Jeg tror at Lyd & Bilde er det av disse som har størst sjanse til å nå ut til og påvirke den norske "mannen i gata". Det skal man ikke kimse av. Jeg vil tro at både stoffutvalg og skrivemåte kan påvirkes av dette, hvilket medfører at noen entusiaster rynker på nesen.

    En annen viktig kanal er Lyd & Bilde og WATTs samarbeid med store aviser og kringkasting. En del testomtaler lages i samarbeid med disse eller republiseres av dem. Stoff fra Lyd & Bilde republiseres også i Danmark.

    Guide
    Lyd & Bildes hodetelefonguide:

    Testomtaler
    Lyd & Bildes testomtaler av:
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Jackie Leven - Exit wound, på Fischer Oldskool, kun drevet av iPad rocker! Ville bare dele opplevelsen jeg har med disse, utrolig engasjerende lyd. :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys Tyll Hertsens om hvordan og hvorfor han tester og skriver m.m.

    Det er stadig en del skriving om hvorfor de fleste hifitestomtaler er (rimelig) positive. Svarene varierer fra konspirasjonsteorier til at det ikke er noen vits å spandere arbeid og spalteplass på dårlige produkter.

    I kommentarene til den interessante artikkelen "InnerFidelity Headphone Amp Measurement Program Update July 2012" skriver Tyll Hertsens litt som tangerer dette:

    ^^^This!
    Submitted by Tyll Hertsens on July 18, 2012 - 10:21am.

    "I hope this will make people understand the hobby better, and by consequence make the offering from the manufacturers better too."

    My motives are more along those lines. Take data > publish data > everybody learns something new > cross fingers > write about good product (mostly) > products get better. That's what I hope anyway.
    Really? People thought he was
    Submitted by Tyll Hertsens on July 18, 2012 - 10:30am.

    Really? People thought [NwAvGuy] was faking his measurements? Got a linky?

    It's patently obvious to me that the guy knew what he was doing with the measurements. His "crusade" attitude might have been a bit touch and go, but I never doubted his numbers.

    FWIW, that's the tricky thing as an audio journalist/critic: How to report such that what you do is more constructive than destructive of the things that are good. Focusing on the poor performers doesn't do much for the good ones. I try to applaud the good stuff loudly, and let the measurements and little note in updates speak about the poor ones.

    I'll pen bad reviews on things that might be wildly popular though. To bad that happens so often.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Ok, sammenligningen av M-DAC vs HEGEL HD20 vs ANTILOPE ZODIAC GOLD m/VOLTIKUS er oppe på head-fi nå:
    Comparison: M-DAC vs ZODIAC GOLD w/VOLTIKUS vs HEGEL HD20

    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å skrive under halvparten så mye og hive opp en egen norsk versjon her, men så mye som det ble så vet jeg ikke om jeg tar på meg det. Får se.

    Får ikke testet LCD-3 noe spesielt heller da det virker som en eller annen gluping som har lånt disse før meg har dratt ut pluggen fra forsterkeren ved å bare dra i ledningen, for det er dårlig kontakt hvor ledningen møter pluggen - så lyden i høyre kanal er kaputt hvis jeg ikke sitter å holder på ledningen
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    En flott sammenligning og godt skrevet !

    Zodiac dacen er vel den dyreste av de ?
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    jeg kjøpte meg nylig heads by dr.dre , utrolig bra lyd i di , bassen er det i hvertfall ingen mangel med
    beats by dr.dre.jpg
    jeg har heilt hvite , jeg betalte mye før di og
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Googlet meg fra til denne testen, samtidlig var det her all interresse forsvant for de også.


    In describing the sound of the M40s, the words silky, smooth and squashed come to mind. The M40s are some of the thickest, warmest sounding cans we've ever had the pleasure of using. Unlike our experience with fit, the voicing of the headphones was incredibly comfortable and warm, saving us from listening fatigue. On the other hand, the voicing is totally colored, so if you're aiming for clinical, these are without a doubt not the sound reproducers for you. Furthermore, bass aficionados will be pleased to learn that with ANC enabled, you'll get about two clicks of extra volume, along with a slight bump to the low-end when you'd like some extra thump. Thankfully, adding in the extra kick doesn't do much to drown out the mids or the highs.
    dsc0746.jpg
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    det er 2 klipsch headseth til som er ganske heavy , synes jeg da men jeg er jo klipsch frelst...
    t223_cd33e4db9b998ee01d918f1d947cc114.jpg
    her har du image one stereo
    t223_ee081dfcd064314141db2bd6deccd16f.jpg
    og her har refrence one-ear stereo
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    En flott sammenligning og godt skrevet !

    Zodiac dacen er vel den dyreste av de ?
    Hvis ikke hukommelsen svikter nå så koster M-DAC 6.990kr, HD20 9.990kr og zodiac gold med voltikus 28.700kr. Og zodiac'en er på ingen måte 4 ganger så bra som m-dac, eller dobbelt så bra som HD20. Som jeg skriver så føler jeg ingen mangel av noe som helst hvis jeg bruker en av de, uten å veksle for å sammenligne med en annen. "Problemet" er at nå har jeg gjort det, og da vet jeg hvillken små ting jeg går glipp av når jeg leverer tilbake HD20 og ZODIAC. Hvis lommebok og fornuft skal bestemme så beholder jeg bare m-dac. Desverre så er det stort sett aldri fornuften som bestemmer noe her i gården :)

    Og lyden er sammenlignet mellom disse komponentene. Jeg kommer til konklusjonen at zodiac høres veldig analog ut, mens han som lånte den før meg synes den ble litt for digital for han. Han sammenlignet med en dac fra weiss. Og uten at jeg vet det, så vil jeg tro det er en av de dyrere fra weiss da høyttalerene han hadde var dali megaline :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    En flott sammenligning og godt skrevet !

    Zodiac dacen er vel den dyreste av de ?
    Hvis ikke hukommelsen svikter nå så koster M-DAC 6.990kr, HD20 9.990kr og zodiac gold med voltikus 28.700kr. Og zodiac'en er på ingen måte 4 ganger så bra som m-dac, eller dobbelt så bra som HD20. Som jeg skriver så føler jeg ingen mangel av noe som helst hvis jeg bruker en av de, uten å veksle for å sammenligne med en annen. "Problemet" er at nå har jeg gjort det, og da vet jeg hvillken små ting jeg går glipp av når jeg leverer tilbake HD20 og ZODIAC. Hvis lommebok og fornuft skal bestemme så beholder jeg bare m-dac. Desverre så er det stort sett aldri fornuften som bestemmer noe her i gården :)

    Og lyden er sammenlignet mellom disse komponentene. Jeg kommer til konklusjonen at zodiac høres veldig analog ut, mens han som lånte den før meg synes den ble litt for digital for han. Han sammenlignet med en dac fra weiss. Og uten at jeg vet det, så vil jeg tro det er en av de dyrere fra weiss da høyttalerene han hadde var dali megaline :)
    Det som er problemet å prøve ut nye og evt. bedre ting, plutselig blir det åpenbart hva man mangler eller savner i anlegget der hvor man tidligere var lykkelig uvitende :)
    Skummelt med hifi nevrosa, men er jo en del av denne interessen det også. Flott omtale og beskrivelser, likte at du la med youtube linker til musikken, flott :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Mariusa: Skal du bruke den både som dac og headamp? Synes M-Dac ser flott ut, med god byggekvalitet, stemmer det?

    Zodiac er jo utrolig lekker, men utenfor mitt prissegment om dagen. (Sparer til langtur)

    Lykke til med valget! :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    MILENKO: Takk. Har aldri skrevet noe sånt, og mangler alt som heter teknisk erfaring, så var litt i tvil om jeg skulle gjøre det. Men fant til slutt ut at hvis noen ikke liker det så kan de jo bare la være å lese det :)

    RUMATH: Jeg fortsetter med å bruke musical fidelity m1 hpa forsterkeren for m-dac/zodiac klarer ikke drive he-500 noe overbevisende. M-DAC er av veldig god kvalitet, ingenting å utsette på hvordan den er skrudd sammen, ser ut eller presterer. Hvis du befinner deg på østlandet så kommer det kanskje en til salgs snart som bare er brukt noen uker ;)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Klipsch Mode M-40

    disse klør det i fingrene og kjøp klipsch mode m40 [Bilde] very very nice
    Utdrag fra InnerFidelitys "A Comparative Review of High-End Noise Canceling Headphones" der den ikke kom godt ut:
    Klipsch Mode M-40 (MSRP $349)
    You can polish this puppy all you want, but it's still gonna look like someone dropped a log on your head. Boy! This is one fugly headphone. Looks aside, they're heavy and uncomfortable, so they've got that going for them.

    The Klipsch Mode M-40 does work without a battery; in that mode they sound sort of boring with rolled-off highs. Install the battery and flip on the noise canceling switch, and you're assaulted with an over assertive midrange and a remarkable lack of high frequencies giving these cans a truly awful sonic presentation. While the passive seal of these cans is pretty good, the noise canceling adds very little to rid you of outside noise. The abysmal listening experience puts them at the bottom of the list for me. Blech!

    Klipsch Mode M-40 product page.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn